Jump to content

Langholdskurs for spesielt interesserte.


KnuteriK

Recommended Posts

  • Replies 274
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvorfor er ikke Roe dær...? Vil jo tro at du har mye å bidra med du også. :)

 

 

Ganske enkelt fordi jeg ikke er interessert i å fronte et kurs rettet mot jakt. Sørlandet Benkeskytterklubb fikk et tilbud om et kurs med annet innhold da de spurte for en tid tilbake, men dette passet dårlig (det er ingen dramatikk eller konflikt overhodet i dette).

 

...og for å være helt ærlig er det noen år siden jeg var interessert i å kurse, de fikk tilbudet fordi de var "på". Det er mer enn nok kompetanse rundtom til å holde slike kurs selv.

 

Now, tilbake til tråden...

Link to comment
Share on other sites

Jepp.

 

Det vi har gått igjennom så langt er :

Hylse seleksjon

Hylse preparering

Hylsetilpassing for kammer

Hals preparering

Sortering av kuler og valg av kuler

Krutt

Finne den rette ladningen

Ballistiske program

 

Videre blir det fokusert på vind bedømming testing av ladedata, og settedybde.

De har gått inn på aspekter som er nytt for de fleste så noe nytt lærer man iallefall.

 

Det kommer mer.

 

20120803_152253.jpg

 

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Sortering av kuler, tilpassing av hylser.. Nå endelig forstår jeg hvorfor jeg ikke treffer 1000m med TRG'n min.

Langhold er kjempemorro og spennende, men jeg er nok en bedre praktisk skytter enn skarpskytter ;)

Kjøp noen kasser med den billigste ammoen du kan finne sikt mot skivene og skyt faller meg mer naturlig enn å sortere kuler ;)

 

Moro med status oppdateringene deres. Ser spennende ut. Håper dette er starten på et ennå mere aktivt langholdsmiljø (600m+) med tilhørende "treff" :)

Link to comment
Share on other sites

Magurk!

 

Sortering av kuler, tilpassing av hylser.. Nå endelig forstår jeg hvorfor jeg ikke treffer 1000m med TRG'n min

Det spørs nok hva du vil treffe, Lapua fabrikkammo i 6.5x55 var iallefall mer enn nok til å treffe 40x40cm på 1000m igår. Men skal det være 1/4moa all day long, så må vi vel høre på d'herrer Wells & Kelbly (iallefall den ene...)

 

Vi hadde det gøy, og det var fint å være ute og få brukt seg litt. Bakken opp til langholdet viste seg å være seig, og vi var vel bare 4 der på søndagen? Selv folk som kaller seg hjortejegere ble igjen nede :wink:

 

338en måtte få seg en omgang kos før kurset, munningen kronet og alt demontert og satt sammen med momentnøkkel og gjenge-guffe. Ny kikkert, da gamle IORen paja - den er på vei til Romania med noen sigøynere.. Iallefall måtte den skytes inn igjen, her @100m :D

4dcdee74.jpg

 

Lørdag, standplass 1. Her skytes fra 450 til 700m, Brycern spotter.

4020f092.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt nokså mye på kortholdsbanen (<700m) her, og ville både teste meg selv på 800+ og la alle gjestene få plass. Det ble nemlig nokså trangt. Derfor var jeg stort sett oppe på haugen, enten for å skyte eller for å se på de andre skyte.

 

Er vel vinden som diskuteres, det var mange diskusjoner om den, og mange lærte nok endel om vind enten de vet det eller ikke. Men vinden der oppe er nok litt mer komplisert enn mange andre steder

1c6a0d80.jpg

 

Typisk situasjon, noen (få) skyter, noen spotter, og noen gjør ingen ting. :D

d589c185.jpg

 

b5c3e42f.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vinden diskuteres mer..

825c3452.jpg

 

Luksus på lørdag, 1230m - en skyter, 3 spotter

5dba7ade.jpg

 

Flere skyttere løftet presisjon @ 1200m til et nivå jeg bare har sett fra svært få før, og det i en både sterk og vanskelig vind - og vi så progresjon gjennom lørdag og søndag. Nøkkelen tror jeg er flere kompetente skyttere som løfter hverandre gjennom å diskutere og se på hverandre. En får på en måte mangedobbel erfaring.

 

På søndag var det som sagt glissent på haugen, og med noe roligere vind var det relativt mye enklere å treffe, særlig på 1200m. Vi var også kvitt mye av lørdagens høydespredning, løftet i bakken der var ikke godt å bli kloke på. En typisk sikteinnstilling (lørdag, 1000m) for min del var 25 klikk venstre, og 2 ned (fra forventet). Søndag lå vi rundt 12-15V og spot on på høyden. Det ble skutt 5 skuddssamlinger på under 20cm @ 1000m. Førsteskuddene satt også nokså OK, for noen iallefall.

 

PerS og Varminter

f1098e73.jpg

 

flere som må greie seg med en spotter

2dcfa168.jpg

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mildotten prøver seg på 860m, her er det gonger på ei myr, og leken er "finn et sted i skogen du ser de, og skyt dem". Han fikk ikke vite holdet engang.

576087ea.jpg

 

Spotters view, plata henger rett bortenfor det lille vannet

09f4482c.jpg

 

Per S prøver på 980m, "Storeulv" er klar for aksjon på 860m. Jeg ble inderlig gruset av Mildot og 280en på dette holdet lørdag, et utslitt 6.5mm løp får ta litt av skylda men det er noen som er bedre enn andre :oops: PerS viste iallefall søndag at 6.5 er mer enn nok til å treffe.

Men, "Storeulv" fikk vist hva den er god for, helga ble avsluttet med skyting jeg kommer til å leve lenge på :D

ba0175ab.jpg

 

 

Hvis jeg får det som jeg vil (og siden det er flere som vil, så har jeg trua), så blir det gjentak av hele prosjektet neste år. Da med iallefall delvis utskifting av kursholdere og trolig et ganske annet opplegg på teorien. Og lenger hold.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det var en fin helg med treff av både gamle og nye bekjente. Været var strålende, og mye godt humør og mye god skyting ble registrert.

 

Når det gjelder kursinnholdet, så må jeg ærlig si at det ikke var så mye nytt Bryce og Ian kom med, etter mitt syn.

Men det var hyggelig folk og fint å kunne knytte noen bekjentskaper over landegrensene. Og en fikk bekreftet mye av det enn ser på youtube av US LH skyting. Tror nok at de ikke hadde forventet så mye kunnskap fra deltakerene.

 

Så Roe hadde nok rett i det han skrev i et innlegg tidligere i tråden. Det er mye kompetanse i LH miljøet i Norge, og ved å sette sammen endel av disse personene, så kunne vi fått lært mye mer tror jeg.

Det stemmer det at SBSK har forespurt Roe om et LH kurs tidligere, men grunnet tidspress fra begge parter så måtte vi utsette dette på ubestemt tid i fjor. Men håper at vi kan få dette til ved en senere anledning.

 

Uansett så var det en trivelig helg, og det var godt å få skutt noe langhold igjen etter noen måneder uten LH skyting. Merket at en blir rusten i ferdighetene og da særlig vindbedømming. Men som M67 skrev, så er det et vanskelig terreng å skyte i.

 

Her kommer noen bilder fra helgen.

 

Oversikt fra standplass 1 ( 0-720 m )

2vjrc3k.jpg

 

En liten pause på stanplass 2 ( 1030-1230 m )

av23ye.jpg

 

Oversikt fra standplass 2

35hjrwl.jpg

 

Mål på 1030 m får gjennomgå litt juling av 338.LM

25qg2tu.jpg

 

Her er noen av kursdeltakerene, noen måtte sove litt lenger før de kom på søndag. :wink:

eqtf0l.jpg

 

Takk for en fin helg, og takk for et godt initativ fra Knut Erik.

Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg takke alle gutta for ei kjempetrivelig helg, som må gjentas............dog med litt mer preparert standplass om det er mulig å få til noe sånt :lol:

 

Takker for all "preparering" selv fra gutta i form av grillet rådyrkjøtt (ikke årets....det er litt for tidlig) men fra 2007, mao årgangsrådyrfilet og ikke minst alt tørstedrikke.

 

Vi svelga vel 50/50 mygg og tørstedrikke i perioder, men det er mye proteiner i mygg, så det gikk ned på høykant.

 

Det er veldig mye kompetanse som deles og utveksles i LH miljøet nå, merker jeg meg.

Gutta fra "over there" hadde ikke noe å tilføre oss, vi ikke visste fra før.

Ved et tilfelle, eller to var det vel heller omvendt :wink:

Av utstyr som dukket opp på denne samlingen var det kun top notch. Gudene vet hvor mye vi bruker på sporten vår. Det er en del kronasjer. Jeg har slutta å tenke på det for lenge siden og tør heller ikke tenke på det.

 

Skytemessig er det et stort kvantesprang fra den spede begynnelse og fram til dags dato. Gutta har etter hvert blitt helt råe på LH skyting. Virker som 1000 meter er i grenseland nå. Jeg er veldig imponert over interessen og utviklingen innen LH for tiden

 

Kortholdene var kun for å skyte inn rifla, virket det som.

 

Observerte til og med en ny spottestilling, jeg ikke har vært i nærheten av å se før. Kommer tilbake til den senere.

 

Nuvel.... her er mitt lille bidrag fra helga.

 

Forbredelser fra langholds-standplassen. Gutta sjekker avstand og diskuterer vind.

IMG_4823.jpg

 

 

Nesten klart til skudd. En siste sjekk på vind.

IMG_4827.jpg

 

 

Frisk vind som dere ser på vindflagget.

Vi var off ca 2,5 MIL på 1230 meter til tider. Det er en del centimeter, kanskje mer enn det.

Her er det mål på ca 1000 meter + som beskytes.

IMG_4824.jpg

 

 

Ny spottestilling av året. Ikk sett den før. Kaller den for DOGGY stilling :lol:

Eller rett og slett for DOGGY

IMG_4828.jpg

 

 

Blaser i aksjon. Mitt forhold til Blaser er noget anstrengt, men denne Blaseren her gikk STYGGBRA

Kaliber 6,5x284 gjør jobben. Intet mer å tilføye.

IMG_4829.jpg

 

 

Sjefen fra Kelbly i aksjon med ikonet med "balltreet" fra IOR på toppen. Gir meg dønn over for denne rifla her. Har et presisjonspotensiale jeg ikke har vært borti før. Til og med begge gutta fra "over there" var enig i det.

IMG_4833.jpg

 

 

Sjølvaste i aksjon med ikonet. Gadd ikke skyte så mange skudd sa'n. Mest bare for å verifisere data :wink: ,men så har denna gutten rimelig god kontroll på hva han driver med.

Som dere ser, er utsikten ut over det blide sørland upåklagelig.

IMG_4834.jpg

 

 

Så noen bilder fra kortholdene.

Her ligger det en å "lurer" litt på vind. Ser rimelig konsentrert ut den kroppen her.

IMG_4836.jpg

 

 

Stiller TAC 300 rifle i aksjon. Virker som gutten er litt heit i egget, for å si det slik.

Sikkert mye tankevirksomhet under topplokket. Stiller i kombinasjon med 280AI var meget giftig må jeg si.

Denna gutten her er mer enn klar for alle utfordringer han evt måtte møte på.

IMG_4838.jpg

 

 

 

Intens konsentrasjon før skuddet slippes

IMG_4839.jpg

 

Nok en gang Takk for laget gutter

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så Roe hadde nok rett i det han skrev i et innlegg tidligere i tråden.

 

Dette er vel en av de få gangene jeg ikke synes det er artig å ha rett, selv om jeg flirte litt da jeg hørte karakteristikkene av Bryce. Det er vel litt vanskelig å formulere noe passende å si uten å fremstå som en drittsekk.

 

Selv om Bryce Wells viste seg å være en sjarlatan* på grensen til svindler får dere ta kurset for det det var; et utmerket initiativ.

 

Det krever litt guts å prøve å dra igang noe bra for miljøet.

 

Edit:

*char·la·tan   [shahr-luh-tn]

noun

a person who pretends or claims to have more knowledge or skill than he or she possesses; quack.

 

(tok den engelske versjonen for å glede våre utenlandske lesere)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sjarlatan er en kjekk mann som lurer og svindler kvinner. En sjarlatan søker å bedra andre gjennom å gi seg selv, sitt arbeid, sin eiendom og så videre høyere verdi enn de egentlig har. Ordet kommer gjennom fransk fra det italienske ordet ciarlatano som betyr «pratmaker».

 

Kilde: Wikipedia.

 

Til tross for denne kjekke mannen, ser det ut til at dere har hatt en fin skytehelg. Blir gjerne med ved en annen anledning. Må bare få trent litt med 338`n først.

Link to comment
Share on other sites

Til tross for denne kjekke mannen, ser det ut til at dere har hatt en fin skytehelg. Blir gjerne med ved en annen anledning. Må bare få trent litt med 338`n først.

 

Det er altfor lite langholdsskyting i dette landet og jeg betaler gjerne en liten sum for å komme sammen med andre og skyte på 800+ så lenge tid og sted klaffer :)

Link to comment
Share on other sites

Vil takke alle sammen for en trivelig helg med mye god prat og skyting. En spesiell takk til Krister (M67) som var så gjestfri at han kastet ut kjærring og unger til fordel for langholdsgjester :)

 

Utsikten fra verandaen til Krister, her ble det sammenlignet avstandsmålere og kikkertsikter utover kvelden. Det ble bueskyting til frokost.

krister.jpg

 

Sikkerhetsbrief før skyting starter

brief.jpg

 

Mye flotte rigger her

vp1.jpgvp2.jpg

 

Standplass "korthold" (ut til 660m)

stnd.jpg

 

Standplass langhold

1235-1.jpg20120804_140327.jpg

 

p.jpg

Link to comment
Share on other sites

Og da har dritt slengingen begynt ser jeg. Har venta på det.

Hvorvidt noen har blitt svindlet eller ei, skal ikke jeg avgjøre. At nivået på langholdsskyttere er høyt her til lands er det heller ingen tvil om, selv om jeg merka meg at ekspertene som kunne alt fra før hadde en lav treffprosent på førsteskudda.

Ingen som turte å si et ord til de 2 som hadde kurset om hva de mente heller, tydeligvis, som er vanlig feighet fra norske menn.

 

Alt tatt i betrakting så ble teoridelen noe amputert da alt kursmateriellet og alt som var forberedt ikke har ankommet landet ennå. Det som ble vist på veggen var bare en del av hva som skulle gjennomgås, og de måtte rett og slett bare improvisere. Jeg lærte noen nye ting, fikk dreisen på vindbedømmingen min iallefall.

 

Ser frem til neste kurs, melder meg på tvert, med norske instruktører og det hele. Dere legger lista jævla høyt sånn som det kommenteres her, så vi gleder oss til det.

 

Sånn fra den seriøse siden av meg, synes jeg det er unødvendig å slenge med kjeften her inne i etterkant. Er man ikke voksen nok til å ta det på stedet med de som arrangerer, så kan man holde kjeft etterpå. Det var frivillig å melde seg på, og jeg skrev tidligere i tråden at jeg personlig lett betaler 2000 kr for å skyte langt ei helg med likesinnede, UTEN noe kurs, og det står jeg for. Det var veldig sosialt og hyggelig,og veldig morro å treffe nye hyggelige mennesker som deler interessen.

 

Jeg tar ikke kritikken personlig da jeg føler at det ikke er jeg som har gitt noen garantier. Jeg har som nevnt bare tatt et initiativ, og kaster lett ballen videre. Skal forøvrig skyte på 2000+ meter idag, og det skal jaggu bli deilig.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke den kommentaren var ment som kritikk men heller som en kollisjon mellom norsk og amerikansk væremåte. Når man starter med "jeg er best i værden" så skurrer det litt hos meg.

Gutta er helt sikkert rå til å skyte men tror nok en 4-5 som var på kurset også har kapasitet til å gjøre det samme. Norske langholdskyttere har både utstyr og teorien på plass men mangler trening. Når man får skutt 500+ 3-4 ganger i året klarer man ikke å få nok erfaring.

Jeg storkoste meg i helga og fikk skutt 180 skudd på hold ut til 630m :)

Håper vi klarer å lage dette som en fast langholdshelg hver sommer. Vi trenger trening.

Link to comment
Share on other sites

Knut Erik, mine kommentarer var ikke ment som kritikk til deg på noen måtte. Vi snakket sammen på søndag om at jeg syntes at det ikke var mye ny lærdom. Og det var du også enig i, men jeg kan ha misforstått deg.

 

Jeg følte vel det at Ian hadde mest å fare med, mens Bryce hadde nok å glorifisere seg og sin merittliste.

Det at kursmateriellet ikke kom til Norge ser jeg ikke som et hinder for å kunne presentere hans del av kurset. Han hadde alt på PC'en og jeg tilbød ham å kopiere ut papirkopier hvis jeg fikk filene hans. Men Bryce mente det ikke var nødvendig :?:

 

Snakket litt med Ian også, og fikk forståelsen at han var brydd av Bryce sin oppførsel også. Og beklaget seg ovenfor sin kollega.

Bryce har sikkert mye faglig kompetanse, men noen god instruktør kan han ikke skryte på seg.

 

Uansett, så var det beste med helgen og skyte og treffe gamle og nye bekjente.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg tidligere har sett på langholdsfilmer som the art of the precision rifle etc, så tenker jeg at det er lite ny teori. Det jeg trenger er trening. Hva med et opplegg der man betaler for baneleie osv, og man heller spør hverandre etterhvert som det kommer? Er da ikke akkurat mangel på kunnskap blant kursdeltakerene ...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok ikke de hadde forventet det kunnskapsnivået mange av langholdsskytterene her til lands besitter, men at de begge har kompetanse nok til å kunne tilføre kunnskap syns jeg ikke det er tvil om.

Det ble jo sagt at de som ønsket mer input måtte gi uttrykk for dette. Når en er nærmere 30 mann så kan en ikke forvente at "intruktørene" holder alle i hånden gjennom hele kurset.

 

Jeg skal personlig innrømme at det var ikke så mye nytt som dukket opp av teori, men jeg hadde iallefall utbytte av å gå gjennom detaljer om hjemmelading og reflektere over temaet sammen med andre.

Veldig grovt sett så er lav ES noe av nøkkelen til presis langholdsskyting, men vinden er noe som er vanskelig å bli klok på og i mine øyne er det bare mer trening som gir utvikling videre på det feltet.

Link to comment
Share on other sites

Grunneier synes dette var såpass artig at han selv kontaktet oss (legg merke til rekkefølgen) og vil ha dette som tradisjon,

så alt ligger til rette for at vi har en samling der neste år.

 

Etter litt løs diskusjon innad i styret i SBSK kan en vel si at det blir nytt format, rimeligere, og lengre hold.

 

Knut Erik, jeg hadde glatt betalt 2000kr for helgen på nytt. Og det om så Wells / Kelbly ikke dukket opp.

Jeg hadde det iallefall som plommen i egget, selv om jeg ikke lærte noe nytt.

Link to comment
Share on other sites

Ta det helt med ro Knut Erik. Jeg tror nok de fleste lærte noe.

Jeg koste meg og fikk skutt på utfordrene hold, og med uvante (les krøkkete) skytestillinger. Det å treffe fra vanskelige posisjoner satt jeg pris på. Jeg vet ikke sikkert om treffpunket endret seg fra en stabil liggende til sammenkrøket bak en rot, men det vil jeg gjerne finne ut av en annen gang. Vindbedømmelse kan også bli bedre.

Totalt sett en minneverdig helg. Jeg bestiller plass neste år!!

Link to comment
Share on other sites

Lav ES kommer når alt blir likt fra skudd til skudd.

I likhet med Knut Erik så har Streken og jeg munningsglødet hylsene, det er et viktig bidrag.

Vei hylsene, jeg hadde 0,2 mil i forskjell på Norma og Federal hylser pga vektforskjell.

Trim til samme lengde.

Prøv med flere settedybder.

Unngå ekspanderknapp da den drar hylsen skjev, bruk necksizingdie, og kalibrer i body die.

Prøv flere kruttyper og finn den som gir best presisjon.

Prøv med den temperaturen du skal skyte i, er det varmere eller kaldere så endrer ting seg.

++

Link to comment
Share on other sites

Som sagt så tar jeg ikke kritikken personlig. Men om man er misfornøyd med opplegget burde man si ifra på stedet og ikke gulpe opp ting i etterkant. Blir litt dumt synes jeg. Jeg har verdensmesteren boende hos meg nå og jeg ser bare humoristisk på hans oppførsel. Han er tvers igjennom en grei fyr og han er i tilegg ærlig og snakker rett fra levra. Det liker jeg.

 

Jeg er ikke fornerma på noen og ser frem til mer skyting i framtiden. Det er et kjempested dere har der nede og jeg håper jeg er velkommen i fremtiden. Men da flyr jeg ned. Det er laaaangt å kjøre :)

 

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Etter den helgen dere har vært igjennom er det vel ingen som har grunn til å klage over noe? ( Tenk om det var regn og tåke? ) Jeg er grønn av misunnelse..

 

Har selv aldri vært over 1000m med rifle. I instruksjonsboka mi sto det "call in airstrike" :-)

 

Hvis dere absolutt skal blande inn utleninger foreslår jeg engelskmenn. De har fantastiske lange skytebaner med gressplener men manger "feltutgaven". Engelskmennene har antagelig i snitt finere langholdsrigger enn amerikanerne. Det er i hvertfall mitt inntrykk etter å ha ruslet rundt på skytebaner både her og der.

Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg ikke har deltatt på kurset, har jeg fulgt denne tråden med interesse. Jeg har lurt på mange ting om dette kurset, bl.a. på hvilket nivå kurset ble holdt, samt eventuelle nivåforskjeller mellom amerikanerne og dere dedikerte langholdsskyttere fra Kammeret. Denne tråden gir svar på mange av de spørsmålene jeg har hatt, og jeg synes diskusjonen er interessant å følge. Jeg synes det hadde vært synd om dette bare ble tatt opp i en intern kursevaluering, og ikke kommer til uttrykk på forumet.

 

Uansett nivå og hvilken vei kunnskapen har flytt, virker det som om det har vært ei topp helg for dere som deltok. Jeg ser fram til neste initiativ til ei langholdshelg med kunnskapsformidling og -utveksling. Det ser kjempegøy ut :D

Link to comment
Share on other sites

Alle som var på kurset kan si at de kjenner dem som produserer Kelbly riflene - i og med at Ian Kelbly var en av de som var her ;)

 

Jeg skal selv ha en kasse med piper i 6,5x55 og 338Lapua, men det er minst 10mnd leveringstid på alle rifler nå for tiden og en god stund fremover.

Link to comment
Share on other sites

Synes forøvrig det ser dristig ut av Kelbly å skyte 338LM med brems kun med ørepropper

Så måtte jeg også ordinere 1000mg Paracet til ham utpå dagen...,

 

kunnskapen har flytt

Det fløt mye kunnskap, Ian og jeg skjøt/spottet hverandre på 540 og senere på 1025m, og jeg hadde stor nytte av dette. Han endte opp med å skyte 20x20cm plater på 1025 :oops: . Oppmerksomhet er et cue-ord når det kommer til vinden og dens videreverdigheter, og jeg følte at fikk redusert antallet slengere til sidene. Jeg fikk iallefall noe å jobbe med.

Ian er også uten tvil en førsteklasses kar.

 

Det han hadde å si om lading har jeg nok lest mye av, men det e rnoe eget med å få det fra en som er der og da, og som man kan spørre og diskutere med - og som en ikke har hørt det fra før. Per S, Streken og Poacher er bare noen som kunne fortalt det samme, men de har jeg jo hørt det før fra :roll:

 

Dette ble tydelig når Bryce skulle lære vestlendingene å skyte med bue :roll: Det er 1000 mann i Norge som kunne fortalt det samme, men det er jo herfra, og man blir ikke profet i eget land. Han var forresten etter mitt skjønn nokså flink til å lære bort akkurat det der.

 

Det fløt mye kunnskap mellom deltakerene, og jeg er litt sur på meg selv for å ikke prøve å få skutt sammen med Knut Erik, men jeg fikk iallefall sugd til meg en god del lærdom fra flere. Også fra Bryce. Det han hadde å si om jakt på lang hold, kontra skyting på lang hold var interessant, og selv Skaubjønn ( :wink: ) hadde tålt å høre mye av det. Kuler og ekspansjon er begrensninger mange ikke har tenkt på når de snakker om de helt lange holdene. Og viktigheten av detaljfiksering i alt en gjør var nok også en liten overraskelse, og nok grunnen til at Knut Erik skyter så bra som han gjør - her er det ikke snakk om å tømme krutt i 100 hylser så fort som mulig..

 

Jeg tror at Bryce gikk på en liten smell med kunnskapsnivået vårt, han er vant til å kurse amerikanske jegere.... Og så gir vi han 25 av de mest kompetente langholdsskytterene i landet, vrangpeiser hele gjengen også :wink: . Samtidig som flyselskapet rævkjører han med bagasjen. Hadde vi vært gjennomnittet av de som er på oppskyting til storvilt i kveld, og han hadde bagasjen sin, så tror jeg evalueringen hadde vært anderledes.

 

SBSK er på saken, og ballen, som Knut Erik sier. Det skal mye til for at det ikke blir lignede opplegg neste sommer, og muligens i vinter - men da med et annet opplegg på instruktørsiden. Vi er allerede igang med å undersøke alternativer, det er flere. Torf hadde også et meget godt forslag.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei alle sammen, Er ny innpå dette forumet :smile:

Må sei at eg lærde mykje på langholdskurset. :smile: Det var veldig kjekt, Møtte mange hygglige karer.

 

En del møtte eg på Konsgberg tidligare i år. Kjekt å sjå dei på nytt.

Har ikkje skutt meir enn ca 300 skudd i år, Basisen min kjem vel mest av skyting med luft gevær og 22 når eg var yngre.

Starta å skyte med rifle for under 1 år siden. Har ikkje skutt med grovkalibret rifle siden militæret som er 30 år sida. :oops:

AG3 med kikkert sikte har ikkje beste presisjon kanskje, Men vi lærta da noke av all teorien og praksisen.

 

For min del må eg sei at eg sto mest på utsida, betrakta og studerte utstyr, Skytestillinger og personligheiter.

Mykje av det folk snakka om, Har eg ikkje peiling på. Ord, Uttrykk, Utstyr, Kuler, Navn på utstyr og alt mulig.

Fann ut at her var det berre å holde kjeft for å ikkje dumme meg skikkelig ut :shock:

Etter ein del kommentarer her virker det kanskje som at eg var den einaste som hadde utbytte ser det ut som :?

 

Mykje av utstyret som mange hadde på kurset var imponerende, Berre drøyme om for min del :(

Eg synest at det er personen bak rifla som er viktigast, Ikkje kva penger ein legg i utstyr.

Har ein råd til flott utstyr, Heldig er dei.

 

Kanskje det er ein del personer som låser seg opp i så mykje teori at dei roter seg vekk i skytinga.

 

Registrerte litt kultursjokk med amerikansk og norsk kultur, Det er typisk norsk jantelov.

Vi er opplærde (mind controlled) til å tru at vi ikkje er noke og stort sett holde kjeft.

Vi har alle tider noke å lære!

Når vi då møter den stikk motsatte tankegang, Då får ein del personer problem og det trigger dei.

Det forteller kanskje meir om dei personer som dømmer! Ha heller eit åpent sinn.

 

Eg synes Bryce er ein herlig person og har lært mykje av han. Ian var veldig kjekk, Det var berre og spørre og han svara på alt.

Det var opp til alle på kurset og spørre om det dei ville og du fekk svar.

 

Takk for ei kjekk helg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke drive med- eller være på kurs i skyting for langholdsjakt, men langholdsskyting?

De to tingene er mye det samme, teknikkene og vurderingene blir lik. Terskelen for når du kan skyte er derimot vidt forskjellig.

Noe av det som interesserte meg mest var hvilke holdning Bryce hadde til valg av kuler for jakt på lengre hold. Overaskende var det at han hadde et helt realistisk syn på ytelsen for de fleste jaktkuler, de er maks brukbar ut til 300-400 m i normalkalibre, ut over det ble det bare skadeskyting.Han var også klar på at ytelsen for monolittiske kuler som Barnes ikke holdt mål, de var ubrukbare for lengre hold. Det var etter hans mening svært få kulekonstruksjoner og kalibre som var egnet, og som gav sikker avliving ved treff på over 500 m. Disse begrensingene er det viktig å ha klart for seg dersom holdene blir lengre enn 2-300 m. En må da ha både kuler og kaliber som kan levere et dødelig treff. Det må også være klart at det er kulevirkning og ikke muligheten for å treffe som setter begrensinger på forsvarlig jakthold. Husk også på at de kulene som er egnet på 400 m kan være ubrukbar på 50 m.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Takker for en fin helg.

Og vil med dette takke Knut Erik som startet opp det hele.

Det er og mye arbeide fra Sørlandet Benkskytterklubb som det står respekt av.

Dette gir mersmak og er klar for å være med på dette igjen.

En av hovedgrunnene til å være med var og se på utstyret som ble brukt. Så for mitt vedkommende så er allerede

Spuhr montasje kjøpt. :)

Ian Kelbly tilførte også mye i forbindelse lading og preparering av hylser.

Det er og litt interessant å se at kaliberet som Kelbly bruker i mange av våpnene er 6.5x55 :shock:

www.kelbly.com

 

Ha en fin kveld alle

 

 

Geir S

Link to comment
Share on other sites

Det er og litt interessant å se at kaliberet som Kelbly bruker i mange av våpnene er 6.5x55 :shock:

 

Njaa, den er ikke helt std kal.6,5x55... Det er en 6,5x55GWI (Greg Walley Improved) Greg jobber som børsemaker hos Kelbly.

Jeg snakket med med Ian om denne, og kort fortalt var det en 6,5x55 "on steroids" eller 6PPC i stor utgave :D

 

Vil samtidig passe på å takke Knut Erik for å dra det igang og SBSK for tilrettelegging. Kommer tilbake med bilder/tekst på hjemmesiden min. Masse inntrykk å fordøye, bilder å sortere.

Link to comment
Share on other sites

Først: takk til Knut Erik som dro i gang kurset, og til kjernen i SBSK som sto for en kjempeinnsats med det praktiske. Jeg kjenner enda litt blodsmak etter klatreturen opp til 1000-1200m standplassen. Jeg vil ikke tenke på hvordan det var å klatre rundt i heia med stålplater og ha arbeidet med å sette opp stativ, rydde buskas m.m. Takk!

 

Så..

Det meste som ble gått gjennom på kurset var kjent. Det har jeg lest. Jeg har også prøvd en del av tingene, men ikke alt. Det var likevel bra å få bekreftet at man faktisk har litt peiling. Psykiatrien er jo viktig i skyting. Jeg er ikke misfornøyd med kurset, og det som var det beste var det å få skyte sammen med andre flinke langholdsskyttere. Det å kunne diskutere, utveksle erfaring og teorier. Få hjelp til å tenke. M67 skrev lenger bak i tråden at Flere kompetente skyttere løfter hverandre gjennom å diskutere og se på hverandre. Akkurat det tror jeg er nøkkelen. Vi kan utvikle hverandre med å dele kompetanse. De fleste som deltok på kurset ønsket å bli bedre til å skyte på lengst hold. Jeg tror jeg ble det. Neste kurs må gjerne ha fokus på det. Kanskje to og to skyttere, hver si rifle og et spottescop. Og gjerne bytte på det, rotering, slik at ingen trenger få dårlig spotting av meg hele tiden. Eller noe.. Jeg ser frem til ny samling (kurs) neste gang.

 

Til slutt: Takk til alle som var med å gjorde helgen til feriens høydepunkt. Kanskje årets.

 

Jeg har aldri skutt på 1230m før...

Vinden..... :D

Link to comment
Share on other sites

En ting som ikke har kommet frem enda er skytekonkurransen om en skytematte som Bryce hadde med seg.

Under lakking av gonger så ble toppa på ei lakkboks satt opp på ca 460 meter. Den som traff den fikk skytematta som premie.

 

Vi fikk ett skudd pr.mann og alle var veldig nærme, stort sett vinden som fucka det til. Robin var med på kurset for å lære, men hadde desverre ikke med seg børse selv så

han lånte kanona til Knut Erik og knærta toppa på førsteskuddet. Det må sies at dette var det eneste skuddet han løsna på hele helga. Tror de fleste blei overraska over at han tok den 8)

 

 

Noen flere bilder...

 

20120805_092453.jpg20120805_092249.jpg

 

20120804_142715.jpg20120804_112534.jpg

 

Her ligger Ian og prøver å få måling i fjellsida på nesten 3 km med Terrapin avstandsmåleren. Måtte på stativ før vi fikk målinger på over 2 km.

20120804_101453.jpg

 

Børsa til Rufus nederst på bildet. Må være den mest brutale 308 jeg har hørt/sett i hele mitt liv....Atomic loads?

20120804_101437.jpg

 

Swarovski...

swaro.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...