Jump to content

Langholdskurs for spesielt interesserte.


KnuteriK

Recommended Posts

Som overskriften sier, kan det bli aktuelt å få holdt et langholdskurs for spesielt interesserte.

Jeg kan si det med en gang, det blir et kurs myntet opp mot jakt.

 

De som ikke liker sånn jakt, kan bare lage en egen tråd og pisse høyt der, og så kan vi som faktisk ser nytten av dette, diskutere dette her på et saklig nivå.

 

Kluet er at jeg har snakket med en amerikaner som er villig til å komme over hit, sammen med en annen amerikaner, og de vil holde et kurs for oss, mot at vi betaler reise og opphold.

Kurset vil strekke seg over en helg, muligens en langhelg, og vil bli avholdt i juni/juli. Dette er ikke helt avklart.

Navnet på arrangør kan jeg komme tilbake med seinere, men det er ingen amatører vi snakker om.

 

Det vil bli lagt opp til at man skal beherske 1 skuddstreff på 1000 meter og utover, ved kursets slutt.

Hva angår kaliber, er en egen diskusjon, men den kan vi ta etterhvert.

 

Så spørsmålet er enkelt, hvem vil være med?

 

Jeg kan være såpass til drittsekk og si at dette er ikke noe for folk som er wannabe sniper. Dette vil bli myntet på folk som allerede er godt igang, og som er ute etter å få inn info som trengs for å kunne bedrive denne skytingen sikkert. Vil tro at det bør være et minimum av utstyrs krav, og krav til god optikk.

 

Dette kommer også til å koste noen kr, avhengig av billettpriser og overnatting. Man må i tillegg regne egen reise og opphold.

 

Mer info kommer etterhvert, jeg er nå i denne omgang kun ute etter 20 personer som blir med, og her blir man enkelt og greit plukket ut etter preferanse. Slik er det bare, og til de som føler seg ille berørt av det, må jeg bare beklage. Så om du føler at du har mye på gang for egen hånd, og kan komme i mål med dette kurset, så er det bare å melde sin interesse.

 

OM denne tråden glir helt ut, tar vi det på FB, enkelt og greit, og da blir silen ennå tettere. Så her har vi en mulighet til å få til en informativ tråd, etterhvert, om folk spiller kortene sine rett. Om noen er redde for å røpe at de sysler med langhold og jakt, så send en PM. Åpenhet er uansett gull.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 274
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hei

 

hadde vert utrolig kult og vert med på dette,jeg har skutt en del langhold og trent en del på det men er ingen verdens mester.

 

en bra nok rigg til formålet har jeg også,men det er begrenset med med annet utstyr da jeg bare er 20 og er derfor ikke rik for å si det sånn

 

men er gjerne med vis det blir en mulighet.

Link to comment
Share on other sites

De som er interesserte vil bli kontaktet når vi har passert 20 mann, slik at vi kan begynne prosessen rundt dette med hvem som blir med. Så ingenting avgjøres umiddelbart.

 

Jeg har fått ny mail, og fått litt mer info.

Kurset holdes på for MIL og MOA, så da kan jeg oxo være med ;)

Det blir lagt vekt på spin drift, coriolis og up draft. Han vil lære om kuler med høy bc, og om hvilken energi og hastighet kuler bør ha ved treff.

De tar for seg praktisk avstand for å ta ut et dyr perfekt, og da vil de vel ta for seg de kaliber som er på kurset.

De tar oxo for seg hjemmelading der de vil lære om hvordan få lav ES og "better end accuracy".

 

De kommer til å gå igjennom de mest populære ballistikk programmene og hvordan man legger inn data for å få første skudds treff.

Til slutt får jeg opplyst at det passer best for dem å ha dette rundt 1 juni. Så da må jeg snakke med noen andre karer om hvor vi kan gjennomføre dette. Så helga som er nærmest 1 juni, er da den mest aktuelle.

Link to comment
Share on other sites

Krister

 

Det ble skrevet tidligere fra de at de ville legge det mot EM, men nå i natt fikk jeg vite at det passer best i begynnelsen av juni.

Så da kan vi prøve å spikre 2-3 juni. Tenkte kanskje vi evnt kan bruke fredagen oxo, om det skulle bli nødvendig.

 

Jeg setter frist til neste fredag med å se om vi får nok folk, og rette folka, siden vi egentlig har litt knapt med tid.

 

Jeg kommer til å legge ut liste over de som er bankers seinere i dag.

 

K, kan du sjekke om dere har lokasjon tilgjengelig hos dere??

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å fremstå som en skikkelig brønnpisser:

 

Skal dere ha en amerikaner over så sørg for å levere en skikkelig kravspesifikasjon til dette kurset.

 

Ta f.eks dette i betraktning når dere diskuterer innholdet i et kurs:

Det som kan fremstå som voodoo for en amerikaner er ofte ganske elementært for en norsk skytter.

Det som er mange fellinger av vilt for en amerikaner kan være det en norsk jeger skyter i løpet av en sesong.

Profilerte skyttere er gjerne ansatt av noen for å selge deres produkter.

 

Pass på at dere ikke disher ut en masse penger hver for et kurs som dere kunne ha kjøpt for halve prisen fra svenskene i Longrangedesign. Dere kan jo f.eks føre en parallell samtale med Peder_w.

Pass på at dere ikke disher ut en masse penger for et kurs uten mer innhold enn en ordinær langholdssamling.

Pass på at instruktøren forstår kunnskaps og ferdighetsnivået deres (har selv vært på forelesning som bare ble flaut for alle parter).

Pass på å utvetydig formidle forventningene dere har til kurset. Hvor høyt skal det faglige innholdet ligge og hvilken grad av hands-on instruksjon forventer dere. Be om en leksjonsplan som er mer enn bare noen ord og overskrifter. Sett opp en beskrivelse eller kontrakt som dere ville ha gjort med hvilken som helst håndverkertjeneste dere kjøper.

 

Personlig så mener jeg det er flere som allerede har postet i denne tråden som utvilsomt kan kjøre et slikt kurs.

Link to comment
Share on other sites

Det har jo blitt diskutert at du kanskje kunne holdt et slikt kurs, Roe.

 

Og om det er noen av de som er nevnt i tråden som føler for å ta på seg et sånt kurs, så stå frem. Alt er jo enklere om noen herfra vil ta det.

At kunnskaps nivået her til lands er høyt er det ingen tvil om, men man hører aldri noe særlig om det, hverken på ryktebørsen eller på nettet.

 

Dette er noe jeg har blitt tilbydt, istedet for at jeg skulle dra over til USA og ta et tilsvarende kurs der. Så personlig, er det helt likegyldig for meg om noen vil prøve dette eller ikke, jeg taper ikke noe på det uansett. Jeg tenkte jeg kunne lufte ideen blant folket. Er litt merkelig at ingen faktisk har prøvd noe lignende tidligere da, siden det er så mange her som har kompetanse til det.

Er jævlig stor forskjell på å skyte på papp lange avstander med den roen det innebærer, kontra å skyte på et dyr. I min verden er ikke 1000 meter så himla langt lenger, så jeg er ute etter å få lærdom om hva disse gutta i USA tenker og gjør når de skyter sine dyrt kjøpte dyr på en halv km lenger.

 

Ingenting er avgjort, så det er ikke forseint å la noen herfra prøve seg, eller eventuelt disse svenskene.

 

Jeg er ikke fornærma eller noe, bare så det er sagt. Man har ingen garanti for hva disse gutta kan, men om de kommer og tilbyr seg dette, så vil jeg tro det er endel kunnskap ute og går, de sitter jo med risiko for å drite seg helt ut, og i dagens internett sladder faenskap, tror jeg ikke de gambler på akkurat det.

Link to comment
Share on other sites

Regnet med at du ikke ble tråkket på tærne, men ha i bakhodet at du selv trolig har skutt langt mer vilt enn de aller fleste amerikanere.

Kurset er et godt initiativ og mtp hvor "politisk følsomt" temaet er kan en ekstern foreleser være lettere. For meg er lange hold et verktøy, men det er uaktuelt å fronte et slikt kurs.

 

Ta f.eks en kikk på videoene et par av kara som gjør butikk på lange hold. Noen av de er jo rett og slett uten innhold uten at det synes å skade butikken. Det finnes alltids en nisje når markedet er stort nok.

Dere må bare forsikre dere om at det er samsvar mellom forventninger og leveranse. Det er rimelig at dere får vite hva slags vare dere tilbys.

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen: det der er ikke brønnpissing, Roe - det er kaldt vann. Det har man bare vondt av om man ikke står bunn.

 

Det som kan fremstå som voodoo for en amerikaner er ofte ganske elementært for en norsk skytter

Det er er høyst relevant, kunnskapsnivået blant jevne amerikanere er skremmende lavt, også om jakt og våpen blant jegere. Jeg blir skremt her over hvor lavt det er hos noen, men der er det mye lavere, hos alle.

 

Men KnuteriK har jo rett i det han sier, og jeg tror vi diskuterer vidt forskjellige "nivå",

- nivå 1 er det kurset hvor instruktøren får spm. "Hæ, BC hva er det?" (jeg trodde virkelig alle som meldte seg på et langholdskurs visste det) Her skal en lære å skru opp og skyte på 600m kanskje, og hvorfor en må skru opp, og hvor mye

- nivå 2 er kanskje der de kommer som lurer på hvorfor det er slik, og som mestrer 600m skyting i finvær

- nivå 3 er de som treffer på 1000m etter et par spotteskudd, og som strekker holdet til 1200m, på en stein litt bortenfor skivene

- nivå 4 er de som treffer greit på 1000m, og bruker 2 skudd på å gafle seg inn på en dasslokkstor stein @1400m

Slik jeg har fostått KnuteriK er dette snakk om hvordan i allverden man treffer maskinrommet på en en Elk på 1. skuddet på 1578yards? Nivå 12?

 

Og den politiske siden av det gjør det kanskje vanskelig for nordmenn å være frontfigur? Det er uansett lettere å distansere det sålenge det er en utlending.

 

Det er mange som tukler med meget lange hold, og mange som har god snøring skytinga si, og på teorien bak den. Relatert til jakt så begynner f.eks. jeg å forstå hvordan man kan bli god nok til å jakte på et fornuftig vis ut til si 1000m. Til 1500m begriper jeg det ikke, og jeg kan godt betale litt for å lære hvordan det foregår (kommer neppe til å lære å gjøre det selv uansett), eller å få bekreftet at jaktetikken skiller seg noe fra den vi er vant til... Om det er noe som faktisk går an - så har en jo noe å strekke seg mot.

Jeg tror det vil være en interessant opplevelse uansett.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Til dere som har sendt meg PM.

Dere vi få svar når vi har kommet opp i det antall vi bør være, og da ser vi hvem som blir med, så dere må bare vente litt.

 

Jeg legger ut en liste i morgen over de som foreløbig er tatt ut, og oppdaterer denne etterhvert. Det er noen som er selvskrevne, slik er det bare.

 

Takker M67 for siste innlegget, jeg er ikke så flink å ordlegge meg ;)

 

Om Roe er interessert i å delta, står det en plass ledig :)

 

Når det gjelder antall felte vilt, så spiller det ikke så stor rolle om man har felt 300 eller 30. Jeg har skutt nesten 300, men kun 3-4 på hold over 500 meter, og har dermed ingen erfaring med det dette kurset evnt skal lære bort. Om herr Bryce har skutt 30 dyr, og 20 av de på over 1000 meter, så er jeg lutter øre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt tenke meg å være med. Jakter ikke langhold men liker tanken på førsteskuddstreff på 1000m med 308win. Om det er et ståldyr eller levende dyr så er teori/praksis det samme. Litt morro å høre om de store guruene fra USA virkelig er så store.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Spennende dette med feltskyting på lengre hold.

Og kursing har helt sikkert noe for seg.

Men det aller viktigste er å skyte myyye, og være nøye med å bruke de samme parameter hver gang. og notere ned hver gang hva som påvirket og hvor mye det påvirket kulebanen.

Eg skyter en del DFS feltskyting og det er meget spennende..

Vannsklighetsgraden er varierende.. her er eksempel

De lengste holda er ca 600m 6 skudd skyte tiden varierer fra 45-60 sek

ofte så er avstandene oppgitt. men det som er en stor utfordring er trekk og vind.

Du kommer på standplass og har kort tid til å vurdere..vind 5-8 meter i sek fra kl 10.00

avstand 590m vinden er ujamn.. eg beregner at kulen vil drifte til høgre med mellom 80-130cm dvs eg knepper 20 mot vinden og knepper opp 53 knepp med den kulen og hastighet eg har.. Blinken er 55cm bred.

Utgangsstilling kolben i bakken, er skytterne klar ild om 10 sekunder.. ild, da først får du ta opp våpen, av med sikring finne blinken og værte ferdig med 6 skudd på 45 sek.

Så venter vi på anvisning.

Dette er den mest spennende skytingen eg er med på. Og det er de karene med mest erfaring som oftest gjør det best.

Eg håper at DFS nå åpner for en klasse der jegerne får bli med på grovfelten, 2 klasser en med 2 fot og kun liggende, og en klasse som skyter med reim og skyter kne holda.

Eg skal garantere at dette er spennende.

Og der er en hel del stevner å være med på..

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Påmeldte langholdskurs:

 

01: Knut Erik (betalt)

02: M67 (betalt)

03: Poacher (betalt)

04: Castor (betalt)

05:

06: Mildot (betalt)

07: Rufus (betalt)

08: Per-S (betalt)

09: Anders Føreland (betalt)

10: stille 6.5x55 (betalt)

11: Trondheim (betalt)

12:

13: TRG-22 (betalt)

14: Vetlus (betalt)

15: Mjøllner (betalt)

16: LongRange (betalt)

17: Ulv (betalt)

18: Varminter (betalt)

19: Streken (betalt)

20:

21:

22: Certina (betalt)

23:

24: M40A1 (betalt)

25:

26: Svein Lerbrekk (betalt)

27: Plinker (betalt)

28: Panhead (betalt)

29:

30:

31:

32:

33: Minuteman (betalt)

34: Geir S (betalt)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt tenke meg å være med. Jakter ikke langhold men liker tanken på førsteskuddstreff på 1000m med 308win. Om det er et ståldyr eller levende dyr så er teori/praksis det samme. Litt morro å høre om de store ugruene fra USA virkelig er så store.

 

Støtter deg på denne, Rufus!

Jeg ville veldig gjerne ha vært med på dette, med omtrent samme utgangspunktet som deg, MEN....er dessverre opptatt med et annet kurs helga 1-3 juni. :|

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært veldig interessant om det gikk an å få dette kurset filmet eller om man kunne samlet noe stoff på en dvd og solgt etc. Jeg har ikke nok kompetanse til å bli med på en slik samling, men hadde vært veldig interessant å høre hva de har å si. :)

Link to comment
Share on other sites

OBS OBS OBS.

 

NY DATO.

 

Dette er ganske dumt, men det viser seg at jeg har fått feil opplysninger ang tid for kurset. Grunnet EM i Finland, så kommer instruktørene hit etter 30 JUNI, og kurset blir da holdt første helga i JULI, som iflg min kalender må bli 6-8 juli, men jeg venter på endelig bekreftelse på dette. Det beste hadde vært å tatt det helga før, men jeg er usikker på om Ian Kelbly rekker hit fra Finland innen fredagen.

 

Jeg får svar på dette ila dagen, håper jeg.

 

Dette vil jo da desverre medføre at ikke alle som er påmeldt kan stille, men vi får se hva som skjer. Blir vi for få, så avlyser jeg.

Da får vi heller treffes den første helga i juni, og ta et 338 treff eller noe :)

 

MÅ BARE BEKLAGE DENNE FEILEN MEN DET ER DESVERRE EN FEIL FRA GUTTA I USA.

Link to comment
Share on other sites

Hadde tenkt å melde meg på jeg også, men det første tidspunktet passet ikke..... Og tror du ikke det neste heller ikke passet..... Fa....¤¤¤44$$$£££####...ete..... Men regner med at det blir bra for de som kan delta ;) Men det blir sikkert en annen gang at det kan passe :)

Link to comment
Share on other sites

Min påmelding vil forutsette at frua gir meg fri (hvilket jeg tror skal gå bra) og at det holder at jeg har .308win. Hvis det kreves/er behov for magnumkaliber, så må jeg trekke meg.

Edit: Fri er innvilget, så da er det altså kun det med om .308win er godt nok som avgjør for min del :D:)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Flotte greier.

Da venter jeg kun på bekreftelse på 2 stk som ikke frekventerer kammeret, og etter det tar jeg PM gjengen.

Siden kurset er flytta en mnd frem, så kan jeg likegodt flytte påmeldingsfristen til neste fredag. Det burde gå fint.

 

Fikk en mail idag om at det ikke er noe nedre kaliber begrensning, det er jo greit, og at de vil ta med seg en 408 Cheytac om de fikk det til. Er nesten grunn nok til å bli med, bare det :)

 

Om det er noen som har sendt meg PM, og ikke fått svar, så fortvil ikke, jeg skal svare alle når ting kommer så langt, ingen er glemt ei heller oversett.

Link to comment
Share on other sites

Ok.

 

Da er endelig dato fastsatt. 6-8 JULI.

 

Har fått noe info fra Wells, og jeg limer det inn her fra mailen. Han har oxo lagt noe ut på nettet som jeg limer inn her.

Ser ut til at det kommer noen fra Finland for å delta oxo, de ordner selvfølgelig sin del selv.

 

Also I want to keep any alcoholic beverage to a minimum ....l will finalize every thing this week.

How many if you shoot Berger bullets??

If I can get shirt sizes I will try and get some shirts for you guys.

Can you get a hold of any ballistic gel?

It would be nice to have power and a t.v. for me to hook my computer up for teaching.

We will also need a dry erase board.'

 

We are setting up a Long Range Class in Norway that will take place over the weekend of JULY 7-8th .Knut Eric Rognes is Putting this together for us.The class will Be taught by Myself and Ian Kelbly From Kelblys. Kelblys is the leader in the Benchrest Industry .They also sell the March Scopes. This would be a great chance to shoot with the incredible March Scopes .We will be using Kelbly Rifles and March Scopes.We will be bring extra scopes for Demo use.We will go over Practical ranges for Hunting Big game as well as Coriolis Effect,Spin Drift,Updraft,Rifle canting,Etc. Knut is putting together the event and it looks like we will be shooting out to 1500 Meters.I will be getting there Early so i am sure I will find some places for LONG shots.We are encouraging everyone to come and Camp with us.Anyone is welcome Knut Erik Rognes has the details on cost and Lodging.

I will try and Bring some Goodies From Berger also.

It will be a great time and the class is filling up fast.Ian and myself are very fun to be around and you will learn from this.Should be a great time for all.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...