Jump to content

En liten "gulerot", og noen spørsmål rundt karantene tid.


Hedmarkingen

Recommended Posts

Jeg har en kamerat som har en fortid med narkotika, han prøver så godt han kan å legge denne bak seg.

Hender at han røyker seg ei "bønne",men ikke noe mer en det. Han er for tia i kriminal omsorg i frihet pga det faktum at han ble utsatt for en arbeidsulykke som involverte ett tonn med stålplate som datt ned over han og traff venstre arm og fot. Dette medførte så klart brudd og knust ankel. Han hadde en lege som var veldig flink til å skrive ut sterke smertestillende.. Omtalte lege er kjent i distriktet for å være vel raus med reseptblokka. Dette medførte naturlig vis avhengighet, han ble stoppa med smertestillende medikamenter i blodet, og da røyk førerkortet. Han skal gjennomføre ett opplegg med elektronisk fotlenke nå snart. Han slapp veldig billig unna pga sakens stilling med andre ord.

Jeg kjenner vedkommende godt og ser at han har skjerpa seg noe enormt det siste halve året.

 

Jeg har spurt klubben om hva de mener. Han er ikke narkoman i ordets tradosjonelle betydning. Han er på vei til å omskolere seg til sosionom pga arbeidsulykken.

 

Han har snakket om å avlegge jaktprøve sammen med meg i år. Jeg tror at det hadde ført han inn i ett sunnere og bedre miljø/omgangskrets, samt at han da hadde hatt godt av å ha det som mål å gjennomføre dette og kunne søke på ett jaktvåpen med tiden. Jeg har fortalt han at det skal meget lite til for å miste det privilegium det er å innehar ett jaktvåpen.

Jeg tror at han har sittet inne før pga høy hastighet med bil, samt at han har hatt litt selvpåført problematikk pga videreformidling av lettere stoffer som de i andre land har en annen lovgivning rundt.

 

Hva tror folket om dette, når er det mulig for vedkommende å få igjennom en våpensøknad?

 

Jeg har iallefall ikke noe problem eller betenkeligheter med at han er med meg på skytebana og skyter på blink med mine våpen. Han har ingen domfellelse ang vold eller voldelige episoder på rullebladet. Kan vedkommende være med meg på skytebana når han har permisjon fra husarresten? Vil det medføre problemer for meg eller klubben?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vel, røyker seg ei "bønne" av og til...

 

Intil fyren tar et saftig oppgjør med seg selv og hva han ønsker med livet sitt håper og tror jeg han ikke vil få tilatelse fra politiet.

Det svarer på ditt spm nr to; Du har ikke lov å låne ut våpen til den narkomane. Ei heller på skytebanen. Det er DU som skal være sikker på at vedkommende oppfyller de krav som gjelder for å erverve våpen.

Han har tatt et valg her i livet. Som alt annet får det konsekvenser.

 

Narkomane som er på vei ut av rushelvetet har en lei tendens til å ville gjøre ting som om ingenting var skjedd med en gang.

De blir frustrert og sint på systemet fordi det jobber mot dem. Lenge.

Ofte glemmer de at de også jobbet mot systemet. Og det lenger enn de vil erkjenne.

 

Det er alltid en vei tilbake, men vedkommende må ville det selv.

 

 

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hadde det vært meg så hadde jeg tatt meg en tur å snakket med en eller annen jeg stoler på/kjenner hos politiet for å få gode råd.

 

Men jeg skjønner deg, jeg har også sett hva sunne interesser kan gjøre for folk som har vært på skråplanet.

I tillfellet jeg tenker på var det sportsfisket som "reddet" fyren - en stund.

Link to comment
Share on other sites

Dette er sikkert mange som har en mening om, og vi skal ikke se bort i fra tråden sporer av.

 

Nå er det desverre slik, at en "forbrytelse" har sin straff. Denne blir fastsatt av myndighetene,og må sones. Hvorvidt du er ening eller ikke, spiller ingen rolle.

Dette er vel alle einge om ?

 

Nå har det seg slik at straffen kommer i flere former.

Bøter,fengselstraff,karantener, osv.

Når dette er gjort opp skal man i teorien være fri, gitt at ikke flere forbrytelser har funnet sted.

 

Det kan godt hende din kompis, er snill som dagen er lang, men han må forsatt gjøre opp for seg.

At han får prøve seg på skytebanen sammen med deg, ser jeg ikke noe problemer i, men jeg hadde ikke lånt bort våpene mine til han.

 

Bestefaren min sa alltid: "TRO skal du gjøre i kirka, HER skal du vite".

 

Du skal unasett ha skryt for å prøve å hjelpe han.

Link to comment
Share on other sites

Nord:

Du får det til å høres ut som om han er en sprøytenarkoman, noe som ikke er tilfelle.

 

Det har jeg ingen grunnlag for å påstå.

Var det ordet "narkoman" du reagerte på?

Han bruker narkotika... Også idag, etter ditt utsagn.

 

Man er narkoman selv om man "bare" bruker, etter ditt utsagn, "lettere stoffer".

Link to comment
Share on other sites

røyker seg en bønne av og til

 

Nå er jeg ikke helt sikker på hva en "bønne" er men jeg tror jeg har forstått betydningen... Mitt tips er at det første kravet mot en "fremtid med våpen" på jakt etc... er å legge alt som har med narkotiske virkemiddler å gjøre på hylla. Fyren har totalt missforstått hvis han kan røyke dop og holde på med jakt og våpen...ville aldri ha tatt med en misbruker på skytebanen- for det er det han er og det skriver du sjøl. Har selv fått en "narkoman" inngift i familien - niesen til samboer. Er verdens skjønneste jente og hun er langt på vei med rehabilitering, men hun kan være utrolig manipulerende og bruke sleipe triks som du ikke trodde var mulig. Nå er det litt over ett år siden jeg ble kjent med henne- men hun vet framdeles ikke at jeg har våpen... og det vil jeg prøve å holde skjult så lenge som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Når man tar med i betraktningen at bilkjøring i beruset tilstand (alkohol) eller en bot for åpenlys nytelse av alkoholholdig drikke på offentlig sted er nok til å medføre tilbakekalling av våpenkort så er det nok litt optimistisk å tro at en tidligere bruker av narkotiske stoffer som fortsatt driver rekreasjonsrøyking av cannabis skal få våpenkort med det aller første...

Link to comment
Share on other sites

Ok, ut fra det du skriver så er det et faktum at din kompis ble utsatt for en ulykke, og at legen foreskrev mye vandannende medikamenter. Din kompis utviklet avhengighet, men det er ikke legens feil at din kompis valgte å kjøre i ruset tilstand. Allikevel er du sikker på at han ikke er ruset på skytebanen, eller mens han er med deg på jakt?

 

Fint at du har omtanke med en kompis, men jeg synes vel ikke at jakt og skyting bør være helt fremst på lista over prioriteringer. Han får neppe kjøpetillatelse med det første uansett. Og når du vet det så har du ikke lov til å låne ut våpen til ham. Men kjempeviktig at han får et annet miljø! Jeg foreslår at du tar ham med på fiske- og skauturer i stedet.

 

Edit, litt fakta: Det ser ut til at ca 17% av alle unge i Oslo mellom 15 og 20 år har forsøkt hasj, 11% på landsbasis. http://www.ung.no/rusmidler/1972_Alle_ungdommer_røyker_IKKE_hasj.html Det at det er så utbredt gjør at i mange miljøer sees det på som legitimt at man røyker litt cannabis av og til.

Link to comment
Share on other sites

Om Jakr og hobbyskyting kan bidra til at kompisen din kan få livet sitt på rett kjøl, er det bra. Men det skal lang tid før han nok kan regnes til å være edruelig og pålitelig i våpenlopvens forstand. Jeg ser ikke noe problem med at dere skyter sammen, med dine våpen. Men eget våpen er nok langt, inn i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har snakket med en lokal politimann ved ett lokalt lensmannskontor i dag og fått klarhet i ting. Han kan være med å se på, til soninga er over. Har også fått høre at han ikke har noe "skumlerier" på rullebladet som skulle tilsi at han ikke er skikket som våpeneier ved en eventuell fremtidig våpensøknad.

Han kan også ta jaktprøva når han vil, det er det ingen hindring for.

 

Da har iallefall jeg fått klarhet i det jeg lurte på, og legger saken død fra min side.

Vi har alle vår fortid.

Link to comment
Share on other sites

Har dere helt glemt alle som kjører i fylla, blir tatt, soner i fengsel og allikevell får kjøpe våpen til jakt og konkurranse? Det verste er at det ingen som løfter på øyenbrynet om de fortsetter med å drikke. Om enn ikke daglig, men sånn som de fleste av oss: Når anledningen byr seg.

 

Rus er ikke en permanent tilstand. Om det er piller fra fastlegen eller sprit fra polet. Begge er vanedannende, men rusen forsvinner som oftest neste dag.

 

Om noen sa at jeg aldri mer fikk drikke hvis jeg skulle fortsatt få beholde våpen, er jeg ikke sikker på hva jeg hadde valgt.

 

På en annen side er en "bønne" i ny og ne ulovlig. Og at personer med et vedvarende lettsindig forhold til lover og regler skal få våpen? Ikke vet jeg. (Men jeg vet hva jeg tror).

Link to comment
Share on other sites

Du skal ha kred for å vise omtanke og engasjement for dine medmennesker.

 

Synes du fikk en del lite gjennomtenkt tyn på dene tråden. Det er ikke rent få elgjaktag som stabler seg på beina om morran med kuppelhue etter et snes med drinker på hytta. Det er et problem, likeså om man tar seg en bønne i forbindelse med jakt. Ingen former for rus og våpen er en god kombinasjon, men hvis man skule nektet alle som tok seg en dram for mye noen dager i året både jaktmuligheter og våpen, da ville det ikke bli mange jegere igjen i Norge. Heller ikke inne på dette forumet skal jeg anta.

 

Har selv et engasjement som ungdomskontakt i en JFF. For mange ungdom som ikke ønsker å delta på vanlig sport, slik som fotball, håndball mm er det vanskelig å komme inn på naturarenaen. Mange har fogså oreldre som dessverre ikke er de beste forbilder. Som sitter inne med ølboksen og ser på sport, og som aldri har vært ute i skogen med et kaffebål. Jeg har opplevd unge som har blitt hekta på jakt, fiske og friluftsliv. Som har kuttet ut dårlige vaner, dårlige venner, fått bedre karakterer på skolen, som har en lysere fremtid på grunn av de verdiene og opplevelsene de har i naturen.

 

Jeg kunne sikkert, som mange her inne foreslår, å be mennesker med utfordringer dra pokker i vold og holde seg lengt unna skauen resten av livet. Men må nok skuffe kammerets mindretall av grinebitere. Det å inkludere mennesker og vise dem naturens verdier, regler og grenser er nok bedre enn å be dem ryke og reise.

 

Håper kammeraten din kommer seg på beina og får glede av et langt liv som friluftsmenneske. Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Støtter oppom påstanden om at rus ov våpen ikke hører sammen.

Men måtte jeg velge om å gi våpen til en overstadig beruset person, så ville jeg velge en som var påvirket av hasj eller beroligende stoffer, fremfor en som var ruset på alkohol.

Dette fordi enkelte blir mere agresiv av alkohol.

 

Nå det er sakt, så er jeg ingen tilhenger av narkotiske stoffer, heller tvert i mot.

Link to comment
Share on other sites

Du skal ha kred for å vise omtanke og engasjement for dine medmennesker.

 

Kuttet ned sitatet. Innlegget er nr. 3 over dette. Jegermeistern.

 

Håper kammeraten din kommer seg på beina og får glede av et langt liv som friluftsmenneske. Lykke til

Det gjør han. Jeg vet at han greier det, og forlanger ikke mindre av han heller.

Dessverre er det mange som har lett for å sette folk i bås, også de som har en fortid som kanhende ikke er så veldig heldig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne sikkert, som mange her inne foreslår, å be mennesker med utfordringer dra pokker i vold og holde seg lengt unna skauen resten av livet.

 

Hei, hvilken tråd har du lest dette i? Ingen har bedt ham holde seg unna naturopplevelser, men derimot bedt ham holde seg unna våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper ikke du mener at jeg setter folk i bås med denne uttalelsen

Dette er nok for meg. Ingen våpen!

Problemet er at personen med tidligere narkotikaproblem, fremdeles benytter seg av ulovlige rusmidler.

 

Kjempemessig at det går bra med ham, men guleroten må ligge litt fram i tid, og ulovlige narkotiske stoffer kan ikke brukes i ny og ne.

Jeg har selv kjent personer med problemer, og vet at det er kjempevanskelig. Jeg jobbet sammen med en som hengte seg inne på psykiatrisk avdeling, fordi de glemte å ta fra ham beltet før de låste.

Link to comment
Share on other sites

Ja, og jeg skrev at hvis vi skulle nekte alle som på et eller annet tidpunkt i livet sitt hadde drukket for mye så ville det ikke være mange "verdige" jegere igjen.

 

Hverken tabletter, bønner, alkohol eller noe annet rusmiddel er ok å kombinere med våpenbruk.

Hvis man over tid er nykter, og har lagt et misbruk bak seg, bør man få en ny mulighet.

 

Tror f eks det er mange jegere, også her på kammeret som har gjort mye dumt i sin ungdom. Alt i fra å skyte spurv ut av kjøkkenvinduet med luftgevær til å kjøre to på en moped uten hjelm osv.

 

Du står selvsagt fritt til å mene at alle som har gjort noe dumt skal bli miste retten til i inneha og bruke våpen resten av sitt liv. Men der er jeg uenig med deg. Jeg mener det er viktig å gi folk en mulighet, og at naturopplevelser i alle former ofte er en bra måte å rehabilitere folk på.

 

Jeg har på ingen måte noen toleranse for rusmidler, eller praktiserer noen gråsoner. Jeg er en streng og klar, det hjelper ofte godt på folk som har vokst opp med for slakke tømmer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i :

 

Hverken tabletter, bønner, alkohol eller noe annet rusmiddel er ok å kombinere med våpenbruk og for syns skyld verken på sjøen eller ved handtering av motorisert kjøretøy.

Hvis man over tid er nykter, og har lagt et misbruk bak seg, bør man få en ny mulighet.

 

Tror f eks det er mange jegere, også her på kammeret som har gjort mye dumt i sin ungdom. Alt i fra å skyte spurv ut av kjøkkenvinduet med luftgevær til å kjøre to på en moped uten hjelm osv.

Link to comment
Share on other sites

Fritt fra hukommelsen, så må han vel holde seg unna trøbbel i fem år før han får kjøpe våpen. Dette forutsatt at han ikke har noen dommer for vold på rullebladet, da er det vel minst ti år tror jeg. Og det vil være straffbart å låne ham våpen så lenge man har kjennskap til at han ikke er regnet som skikket til å inneha våpen- men det kan godt hende det er OK å la ham skyte under oppsyn, så lenge våpeneieren står rett bak og kan gripe inn ved behov, tilsvarende som ved opplæringsjakt med ungdom som ikke er gamle nok til å ha våpen. Og luftvåpen kan han jo øve seg med, med mindre han på noe tidspunkt er fradømt retten til å ha slike.

 

Det hele kommer litt an på en personlig vurdering fra den lokale lensmannen eller politistasjonssjefen, og når han har en del på rullebladet kan også loggførte hendelser utenom rulleblad tas med i betraktning. Hvis han søker etter fem år uten å bli tatt for noe, men han i samme periode gjentatte ganger er observert i rusmiljø, så kan det hende lensmannen ikke er helt overbevist om at han virkelig er rusfri. Du henger ikke på plata hvis du ikke er narkoman, liksom.

Link to comment
Share on other sites

Alle rusmisbrukere lyver og gjør alt for å få rus- enten det er alkohol eller dop. Til de eventuellt får behandling. Da kan en begynne å stole på de- til det motsatte er bevisst.

 

Hvis man over tid er nykter, og har lagt et misbruk bak seg, bør man få en ny mulighet.

 

Tror f eks det er mange jegere, også her på kammeret som har gjort mye dumt i sin ungdom. Alt i fra å skyte spurv ut av kjøkkenvinduet med luftgevær til å kjøre to på en moped uten hjelm osv.

 

Hvordan kan du sammenligne å kjøre moped uten hjelm og bruke ulovlige rusmidler? Setter du virkelig dette i samme bås?

Ville ALDRI latt den personen ta i ett ødelagt luftgevær engang før han legger bort ulovlige rusmidler og kan vise det....

finnes vel nok av andre aktiviteter du kan ta han med på....

Link to comment
Share on other sites

Hvis man over tid er nykter, og har lagt et misbruk bak seg, bør man få en ny mulighet.

 

 

 

For ordens skyld; Jeg er helt enig med deg.

Men slik du beskriver situasjonen er ikke dette en realitet idag.

Det som irriterte meg mest var at du bagateliserte bruken av narkotsike substanser.

 

Har selv kjent rushelvetet på kroppen via tette familiære situsjoner, så jeg vet at man kan komme tilbake til et normalt liv.

Alt etter hvor mye man har på rullebladet og hvor tungt en sitter inn i miljøet vild ette ta tid.

Gjerne årevis.

Min personlige erfaring er 5 år nykterhet. Først nå kan man få lov å tenke på "normale" ting som ferdigstillelse av skolegang, jobb, bolig, bil mm.

Våpen? Ikke helt enda...

Men kudos til deg for at du støtter vedkommende. Han trenger det! Jeg ville dog valgt en annen vei til håndtering av våpen. Først villmark, så akn man høste av den når man er klar. Men at han kan håndtere våpen hvis han vil det med tid og stunder, det tror jeg på! Det er bare opp til han selv. Han har alt å bevise.

 

 

:-)

Link to comment
Share on other sites

[Det gjør han. Jeg vet at han greier det, og forlanger ikke mindre av han heller.

Dessverre er det mange som har lett for å sette folk i bås, også de som har en fortid som kanhende ikke er så veldig heldig.

 

Eg har ein del personleg erfaring med rusmisbrukarar, og hadde helst sett at første rus- eller voldsrelaterte dom resulterte i null sjanse til å inneha skytevåpen resten av livet. Ja, dette gjeld også fyllekøyring. Rusmisbrukarar - også dei som er avhengige av alkohol - er notorisk upålitelege, og er etter mitt syn like skikka til å inneha skytevåpen som ein dømt pedofil er skikka til å jobbe i barnehage. Med tanke på at dei fleste rusmisbrukarar aldri blir rusfrie bør dei heller aldri få tilbake moglegheita til å inneha skytevåpen. For *når* dei går tilbake til tidlegare laster vil vi ikkje at dei skal ha skytevåpen.

 

Det kan hende at kompisen din blir ein av dei få som klarer å legge rusbruken bak seg for godt. Men "ei bønne av og til" tyder ikkje på det. Det er som å vere alkoholiker og berre drikke øl.

 

Det er veldig bra at du engasjerer deg og vil hjelpe kompisen din. Men eg vil råde deg til å finne andre aktivitetar enn jakt og sportsskyting.

Link to comment
Share on other sites

Hverken tabletter, bønner, alkohol eller noe annet rusmiddel er ok å kombinere med våpenbruk.

Hvis man over tid er nykter, og har lagt et misbruk bak seg, bør man få en ny mulighet.

 

Eg er ikkje enig. Dei færraste rusmisbrukarar blir rusfrie. Ja, dei kan vere rusfrie i lange periodar men sjeldan resten av livet. Desse menneska bør etter mi meining aldri få sjansen til å inneha eit skytevåpen.

Link to comment
Share on other sites

gud hjelpe meg for en gjeng.

hva han har gjort eller gjør er irrelevant, det som betyr noe er hva han er tatt for.

 

hvorvidt han kan få ervervstillatelse eller om han kan skyte på banen, bør du heller spørre politiet om.

så får du forhåpentligvis kalde fakta, istedenfor synsninger fra (dobbelt)moralens høye voktere.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Hvis du holder deg unna kriminelle aktiviteter i fem år og oppfyller kravene til å ha våpen så er det vel sånn at du kan søke om våpen, men hvis det er snakk om narkotika så tror jeg det kanskje er verre, men det kan vel gjeldene lensmannskontor eller politikammer gi deg riktige opplysninger om.

Link to comment
Share on other sites

Ranger#44:

 

Fisking er ufattelig kjedelig etter min mening bare så det er sagt.

 

Jeg mener at de fleste fortjener en ny sjangse etter å ha gjort opp for seg. Men når det kommer til personer som har misbrukt rusmiddler så er jeg ekstremt skeptisk når det kommer til å eie våpen, i min forrige jobb som vekter møtte jeg narkomane på en daglig basis og mange av dem jeg har prata med hadde vært nykter i alt fra 2 til 10 år men falt tilbake til rusen selv etter all mulig støtte fra familie og kjente. Alle tidligere rusmisbrukere kommer til å ha dager som er ett helvette hvor trangen etter narkotika kan få deg til å gjøre gudene vet hva, da er ikke det å ha ett våpen i huset så veldig lurt.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Snakket med en av de som jobber med sikkerhetsklareringer i forsvaret.

i det skjemaet som må fylles ut står det sprøsmål om rusmidler og narkotika,

før hadde de null toleranse for bruk av narkotika, med så høye tall på folk som har prøvd Hasj en gang, så har de gått bortifra dette nå,

men klart prøvd en gang for mange år siden, denne mannen er ikke en narkoman etter mine tanker heller da.

 

det er forskjell på hva lettere og tyngre stoffer gjør med kroppen. tyngre stoffer vil jeg ha betenkligheter med resten av livet. men å gå så langt som noen sier her at fyllekjøring er det samme som nekt resten av livet. jeg sier ikke at fyllekjøring er ok. men jeg ser ikke helt sammen hengen med å ikke kunne ha et våpen etter å kjørt bil påvirket.

Link to comment
Share on other sites

gud hjelpe meg for en gjeng.

hva han har gjort eller gjør er irrelevant, det som betyr noe er hva han er tatt for.

Mnjaaa, psykisk tilstand/tilfeller har også en del å si.

Hadde en arbeidskollega som søkte våpentillatelse, men fikk avslag med edruelighet som begrunnelse. Her var det og snakk om narkotika som han var registrert med tidligere selv om han er nykter på fjerde året nå...

 

Det er ikke bare strafferegistre som blir lagt til grunn for godkjenning eller avslag ved søknad om våpen.

Link to comment
Share on other sites

Først av alt: All ære til deg for å være villig til å rekke ut en hånd til en som har gjort tabber. Skulle ønske flere i samfunnet vårt var som deg, da ville sannsynligvis verden vært et bedre sted.

 

Det jeg ville gjort hvis jeg var deg, var å tatt turen ned på våpenkontoret lokalt og forhørt meg. Forklar situasjonen skikkelig, svar på spørsmålene deres, og si at du er der for å få råd. Sannsynligheta er stor for at dersom du ikke treffer "feil" person, vil du få massevis av hjelp her, og de vil sette stor pris på jobben du er villig til å gjøre (siden du med all sannsynlighet gjør poliitiets jobb vesentlig lettere med å gjøre "et problem" om til en samfunnsnytte).

 

Eventuellt kan du kontakte våpeneierforbundet og spørre om råd (først).

 

Og, gjør deg selv tjenesten å ignorere enkelte skinnhellige forumbrukere som desperat forsøker holde fasaden at de aldri har gjort noe feil. De er ikke verdt å lytte til, hvis man ikke vil ha opp blodtrykket.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Ved å lese første innlegg veit vi altså følgande om fyren:

 

- Han er tatt for å køyre bil påverka av medikament. Ettersom ein ikkje sjekkar for slikt i vanlege promillekontrollar må ein gå ut frå at det var noko anna enn tilfeldigheiter som gjorde at fyren vart tatt.

- Han "røyker ei bønne" i ny og ne. Dette seier meg at fyren framleis er avhengig eller at han rett og slett gir litt f.

- Har tidlegare vore bura inne for fyllekøyring.

- Har langa dop og blitt tatt for det.

- Tidlegare (?) avhengig av smertestillande, noko som vanlegvis betyr opiatavhengig.

 

Om fyren *skal* få ervervstillatelse er det politiet som må ta stilling til. Eg seier berre at han ikkje *bør* få det. Ut frå dei erfaringane eg har med rusavhengige er sjansen for at denne personen blir eit stabilt og lovlydig menneske temmeleg liten. Risikoen for at det går gale igjen er så stor at han (igjen etter mi meining) ikkje bør få ha skytevåpen. Ein rusmisbruker som treng pengar rappar gjerne trygda frå bestemora si. Har han eit skytevåpen han kan få gode pengar for selger han gjerne det.

 

Eg har sjølv sett kor hensynslause og voldelege desse miljøa kan vere, utan at eg skal gå i detaljar. Men eg har sett nok til å meine at lovlege våpen aldri må komme i nærheita av slike miljø.

Link to comment
Share on other sites

Narkotikarelaterte saker har vel en "foreldning" etter 5 år, men går vel etter USA sitt system på hvor "heavy" stoffet er, type du får 5 års fengsel i USA for 1kg cannabis og livstid for 1kg heroin.

 

6mnd synes jeg er litt kort tid for å bli betegnet som nykter samt at han tar seg en joint av og til, så tviler sterkt på at han vil få noe innvilget.

Jeg sluttet på nyttårsaften med røyking (Nikotin! :mrgreen: ) og betegner meg selv ikke som "ikke-røyker" enda hehe. Sånn for å ta en begrepsforklaring.

 

Kan jo være litt diskutabelt da, for om vedkommende først faktisk kan bevise for overmakten at han er rusfri og edruelig nok, så ser jeg ikke helt problemet. Har man gjort en tabbe i livet, så burde det ikke nødvendigvis har noe å si for resten av livet.

Link to comment
Share on other sites

Har man gjort en tabbe i livet, så burde det ikke nødvendigvis har noe å si for resten av livet.

 

Bingo. Her har man hele essensen.

 

Tror _ALLE_ her er enige i at han ikke får våpen idag, eller imorra. Men å ha "eget våpen" som gulrot en fem års tid frem, kan være det som får vedkommende motivert til å holde seg selv i nakkeskinnet. Og sammenligninga di med røyking er ikke "helt på jordet", siden begge deler krever at vedkommende som skal GJØRE dette er motivert.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Hveem,du gjør en flott jobb med kompisen din,stå på :).

 

Han har forandra seg veldig det siste året, så ja.. Dette kommer til å ordne seg.

Kan hende at han våkna av at han nesten fikk 2000 kilo stålplate i hue, 30 cm lengre til den ene sida og... splatt.

Advokaten hans har også sagt til han at det ikke ligger noe i veien for at han skal kunne få igjennom en søknad på ei rifle når han har gjort opp for seg. Jeg vet hvem den advokaten er, han har tidligere jobbet på "den andre siden" av loven og kommer ikke med løst prat.

Jeg viste så klart at det kom til å bli rabalder av skriveriet, men det er ikke ett problem som i mer eller mindre grad er så veldig uvanlig.

 

Å stigmatisere en person fordi en har vært litt "propell" i sin fortid skal en være forsiktig med synes jeg. Mange sliter veldig med å ha en sånn ballast, og holder da så klart kjeften igjen nettopp pga folk flest sin reaksjon i denne tråden. Det kan også føre til at folk ikke tør å oppsøke ett miljø med gode og sunne verdier rett å slett fordi de kan risikere å bli uglesett.

 

Dessuten er det opp til VÅPENKONTORET og avgjøre om en person er skikket eller ei til å inneha ett våpen eller fler.

Link to comment
Share on other sites

Helt klart, det er opp til politiet å avgjøre dette. Men du må nesten tåle at det blir diskutert, og at folk mener noe annet enn deg, så lenge du poster det på et diskusjonsforum.

 

Jeg synes at noe av det vanskeligste med mange rusavhengige personer er at de ofte ikke tar ansvar for seg selv, livet sitt, og sine handlinger. Jeg husker en som sa: "min psykiater har ansvar for et mord, han slapp meg ut for tidlig og så begikk jeg mord mens jeg var rusa". Det var altså ikke hans feil at han drepte.

Det er mye mulig jeg leser din beskrivelse i det første innlegget feil, men slik jeg oppfatter det som står der så er det legens feil at din kompis ble pilleavhengig, siden legen skrev ut for mye vanedannende medikamenter (opiater antakelig?). Og da hadde din kompis ulovlige medikamenter i blodet mens han kjørte bil. Jeg leser deg altså slik at det var legens feil at din kompis ble tatt rusa i bilen. Hvis det er tilfelle at din kompis forholder seg slik til verden, så synes jeg at du skal spørre deg hva som skjer dersom han er rusa og bruker skytevåpen. Er det din feil da? Jeg ville vært skeptisk til å la ham bruke mine skytevåpen. Men jeg kjenner jo ikke situasjonen bortsett fra din beskrivelse. Uansett, det er som du sier opp til politiet å avgjøre om han får kjøpetillatelse. Den vurderingen ligger jo juridisk til grunn for hva du har lov til. Dersom han ikke får innvilget kjøpetillatelse så har du heller ikke lov til å låne bort våpen til ham.

 

Men ære være deg for at du støtter en kompis som har kommet i uføre (eller riktigere, som har gjort valg som har ført ham ut i et uføre..). Igjen, har du tenkt på å hjelpe ham gjennom annet friluftsliv? Naturen er medisin for meg, og mange andre, på ulike vis. Men teltliv, fisketurer i skog og sjø, padleturer, fjellturer, gå fra hytte til hytte… ingenting av dette er avhengig av at han skal håndtere våpen. Kanskje det er en lurere ide enn skyting?

Link to comment
Share on other sites

svartepetter,jeg er helt enig. Tidligere rusmisbruker bør ikke få mulighet til å få ha våpen,bil,kokkekniv,øks,skistaver osv.fordi de kan havne i uføret igjen og da benytte disse tingene til å utføre forferdelige gjærninger med.
Bare fleip du, BusterGutten, men begrepet "tidligere rusmisbruker" omfatter dessverre en god del personer som får tilbakefall.

 

Jeg tror nok ikke rusavhengige vil "gå amok" med skytevåpen. Men hvis personen denne tråden handler om røyker hasj av og til, kjøper han stoffet på det illegale markedet. Og hvis han skulle komme ut i mer omfattende misbruk igjen, blir det spørmål om å skaffe likvider. I den forbindelsen er (egne/disponerte) våpen betenkelig, i to sammenhenger:

 

a: Våpna kan bli brukt som trussel i forbindelse med ran e.l.

b: Våpna kan bli solgt, eller byttet i stoff. Dermed "lekkes" legale våpen til det illegale markedet.

 

Det siste vet jeg har skjedd - en person med alkoholproblemer brukte farens rifle på jakt, og den "forsvant", dvs., ei Brno jaktrifle er ute i "gråmarkedet".

 

For de som lurer på hva politiet mener - "Vargen" jobber i den bransjen, les innlegget hans!

 

Det er helt OK å la folk skyte under tilsyn - jeg har sjøl latt folk med sikringsdom pga. vold skyte på innendørsbane. Dersom en blir såpass interessert at en vil drive tørrtrening, er luftvåpen neste trinn. Så får en bare ta tida til hjelp - og vise at en kan ta ansvar for å ha egne våpen. Men det forutsetter hvertfall at en holder seg helt borte fra illegale rusgifter!

Link to comment
Share on other sites

Helt klart, det er opp til politiet å avgjøre dette. Men du må nesten tåle at det blir diskutert, og at folk mener noe annet enn deg, så lenge du poster det på et diskusjonsforum.

 

Jeg synes at noe av det vanskeligste med mange rusavhengige personer er at de ofte ikke tar ansvar for seg selv, livet sitt, og sine handlinger. Jeg husker en som sa: "min psykiater har ansvar for et mord, han slapp meg ut for tidlig og så begikk jeg mord mens jeg var rusa". Det var altså ikke hans feil at han drepte.

Det er mye mulig jeg leser din beskrivelse i det første innlegget feil, men slik jeg oppfatter det som står der så er det legens feil at din kompis ble pilleavhengig, siden legen skrev ut for mye vanedannende medikamenter (opiater antakelig?). Og da hadde din kompis ulovlige medikamenter i blodet mens han kjørte bil. Jeg leser deg altså slik at det var legens feil at din kompis ble tatt rusa i bilen. Hvis det er tilfelle at din kompis forholder seg slik til verden, så synes jeg at du skal spørre deg hva som skjer dersom han er rusa og bruker skytevåpen. Er det din feil da? Jeg ville vært skeptisk til å la ham bruke mine skytevåpen. Men jeg kjenner jo ikke situasjonen bortsett fra din beskrivelse. Uansett, det er som du sier opp til politiet å avgjøre om han får kjøpetillatelse. Den vurderingen ligger jo juridisk til grunn for hva du har lov til. Dersom han ikke får innvilget kjøpetillatelse så har du heller ikke lov til å låne bort våpen til ham.

 

Men ære være deg for at du støtter en kompis som har kommet i uføre (eller riktigere, som har gjort valg som har ført ham ut i et uføre..). Igjen, har du tenkt på å hjelpe ham gjennom annet friluftsliv? Naturen er medisin for meg, og mange andre, på ulike vis. Men teltliv, fisketurer i skog og sjø, padleturer, fjellturer, gå fra hytte til hytte… ingenting av dette er avhengig av at han skal håndtere våpen. Kanskje det er en lurere ide enn skyting?

 

Så klart at jeg tåler at det blir diskutert. Det har jeg ikke noe problem med.

Legen har klart en del av skylda, han er kjent i hele distriktet pga noe lettvinn adferd med reseptblokka.

Det er ikke ett forsøk fra meg på å prøve å forsvare han jeg kjenner. Han gjør opp for seg, og ferdig med det. Han er glad i å fiske og ferdes i naturen, men har ikke så mye tid til det pga studier. Klart at han har vært med meg på diverse turer, og det har han satt pris på.

Jeg er enig i at han ved nåværende tidspunkt ikke er skikket til å inneha våpen, men han kommer til å bli skikket før eller senere. Det er jeg ganske så sikker på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...