Jump to content

REVEJAKTA 2012/2013


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har bare mistet 1 skuddsjanse med å bruke hagla, og det var helt i begynnelsen på "gamlefar", en stor hann som hadde reviret her. Lot den først gå pga at jeg mente holdet var litt drøyt, men da satt jeg helt til den kom tilbake, (3 timer senere) og da brukte jeg rifla :D . Regner med det var den samme, for etter det kom andre hanner rekende som på en snor. Prøver som regel å følge de til de stopper opp innenfor haglehold ja, og har heller ikke skutt noen som spiser. Med unntak av ei lurvete gammel tispe.( Hun hadde forøvrig bare ei heil hjørnetann i underkjeven. Den andre var knekt og råtten. I overkjeven var begge hjørnetennene knekt ved roten og råtne). Hun skjøt jeg jeg fra et vindu i huset, mens hun plukket rester av grillet kylling. Hun fikk i det minste et godt siste måltid.

 

Men korte hold med hagla sånn kan anbefales. Ikke ofte jeg får puls på annen type jakt, men her får jeg det titt og ofte :)

Link to comment
Share on other sites

Har ei "sone" med lasermålte punkter som kan sees i mørket (60-130m). Men rødpels kan komme fra alle kanter, så holdene varierer veldig. Sjelden den kommer fram til åte.

Viktigste i glugga her er aktiv bruk av kikkert. Oppdager ofte rev på 3-700 m. Da kan man forbrede seg og våpen for at det kan bli fart på åte. Kan gå utrolig fort før den er på skuddhold

Bruker ikke revevarsler, da mange rever hadde gått rett forbi. Men blir mange timer :!:

 

Det har blitt endel timer her også ja, men sitter vanligvis "bare" 4 timer av gangen. Det å oppdage reven på lange hold sånn er spennende, og jeg pleide gjøre det før på andre steder. Her hos meg må jeg sitte og lytte, og da kan jeg noen ganger høre den tasse inne mellom trærne. Enten i løvet eller i hard snø. Men jeg har mange ganger også fått varsling fra ender og sangsvaner som har tilhold i vika like ved åtet. Èn annen gang fra en katt på åtet. Såg den plutselig hevet hodet og stirret mot fjellet da den hørte reven der oppe, og tok deretter ut som ei kule :)

Link to comment
Share on other sites

Natt til torsdag vart det tradisjonell gluggjakt på hytta. Liten bris inn glaset og minus 6-7 grader var nett passe friskt, men med godt med klede og sovepose opp under armane gjekk det eigentleg greitt. Ein kamerat og eg bytte om å sitja, trekte mynt og krone om rekkefølgja. Klokka ti på eitt kom reven. Etter 5-6 minutt kom den endeleg sigande inn mot åta, slakteavfall som var gravd godt ned under snøen. Den hadde laga seg ein tunnel inn til åtet, 1-1,5 meter snø over. I tillegg hadde eg strødd billeg hundepellets oppå snøen tre dagar før. Den gjekk tydeleg og plukka på desse.

 

Reven vart felt på kring 30 meter med hagleløpet i kombien og BB-Bi vismut i kaliber 20/76 . Det verka bra. Korsrev, fin pels med mest berre svart og grått over heile reven. Hannrev 6,5 kg.

 

God helg :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

forsov meg litt i natt.bruker å sitte hos en saubonde 3km unna her.bruker bestandig å kjøre herfra klokken 00.30 men i natt ble klokken 00.45 før jeg kom meg avgåre.satte meg ned 00.50 ,lada rifla,lukker opp vinduet,og tar opp kikkerten og ser rett på en rev som kommer på 300m.sikter,og 00.55 detter reven :D .korteste økta jeg har hadd.nr 18 :)

Link to comment
Share on other sites

Da ble det endelig rev her og, rusla ned mot glugga ca22.30, skulle rekognosere litt med kikkerten før jeg krabba over gjerdet, der var Mikkel selvsagt på åta, prøvde å finne skytestilling der jeg var, men det var håpløst, og holdet ble for langt ift rådende lysforhold, så da var det bare å gå å sette seg i glugga, reven forsvant idetbjeg smatt over gjerde. Satte meg i glugga, og vips etter 5min var reven tilbake, ca1 minutt etter ramla den.bitteliten tispe. Mørk/tynnhåret over skulderparti. Åta som ble gravd frem i skuddøyeblikket var matavfall. Ny rekord for kort tid i glugga, fjorårets "bestetid" var på 15 min :D

Link to comment
Share on other sites

Etter eit par uker med stor aktivitet på åtet, og ca 20 timer med venting, klaffet det endelig. Fikk ein hannrev på 7,2 kg med 22 mag. morgen kl 0730. Har vore ute 7 dager på rad, men dei har lurt meg kvar gang. Kome til svært ujamne tider, frå kl 2100 til 0815. (bruker kamera med mms). Der er ein anna hannrev som eg trur har gjort området litt nervøst. Men uansett den 5 reven på dette åtet. :)

Link to comment
Share on other sites

Den gamle mikkelvarsleren begynner å svikte og vurderer og handle meg en dakota alarm hos http://jegeroghund.no/butikk/feller-og-viltvarslere/viltvarsler-sensorer/dakota-alert

 

Noen som har erfaring med denne? Hvilken sensor vil dere anbefale? ser WMT-3000E er mer robust på vær og vind, men mener og ha lest at den har et begrenset dekningsområde pga trakten i front.. Mulig IR-3000E er et bedre valg, hvis man bygger et tak over den?

 

Ser også at innedelen har mulighet til å lagre alarmer, men er det noe tidsinnstillinger på dette? Vil vell være full første dagen av kråke vil jeg tro hvis ikke.

 

Vet det er mulig og handle over dammen og få parret det opp imot jaktradio.

Link to comment
Share on other sites

Så ble det endelig et fall.

 

Det labbsnødde på søndagen, så vi gikk gjennom noen småteiger og starta fra et sted der en grunneier generøst nok hadde dumpa et par vommer etter slakting. Fant et spor og fikk russerstøver'n etter. Fikk ut reven, og den gikk rett på post der det ble to bommer. Reven kasta inn i terrenget igjen, gikk en liten sving og smatt ut bak ryggen på en NAVA-kar, og ned i neste terreng. Vi slengte oss etter og jeg labba ned dit for å postere inni åsen. Liten skogås på kanskje 100x500m med åpne åkre rundt hele. Reven tura som f... inni der, og til slutt fikk jeg en smell på den mellom to trelegger.

 

Andre reven for denne bikkja, den første jeg har skutt sjøl.

 

normal_gaia.jpg

 

Forøvrig - reven var blind på ett øye, inngrodde klør på en fremfot (samme side) og betent i ene låret (samme side). Det lukter en tidligere haglesmell...

Link to comment
Share on other sites

Hadde ein tur i gluggen natt til i går. Klokka 04.55 kom det en fin rev i retning åtet. Rifla låg "klar" i skyteskåret, men då eg skulle til å ta grep om rifla slo det meg inn at eg hadde glømt å ta ladegrep før eg gjore den "klar". Gjore eit forsøk på eit stille ladegrep, men reven var ikkje å sjå etterpå.. God aktivitet på åtet før mildværet slo inn, men no er det blå grader igjen, så eg har trua :D

Tenkte meg ut ein tur no i kveld og, men "Youkon Men" må sjåst først!

Link to comment
Share on other sites

Finfint lys ikveld selvom om det var noe skyet, etter ca halvannen time kom det en liten rev ruslende ut av skogen 120m fra glugga, den så ikke ut til å sette kursen for åta, så jeg stoppet den der :D . Nok ei lita tispe, halen var helt bar som følge av skabb. 4. tispa på rad nå, må tro om det ikke rusler en hannrev nedi viltreservatet også. (for ordens skyld så jakter jeg ikke i viltreservatet, men dette grenser til jordet)

Link to comment
Share on other sites

Etter en lang periode med lite aktivitet på åta løsna det i går kveld....før drittværet kom. Gikk opp i glugga for å sjekke kl 21.20. Da sitter reven å koser seg med kupupp. Den kosen ble kortvarig. :lol: Gikk ned i stua og feiret begivenheten med en kopp kaffe. Kl 21.35 går jeg på loftet igjen. Har så vidt satt meg ned før en ny rev kommer. Den stopper opp knappe 10 meter fra den som ligger der og får ei 110 gr v-Max i skuldra.

 

Har vært plaga i lang tid med en stor vill-mons som har jaga reven som nærmer seg åta. Denne har levd godt på slakteavfall og hundepellets. Heldigvis holdt den seg unna i går. Jeg har til nå unnlatt å skyte den da den har dukket opp midt i "primetime" på natta, men den lever farlig. :D

Link to comment
Share on other sites

Har vært plaga i lang tid med en stor vill-mons som har jaga reven som nærmer seg åta. Denne har levd godt på slakteavfall og hundepellets. Heldigvis holdt den seg unna i går. Jeg har til nå unnlatt å skyte den da den har dukket opp midt i "primetime" på natta, men den lever farlig. :D

 

Trodde dette ville være motsatt, ville jo tru reven skulle få tak på denne.

Link to comment
Share on other sites

Da var viltkamera sjekket, dette lover godt, har vært rev på åta, og det var ikke gårsdagens skabbrev. Åta har fått seg et friskt dryss med rekeskall.

ser fortsatt ut som reven har vært mest hissig på å grave frem gammelt matavfall, de større kadaverne var mer eller mindre urørt siden forrige sjekk.

Link to comment
Share on other sites

Hadde nettopp kommet opp i stuen og kikka ned på åtet der bror min hadde hatt for seg 2 rever kvelden før. Satt å såg på skjæra fly opp og ned for å plukke av de hønsene som ligger der, da kommer reven plutselig fram av ingensteds og går mot åtet. Stakk av igjen da jeg var på vei ut med rifla men gikk ned i groa der den har dekning og kom opp igjen litt lenger borte. 1 minutt etterpå small det.

Tispe på 6,5 kg, dessverre skabb da halen ikke hadde noe pels på seg. Såg tendensene til flott vinterpels på halsen, bare synd den var smitta. Men det er litt aktivitet her nå vertfall :)

Link to comment
Share on other sites

Rev nr. 7 datt i natt... skaut min første rev med min ny innkjøpte cz varminter i 17 hmr.. rent bogskudd med uthull avstand ca 70m reven sprang ca 40-50m... brukte cci v-max hadde igrunn ikke forventet gjennom skyting men der tok jeg feil.. :forvirra: tispe på omtrent 5kg

 

fortsatt fin dag folkens

Link to comment
Share on other sites

10992_10151472799945935_1294920808_n.jpg

 

Gluggas nr 19.

Lita tispe som stod på åte da jeg kom.

så a ikke med en gang så jeg åpna gluggevinduet, da ble det fart på sakene.

Rakk å peke ut børsa plystre et par ganger og sende en liten 35 grains pille nedover i 1280 m/s som heldigvis tok igjen reven ;)

Link to comment
Share on other sites

Etter mange kvelder med stirring ut i natten uten og se annet enn stein og gressknoller som ligner mer og mer på rev jo mer klokka blir kom det endelig en revefant i natt , kl 00:08. Hanne på 6,7kg

 

bilde-4_zps6edac546.jpg

 

Var også en tur på hytta i sverige i helga, slang ut for på torsdags kvelden, greide selvfølgelig og slenge ut masse pellets rundt åtet og ned i en skråning rundt jordet som ikke ble synlig fra soveromsvinduet. Og der var det seff helt nedtråkka uten at jeg så snurten av den.. dusten..

Link to comment
Share on other sites

2. natta ute på reven. Satt i jakttårnet der det har vært endel trafikk, har slengt ut jevnlig med rådyr avfall.. Lokket i ca 1 time med NJFF sin app og en liten høytaler. Da jeg tok 15min pause for å ta en kaffe kopp hørte jeg mikkel kom luskende. Fikk en oryx i 6,5x55 på ca 120m og ned i smellen. Hadde håpet det så bra ut men da jeg snudde den var det et enormt utslag, så da ble det ikke noe utstoppet rev på kjerring denne gangen.. Hehe.

Var ei lita tispe, ikke fått veid enda men ville tippe rundt 5kg.

Hørte det var flere rev som hylte langt vekke, men om det er denne som har holdt seg rundt der eller om det kan være fler. nesten håpe på noen cm med ny snø :)

 

860515_10152581621360717_1245511298_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

Rev nr 7 var skutt natt til fredag forje veke.. Hadde akkurat satt børsa og sekken inn i gluggen og skulle bare ta ein siste sjekk utover åte, da eg plutselig oppdager ein rev som sitter og ser på åte vel 100 m fra meg..

fekk det travelt med og lade i børsa og da eg får opp børsa kommer reven i lett trav mot åte. Får stoppa den med eit lite plystring og 25 m fra åte detter den.. Hannrev på 7,1 kg skutt kl 22.30 ikkje gjennomskutt 223 v-max 55grs

 

I natt 01.55 kom det ei lita revetispe gående 7 m utanfor gluggen.. Den blei tydelig var vinduet som sto åpent og rygga litt og gjekk utafor synsfeltet.. Tydelig skeptisk. Får se den igjen og da er den trekt seg ca 60 m unna og på vei inn på åte.. 40 m fra åte snur den, men får stoppa den med eit lite plystr og rev nr 8 er eit faktum :D Lita tise på 5,7 kg.. 223 v-max 55grs Gjennomskutt

 

Enorm aktivitet på åte for tida.. 2 veker sia var åtene urørt og no er dei tydelig sulten.. 4 Hann reven i år på over 7 kg fordelt på 2 forskjellige åter..

Link to comment
Share on other sites

Fikk flytta åtebua på Lørdag, å lagt ut åte på nytt sted. Har flytta den til en gård 1,5km fra der jeg hadde bua før. Vet fra før at det er mye rev i område der, å med hi i hver ende på jordet må det vel bli noe etterhvert. Satt ute fra 22-02 på lørdag i måneskinnet, men så ikkenoe, hadde ikke helt trua heller siden jeg akkurat hadde lagt ut åte. Satt ute litt igjen søndagskvelden men så ikke noe da heller, men har vært der 2 ganger siden søndagsnatta, så har trua til helga.

 

Fikk opp 500w lyskaster i dag, har åte på ca 75-80m så det ble helt perfekt, håper den kommer innom igjen så jeg får tatt den fredagsnatta :mrgreen: Blitt dårlig med revejakt i år, men håper å få tatt et par til før sesongen er over.

 

GetAttachment.aspx?tnail=0&messageId=41a0f86d-8057-11e2-ab7e-001e0bcca5da&Aux=2114|0|8CFE27B29A40880||0|1|0|0|7|3,11,53,65&cid=6a3c8a6739cfe059&maxwidth=220&maxheight=160&size=Att&blob=MHxiaWxkZS5KUEd8aW1hZ2UvanBlZw_3d_3d

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i natt uten resultat, syntes å det var mindre aktivitet fra reven med tanke på brunst lyder. Men var ute på formiddagen å kikket en plass som jeg lurte på å prøve senere idag eller til helga, var igjennom der på ski i helga og var noe revespor der da og ganske sikker på at det er ett hi i nærheten.

Da fant jeg det jeg ikke ville finne. Fant nye rester av et rådyr kadaver spredt utover og en autostrada med revespor over alt. Fant bare noe bein med klov på og pels stykker rundt om, ikke tvil om at det er rev da det kun var revespor på de aktuelle plassene. Så da er vel konklusjonen at reven er stapp mett i dette området som er ca 100-200m ifra myra det jeg vill lokke..

Så spørsmålet mitt er da, hvordan skal jeg lokke?? regner jo ikke med de er så sultene lengere. Fant ikke selve kadaveret etter 2 timers søk...

 

Noen tips og råd for en fersk revejeger..

Link to comment
Share on other sites

Til dere som har skutt et to sifret beløp rev i dere liv!!

Har ver å skutt " etter " rev på åte. Bruker 338 meg Barnes kuler. Som er ladet opp for hjortejakt. Riflen går bra.

Av tre rever er det bare en som har lagt igjen på skuddplassen. Det var lite blod der reven hadde stått. En dø var den.

Så kommer neste kveld en ny rev dukker opp på samme plass. Skyer, reven skriker noe jævlig å stikker til skogs. Det er skare snø med litt løst oppå. Så lett å se hvor skuddplassen er. Det er mye svarte/grå hår på skuddstedet. Men ingen blod som er synlig. Det jeg lurer på er om noen har opplev det samme. Om reven kan være dødelig treft selv om den løper å det ikke er blod, men masse hår på skuddstedet??

 

Nå er jo barnes kanskje litt i hardeste laget for en liten rev. Så har nå kjøpt noen lettere å mykere kuler som jeg har ladet opp. Håper på større hull da!!

Link to comment
Share on other sites

var det en ren rødrev du skaut på?ikke en kors eller sølvrev?vis det er ren rødrev,er jeg sikker på at de svarte hårene stammer fra et beintreff....altså føtterne...hvordan oppførte reven seg etter skudde`?mange ganger vil den snurre,samtidig som den biter seg på skuddplassen.....

Link to comment
Share on other sites

Det var nok en korsrev. Bare det vi har sett der de siste årene.

Jeg mener det så ut som under hår. Hårene innerst til kroppen. Var de samme hårene som lå på skuddplassen sist rev jeg tok. Reven viste ingen tegn til treff. Den bare hylte å løp av myra å rett til tett granskog. Jeg følget sporene til granfeltet, men der forsvant de...

 

Erfaringsmessig mener jeg det det vil ligge blod på skuddstedet om man skyter et høyt ben skudd.. Er litt usikker på om jeg kan ha skutt et lavt vommskudd. Siden det ikke var blod på snøen!

Link to comment
Share on other sites

en ting er i allefall sikkert,at du ikke har truffet innenfor dødsonen siden det er lite blod,så da er det nok et strefskudd mest sansynelig over reven....under i bog ligger hovedpulsåra,så trenger ikke være langt innenfor skinnet før den vil blø mye...vomskudd.neppe,da ville den ikke se frisk ut når den sprang....alternativ ryggstreif eller bein vil jeg si...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...