Jump to content

Langholdskurs for spesielt interesserte.


KnuteriK

Recommended Posts

  • Replies 274
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var veldig mye bra optikk til spotting på kurset. Fikk tiitet i litt forskjellig og må si Swarro og Zeiss er i en klasse for seg.

308en min har litt puff :) Lørdag var det Nosler CC 155gr i 870m/s søndag i 900m/s ladet i Lapua Palma hylsr og en god dose N11 8)

Link to comment
Share on other sites

Kommer det noe om det som ble brukt til spotting ?

Fikk kikket i mye rart, noe bra, mest rart - særlig nede på kortholdet. På langholdet var det bare tyske ting å se. Gamle Swaroer er liksom trenden, men må si at de nye Diascopene til Zeiss har en egg på de, alt annet er bak tyskerne. Selv om Kowaen kommer nær.

Ingen aha-opplevelser, de gamle er eldst.

Fikk sett i noen sikter også, og en som kom svært godt ut, er den nye IOR 3.5-18x50 SH/IL/FFP/MP8/WTF... :roll: Samme med bokstavene - den er bra. Forbausende nær Hensoldt 4-16x56 (en litt gammel en?) i skarphet og kontrast - men det var i dagslys da.

Ellers var det mye likt det man har sett før, rifler og igrunn - det som er oppfunnet er oppfunnet.

 

Første gang jeg har sett en BORS gi nytte for seg, har sett de før, men de pleier ikke å tilføre annet enn forvirring hos uerfarne skyttere med mye utstyr - her var den i bruk av en gammel rev.

Mange slags mobil-apper - alle ligner, og alle gir samme svar om en mater dem med samme data. Data som vel er et av Bryces store mantra: "verify" - det har han rett i.

 

Var glad folk kom kledd såpass sivile, det blir tatt bilder, og det er greit ikke se ut som en alternativ hær.

Jeg var noe skuffet over formen til folk, selv hjortejegere klaget fælt over bakken opp. Merkelig nok den eldste minst, han bare smilte hele tiden.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle klaske ut bildene jeg tok i fra helga, selv om det sikkert ligger mange bilder som er tilsvarende her nå fra før.

Bakken opp til 1000 meter var tung ja, jeg hadde mye utstyr og børse på over 13 kg å dra på. Men det gikk greit.

 

Til det som har vært skrevet tidligere om teoridelen, så kunne jeg ikke unngå å legge merke til at mange, nesten alle på en måte visste det meste fra før. Men folk bruker ikke av sin viten da mange ikke er like grundige i sine handlinger under lading av patroner. Jeg tror at om folk faktisk tar jobben med å bli nerdete ang lading, så kommer resultatene av seg selv. Jeg husker at Krister tidligere nevnte til meg på chatten at han aldri veier hylsene sine, da han ikke ser vitsen med det. Teorien tilsier at man bør gjøre dette. Så det jeg mener er at om folk vet hva som skal til, men lar være å gjøre det, så vet man i teorien hva som trengs, men har kanskje ikke erfart nok i realiteten.

Litt dumt skrevet dette, jeg får ikke til å skrive helt hva jeg mener. For å si det enklere, om man kan og vet det meste om ladning, feks, hvorfor gjør man da ikke det som står skrevet i bøkene?

 

Jeg kan lite om det meste, men har som de fleste vet, tatt meg tid til å prøve meg frem, og resultatene kommer etterhvert.

Det finnes sikkert folk som kunne ha lært meg mye mer, Bryce og Ian, lærte meg ingenting, annet enn vind bedømming.

 

Jeg hadde håpet da jeg startet tråden, å kunne få skyte på hold opp mot 2000 meter, for å lære hva disse gutta tenker og gjør når det blir så langt. 1200 meter er ikke den helt store utfordringen, annet enn vind, elevasjonen er alltid rett.

Så for min del ble det bare å verifisere data, som stemte meget bra. Jeg skjøt totalt 18 skudd på kurset, Ian, Bryce og Robin skjøt resten, slik at 50 patroner ble brukt totalt.

Det varmer en sunnmørsgutt å lese at Kjell kaller børsa mi "ikonet".

 

Det var en veldig trivelig gjeng å skyte sammen med, nye folk er alltid morro å møte, og nye vennskap er etablert.

Jeg hadde med meg en Breitler og et Vortex spottescope. Ingen av de 2 imponerte noe særlig, men jeg vil uansett rette en stor takk til Winge Våpen og Jaktfall A/S for muligheten til å benytte disse under kurset. Jeg sender de i retur med posten asap.

 

Jeg tok med meg Terrapin'n til stedet der jeg kan skyte skikkelig langt, og målte opp den malte steinen, den ligger på 2090 meter, ca. Målte også opp endel andre mål utover, som skal skytes på, og endte på 2860 meter i en diger fjellside, som burde la seg treffe. Så da er målet 2860 meter i fremtiden ;)

 

Da slenger jeg ut bildene fra lørdag og søndag, tror ikke jeg gidder å kommentere de.

 

20120804_144727.jpg20120804_144733.jpg20120804_144741.jpg20120804_144746.jpg20120804_160653.jpg20120804_160735.jpg20120804_160822.jpg20120805_093407.jpg20120805_093413.jpg20120805_093933.jpg20120805_093937.jpg20120805_111559.jpg20120805_111606.jpg20120805_111613-1.jpg20120805_111645.jpg20120805_111658.jpg20120805_111706.jpg20120805_111712.jpg20120805_120503.jpg20120805_132001.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lav ES kommer når alt blir likt fra skudd til skudd.

I likhet med Knut Erik så har Streken og jeg munningsglødet hylsene, det er et viktig bidrag.

Vei hylsene, jeg hadde 0,2 mil i forskjell på Norma og Federal hylser pga vektforskjell.

Trim til samme lengde.

Prøv med flere settedybder.

Unngå ekspanderknapp da den drar hylsen skjev, bruk necksizingdie, og kalibrer i body die.

Prøv flere kruttyper og finn den som gir best presisjon.

Prøv med den temperaturen du skal skyte i, er det varmere eller kaldere så endrer ting seg.

++

I likhet med Knut Erik så har Streken og jeg munningsglødet hylsene,??

Dette var nytt for meg. Kan du fortelle mer om dette? hvordan og hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Om du leser i min tråd 338 Lapua Magnum fra eska til hjortelia, ser du at jeg gløder halsene på hylsene mine. Dette gjør jeg etter pressing for å ta ut spenninger og samtidig mykes halsene opp slik at kuleholdet blir veldig jevnt fra hylse til hylse. Jeg gjør dette hver gang jeg presser hylsene mine.

 

Jeg helpresser alltid og bruker ekspanderknapp. Har ikke opplevd noe negativt med dette. Hadde vel ikke hatt så gode resultater om dette med helpressing og ekspanderknapp hadde fucka med hylsene mine. Kanskje jeg bare er heldig. Alle mine hylser har nå passert 20 omladninger uten synlig tegn til slitasje. Jeg har mista litt hastighet etter 1800 skudd, men presisjonen er like bra som alltid.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 years later...
Ser ut som vår gamle "instruktør" er i hardt vær "over there"...

 

http://mbd.scout.com/mb.aspx?s=541&f=5546&t=13355686

 

K

 

Djz, det der var et karakterdrap over 8 sider.

Når man setter sannheten på trykk i flere versjoner og i tillegg irriterer internasjonale produsenter så er det vel uunngåelig å bli innhentet i all den tid nettet brukes, men det der var stygt. Tror ikke noen europeiske selskap så åpent hadde proklamert persona non grata.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dersom det er nok interesserte, så vil vi muligens kjøre et nybegynnerkurs. Men jeg vil vel igrunnen heller oppfordre folk til å trene regelmessig, og lære seg grunnleggende skyting. Da blir ikke langholdsskyting så vanskelig når en bestemmer seg for å prøve det.

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...