Jump to content

Langholdskurs for spesielt interesserte.


KnuteriK

Recommended Posts

  • Replies 274
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Da har en liten hardtarbeidende gjeng vært og satt opp noen gonger til kurset. Vi satte opp:

- 2 stk 40x40cm plater som kan beskytes fra 450-550m og fra 1000-1050m

- 40x40 og 60x60 som kan beskytes fra 1150-1250m

- 40x40 og 60x60 som kan skytes fra 950-1050m

- 2stk 30x30 som kan beskytes fra 500-600m

- Frisket opp 3 stk 20x20 og Ø30 som henger på 440-500ish

 

Jeg glemte telefonen i bilen da vi sjaua med gonger og stokker, så ingen bilder fra arbeidet. Men det var godt å få jobba litt ute i skogen, å få trynet fullt av furuflis er liksom bare kos. Det var varmt og godt, og vi ble gode og svette.

Kanskje andre har bilder fra formiddagen?

 

Vi hadde ikke kommet langt om ikke folk hadde stilt opp med motorsager og ATV.

 

Først, raide Biltema

3cc8025d.jpg

Rosa er faktisk en OK farge til kontrastmarkering og siktepunkt, den er lys nok til at en ser treff godt, i motsetning til enkelte rødfarger, og den gir god kontrast mot hvitt, i motsetning til gult.

 

Standplass kortholdet, ut til 700m - grunneieren lufter 338en min.

85c1714f.jpg

 

40x40 sett fra 1025m (den venstre er snudd etter at jeg skjøt av en sjakkel), den er lita, men været tillot relativt god skyting. Vindestimering på tvers av daler slik er ikke helt enkelt...

d2bacea4.jpg

 

Vetle prøver å konsentrere seg i mygg/knott/maur - helvete.

79c53f71.jpg

Altså bare så det er sagt! TA MED MYGGMIDDEL! - helst flere sorter, Det skya litt over, og var stille ei stund mens vi skjøt på 1235m. Miragen gjorde skytinga nesten håpløs (umulig å spotte) men vi ble kontinuerlig spist av minst 3 forskjellige slags insekter - noen etterspurte krisepsykiatrisk behandling, og jeg valgte å gjøre et lite forkurs i bannskap - forå få ut litt. Rimelig tåpelig å ha med 27( :roll: ) skudd også.

 

Dette må da være feltmessig?

5869dab4.jpg

 

Rekylopptak, og korrekt skyting med tofot, ble mye diskutert..

480e359c.jpg

 

Det var et under at ikke blåbærlyngen tok avtrekk også

0f37396a.jpg

 

Noen kjørte et stykke opp mot standplass langhold. Talibantralla kom imponerende langt, men ikke mer enn halvveis likevel, selv ATVen måtte gi seg rett etterpå. Opp dit går vi!

1a807829.jpg

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Drit i myggmiddel, vi trenger en psykolog der oppe. Jeg holdt på å bli GAL! Og ga rimelig klart uttrykk for det...

 

Her jobbes det hardt med å få snekret ordentlig gongstativ. Noen jobber og andre tar bilder..

imag0253t.jpg

 

General Engvoll inspiserer arbeidet - Godkjent! Dette er gongene på 1230m.

imag0255i.jpg

 

Det snekres stativ på 540m.

imag0250l.jpg

 

Slik ble det. Vakkert.

imag0252p.jpg

 

Gjennom kikkerten (540m). Med fare for å virke blærete ble vi ble saktens enige etter skytingen om at disse gongene på 540m er for lett. Vi kommer nok til å få opp iallefall en 20x20 for å øke vanskelighetsgraden. Dette er de samme gongene som kan beskytes fra 1025m på Standplass Langhold.

imag0258ge.jpg

 

Forøvrig er utsikten fra standplass langhold slik:

imag0278v.jpg

 

Når ting var hengt opp ble det som sagt testing fra begge standplassene. Fra standplass 1 er holdene 460m, 540m og 660m.

Fra standplass langhold er holdene 1025m og 1230m.

 

540m, sittende, anlegg over veltet rot.

imag0267d.jpg

 

Ipod Touch/Iphone med god programvare er et godt verktøy. Her skyting på 1230m.

imag0276j.jpg

 

Feltmessig spotting på 1025m.

imag0274kw.jpg

 

Sauer. Det funker.

imag0260j.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det varmer mitt hjerte å se en sånn entusiasme blant folket der sør. Jeg kunne godt ha tenkt meg å blitt med på denne dugnaden, og om det blir flere før kurset, så vil jeg ha beskjed. (vil selfølgelig skyte oxo).

 

Jeg får ganske ekle bivirkninger av mygg og knott, så jeg må begynne å hamstre diverse diesel preparater slik at de holder seg unna. Diesel i trynet fungerer veldig bra, men er kanskje ikke helt bra for huden.

Jeg har hamstra kuler og krutt en stund nå, så jeg tror jeg skal ha nok ammo til denne helga.

150-200 skudd bør påregnes iallefall.

Har tenkt litt på dette med overnatting på camping, bør vi reserve noen hytter der nå, i og med at dette er midt i beste sendetid hva fellesferie angår? Jeg bor i telt/lavo, så jeg trenger ikke hytte, men mulig at instruktørene kunne tenke seg dette. Jeg skal sjekke med de.

 

Jeg kjenner det kribler lett i mellomgulvet, ting ordner seg og vi kommer til å få en sinnsyk artig helg.

Link to comment
Share on other sites

Var en artig økt på søndag med klatring, snekring, saging kutting og skyting (og bæring...) Takk til de høyere makter hos Honda som har laget en eksemplarisk atv, og til eieren som er så grei å bruke den til klubbens (og andres) ve og vel. Mange kilo man slipper å bære ja. Ellers er jeg jæ¤"##%"%a irritert over at jeg ikke kom helt opp til standplass med bilen!! Neste gang blir det helikopter.

 

Mygg og knott er da bare koselig eller hva K? Jeg personlig gleder meg til Swearing in Norwegian 101, forsmaken ga mersmak :)

 

Meget utfordrende med skyting på 1235 med 6,5x55. Kulebanen flyr over diverse vindhindringer og det blir vanskelig å lese vind. Dvs enda mer moro!!

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

sprøyt med lavaromatisk whitespirit i området rundt standplass.

I et hogstfelt på sand og stein, med sprakende knusktørre furukvister, einer og blåbærlyng, i 24 varmegrader og vind... tror ikke det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mener på at jeg leste at hvis dere sprøyter nærliggende myrer og klekkingsområder til myggen med zalo o.l. rett før klekking så reduseres overflatespenningen til vannet. Det skal vist være "bad medicine" for klekkingen av myggen. Ikke sikkert grunneieren er helt enig i dette da...... :wink:

Det er vel noen i org. komiteeen som har flysertifikat? :D

Link to comment
Share on other sites

Neida, påmeldingen er åpen :)

 

 

Jeg trenger å vite, fra de som vet: hvilke kaliber, kule og hastighet de kommer til å stille med.

Dette fordi Bryce Wells, vil regne på ballistikk som skal puttes inn i avstandsmålerer han skal ta med.

 

Så for dere som allerede vet dette, post det her, så videresender jeg info til ham om en stund.

 

 

Så var det dette med cash.

Jeg tror jeg må gjøre som andre har gjort her på kammeret ang betaling, nemlig sette en frist, og evnt slette fra lista de som ikke betaler innen fristen.

Det går litt seint.

 

Så da sier jeg betalingsfrist neste fredag 15.6.2012.

Etter det så forsvinner navn fra lista, desverre.

Link to comment
Share on other sites

Hoppla,

 

Driver og "snakker" litt med Bryce Wells på FB:

"Maybe you can post a link to my Facebook account so they can learn more about me and chat with me. Tell them to friend me on there"

http://www.facebook.com/ishootbear

 

De kommer til å ha med seg en ny avstandsmåler, som måler 2km+, koster som en Leica CRF1600, og har ballistikkkalkulator, som de vil markedsføre - kursdeltakere vil få rabatt på denne.

Han snakker også om rabbatter på jaktturer der borte, og hjelp til å booke jakt der borte.

 

Så har Bryce lyst til å være igjen for å se Norge, og for å fiske, han har nok lyst til å fiske noe stor fisk tipper jeg... Så om noen har tid og lyst til å vise han rundt, eller ta han med hjem, eller ta han med på fisketur, så kontakt ham. Selv må jeg dessverre på jobb mandagen etter kurset og har ikke muligheten. Jeg har plass, men ikke tid.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hoppla,

De kommer til å ha med seg en ny avstandsmåler, som måler 2km+

K

Veldig bra, men er det mulig å få verifisert om denne måleren bruker metriske enheter :?::?:

 

Hvis ikke........er den ikke så veldig hot for oss, vil jeg anta

Link to comment
Share on other sites

VeTuS skrev:

 

En ting til jeg kom på, når man skal opp til standplass langhold så kommer de som har utstyr og våpen i en dragbag til å ha det uhyggelig mye greiere enn de som kommer med utstyr pakket i koffert.

 

Er det noen spesielt du tenker på da? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Her er et lite oppsett på selve innholdet i kurset, på engelsk.

 

Terminal Ballistics and Bullet Performance

External Ballistics and Trajectory Validation

Ballistic Compensation Techniques

Long Range Shooting Equipment

Cartridge/Ammunition Selection

Shooting Fundamentals

Range Shooting Basics

Rifle Cleaning and Maintenance

Rangefinding, Errors and Equipment

Wind Deflection, Reducing and Reading

Correcting for Air Density Changes

Measuring and Correcting for Shot Angle

Exploring Spin Drift and Coriolis

Shot Placement

Advanced/Field Shooting

Link to comment
Share on other sites

:D bare en spøk KnuteriK :D Liker personlig ikke moa, men er imponert over skytingen din. Bare hold oss oppdatert i din andre tråd.

Offtopic: 338lm blir ikke solgt :D lager benkebørse av en sauer istedet.

 

Vet ikke hvilken ammo til 338'n jeg skal bruke på kurset ennå. Har vært plaget av spredning jeg ikke skjønner noe av med 300 gr scenar/vv n570.

Link to comment
Share on other sites

Lot 110076, 90 gr. 1,5 mm fra bommene .max 95 mm med 300 gr scenar men magasin har max 94 mm. Fikk mye jevnere treffpunkt med mrp så mulig jeg går tilbake til det. Taper ca 40m/s men det får være.

 

Med barnes lrx 265 gr ingen problem, samme ladning og friflukt.

Link to comment
Share on other sites

Om du gidder, så kan du bruke min oppskrift, har samme LOT selv.

89 grs krutt, og 0.2-0.5mm friflukt. Jeg bruker ikke magasin, så jeg tenker ikke over om de går nedi eller ikke.

Mine scenar kuler gikk iallefall like bra som SMK, men jeg landa på SMK pga pris. Om det ikke fungerer, så prøv gjerne N15, det er et bra krutt.

Link to comment
Share on other sites

VIL BARE MINNE OM BETALINGSFRISTEN I MORGEN!!!!

 

 

Det har bare kommet inn 2 innbetalinger siden forrige "oppmuntring", så jeg synes det er på tide å skjærpe seg.

Jeg trenger pengene slik at jeg får sendt de over dammen, til innkjøp av diverse effekter som skal deles ut på kurset til deltakerene.

 

Skulle tro at etter all denne tid vi har hatt denne tråden, at folk skulle ha hosta opp disse kronene.

Trist å bli strøket fra lista vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Siste info.

 

Teorikurset vil starte kl. 1400 fredagen. Det blir på Kjevik ved Kristiansand( flyplassen).

Det er lagt opp til omlag 6 timer teori fredag ettermiddag/kveld.

 

Jeg vil komme tilbake med mer praktisk info nokså snart, som når vi starter og stopper skyting, sikkerhetsregler for banen, hva som trengs av utstyr ( tenk jakt) og ammunisjon.

 

Det er 3 separate baner og bane 1 er fra 0 til omlag 700m. Bane 2 er fra ca. 800 til ca. 1250, og bane 3 er fra 900 til 1100.

Banene kan brukes samtidig og det er mulig å ferdes mellom standplassene under skyting. Det er ikke mulig å bevege seg i målområdet til en bane når en annen er aktiv.

Bane 2 og 3 kan kun nås til fots.

 

Det er svært begrenset bevegelsesfrihet med bil, lite plass og smal vei i hele området. Tenk bære utstyret, få kolli og kunne slenge ting på en pickup. Termos, matpakke, etc..

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg banen er så godt som ferdig. Vi fikk hengt opp en del stål idag, og selvsagt testet at det virket. Det gjorde det. Malingen på 1235m gongen er spesielt solid, det blir ikke merke i den av 6.5x55 - og ikke lager den lyd heller...

Vi fikk også testa den siste standplassen og gongen der, den er en skikkelig nøtt- et utfordrende 980m skudd fra inni tett skog og ut i en grunn dal, liggende på skakke over ei tue... Ikke noe "rett bak rifla" der. Men det var nå lyd i den iallefall :wink:

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...