Jump to content

Hjortejakt - overpriset?


Pripyat

Recommended Posts

Jeg betaler kr 0 for jakta og disponering av koje i jaktterrenget. Er jeg så heldig å skyte en hjort, blir det 70 kr/kg for kjøttet.

Trur etterspørselen er avgjørende for prisen. Mange jegere som søker hvert år, klemmer opp prisene. Så lenge folk aksepterer det høye prisnivået enkelte plasser i Norge, jo lengre tid vil det gå før trenden blir snudd. Økende antall kapitalsterke jegere og økende bestand av hjort sannsynliggjør også en god uttelling av leiejakta. Dette medfører god markedsføring for videre jakt.

 

Så lenge "noen" betaler skyhøye priser for jakt, så gnir grunneier(laget) seg i hendene. Det blir jo som om du skal selge en bruktbil ! Mann vil jo ha mest mulig, og så lenge folk betaler kan det ikke bli bedre. De som ikke har råd, er de ikke interessert i.

Link to comment
Share on other sites

Det burde vært en makspris på dette jeg forstår at di som selger ønsker høyest mulig pris,men det er synd for allmennheten for da har ikke alle råd til dette. Går dette for langt går det til slutt ut over fellingsprosenten da disse rikfolkene og firmaer som kjøper opp ikke jakter like mye eller effektivt som mange andre. Min mening da. Vi har en ok deal her enda.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. Men det finnes jo alternativer til "Vestlandet" også. Jeg har selv prøvd å få meg jakt i disse områdene, men prisene blir alt for dyre. Nå viste det seg at en arbeidskollega hadde jakt til meg i Telemark, og med en slik avtale gjør det rett og slett ingenting om det detter dyr eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Nå har aldri jeg jaktet hjort men skulle jeg leid et terreng ville jeg tenkt som så: 5 dyr=250-300kg kjøtt som har en verdi på 25-30000kr. Så hvor stor er sjansen for å felle kvoten. Hva er jeg villig til å betale for tilgang på jakt hele høsten. Et godt terreng som man normalt vil fylle kvoten kan fort være verdt 40-45000kr for 3-4mann. Hvordan er den prisen i forhold til det jakta reelt går for?

Link to comment
Share on other sites

Hva koster en sydentur?

Noen reiser til syden og drikker seg full. Andre reiser på hjortejakt (holdt på å si: og drikker seg full.....)

Fra sydenturen har man i beste fall igjen noen bilder. Fra jakta får man i tillegg til bilder/gode minner/spenning, også kjøtt.

 

Men jeg er enig i at enkelte jaktsalg (les: bukk) har vært stiv til tider.

Link to comment
Share on other sites

 

Så lenge "noen" betaler skyhøye priser for jakt, så gnir grunneier(laget) seg i hendene. Det blir jo som om du skal selge en bruktbil ! Mann vil jo ha mest mulig, og så lenge folk betaler kan det ikke bli bedre. De som ikke har råd, er de ikke interessert i.

 

Men våpen og utstyr til 100 000 kr er ok.......

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt er det noen som også bruker flere hundre tusen på våpen og utstyr. Veit om en som nylig kjøpte seg en H&H dobbeltrifle til den nette sum av 1,2 mill !! Her kommer det an på interesse og ikke minst kapital.

 

Så kan mann stille seg det spørsmålet om folk treffer eller jakter mer med slikt utstyr, men det er OT i denne sammenhengen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis folk seriøst mener det skal være makspris på hjorteløyver, så må de da også støtte å ha makspris på ting de selv taper penger på. Markedsprisen på huset ditt er 1,2 mill, men nei fy her må vi inn med makspris 700,000. Bruktbilen din verdi 200,000, nei makspris 100,000. Hadde dere godtatt dette? Hvorfor er det bare grunneierne som skal få svi? Hvilke priser tar statsskog for hjortejakt? Er privategrunneiere på ett helt urimelig nivå i forhold til dem?

Link to comment
Share on other sites

Tja.. Når jeg tidligere forsøkte å "overbevise" at jaktfolk ikke er psykotiske våpengærninger, en kamp som er forøvrig grundig tapt etter 22/7, men at det handler om å spise egetskutt kjøtt ser jeg i ettertid at jeg nærmest løy til folk. Det er utrolig nok en "sport" som er tilrettelagt for de i høy middelklasse/rike i samfunnet. Ser man bort i fra "fattige" bønder som er grunneiere er ikke storvilt jakt i Norge noe for oss arbeidere. Billigere å handle storvilt kjøtt av kjentfolk med egen terreng enn å jakte selv.

 

Takker meg til villsvina som så lenge det varer er "gratis"..

Link to comment
Share on other sites

+1 Jegerparanoid!

 

Alt i samfunnet blir dyrere for hvert år. Et av produktene som stiger saktere enn andre er bl.a. jakt og mat. Det skal man helst ha gratis, tilkjørt....

 

Jeg observerer at jaktdresser i kostnadsorden 5-6-7tusen blir stadig mer vanlig, jaktstøvler til 3tusen, Zeiss må man så klart ha, SUV slik at man helt sikkert kommer heeeelt frem til der jakta skal være... Selve jakta, den får man selvfølgelig mindre penger til, når veldig mye er brukt på utstyr? Utfordrer de som synes jakta er for dyr, til å ta en titt på hva jaktutstyret egentlig koster, eller den nyere bilen, og kanskje se om noe av "problemet" ligger der?

 

Nei, det glemmer jeg helt, de aller aller fleste får en reallønnsvekst hvert eneste år, men denne skal selvfølgelig brukes til noe helt annet enn økende priser på jakt!

 

Det er faktisk en helt frivillig sak å jakte - i dag er det etter mitt syn ikke prisen som er problemet, men tilgjengeligheten:

 

Til de som er særlig opptatt av pris: Hadde alle terreng vært lyst ut, så hadde den totale prisen på jakt nok vært lavere. Vi har en hel haug av jaktterrenger her i landet som er tilnærmet gratis for de som leier dem, det være seg av familie eller venner. Mange som har slike terreng er relativt avslappet til hvorvidt de bruker dem!

Det er de få (?) terrengene som blir lyst ut som blir dyre, siden veldig mange er interessert i dem!

Det er tross alt ikke jaktterrenger til alle der ute, og da må man ordne køen på et vis! Skal man la et gå på vennskap kjennskap og f...skap? Eller skal man la det gå etter lommeboka? Tipper en kombinasjon er det beste jeg.. :wink:

 

Dette er en diskusjon som dukker opp med jevne mellomrom her inne, og det er de samme argumentene som går igjen hele tida... :roll:

Link to comment
Share on other sites

De høye prisene kan vel sees i sammenheng med at det er "gode tider" for Ola Dunk. Som Magnus M nevner så er ikke ti- tolv lapper så mye for de som har kommet seg litt opp i årene og opplevd at boligen deres -og kanskje også lønningene- har hatt en formidabel verdiøkning. For oss som foreløpig er relativt unge og nyetablerte, så er disse prisene et hinder for å jakte bla hjort. Ikke et uoverkommelig hinder kanskje, men høyt nok til at man gjerne prioriterer anderledes.

 

Jeg har forståelse for at man som grunneier argumenterer for at jakt er noe man skal og bør kunne tjene mest mulig penger på. Jeg hadde antagelig gjort det samme sjøl om jeg hadde hatt anledning. Alle liker litt ekstra penger. Likevel, så klages det over "forgubbing" og manglende rekrutering av unge til jakt. For meg er det en helt klar sammenheng; jakt, og da særlig storviltjakt, er såpass dyrt at det blir utilgjengelig for de fleste unge som ikke har tilgang til jakt gjennom familie. Unge som antagelig godt kunne tenke seg å jakte, men som heller velger andre tilfredstillende og rimeligere aktiviteter.

 

For meg virker det som vi står ovenfor et skille mellom de dager hvor jakt var en tilgjengelig aktivitet, til en fremtid hvor jakt er forbeholdt de pengesterke og de som forsaker alt annet til fordel for jakten. Joda, prisene vil sikkert falle når det en gang blir nedgangstider og de som fortsatt har råd velger å prioritere andre ting. De som ikke har råd i dag vil antagelig ikke ha råd da heller, men kanskje vil fallende priser føre til ny tilgjengelighet på sikt som en effekt av at jakten blir mindre interessant.

 

Uansett, det hele koker ned til gode gamle "tilbud og etterspørsel" og at det blir opp til hver enkelt å prioritere interesser i forhold til økonomi. At jakt er en "allemansrett" er en myte så lenge grunneierene står fritt til å forlange det de måtte ønske for utnyttelsen av det -som etter mitt og andre uten grunneierett sitt syn- burde være et felles gode. Da hjelper det lite at man har stadfestet retten til "fri ferdsel i utmark" og at "ingen kan anse viltet som sin eiendom" i all den tid det skal administreres av en gruppe som står fritt til å forlange den prisen de selv ønsker.

 

Om jeg skulle ønske at det var anderledes? Ja, selvfølgelig i all den tid jeg er blant dem som må grave dypt i lommeboken for å få råd til å jakte. Om jeg forstår grunneierene? Yupp! Det sier seg selv at dette er en grei ekstrainntekt for mennesker som driver i en næring som ikke er kjent for å gi mye igjen for slitet.

 

Å bruke argumentet "Du betaler så mye for utstyret ditt at du ikke skal klage over prisen på jakt" er etter mitt syn tøvete. Hva jeg betaler for mitt utstyr er min sak på samme måte som jeg er berettiget til å ha en formening om jaktpriser. Dette er et resultat av min prioritering og har ingenting med det faktum at storviltjakt har blitt en adskillig dyrere vare enn det som var tilfelle for ikke alt for mange år tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor det? Hva har almenheten gjort for å skjøte jordeiendommer og viltbestander i Norge? Og meg tanke på at Statskog (er vel det nærmeste en kommer "almenheten" i denne sammenheng) stort sett er noe av den dyreste jakta en får tak i-hva får deg til å tro at jakt skulle bli mer tilgjengelig eller rimeligere??

Link to comment
Share on other sites

Jaktretten bør ikke tilhøre grunneieren. Det at grunneieren skal ha intekter på viltet henger ikke på grep i det hele tatt. Jaktretten bør tilhøre allmenheten.

Hvorfor henger ikke det på grep? Det er vel fritt frem for de fleste å bli grunneier, kjøp deg en gård, så kan du jo leie ut jakta og bli styrtrik. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Max pris på hjorte jakt . Tøv. Det er grunneierns suverene rett å selge jakta til markeds pris. Jakt er en like naturlig inntekt for bonden som sau og kyr.

Har en ikke råd får en begynne med skotthyll eller dart. Slutt å syt. :lol::lol::lol::lol::lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva har almenheten gjort for å skjøte jordeiendommer og viltbestander i Norge?

 

Allmennheten har ingen makt over Skjøter @Chiefen.v-2. Regner ikke med at allmennheten heller har noen stor innvirkning på det du eventuelt eier av tomt/hus. Skjøte på viltbestander regnes som heller absurd, så lenge ikke det finnes gjerder mellom hver eiendom og en hver grunneier kan dokumenter eller merke sitt vilt.

 

Jeg regner med at dere også vil bestemme over egen grunn ?

Link to comment
Share on other sites

Eg synst hjorte jakta e dyr. Naboen min ble pressa ut av en med tykkere lomme bok. Eg synst det skulle holdt seg til en pris som alle kunne leve med. Ikkje bare de som sparer skattepenger å ferie penger for å bruke den på noen dyr.

Å ikkje tar ferier til syden eller lignede. Tydlig at du ikkje har unger eller kjerring.

Link to comment
Share on other sites

Eg synst hjorte jakta e dyr. Naboen min ble pressa ut av en med tykkere lomme bok. Eg synst det skulle holdt seg til en pris som alle kunne leve med. Ikkje bare de som sparer skattepenger å ferie penger for å bruke den på noen dyr.

Å ikkje tar ferier til syden eller lignede. Tydlig at du ikkje har unger eller kjerring.

 

 

Han nådde ikke opp i anbudet .Ja hva så. Hva er galt i at bonden tjener penger på hobbien vår.

Slutt å syt

Link to comment
Share on other sites

Cash is king

 

Det er dessverre slik ting fungerer i dag. Selv liker jeg dette ikke, men med en økende jegerstand og ikke minst jegertrend blant rikfolk og kjendiser gjør saken håpløs for den gjennomsnittlige lønnsmottaker. Selv sitter jeg med kjerring og 4 barn, så jeg priser en viss en for at hjortejakta ordnet seg for meg til slutt.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

hmm-tro hva enkelte her mener om boligmarkedet????

Det er ikke boligmarkedet vi diskuterer. Deter prisen på jakt. Og når noen kaller andres meninger for syting så er det en form or hersketeknikk som de kan avstå fra. At grunneiren skal ha jaktretten er ingen selvfølge. Jakretten er helt klart et gode som man bør diskutere hvem som skal ha tilgang til. Skal det være tilgjengelig for noen godt bemidlede eller tilgjengelig for folk flest? Slik som det er nå er det både vanskelig og dyrt å få tilgang til jakt og jeg mener det er bedre måter å gi flest mulig tilgang til jakten en slik det er nå. Rettferdig deling av ressursene i landet skal man diskutere.

Link to comment
Share on other sites

"Det er ikke boligmarkedet vi diskuterer"

 

For x-antall år siden, var det noen som "gikk ut", stakk 4 pinner ned i jorden, og sa at dette eier jeg.

Så går dette i arv - og blir til fortjeneste (forhåpentligvis :) ).

 

Om det blir bygget hus på området eller jaktet på det - er egentlig revnende likegyldig :) .

 

Så kan man ha diverse meninger om hvem som eier viltet - eller laksen som svømmer forbi et elvestykke på 100 m - som leies ut til fantastiske priser.

 

Og meninger kan man ha - men faktumet er at det betyr så lite :lol:

 

 

PS: Jeg eier kun 3 mål - og et hus (Nordea, mener jeg :? )

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke knallgode terrenger med store kvoter nok til alle som vil ha, så hvis ikke pris skal være faktoren som stenger noen ute fra den beste jakta, hva skal gjøre det da?

 

Jeg synes hvertfall det er bra at ikke de eneste måtene å få tilgang på storviltjakt er å enten å være født til det eller å finne seg en søt odelsjente/gutt i ett elgdistrikt...

Link to comment
Share on other sites

Alle som betaler mindre en 70 kroner kiloen for hjortejakta har gratis jakt. Ser at Dullum slakteri betaler mellom 72 og 90 kroner kiloen for hele hjorteslakt. De som betaler mindre enn det for jakta kan bare klappe igjen smella. Priser utover dette, er faktiskdet de betaler for jakta.

Link to comment
Share on other sites

Eg kjøpte eit gårdsbruk for ca 11 år sidan.

Den einaste grunnen til att eg kjøpte eigendommen var jaktrett og fiskerett i lakseførande vassdrag.

Det var ganske mykje arbeid med å få bolighuset opp til normal beboelig standard.

Betalte markedspris og den var ikkje akkuratt billig.

Sidan den gong har eg, saman med 4-5 andre grunneigere, fått bygget ca 10 km med skogsveger med god standard. Desse er mykje brukt og er til stor nytte for turgåerere og jegere.

Eg personlig,har brukt mange timer til tynning av ungskog,rydding av einer,rydding og tilrettelegging av stier,laget kjøreveier for ATV for å få ut ungskog og fellt vilt, ryddet poster, Laget "skytegater" der kor skogen står veldig tett.

Eg synes det er veldig kjekt att mange turgåere bruker stiene og veiene som er på eiendomen min. Så det er litt belønning for arbeidet å sjå familier på tur i området.

Har ikkje lagt sammen alle timene og pengene ,men det har hvertfall gått med langt over 2000 arbeidstimer og ca 150.000 kr frå egen lomme til dette. Det har nærmast vorte ein livsstil og jobbe i skogen i tillegg til ordinær jobb.

 

Så eg synes det er heilt greit att eg kan ta nokre kroner for salg av bla Hjorteløyve, for å få inn litt kroner til vidare arbeid og utvikling av gården.

 

Det er nok markedspris som gjeld her også, som i samfunnet forøvrig.

 

Eg håper att dette kan være med å øke forståelsen for att me grunneigarer tar oss litt betalt for jakta.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Alle som betaler mindre en 70 kroner kiloen for hjortejakta har gratis jakt. Ser at Dullum slakteri betaler mellom 72 og 90 kroner kiloen for hele hjorteslakt. De som betaler mindre enn det for jakta kan bare klappe igjen smella. Priser utover dette, er faktiskdet de betaler for jakta.

 

 

Fikk i helga et tilbud om hjortejakt (1 hjort) i flekkefjord kommune til ca pris på kr 500,- pr kg/ kr 30.000 :mrgreen:

Litt i dyreste laget for min del :mrgreen:

Så om noen kan tilby til kr 29.000 pr dyr så sparer jeg hvertfall en tusing :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er enige i att prisen for jakt begynner å bli særs høg for vanlige folk med vanlige lommebøker. Men det eg syntes er enda være er tilgang på jakt. Men når grunneier skal ha 6 til 12 for en hjort syntes eg det koster meir en det smaker. Men det som slår meg, er att når samme grunneier skal ha noe selv. Skal det helst væra gratis. Så griskhet er det mye av. Og beiteskader får dei kvart enda år, for dei ikke tar ut kvoten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sluttet å jakte hjort for mange år siden pga høye priser og erfaring med for mange useriøse og uærlige grunneiere som vil selge gråstein til gullpriser.

 

Jeg skulle gjerne jaktet hjort fortsatt, da det er en jakt jeg setter veldig stor pris på, men jeg gidder ikke å gamble store beløp på å leie terreng som viser seg å være verdt på langt nær så mye som prisen skulle tilsi.

Link to comment
Share on other sites

Leser diverse plasser at det ikke tas ut nok Hjort i Norge. Med den prisen enkelte skal ha for jakten er det jaggu ikke rart.. For menig mann i gata er 11-12k pr løyve for mye, i allefall for min økonomi.. Selvfølgelig kan dere med nok cash, eller dere som selv er grunneiere hakke i vei nå, men i mine øyne forandrer det ikke mitt syn..

For folk som deg 687EELL, som i allefall nicket tilsier har ei hagle til 60K er det gjerne ikke et problem, men jeg tror jeg snakker for majoriteten når jeg sier at vi ønsker å rekrutere flere unge jegere. En ungdom i startfasen kan i allefall glemme 11-12.000 pr dyr.

Link to comment
Share on other sites

Latterlig! Og du som fikk tilbud om hjort til 30000 , det skulle ikke være løyve på voksen bukk vel? La grunneierne selge bukkene til trofepriser, så kan alle som er opptatt av pris kjøpe resten av jakta til 70 kr. pr. kg. Eller vil dere ha i pose og sekk? Sjansen til å felle storbukk og kjøtt til 40 kroner som kan selges videre med fortjeneste for å betale for jakta, slik at hobbyen blir gratis. Blir igjen noen kroner til ny blaser neste år og da vet dere..... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Pris på hjortejakt( og annen jakt forsåvidt) er blitt vanvittig i Rogaland. Flere av mine jaktkamerater reiser til hordaland og møre og romsdal der prisene foreløpig er noe fornuftige. Bedre terreng/ mer dyr får de og på kjøpet.

Jeg tar meg ikke råd til hjortejakt i år, får se til neste år :wink:

Link to comment
Share on other sites

Alle som betaler mindre en 70 kroner kiloen for hjortejakta har gratis jakt. Ser at Dullum slakteri betaler mellom 72 og 90 kroner kiloen for hele hjorteslakt. De som betaler mindre enn det for jakta kan bare klappe igjen smella. Priser utover dette, er faktiskdet de betaler for jakta.

 

 

Fikk i helga et tilbud om hjortejakt (1 hjort) i flekkefjord kommune til ca pris på kr 500,- pr kg/ kr 30.000 :mrgreen:

Litt i dyreste laget for min del :mrgreen:

Så om noen kan tilby til kr 29.000 pr dyr så sparer jeg hvertfall en tusing :mrgreen:

ka i hellvette??? e du seriøs? e det en spissbokk av gull da eller? et dyr på ca 60 kg for 30000 kan no ikke meine det. En kompis av meg må ut med 25000-30000 for 6 dyr; 2storbokka, 2 kolle å 4 kalva eller fjords dyr.

Link to comment
Share on other sites

Ser at jeg ikke skal klage. Vi betaler 5000 pr. hjort og 1000 pr. rådyr , for en kvote der vi har to hjorter og tre rådyr. Hjort er det mye av og vi har felt kvoten vår de siste 4 årene. Rådyr er det ikke så mye av , men det blir gjerne ett eller to i løpet av en høst. Overnatting i terrenget må vi sørge for selv, og løsningen er lavvo, noe vi i grunn trives med. Og har bonden tid , så hender det han hjelper oss med traktoren for å få ut felte dyr av skogen. Ett sted i ryfylke...

Glemte jeg å si at vi er fornøyd ?

Link to comment
Share on other sites

Mye både merkelig og artig å lese på denne tråden, ser temaet engasjerer folket. Jeg har bare jaktet hjort i vel 40år men i et veldig høyt gir. Det man ser idag er at der er grupper med "jegere" som skal ha seg noen hår på brystet, mange er pengesterke og de skyr ingenting (nesten) for å få fatt i jakt. Ofte er det firmaer eller jaktklubber fra vår nye adel: oljeselskaper o.l.

Dette presser prisene unaturlig opp noen steder. Jakt blir det ofte så som så med, kanskje mest aktivitet litt utpå dagen.

 

Vanlige folk vil jo også jakte og de blir tvunget til å bli med på prisgaloppen til tider og problemet løses ofte med at man skyter løyvene to (eller flere) ganger for å komme sånn noenlunde ut økonomisk. Så kan man spørre seg: Hvem er den største synderen her, grisk grunneier eller fattig jeger? Jeg vil kanskje si at de er like store syndere begge grupper, samlet sett.

 

Noe annet som har vokst frem de senere år er korttids framleie, skulle jeg referert alt som har nådd mine ører så hadde det blitt ei bok. Noen av disse aktørene har en meget begrenset evne til å telle, ja selv å legge sammen to + to kan ofte være et problem. De tilbyr betydelige beløp pr. løyve og det sier seg selv at hvis dyr/dyrene blir skutt tidlig i jakta så må det blir store tap. Dette kompenseres da ved å........

Link to comment
Share on other sites

men jeg tror jeg snakker for majoriteten når jeg sier at vi ønsker å rekrutere flere unge jegere. En ungdom i startfasen kan i allefall glemme 11-12.000 pr dyr.

 

+1

 

Og den dagen jakt ikke er for allmuen , men for en pengesterk elite tror jeg jaktas

anseelse blandt den ikkejaktende befolkningen blir lik null.

Link to comment
Share on other sites

Og den almenne anseelsen er hyperviktig.Hvis vi ser over fjorden til holmen i vest, England, så er det ett voldsomt press mot jakten fra forskjellige dyreverngrupper. De klarte å få stoppet revejakten selv om bøndene ( grunneierene) engasjerte seg veldig mye for å få sympati for at vesentlige deler av deres inntekt ble tatt fra dem, hvis revejakten ble forbudt. Men de fikk ikke sympati. For siden det stort sett bare var de kongelige og vennene deres som hadde råd til dette, brydde ikke mannen i gata seg for å kjempe for jakten. Slik er det i dag også med annen jakt. Det er lite folkelig sympati for jakt og jegere. For de folk flest har ikke råd likevel. I Norge kan både en bussjåfør og direktøren bli jeger. Man har råd...enda. Men den dagen det bare er Røkke og vennene hans som har råd til å leie jakt vil folk flest ikke ha den samme positive oppfatningen av jakt som de har i dag. Og da kan jakten også miste den politiske medvinden den enda har. Så grådige grunneiere kan risikere å sage over den grenen de sitter på...

Link to comment
Share on other sites

Er 11-12 tusen pr. løyve vanlig pris, skjønner jeg at det er problemer. Men jeg tipper vi snakker om noen unntak og som vanlig blir det rabalder....Et mye større problem for rekrutteringa er gamle sure gubber som nekter å slippe nye inn i jaktlagene! De samme sure jævlene bruker gjerne rekrutteringsproblematikken som brekkstang når de klager på jaktprisene...Og de har f....n meg hatt gratis jakt i 40 år.... :evil:

Allmennt akseptert pris bør være 70-80 kr. pr. kilo etter min mening. Pluss x antall kroner for bukkeløyver. De som klager høyest på slike priser er de som brukte å selge dyr for å tjene inn alle utgiftene, slik at hobbyen ble gratis... :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...