Jump to content

30.06 vs. 270 Win, valgets kvale...


Hydrox

Recommended Posts

Er på jakt etter rifle til bruk på hjortedyr og har i og for seg bestemt meg for hvilken rifle jeg vil ha. Jeg sitter med valget mellom 30.06 og 270 Win av kaliber og begge er vel å regne for gode kaliber. Noe mer tilgjengelig ammo taler vel for 30.06 og mulighet for å bruke tyngre kuler, men 270 sine flattskytende egenskaper frister litt hvis jeg skulle finne på å prøve meg litt på langhold. Har lest at noen sliter litt med å få til god presisjon i 30.06, er det lettere å få til god presisjon med en 270?

Forhandler anbefaler meg å gå for 30.06, men det er vel basert på at den er mest vanlig.

 

Har trålet forumet opp og ned ang. disse to kaliberne og begge er vel godt egnet til å velte alt i fra rådyr og opp til elg. Kan legge til at jeg skal kjøpe meg en .223 som skal fylle rommet mellom salongriflen og storviltriflen.

 

Er verdt å ta med i betraktningen at jeg lader selv og har kronograf.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg også ville valgt 270 syntes det er et fint kaliber som du sier duger til alt. Og mine erfaringer er at det er lettere og få god presisjon i 270 kontra 30.06 og det finnes jo flust av komponenter til hjemmelading da detter er en av di mest brukte kalibrene i usa. Men skal ikke komme med noen synspunkter hvordan di oppfører seg i vilt da jeg kunn har skyti på skive med di nevnte kaliber.

Link to comment
Share on other sites

3006 er et enkelt valg her. 270 er jo samme hylsa med mindre kule og har ingen fordeler i forhold til 3006, skal du ned i kulevekt og rekyl er det mye bedre å gå til 6,5x55.

 

Min filosofi er å velge patron ut i fra det største dyret som skal felles med våpenet. Når du lader selv er det større muligheter til å finne en presis kombinasjon, jeg ville ha forsøkt meg på Barnes TSX 150 grs til elg, hjort og rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Etter at jeg lånte meg en 270Win for jakt i USA har 30-06'en ikke vært ute av våpenskapet. Jeg skyter rett og slett bedre med 270'n da jeg opplever at den har snillere rekyl. Forøvrig samler den veldig bra (Tikka T3) og har som du nevner fin flat kulebane for bla Toppjakt. Ammunisjonsutvalget er en ulempe du slipper som lader selv.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok det samme hva du velger. Har et par 270w hjemme og 3006. Begge i en lakelander. Presisjonen er like bra i begge og de har samme potensialet til å gi meget små samlinger med hjemmelaget ammo. Bruker selv en sendero i 270w til langhold og det fungerer den meget godt til, men det gjør nok en 3006 også hvis man bygger den med de samme komponentene av en potent våpensmed.

 

Både jeg og min samboer bruker 270w på storviltjakt og gir upåklagelig effekt med barnes TSX. Men her gjør også 3006 med sme kule like god jobb. Opp til 300 meter er det lite å hente på 270 / 3006.

Begge er uten tvil mye mer potent en en 6.5x55 som mange samenligner 270 w med.

Link to comment
Share on other sites

men 270 sine flattskytende egenskaper frister litt hvis jeg skulle finne på å prøve meg litt

Jeg har vanskelig for å forestille meg at du skal merke den forskjellen om du skal "prøve deg litt på langhold"...

Når det blåser friskt, eller er over 1km til det du skyter på - da ser en forholdsvis lett at det er forskjell på 308Win og 6.5-284 eller 338LM - men da treffer ikke de som "skal prøve litt" uansett...

 

270 sine flattskytende egenskaper er også noe forstyrret av kuleutvalget, så om langhold er et tema, så er jo 280 et bedre valg, da får du med deg 7mm kulene - og fordelen begynner å synes i teorien (som ikke lager høl i skiva..), men heller ikke mellom den og en 30-06 med ei god kule vil du skyte nevneverdig bede med, om du ikke er fantastisk god til å bedømme vind.

 

Å treffe noe med rifle, uansett hold kommer nesten aldri an på kaliberet, men på skytteren, og til viss grad rifla og ammunisjonen. Skytteren blir bedre av å skyte, og sålenge man ikke er blant de som er virkelig gode, så er man etter min mening tjent med å ha noe som er enkelt og rimelig å holde med ammo. 6.5mm og .308" er vinnere er i Norge når du skal stå fritt til å velge kule selv, x55 og 308 er vinnere når du trenger råd og tips til lading, og så videre. KISS,

 

Nå vet jeg ikke hva du kaller "langhold", men det er normalt å måle avstanden til målet, og da er "flattskytende" forholdsvis nyttesløst - det gir self. noe mere margin for feil måling, og skal du bedømme avstanden så hjelper det definitivt. Fordelen med høy BC og høy fart er først og fremst mindre vindavdrift - og som sagt mellom de kalibrene du nevner, med lett tilgjengelige kuler, så er forskjellen helt minimal. Og ikke noe å b ry seg om sålenge en ikke bygger en spesialrigg til formålet, og den blir ikke i verken 270 eller 30-06.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke jeg skal legge så stor vekt på egenskaper for langhold skyting for det blir nok heller snevert utnyttet. Men fordel av flattskytende i forhold til bedømt avstand er jo verdt å ta med seg selv om avstandmåler står på ønskelisten.

Tenker også på f.eks kapping av pipe og montasje av demper. Hvordan er egenskapene på dette området for disse to kandidatene?

 

6,5 er ikke aktuelt da riflen jeg har sirklet meg inn på ikke leveres i kaliberet.

 

Har lite erfaring med lading av riflepatroner men har ladet uhorvelige mengder pistolammo. Kan man f.eks lade 30.06 med lettere kuler og få noe av samme flatskytende egenskap som 270?

 

Føler jo på en måte at det er samma hvilken av disse to jeg går for og det er vel det som er problemet :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det sporer litt av, men hvorfor ikke bygge en rifle for langholdskyting i 270W?

 

Gjorde dette for noen år siden, bare for å være litt sær. På skytebanen ser jeg liten forskjeld på denne 270W og de andre som når ut til 1000m. 308W er ikke en god patron her ute. Det finnes rikelig med kuler til dette formålet i .277. Hvis man i tilegg lader 270W med samme kammertrykk som 308W,, (ikke minst de med 6.5x55) opererer med og har et langt løp oppnår du urovekkende høye hastigheter. Den er heller ikke dyr i drift.

Sitat Castor i en tillsvarende tråd; "270W er en undervurdert patron for langholdskyting i Norge"

Link to comment
Share on other sites

disse kalibrene er ganske så like, så her må du helt klart velge det som gir deg den beste følelsen... føler du at 270win "ligger ditt hjerte nærmest" så vil du aldri bli fornøyd med en 30-06.

 

Selv har jeg begge kalibrene og de brukes om hver andre, men skulle jeg måtte bare velge ett og enn ikke ser på tilgangen av fabrikk ammo her i landet så ville valget lett gått for 270win. hvorfor? jo fordi jeg liker den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på banen i dag og henta meg noen ekstra tomhylser for å lade noen patroner til toppjakta. Det var plenty med tomgods, spesielt 6,5 og .30-06 som jeg skulle ha. Men jeg tror jeg fant to i .270... Av omlag to tusen som jeg rota meg gjennom.

 

Har også en - 1 - gang glemt ammunisjonen når jeg skulle på skytebanen, og det var ikke akkurat vanskelig å få lånt seg ei pakke skudd.

 

Men på den annen side så kjører jeg Landrover, som har halvparten av boltene i tommedimensjon, så jeg skjønner hvorfor du vil ha noe spesielt...

Link to comment
Share on other sites

Nå kan jeg vel ikke påstå at noen av disse to står meg nærmest på noen måte. Har null erfaring med storviltkalibre og sitter kun med info jeg har klart å lese meg fram til på nettet.

Slik jeg har skjønt det så er 270 en 30.06 som er necket ned og tilgang på hylser vil da ikke være noe problem. Bare å plukke 30.06 hylser på skytebanen...

 

Ser det nevnes litt avsporing her, det er da i grunnen ikke farlig så lenge det dukker opp fordeler og bakdeler mellom disse to patronene. Bruksområdet kan jo bli mer enn bare hjortevilt. Lange skuddhold på f.eks skarv kan jo i høyeste grad bli aktuelt. Var her .223'en kom inn i bildet, men kansje .270'en kan bli en god venn de dager det blåser litt friskt. Eller 30.06 for den del...

Link to comment
Share on other sites

.270Win' gode rykte må vel tilskrives kuler i 130grs som nærmest var standard for kalibern i USA. (for lett i Norge).

Motsvarigheten i .30-06 blir en kule i 165grs.

Om begge lades max, så vinner vel .270' noen få mm i kulebanen innom det som vi i Norge vil skyte vilt på (ut til max 300m)--(som jeg personlig mener er 100m for langt).--De "få"mm som 165grs kulen taper i kulebane, tar den igjen på levert energi, også ut til 300m.

Om du skal bruke riflen til vanlig norsk jakt(og lader selv),mener jeg at .06en gir deg BARE fordeler.- Men det er du som velger. Mvh

Link to comment
Share on other sites

270 Win er veldig lik 7x64 Brenneke ( sirka 0,2mm mindre kula )

7x64 Brenneke er lite kjent her i landet, men populær i mellomeuropa.

 

Generelt synnes folk 30-06 er sterkere enn 7x64 Brenneke ( .270Win ). Dette grunnet tyngre kuler. Og dermed mer egnet til stor kløvvilt.

Men hvor ofte skyter man større okser på 300kg ?

 

Ditt valg er ikke kritisk, og uansett hva du velger blir du fornøyed.

Det er ikke et valg mellom 6,5x55 og 30-06.

Link to comment
Share on other sites

I følge min tabell:

300m

168grains BTSX v=897m/s -> 37cm kuledropp. (3006). 12 klikk (1 cm/klikk)

135grains sierra hpbt v=982m/s (ikke max) -> 25cm (270w). 8 klikk (1cm/klikk)

 

Min tabell ut til 300m gir en fordel til min 270w på hele 12cm i forhold til lakelanderen i 3006 og det er da ikke Max ladning i 270w.

 

500m

168 grais -> 152cm

135 grains -> 114cm

 

1000m

168grains ->1035 cm

135grais -> 807cm

 

For 3006 lakelanderen er kuledroppet kunn estimert da jeg ikke hadde klikk nok etter 550m.

For 270w har barnes TSX(130), nosler BT (130), sierra hpbt(135) bruker samme klikktabell ut til 550m. Da innenfor en blink på 30x30cm.

Det er ingen tvil at en 140grains TSX i 950 m/s er god storviltmedesin selv på bamse.

 

Skal du ha noe med mye futt og stort kuleutvalg 7mmRM

Link to comment
Share on other sites

Sendero, du lever etter din egen signatur?

 

Om en velger 155grs kule, feks. Bergers Hunting VLD, så burde en kunne køle 30-06 oppi 950ish m/s, og tabellen blir 30.1, 128 og 869cm - på 300, 500 og 1000m. Knapt en forskjell jeg gidder å kalle signifikant - 2 klikk på 300m og 6 på 1000... Kula lander med mer energi, og en får kjøpt ammo og ikke minst kuler overalt.

 

Måtte bare påpeke at en kan få tallene til å vise akkurat hva en vil.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M65 har rett, triksing med tall, men tallene er korrekte. Dette påpekte jeg vel også i mit første innlegg. Det er nok liten forskjelden i disse 2. Eksemplene kom som et innspill på en kommentar litt lengre opp.

 

Hvis du ikke får mer ut av en 7mmRM en det vi får i 270w bruker du feil krutt eller for lite av riktig krutt. Det kan nok hende at løpet ditt er for kort. Tror 350RM får opp mot 1000m/s med 150 grains kule i 7 mm.

Link to comment
Share on other sites

jeg har begge, men foretrekker 270. Jeg skyter rett og slett bedre med T3'en enn med sako 75 i .06. Rekylen er klart mindre. Når det gjelder flat bane så er forskjellen minimal særlig hvis man går ned i kulevekt på .06. Utvalget av patroner i 270 blir bare større. Selv er jeg blitt glad i 150 gr. fusion.

 

Konklusjonen er at hvis jeg skal selge en av børsene, så blir det 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man sammenlikner helt forskjellige kulevekter, så blir det jo uansett "triksing med tall"? Man må vel heller spørre seg hvor flat kulebane trenger man, og "hvor tung stein" ønsker man egentlig å kaste" etter det viltet man jakter for å føle seg komfortabel?

 

Dersom samenligning av forskjellige patroners kulebane skal være realistisk, skal man samenligne kuler med nogenlunde samme SD og samme form.

Da vil man jo også komme ut med en BC som er sånn nogenlunde lik nok.

 

For large game bullets with higher sectional density should be chosen. Good examples of such bullets would be:

 

.264" (6.5mm) 140 grain, SD .287

.277" (.270) 150 grain, SD .279

.284" (7mm) 160 grain, SD .283

.308" (.30) 180 grain, SD .271

.321" (8mm) 200 grain, SD .274

.338" (.338) 225 grain, SD .281

.358" (.35) 250 grain, SD .279

.375" (.375) 270 grain, SD .274

.458" (.45) 400 grain, SD .272

 

All of the bullets immediately above have a sectional density over .270. The average SD of these bullets is about .279. Bullets of this sectional density, if well constructed, have proven able to penetrate deep into big game animals.

 

Likeledes bør det brukes hastighetsdata fra kjente sikre kilder ( ikke uverifiserte personlige data ..)

 

http://www.chuckhawks.com/sd.htm

Link to comment
Share on other sites

Velg 270!

Hvorfor? Derfor! Jo, når du først ha fått tanken på den kommer du alltid til å lure på hvordan den er. Så for å få fred i sjela så kjøper du 270. Sjelfred er viktig :-)

30-06 er boooooring. Suppert til alt, men hvem trenger det.

Du kommer alltid til å ha noe å snakke om på banen. Har lest at 270 er basert på 30-03 og ikke 30-06. Der har du noe å prate om allerede.

270 er penere.

Den må jo være super til hjort.

 

... har en Ruger no1 i 270 ;-)

Link to comment
Share on other sites

Er på jakt etter rifle til bruk på hjortedyr og har i og for seg bestemt meg for hvilken rifle jeg vil ha. Jeg sitter med valget mellom 30.06 og 270 Win av kaliber .........

Kan legge til at jeg skal kjøpe meg en .223 som skal fylle rommet mellom salongriflen og storviltriflen.

Er verdt å ta med i betraktningen at jeg lader selv og har kronograf.

 

Forslag:

1. 30-06 til storviltjakten, eller hverdagsjakten, eller komposittstokk geværet

2. .270Win til litt-mindre-viltjakten, eller søndagsjakten, eller grad #3 valnøttstokk geværet

3. Dropp planen om .223 riflen, den blir tilovers for deg da..

 

Voila , du sitter med dine to favoritter!

 

270Win.png

3006sprg.png

Bilder fra http://www.accurateshooter.com/

Link to comment
Share on other sites

Har både 270 og 223 selv. Begge Tikka t3 light med to like zeiss oppå. Syns begge er utrolig deilige å skyte med. Ganske morsomt å bli gitt ett av våpnene på elgbanen uten at jeg vet hvilket det er. Bra for å kurere dårlige avtrekk...

Kjøp begge. Har ikke angret ett sekund. Begge er flotte kalibre. Og man skal ikke undergrave godfølelsen man har når man eier noe man ønsker seg. Jeg er overbevist om at man skyter bedre hvis man får en 'Aah! Den er min' følelse når man ser våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Dersom sammenligning av forskjellige patroners kulebane skal være realistisk, skal man samenligne kuler med nogenlunde samme SD og samme form. Da vil man jo også komme ut med en BC som er sånn nogenlunde lik nok.
Da leste du ikke hva jeg skrev - jeg spurte om det er kun kulebanen man er ute etter, eller også kanskje burde vurdere "hvor tung stein trenger jeg engentlig å kaste"? :)
Link to comment
Share on other sites

Begynner å bli mange gode svar her og bra info om disse to kandidatene, setter stor pris på det. Men for å være ærlig så er jeg nok fremdeles usikker i og med at jeg på en måte aldri har dannet meg en favoritt.

På en måte så kan jeg helle litt mot 270 fordi den har litt snillere rekyl, men så er jeg heller ikke redd for rekyl og trenger ikke velge ut i fra det.

 

Pris på ladekomponenter er vel omtrent lik og utgjør vel ikke noen avgjørende faktor.

Hvordan er det med annenhåndsverdi på riflen hvis jeg skulle finne på å selge den. Lett å tenke at det som er mest vanlig er lettest å selge, men sjeldnere ting kan også være lettsolgt. Da faller jo den og vekk...

 

Kansje det å skaffe seg begge to ikke er så dumt. Jeg kan jo f.eks finne meg en rimelig 30.06 på finn.no siden det er ganske mange av dem der inne. Etter litt erfaring med begge så går det jo an å selge den man er blitt minst glad i. Evt. selge begge og kjøpe drømmeriflen i det kaliberet man er blitt mest glad i... :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte den første 270 i 1985 og har felt bjørn og elg i hovedsak. Kulebanen er flatere men bakom 220 meter må vi alle kneppe noen knepp for å treffe tiuren på topp, om jeg knepper 2 knepp med 270 eller 3 med 3006 spiller ingen rolle, det handler om matematikk. Kulebanen er ingen issue for meg. Men det jeg savner etter 270 nå i det siste årene når jeg har brukt -260-338-358 på elgjakt, så må det være at 270 legger alltid dyret steindødt i smellen. Jeg har lest også utallige historier fra kjente jegere verden over som sier det samme. Vanskelig å forklare med knock down teorier, sd og killing power osv. Har en kjenning som oppholder seg på new zealand og skyter uttalige hjort, wallabies og tar's hvert år. Han gikk over til 270 for to år siden og sier det samme. Når det smeller ligger dyret. Vet ikke om dere andre med 270 win opplever det samme?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har surret litt frem og tilbake med 30-06 og 270 Win. Etter at jeg i hovedsak har brukt 30-06 til jakt ville jeg ha et litt annerledes kaliber å jakte med. Valget ble 270 win ad omveier. Den rifla hadde løp i både 30-06 og 270. Nå har jeg ikke 270 lenger, men fortsetter å jakte med 30-06 i et annet våpen enn det eg hadde 270 løp til.

Jeg får tak i større utvalg av gode kuler til en lavere pris til trening og større utvalg av gode kuler til jakt i 30-06. Det er flere kruttsorter som kan brukes til 30-06 enn i 270. Alt dette fører til at det er lettere å få til god ammunisjon hvis man lader selv, med 30-06 enn 270.

Bortsett fra det så får jeg brukt litt tyngre kuler i 30-06 som gir gode hastigheter enn i 270. Jeg bruker nå 180 gr Nosler Accubond som etter sigende skal ha BC på over .5, denne har jeg skutt vilt på 330m med.

Forskjellen i ytelse er ikke kjempestor mellom de to kalibrene, men jeg vil ha den litt grovere kulediameteren som 30-06 gir, også til jakt i Norge. For en del viltarter jeg jakter på er 30-06/180gr helt på grensen av det jeg synes er forsvarlig. Derfor driver jeg nå på å rigge en 300 Win mag med 200 gr kuler for denne type jakt. Jeg er glad jeg ikke fikk tid til å bruke 270 i Afrika slik jeg en gang planla, når jeg ser hvor skuddsterke en del av antilopene jeg felte var.

Jeg har personlig fått til bedre presisjon med 30-06 enn med 270, men så har jeg ogs skutt mange ganger så mye med 30-06 i forhold til 270en jeg hadde. Det vil være større forskjell mellom individuelle rifler enn mellom de to kalibrene. Jeg tviler sterkt på om noen kan vise til signifikant statistikk som viser at det ene kaliberet er mer presist enn det andre.

Jeg opplevde ikke at det var signifikant forskjell mellom kalibrene m.h.t. rekyl heller.

Link to comment
Share on other sites

280 remington 270w og 3006, har så små forskjelder i ytelse at det blir mer på "papiret" man ser dette. Siden 280w ikke akuratt er hyllevare i butikkene, men mer en patron for hjemmeladere ville jeg nok ikke valgt denne i min første rifle.

 

280w takler tyngre kuler og kuleutvalget er noe større en i 270w, men 270w gir en noe flatterende kultbane etter ca400m, men bare marginalt forskjell fra de to andre. På lengre avstander en dette har de 3 uansett for lite futt igjen til å være gode storviltpatroner.

Link to comment
Share on other sites

1.280 remington 270w og 3006, har så små forskjelder i ytelse at det blir mer på "papiret" man ser dette. 2.Siden 280w ikke akuratt er hyllevare i butikkene, men mer en patron for hjemmeladere ville jeg nok ikke valgt denne i min første rifle.

 

3. 270w gir en noe flatterende kultbane etter ca400m, men bare marginalt forskjell fra de to andre.

 

1. + 1

2. kommer nok litt an på hvor en sokner. Utvalget i 280 ammo er egentlig ganske bra om en forhandleren gidder å ta de inn. Men generelt - +1

 

3. Nja her er vi nok ikke helt enige. Med de beste kulene i .284" ville jeg heller sagt at forholdet var motsatt da de bedre ballistiske egenskapene i 7mm kulene gir en liten fordel til 280 Rem på mellomlange og lange hold.

 

PÅ jakt må jeg nok si jeg er fortsatt av den oppfattelsen av at 30-06 er de 2 andre overlegne til bruk på normale norske avstander >200m

Link to comment
Share on other sites

Tyngste i daglig handel er vel på 150grs. om man leter litt har jeg sett muligheter for 165grs. nå har ikke jeg spurt noe sted etter noe annet da vld er lagervare i 150 grs hos Alvestad. Og det er jo en perfekt rev/rådyrs kule. Og den holder kravet til alt av storvilt i norge om man ikke er mann nok til og bruke noe sprekere på elgen.

Link to comment
Share on other sites

Ser at Barnes og woodleigh har opp til 180 gr. På programmet, uten at jeg ser noe benefits med så tunge kuler. 270 Win. Trives etter min erfaring best i 150 gr klassen. Topp jaktkula jeg bruker er Sierra matchking 135 gr. som flyr meget bra med 930 ms. i utgang. Det er liten forskjell mellom 3006, 280 og 270 og tror ikke egentlig at noen av disse overgår hverandre på noen som helst måte. I en perfekt verden ville alle ha skutt med en 3006, fra rype til elg. Går til Alt nordisk vilt, men kanskje ikke best på noe....takk og lov at det finnes et utall av kalibere slik at vi kan diskutere,krangle, oppleve og erfare. Bytte løp og holde børsemaker kollegiet med arbeid og at vi fremdeles kan dra opp på skytebanen året rundt med nye kaliber, piper,kuler og kruttyper og ha det gøy for så å glede seg til jaktstart med nyervervelsen for å se om teori og praktis går noenlunde hånd i hånd. Det perfekte kaliberet finnes ikke...... Eller gjør det, akkurat nå tror jeg min drilling i 30 R Blaser er det optimale kaliberet :-) neste år har jeg kanskje erfart noe annet... :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...