Jump to content

REVEJAKTA 2012/2013


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Endelig fikk jeg i dag kl 0740 skutt min første rev! Tassen veide 5,5kg og sleit med skabb. Lokket inn med NJFF appen på iPhone med Music Angel høyttaler. "Tysk håndlaget fuglefløyte" lyden. Snaue 200m, datt i smellen fra T3, 22-250, 40 grains Nosler BTV.

 

img8244k.jpg

 

Gratulerer med første rev. Rev er rev enten med eller uten skabb,stor eller liten.

Link to comment
Share on other sites

ble 9-0 til reven i natt.var flere ganger å skulle på åta,men vinden sto rett fra glugga og mot åta.en liten lys rød horev (lett gjenkjennelig) har sett den før,og hun er var.... mulig jeg sparer den til over parringa,slik at hun trekker hannrev til området...kom en stor sølvrevhann sammen med henne som også fikk menneskelukt i nesa...

Link to comment
Share on other sites

Har samme varsler, å den funker på over 100 meter, så må nok være noe feil med din.

Du kan jo prøve å ta ut antennen som ligger i sensoren. Da åpner du denne, så finner du den lille ledningen som ligger rundt innvendig. Denne tar du ut gjennom det lille hullet i bunnen av sensoren.....å lar den henge her.

Du kan gjøre det samme på mottaker også.

Ellers så kan du jo åpne litt på "synsvidden" på sensor. Men som regel har denne synsvidde nok. Så jeg tror nok problemet skyldes at det er dårlig forbindelse mellom sensor og mottaker.

Håper du finner ut av dette da denne varsleren skal være veldig bra.

 

ja den som kompisen har er kjempebra, eg har lest at det hjelper og ta ut antenna i sensoren. det har eg gjort. Da får eg bestille meg ein til og håpe på den er bedre? kansje eg før ny om eg forklarar korleis den gamle er? :)

Link to comment
Share on other sites

Grakatt.......har du prøvd å bytte batteri i sensoren. Her bør du bruke av de dyreste batteriene da det er frost å kaldt ute på denne tiden. Om dem begynner å bli dårlig, minsker du avstanden på singnalene betydlig mye.

Måtte å skifte i min i går, da hadde jeg bare en rekkevidde på ca 30 meter.....

Link to comment
Share on other sites

Fikk skutt en hannrev i går kveld, den kom løpende rett på åte uten og nøle ett sekund :)

Men jeg er tydeligvis helt tilbakestående på data, for og legge inn bilder her det har jeg gitt opp, det kommer jo bare opp ett blått bilde med ett spørsmålstegn i :oops:

 

Morro var det i hvertfall, har vært en liten periode uten at jeg har sett rev på åte nå :evil:

Link to comment
Share on other sites

Da datt sesongens 6 på åta, en tass på 5,5kg. mye revspor i skogen , men har slitt me å få de på åta denna vinteren. bortsett fra den i går og en skabbrev jeg skaut for 3 veke sia på åta, har det nesten ikke vert rev på åta sia i høst. men plenty spor i skogen og rett bortenfor åta.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg gikk ut å satte meg i barhytta et par timer igår kveld,men etter nesten å ha sovna der fant jeg ut at jeg skulle gi meg og tusla inn igjen med uforrettet sak.Men var egentlig klar over at det var god sjangs for dama hadde sett reven på åte i helga da jeg var borte.Satt på sofaen og glodde litt på idiot boksen.Fant ut at jeg skulle legge meg 23.50 å får se en rev på åte i vindu i gangen. Da var bøtteballetten igang lyddemper på igjen,magasin og tofoten måtte lokaliseres i mørket.Lista meg ut på trappa,ned ved siden av trappa der har det gått et par takras så jeg har gravd ut platting å sette stoney pointen på dette passer perfekt til stående skyting med tofoten. 40-45m. hold 17hmr med 17grs. cci v-max den gikk rett ned da det smalt. Men den var skabbete denne også godt å bli kvitt de. 0,008 tonn.hannrev. Bare inngangshull.Sesongens 6.

292ogoy.jpg

Link to comment
Share on other sites

Felte min første rev EVER i går klokka 23.30! Lå og sløva på sofaen da det ulte i varsleren og jeg spratt opp for å finne rifla. Reven stakk da jeg åpnet vinduet, men har lært å være tålmodig og fikk rett da reven kom tilbake ti minutter etterpå. Den la ikke merke til meg da og jeg satte ei kule rett i maskineriet noe som førte til en død rev på åta. :D

Da jeg sto opp i dag kunne fattern fortelle at det var enda en rev på åta og jeg heiv meg foran vinduet igjen, denne reven hadde nok vert der en stund og stakk før jeg fikk på meg bokseren. Satser på å sitte i kveld/natt og håper at det kommer flere :lol:

mj4op4.jpg

Var en hannrev på 7 kilo, var nok av sommerens kull.

Link to comment
Share on other sites

Der trur eg du tar feil Rapp.. Har skøte 3 hann rever på 7 kg dei siste 2 vintrene. 2 i år og begge revene har tydelig "valpepreg" små kvite spisse tenner (lite brukt), liten kort stutt kropp, ingen som helst skader på verken ansikt eller ører. og lite og stusseli "nebb" tydelig ikkje utvokst!!

Da eg flår mine rever har disse revene mye fett på kroppen, så eg er sikker på at dei er ung rever fra denne sommer!! viss du forer heilt fra juli måned og det forsvinner borti mot 400-500 kg åte så har disse reven faktisk ein sjangs til og vokse seg så store. Mye mat i skogen genereelt er det også..

Link to comment
Share on other sites

Satt på åte i går kveld. Kom en rev etter ca 40 min kl 20.50 Hørte at den dreiv å skreik lenge før han kom nedi dalen. men når han kom så karte jeg ikke å beholde roen :roll: Så det ble nok en kraftig bom :lol: skremt ble han, men håper han kommer tilbake i morgen kveld :smile: Årets første som har kommet på åte når jeg er der, men håper på flere. Har snødd ganske bra hjemme i noen dager men gårsdagen sluttet det å snø, forventet ikke å se så mye spor men det var hardtråkket med spor av rev, røyskatt og masse kråkefugl :D

Link to comment
Share on other sites

Der trur eg du tar feil Rapp.. Har skøte 3 hann rever på 7 kg dei siste 2 vintrene. 2 i år og begge revene har tydelig "valpepreg" små kvite spisse tenner (lite brukt), liten kort stutt kropp, ingen som helst skader på verken ansikt eller ører. og lite og stusseli "nebb" tydelig ikkje utvokst!!

Da eg flår mine rever har disse revene mye fett på kroppen, så eg er sikker på at dei er ung rever fra denne sommer!! viss du forer heilt fra juli måned og det forsvinner borti mot 400-500 kg åte så har disse reven faktisk ein sjangs til og vokse seg så store. Mye mat i skogen genereelt er det også..

 

Hvor mye veier de voksne revene dine da? 12-14 kg?

Link to comment
Share on other sites

hahaha Morken humor ja :lol: nei eg bare forteller mitt syn og mine meininger vite kan ein aldri ;) 3 hann rever skutt i år og vekta på disse var 6,7 7,0 og 8,2 kg.. muligens det kan være fjorårsvalper disse rundt 7 kg, men da er det sinnsjukt med rev i område. 1 uke etter at andre reven på 7,0 kg vart skutt satt bror min på åte og observerte 5 rever i løpet av natta.. Grunnet lite lys forhold har det ikkje gitt det heilt store resultatet, men på 5-6 økter har vi observert 12 rever... fine forhold no. Virker som den er opptatt med andre ting for tida :(

Link to comment
Share on other sites

Har hatt voldsom trafikk på åte inatt. Her er det vel metern med snø nå. Skaut hannrev på mandag ingen nye spor å se på tirsdag eller onsdag men idag var det spor overalt på kryss og tvers i skogen bak åte. Selve åteplassen har mye spor pluss at det er gravd på to plasser der. Lukter piss overalt. Tror det er to rev minst etter spora og dømme. Prøver meg ikveld. :D (kanskje det er en uten skabb,da blir det endelig barberings :crazy: )

Link to comment
Share on other sites

Idag fikk jeg revbrunstfløyta som jeg bestilte fra Storfangst.no . Det tok 2 dager fra bestilling til den lå i postkassa , rask levering liker jeg ....thumbs up .

Bestilte Demmels fløyta og får vel ta en tur ut ikveld hvis det blir måneskinn å se om det er noen brunstige rev i skogen

Link to comment
Share on other sites

Nå har endelig Mikkel funnet veien til åta her og, satt igår og hadde 2 rev på jordet nedanfor åte, hadde den ene i kikkerten en god stund på 160m kunne jo prøvd med orka ikke å ta sjansen på en ny bom. Rev nr 2 snudde før den kom inn i "dødsektoren" :D bærer nok nedi glugga igjen ikveld, vel fornøyd med å ha sett rev nå etter en tørkeperiode.

Link to comment
Share on other sites

Idag fikk jeg revbrunstfløyta som jeg bestilte fra Storfangst.no . Det tok 2 dager fra bestilling til den lå i postkassa , rask levering liker jeg ....thumbs up .

Bestilte Demmels fløyta og får vel ta en tur ut ikveld hvis det blir måneskinn å se om det er noen brunstige rev i skogen

 

 

Måneskinn er det vel kansje dårlig med nå for tida, hverfall her jeg bor (på østlandet).

Her er en fin kalender du kan følge litt med på med tanke på måneskinn. :wink: Men fløyta kan jo testes allikevel.

 

http://kalender-365.de/manekalender.php

Link to comment
Share on other sites

Måneskinn er det vel kansje dårlig med nå for tida, hverfall her jeg bor (på østlandet). Her er en fin kalender du kan følge litt med på med tanke på måneskinn. :wink: Men fløyta kan jo testes allikevel.

http://kalender-365.de/manekalender.php" target="_blank" target="_blank

Takk for kalenderen da ser jegt at det ikke er så mange dagene å gjøre det på , får satse på at det kommer noe på åta snart

Link to comment
Share on other sites

Det kom en luring rundt halv ett inatt. Den var sky og ville ikke helt fram i lyset men han gikk da langt nok. Endelig en frisk en som nå henger så fint på veggen å venter på pelsing. 17 hmr 17grs. V-max. 30m. Denne var faktisk gjennomskutt inn bak bog og ut rett foran bog. Kort snute og litt stutt og butt,Men veide da 8,2kg denne og.

Hadde stygge brune nedslitte tenner og store baller så dette var nok en voksen kar.

Ikveld skal jeg barbere meg. :D:roll:

9rjbyu.jpg

Link to comment
Share on other sites

Månen er vel helt borte om noen dager? Men bare det er skyet her, så kommer lyset fra byen og det holder i lange baner :D

 

Jepp!

 

Samme her, bruker ikke lys på det ene åtet mitt, mye bedre med lys fra ringnes og arcus!

 

Da vet jeg og at det jobbes døgnet rundt for og lage godsaker! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner jeg å gå trua. En del spor å se rundt om her. Mer enn på lenge. Dro nedpå åteplassen et rådyr/fallvilt og spretta opp buken. I tillegg hadde jeg ei halv bøtte med middagsrester og hundepellets som ble tømt rundt om. Innen få dager skyter jeg en rev.

Siste døgns fallvilt:

Bilde0760.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

rygger etter stor lofotskrei er kastet på åta....disse vil nok lukte over lang avstand,men samtidig trekke villkatter på åta... :roll: tross dyp snø,begynner aktiviteten å øke...tydelig begynner den røde å bli sulten,etter å hadd 50-60 cm snø (hvor av det midterste laget er skare) å bale med...tipper det er vanskelig å finne smågnagere nå.... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Satte klokka på vekking 03.30 inatt kom meg motvillig opp og i klæra. Var på plass i barhytta kvart på fire ca. Satt der med stor forventning etter at jeg hadde sett nye spor ved åte som hadde kommet etter jeg hadde henta inn forrige natts rev. Men ikke noe skjedde. Ved fem tida begynte en tråkkemaskin å bråke no voldsomt i hørselsvernet så bestemte meg for å avslutte,kaldt var det og. Gikk ned igjen inn å henta meg en røyk sto ved siden av trappa å nøyt denne. Hadde selvsagt Quaden og Stoney point montert. Da får jeg se det kommer jaggu en rev da jeg sto der,la røyken på trappa for ikke å svi hull i mine kjære jaktvotter. Venta til det blei nok breisie "smekk" den la seg rett ned. Fullførte røyken. Henta hodelykta og gikk for å se. Pen tispe 5,9kg lå det der. 17hmr 17grs. V-max. 40m ca. Ikke gjennomskutt.

Det kan faktisk virke som jeg har fått bukt med skabben her nå. Kryss i taket og bank i bordet.

104fh37.jpg

:D

xgbexv.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ble en nok en Mikkel natt til i dag.

Knertet en for 10 dager siden og jaggu ble det som nevnt, en til i natt. Hadde maksimal tur, da det er lite rev igjen i området.

De siste dagene har jeg sett spor etter kun en rev og det er normalt litt lite spor og litt lite rev, til at jeg gidder å sette meg ut. At jeg skulle få den foreløpig eneste og siste reven i området, ja det er råflaks.

 

Kl 01.00 presis, kom den tuslende i ei gammel spor-rekke, ganske så avslappet, etter ca 30 minutters lokking med revens parringsrop. Poff og rett ned, akkurat slik vi ser på diverse DVD'er omhandlende lokkejakt på rev.

Denne Mikk'ærn greide til slutt bare ikke å holde seg unna og måtte sjekke opp hvor disse lydene kom fra. Utrolig hva en utsetter seg for når kjønnsdriften tar over styringen og fordriver alle sperrer :mrgreen:

En ung hannrev, uten all verdene erfaring skulle det vise seg.

 

Har nok skutt ca 50 rev i dette området de siste 3 årene og nå...ja nå er det litt mer glissent med spor, selv om det sannsynligvis ikke tar så veldig mange dagene før neste rev er på plass.

 

Dette er nok ikke det beste bilde jeg har tatt av en død rev, men en død rev er en død rev og her ligg'ern.

IMG_5148_1_zps98187aba.jpg

 

 

 

Oppdatering 25.02.2013

Har blitt 2 rev og en ehhh..........en bom på rev den siste tiden.

Smerter å innrømme at man bommer på rev, men her forleden natt, ja så kom bommen dere.

Har gått bra for lenge, for å si det slik. Litt for skytekåt+litt for dårlig skytelys, gjorde at revefanten berget livet med minst mulig margin......denne gangen.

 

Siste reven mått gi tapt.....i natt faktisk..... i kampen om fortsatt eksistens på jordkloden etter et brutalt og kontant møte med en finkalibret VMAX i ganske så anstendig hastighet.

Virkningen var umiddelbar og ikke minst hørbar 152 meter unna.

Vet ikke hvordan dere har det etter å ha bomma på rev, men hos meg får selvtilliten en alvorlig knekk og jeg blir irritabel og lite tilsnakkanes, så dette måtte det rettes opp i og revansjeres :mrgreen:

Som sagt, så gjordt, det gikk bra.

 

Skal se om jeg får rota meg til å legge ut et bilde. Reven ligger i vedskjulet. Samboer er varslet, klok av skade :wink:

Forrige samboer, eller er det 2 samobere siden (og mange år siden) ble IKKE varslet om at det lå en rev på badegulvet i påvente av flåing dagen etter.

Jeg glemte bort hele reven og det fikk katastrofale konsekvenser når damen kom i halvsvime på badet for å gjøre unna morgenstellet og oppdaget reven som lå og gliste. Glemmer det aldri. Ikke hun heller, men vi nok har helt forskjellig vinkling på saken :lol:

Jeg synes det er en artig historie og hun synes ikke den er fullt så humoristisk.

 

 

Oppdatering 17.03.2013

Ny rev på hvit snø. Ble en til for et par dager siden....eller rettere sagt for et par netter siden.

Maksimal tur igjen. Lite spor i området nå, slik at motivasjonen ikke har vært på topp i det siste, men jaggu ble det en rev til dere. Nr 14 nå vinter.

 

Brukte et indianertrix. Etter nyttesløs lokking med både fuglelyd og hareskrik, satt jeg en halv time ekstra uten en lyd, noe som ble en ubetinget suksess (igjen)

En rev er skrudd sammen nysgjerrig og bare sjekke ut hvor disse lydene kommer fra og hva som forårsaker de, noe denne reven også gjorde.

Har skutt flere rever ved å bruke dette trixet før. Jammen virket det denne gangen også.

 

Tispa, for det viste seg å være ei tispe kom i godt driv ut på jordet 130 meter unna posten. Mikkeline satte på håndbrekket momentant etter en kort plystretone, noe som ga meg akkurat nok tid til å få inn et treff akkurat der det skal plasseres iht jegerprøveboka. Virkningen var umiddelbar og varig. Kan ikke få fullrost VMAX nok. Det er kula si det.

Mørk rev utstrakt på hvit snø. Ingen ting er mer spennende og intenst enn de skundene før og etter et revefall.

 

Rev i motlys

IMG_5248_zps634e2eff.jpg

 

Gamle revespor. Ikke ferske nok til å gire opp blodpumpa

IMG_5246_zps03c4c643.jpg

 

 

Oppdatering 08.04.2013

Har blitt 3 rever til å krysse av i jaktloggen pluss emm....eeh nok en bom, siden siste oppdatering.

Gikk jaggu på samme smellen som sist og skyte på for langt hold. At man aldri lærer dere. Vet ikke hvordan andre opplever det, men for meg slår hjerne og styrestag seg over på autopilot, når man ser en rev innenfor rimelig rekkevidde, noe som en gang i mellom gir dårlig uttelling.

For meg går den en slags magisk grense ved 150 meters merke. Over denne avstanden og med dårlige lysforhold, som det ofte er nattestid, så synker treffprosenten drastisk.

 

Denne reven fikk det veldig travelt etter bommen, kan man trygt si. Vet ikke om dere har sett en rev løpe for livet, men en rev kan løpe veldig fort, når det gjelder å berge livet. Minnet nesten om et av forsvarets svarte Bell helikopter som øver på taktisk flyvining der den suste over jordet, mot tryggheten :mrgreen:

 

Ang forsvarets Bell helikopter.......var ute på beverjakt for noen år siden inne på skauen. Plutselig og uten forvarsel kom det 3x Bell helikopter 20 meter over isen på vannet jeg satt ved.

Da fikk jeg en alvorlig støkk i livet. Holdt rett og slett på å drite i buksa. Ble plutselig veldig mye lyd, kan man si. Ikke bare det at de kom en gang, men gjentatte ganger ble samme ruta brukt inn mot Hengsvatn. To gutter hengende ut av hver sin dør, med HK'n klar til strid. Imponerende var det........og litt av et syn.

Unødvendig å nevne at det ikke ble uttelling den kvelden.

 

Vi har ofte besøk av forsvarets helikopter i diverse sammenheng her i Kongsberg, men jeg har aldri sett det så ekstremt som akkurat denne gangen.

 

Nuvel - tilbake til revejakt.

Jeg er ganske ofte ute på revejakt og de revene som evt er igjen å jakte på, kan alle trix nå. De har hørt alle lokkelyder og reagerer ikke lenger på lokk.

Da må det annen strategi til. De 3 siste reva har jeg fått ved å sitte og passe de opp på trekkrutene. Det har funget bra.

Nr 1 av de tre siste kom i målrettet trav fra punkt A til punkt B Den hadde ikke tenkt å stoppe, men et par forsiktige musepip fikk den til å endre kurs 90 grader, i min favør.

Da den et øyeblikk stoppet opp for å sikte inn "radaren" fikk den en VMAX i retur og la seg ganske så kontant ned ved 140 meters merket.

 

Her ligger'n utstrakt i snøen. En ung hanne.

IMG_5263_zps406455db.jpg

 

Rev nr 2 og 3 ble lagt ned ved å bruke samme strategi. Ble nesten, men bare nesten en double på rev gitt. Ikke så ofte en opplever det.

Foranledningen var at jeg var ute å spanet forleden kveld og la merke til ferske revespor i søla i veien. Det betød at Mikkel hadde vært ute før det rekker å fryse på, dvs tidlig kveld.

La opp strategien etter dette og var på plass kl 18.30

Fikk selskap av en rådyrbukk som etter beste evne prøvde å berge livet nå i vårknipa. Hva rådyra lever av nå, det forstår ikke jeg, men ett eller annet lever de tydligvis av.

Opplever slike møter helt annerledes enn om en er på jakt etter de. Tar inn alle inntrykk på en helt annen måte liksom. Litt vanskelig å forklare.

Fra rådyr til rev......plutselig så jeg rett på en rev som kom dinglenes over jordet, men på for langt hold. Nok en gang....et par forsiktige musepip, styrte mikkel på rett kurs. Da denne reven satte seg ned et lite øyeblikk for å orientere seg, var det game over. La seg rett ned ved 100 meters merket.

 

Så akkurat ut som ei BEO skive. Dere har sikkert skutt mot blinken med bilde av en sittende rev på......på ett eller annet jaktfeltstevne.

 

Tenkte at det fremdeles var litt for tidlig å gi seg. Var jo fremdeles godt skytelys. Dessuten er det et jævla pes og komme seg opp av sofaen og ut på post. Akkurat like mye pes å bryte seg av post og ned i sofaen igjen :mrgreen:

Etter litt spaning og filosofering hørte jeg plutselig en rev som boffa forsiktig et stykke unna. Nesten så ørene datt av. Da slo det meg at.....tenk om første reven var ei tispe. Finnes ikke bedre reveåte enn revetispe, nå rett etter parringa.

Jammen kom boffinga nærmere og rev nr 3 kom nøyaktig i sporene til kjæresten sin. Gjorde en runde rundt makker for å sjekke ut og da den tok en pust i snøen........POFFrett ned på stedet hvil og rev nr 2 denne kvelden var et faktum.

 

Her ligger herr og fru rev. Viste seg at rev nr 1 ganske riktig var ei tispe.

Maksimal flaks igjen.

IMG_5274_zps5e7e46b7.jpg

 

Skal si denne gutten var i godt humør da han kom hjem til "mor"

Er som en kompis sier.....jakta kan forandre seg fort på 5 minutter. Kloke ord :wink:

 

 

Spørges om det blir flere oppdatringer. Ikke mye igjen av sesongen nå. Vi får se. Den aller værte kløa begynner å gi seg:mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

da kan du nok vente deg stor aktivitet nå framover.unge hanner er på hugget nå framover,og det går sjeldent mer enn ett par dager før man har ny rev i området....

her er det en sinnsykt var (diger) hannrev (bra mørk,mulig korsrev)som holder området rimelig rent for andre rever...vi er flere som jakter på den,men den er så sky at den trekker det lengste strådet hver gang.men i natt hadde jeg den i siktet,men den satt bak noe kratt,så jeg turte ikke skyte.plutselig satte den opp farten,og var borte nok en gang.....

en annen lenger opp her,hadde den også i siktet,men han hadde glemt å lade patron i kammeret,så det ble bare klikk...og en rev i full fart fra åte :lol::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...