Jump to content

Langholdskurs for spesielt interesserte.


KnuteriK

Recommended Posts

  • Replies 274
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

OPPDATERING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Ting skjer, og noe skjærer seg.

 

OK.

 

Det blir ikke kurs i juli.

Men jeg har fått bekrefta at Ian Kelbly, Bryce Wells, og Bryan Litz vil kommer hit og holder kurset helga 3-5 august.

 

Det som da skjer er enkelt.

 

ALLE som vil delta, er velkommen. Jeg utvider bare den opprinnelige lista, og de som ikke har sendt meg pm, kan gjøre det, så de er sikre på at de kommer på lista. Om det er noen på lista prdd som ikke kan i august, så si ifra.

 

PRIS.

 

Jeg setter en foreløbig pris for kurset på 2000,- pr person. Reise mat og overnatting kommer i tillegg.

Prisen blir bekrefta så fort jeg får vite alt fra gutta i USA. Om vi blir veldig mange, går nok prisen ned.

 

Så dere som har skrevet i tråden at dere har lyst, PM meg, og så får vi fyllt opp lista og se hvor mange som vil dette.

 

Thank you.

Link to comment
Share on other sites

Herre Jesus....la oss slippe å ha M67 som kursleder da.

Er jo akkurat som å høre ei god gammeldags udempa motorsag på full rus til det er tomt for bensin på tanken.

 

Går i ett eneste kjør både på inn og utpust :mrgreen:

Å jeg som har tinnitus......dette kan aldri i verden gå bra :lol:

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen: Castor,

 

Med meg til å banne uavbrutt (la oss håpe det går så bra at vi slipper å banne så mye)

Ørten sørlendinger til å si "heiane" og "fuglane" istf. helvete og faen :roll:

Amerikanerene til å messe om "half moa"

drønnene fra 30 338-rifler rundt fjellsidene

gonger som ringer som kirkeklokker

Castor til å rope "Treff! - Senter"

 

Så tipper jeg vi ender med tinnitus hele gjengen...

 

Forhåpentlig kan vi lene oss tilbake i en sørlandsk sommekveld og lege både skallebank, tinnitus og andre plager med noe kaldt øl fra Christiansands Bryggeri :wink:

 

570a9bab.jpg

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan legge til at stedet vi skal skyte er valgt (og vi har backup-bane i tilfelle skogbrannfaren blir overhengende). Det er et sted SBSK har skutt littegrann, og vi har endel plater der, og vi kommer til å sette opp mer stål der utover sommeren.

Det vil bli hold ifra 400 og opp til ca 1100m i utgangspunktet, men vi skal prøve å få det litt lenger også.

 

Jeg gjør oppmerksom på at for å skyte på holdene over 700m så må en kunne bevege seg i terreng med rifle og alt utstyr. Gåturen til der vi skal skyte de lange holdene er omtrent 400m i et traktorspor, det er utmark, og det er oppover, tildels bratt.

All skyting blir fra skogb

 

Det blr litt jobb med dette og det er ikke nøye for det blir skyting av det, men det påløper endel kostnader i den sammenheng (kjetting, sjakler, maling, skruer, noe plank, diverse) og SBSK vil derfor ta en skyteavgift av deltakerene i tillegg til det som KnuteriK tar inn for å dekke utgiftene til de amerikanske instruktørene. Jeg tipper det vil bli 2-300kr/person.

 

K

Link to comment
Share on other sites

SBSK vil derfor ta en skyteavgift av deltakerene i tillegg til det som KnuteriK tar inn for å dekke utgiftene til de amerikanske instruktørene. Jeg tipper det vil bli 2-300kr/person.

K

 

Men da vil vi helst ikke ha mer økning i deltakerkontigent.....heller ikke noe særlig mer endring mht dato når denne happeningen skal finne sted.

Kjenner at det fremdeles rykker i pekefingeren, men at de aller værste spasmene har avtatt en smule.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg blir oppfattet litt feil nå, men...

 

Om jeg forstår det rett så ligger det an til 30 til 60000 kroner i deltakeravgift (oppunder 30 personer og 1-2000kr)

Berger Bullets har vel en inntekt på mellom tre og seks millioner dollar med en gjennomsnittsinntekt på $75000 for sine ansatte.

Det er vel rimelig å tro at et slikt selskap burde kunne sponse en stor andel av kurset, mtp hvor attraktivt og lettsolgt det norske markedet kan være. Med de kvanta norske skyttere forbruker, vil det norske markedet faktisk synes på regnskapet deres...

 

Mitt forslag vil jo være å dytte så mye som mulig av utgiftene over på Berger og fristille penger til å gi klubben Norges beste langholdsfasiliteter? Ene foredragsholderen har lønn, nr to er sponset og de skal tross alt komme hit og markedsføre seg. Berger kunne f.eks dekket utgiftene deres og kommet med en kampanje via en importør som gjør Berger til et attraktivt alternativ for DFS. Til gjengjeld stiller dere oppholdet i Norge, gode banefasiliteter, gode kursdeltakere, litt invitasjon til pressen og word-of-mouth.

 

Jeg synes ikke dere skal undervurdere verdien av deres egen markedsføring.

Link to comment
Share on other sites

Her kan jeg svare her Roe litt utover kurset. Håper Knut Erik ikke håper jeg forsøpler tråden hans.

 

Angående Berger og Volummarkedet er dette ganske uinteressant for dem. De er ikke en produsent med utstyr satt opp for volum produksjon, men legger det lille ekstra på alle deler som dessverre gjør prisen dobbelt så høy som volumprodusentene, mens en tjener litt sammenlignet med standard varene. Berger har hverken anlegg, kapasitet eller så vidt jeg kan forstå ønske om å gå etter dette markedet - der det finnes ekstremt tøffe konkurrenter med økonomi, distribusjonkanaler og organisasjon for å håndtere volum ikke nødvendigvis den absolutt beste kvaliteten.

 

Men om dere ønsker er nok Brent Hanson den dere bør ta kontakt med i første omgang. Brent har bare vært hos Berger i ett drøyt år, men er den som styrer brorparten av salget. Andrea Cobos som styrer den kontakten med internasjonale kontakten er ikke høyt nok i hierarkiet til at hun kan ta noen avgjørelse på dette.

 

DFS markedet kjenner jeg ganske godt til og bredden i DFS er ekstremt prisbevisste og 10 øre forskjell er ofte alt som skal til for å få folk til å bytte merke. Om prisen er dobbelt så høy for en nesten tilsvarende vare vil volumet bli tilnærmet ikke eksisterende i DFS kretser. Det blir de veldig få nysgjerrige som som vil prøve.

 

En annen grunn til at Berger nok ikke vil være noen suksess i DFS er avstanden det hovedsaklig skytes på. 200m er ikke langt og dime a dozen varene fra Sierra, Norma, Lapua, Nosler og Hornady er mer enn gode nok til all bruk i det forbundet. NSF 300m er nok mer interessant, men antallet skyttere er såpass lavt at volumet uteblir der også.

 

At KE har klart å få til med kjente foredragsholdere synes jeg er imponerende! Kjempetiltak som jeg skulle ønske det var muligheter for å henge med på. Dessverre blir dette kurset på en tid på året der vi som jobber i bransjen har mer enn nok med å holde unna alt som må gjøres.

 

Tanken til Roe derimot er jeg veldig med på. Det norske skyttermarkedet er betydelig - selv i internasjonal sammenheng - men da må en få tak i foredragsholdere sponset av Hornady, Nosler, Sierra eller noen av de andre store som er volumprodusenter og ønsker å få ytterligere markedsandeler i Norge.

 

Veldig Off Topic iforhold til tråden - men håper det var litt utfyllende og nyttig informasjon for det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare her, er jo ganske enig med Roe i tankegangen hans.

Premissene forandret seg en smule da Litz navnet dukket opp. Men det som er greia er at for 2000,- NOK, så får man "forhåpentligvis" lære en hel del nye ting, man får 3 dager med mye sosialt og minner for livet. Pengene dekker kurset og flybilletter og opphold for 3 personer. Så om man regner på det, så har ikke disse gutta igjen allverden for å komme hit, og jeg synes 2000,- er billig. Jeg betaler nesten 1000 lappen for 2 dager med skyting på Bane 14, + reise og mat, og da er det ikke lagt opp til noe læring, annet enn det man snapper opp fra andre og erfarer selv. Og jeg hadde faktisk glatt betalt 2 lapper for ei helg på Bane 14 oxo, men det er meg.

 

Bryce Wells, trodde jeg kom til å kreve minst det dobbelte, slik at jeg selv skulle sitte igjen med en profitt, det har ikke vært i mine tanker i det hele tatt, og jeg betaler akkurat det samme som dere, + at jeg har en relativt lang reise. (95 mil hver vei)

 

Det som kunne vært interessant er jo om kanskje noen norske forhandlere ville kommet og hatt en stand eller noe på lørdagen. Kanskje hatt noen gode tilbud på diverse og evnt sponset med noe, sånn i tilfelle vi runder av søndagen med en aldri så liten test/konkurranse. Dette er bare tanker fra min side. Jeg tipper at vi ikke blir særlig flere enn de 30 som hittil er påmeldt, da det ikke er flere som har meldt sin interesse. Tråden er jo såpass lest nå, at de som kunne tenke seg dette, har meldt seg.

 

Det som er litt rart er, at etter at jeg fortalte Wells om hvor mye jeg tar for kurset, og hva de får til "overs", så har jeg ikke hørt mer fra ham. Har etterlyst svar idag, så får vi se.

 

Jeg forstod det slik på Wells, at de ville ta med en del effekter fra Berger, t-skjorter osv, og han lurte oxo på om det var mange som skyter med Berger kuler, vet ikke om han da evnt ville ta med kuler. Kan jo bli litt tricky i tollen, men fullt mulig.

Jeg er nøktern, og tenker kanskje ikke stort nok, men jeg har lekt med tanken om at, hvis dette blir en suksess, så er det fullt mulig å gjøre det på nytt, neste år, enda bedre, enda flere, og enda lenger hold. Og kanskje da, kan man prøve å dra litt i fiske garnet og få med seg større fisker og et større opplegg. Dette er ganske upløyd mark her til lands, og jeg merker at folk er skeptiske, og det er lov, selv er jeg optimist så det holder og ser bare positivt på alt.

 

Og, om noen føler for å engasjere seg, så er det absolutt lov, jeg har ingen førsterett på dette, jeg har bare opprettet en kontakt og ville dele dette med de som hadde lyst.

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens. Regner med det er flere med meg når jeg sier at denne gangen passet det ikke å kunne være med på dette opplegget - personlig så har jeg gått flere runder med meg selv og familien. Men det er passer ikke for meg denne siste helgen heller - men sånn er livet.

 

Når det er sagt så vil jeg si at et slikt kurs som dette virkelig hadde vært toppen å fått med seg, og at det koster penger å delta er for meg i denne sammenhengen ikke noe å sette fingeren på. Det er jo ikke enn et par lapper - noe som tilsvarer en handletur på butikken en lørdags formiddag for en familie. Synest ikke prisen er så gal når man tenker på hvor instruktørene reiser ut fra. Og at de kommer til lille Norge er i mine øyne utrolig. Hvis man skulle på et annet kurs i en annen sammenheng, så tror jeg prisen ville vært en annen.... Eks. hvis man skal på et grunnkurs innen hundetrening med mål for å bli ettersøksinstruktør, så ville et slikt kurs kostet deg ca. 8000,-

 

Nå håper jeg at Knut Erik kommer vel i havn med dette, og at det kan bli som han antyder et kurs til neste år - da blir det sikkert ikke jakttur til Tyrkia, 3 slektstreff, Sabeltann og Flåklypa som skal stoppe meg fra å møte opp - helt sikkert ;)

 

Lykke til med kurs! - Knut - du gjør en suveren jobb - og håper du fortsetter å planlegge et nytt kurs til neste år :)

Link to comment
Share on other sites

Men da vil vi helst ikke ha mer økning i deltakerkontigent

Det kan du si. Slik jeg ser det må må amerikanerene komme med sin pris, og vi kan da si ja og ha eller nei og hei... 300USD tror jeg det kan være verdt å få dem hit - det er ikke alle som vil lære allverdens er jeg redd, men endel vil vi helt sikkert lære - og vi får en reality check, og vi får skutt med dem, og de skyter mer langhold enn oss - face it. Så de har mer erfaring.

Klubben her må også ha dekt sine utgifter - det er ufravikelig. Det er et fåtall av medlemmene som blir med, og jeg kan ikke forsvare for medlemmene at klubben skal sponse Ola Langholdsjeger med materiell og arbeid. Deltakerene må dekke dette. Normalt tar klubben, og lignede klubber jeg vet om - 100,- per dag for dette.

 

Nå stoler jeg ikke på amerikanere, ikke lenger en nesa mi rekker (jada det er et stykke :roll: )

 

Dersom de ikke kommer så blir det skyting uansett. Vi lager et opplegg, prøver å få til noe teori om det er ønskelig, og skyter, og skyter. Og skyter mer.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Lista blir oppdatert hver dag om noen melder seg på.

 

Jeg tenkte jeg kunne legge ut et kto nr 8647.10.65759

2000,- pr person

 

Merk betalingen med ekte navn, og nick, så setter jeg en X bak navnet til folket på lista etterhvert som pengene kommer på plass. Om dere gidder å legge inn en t-skjorte størrelse oxo, hadde det vært fint.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vil bare få minne om betalingen.

 

2000,- pr person.

 

Det er kun 1 som har betalt, og om ikke dette skal bli helt ræva ang billett priser, så burde vi begynne å få inn noen penger nå.

Setter ikke noen betalingsfrist, da jeg håper alle er såpass voksne at de ordner dette kjapt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei igjen.

 

Det går veldig treigt med innbetaling av kurskontigent. Kun 7 personer har betalt så langt.

Gutta i USA begynner å bli utålmodige og vil gjerne ha penger så de kan kjøpe flybilletter. Jeg har ikke nok midler til å legge ut for dette selv.

 

Jeg setter frist til fredag med å betale inn pengene. Om det da ikke skjer noe, så tilbakebetaler jeg pengene til de som har overført, og så setter jeg en strek over kurset fra min side. Dette burde vi får til greit, siden vi er voksne folk.

 

Men det er opp til dere.

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg og somla meg til å betale - rart med det når det kommer en frist...

 

Uansett, vi begynner få opplegget klart i hodet her nå. Sted er ordnet, og stål er klart. Det samme er lokaler (her er det noen alternativer, men alle er gode). Blir det for mye brannfare så er det et alternativt sted, som er brannsikkert...

 

Overnatting foreslår jeg vi tar på Kilefjorden Camping http://www.kilefjorden.no/index.php?m=sider&m_action=vis&id=8

Det er skremmende nært skytebanen(e), bedre underlag enn oppe på banen, rent vann, driter, hytter for de som liker det, og vi skal vel ikke bråke og feste så voldsomt?

 

Og, blir det så ille at det ikke blir noe av, og KnuteriK må betale tilbake pengene - så inviterer vi de som hadde betalt :twisted: til ei langholdshelg på Sørlandet...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det hjelper med litt trusler ;)

 

Det har kommet inn såpass med penger nå at jeg overfører det jeg har så de får kjøpt billetter. Så da skal det vel bli en ordning tenker jeg.

 

En ting jeg trenger hjelp til, kanskje.

De kommer på forskjellige fly, jeg er usikker på om de kommer på forskjellige dager. Er det noen som evnt bor i området Gardermoen/Oslo, som kunne tenke seg å plukke opp en av disse gutta, om det skulle bli nødvendig?

 

Bryce Wells kommer først, så jeg henter ham selv og drar til lokasjon med ham. Han vil gå over området før vi begynner, slik at han får det som han har planlagt det.

Så om da de andre kommer dagen etter, hadde det vært fint å slippe å kjøre tilbake til Gardermoen og så tilbake til sørlandet igjen, men må jeg, så må jeg ;)

Link to comment
Share on other sites

Det vil gjelde noen få enkle regler for at vi skal få gjennomført trygt og greit. Spørsmål om begrensninger tjener ikke til annet enn at vi må sette begrensninger.

Vi har stort sett 10mm Hardox, og noe 15mm, avhengig av oppheng så skal vi kunne skyte med det meste som er sivilt tilgjengelig, men ikke rams opp kalibere her i tråden. Har noen meget kraftige våpen så PM meg gjerne, så vi vet om det.

 

 

Mitt navn vil figurere på papiret som forteller at vi har lov til å skyte og enkelte ting kan jeg ikke (og ikke klubben heller) godta.

 

- Det må foreligge våpenkort på de våpen som skal brukes,

- Vi vil ikke ha folk i uniform eller uniformslignende antrekk,

- Automatild er forbudt (dersom noen samlere har automatvåpen de ikke får brukt så kan vi heller lage en samlig for det..)

- Vanlige sikkerhetsregler må etterleves - klarer en ikke det får en reise videre eller være tilskuer (NFPS, Cooper og DFS er gode utgangspunkt)

- ALT som er brannstiftende er über-forbudt. Såfremt det ikke regner er skogen her nede rene brannbomba og sporlys og annen lur ammo er bare no-no. Det samme er bål, om ikke grunneieren selv fyrer det opp...

 

Det er overhodet ikke noe krav om lyddemper, bare så det er presisert, men vi pleier å oppfordre til å bruke lyddemper, dersom det er praktisk.

 

Jeg har kanskje sagt det før. Men det er altså ingen fasiliteter overhodet, utover skog, myr, hogstfelt og hei - og altså stålmål der vi skal skyte. Skyting lenger enn 700m vi kreve gåing, 3-500m langs en dårlig og bratt traktorvei. Standplassene er skogbunnen, med røtter, stein, huller, pissemaur, mygg, knott, klegg etc.. Be prepared.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tja, det kommer vel helt ann på hva den enkelte er i stand til FØR kurset.

Nå er ikke dette et kurs for folk som har lyst til å begynne med langhold, man bør ha litt innsikt og erfaring, dette er jo presisert tidligere.

Jeg treffer i over 90% av mine forsøk blinken på 1000 meter med første skuddet, uten noe kurs, og jeg tror at de som nesten er der nå, kommer til å klare dette etter endt kurs. Ikke alle vil ha samme nytte av kurset, noen mer og noen mindre enn andre, men det blir en fin sosial setting, og det kommer garantert til å komme noe positivt ut av dette.

 

Du høres bare misunnelig ut ;)

Link to comment
Share on other sites

luringen,....kom å prøv da vell....må tenke på det fine sosiale blant røtter og maurtuer :D

:lol:

ja, må vel innrømme at jeg egentlig ikke har noe belegg for å påstå det.

 

Men håper allikevel dere får ett bra kurs !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...