Jump to content

Takke meg til egenprodusert mat.


308w

Recommended Posts

Fosfater deklareres som alle andre tilsetningsstoffer på matvarens etikett.

 

Fostatene går under mange navn, etter kjemisk formel. Alle fosfater har fosfat i navnet. Om ikke navn deklareres kan nummer brukes. Fosfatene har nummer E450, E451 og E452.

 

Fosfater er ikke farlige i moderate mengder, men inntak bør selvsagt ikke overdrives. Alle tilsetningsstoffer skal merkes slik at om man ikke ønsker å kjøpe produkter som inneholder disse, skal man ha muligheten for det. I og med at fosfat er deklarert, mener jeg at dette ikke er svindel. At hjemmelaget mat har et større kvalitetspotensial enn industrimat, bør vel ikke overraske mange.

Link to comment
Share on other sites

I all hovedsak er problemet at folk vil ikke betale for mat; kjøttdeig skal koste 29,90 for halvkiloen, pølsene 39,90 pr kg; melk til 11kr/l er "mafiapris"-cola til 9,90/literen er "løpogkjøppris".

Kjøre til butikken i lånefinasiert bil til 400.000 med metaliic lakk, navsystem,xenon og delskinninteriør er visstnok også fornuftig.

 

Folk får det akkurat som de vil ha det......

Link to comment
Share on other sites

Jaha, ser det er mange gode grunner til at det er greit å "fylle" opp kjøtt og fisk med 10-15% vann, før det selges.

Norsk mat er dyrt, folk klager, hva gjør vi da? Jo, vi setter ned prisen med div prosent og fyller opp kjøttet med like mange prosent vann og alle er glade.

Ooops...og så må vi huske på å skrive i innholdsfortegnelsen at vi har tilsatt fosfat. (vi behøver jo ikke å skrive hvorfor vi tilsetter fosfat)

Link to comment
Share on other sites

I all hovedsak er problemet at folk vil ikke betale for mat; kjøttdeig skal koste 29,90 for halvkiloen, pølsene 39,90 pr kg; melk til 11kr/l er "mafiapris"-cola til 9,90/literen er "løpogkjøppris".

Kjøre til butikken i lånefinasiert bil til 400.000 med metaliic lakk, navsystem,xenon og delskinninteriør er visstnok også fornuftig.

 

Folk får det akkurat som de vil ha det......

 

Kunne jeg skrevet "+1" på et A3-ark, så ville jeg gjort det, Chiefen!

Link to comment
Share on other sites

Dette Chiefen v2 skriver kan jeg bare slenge meg på. Folk nede i europa vet ikke om de skal le eller gråte når de besøker matbutikkene våre. For å sitere en fransk bekjent : "I huset mitt er det bare èn som liker leverpostei, og dèt er bikkja :lol: "

 

Man får rett og slett de butikkene man fortjener, og nordmenn er av den oppfatning at Mat - ja det skal koste minst mulig. Da får vi det vi etterspør, det er da ikke noe hokus pokus det. Skal man rette pekefingeren mot noen, ta deg en tur på badet og se deg i speilet.

 

Det handler om prioriteringer, og vi nøler ikke med å svi av 2000 på en ny bukse, 150.000 på nytt bad eller 500.000 på en VW Passat med litt utstyr. Men kjøttet og fisken, ja den skal koste 30 kroner kiloen. Råtne poteter og løk, gul brokkoli og knapt etbar frukt/grønnsaker er noe jeg finner hver dag på butikken. Rekorden er vel 5 minutter med roting for å finne nogenlunde akseptable poteter på Rema1000.

 

Se i frankrike, 20 meter lange ostedisker, ferskvaredisk med kjøtt så langt øyet kan se...

 

Skammer meg egentlig litt når jeg tenker på hvilke butikker i norge som går best. De med pappkasser slengt på gulvet og ikke en eneste ferskvare. Bare firstprice og nordfjord...

Link to comment
Share on other sites

nja, nå er det ikke bare luksusmat i Frankrike, Spania eller Italia heller da; ikke eter den jevne europeer luksus hver dag heller.

 

Det virkelig sørgelige er at folk handler på feks ICA Maxi eller Meny fordi i ferskvarediskene der får de kvalitet; mens det de får er akkurat det samme som ligger i selvbetjeningsdisken på Rema eller Kiwi til dobbel pris.

 

 

 

ps-brokkolli er ikke menneskemat-det er djevelens måte å si at han venter på oss.....

Link to comment
Share on other sites

nja, nå er det ikke bare luksusmat i Frankrike, Spania eller Italia heller da; ikke eter den jevne europeer luksus hver dag heller.

 

Det virkelig sørgelige er at folk handler på feks ICA Maxi eller Meny fordi i ferskvarediskene der får de kvalitet; mens det de får er akkurat det samme som ligger i selvbetjeningsdisken på Rema eller Kiwi til dobbel pris.

 

 

 

ps-brokkolli er ikke menneskemat-det er djevelens måte å si at han venter på oss.....

 

Jeg har bodd i frankrike et år, og er nok ikke helt enig i det du sier her. Luksusmat er jo et ullent begrep, men de har et helt annet forhold til råvarer og matlaging fra bunnen av. Utvalget er også i en helt annen divisjon. Men dette spørs sikkert litt hvor du drar.. jeg bodde i Haute-savoie regionen, et område ved foten av alpene på grensen til sveits og italia...

 

Når det gjelder påstanden din om at man finner det samme i ferskvaredisken og selvbetjeningsdisken - så sier jeg : "Tja, både og"

Det litt artige med norge er at innenfor identiske forpakninger finner du alt fra kjøtt av kobe-kvalitet med fettmarmorering og perlerand til regelrett hundemat. Om det er fordi man ikke bryr seg eller rett og slett ikke har peiling, det vet jeg ikke. Men kvaliteten er svært varierende.

 

Jeg er uansett ikke spesiellt imponert over utvalget i Rema og Rimi-butikker :lol:

Link to comment
Share on other sites

Vi kan snakke mye om hvor trasig det er å få tilsatt litt ekstra vann med relativt harmløse vannbindere, men det vi heller bør fokusere på er den overdrevne bruken av konserveringsmidler i industrimaten. Tre ekstra dager på datoen gir betydelig mindre svinn. Det er bare det at man vil stadig ha tre ekstra dager, og plutselig må man tilsette enda mer kjemikalier for å klare det.

 

Sorbatene og benzoatene er greie i små mengder, men for høyt inntak er ikke gunstig. De værste er natriumnitritt og natriumnitrat. Man bør spise så lite som mulig av disse.

 

Det er bare det at det første jeg burde gjøre er å kaste snusen. Deretter kutte fredagpils og Laphroaigen. Miste noen kilo burde jeg så absolutt. Folkehelsemessig heller jeg mot at moderasjon på det meste, unntatt mosjon, er det beste for samfunnet vi lever i nå.

Link to comment
Share on other sites

Det største problemet, etter mitt hode, er at all mat og råvarer må innom et eller annet monopol for å ødelegges før det går ut til kunden. Lover, hvis intensjon er å beskytte oss forbrukere mot bakterier og annen styggedom, hindrer produsentene å levere kvalitetsvarer til forbrukere.

Vi kan teller antall rene slakterbutikker i hovedstaden på to fingre, på landsbasis klarer man seg kanskje med halvannen hånd.

Mange klager over at Norge ikke har matkultur. Dessverre er dette i ferd med å bli en realitet, regelverket har effektivt kvalt norsk matkultur. Heldigvis er det noen som holder gamle tradisjoner i hevd på bygdene rundt om, i skjul for mattilsyn og kooperativer.

Link to comment
Share on other sites

Her i byen får jeg "ferk laks" i disken hos meny som i beste fall er 9 dager gammel. Den ligner rakfisk og har "gapping" dva at kjøttet begynner å løsne i flakene. 1 time unna lages Salma produktet samt at det slaktes ca 400 tonn laks pr dag.. Hvorfor ikke hente 20 kg av dette og få ned i sjappa.

Vi har fler fiskemottak i distriktet som kan serve butikkene, men neida... alt MÅ via Oslo for å bli dårlig....

At vi også i våre disker kun ser salta torsk, laks, ørret og ikke får glede av utvalget i sjøen som lange, brosme, smørflyndre, piggvar og andre arter som lysing etc... er jo tragisk. Ingen vet hva som finnes der nede av god matfisk! Alt sendes videre til utlandet i rund form. For vi skal ikke bearbeide noe selv....

 

Findus fisk og annen "pakkefisk" lages av fisk som fryses ombord i båten i blokker, så tines det opp i vann før det bearbeides og fryses på nytt.

Hvis ikek det sendes til Kina da..

 

Hadde Ola Dunk forlangt kvalitet og brukt penger på det, så hadde vi også fått andre produkter. Det må nok også gjøres en omstrukturering av subsidier til landbruket da de kun er med på ensrette en produksjon av gris, sau og storfe. Andre som prøver med hjort ol får ingen støtte og sliter med å få økonomien til å gå i hop. Gi heller en pris pr kg produsert kjøtt uavhenging om det heter alpakka, lama, kanin, hjort, gris, sau...

Så må vi som forbrukere stille opp å kjøpe nisjeprodukter for å ta vare på alle de små produsentene som faktisk finnes men som reguleres i hjel og ikke slipper til i de store butikkene.

 

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Litt av årsaken til at vi ikke får fersk fisk i butikken er et butikkjedene har ganske reigide regler fro hvilke varegrupper og produsenter de får ha i sortimentet sitt. Selv om de vil aldri så mye får de ikke lov av kjeden de er tilknyttet. I tillegg kommer de krav som leverandører stiller for at de skal få så gunstig innpris som mulig.

Årsakene til t ting er som de er er egentlig ganske komplekse.

Ta f.eks killingkjøtt, som knapt er mulig å få tak i i butikkene. Det er ikke noe i veien med tilgangen. Geitebønder avlviwer killinger over en lav sko, men det går rett "fett-og-lim"-kverna, for bøndene får ikke levert det til slakteriene/butikkene. Killingkjøtt er forøvrig aldeles nydelig, og jeg hadde garantert kjøpt om det hadde vært tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Fint at de som bor på Hellesylt kan få kjøpt gode kjøttvarer hos Ringdal, men jeg bor på østlandet og spør du om killing/kje i butikken her så vet de færreste hva killing eller kje er. På den lokale COOP Mega har de noe som skal forestille en kjøttdisk, og det går et par gamle kjærringer i hvite frakker, nettingluer og gummihansker bak disken og agerer slaktere. Tenkte kanskje jeg skulle gjøre alvor av truslene om å lage ekte hodesylte til jul, så jeg spurte om de hadde eller kunne skaffe grisehoder. Det nærmeste gamle øket holdt på å besvime, mens den noe yngre utgaven bak henne mistet slaktekniven i dørken og snudde seg og lurte på hva i all verden jeg skulle med det, og om jeg trodde de hadde slakteavfall liggende å flyte.

Nå skal det sies at hele den butikken ligger nede for telling, og det er ikke lenge før man må scanne varene selv i kassa for i det heletatt å rekke hjem før søndag ettermiddag, så det er forhåpentligvis ikke representativt for kjeden som sådan. Men det dessverre er nok denne lille historien symptomatisk for tilstanden matnorge befinner seg i.

Vi propper i oss Grandiosa, mens de fineste kjøttvarene går i kværna, og som du påpekte Chiefen.v-2; vi henter Grandiosan på Rimi i lånefinansiert bil til 400000,-

 

Ei anstendig høne eller en fersk torsk er ikke mulig å oppdrive, men i frysedisken på Rema 1000 har de skotsk rype, argentinsk indrefilet av okse og fjellørret fra Peru. Jeg får kjøpt Serranoskinke og parmaskinke, men ei anstendig norsk spekeskinke har de ikke, med mindre man tar til takke med den vakuumpakkede vasstrukne halvråe varianten.

 

Får litt vann på mølla, men jeg tror dette er et emne som engasjerer mange. Særlig de som setter pris på å høste råvarene selv.

Link to comment
Share on other sites

Sprellfersk innsigstorsk, lokale poteter og gulerøtter og eggesmør til middag i dag:-)

 

Det med kje er egentlig helt vilt-snakk om sløsing med noe av det beste kjøttet en kan få!

 

Her i byen har vi en veldig bra slakterforretning (som tar sine råvarer fra et lokalt, frittstående slakteri) og 2 brukbare fiskebutikker (bare brukbare fordi de ikke har "moderne" fisk-men det de selger er av super kvalitet).

Link to comment
Share on other sites

Fint at de som bor på Hellesylt kan få kjøpt gode kjøttvarer hos Ringdal, men jeg bor på østlandet og spør du om killing/kje i butikken her så vet de færreste hva killing eller kje er. På den lokale COOP Mega har de noe som skal forestille en kjøttdisk, og det går et par gamle kjærringer i hvite frakker, nettingluer og gummihansker bak disken og agerer slaktere. Tenkte kanskje jeg skulle gjøre alvor av truslene om å lage ekte hodesylte til jul, så jeg spurte om de hadde eller kunne skaffe grisehoder. Det nærmeste gamle øket holdt på å besvime, mens den noe yngre utgaven bak henne mistet slaktekniven i dørken og snudde seg og lurte på hva i all verden jeg skulle med det, og om jeg trodde de hadde slakteavfall liggende å flyte Nå skal det sies at hele den butikken ligger nede for telling, og det er ikke lenge før man må scanne varene selv i kassa for i det heletatt å rekke hjem før søndag ettermiddag, så det er forhåpentligvis ikke representativt for kjeden som sådan. Men det dessverre er nok denne lille historien symptomatisk for tilstanden matnorge befinner seg i.

Vi propper i oss Grandiosa, mens de fineste kjøttvarene går i kværna, og som du påpekte Chiefen.v-2; vi henter Grandiosan på Rimi i lånefinansiert bil til 400000,-

 

Ei anstendig høne eller en fersk torsk er ikke mulig å oppdrive, men i frysedisken på Rema 1000 har de skotsk rype, argentinsk indrefilet av okse og fjellørret fra Peru. Jeg får kjøpt Serranoskinke og parmaskinke, men ei anstendig norsk spekeskinke har de ikke, med mindre man tar til takke med den vakuumpakkede vasstrukne halvråe varianten.

 

Får litt vann på mølla, men jeg tror dette er et emne som engasjerer mange. Særlig de som setter pris på å høste råvarene selv.

 

:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Trur Chiefen er inne på ein vesentlig ting, verden vil absolutt bedras til det fulle. Eg savner utrulig mykje snaddervarer her lokalt. Eg kan som mange andre kjøpe ein halv utegris og eit lam kvar haust og lage det eg vil med råvarene. Det som skjer ein vanlig vekedag, er at eg også handler inn billig kjøttdeig og First Price produkter og fråtser heller i betre ting i helgene. Fokuset blir på produkter som selges i bøtter og spann, men sunne og gode råvarer drukner i store prislapper og blir nesten ikkje omsatt.

 

Ting som fersk fisk og sånt eksisterer kun i reklameposten her, det finst ikkje i fiskediskene iallefall. Og kjøpe 3 dager gammel "fersk" torsk til 125.- for kiloen, det gjer eg ikkje. Då venter eg heller til eg reiser på hytta til fattern og kan fiske den sjølv og nyte eit nydelig måltid til ein fornuftigere pris..

Link to comment
Share on other sites

Litt flåsete sagt, kan man da også si at kokain er veldig billig i Norge, sett i forhold til lønnsnivået. Bensin også for den del, men den siste der er det nok vanskelig å få den gemene hop med på.

 

Denne kjepphesten som ris av bransjen om at mat er billig i Norge, tror jeg nesten man kan legge bort. Den er ikke billigere relativt sett i Norge, enn flere land i Europa. "Relativt sett" går hele tiden igjen, når det skrives om lave matpriser i forhold til lønn. Det som legges til grunn er bruttoinntekt. Det er nok flere faktorer som må tas med i denne sammenheng. Talltriksing gjør seg dårlig.

 

Man må huske at drøye 20 milliarder i kostnader over statsbudsjettet også borger for visse krav til resultatet som ligger klar for forbrukerne i butikkhyllene. Ser man bort fra alt dette, og dreier fokuset over på kvalitet kommer man over på en mer interessant diskusjon, sett fra forbrukernes side. De fleste klarer prisnivået greit, det er ikke det, men hva er det nå vi forbrukere får? Kvalitet? Langt derifra. Det jevne ligger på sekunda, ferdigmat og annet rask. Bransjen selv, fra produsent til butikkhyllene, har jo dressert forbrukerne til å tro at vi har noe av det ypperste verden kan tilby av mat, kortreist og fin. Gilde og Tine kunne vel ha tatt med seg litt røkte middagspølser og noen pakker med Norveiga og forsøkt å selge dette til Europa, til norsk pris. Lykke til, og jeg tror det ville vært lurt å bruke hjelm.

Link to comment
Share on other sites

Tja, kommer selvfølgelig an på hvordan du måler.

 

En måte å sammenligne matpriser på er å se de opp mot lønnsnivå og reell kjøpekraft.

I lys av det er maten vanvittig billig når man samtidig vet at landbruket driver under et tøft klima.

 

Man kan selvfølgelig argumentere for at man bør se på varepris mot utlandet direkte. Jeg finner det en smule urettferdig at man ikke justerer mot kostnadsnivå - lønninger er som kjent meget gode i dette landet, og de aller aller fleste næringer har solid beskyttelse mot det som ligner konkurranse. Arbeidstakere har verdens beste tariffsystem.

 

Ser man på matpriser i Tyskland er jo disse veldig lave? Feil... Skrapet er billig - skikkelig mat er dyr de også!

 

I Norge har vi forutsetninger for å lage mat av meget høy kvalitet - lite baktererier og medisinering. Nordmenn bruker stadig mindre andel av inntekten på mat, og forlanger MB for Lada pris.

 

Kvalitet koster - men betalingviljen er i mindre grad til stede hos "folk" flest. Hvem skal ta ansvar for folks helse - de gjør ikke det selv når de handler. JEG betsler gladelig enstra skatt for å ha bra varer i norsk landbruk - men jeg betaler IKKE ekstra skatt fordi folk blir sykelig overvektige av dårlig kosthold og søppelmat og slik belaster helsevesenet mer enn normalt. Vi er på veii dit!! Cola billigere enn melk - det er mye billigere å lage... Sukkeravgift er det eneste riktige så lenge folk har glemt at de blir hva de spiser! Større egenandeler i helsevesenet på livsstilsykdommer et annet middel. Eller vi kan legge opp til st den sunne maten faktisk blir billigst! Da tenker jeg ikke på Kiwis dobbeltmoral med kutt i pris på grønnsaker og masse sjokolade ved kassa...

Varene som leveres fra gårdene holder høy kvalitet - det skjer noe videre i prosessen! Poteter ligger i sollys i butikken osv. Still krav til butikken om god håndtering av råvarene - men forvent å måtte betale for det!!!

 

Til de som tror det er bare å innføre markedskrefter:

 

Matproduksjon vil alltid gi tilbudsoverskudd - så da skjønner dere at markedskrysseter utopisk. Ikke noe land i verden vil la befolkningen sulte, så prisene vil aldri komme tilstrekkelig opp igjen til å gi akseptabel lønnsomhet uten støtte og et sikkerhetsnett.

 

Alle andre har et solid sikkerhetsnett mot dumping av priser - så hvorfor skal ikke bonden også få ha det?

Link to comment
Share on other sites

Alle andre har et solid sikkerhetsnett mot dumping av priser - så hvorfor skal ikke bonden også få ha det?

 

Hvem er "alle andre"?

 

Kan ikke se noen sikkerhetsnett i transportbransjen, resturantbransjen, anleggsbransjen, frisørfaget, detaljhandel, eiendomsmeglere, bruktbilselgere, personlige trenere, børsemakere, horer, gravferdsagenter, støvsugerselgere.......

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk - nå skal jeg benytte muligheten til å vise hva andre næringer ha av sikkerhetsnett som sikrer de dumping fra utlandets lave kostnadsnivå:

 

Transportnæringen:

Her finnes det løyver. Man begrenser faktisk tilgangen til biler. En form for kvoter for å hindre et stort tilbudsoverskudd, og følgende fullstendig krakk. Nå skal det sies at deler av transportbransjen opplever tøffe tider.

Her hvor jeg bor har vi en del utenlandske trailere som kommer dundrende på sommerdekk og ellers er sv dårlig forfatning. Her burde det vært mye mer kontroll...

Persontransport: taxiløyver. Det er også får å hindre overetablering, slik at de som er i næringen skal tjene penger!

 

Restaurantbransjen: disse konkurrerer på like vilkår - de betaler stort sett samme pris for varene inn, og hvor flinke de er avgjør trafikken.

På gården bestemmes prisen av hvor flink jeg er til å fremstille varene. Fair enough!

 

Anleggsbransjen: her må jobben gjøres her, den kan ikke gjøres i Brasil, som biffen, og sendes hit etterpå.

Det er visse standarder som skal følges - også om utenlandske entreprenører kommer hit. Dagens byråkratiske krav beskyttet effektivt alt av håndverk effektivt mot konkurranse fra utenlandske selskaper. Merkostnaden betaler da vitterlig forbrukeren? Nå finnes det mange utenlandske arbeidere i håndverksyrkene. Men de skal arbeide til norske tariffer om ting går rett for seg - et system som effektivt beskytter norske arbeidstakere mot utenlandsk arbeidskraft.

 

Alle disse siste du kevner utfører tjenester i et lukket norsk marked og konkurrerer faktisk på like vilkår - det er sunn konkurranse: restaurantbransjen, frisørfaget, detaljhandel, eiendomsmeglere, bruktbilselgere, personlige trenere, børsemakere, horer, gravferdsagenter, støvsugerselgere.......

 

 

Man må skille mellom tjenesteproduksjon som MÅ gjøres her i landet og produksjon av varer som får direkte press fra billige land om man ikke har en form for barriere.

 

Jeg står fast på at ALLE andre næringer har formell eller uformell beskyttelse mot et direkte prispress fra utlandet.

 

Mat må alle ha alltid, så det tillates aldri noe tilbudsunderskudd, og derfor vil heller ikke prisdannelsen være som vi hører om i et marked med perfekt konkurranse. Alle land har også toll og/eller en form for støtte. I smørkrisen var det aldri snakk om å heve prisen? Nei, import var løsningen.. Et høyere prisnivå ville gitt mer melkeproduksjon. Mange har sluttet siste året, det er en vel så stor årsak som den våte sommeren med påfølgende dårlig foring i høst.

 

Det såkalt ustøttede landbruket i New Zealand f.eks. har i årtier vært støttet av valutaforhold.

 

Matproduksjon og landbruk er ikke så enkelt som man tror ved første øyekast, derfor er jeg en av de som mener dette må forenkles betydelig for å gjøre det mer forståelig for folk flest, og slik få legitimitet. I dag er det marvarekjedene som sitter med gevinsten i en stadig forsterket utvikling. Det er hverken forbrukere eller bønder tjent med!

 

Jeg spiser også stort sett hjemmelaget eller selvskutt mat, fordi det er best på alle måter. Jeg bryr meg mer om helsa enn lommeboka. Vårt nye klasseskille går ikke på hvem som har penger, men hvem som tar vare på helsa si.

 

Det er gledelig for en matprodusent å se at folk flest virkelig er i ferd med å våkne!:)

Link to comment
Share on other sites

Amen. Norsk mat blir solgt til altfor låg pris - justert for snitt- og medianinntekt har me ein av dei billegaste handlekorgane i Europa. Prisen tek bøndene, og til slutt oss alle, sidan den sentralstyrte subsidie- og tilsynsmodellen gjer oss nedlagte gardsbruk og eit einsarta, preglaust utval i hyllene. Og kven vinn? Det gjer Rema-Reitan & co. og populistar på høgre- og venstresida som vil score kjappe politiske poeng på å "ta subsidiene" frå bøndene... :?

Link to comment
Share on other sites

Er vel ganske mange næringer og ansatte i norge som har det tøfft med utenlands arbeidskraft .Anleggsbransjen med fler ,ferdighus og elementer fra Polen og liknende. Er det noe sikkerhets nett her annet en krav til kvalitet ? Det er det vel på mat også!

Regner selv på jobber i industrien , og selv om jeg virkelig kunne ønske å hatt all produksjon under taket hjemme , er man nødt til å sette endel til lowcost land for å selge varen . Se på Skips industrien i norge , med et verft i nesten hver fjordarm! Er blitt leiligheter her jeg bor ! Hvor er sikkerhets nettet her ?

Shipping ? kjenner du mange matroser?

Løyver i transportnæringen kjenner jeg ikke til , visste om taxi men ikke annet.

Detaljhandel har jo utfordringer med den økende internett handelen , er vel ikke annet en toll som hindrer fri flyt!

Kunne sikkert nevnt fler , " men alle andre bransjer" utrykket blir vel litt dumt.

 

MEN , jeg er tilhenger av kvalitet og er faktisk i styret i en delikatesse forretning som produserer norsk mat med norske råvarer , og det går så det koster . Folk betaler for god naturlig smak .

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke og har aldri vært bonde. Men jeg verdsetter bondens arbeid av flere grunner.

 

Hovedtyngden av de som sitter med makta bor i fuglekasser rundt de største byene og reiser kollektivt til jobb. De forventer at folk i utkantnorge gjør det samme, men vet ikke at kollektivtrafikk svært mange steder ikke er i nærheten av å være et reellt alternativ til bilen. Derfor øker bensinavgiftene. Det straffes for å ikke benytte et tilbud som ikke finnes. Når de så har ferie forventer de at strandsonen skal være urørt. De som bor i feks strandsonen på Sørlandskysten 52 uker i året skal ikke få bygge sjøbod for bla å lette muligheten til å fiske egen middag. Brygger, hus og sjøboder vil ødelegge ferien visuelt for byfisene som er her de tre fine sommerukene. Det er bestemt at det skal være dyrt å bo i utkantnorge og tilbudene skal reduseres. Nedlegging, reformering og sentralisering.

 

Prinsipelt kunne jeg ønske norsk landbruk var selvfinansiert. Slik er det ikke. Jeg er så sta og konservativ at jeg ikke spiser utenlandske råvarer hvis jeg kan slippe. Jeg er overbevist om at norsk mat er best på alle måter, og det skal en betydelig holdningskampanje til å endre dette synspunktet. Hvorfor skal AS Norge subsidiere norsk landbruk? Vi vet at et det er matmangel i verden og at halvparten av maten som produseres blir kasta. Dersom import av mat fra utlandet skal kunne forsvares er den eneste grunnen jeg aksepterer at det er for å bidra til økt inntekt for det aktuelle landet. Hvis hensikten er billigere mat i Norge, at folk sulter fordi vi skal få billigere drittmat på Ica, at jorda utarmes i Uland osv, er det uaktuelt. Hvis ikke selvforsynig av de fleste råvarer ikke er til skade for resten av verden, skal vi selvfølgelig være selvberga. Jorda og beiteområdene ligger der, det er bare å ta det i bruk. Vi skal ikke kynisk utnytte u-land for å få billigere mat til apekattene i byene som har fortrengt at så godt som alle slekter var bønder for få generasjoner siden.

 

Norsk mat er trygg og har høy kvalitet. Norsk landbruk bidrar mot alle odds til opprettholdelse av distriktsnorge, norsk kulturarv og biologisk mangfold. Ingen skal fortelle meg at det er bedre å vokse opp i Oslo enn på Bryne, Vinstra, Svolvær, Fåvang, Hellesylt, Flisa, Koppang eller Bardu. Klart det er best å vokse opp og leve på bygda! Ja det koster litt å opprettholde distriktsnorge, men er det ikke verdt det? Hvor er det landets ufattelige rikdom skapes? Det er alle andre steder enn Oslo.

 

Jeg fyller fryseren med vilt og fisk og kjøper en masse norsk god kvalitetsmat på butikken. Indrefilet fra Botswana vil jegi værste fall bruke i mårfella

Link to comment
Share on other sites

Tja, "billig" mat har de siste 20 årene skapt noen av Norges største formuer, det er sikkert en grunn til det.

 

Generellt har Norge høyt lønnsnivå, men ikke kjøpekraft tilsvarende lønnsnivået iht internasjonale undersøkelser. Totalt er det vel nevnt at Staten stikker av med mellom 75 og 80% av lønnen i direkte skatter og fiskale avgifter.

 

I tillegg importerer vi ca 60% av maten vi spiser... Jo, takk det står bare bra til med forsyningsikkerheten og er ikke engang i stand til å produsere alt såkornet vi trenger pr år...

 

Takk skal du f..n meg ha.

Link to comment
Share on other sites

Vårt kjære landstrakte og svinedyre land...hvor vi syter over at bønder får støtte til å leve av sitt arbeid mens "superkremmerne" altså blir styrtrike på å selge "billig" mat til den gemene hop... :roll:

 

Jeg satt i sommer og lyttet til en av våre nye landsmenn (en innflyttet tysker som bor her på femte året) diskutere nettopp kostnadsnivået med en tilreisende slektning som var på ferie her.

Den tilreisende hadde jo hørt at alt var dyrt her, og hadde ved selvsyn erfart hva øl kostet...

 

Svaret fra min nye nabo var noe sånt som:

-Javisst koster det mer, kanskje 3 ganger så mye som i Tyskland, men her tjener jeg 3 ganger så mye som jeg kunne drømme om å gjøre i Tyskland, ikke drikker jeg så mye øl hver dag som jeg gjorde i Tyskland heller, så jeg sparer penger.

 

Og så sprang bomben:

-Noen varer er mye dyrere, men andre varer har samme pris som i Tyskland, ja det er varer her som faktisk er billigere enn i Tyskland, og jeg tjener fortsatt 3 ganger så mye, selv om jeg jobber færre timer pr. dag.

 

Kort oppsummert stortrivdes han som nordmann, selv om han syns norsk byråkrati er komplisert og savner å gå ned til den lokale kneipen for å ta et par glass øl med naboene.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ganske mange næringer og ansatte i norge som har det tøfft med utenlands arbeidskraft .Anleggsbransjen med fler ,ferdighus og elementer fra Polen og liknende. Er det noe sikkerhets nett her annet en krav til kvalitet ? Det er det vel på mat også!

Regner selv på jobber i industrien , og selv om jeg virkelig kunne ønske å hatt all produksjon under taket hjemme , er man nødt til å sette endel til lowcost land for å selge varen . Se på Skips industrien i norge , med et verft i nesten hver fjordarm! Er blitt leiligheter her jeg bor ! Hvor er sikkerhets nettet her ?

Shipping ? kjenner du mange matroser?

Løyver i transportnæringen kjenner jeg ikke til , visste om taxi men ikke annet.

Detaljhandel har jo utfordringer med den økende internett handelen , er vel ikke annet en toll som hindrer fri flyt!

Kunne sikkert nevnt fler , " men alle andre bransjer" utrykket blir vel litt dumt.

 

MEN , jeg er tilhenger av kvalitet og er faktisk i styret i en delikatesse forretning som produserer norsk mat med norske råvarer , og det går så det koster . Folk betaler for god naturlig smak .

 

BROKK

 

Verftene har også støtte i form av billig energi, slik som noen smelteverk osv.

Den ting som ikke er regulert eller støttet finnes ikke i denne siste sovjetststen. I motsetning til Sovjet har apekattene her faktisk klart å skape er land der de fleste har det bra.

 

Når jeg snakker om støtte er det både direkte og indirekte støtte jeg sikter til.

 

Vareproduksjon er MYE mer sårbar enn noen annen type næring. Bønder og Næringsmiddelindustri er faktisk noe av det siste vi har igjen av vareproduksjon i dette landet.

 

Mat er faktisk også det eneste vi ikke kan unnvære når det kommer til stykke. De siste nordmenn som har opplevd å legge seg sultne om kvelden er snart døde, så jeg forventer ikke at min generasjon skal se verdien av selvforsyning på mat, det jeg derimot har større problemer med er at det er helt uproblematisk at vi skal importere maten ut av kjeften på fattigere folk bare fordi vi har oljepenger å handle for.

 

Norsk matproduksjon er et prinsipielt spørsmål - det kan ikke bare reduseres til et regnestykke. Import er løsningen på nettopp den forenklede problemstillingen...

 

Nosk mat må også nødvendigvis koste. Dersom prisene til bonden ikke øker vesentlig fremover kommer vi til å se flere smørkrisen etc, for min generasjon gidder ikke produsere mat på dugnad, vi ønsker ei anstendig inntekt som alle andre. Prisen vi betaler for yrket vårt er ansvar for dyr 24 timer i døgnet 365dager hele året - det er pris høy nok om man ikke skal jobbe gratis attpåtil! Et tankekors er at om jeg ga bort varen ut fjøsdøra, så er den likevel dyrere enn nabolandene..

 

Jeg unner arbeidsfolk ei anstendig lønn - en god arbeidskar er verdt lønnen sin og mer til - men hvorfor er det så vanskelig å unne bonden det samme? Skal en bonde få et anstendig utkomme (han blir ALDRI så rik som på samme innsats i andre yrker) så kommer vi i Norge ikke utenom en kombinasjon av toll og subsidier. Så enkelt og så vanskelig...

Hvorfor får det så mange til å se illrødt? Er det det gamle bondehat og avind mot fine bosteder, store hus og lange bjerkealleer som gjør seg gjeldende?

Da kan jeg trøste dere med at det gir lite inntekt - det gir mest utgifter...

Link to comment
Share on other sites

Jeg støtter på veldig mange måter jeg også :winke1: , som sagt så er jeg innblandet i mat næringen selv.

Poenget er at det er alt for enkelt å si alle utenom bønder har et sikkerhetsnett

Det er mange bransjer i norge som har blitt helt eller delvis blitt utkonkurert av utlandet .

Og flere bransjer har mått tenke nytt for å overleve, uten statens hjelp. Jobber i en slik bedrift selv.

Og at noen smelteverk har billiger strøm er vel ikke et sikerhets nett for norsk industri , noen av disse kraftverkene har blitt bygd av og for bedriften for mange år siden.

 

Klart vi må ha norsk landbruk , og bonde er et anstendig yrke det står respekt av, håper det blir en løsning på norsk landbruk alle er fornøyde med . Stå på og kjemp for yrket deres, unner virkelig bøndene det , men at alle andre yrker er skånet i norsk næringspolitikk er jeg ikke enig i.

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Støtter Kiwi her ja.

 

Kan ikke se at noen av naboene som driver landbruk her i nabolaget har mye tid å tilbringe på rygg hverken i senga eller i syden.

Husker en som gikk over i pensjonistenes rekker og overlot gården til neste generasjon her for et par år siden, da skulle han reise til syden, for utenom tjenesten i Tysklandbrigaden på 1950 tallet så hadde han ikke vært lenger enn til Sverige på helgetur...

Link to comment
Share on other sites

Kiwi skrev:

det jeg derimot har større problemer med er at det er helt uproblematisk at vi skal importere maten ut av kjeften på fattigere folk bare fordi vi har oljepenger å handle for.

 

Det er faktisk helt motsatt. De rike industrialiserte landene styrer hele verdenshandelen. Praten om fattige bønder i U-land er spill for galleriet. Det er tollbarriærene og proteksjonisme som gjør at de rike blir rikere og de fattige blir fattigere. Hadde vi kjøpt alle våre landbruksprodukter fra fattige land så hadde det vært et mye bedre fattigdomstiltak enn noe Uhjelp. Samtidig hadde Norske forbrukere fått billigere og bedre mat.

 

Det finnes ikke noe mer dobbeltmoralsk og hyklersk enn en Senterpartipolitiker som prater om de sultne barna i Afrika.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg hverken senterpartipolitiker, velger, eller hykler. Noen har kanskje vanskelig for å svelge den sammenhengen.

 

Noen later til å tro at utviklingen i landbruket står stille..?

 

Den går rasker enn i noen annen næring! Ingen annen næring effektiviseres raskere. Faktisk så gjør ikke bønder noe annet enn å tilpasse seg hver dag.. Utfordringen ligger i at det tar noen ÅR fra beslutning, og handling, til resultatet viser seg i drifta! (storfe)

 

Jeg skal gi deg helt rett i at den rike delen av verden kontrollerer verdenshandelen. Liten tvil om det.

 

Et faktum er imidlertid at kvaliteten på de fleste plante og dyreprodukter faktisk blir bedre jo nærmere man kommer polene. Kaldere klima fører til en bedre helse og sykdomsstatus, og mindre behov for plantevernsmidler.

 

Om vi ser på hvilken retning maten flyter i verdenshandelen, så går den fra nord til sør. Dette har faktisk blitt forsterket med frihandelsavtalene.

 

Hvorfor er så de fattige landene fortsatt fattige? Man blir ikke rik på å være råvareleverandør, hverken som bonde eller nasjon. Man slår seg derimot opp dersom man klarer å utvikle industri, og i neste omgang høyteknologiske næringer. Dette viser historien oss. Det er ikke første gang markedsliberalister styrer politikken. Men i tidligere tider lå det faktisk bedre til rette for f.eks Ricardos teori om komparative fortrinn. Da måtte gullet fraktes med skip - i dag tar det noen tastetrykk. Denne sammenhengen er i ferd med å flytte det aller meste til Kina, India osv... De er ikke dummere der nede enn at de gjør vår jobb vesentlig billigere dersom se også får utdannelse..

Det vi gjør i dag er å ofre vestlig landbruk, ved å bygge ned tollen, for å slippe å gi de innrømmelser på høyteknologiske områder vel vitende om at de som kontrollerer det områder har overtaket. Å ikke vedkjenne seg DET er hyklersk!

 

Det er også en kjensgjerning at vi må bruke landbruksarealene i BÅDE nord og sør for at vi skal ha nok mat. Da er vi i den delikate situasjonen at bønder i høykostlandene må få litt høyere pris på produktene skal de produsere.

 

Har du forslag til annen løsning enn toll og prisstøtte?

 

Mange mange forbrukerundersøkelser viser at det er forskjell på hva forbrukere sier og gjør. " kvalitetsmarkedet" med høyere priser er lite. Så norsk landbruk reddes ikke av nisjeproduksjon..

 

Jeg mener man kan sikre matproduksjonen i verden ved å ha et relativt høyt prisnivå på råvaren i vestlige land. Forby alt som heter eksportsubsidier, og heller tillate mer av lisensproduksjon av andre merker på landets ressurser. Det er fair play i alle ledd!

Link to comment
Share on other sites

Alle andre har et solid sikkerhetsnett mot dumping av priser - så hvorfor skal ikke bonden også få ha det?

 

Hvem er "alle andre"?

 

Kan ikke se noen sikkerhetsnett i transportbransjen, resturantbransjen, anleggsbransjen, frisørfaget, detaljhandel, eiendomsmeglere, bruktbilselgere, personlige trenere, børsemakere, horer, gravferdsagenter, støvsugerselgere.......

 

Mange her fikk vel bra støtte når finanskrisa herja som verst, staten brukte vel da noen kr for at firmaene skulle ha jobber.

Link to comment
Share on other sites

Noko så godt som det ville eg ikkje ha gjort så mykje med. Skjære opp i grove bitar på størrelse med egg, og stue langsomt i olivenolje, peppar, salt, kvitlauk og frisk hakka rosmarin, og kanskje eit glass kvitvin oppi? Italienarane sleng gjerne oppi eit par-tre sardellfileter òg, det er sikkert ein god idé. Brune kjøtet fyrst med krydder, så slenge på litt vin og litt vatn og la det stue langsomt ein time eller to. Berre nokre omnsbakte poteter til, og litt grønn salat med frisk sennepsbasert eddik-oljedressing. Enkelt og knallgodt. Kraftig, god vin å drikke til.

Link to comment
Share on other sites

Er mye enig i det du skriver Kiwi, men det er en ting jeg mener du overser: Det bonden får pr. liter melk han leverer er bare en brøkdel av hva du betaler for melka i butikken. Greit nok, meieriet skal har noen slanter for å videreforedle melka til Skummet, Lett, H, fløte, rømme, ost og smør. Men uansett hvordan man vrir og vender på det er det de fire store matvarekjedene i landet som sitter med all makt, både nor det gjelder pris, utvalg og kvalitet. Og det er også de som sitter med den største avansen på varene.

 

Kutt ut så mange mellomledd som mulig, og forkort både tiden og avstanden mellom produsent og forbruker, det er mitt ønske.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skulle være så heldig å vite hvor man får kjøpt kjekjøtt, er det noen som har en bra oppskrift?

 

Har lurt på å ta spaden fatt og prøve å steike et helt kje i grop, dele av boger og lår og legge disse i buk/brysthule, litt smør(olivenolje, hvitløk, krydderurter, pakke i folie og i gropa med det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...