Jump to content

REVEJAKTA 2012/2013


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fikk sesongens 4. rev i natt. Liten hann. Kom 5 minutter før jeg hadde tenkt til å gi meg, 0155. For èn gangs skyld la ikke 85 grains Sierra Varminter reven ned i smellen. Løp ca 20 meter, med et inngangshull 5 cm bak bogen og utgangshull midskips.

Link to comment
Share on other sites

Da ble det tosifret i år:) Nr 10 datt i natt, var en liten tispe på 3,6 kg... Hadde brukket bakfot og panisk på åtet! Litt skeptisk til hvordan det blir neste år, bare 2 av revene har vært hanner.. Likevel skøy, og rev er som kjent rev;)

Link to comment
Share on other sites

Da er reven i gang igjen :( 2 lam er mista allerede på disse kanter.. Sauene har så vidt begynt og lamme og 2 stk er mista allerede.

 

Veit det går ein stor svart rev i område. Det var denne vi mistenker tok masse lam i fjor også. Vi har hatt den i kikkertsikte 3 ganger i år, men alle gangene springer den :S Skikkelig luring denne reven..Siste dagene blir det og jobbe ekstremt for og få tak i denne reven.

 

I eit område på 20 000 mål har vi skutt 12 rev.. Godt med blandingsskog, store mengder sitkagran og ein god del kulturlandskap.. Håper på og få tatt ut denne før den herje for mykje i område... Veit også det går andre rever i område som spiser lam...

Link to comment
Share on other sites

Da lades det opp til de siste øktene i glugga denne sesongen, har vært bra trafikk på åtak i det siste, men det er fryktelig mørkt, så jeg er avhengig av å bruke kikkert hele tida for å observere åta, slitsomt igrunn, men iveren er stor nå, har ikke hatt mulighet til å sitte på et par uker og har sett rådyret på åta har blitt flytta hver dag jeg kjører forbi :D viltkameraet sier at klokka 22-24 er høytid for å treffe reven, og det håper jeg stemmer også ikveld :D

Link to comment
Share on other sites

Ble omsider en rev til her og nå. Kom utenfor kjøkkenvinduet av alle steder, på jakt etter brødskiver.. Endte sine dager med en v-max i bogen, 22 wmr. Manglet hale, så ut som den var klipt av i rota, men må ha vært en stund siden den mista den. Liten flekk på ene siden med mindre hår, enten etter slåsskamp eller begynnende skabb. Lurer på om det var denne jeg fikk inn på lokk for ett par kvelder siden, men litt dårlig lys og bjørkekjerr gjorde sitt til at den fikk leve noen dager til.

Link to comment
Share on other sites

Kom på plass i tårnet ved grålysningen igår, etter 5min ser jeg reven inne i tetta i kanten av myra. Den fortsetter bort fra meg, men vinkler til slutt ut på myra på ca 150m, fikk da ikke skutt pga en grein som henger ned fra ett tre så bannet å steiket god da ja.. og da jeg endelig fikk flyttet meg nok merket den meg å begynte å jogge videre med rompa til.. Kan nevnes at den greinen dekker kun ett lite område, så sjangsen for at den kom akkurat der var jo lik null... :(

Men jeg har spurt tidligere å, den lyden bjeffinga som reven lager til vanlig er det ikke ei fløyte eller noe som lager den.. Den gikk å laget den lyden og fikk svar og da bare snudde den å reiste kjapt... Er IKKE brust lydene...

Link to comment
Share on other sites

Da var nest siste økt i glugga unnagjort, ingen rev å se på tross av at den har vært på åta hver kveld i det siste mellom 22 og 24. Helt resultatløst var det dog ikke, jeg fikk nemlig for første gang se mink i vill tilstand, og joggu fikk jeg den og, på tross av vanskelige lysforhold og liten blink :D ble treff litt langt bak, men 55grn vmax i 1000+ m/s gjorde vei i vellinga uansett.

Link to comment
Share on other sites

nr 22 og 23 :D var en til på åta....men den stakk.har sittet oppe hele natta,og skutt en rev på hver av di 2 åteplassene jeg har ...virker som at reven parer og markerer først på natta,for så å komme på morgenkvisten for å spise....alt skjedde mellom 4 og 6....

Link to comment
Share on other sites

Sesongens 5. rev, en liten hann, datt på åteplassen i natt 0050, etter et særdeles ublidt møte med en illsint 85 grains Sierra Varminter. Aldri sett så stor skuddskade på en rev før. Kula traff i bogen skrått forfra, og åpna reven fullstendig fra bogen og bak til låret på venstre side. Godt at jeg ikke skulle ha pelsen på den stakkaren! Human avliving iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Datt ei tispe får 6,5x55 i natt kl 12.00. kom rett på å var veldig iveri på åtet. Er tydelige tegn på at pattene er pelsløse og store. trur dere hu har valper alt?

 

 

 

Det spørsmålet får du svar på med et enkelt snitt. Finner du ikke valper i buken på hu, har hu allerede fått dem. Varierer veldig når valpene kommer etter hvor i landet reven lever. Jeg åpna opp endel tisper felt på slutten av sesongen i forbindelse med masteroppgava mi på rødrev. Fant ut at de første valpene i østfold/akershus/oslo-distriktet blir født i slutten av mars/begynnelsen av april, mens tispene felt på samme tid på dypeste Hedmarken var kommet langt kortere i sine svangerskap. I tillegg varierer det over en måned fra de første kullene blir født til de siste blir født i samme området.

Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg ryddet opp på åtet, årets mest stinky jobb. Har lagt merke til et part ting angående revens oppførsel.

:arrow: Virker som reven er mer interessert i rådyrkadaver av utarmede rådyr som jeg har fått av avliverundtomkringihaver-mannen ,enn rådyr jeg har fått fra hentedødedyrlangsveien-mannen, som var friske men ble kjørt ihjel.

Altså - syke dyr er bedre enn friske dyr!!

:arrow: Når det lå døde rever på åtet, kom reven rolig inn og stod lenge å spiste av åtet. Før jeg begynte å la revene ligge var de ikke på langt nær så interessert i å komme helt innpå.

:arrow: Mens det lå igjen ganske mye rester av rådyrene, dvs løse hår, skjelett og endel skinn så var alle smågrisene spist grundig opp. Mulig mikkel har stukket av med de og spist de et annet sted, slik at skjelettet ligger et annet sted.

 

Noen som har lignende erfaringer? Litt artig å legge merke til sånne små ting som kanskje kan utgjøre en liten forskjell til neste år.

Link to comment
Share on other sites

sesongens rev nr 25 ble tatt på postering nå i kveld....er noe jækla galt med den siste pakken v-max kuler 55 grains....den oppfører seg som en helmantel,og alle rever skutt (9 stk) etter jul har sprunget mellom 50-200 meter etter rene sidetreff i lunger,rett i front,og gjennom bogblader....ingen v-max effekt på kråkene heller....noen andre som har samme problemet?

Link to comment
Share on other sites

Status for revejakta 2012-2013 var totalt: 2 hannrever og 1 grevling. Lite aktivitet vil jeg si. Det skytes normalt 10-15 rever i dette område årlig. Da kan man jo alltids oppsummere med: Reven har mye tilgang på mat andre steder. Lite rev i område. Noen som har synspunkter på hvorfor det er lite rev??? Skal iallefall gjøre mitt til sesongen starter igjen med oppsett av flere revevarslere og viltkamera.

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

lite rev...tja et dårlig smågnagerår i fjor....her var kullene jeg såg 2-3 revehvalper i hvert kull....og med en slik vinter vi har hadd her er det ikke noe å si på aktiviteten annet enn at det var forventet...nedsnødde åter (lukter veldig lite over lang avstand) og 1-1,5 m dypsnø (gjør mye med aktiviteten/ferdselen) ....løsnet først her når skaren kom ca 3-4 april....

Link to comment
Share on other sites

Jaja gutter og jenter da vil jeg få takke for laget så langt. Hadde som mål å få skyte rev,det fikk jeg så da var målet nådd. Verre var det at jeg tenkte å pelse denne sesongen,og fikk fem skabber på rad. Har hatt nok en lærerik åtejakt. Er det noe som får understreket utsagnet"Man lærer så lenge man lever." må det være revejakt. Ser fram til det drar seg mot denslags igjen. Grattis til alle som har felt spsiellt til de som fikk sin første. :smile: På gjennsyn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...