Jump to content

Langholdskurs for spesielt interesserte.


KnuteriK

Recommended Posts

  • Replies 274
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

For mitt vedkommende så blir det fra Stavanger om noen skal nedover.

Men bør vi planlegge noe felles mht innkvartering på campingplassen. Er det noen som vet om det hadde vært mulighet for å hatt en egen del eller område på plassen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har såvidt snakket med innehaveren av campingen. Det var bare å komme. Om jeg får litt input på hvor mange som skal ligge der, og fordeling i antall telt - så skal jeg spørre om det er mulig med et eget hjørne.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er sikkert greit å ta med en lavvo. Jeg liker å sove ute og jeg håper vi kunne fått til en liten leir i et område på campingen. Skal se hva jeg har av kjøtt i fryseren, tror egentlig det er tomt for hjort, men er usikker. Tar med kulegrillen. Ellers så har vi noen få frafall, det er synd, håper de kan stille neste gang. Jeg skal oppdatere lista i morra, sitter og venter på en buss som skal frakte meg til Antalya og flyet hjem.

Jeg innbiller meg at noen av navnene på lista ikke frekventerer kammeret, så om noen (Krister) kan minne de på innbetalingen så er vi strax i box.

Link to comment
Share on other sites

Da er lista med påmeldte oppdatert.

 

De som er fjerna fra lista kommer på igjen ved betaling.

 

 

Påmeldte langholdskurs:

 

01: Knut Erik (betalt)

02: M67 (betalt)

03: Poacher (betalt)

04: Castor (betalt)

05: Niclas Hage (betalt)

06: Mildot (betalt)

07: Rufus (betalt)

08: Per-S (betalt)

09: Anders Føreland (betalt)

10: stille 6.5x55 (betalt)

11: Trondheim (betalt)

12: Tore Bruvik (betalt)

13: TRG-22 (betalt)

14: Vetlus (betalt)

15: Mjøllner (betalt)

16: LongRange (betalt)

17: Ulv (betalt)

18: Varminter (betalt)

19: Streken (betalt)

20: Kim (betalt)

21: Tore Bruvik (betalt)

22: Certina (betalt)

23: M40A1 (betalt)

24: Svein Lerbrekk (betalt)

25: Plinker (betalt)

26: Panhead (betalt)

27: Minuteman (betalt)

28: Geir S (betalt)

29:

30:

31:

32:

33:

34:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått tilsendt 2 stk spottescopes fra Winge.

De var veldig snille og lot meg få låne noen Breitler modeller. Så tusen takk til dere, så langt.

 

Jeg har oxo en avtale med Jaktfall om å få låne noen Vortex spottere, så de stikker jeg innom og henter på vei til kurset.

Da har vi iallefall noe å titte i, og sammenligne, til en langt rimligere penge enn feks Zeiss og de dyre der.

 

Man trenger nødvendigvis ikke det dyreste for å se treff på stålplater ute i skogen, men det finner vi ut :)

Link to comment
Share on other sites

Swarovski er vel klart det foretrukne, men med stille gode forhold gjerne litt mirage er det null problem å fange inn draggen. Det gjør du enklest ved å ha litt uskarphet i scopet og for all del ikke sett det på 60x :)

Link to comment
Share on other sites

Ok.

 

Da har jeg tatt en general avgjørelse.

 

Det har tidligere blitt sagt at gutta på sørlandet vil ha et lite beløp pr person som betaling for innkjøp av gonger, kjettinger og lakk. I tillegg har nå disse karene, gjort en iherdig innsats i skog og mark, og laget skytebaner for oss. Dette står det stor respekt av, de har brukt mange timer slik at vi andre kan komme til dekket bord og ødelegge ;)

 

Derfor mener jeg, eller bestemmer jeg at; vi ved ankomst, betaler kr 300,- pr person til klubben der nede. Det er det minste vi kan gjøre. Om noen føler at dette er mange penger og vil sutre om det, gjør det for deg selv og ikke her. Mange av oss har laaaang vei å kjøre, som oxo koster penger, vi sutrer ikke.

 

Om dette blir en suksess, er det ikke umulig å gjenta det neste år, da kanskje med lenger hold, og med nye instruktører. Jeg har allerede fått vite at Eric Stecker og Litz blir med Wells hit neste år, om vi ønsker det. Men nå tar vi først og gjennomfører dette kurset, og så ser vi etterhvert.

 

Amen.

Link to comment
Share on other sites

Kjempespennende opplegg og bra initiativ og innsats blandt mange her.

Håper jeg kan delta neste år dersom det blir noe da. Har noe pang på gang som kan bli bra når den er ferdig.

 

Moro at det er blitt så stor interesse for langholdskyting etterhvert, stå på!

Link to comment
Share on other sites

Info oppdatering 4. juli

Ingenting er endret fra det som er sagt tidligere, såvidt jeg kan se er alt i rute.

 

Teori

Teorikurset vil starte kl. 1400 fredagen. Det blir på Kjevik ved Kristiansand (flyplassen). http://kart.gulesider.no/m/9OKV4, vi vil skilte avkjøringen. Sikt på Kristiansand Lufthavn Kjevik, lokalene er opp til høyre omtrent på høyde med midten av flystripa.

 

Det er lagt opp til omlag 6 timer teori fredag ettermiddag/kveld. Siden de fleste skal bo på Kilefjorden Camping, http://kart.gulesider.no/m/9OK5E, http://www.kilefjorden.no/index.php?m=sider&m_action=vis&id=8, så går jeg ut ifra at vi reiser opp der etter teorien, og vi rigger oss til, lyger litt, og overnatter.

Campingplassen figurerte forresten på Fedrelandsvennens forside idag (de kjipe sørlendingene har selvsagt ikke åpen nettavis så nytter ikke å linke til den..) hadde en artikkel om hvordan innehaveren der taper penger fordi de enorme mengdene med knott gjør at turistene ikke klarer å bo der... Om det kan være en trøst, så er det enda verre oppe i skyteområdet..

 

Praktiske ting

Det er 3 separate baner og bane 1 er fra 0 til omlag 700m. Bane 2 er fra ca. 800 til ca. 1250, og bane 3 er 980m.

Banene kan brukes samtidig og det er mulig å ferdes mellom standplassene under skyting. Det er ikke mulig å bevege seg i målområdet til en bane når en annen er aktiv.

Bane 2 og 3 kan kun nås til fots. Øvrige detaljer om banene tar vi der oppe.

 

Det er svært begrenset bevegelsesfrihet med bil, lite plass og smal vei i hele området. Tenk bære utstyret, få kolli og kunne slenge ting på en pickup, skytematte er nice, men den må bæres. Termos, matpakke, etc.. Det er 5 minutter å kjøre fra campingen til banen, og vi bør søke å kjøre flest mulig i hver bil.

Spottescope er jo allerede brakt på banen, og det er fint om noen har kronograf.

Vi vil skyte fra tidlig formiddag til tidlig ettermiddag, med en pause midt på dagen, til mat og vedlikehold av målmateriell.

Vi har ikke satt opp mål som vi vet tåler .50BMG, og noen vil benytte det må de si ifra, vi kan modifisere litt.

Jeg vet ikke helt hva er det er å si, er det spørsmål så kom med dem.

 

 

Sikkerhet/ Code of Conduct

Deltakerene er jo erfarne folk og bør vite hvordan våpen behandles. Likevel:

- Kontroller om våpnet er ladd før du håndterer det, og tøm når du setter det fra deg

- Peke i sikker retning, alltid

- Ikke finger på avtrekker før skudd skal avfyres

- Behandle alle våpen som om de er ladd, hele tiden

- Våpen som ikke er i bag, bæres med munningen opp

 

Under kurset vil vi likevel foretrekke at våpen i størst mulig grad fraktes, bæres og oppbevares nedpakket så lenge man ikke skyter. Grunnen til dette er at det er trangt på standplassene, det er ikke en diger pad som riflene kan stå til utstilling på, ala B14 eller andre steder, rifler som ikke skyter vil være i veien, og det vil bli rot, blåbær og maur kommer inn i mekanismen osv. Jeg er ikke tilhenger av åpne sluttstykker i felt…

Av samme grunn vil vi at alle våpen pakkes ned når mål skal sprayes eller repareres, og i alle lengre stopp i skyting.

 

På campingplassen, vil vi at våpnene i minst mulig grad skal være synlige. Der er turister av alle slag, og noen vil helt sikker t bli skremt.

Vi vil ikke ha folk i uniform, eller uniform-lookalike antrekk. Folk skal tåle å se norsk militært personell i uniform, og bør bli beroliget av det, og ikke skremt. Imidlertid er det brudd på uniformsreglementet å opptre i uniform under fritidsaktiviteter, som dette er.

Alle andre uniformslignende klær som kan oppfattes som paramilitært, ber vi om at folk unngår. Kommer ikke til å kjøre nazi på dette, men ber om at folk tenker litt på hva de vil oppfattes som, av de som ønsker å misforstå…

 

Andre våpen enn langholdsrifler pleier å dukke opp på slike samlinger… Og det kan være artig utpå dagen når riflene er er varme og ammokassa slunken , men vent gjerne til det passer, og spør standplassleder før du klemmer i vei med pistoler, hagler og wtf.

 

- All skyting er kun mot oppsatte mål, skyting vesentlig til side for oppsatte mål må ikke forekomme

- Når du forlater standplass, tøm våpen, kontroller, og pakk ned , våpen som ikke er i bruk er nedpakket.

- I leiren har vi ikke våpen framme utendørs

- Sivilt antrekk (med margin)

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dette var en kanon post.

Setter stor pris på at du gadd å lage denne orienteringen Krister. :)

 

Ting begynner å falle på plass, det har kommet til noen nye folk på lista, og jeg venter fremdeles på at de som meldte seg på i starten oxo reagerer og tar kontakt etterhvert.

 

Noen har tydligvis vært i kontakt med Bryce Wells på egenhånd, det er jo helt greit. Han har sendt meg en mail der han skriver følgende:

 

I have a few guys interested in Ballistics software. I can sell them a 4.3" Tablet with android and wi fi with Applied ballistics software already installed.I would need to know asap though as I would have to order them and install the software before we leave.Probably do them for about $229 with Applied ballistics installed.They would also work as a MP3 player.

 

Om noen er interessert i noe sånt, gi meg beskjed slik at han får organisert dette før han drar.

 

Ha en ellers heftig dag i sola, her smeller det på 1500 meter idag, men regner ikke med å treffe :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vil informere om at det er fullt mulig å sende inn bestilling på diverse varer til KH-Precision i forkant av dette kurset. Kjell og Pål Erik skal begge delta, og da slipper man frakt på varer, og man får levert varene på kurset.

Anbefaler folk å gjøre dette så slipper man venting og gebyrer i posten :)

 

 

Hjemmeside: www.kh-precision.no

Mail: post@kh-precision.no

Link to comment
Share on other sites

Det drar seg til. Lite nytt, banen ligger klar, klasserommet er vel klart, og jeg trenger bare å lade noe ammo..

 

Men, jeg oppdaget en ting, som egentlig er selvsagt.

 

Streken, Mjøllner og jeg var og hang opp noe mer stativer, og reparerte noe som hadde falt ned, og skjøt også litt. Alle tre skjøt med brems (tidligere har de fleste brukt demper), og vi lå tett, både fordi det er trangt, fordi vi liker hverandre (:roll:), og for spotting og kommunikasjon - uansett: Dette var forrige mandag, og jeg kjenner enda at jeg på et tidspunkt fikk en halv neve granbar, maur, mold og kvist blåst inn i øynene av naborifla...

Det var et betydelig problem at naboriflene blåste skogbunn på en, og å spotte fra liggende ved siden av var bortimot umulig uten briller. Med briller er det null problem.

 

Jeg regner med der kommer rifler som blåser mer enn 6.5ene våre, med både mere krutt og større bremser. Så for å unngå å være begrenset av dette:

 

Husk vernebriller!

 

K

Link to comment
Share on other sites

Løser litt av det problemet ved å legge en presenning,telt duk eller lignende under rifla i frem kant. møtte samme problem i forsvaret, vi låg 10 mann vedsiden av verandre med 12.7 barret. Der var det blåst!

Link to comment
Share on other sites

Terrengets beskaffenhet gjør det ikke praktisk å ha en stor pressenning utover. Skyting er ikke fra en flat standplass men fra der man kan se blinkene - hvor det nå er.

Der kan det være ei tue, ei maurtue, en stubbe, en halv meter blåbærlyng, en fastkjørt HiLux, eller et høl til å kjøre fast en HiLux i.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en flik av et knappetelt som jeg tar med. Det skal jeg klare å legge under bremsen uansett underlag.

Ellers har jeg lada ferdig all ammo. Landa på 250 patroner til 338'n, som blir det eneste våpenet jeg tar med. Fikk Vectronix Terrapin levert på døra idag. Den får vi låne under kurset. Har testa den litt idag. Håndholdt klarer den ca 1900 meter. På stativ klarte den 2959 meter på det lengste. Ikke værst. Skal prøve pakke bilen imorgen, men håper å få lånt en liten lett henger. Alt er pakket og klart ellers. Gleder meg stort. Vi blir 3 mann herfra. Håper været ikke blir for fuktig. Sees på torsdag. :)

 

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

http://www.yr.no/sted/Norge/Aust-Agder/Evje_og_Hornnes/Moisund/langtidsvarsel.html

Det drar seg til. Fint vær på lørdag og vått på søndag, slagregn holder mygga nede så alt er ikke negativt :wink: nokså lite vind, så det kan være håp på de lengste holdene også.

 

Kanerne er på vei, og møringene sitter på GDM og venter på dem

 

Tror nesten jeg kan si at jeg gleder meg :D .

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Rifler innskutt og ammo ladet opp, og her blir det en blanding av 338.LM og 6.5x47 Lapua. Møterom klargjort for teori undervisning.

 

Fikk akkurat Eblerstock G3 Phantom levert på døra, da pelicase koffertene ikke fungerer i dette terrenget :wink::lol:

 

Blir å pakke ned utstyr i løpet av dagen. Gleder meg til helgen..... :mrgreen::mrgreen: Det skal bli godt å få skutt noe langhold, da det er ei stund siden sist.

Link to comment
Share on other sites

Trodde dette hadde vært allerede jeg. Synd ikke 1 post oppdateres da det er vanskelig å tråle igjennom alle sidene for å finne tid og sted.

Husk og hold oss oppdaterte da ;)

Missunner dere, er altfor lite langlanghold i dette landet desverre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...