Jump to content

Dødelig avstand .308?


barerobert

Recommended Posts

Som tittelen sier, hvor langt ut er en .308 dødelig?

Kom i diskusjon med en på jobb som mente at et vådeskudd kunne være dødelig for mennesker på ut til 3ooo meter med natoammo (7,62x51 med 150grains kule) siden det var dette han hadde lært i militæret...

 

Om jeg regner på det så kan den skade såpass på lengre avstander.

 

Dette er jo forsåvidt et viktig tema siden man bør tenke seg om flere ganger når man setter et skudd med større kalibre.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Joda, men en kongle er også farlig om den ramler og treffer deg i tinningen.

Det må gå ann å føre en avslappet debatt om emnet uten krakilsk å referere til jegerprøveboken med trippel sikring på alt mulig, det er ingen som blir oppstilt på 3500 meter her og avfyrt skudd på :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Benytter muligheten til å slenge inn et spørsmål angående NATO-ammunisjon.

 

Fikk noen skudd med 308 nato her om dagen, men jeg ble litt forbauset da jeg leste på pappeskene.. Står at kula er så tung som 185 grains, er dette standard?

 

Beklager for at jeg er helt OT men ville ikke lage ny tråd, fant heller ingen som var relevante.

Link to comment
Share on other sites

På 3000 meter har ei 150 grs natokule i .308 bare 37.2 m/s og 6,7 joule. Det er da langt ifra nok til å skulle kunne skade noe som helst?

 

10 gram i ca 134 km/t som treffer deg med et tverrsnitt som er ganske så lite...at det ikke er skadelig får du værsågod teste selv. Motvind? Medvind? Vinkel? Nedoverbakke? Sikkerhetsgrensa er vel satt for verste tilfelle, og i min verden er det betydelig mer fornuftig å overestimere sikker avstand enn det motsatte.

Link to comment
Share on other sites

På 3000 meter har ei 150 grs natokule i .308 bare 37.2 m/s og 6,7 joule. Det er da langt ifra nok til å skulle kunne skade noe som helst?

 

10 gram i ca 134 km/t som treffer deg med et tverrsnitt som er ganske så lite...at det ikke er skadelig får du værsågod teste selv. Motvind? Medvind? Vinkel? Nedoverbakke? Sikkerhetsgrensa er vel satt for verste tilfelle, og i min verden er det betydelig mer fornuftig å overestimere sikker avstand enn det motsatte.

Det var et godt svar. Hadde selvfølgelig ikke tenkt den veien :oops:

 

"7,62 nato" er i utgangspunktet 150grs og for lengre hold 174grs ifølge wikipedia http://en.m.wikipedia.org/wiki/7.62%C3%9751mm_NATO#_" target="_blank

 

Jeg mener å huske også at det var det vi fikk opplyst den gangen jeg var i tæret...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil bare vite hvor langt ut en .308 kan være dødelig for mennesker om et vådeskudd skulle være faktum

 

Folk skyter jo på blink på 3000m :roll:http://www.northfloridashooting.com/Misc/2MilePrarieDogs/2MilePrarieDogShooters.htm

 

Iht. BulletFlight (og QuickTarget), så har ei god 308 kule omtrent 175m/s når den passerer 3000m, og har en rekkevidde på over 4km, dersom skutt med omtrent 35° elevasjon. Dette forutsetter at den beholder spissen fram, noe mange kuler neppe vil gjøre - avhengig av riflestigning, design, temperatur, lufttetthet og andre faktorer.

Det er liten tvil om at ei .30" kule er livsfarlig 3km unna.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert bare meg, men jeg grøsser litt hver gang jeg ser trådtittelen..... får assosiasjoner til diskusjoner på 'kanske fora der man krangler om hvor lange hold man kan ta ut fiender i strid.

 

Men det er jo sikkerhetsavstand dette går på heldigvis :D Beklager OT.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke så krigersk av meg nei ;-)

 

Jeg føler jeg har fått gode svar til nå, jeg har vel avslørt meg som fersk hva ballistikk angår samtidig :mrgreen:

Spørsmålet skriver seg som sagt til noe jeg diskuterte på jobb. Jeg har forsåvidt tenkt på det en stund, har akkurat handlet en rifle i dette kaliberet og vil lære mest mulig. Skuddveien bør man altså være særdeles obs på. Dette er ikke en hagle man kan dra av nær sagt hvor som helst.

Link to comment
Share on other sites

... klippe...

Skuddveien bør man altså være særdeles obs på. Dette er ikke en hagle man kan dra av nær sagt hvor som helst.

 

Må være særdeles obs på skuddretningen ja, og ikke minst sikker bakgrunn. Det står dann og vann artikler i pressen hvor folk har fått huset beskutt, fordi noen ligger langt bort og skyter og ikke har sikker bakgrunn.

 

Du kan IKKE da av nær sagt hvor som helst med en hagle :shock: Små hagl som drysser ned er ikke et problem på lange avstander så himmelhvelvet kan være sikker bakgrunn det. Men en haglladning er ufattelig ødeleggende på nært hold. Sikker bakgrunn er absolutt et must!

Link to comment
Share on other sites

Skyter du kule rett opp i lufta og du står med hovudet der kula dett ned att, vil du få hol i hovudet.

Du er heldig om den treffer slik at du klarar fortelja om det etterpå.

 

Dette er vel ikke helt sant, krum bane er skummelt, men rett opp er ikke så ille.

Godt å få i hodet er det selvsagt ikke, men langt langt mindre kraft enn ved krum bane.

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel ikke helt sant, krum bane er skummelt, men rett opp er ikke så ille.

Bare til kort info så lager kuler fra 7,62x39 (Israelsk ammo) helt greie bulker i bølgeblikktak om de blir skutt rett opp i lufta!

Kjenner ingen som har blitt truffet,men det er vel en grunn til at man gikk innendørs når det lokale fotballaget i nærheten hadde

vunnet en kamp :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fikk noen skudd med 308 nato her om dagen, men jeg ble litt forbauset da jeg leste på pappeskene.. Står at kula er så tung som 185 grains, er dette standard?

Ammoen vi brukte i msg90 var med prosjektil på 170 og 150grain.

Standard Norsk blyholdig nato har prosjektil på 146 grain og ikke 150 grain.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det var en ulykke i Sverige for noen år siden. En mann hadde kjørt av veien og omkommet. Under obduksjonen opdages det at mannen hadde blitt skutt i tinningen. Etter mange undersøkelser fant man at skuddet kom fra militært område 2 - 3 km fra veien der det ble skutt med MG i 7,62NATO. Mannen kjørte med åpent sidevindu.

 

Det er vel bare den sovende belgieren (i Belgia) som ble drept av et førerløst MIG-jagerfly fra Polen som har hatt uflaks i samme kategori. Piloten hadde skutt seg ut over Østersjøen.

Link to comment
Share on other sites

Det nhender at kuler somm skytes rett opp kommer ned med spissen først. Får du den i hodet så er det utmelding av folkeregisteret.

Dette har vært testet.

 

grundig testet på mythbusters, en kule avfyrt 90 grader oppover vil falle til jorden med det som kalles "terminal velocity" og vil komme ned med siden først og være totalt ustabil i sin ferd mot jorden, dette testet de faktisk med m1 garand og kula de fant igjen hadde trengt mindre ned i jorda enn ett billig ikke dødelig luftgevær gjorde. :wink:

Link to comment
Share on other sites

http://content.usatoday.com/communities/ondeadline/post/2011/12/amish-teens-death-ruled-a-homcide-in-ohio/1#.T6E7pO1A92Q

 

Vel, her er ei jente som ble drept av ei kule på avveie, på det de mener er 1,5 miles avstand. Det skulle vel bli rundt 2400 meter vel. Og dette var visst ei rund kule fra ett munnladnings gevær. Ei 308 kule har nok lengre rekkevidde. Jeg tror nok at det best å være på den trygge siden her.

Link to comment
Share on other sites

Litt om hva Mythbusters faktisk fikk bevist i sitt program:

1: En kule skutt rett opp (og med rett opp snakker vi ikke om 91 men 90.00 grader og i vindtille. Vill komme ned med siden først i "terminal" hastighet. (og vill ha i tilfelle 308 mindre gjennomtrengnings evne enn ett vanlig 4.5mm luftgever avfyrt på kloss hold (ikke ufarlig, men lite sansylig dødlig).

 

2: En kule skutt opp i alle andre vinkler enn 90.00 grader (ok området rett ved 90 grader kan kansje gi en sansynlighet som går motsatt vei), vill mest sansynlig gå i krumbane og beholde sin rotasjon (gyrostabilisert). Dette medfører at den sansynligvis vill ha en betydelig høyere hastighet og mindre frontareal ved anslag, og meget vel kan være dødlig (de fant ett tilfelle som ble verifisert som krumbane skudd med døden til følge selv om vedkommende sto under ett plast/glasfiber tak. Skudd avstanden husker jeg ikke, men mener det var snakk om ett par km unna. Politiet fant vedkommende som hadde avfyrt skuddet opp i luften).

 

Det bør anses som bevist at sansynligheten for at en gevær kule som er skutt ut i elevasjoner mindre enn 90 grader, vill treffe bakken/det som måtte komme i veien , med spissen først. Og i hastigheter betydelig over terminal hastighet for en kule som ikke roterer.

Treff av en slik kule må regnes som dødlig kraft på enhver avstand.

Link to comment
Share on other sites

Lurer bare på hvilken kalkulator det brukes for å komme frem til at 2000 meter er max rekkevidde for ei .30 kule på 150gr??

 

Jeg har da sendt 265gr kuler (Hornady FTX) i 444 marlin godt over 2km utover i havet og for å si det slik; det er ikke tvil i om du er ferdig om du står i veien selv med denne potetkanonen.

Link to comment
Share on other sites

Myhbusters er ingen testing, for å teste noe slikt må det skytes mange skudd for å få et statistisk grunnlag. Det ble gjort av US army ganske tidlig i verden og er fremdeles gyldig. Et vist antall beholder stabiliteten og kommer ned med nok hastighet til å penetrere kraniet på de fleste. (Jeg mistenker at noen av kammerets medlemmer ikke er i risikogruppen :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg mistenker at noen av kammerets medlemmer ikke er i risikogruppen

Ganske sikkert :wink:

 

Mythbusters er TV-Show, ikke vitenskap - det eneste de beviste er at kuler kan komme ned flatt. Og tilogmed det forutsetter en masse ting som vi ikke vet om testoppsettet deres.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Skyter du mot ei kråke oppe i eit tre med 308W eller 6.5 x55 med normal kule, der du har en elevasjon på mellom 35 og 45 grader,

så skal man gå ut i fra at den kulen er "dødelig" mellom 4500 og 5500 meter bak kråka.

Slik er det bare. ikke uten grunn man "skal" ha sikker bakgrunn.

Link to comment
Share on other sites

Det var en ulykke i Sverige for noen år siden. En mann hadde kjørt av veien og omkommet. Under obduksjonen opdages det at mannen hadde blitt skutt i tinningen. Etter mange undersøkelser fant man at skuddet kom fra militært område 2 - 3 km fra veien der det ble skutt med MG i 7,62NATO. Mannen kjørte med åpent sidevindu.

 

Det er vel bare den sovende belgieren (i Belgia) som ble drept av et førerløst MIG-jagerfly fra Polen som har hatt uflaks i samme kategori. Piloten hadde skutt seg ut over Østersjøen.

 

Var vel for ca 20 år siden dette med den svenske ulykken. Dmax med ak4/ag3 er vel 4200m og med MG/KSP58 4500m hvis jeg husker riktig.

Link to comment
Share on other sites

Angående å gjøre narr av Mythbusters, så er test opplegget deres anslagsvis og ikke en direkte verifikasjon av fakta. Men man må være mer enn idiot for å betvile at resultatene i dette tilfellet ikke er reelle. Dette rett og slett p.g.a. dokumenterte skader/dødsfall p.g.a kuler skutt i høy krumbane.

 

Merk bruken av ord som kan i henvisning til hva som kan skje. :wink:

Dette betyr nemlig at man aldri vet eller kan garantere hva som skjer, og at man må regne det som sansynlig at en kule som er skutt i enhver elevasjon vill være dødlig i hele sin bane. Selv om sansynligheten minker noe når man skyter rett opp.

 

Ergo er regelen at en kule som er skutt, uansett elevasjon å regne som dødlig i hele sin bane.

 

Det som er mere interessangt å vite, er hva som er den lengst mulige distanse kula kan forflytte seg (ved optimal elevasjon)?

Link to comment
Share on other sites

Maksimal rekkevidde for diverse kuler er det mulig å beregne, men det er en rekke faktorer som gir små variasjoner i rekkevidden, slik at det kan ikke settes en avstand som gjelder absolutt.

Noen av de faktorene som gir småvariasjoner er: lufttrykk, lufttemperatur, luftfuktighet, skyteretning, gravitasjon, løpets kvalitet, variasjoner i kuleform. Vindpåvirkning er en selvfølgelighet.

 

Da er vi forresten inne på en av svakhetene ved mythbusters tester i dagens quiz: Hvorfor kommer en kule som er skutt rett opp ned et ennet sted?

Link to comment
Share on other sites

...så skal man gå ut i fra at den kulen er "dødelig" mellom 4500 og 5500 meter bak kråka.

 

Derfor er det viktig å ikke skyte i retning der det kan komme fly eller helikoptere! :winke1:

Tja, den faller jo ned et sted og, så den er jo ikke bare farlig i luften. ;)

 

I DFS blir det predikert at 5000 meter er farlig rekkevidde for 6,5X55.

Link to comment
Share on other sites

Da er vi forresten inne på en av svakhetene ved mythbusters tester i dagens quiz: Hvorfor kommer en kule som er skutt rett opp ned et ennet sted?

 

Svakhet og svakhet fru blom, selv om du ignorerer både vind og kulespinn, så klarer du ikke å sette løpet så snorrett oppover at det faktisk går 90 grader rett opp og rett ned. Vi kunne spart oss for mange skudd på innskyting om det fantes en sikker måte å garantere dette på.

Link to comment
Share on other sites

@varj - du får stryk på dagens quiz.

Første tips, det er en ren ballistisk beregning, vi forutsetter at kulen skytes 100% rett oppover og null vind. Likevel kommer kulen ned et annet sted - hvorfor?

 

Altså, både kulespinn og jordas rotering, men her snakker du om en hyptetisk test hvor du bevisst utelukker en hel haug faktorer, du kan ikke bruke det mot mythbusters sine faktiske forsøk.

Link to comment
Share on other sites

du kan ikke bruke det mot mythbusters sine faktiske forsøk.

Mytbusters sine faktiske er og blir laget for å underholde. De "beviser" likevel et par ting: Det er mulig, eller ikke uvanlig, at kuler som blir skutt rett opp kommer ned sideveis.

Deres egen konklusjon er jo helt på linje med min og Per-S sin, alt kan skje:

 

Bullets fired into the air maintain their lethal capability when they eventually fall back down.

 

busted / plausible / confirmed

 

In the case of a bullet fired at a precisely vertical angle (something extremely difficult for a human being to duplicate), the bullet would tumble, lose its spin, and fall at a much slower speed due to terminal velocity and is therefore rendered less than lethal on impact. However, if a bullet is fired upward at a non-vertical angle (a far more probable possibility), it will maintain its spin and will reach a high enough speed to be lethal on impact. Because of this potentiality, firing a gun into the air is illegal in most states, and even in the states that it is legal, it is not recommended by the police. Also the MythBusters were able to identify two people who had been injured by falling bullets, one of them fatally injured. To date, this is the only myth to receive all three ratings at the same time.

 

Det gjenstår imidlertid et par ting, de har ikke testet mange kuler, og ikke mange riflestigninger - det er godt mulig at noen kombinasjoner av riflestigning og kule alltid vil tumle - det er forresten noe vi vet fra før, 168 Sierra Match King...

Og det er mulig at noen kombinasjoner vil være stabile alltid?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Julian S. Hatcher skriver noe om dette i Hatchers Notebook, kapittel XX Bullets from the sky, side 510. Han refererer til tester fra både Tyskland, Engeland og USA og testene omfatter mange tusen skudd.

 

Så uansett hvor troverdige Mythbusters måtte virke på mange finnes det altså mer grundige tester om dette.

 

Hatcher er også inne på stabilitet og nevner en Service 30-06 150gr flatbasekule som kommer ned med basen først. En eksperimentell 175 gr båthale tumbler hver gang. 150gr kula skutt bak fram kommer ned med spissen først.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Hassel, ikke undervurder en kules dødlige effekt. Selv en 22 Lr har kraft nok til og drepe ut til ca 1500 m med standard ammo. De penetrerer lett 5 cm kjøtt pakket inn i ei olabukse på 400 meter. Noe og tenke på for dem som måtte se på salongen som et leiketøy.

Link to comment
Share on other sites

Selv en 22 Lr har kraft nok til og drepe ut til ca 1500 m med standard ammo.

 

 

Ja, har den det?

 

Googler igjen; Det ser ut som US army mener det kreves 35foot-pounds for at et prosjektil kan være dødelig ved treff, en standard 22LR faller vel under dette nivået etter 6-700meter?

 

 

Ikke at jeg kunne tenke meg å stå iveien for en 22LR uansett avstand..

 

EDIT-de som er interesert finner info om dette i referatet fra en viss rettsak.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

du kan ikke bruke det mot mythbusters sine faktiske forsøk.

Mytbusters sine faktiske er og blir laget for å underholde. De "beviser" likevel et par ting: Det er mulig, eller ikke uvanlig, at kuler som blir skutt rett opp kommer ned sideveis.

Deres egen konklusjon er jo helt på linje med min og Per-S sin, alt kan skje:

 

Ja, det er jeg helt enig i. Det kan være farlig, men midtøsten genererer mengder med empiriske data hver eneste dag, så det er rimelig å si at sjansen for at prosjektilet ikke bare treffer noen i hodet, men også i stabil form, er forsvinnende liten.

 

Uten at jeg tar til orde for å fyre løs ukritisk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...