Jump to content

Hjortejakt - overpriset?


Pripyat

Recommended Posts

Mye interresant å lese i denne tråden..

 

I år har jeg invitert med tre venner på langhelg for å jakte på familiens eiendom. En av de har forøvrig omtrent carte blanche til å jakte der uten noe annet vederlag enn å stille på det han gidder og kan av prosjekter. Er ikke kvoten skutt tom før de kommer så blir det hjortejakt på de også i tillegg til småvilt og rovvilt.

 

Jeg har oppfordret en god venn i tyveåra til å ta jegerprøven med løfte om å få bli med, gratis, neste år.

 

Jeg tror det er mer slikt blant venner og familie enn det som kommer fram i denne tråden. Det som kommer fram er de dårlige eksemplene på begge "sider" og vips så tror "alle" at det er slik "overalt" mens det godt kan være både gratis og billig jakt å få i nærheten.

Link to comment
Share on other sites

Tydelig vis et emne som er betent hos enkelte dette....

 

Etterspørsel og marked styrer prisene. Sånn er det og sånn skal det være. Er jo selvsagt at bønder som leier ut jakta skal sitte igjen med så mye de kan få for den.

Sitter selv fint i det med egen gård og romslig kvote. Jeg bruker mange timer og en del liter diesel til stell av viltåkere, rydding av skog og lignende. I tillegg tilpasser jeg slåtten på enkelte jorder og ikke minst gjødsling om høsten til hjortejakta. Alt dette hadde jeg tenkt kr på om jeg leide ut.

 

Selv vurderer jeg å selge et bukkeløyve for en periode om høsten etter hvert. Fin måte å finansiere rifle, optikk, gjødsel, frø osv!

Link to comment
Share on other sites

Alle som betaler mindre en 70 kroner kiloen for hjortejakta har gratis jakt. Ser at Dullum slakteri betaler mellom 72 og 90 kroner kiloen for hele hjorteslakt. De som betaler mindre enn det for jakta kan bare klappe igjen smella. Priser utover dette, er faktiskdet de betaler for jakta.

 

 

Fikk i helga et tilbud om hjortejakt (1 hjort) i flekkefjord kommune til ca pris på kr 500,- pr kg/ kr 30.000 :mrgreen:

Litt i dyreste laget for min del :mrgreen:

Så om noen kan tilby til kr 29.000 pr dyr så sparer jeg hvertfall en tusing :mrgreen:

ka i hellvette??? e du seriøs? e det en spissbokk av gull da eller? et dyr på ca 60 kg for 30000 kan no ikke meine det. En kompis av meg må ut med 25000-30000 for 6 dyr; 2storbokka, 2 kolle å 4 kalva eller fjords dyr.

 

Er redd det er fakta ja. I tillegg kunne jeg ikke jakte i oktober for da inngikk terrenget i et storvald for elgjakt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Og Robinson, revejakt er ikke forbudt i England. Det som ble forbudt, karakteriserer ikke jeg som jakt...En bøling snobber til hest, som tynte ihjel en rev i ny og ne.....

 

Joda, når jeg tenker England og revejakt , tenker jeg ikke børser , men hest&hunder. Det er fortsatt lov å skyte rev. Enn så lenge.

Men jakt var det utvilsomt "snobbene" drev med. Har sett noen snobber selv på jakt her i Norge , selv om de har børser.

Og angående måten å avlive reven på, så ble den drept omtrent slik den selv dreper sine byttedyr...

Poenget mitt var at argumentene som ble brukt mot revejegerne også blir brukt i Norge , av dyrevernere mot norske jegere. Og vi trenger bare å frykte dyrevernerne når vi mister den almenne folkelige støtten til jakten. Som er der fordi pappa, mamma, bestefar & bestemor jakter...

Link to comment
Share on other sites

feller ikke så mye som en tåre over de reveskinnene som blir tynt i england. Den er ikke spesiellt grei mot rådyr selv når den biter istykker en rådyrrompe i 3 timer trykt inntil et gjerde så blodet ligger 100 meter utover åkern, så hvorfor skal man synes så synd på den i de 5 sekundene den blir filleristet av en bikkje :winke1: En död rev er en god rev :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Innviterer jaktkompiser fra land og strand kvart år til ei langhelg eller to. Gratis sjølvsagt. Ønsker dei å kjøpe noke av kjøttet tek vi 75 kr kiloen der pengane går til vedlikehald av dei nedlagte gardsbruka som vi jakter på. For det meste kompiser fra studietida. Ein perfekt anledning til å treffast kvart år og forå halde kontakten. Det er verdi nok for meg. Fordelen er at dei samme kjem kvart år og blir etterkvart godt kjent i terrenget. Sannsynligheten for felling øker dermed betraktelig og alle er fornøgde. Målet er å forvalte stammen vi har og ikkje tjene penger. Men forstår godt at mange bønder sårt trenger ein biinntekt og derfor må leige ut.

Link to comment
Share on other sites

Her var det jaggu mye temperatur og steile motsetninger :P:P

Jeg kan godt forstå at grunneier vil ha mest mulig økonomisk utbytte av jakta. Hvem ville ikke det ? Her snakkes det om vanlige lønnsmottkere uten feit lommebok. Ville du takket nei til en del tusenlapper i lønnsøkning. Nei jeg tror ikke det. Slik er det for de aller fleste grunneiere, gården gir inntekta de skal leve av og størstedelen av norske bønder tjener ikke allverden. Tilbud og ettersørsel styrer og dette kalles marked. man kan like det eller ei. Det snakkes her om makspris på jakt- skal vi ha makspris på andre varer også ?

Jeg følger logikken til de som mener at viltet ikke burde tilhøre grunneierne. De har et helt annet system i USA og Canada hvor det enten selges tags over disk eller etter søknad med bakgrunn i at ingen eier viltet. Desverre er jeg helt overbevist om at slikt system aldri ville kunne fungere her hjemme med de avgiftkåte politikerne vi har. Se på Statskog..... Hvis systemet hadde blitt omlagt hadde de fleste grunneiere nektet folk adgang for å jakte. Jeg mener at vi har et system som fungerer sånn noenlude så får man like det eller la være. Selvsagt er det leit at det høye prisnivået kan være en ekskluderende faktor for yngre jegere, og jeg oppfordrer etablerte jaktlag til å ta med seg noen ungdommer på jakt fra tid til annen. Har gjort det en del ganger og det blir satt overmåte stor pris på. Ikke minst kan gamle gubber ha godt av ungdommelig selskap :idea:

Nå forsvarer jeg grunneierne på en slik måte at dere kan mistenke med for å være en av sorten, men nei, jeg er vanlig lønnsslave med famile og andre forpliktelser. Jeg har selv blitt offer for folk med mere penger enn vett. Leide et terreng i 10 år for en helt Ok pris helt til det kom en kar og ville betale det 5 doble. Jeg sa som sant var at jeg syntes det var leit å miste terrenget, men at bonden måtte være bra dum hvis han takket nei til et slikt tilbud. Er med i et lag som leier et hjorteterreng som jeg personlig syntes vil betaler vel mye for. Nå er vi flere til å dele kostnadene så det går. Det blir ikke allverdens med kjøtt til hver, men jeg mener nå at jaktopplevelsen er viktigere enn kjøttet. Billig kjøtt har de jo på Rema 1000. Ikke hjortekjøtt, men jeg har ennå noe liggende i fryseren fra i fjor så eg lider ingen nød. Så har jeg 2 svenske griser hengende til mørning i garasjen og det er hele familen mer begeistret for enn hjortevilt. Så får leserne ha meg unnskyldt for de skrivefeil som måtte ha fremkommet, ser at alderen begynner å tynge og at lesebriller burde nok vært på sin plass :twisted::twisted::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...