Jump to content

REVEJAKTA 2012/2013


jmonsen

Recommended Posts

ikke veid den,men tipper ca 7 kg....enorme hjørnetenner.trodde faktisk den var helt svart da jeg skaut,så ble litt skuffet da jeg så den styggingen der :roll: går en liten rød i området,som jeg skal spare på til over brunsten.hun kan nok trekke en del hanner,nå når dracula er ute av drift :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skrev tidligere at jeg bommet på en rev onsdags-kveld. Var ute for å skyte på blink i dag å da viste det seg at jeg treffer 20 cm til venstre for der jeg sikter :evil: , ikke rart at det ikke ble noe rev på onsdagen. Rifla gikk kjempefint i sommer, men kan dette ha noe med temperaturen å gjøre siden den ikke går slik som den gjorde i sommer? vertfall så er det i orden nå så neste gang mikkel kommer på åtet så treffer jeg vertfall der jeg sikter :)

Link to comment
Share on other sites

Jo mer du kan utelukke jo nærmere kommer du svaret. Prøv, og har du ikke avvik så kan du jo si at -Nei det var ikke det. Jeg tester alltid om forskjellige annlegsformer og skytestillinger gir ulike treffpunkt. Hvordan er rekylopptak i benk, kontra når du ligger med børsa og en tofot i felten (eller støtte på ei rot i skauen.. hvasomhelstegentlig....)

 

En annen ting jeg har lurt på, for jeg har også opplevd dette irriterende fenomenet at børsa plutselig er helt ute av kurs, kan være om børsa har ligget baki bilen, jeg har kjørt på skogsvei og det kan ha humpet litt for mye. Når man jakter rev som er et så litet mål, blir det bom av sånt, og man sjekker febrilsk skruer på børse og kikkert. Jeg fant ut at den ene modulen i demperen hadde en skade i hullet. Tok vekk denne modulen, skøt inn på nytt og det var aldri et problem igjen.

 

Men en ting er sikkert, man sover ikke godt før man finner feilen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har et rådyrkadaver som har ligget utpå et jorde i 3 uker. (5-10m fra rennkanten) De første 3 dagene var det en haug med kråke der og noen revefantspor men siden da har det ikke vært noe bortpå.

Skal jeg flytte rådyret, eller er det bare å vente? Reven har jeg sett flere ganger, så jeg vet den er rundt her. Begynner å bli litt lei av å glo på det åtet, liksom:???:

Link to comment
Share on other sites

Har samme greia hos meg, har en sau og et rådyrkadaver som ligger i jordekanten rett ved et innhuk i skogen.

Reven har bare såvidt vært på åte, idagmorges var den der igjen, men lusket bare langs skogkanten uten å vise interesse for sau eller rådyr. Hadde en halvveis skuddsjanse da reven sto vendt mot meg litt fremfor skogen, men grunnet elendige lysforhold var jeg rett og slett ikke sikker på om dette var rev , grevling eller katte. I hvilken grad kan en egentlig stille klokka etter reven???? Jeg har sitti mange ganger på kveldstid nå, lite rev å se på forsvarlig skuddhold, vurderer nå rusle i glugga på morrasida istedet for kvelden, med jobb og mas er det desverre ikke mulig å bo der nede, så det må bli enten eller :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis kadaveret er frosset, så foreslår jeg å kaste ut små godbiter rundt kadaveret. Billig hundepellets, matavfall fra middagen osv. Reven gidder ikke komme så mange ganger hvis den ikke får noe særlig utbytte av det. Og generelt er rev veldig skeptiske på store kadaver. Ellers så er det jo parringstid nå, så dere skal se at aktiviteten øker betraktelig når den er over.

Link to comment
Share on other sites

Det lønner seg å legge ut kadaver rett før det er meldt snø. Store kadaver som ligger åpent er lite fristende for reven og de blir spist opp av kråker (hvertfall her hos meg).

 

Hvis en ser på værmeldinga og legger de ut rett før snøen kommer, og lar de snø ned er det masse kjøtt som blir liggende under snøen og mikkel kan grave det opp. Det er det beste reven vet å få grave opp et åte. Har stått i vinduet å sett på den flere ganger når snøværet setter inn. Den kommer luskende i jordekanten og begynner å grave. Holder på lenge og er ikke redd.

Link to comment
Share on other sites

Har samme greia hos meg, har en sau og et rådyrkadaver som ligger i jordekanten rett ved et innhuk i skogen.

Reven har bare såvidt vært på åte, idagmorges var den der igjen, men lusket bare langs skogkanten uten å vise interesse for sau eller rådyr. Hadde en halvveis skuddsjanse da reven sto vendt mot meg litt fremfor skogen, men grunnet elendige lysforhold var jeg rett og slett ikke sikker på om dette var rev , grevling eller katte. I hvilken grad kan en egentlig stille klokka etter reven???? Jeg har sitti mange ganger på kveldstid nå, lite rev å se på forsvarlig skuddhold, vurderer nå rusle i glugga på morrasida istedet for kvelden, med jobb og mas er det desverre ikke mulig å bo der nede, så det må bli enten eller :D

 

Siste reven jeg skøyt nå, kom i 4 tida. hadde da sitti en del kvelder uten og se en dritt og bestemmte meg for og sitte lenger i tilfelle det var en morgenfugl. var masse spor , så visste jo at den var der men pleier og gi meg kl 3..

Link to comment
Share on other sites

Tror enkelte rever kommer til samme tid. Kanskje ikke hver natt men ofte særlig hvis de har fått gått på selve åte noen ganger +/- 10 til 20 minutter. Det er hvertfall min erfaring. Hadde rev 3m framom barhytta lille julaften ved 5 tia på morran,den siste skjøt jeg vel kvart over fem ca.Fikk melding fra dama om at hu så rev på åte 23.40 lørdag halv annen uke siden,jeg var borte. Skjøt da rev mandagen etter 23.50. Har også skutt og sett noen ved det jeg kaller det magiske 20.30. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Etter gjentatte nybegynnerfeil fra jegerane i glugge, med div klikk på tomt kammer :oops: og åpenbare skuddsjanser som ikke ble benyttet, måtte rutinene skjerpes.

 

Åte ble gravd frem (gris), strødde ut 2x15 kg billig hundefor, 2L lever, og 1,5 liter blod.

Bestemte meg for å hidre tjuvane (kråka) i å ete opp åta, og skøyt ei nede på jordet. Men kun sekunder senere kom en rimlig sulten hønsehauk å rappa hele fangsten.

 

1391071.jpeg

Før helja ble det skutt 3 rever (kunn bilde av 2) fordelt på 2 jegere med 17 HMR/223R. (revebjefflokken fra glugga fungerer)

 

Og etter snøfall og Polvarer i helja bar det ut i glugga igjen på mandag.

Hadde ikke helt den store trua natt til tirsdag, og heller ikke med revelokken. Men en kammerat hadde pøsa ut 0.5 liter reveurin ut av glugga i helja, og jeg håpet vinden spredde dette langt.

 

1391058.jpeg

Kl 0200 Ble en rev observert på vei inn. Denne ble stoppet på 70-80 meter

 

1391060.jpeg

kl 0225 Nok en rev på vei inn fra elva (500m), stoppet ved den forrige

kl 0230 Så jeg ennå en rev på vei ved elva, men snudde å gikk tilbake.

1391063.jpeg

kl 0330 Våkna fra koma og skulle ta en kaffikopp, men mikkel sto på 20 m, å ble liggende :)

1391066.jpeg

1391068.jpeg

"Reveveggen" pr dags dato :smile:

Link to comment
Share on other sites

Takkfordet :)

 

Det er 2 mann som jobber på skift for den veggen, men alle revene er skutt på samme åteplass hittil.

Men tanken på 20+ ligger i bakhue te jegerane når man opplever 3 på rappen, satser på å få felt noe rev under lokkjakt i år også, men langt fra like "enkelt".

 

Kristoffersen - Veggen er så dårlig at jeg måtte isolere å kle den med revepels :lol: Å det har blitt noen bomm her også.

 

Jamt - Angående de 2 til høyre, så veide jeg den som så størst ut til 6,41 kg.. Så langt fra noe stor rev.

 

SniperElite - Ser ut som det var ettpar voksne på veggen din hvertfall 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå har det snødd mye puddersnø så jeg har ikke tatt meg bryet å se etter reven . Men er det noen vits når man synker 30-40 cm ned i snøen med ski på beina. ????

Mikkel tar det roligere når det er mye snø hjemme hvertfall, og er det skare flyr de laaangt hver natt.

Men skal du jakte på åta, er det jo bare å følge med på sporaktiviteten på åteplassen,

gjelder forsåvidt også generellt. Letteste måten er å se etter spor der du jakter :).

 

Pleier å kjøre meg en god runde før jeg ska jakte for å rekognosere etter nye spor og hvor mikkel trekker inn ifra.

Link to comment
Share on other sites

Har vært dårlig med rev på åta hittil.. Tok snøscooteren fatt i går og kjørte opp spor forbi åte og til alle kanter av jordet :) Blir jo reine motorveigen inn til åte detta, forhåpentlig vis? Trur nok reven skyr å gå så altfor mye i snøgen hvertfall her i området, er vel ca 50-60 cm snøg her nå, å det er som sukker helt ned til bakken. Umulig å få grep med scooteren i all denna laussnøgen :( Var litt arbe å komme seg opp detta bratte jordet!

 

Lurer på om jeg skal koste vekk litt snøg fra åta, siden den er jo helt borte :/ også har jeg tenkt meg opp dit med hundefor, noen kilo kjøtt (som har stått i 22 grader i to uker) og kanskje litt gammel råkåfisk :D Håper detta setter fart i sakan :)

Link to comment
Share on other sites

Da er helga nær forestående, endelig mulighet til å sitte noen timer, tenker også å gjøre noen lokkeforsøk. Har vært lite tid denne uka, men fikk tid til litt øvelsesskyting på revefigur i mørke igår, tok med bord og kontorstol og hadde skytestilling tilsvarende glugga. Skytinga gikk bra, og selvtilliten fikk seg et løft etter et par bom, tror årsaken til disse har vært at jeg har fått det for meg å holde høyt og lavt på bog avhengig av hold istedet for midt på i høyde som ifjor (det virket jo hver gang). Nå er det bare å ha kontroll på pulsen og håpe på åtebesøk :D

Link to comment
Share on other sites

223rem steyr scout, Zeiss victory varipoint3-12x56 ret69. Hold har variert, åta ligger nå 60m fra glugga, kun en ble skutt på åta ifjor, de andre krysset jordet på nedsida og ble skutt mellom 120 og 150m, med unntak av en som kom på åta når jeg sto rett ved, det var vel 15m. Ammo er i år som ifjor 55grn vmax i 1025ms, har skutt et par med 40grn også. Har noen 35grn liggende men har ikke tatt bryet med å lade de ennå. Bom har vært mellom 100 og 150m, de siste sjansene på 120 og 140m har jeg latt vær. Håper på lavt skydekke i helga da dette gir fint lys.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat ordnet et nytt åte på et område det er mye spor etter rev... det har ikke vært jaktet noe serlig i dette området tidliggere... har montert lys som er lysregulert å lagt ut en sau som er gravd delvis ned i snøen.... lys å åte har vært ute i ca 10 dager... er det noen som har erfaring om hvor lang tid det tar for at reven venner seg til lys å et nytt åte? har liksom aldri ordnet et åte på ny plass før....

Link to comment
Share on other sites

du trenger ikke å tenke på overhold før over 150 meter.sikt rett på i fra 15-150...jeg har også 223,med 55 gr v-max i 970 m/s,og har testet mye på papp.gir en veldig god pekepinn på hvor langt du er i stand til å skyte rev.god trening er det og.fikk bruk for det under et litt ureint treff....250 metern gikk greit i månelys å få avlivet reven på,må man så må man,og da er papptreninga alfa omega...

Link to comment
Share on other sites

Hehe, dette er jeg jo helt klar over, det ene tilfellet på 120m fikk jeg det plutselig for meg å sikte lavt bak frambeinet, godt lys og ypperlig sjanse som burde være bankers, her var det jo bare å plassere hjerteskuddet :D men reven er ikke så stor, og tosken i glugga brukte den neste timen på jordet med lommelykt på leit etter blodspor.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaringer med smågris på åtet?

 

Jeg har lagt ut endel gris som var dødfødt eller som døde rett etterpå. Nå er det snødd ned og som med slakteavfall fra vilt så skulle det jo nå være full action. Men nei! Reven rusler forbi og er ikke interessert i det hele tatt.

 

Hva er feil?

 

:arrow: Kan det være at dypfrossen gris som ikke har vært slaktet, (minimalt med blod i dette prosjektet) ikke er så interessant før den kanskje begynner å tine og råtne litt..

:arrow: Burde jeg ta frem utekokeren og koke noen skråtter sånn at jeg får opp lukten og de blir lettere å tygge. Kanskje delt de opp i småbiter og kokt en griseåtesuppe. Kunne spredt dette litt rundt åtet. Høres grisete ut, men når reven bare lusker over uten å stoppe må jeg finne på noe.

 

Tidligere har jeg hatt masse trafikk, men da har det vært rådyrslakt som har ligget der. Skøt over 15 rev på åtet for noen vintere siden og det var jo også frossent. Alle tips mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har absolutt ikke mye erfaring med åtejakt, men angående smågrisene...

Jeg ville sprettet opp magen på grisene, og gitt tilgang til innmaten.

Selv om det er frosset, tror jeg det lukter mer av innvoller enn av "hel gris".

Og grise innvoller har nå alltid blitt regnet som veldig bra reve-åte på mine kanter!

 

Vet ikke om det har noe for seg, men det er mine tanker.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Det jeg gjorde da jeg la de ut var å hakke litt i de med øksa, siden de var frossne. Nå har jeg imidlertid hentet et par stykker opp fra snøen, finhakket de med øksa og kokt de i en 10-literskjele. Det luktet - kan man si... :mrgreen:

 

Jeg lot suppa koke en halvtimes tid før jeg helte det over i en balje. Så bar jeg det ned på åtet og helte det ut i snøen. La et luktspor også med kraften av suppa.

Har trua på dette, Mikkelsen må jo bare falle for denne lukta her.

 

Og.. Ja, jeg kokte dette opp utendørs. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her kommer en liten historie om den 15. reven jeg skjøt den sesongen jeg begynte med revejakt. Det begynner å bli noen år siden, og mange reven har falt siden den gang. Begynner å få mer "dreisen" på lokkinga også nå, så jeg skal snart holde et lokkekurs for mitt lokale JFF. Ellers så er den samme, gode, gamle åta oppe og går, og aktiviteten bygde seg opp der før paringstida startet. Onsdagskvelden ble det sett tre reven på den samme ekra som åte ligger på, så jeg gleder meg til å komme hjem i kveld for å få kjenne kruttlukta i nesa igjen!

 

Her er historien, litt moro å ta opp og lese igjen synes jeg;

 

 

"Det har ikke blitt mye tid til revejakt i det siste.

På skolen er det tentamener, og forberedelser til eksamen. I helga var jeg på fiskekonkurranse ved Brekken. Tross ingen fisk er jeg kjempefornøyd med turen, med strålende vær og masse folk.

Jeg kom hjem igår og jeg bestemte meg med en gang for å sitte litt denne natten. Reven, regnet jeg med hadde vært der, men jeg visste ikke hvilken tid reven nå bruker å komme på, så jeg måtte bare velge et tidspunkt og dra.

 

På vei til glugga så jeg noen spor jeg ikke hadde sett før, men det tydet på at de var fra tidligere denne uken. På gluggeveggen hang det 5 rever. 8 rever har jeg flådd, og 1 rev har jeg kastet. Jeg låste opp døren og gikk inn, stengte døren etter meg og satte i lyset. Inn i underetasjen ble jeg møtt av 8 reveskinn. Jeg gikk stille opp trappa og mot gluggåpningen.

Jeg så ut vinduet og jeg fikk konstatert at reven hadde det vært fart i. Kråkefuglene hadde også spist av godsakene for det lå strødd biter utover.

Ute var det over 2 pluss, så jeg fikk fort kjenne at jeg hadde på for mye klær. Jeg begynte å svette og jeg måtte få litt lufting blant lagene med klær.

 

Etter nesten tre kvarter med intens årvåkenhet, var klokken nesten 23.45.

Jeg hadde hagla klar i hendene, hvis det skulle dukke opp en skikkelse nede på ekra. Varmegradene de siste dagene hadde grepet tak i snøen og fordampet en del av den, men heldigvis var det ikke mye "svart" der.

Da klokka var 23.45 så jeg ut vinduet og skuet rundt. Midt på ekra ble jeg vàr noe. Jeg var ikke sikker på om det kunne være rev. Jeg festet blikket mitt på den mørke flekken som gikk nesten i ett med snøen pga. kontrastene. Flekken sto midt i et spor fra en tidligere rev, og jeg fant ut at det måtte være en rev. Etter litt begynte den å røre på seg og da ble det ingen tvil, det var rev.

 

Hjertet dunket fortere og fortere for hvert skritt reven tok, og skjelvinger gikk gjennom kroppen. Hagla ble klargjort og sansene skjerpet. Reven brukte tida si godt, og hadde det ikke travelt. Etter en omfattende tur, kom den rett inn. Jeg kjente den søte lukten av rev i nesa og smak i munnen. Denne blir min.

Varmen kommer sigende mens reven snart er ved åtet. Da den er ca. en meter unna, snur den seg med bakenden mot meg og jeg får dermed ikke skutt, da det eneste forsvarlige er sideskudd. Hagla er oppe og jeg sikter lenge. Reven utnytter tiden sin og graver og herjer mens den leter etter mat.

Til slutt kommer synet av bogen frem, litt etter litt. Jeg avventer til jeg har hele siden til og sikter bak bogen på dyret. Holdet er rundt 20 meter, og jeg lar skuddet gå. Det piper i ørene og jeg ser reven falle sammen uten så mye som en rørelse. Glad knekker jeg hagla og den herlige, kjente lukta av krutt siger opp gjennom løpet og inn gjennom neseborene mine. En ny patron erstatter den gamle og hagla er igjen klar for skudd.

 

Jeg venter enda en time før jeg avslutter, uten synet av enda en rødpels.

Ned bakken går det og jeg plukker opp mikkel, og går opp igjen. Reven blir hengt på vekta. Nåla stopper på 4 kg, den minste jeg har skutt så langt. Jeg ser mellom bena på den og finner ut at det er nok en tispe.

Fornøyd kan jeg henge tispa på veggen og konstatere at mitt mål på 15 rever er nådd, og at det er et faktum."

Link to comment
Share on other sites

Ser de fleste her bruker rifla på litt hold, og misunner de litt, siden det muligens er sjans for å knipe et par rever ekstra på en sesong da. Har hatt en grei sesong på reven, selv om jeg ikke kom igang før endt hjortejakt, dvs medio nov, men nå er det tydelig mindre trafikk på åtet. Har sittet og småfrøset 3 netter på rad fra rundt kl 2100 til ca 0100, men den (sannsynligvis) ene reven som går der nå kommer tydeligvis senere på natta. Vurderer å sette opp bevegelsessensor for å "komme videre". Har en ganske trang post, så bruker hagle og rifle alt etter hvor nærmt reven kommer. Åtet, eller åtene rettere sagt, er plassert på mellom 10 og 20 m. Skuddholdene har ennå ikke passert 60 m (på 16 rev), men syns jeg jakta blir litt mer spennende når reven er så nært at du nærmest tror den vil høre hjerteslagene dine :lol:, og må følge den med haglemunningen i flere særdeles lange sekunder før man lar skuddet gå. Sitter med hagla på hylla innom glugga (i gammel moelvenbrakke), og liker best å benytte den. 202`en ligger over knærne, så det går greit å skifte våpen. Tror det har blitt ca 50/50 med bruken av disse. Sitter og funderer på om jeg må ut på sporingsjakt og lokk for å nå målet på 20 :winke1:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke is i magen til å vente på at reven skal komme på selve åte.80% av tilfelle skytes reven i en radius på 20 meter rundt åte...har sett så mange rever bare vinklet unna,og ikke kommet tilbake igjen....og stortsett så kommer revene på vinden mot åta,og har det vært mye menneskelig ferdsel,så kan enkelte rever bli skeptisk,og stopper noen meter fra åta før dem stikker...det er da det må skytes :wink:

Link to comment
Share on other sites

Veldig like erfaringer her. Sjelden jeg skyter de selve åtet. Ser dem når de kommer inn på jordet og de stopper ofte opp lenge nok til at det er mulig å få til et skudd. Skulle nok hatt mer is i magen og sett hvordan den oppfører seg, eller nei forresten...

 

De gangene jeg skyter de på åtet er som regel når det snør og de har gravd opp maten sin og sitter og spiser.

Link to comment
Share on other sites

Har ei "sone" med lasermålte punkter som kan sees i mørket (60-130m). Men rødpels kan komme fra alle kanter, så holdene varierer veldig. Sjelden den kommer fram til åte.

Viktigste i glugga her er aktiv bruk av kikkert. Oppdager ofte rev på 3-700 m. Da kan man forbrede seg og våpen for at det kan bli fart på åte. Kan gå utrolig fort før den er på skuddhold

Bruker ikke revevarsler, da mange rever hadde gått rett forbi. Men blir mange timer :!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tør aldri å vente på at reven skal komme helt bort til åte. Har sikt 100m rett fram/høyre/venstre, og så fort jeg ser reven prøver jeg å finne den i kikkerten og skyte ved første mulighet. Gjorde feilen én gang ved å vente på at reven skulle sette opp middagsbordet. Siden vi forer absolutt mest med småbiter-åte, kom reven bort til åte, tok med seg en bit omtrent mens den gikk og satte av gårde mot skauen. Reagerte ikke på bjeff eller plystring. Ufattelig bittert når jeg har hatt den i kikkerten en stund.

 

Så enig med de fleste her, har skutt alle revene så langt denne sesongen 20-100m fra åte.

Reven er en forunderlig skapning... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...