Jump to content

22 lr til kråkejakt


ungjegern

Recommended Posts

Hei! har lagt ut åte til kråke, fått meg skjul, rifle og 22 lr ammo. :mrgreen: Ammoen er vanleg treningsamunisjon med butt kule. Og i dag så snakkte eg med ein og nemnte dette og då sa han at det ikkje er lov å bruke slik amunisjon til jakt. Er dette rett eller??? Har lest i jegerbrøveboka, men finner ingen ting om at det ikke er lov så kva er rett??? :forvirra:

Har eit spørsmål til er det lov å bruke 22lr til ravn eller er den større enn hare???

Link to comment
Share on other sites

Ammoen er vanleg treningsamunisjon med butt kule.

Det er nok lov. Men direkte tåpelig etter mitt syn, på så seiglivet fugle som kråke er. Det er dyreplageri, om du ikke selektivt kan skyte i hode (tilnærmet umulig på hoppende kråker)

 

I min egen tåpelighet, som ikke har jaktet med RN kuler på 30 år bra nøyaktig, skulle jeg prøve dette i høst, siden det er lov, og siden jeg husker litt dårlig :roll: . Det kom tilbake.

En jaktdag på sjøen fikk jeg livet av 4 ærfugler og ei kråke, med DFS Spesial - følg med nå.

 

Kråka fikk et skudd, med anlegg i alle endene, bra nøyaktig midt på, og jeg så treffet. Den fløy i en stor bue, 200m opp i ei ur og ble sittende og se litt forkommen ut, mens de andre hetsa den. Jeg ratta opp og la meg til igjen, og på 4 skuddet (fort gort å bomme på 300m hold) mot ura trilla den ned fra hylla si, og fikk igjen fotfestet. Men skudd nr. 5 fikk slutt på den.

 

Ærfuglene fungerte omtrent som følger: pluff, dykke, opp, svømme som fan, pluff, se litt mere trasig ut, svømme litt spakt, pluff, dykke, komme opp, svømme, pluff, pluff, pluff....

Da jeg hadde lett ferdig etter ærfugl nr. 4, som jeg ikke fant, ladet jeg to magasiner, og konstaterte at jeg hadde brukt 27 skudd :shock: .

Jeg har skutt mange ærfugler med Win Super X Sub HP og RWS Sub HP - og aldri sett en overleve skudd nr. 2. Jeg er nokså triggerhappy og de skal ikke røre mye på seg før nr. to kommer, så mange hadde nok dødd likevel. ;Men jeg får innrømme at noen også har fått litt dårlige 1. treff på langt hold i vinden på sjøen - men 2. sitter.

 

Moralen er uansett, jeg er en tosk som skjøt 27 skudd med totalt uegnet ammo - Ungjeger har sjansen til å ikke være en tosk. Er det så forbanna vanskelig å få tak i HP ammo så skal jeg personlig sende deg ei eske så du får livet av de kråkene, og ikke bare plager dem halvt ihjel.

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Viss du bruker meir enn 2 skudd med 22lr på ei kråke så bør du nok sjekke rifla på skytebanen å sjå om du treffer der, dessuten så er 200 meter med 22lr så er det uansett vanskelig og treffe pga den krumme kulebanen. Det er ikkje for å vere slem, men heime så er det ca 40-45 meter til åta så i første omgang satser eg på dfs ammo.

Link to comment
Share on other sites

Hvis kråka ikke detter etter et .22lr er det noe galt tror jeg. har skutt med HP og runde kuler. de detter uansett. Men man har helt klart bedre marginer med HP. Skuddplasering er viktig, og på 300 meter som det blir beskrevet er det ikke mange som klarer å prikke inn ei kule akkurat der de vil med ei 22LR.

 

JEG mener at 22.lr ikke er egnet på lengre avstander på jakt, og at man må ha skutt såpass at man kjenner sin egen begrensning m.t.p avstand. skyt kråke med DFS, men vær obs på skuddplaseringa ved treff langt ned og bak på fuglen kommer den til å stikke av, men treff i brystet gir stort sett knall og fall. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si meg helt enig med innlegget til M67.

Min erfaring med å bruke vanlig rundnesede kuler, uten hullspiss til jakt er dårlige. Selv med "gode" treff vil en kråke eller skjære kunne fly langt avgårde skadeskutt. Husk at hjertet på disse fuglene er svært lite og det er mest flaks å treffe det. For meg ser det ut til at rundnesede kuler går gjennom fuglene uten å lage tilstrekkelig skade, mens kuler med hullspiss i en helt annen grad slår fuglene rett ned.

Tross alt er også kråker og skjærer levende liv som vi ikke trenger å plage mer enn nødvendig, så bruk noen kroner på patroner med hullspiss.

Link to comment
Share on other sites

Skuddplassering!

 

Jeg har jaktet mye kråke med FX verminator 5,5mm - dette er altså luftgevær - ja, de var lovlig på den plassen.

 

Utgangshastigheten på 220 m/s med FX egne runde 1 grams kuler fungerer helt fint.

Pga av lav hastighet skyter jeg aldrig over 40m med denne.

 

Som regel fann jeg ut og inngangs hull. Dvs med 20 Joule skyter man rett igjenom en kråke, de fleste 22lr gir mellom 100 og 200J. Så hvis man ikke dreper kråke med den har kula ikke tatt på riktig sted.

 

Trening Trening Trening

Link to comment
Share on other sites

Bruker CCI Standard - til alle mine håndvåpen (med unntak av en sær Walther).

 

Og kråke med Sako`en/Winchester`en med samme ammo - er "no problema".

 

Med Stinger - har de faktisk hatt lengre fluktstrekning :roll:

 

Men det er sikkert noen som har en forklaring på det :)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Med godt annlegg eller tofot og 40-50m med eit godt kikkertsikte så klarer du å sette skuddet innenfor maskineriet til kråka, om den står "still" jo da detter de, men du har mere å gå på med HP skudd.

Gi deg god tid og plaser skudda rett.

Er noe forbanna drit å springe etter skadeskutte kråker. du finner fort ut det.

 

Veit ikke hva erfaring du har med jakt ute, men 22lr er ikke å spøke med ang rikosjetter. sørg alltid for å ha sikkerbakrunn "plus" at rikosjettene bak kråka kan fare 45grader ++ i allle rettninger flere hundre meter,,

 

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Nå er ammo til 22lr så billig at alle har råd til å kjøpe en pakke med den beste ammoen. Marginene er såpass små med 22lr i utgangspunktet at det ikke er nødvendig å bruke billigste sort treningsammo.

 

Men som alle andre så har jeg også prøvd det, og funnet ut at det ikke er brukbart.

Link to comment
Share on other sites

I min ungdom skjøt jeg ørtogfjørti kråker o.a. med 22lr,og de flesta av disse med butt kule. Det blir med 22 lr som med andre kalibre. Treffer du der du skal og skyter på normale avstander,ja da dør det tvert.

 

Nå skal vi ikke diskutere hvem som har skutt flest ørtogførti kråker osv.. det blir umulig :)

 

Siste setninga de er jeg enig i, men likevel så har jeg ikke tall på hvor ofte de ikke daua tvert med butte kuler, og heller ikke med hulspiss. Men min erfaring er at det gikk flere kråker i bakken med hulspiss enn med butte blykuler. Noen daua med en gang, andre fløy 50 meter og datt rett ned. Atter andre flyr enda for alt jeg vet..

 

Min erfaring med 22lr er at butte kuler gir et enda mindre treffpunkt på kråka som gir umiddelbar stoppeffekt. Det er litt mer slingringsmon med ei skikkelig hulspisskule. Og jeg mener det er viktig også på kråkejakt med 22lr at man jakter mest mulig humant. Kråka er ikke noen stor blink, og i allefall jeg er ikke så stødig på om den sitter 65 eller 75meter unna, heller ikke om det er 5 eller 7 sekundmeter med vind. Altså mener jeg at ei god hulspisskule i 22lr gir jegeren litt større margin på noen cm feiltreff.

 

Og de fleste av oss treffer enkelte ganger 5cm unna der vi sikta, og det er etter min erfaring forskjellen på om man får kråka eller om den flyr sin vei. Og det er her jeg mener kulevalget kommer inn. Att et perfekt treff i sentralnervesystemet får kråka til å bli på stedet uansett kuletype er enn annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Ei butt .22lr kule vs ei .22 HP kule, er ikke i tvil om hva jeg ville valgt for kråker.

Et spørsmål til de av dere som bruker og anbefaler den butte .22lr kula. Vil dere også anbefale Sierra MK på storvilt?

Dette kan nesten sammenlignes, eller er det fordi dette bare er ei kråke vi snakker om?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Eg vil si at eg har gode erfaringer med buttekuler i .22lr, maks avstand 40-50m med tofot eller godt anlegg med eit godt kikkertsikte 8x +, samlingene er mindre en en krone på 50m. Men det skal være noenlunde vindstille og kråkefuglen skal stå still når skuddet går, ingen problemer. men man har mer å gå på med en hullspiss, ingen tvil om det.

Det som er viktig er å gi seg god tid og være sikker.

Får håpe nå at viltstellet vil hjelpe for skogsfuglbestanden..

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

1. Har skutt ett par kråker gjennom tidene, og man kan trygt si med varierende suksess.

2. Alt dør ved perfekte treff (slik set kan man bruke 22lr med sub RN kuler til nesten alt vilt i hele verden, elefant innkludert).

3. Er det noe man kan være helt sikker på, så er det at perfekte treff kan man ikke være sikker på (spesielt ikke med 22lr og ett snev av vind).

4. HP kuler har litt større effekt i Kråka, og det kan aldri bli feil.

5. HP kuler med krysskjert tupp er enda mer effektivt (i prinsippet øker man ekspandsjonen på kula).

6. Punkt 5 kan sansynligvis oppnås med en wisperizer (eller hvordan det nå skrives), eller tilsvaredne verktøy (også på RN kuler).

7. Bruker nå mye 17hmr / 22-250r og etterhvert 223r på kråka (jakter ikke på åte lenger, så avstandene tenderer til å øke på noe), men da snakker man om å slå av lyset nesten uansett hvor man treffer (det koster endel mer, men er meget humant. Og til tider en smule spektukalært). :wink:

8. 22lr bruker jeg i dag kun med sub HP amo, relavtivt korte hold, med demper. Kort sagt, når jeg ønsker å kunne legge ned en skjor eller kråke uten å forstyrre middagsluren til naboen (og litt til trening på 100m på reinsdyrsskiva, da det gir billig mengdetrening).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Blåser liv i denne tråden igjen. Dere kan jo spekulere på hva som er årsaken til det....

 

Jeg trenger 22LR ammunisjon til trening og kråke. Forholdet er ca en kråke pr 1000 treningsskudd. Sub-hastighet og hulspiss er et krav. (Ellers kan jeg jo fortsette med CCI standard)

 

Hva anbefales?

Link to comment
Share on other sites

ungjegern,

det kommer an på holdet. Med min gamle CZ så klarte jeg ikke å treffe 100% på skiskytternes ståendeblink (115mm @ 50m) liggende med anlegg. Med CCI MiniMag gikk den børsa på en 50øre på samme holdet.

Det verste jeg har sett i den rifla jeg bruker nå (Anschutz 64) er Fiocchi Maxac, da klarte jeg nesten 100% på liggendeblinken (45mm @ 50m), Saueren skyter Maxac nokså anstendig merkelig nok, men den er jo 50/50 smell/stille så den er nytteløs uansett.

Til sammenligning har jeg med matchammo , i stille vær like stor treff% på en 100mm blink @ 200m, eller med Winchester Super X Sub HP, eller RWS Sub HP, samlinger omtrent på enden av ei 308-hylse, @ 50m i stille vær.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Først til ungjeger. Stinger er sær, så sær at jeg ville ikke brukt den og den er ustabil i vind fordi kulene er meget lette.

Jeg velter bortimot 50 Kråker og Skjærer hver sessong. Og de aller fleste taes med HP. Her er det å si at med treff i mageregionen så flyr fuglen. Men den dør relativt fort av blod tapet.

Nå er jeg så heldig at eg har verktøy til å lage hulspiss (HP) av treningsamoen min. Og der er 0 avik mellom trenigs og jakt skudd.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Skal du ha billig og grei 22lr ammonisjon for kråkejakt så ville hovedvalget mitt vært noe i subsonic med lyddemper på børsa. Hvis du da har noe annet som distraherer dem, f.eks plastugle så kan du ligge og plukke 1 etter 1..

 

Er du ikke så interessert i å holde lydløs profil så hadde jeg for kråke valgt den billigste Federal ammoen, den går svært bra i våpenet mitt og koster 295kr for 525stk. =0,56kr/stk. Den har alle råd til, det er som mange andre her påpeker vitalt treffområde er ikke langt ifra dobbelt så stort med hulspiss for å få knall&fall effekt. :winke1:

 

(Oops tråden var over et år gammel.. :oops: )

Link to comment
Share on other sites

Ja, avstandsbedømmelse etter ca 70m er svært viktig med 22lr, men de store problemene kommer når det blåser, ved utgangshastighet 350m/s får man ca 11,8-12cm vindavdrift til 100m, hvis vinden er 90grader på skuddlinja og har hastigheten 5m/s.

 

Forøvrig god artikkel i det bladet ja.

 

1396690.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Ja jammen ikke bare på hold over 70 meter. Som han skriver i artikkelen så med Eley subsonic innskutt på 50 meter så må han opp 6 klikk på 60 meter, 14 klikk på 70 meter og 23 klikk på 80 meter. Og på 30 meter må han hele 9 klikk ned. Dette med et zeiss 4,5-14x50 conquest kikkertsikte.

Er nok til å bomme på kråka både på 30 og 60 meter det. Så har tru på avstandsmåler og utvendige klikk på kikkertsiktet markert slik han har avbildet det i bladet.

Link to comment
Share on other sites

Her er en måte å lage hulspiss patroner ut av rundneset 22lr patroner...

" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Her er også en tråd om det...viewtopic.php?f=14&t=62685

og enda en tråd...viewtopic.php?f=80&t=7430

 

 

 

Har lenge hatt ett ønske om ett slikt sett som den i videoen da 22èn min går svingodt med DFS amo og det for min del ikke er aktuelt å skyte på vilt med rundneset amo da jeg har mange dårlige erfaringer med det.

Men hvis jeg kunne ha fått kjøpt/laget meg en slik die for å konventere rundneset trenings amo om til hulspiss så anser jeg det som meget mulig at jeg da ville få en jakt amo som vil samle like godt som DFS amoen og muligens også samme treffpungt, så jeg slipper å stille kikkerten mellom trening og jakt, billigere blir det også og så er det hyggelig med litt kveldsarbeid :D

 

Se, jeg fant den tilsalgs i Norge... :D

http://www.vertebrae.no/index.php?page= ... Itemid=111" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

har prøvd ut en del forskjellig på kråker og ekorn

Winchester super x

CCI Standar

CCI hollow point

RWS et eller annet

Federal

CCI sub og et par til

har prøvd med å lage en X i noen kuler og noen uten, min erfaring er at det flyr ikke lang (lengste fluktstrekningen jeg har hatt er 60m på ei kråke som ble skutt på 180-200m skuddet satt litt for lavt men dau varn da jeg kom fram)

har ikke merket noen forskjell på hvor døde dyrene har vært og ikke merket noen forskjell på fluktstrekninger, de jeg har skutt har 95% falt på plassen og resterende 5% har hatt fluktstrekning fra 1-60m og det eneste jeg har merket er at det blir litt mere fjør med en X i kula ellers veldig lite, men favorittammunisjonen min til ekorn/kråkejakt er CCI Standar og winchester super x, cci standar der det er behov for litt mindre bråk og og winchester super x der det ikke er noe fare for litt bråk. så min konklusjon er at skuddet skal sitte der det skal og da ligger oftest kråka/ekornet der det skal ligge på skuddplassen.

skuddavstandene jeg pleier å ha på kråkene er 10-80m og ekorna 1-60m

men dere kan ha andre erfaringer en jeg så da får dere ha deres mens jeg har mine, jeg har ingen fasit på hva den beste kula er men har noen favoritter og det er de de to jeg nevnte høyere opp i innlegget. de fungerer for meg men kanskje ikke for dere så da har man igjen at dere finner de kulene som fungerer for dere

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...