Jump to content

REVEJAKTA 2012/2013


jmonsen

Recommended Posts

En av de kjedeligste åtesesongene jeg har opplevd. En måned mellom hver observasjon er gørr.

Kan det være fordi du har tatt ut rimelig mye Mikkel i området de siste årene :?:

 

Opplever det samme selv i området der jeg jakter. Lite Mikkel der nå.

Blir litt som å sage av greina en sitter på. En vil både jakte og "høste" mest mulig mikkel, men begge deler går ikke i hop.

 

Uttak er større enn tilfang. Så enkelt er det.

 

Ikke for å virke belærende, men hemligheten med å ha mange Mikkel hengende på låveveggen er å ha stort jaktbart areal tilgjengelig. Ikke ofte en opplever tørke da.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Her er det også fullstendig tørke. Kun 1 rev til nå. Har noen som slenger innom åta inn i mellom. Men dødt 1 mnd nå. håper de kommer for å spise nå, men mistenker kanskje at det er for mye mat i skogen. Lang hard vinter for rådyra. Og nye 60 cm snø i helga.

Link to comment
Share on other sites

Nr. 9 datt kl. 02 i natt. Ser ut som det er flere sultne rever i terrenget nå. Liten tispe denne gangen også. Har en stor hanne som lusker travelt rundt i området, men han er ikke klar for mat om dagen. Har sett den flere ganger, men har vært stang ut. Kom hjem etter å ha vært 4 timer å postert ved et annet åte en kompis og jeg har etablert et par mil hjemmefra. Viltkameraet sendte bilde av en rev der forrige kveld, men den kom selvfølgelig ikke mens jeg var på plass. Hadde vel egentlig ikke mer enn såvidt kommet hjem derfra før varsleren peip! Artig, føler at tosifret er godt innenfor rekkevidde:)

Link to comment
Share on other sites

Så enig i det. Er helt forferdelig åssen sesongen har utarta seg her i lofoten. enten barmark eller 30 cm nysnø. regn å helvett. Huff. Ikke hatt no særlig aktivitet på åta de siste 14 dager, å det midt i paringstid! håper man kan avslutte med litt action ihvertfall. men begynner å bli travelt

Link to comment
Share on other sites

To rev til på torsdag, en kl 0.00 og en kl 19.45. Snodig sesong, ikke settn siden jul, og så plutselig to på lørdag og to på onsdag. Bare hannrever mellom 6 og 7.5 kg (øyemål). Skal si den UMC 45 grains ammoen river i 22-250. Den ene reven hadde helt åpen baugport etter sideskudd. Og noen ganger lurer jeg på hvor reven blir av idet skuddet går, plutselig blir den bare borte. Så viser det seg at den detter så fort at jeg ikke registrerer det.

Billig varmintammo det der, til jeg får somlet meg i gang med ladingen.

Link to comment
Share on other sites

Fikk en stor hann på åtet i 24 tia i natt. Et ihjelkjørt rådyr med opphakka høns som krydder førte til stor aktivitet natt til i går, så noe nattesøvn måtte ofres.

 

Da reven stoppa bortenfor åtet, ganske skrått mot meg, fikk den ei 85 grains Sierra Varminter ned i venstre skulder. Et bitte lite utgangshull i magen på høyre side vitner om total innvendig ødeleggelse. Rørte ikke et hår etter skuddet :D

Link to comment
Share on other sites

fikk 2 i natt..han og ho...virker så det løsner pittelitt her nå,men på langt nær som i fjor...dæ skaut man jo 15-16 rev fra begynnelse av mars til jaktstopp...virker som det er samme problem i hele landet...personlig tror jeg på små kull i sommer.

Link to comment
Share on other sites

Ja,mindre mikkel bli det om utaket e stort.

På 4 år har jeg tatt ut 65 stk her jeg bor. Fram til jul var det full trøkk her..etter jul totalt tørke. Kun skutt 2 på hjemåta etter jul.

Så det hjelper å jakte.

Fikk 2 i går mårres på fjellåta..en med skabb.

Link to comment
Share on other sites

Ja,mindre mikkel bli det om utaket e stort.

På 4 år har jeg tatt ut 65 stk her jeg bor. Fram til jul var det full trøkk her..etter jul totalt tørke. Kun skutt 2 på hjemåta etter jul.

Så det hjelper å jakte.

Fikk 2 i går mårres på fjellåta..en med skabb.

 

 

Må innrømme att kjenner litt på misunnelsen når jeg seg hvor mye du får for hver skutte rev....

 

Ble forresten fanst her i natt og. Nr 18

 

579032_10152665183080537_375124210_n.jpg

 

+ 2 etter dette bildet.

Link to comment
Share on other sites

Endelig. Etter haugevis med timer uten å se snurten av mikkel, datt nr 8 ikveld. Fikk hjelp av et rådyr som ble var reven. En fin hannrev på 7,5 kg. Den hadde en en skade på halen da, eller halen så veldig bra og fullpelsa ut men den var halvparten av lengden som er vanlig.

 

Er veldig tynt med rev her nå, tror det bare er 1-2 i området her. Nå som nesten all snø er borte, er nok dette dessverre siste kvelden...iallfall på åte.

Link to comment
Share on other sites

Og kl 04.50 datt etterjulvinterens første, sesongens fjerde- og trolig siste- rev her. Lite trafikk på åta denne vinteren også, men det er bra med rev i distriktet. Litt halvhjertet satsing og for dårlig oppfølging av åtet får ta sin del av skylda. Dessuten premiererev for "nybørsa"- en gammel og pent behandlet Anschutz lux i 22wmr, som jeg fikk kjøpt meg nå nylig.

 

DSC_3738.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ble forresten fanst her i natt og. Nr 18

 

579032_10152665183080537_375124210_n.jpg

 

+ 2 etter dette bildet.

 

Slik skal låveveggen til en revejeger, litt over gjennomsnittet interessert i revejakt se ut (subjektivt vurdert)

 

Her er det respekt for viltet ute å går. Mikkel pent dandert på veggen. Ikke noe blod og gørr på dette bildet, akkurat slik vi vil ha det

(igjen.....subjektivt vurdert)

 

Jakt....også revejakt inkluderer en gang i mellom blod og gørr, men det er desverre slik at den mer urbane delen av befolkningen ikke liker å se blod og gørr på bilde. Litt omtenksomhet og ikke minst tankevirksomhet før en evt legger ut slike bilder, er muligens å foretrekke. En trenger liksom ikke så mye close up at en kan stikke hodet inni skuddhølet, for å se hvordan reven ser ut innvendig, om dere skjønner.

 

Igjen...veldig bra SniperElite......gratulerer med fangsten.

Må holde trykket ope ut sesongen nå da :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

 

Slik skal låveveggen til en revejeger, litt over gjennomsnittet interessert i revejakt se ut (subjektivt vurdert)

 

Her er det respekt for viltet ute å går. Mikkel pent dandert på veggen. Ikke noe blod og gørr på dette bildet, akkurat slik vi vil ha det

:clap::clap::clap:

Link to comment
Share on other sites

Vært på hytta på fjellet i helga. Kom ned i dag, og såg nye spor bort på åta. Mulig det kan bli en rødpels nå snart. PS! Veldig mye kråke og ravn som har nytt godt av elgkadaveret. kunne skutt noen, men vil fokusere på rev de siste dagene.

Link to comment
Share on other sites

Fikk meg ein hannrev på 7 kg på åtet i helga, nr 8 for sesongen. Flyttet meg over på eit anna åte etterpå, og her vart det bom på 15 meter. :( Sitter i eit vedskjul, som står ut på ein bergnabb, og åtet ligger slik til at eg må skyte ca 45 grader nedover. Ingen unnskylding av den grunn, det er faktisk andre gang det har skjedd i år. Hagle neste gang. Ellers so har eg prøvd lokk fleire kvelder no, under fantastiske forhold, uten hell. Bruker ein foxpro, men reven har eg ikkje klart å lure. Prøvd fleire forskjellige lyder (fulg/mus/hare), men har kun fått inn ugler og hauk. So lokken skal det ikkje vere noke problem med. Men får prøve til kvelden igjen. Uansett so er det lite aktivitet på sjølve åta mine, dei går kun etter hundepellets som eg strør rundt åta.

Link to comment
Share on other sites

Ble forresten fanst her i natt og. Nr 18

 

579032_10152665183080537_375124210_n.jpg

 

+ 2 etter dette bildet.

 

Slik skal låveveggen til en revejeger, litt over gjennomsnittet interessert i revejakt se ut (subjektivt vurdert)

 

Her er det respekt for viltet ute å går. Mikkel pent dandert på veggen. Ikke noe blod og gørr på dette bildet, akkurat slik vi vil ha det

(igjen.....subjektivt vurdert)

 

Jakt....også revejakt inkluderer en gang i mellom blod og gørr, men det er desverre slik at den mer urbane delen av befolkningen ikke liker å se blod og gørr på bilde. Litt omtenksomhet og ikke minst tankevirksomhet før en evt legger ut slike bilder, er muligens å foretrekke. En trenger liksom ikke så mye close up at en kan stikke hodet inni skuddhølet, for å se hvordan reven ser ut innvendig, om dere skjønner.

 

Igjen...veldig bra SniperElite......gratulerer med fangsten.

Må holde trykket ope ut sesongen nå da :wink:

 

Tusen takk for det Castor :)

 

Å nå ble det en til i natt, så da har det blitt 20 stk i vinter, mot 7 stk totalt i fjor..

Link to comment
Share on other sites

Da ramlet en til for gamlefar i går kveld, rett før påskefredningen. Vi har skutt 6 stk utløpet av sesongen 2012-13. Det er vi fornøyde med til å være førstegangsjegere på åtejakt! :mrgreen: Vi har gjort oss mange erfaringer i år, og jeg vil takke dere her på forumet for gode tips og triks. Men ennå er ikke sesongen over, og ny gris er lagt ut... :sarcasm:

Link to comment
Share on other sites

Etter langt om lenge har jeg fått reven til å gå på åta! har vært mye rev der di to siste nettene ser jeg(har vært borte). Nå har det seg sånn at jeg må tidlig opp på jobb, og har dermed ikke muligheten til å sitte våken hele natta. Har kjøpt varsler, men ikke satt opp enda :/ tenkte jeg sku sette den opp i dag, men blir reven skeptisk igjen om det kommer opp en stolpe med en grønn kladd på 4m fra åtet? :(

Link to comment
Share on other sites

PerMarius: jeg hadde ikke satt opp varsleren fordi reven kan være veldig var, noe "dine" rever også viser. Har du uflaks vil den på ny skygge åtet ut jakta. Hvis jeg skal komme med et råd ut fra egen erfaring, så ville jeg heller satt på vekkeklokka på de tidene du selv mener er mest sannsynlig for besøk. Ja du blir trøtt, men det er nok prisen å betale for å være revejeger... Er det ikke rev på åtet ene natta når du står opp prøver du å stå opp på et annet tidspunkt neste natt. Velg hvilke netter du prøver dette med omhu. Jeg ville ikke ha stått opp hvis det er meldt veldig dårlig vær med mye snø/regn. Varsleren ville jeg så satt opp når jakta var over, og røktet åtet vel utover vår/sommer. Har hatt gode erfaringer med denne strategien selv....

Link to comment
Share on other sites

Eg ville prøvd å satt ut revevarsler. Eg bruker kamera/varsler på div åter eg har, og opplever ikkje noke problem med det. Eg flytter forskjellige kamera rundt om, og opplever ofte at reven er der samme natt. Spes åter nært bebyggelse er ikkje dette noke problem etter mi meining. Kast ut litt hundefor rundt åtet når du er der, og reven blir ofte lenger rundt åtet. Ellers fikk eg min 9 rev for sesongen. Den datt 30 min før fredningstida starta. Her er nokre store innmarker i området, der eg har lagt merke til ein del revaspor i vinter. Eg har starta for ei veke sidan å kaste ut litt hundefor der i nærheten av ei jakthytte som ligger der, når eg gikk tur med hunden. Første natta hadde den/dei vore der, so var det berre å begynne å poste, og på andre forsøket datt der ein.

Link to comment
Share on other sites

Hm.. jeg gikk ut å satte den opp, da ingen svarte sånn med en gang :( Men både e og far har sett at det har lyst i augan til reven i skogen/steinrøysa bak åtet, så får håpe den ikke blir så skremt av varsleren at den ikke våger seg utpå igjen :/ Har gjort det med vekkeklokka en liten stund nå, men klaffer aldri med tidspunktene :/ prøvd både 2.00-5.00 og hver halvtime, men uten hell :/ får bare fortsette å prøve, er jo først nå de to siste dagene den har våget seg utpå :) men om den da ikke våger seg utpå i natt eller i morgen natt, bør jeg da fjerne varsleren igjen eller forverrer dette situasjonen? :)

Link to comment
Share on other sites

Når du først har satt opp varsleren er det best å la den stå. Minst mulig endringer og tråkk rundt åta er viktig, ihvertfall der man har slitt med å få reven på åtet. Slik du forklarer det er revene du har på gang av den skeptiske sorten... Slet med dette selv i fjor. Hadde noen få som ikke lot seg eksponere og lurte meg gang etter gang. Endte med at jeg ble nødt til å passe dem opp, og tok de på "flukten" forbi åtet siden de aldri var på selve åtet. Pussig, for andre rever har all verdens tid og er tilsynelatende bekymringsløse. Av sesongens 9 rever jeg har felt, har alle bortsett fra en vært av den tillitsfulle sorten. Når det er sagt har jeg også opplevd rev på åtet samme natten som jeg har gjort store endringer på åtet, så ingen regel uten unntak. Jeg selv prøver ihvertfall å ligge unna åtet mest mulig. Skal jeg gjøre arbeid der, legge ut mer mat etc, forsøker jeg å gjøre dette i forbindelse med å hente skutt rev..

Link to comment
Share on other sites

Ble ei tispe på meg i natt, tre timer etter fredninga var over. Eller mer presist 02.54 :D

Nå ligger de 4 sist skutte revene der de falt, og reven er veldig rolig på åtet. Vanligvis skyter jeg de rundt selve åtet, men de siste har jeg skutt mens de har stått og spist på rådyret, som ligger midt inne blant revene.

 

Sesongens 8. rev, 45 grains Remington UMC hullspiss - 22-250 fabrikkammo.

Link to comment
Share on other sites

tja vi får se,er været som er faktoren om det blir en sånn høvelig,eller elendig sesong....men ser ut så det bare skal lave ned og bli enda jævligere jupsnø....dåligste sesongen på lenge.men håper å runde 25 stk før slutt,men da må vinteren slippe taket først....

Link to comment
Share on other sites

Ravnen har virkelig kost seg i påska, nesten spist opp ett halvt rådyr og nesten10kg hundefor... Reven har vært der men stoppet 10 meter ifra åte, var bare masse flakse merker og ravne spor mot reve spora, så ut som den har snudd på krona å stukket igjen... Kan de være så friske at de jager reven om de er 6-8 ravn??

Link to comment
Share on other sites

dåligste sesongen på lenge.men håper å runde 25 stk før slutt,men da må vinteren slippe taket først....

Heheh, jeg sliter med å få min første jeg, så ikke klag :D Kjenner jeg gleder meg til neste sesong, da skal jeg ha åtet klar 15. juli og varslere både her å der :) Gleder meg også til å sitte i jorde kantene når de er nyslåtte :D Håper bare så inderlig at min første rev blir et faktum innen den sesongen her er over.. begynner å få dårlig tid! :(

Link to comment
Share on other sites

Ble en revetass i går morges kl 0550 på jaktårets første dag. Jeg satt langs en vedstabel og lokket med Clausen Predatorcall ut mot et jorde.Etter kun et par minutters lokking hørte jeg noe ved siden av meg og da stod reven 5-6 meter til venstre for meg. Både han og jeg skvatt litt. Reven løp ut på jordet. Der stoppet han på 60m og snudde seg for å se hva jeg egentlig var for noe. Jeg satt tross alt i full X3M vintercamo. Det var det siste han gjorde. Datt i smellen fra en 22-250 som sendte ut en 40 grains Nosler BT Varmint i 1230m/s.

 

img0877ct.jpg

Link to comment
Share on other sites

Begynner å minke på åte, kanskje ikke så rart når der er 10 nøtteskriker, 6Ravn og 8 kråker som jeg klarte å telle på morgenen/formiddagen idag og alle er runde som ballonger..... Reven trasker bare i skogen rundt åte og vill ikke ned på det.. :( kommer ikke på lokk heller..

Link to comment
Share on other sites

Har brukt fleire forskjellige Acorn kamera, både vanlig og low glow, men ser at spes hjort reagerer på lyset. Men kjøpte meg eit Covert Special Ops, og det ser ut til å leve opp til forventningane. Ingen bilder/video av dyr som ser i kamera. Anbefales.

Link to comment
Share on other sites

etter revirhannen og tispa falt for 14 dager siden er det ny rev i området :) stor svart hanne,og ei lita rød tispe....fikk vinterens første bom på mandagsmorgen.tispa satt og gjemte seg i noe bjørkekratt,og av erfaring med v-max i bjørkekratt før,burde jeg ikke skutt...er dømt til bom,men positivt med nye rever i området :)

Link to comment
Share on other sites

Sesongens 10 rev datt i dag tidlig!! Blei kontakta av ei dame her i bygda om at ho hadde problemer med rev i hagen. 3 morninger på rad har dei stått i hagen hennas og ete på brød. opptil 3 stk samtidig.

 

Tok meg ein luske tur i går kveld og fekk se ein STOR svart rev.. GARANTERT den vi har leita etter i område, då hovedåte ligger vel 2 km derifra... Fekk akkurat ikkje tid til og trekke av :(

 

Møtte opp kl 6 i dag tidlig på kjøkkene til denne dama og kunne sitte fram til 06.40 før eg måtte reise på jobb.. Kl 06.30 kom SKABBreven som bestilt :P Putta den i plast sekk og leverte den inn på bossfyllinga ( Kan ikkje drive og brenne rev i bolig felt og ikkje på arbeidsplassen heller)

 

For ordens skyld var alle naboane i felte kontakta og informert om hendelsen før den inntraff...

 

Ny økt i måro tidlig da ein av dei andre revane dukka opp 10 min før eg kom på plassen :) 05.30 i måro tidlig begynner revejakta :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...