Jump to content

Farlig elg kjøtt reprtasje på NRK.


Purdey

Recommended Posts

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tru hva amo de bruker...

NAMSOS: Professor og veterinær ved Høgskolen i Hedmark, Jon Martin Arnemo, har fått mange reaksjoner etter at de siste forskningsresultatene ble klare. Arnemo mener at bly utgjør stor helserisiko for mennesker som spiser storviltkjøtt siden flere - opp til 20 gram - bly i hver kule blir sittende igjen i elgkjøttet.

 

20gram! :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Hihi, jeg kunne kansje fått til å legge igjen 20 gram bly med 458-en hvis jeg hadde fått 405-grains Remingtonkula opp i 1200-1500 m/s ved anslag. :lol: Snakk om å bæsje på leggen hvis det er det som står i rapporten hans. Dessverre tror jeg nok det er en journalist med sensasjonsiver som har vist manglende kunnskaper om matematikk og kommaplassering som har slått til igjen.

 

Lurer på hva som er motivasjonen for herr Arnemo for denne forskningen. Skulle nesten tro han hadde interesser i et eller annet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jøss har alle begynt med 400grs eller enda større, skal slite litt for å få til 20g utklint bly selv fra en 26g kule.

 

Nei

 

Myndighetene setter seg et mål og så må de bare prøve seg fram litt får å nå målet(0g bly).

 

Samme er det jo nå med ettersøkshund, sett hunden på en frisk elg i ett terreng fult av friske elger. Virker dårlig ja, da må vi ha viltsporhunder.

Personlig har jeg problemer med å få hundene til å la være å spore etter skada dyr.

Link to comment
Share on other sites

Dette ble nevnt på et feltkontrollørkurs jeg var på i forrige uke. Både mattilsyn og andre oppegående innenfor jakt og slakt mente dette ikke var et nevneverdig problem. Jeg sitter med samme oppfatning.

Skjult agenda?

Frykter at dette gjøres i mediene for å skape forståelse for "eventuelt" avslag på NJFF søknad om unntakk fra blyforbudet i småviltjakta.

Link to comment
Share on other sites

De som uttaler seg vil gjerne inn mot homogene kuler.

Midt i mellom eksplosive Norma Elite-kuler og Barnes X finner vi jo lodda kuler. Disse har gjerne over 90% i restvekt om de finnes igjen. Problem solved!

 

Slik jeg ser det er det 2 spørsmål det hadde vært interessant å fått vite mer om:

- hvor stor andel av kulene som skytes på storvilt er "premiumkuler" , dvs loddede og homogene kuler i forskjellige varianter

 

- hvor mye bly avsettes gjennomsnittlig ved gjennomskyting med kuler som f.eks Oryx/Woodleigh/Swift/Trophy Bonded

Link to comment
Share on other sites

Arnemo mener at bly utgjør stor helserisiko for mennesker som spiser storviltkjøtt siden flere - opp til 20 gram - bly i hver kule blir sittende igjen i elgkjøttet.

20gram!

Han sier riktignok "opp til 20 gram", og han tenker vel på de riktig grove studsarna, da. :?:

Et slikt utsagn sår tvil om forståelsesevnen til Arnemo, og det er i grunnen helt greit for oss,kan det vise seg.

Når han bommer på faktiske forhold innen storviltjakt, så kan det ikke utelukkes at han bommer om andre deler av sin "viten" heller.

Han har vel med dette et stykke på veg diskreditert sin faglige troverdighet i debatten.

 

Homogene kuler, eller nesten homogene kuler - hvorfor ikke? Litt dyrere, men ofte litt bedre? Ikke så mange skuddene som går med i selve jakten at det betyr stort. Skyteprøven kan likevel skytes med (tvilsomme) Elite billigpatroner. :idea:

Link to comment
Share on other sites

- opp til 20 gram - bly i hver kule blir sittende igjen i elgkjøttet.

 

20gram! :overrasket:

 

Er en vesentlig forskjell på "20 gram" og "opptil 20 gram".

Det første er 20 gram, og det siste er 0-20 gram.

 

Om vi ikke evner å se forskjellen på det engang så klarer vi sannsynligvis ikke å tilbakevise artikkelens faktagrunnlag heller ;)

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel namdalsavisa som skriver "opp til 20 gram"

 

I rapporten står det bla.

Middelverdiene for avgitt blymengde per prosjektil

(uavhengig av kulekonstruksjon og treffpunkt) varierte

fra 1,5 g for 6,5×55 mauser (lavest) til 8 g for 458

winchester magnum (høyest) for de ulike kalibrene/

patrontypene

 

Nå har ikke jeg finlest rapporten, men har ikke funnet noe der som tilsier at det er funnet opp til 20gram bly en elg

 

Edit: Link til artikkelen http://www.vetnett.no/default.asp?FILE=items/1662/116/Blyrester.pdf

Link to comment
Share on other sites

Dersom tabellen på s.408 i PDF'en stemmer så er det faktisk opp til 20,73 gram blytap på 458winmag. Noe som faktisk underbygger påstanden "opp til 20 gram".

 

Her er alt bly som er i skrotten tatt med i materialet. Dvs bly i innmat som taes ut og kastes er med, bly i kjøtt som skjæres vekk rundt kulehullet er og regnet inn.

Hvor mye bly som da er igjen i slaktet er en annen sak.

Men det står vel også spesifisert at grenseverdien for skadelig mengde er 1,75 mg bly per uke

eller 0,091 g pr år (for en person som veier 70 kg).

 

0,091 gram bly på et år? Det er ikke så mye egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Nei, men så kommer et lite poeng. Bly i fast metallisk form går ikke så lett i oppløsning, slik at det taes opp i organismen. Av dette blyet som da ligger igjen i kjøttet som brukes, om det nå er 0,5g eller 3g. Hvor mye tas opp i kroppen? Det blir litt som blyargumentet i hagler. Bly i metallisk form er svært stabilt, og ikke særlig giftig.

Link to comment
Share on other sites

Her er alt bly som er i skrotten tatt med i materialet. Dvs bly i innmat som taes ut og kastes er med, bly i kjøtt som skjæres vekk rundt kulehullet er og regnet inn.

 

Da gir det mening. Ikke gjennomskyting med en 458 winmag, og 405gr kule vil gi tilnærmet så mye bly i kroppen på en død elg, minus mantelen. De aller færreste putter vel en bog med blykule opp i panna og steker ivei?

 

Det kan vel tenkes at tilnærmingen av problemet her er særdeles teoretisk. Noe som kanskje er forventet av en teoretiker.

 

Minner meg litt om en TV-reportasje fra vestlandet. Der de testet blyinnholdet til en jeger som hadde mye selvskutt hjort på menyen, kontra en kjernesunn trimmende snerten TV-reporter. Blyinnholdet i reporteren var vel 7X så høyt som i jegeren. Noe som kanskje underbygger min påstand om at bly i metallisk form ikke er spesielt giftig eller farlig. Bly i oppløst form derimot, er meget lett opptatt i organismen. Og er derfor meget farlig. Tenk på blyholdig bensin for en del år siden, og eksosen fra den.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel fleire med medisinsk kompetanse som har påpeika dette. Kroppen vår kan maks ta opp 10 % av det blyet vi måtte få i oss. Og det er absolutt maks og. Normalt ein mykje lågare andel.

 

Dessutan har det vore gjort målingar på diverse "naturfolk" i Nord-Amerika, om eg ikkje tek feil. Dette er folk som baserer kostholdet på viltkjøt. Og sjølv dei hadde ikkje farlege konsentrasjonar av bly i seg.

 

Alle veit vel at ein skal vere forsiktig med å knaske reint bly. Men i denne saken syns eg mr. Arnemo oppkonstruerer eit problem som eigentleg ikkje eksisterer.

Link to comment
Share on other sites

Ja, hvis jeg får i meg en liten metallbit, (det har hendt), så prøver jeg da å la være å svelge den. Samme med blyhagl. Det er vel ingen som faktisk spiser dem, selv om de kan finnes i f.eks et bryststykke? Da jeg var liten, spiste jeg rype sammen med bestefaren min, og jeg husker da at fatet fort kunne ha ei lita "stripe" med blyhagl liggende rundt kanten da vi var ferdige. Hvor mye bly får du i deg hvis du sutter på et blyhagl i 1 minutt?

Link to comment
Share on other sites

Her er alt bly som er i skrotten tatt med i materialet. Dvs bly i innmat som taes ut og kastes er med, bly i kjøtt som skjæres vekk rundt kulehullet er og regnet inn.

 

Da gir det mening. Ikke gjennomskyting med en 458 winmag, og 405gr kule vil gi tilnærmet så mye bly i kroppen på en død elg, minus mantelen. De aller færreste putter vel en bog med blykule opp i panna og steker ivei?

Ikke gjennomskyting med 458wm og 405 grs kule gir 405 grs minus restvekt på prosjektilet= opptil 20,73 gram (gjennomsnitt var vel 7,95 gram for det kaliberet) blyfragmenter rundtomkring i skrotten.

Så må man da trekke fra blyet som er i kjøttet man skjærer bort, blyet som er i innmaten, for å sitte med den reelle mengden bly som er i kjøttet som spises. Hvor mye dette er, og hvor mye som taes opp i kroppen vet ikke jeg. Selvfølgelig er tilnærmingen teoretisk.

 

BTW: jeg har hørt at det skal komme en lignende sak i avisa nå igjen, kansje det var i helga som var eller i helga som kommer.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja, men dette er da tall som er interessante?

Faktiske målinger av blyinnhold hentes fra kjøtt i jegernes egne frysebokser er jo ganske korrekt i forhold til det som blir spist?

 

De færreste fryser ned sårkanaler og sprengt innmat for senere renskjæring. De måler altså tildels høye blyverdier i kjøttet som er klart for tilbereding.

 

Om de nå hadde sluttet å gå rundt grøten og heller målt blyinnholdet i blodet på jegere med familie så hadde dette vært avklart med en gang.

Link to comment
Share on other sites

For å gi et mål på dette, har vi beregnet middelverdien for avgitt bly per prosjektil for de fire mest anvendte patrontypene til 2,69 gram per skudd. Våre data viser at gjennomsnittlig antall treff i hver elg er 1,4. De fleste elgene (68 prosent) er felt med ett treff, 26 prosent av elgene er skutt to ganger og 6 prosent har fått tre til ni skudd. Et ekstra avlivingsskudd (som regel i nakken) ble anvendt på 29 prosentav elgene.

 

http://www.adressa.no/meninger/article1501297.ece

Link to comment
Share on other sites

Rango,

den "undersøkelsen"/artikkelen du linker til der er jo forsåvidt vås, og har vært diskutert i det lange og brede her inne.

 

Artikkelen fra Aftenposten (link i ivara's post) diskuterer målinger av bly i kjøtt hentet fra fryseren til 52 utvalgte jegere i Norge.

 

"I år viser en ny undersøkelse fra Veterinærinstituttet og Norges Veterinærhøgskolen at 80 prosent av elgkjøttet i jegernes fryseboks inneholder bly. 60 prosent av kjøttet har mer bly enn EUs maksimalgrense. Noe kjøtt inneholder hundre ganger mer enn helsemyndighetenes anbefaling."

 

Dette + målinger av bly i blodet på jegere er jo veien å gå, metoden med å beregne avgitt bly = spist bly er ganske... ulogisk.

Link to comment
Share on other sites

og 'kampanjen' fortsetter ,

 

Det er akkuratt det dette kan kalles. Og neppe tilfeldig at det kommer nå.

 

Merklig at min bestfar, som spiste vilt (og dermed fikk i seg masse metalisk bly) gjennom hele livet sitt, levde til han var 89. Utifra skrekk reportasjen skulle man tro at han ikke kunne ha overlevd sin 40 års dag...

Link to comment
Share on other sites

D.A.,

du trekker konklusjoner ut fra et statistisk utvalg på en. Det funker ikke, og det vet du selv.

 

Jeg vil gjerne at det utføres vitenskapelig baserte grundige undersøkelser av blyinnhold i jegere som spiser mye viltkjøtt, enkleste måten å finne ut om dette er vås eller ikke.

Om dette da allerede ikke er gjort? Kunnskap er generelt ikke farlig om det brukes på rett måte :?

 

Mtp "neppe tilfeldig" vet jeg ikke helt hva du sikter til?

Link to comment
Share on other sites

Det dei vil fram til er at fra nå av er den einaste jaktforma på elg som er sikker er steinaldermetoden:

 

1: Sitte dørgande stille i 172timar i eit tre til elgen tilfeldigvis ruslar forbi under.

2: Hoppe ned og knekke han ned i lyngen med nevane.

3: Strype han ved hjelp av hender og føter.

4: Ete han der og då og vere glad du ikkje får i deg fyfy-kjøt..

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det diskuteres vel fremdeles hvor farlig dette egentlig er. Det avhenger også av kula og av hvordan man treffer dyret.

Det er mye annet som kan være farlig når det kommer til viltkjøtt også. Dårlig hygiene og feil behandling av viltkjøttet kan nok være vel så farlig som blyforgiftningen.

 

Sjekk ellers ut filmen "Det ville kjøttet" for rett behandling av viltkjøtt. Den ble laget av NJFF i fjor og tar for seg alle viltgrupper!

Link to comment
Share on other sites

D.A.,

du trekker konklusjoner ut fra et statistisk utvalg på en. Det funker ikke, og det vet du selv.

 

Jeg vil gjerne at det utføres vitenskapelig baserte grundige undersøkelser av blyinnhold i jegere som spiser mye viltkjøtt, enkleste måten å finne ut om dette er vås eller ikke.

Om dette da allerede ikke er gjort? Kunnskap er generelt ikke farlig om det brukes på rett måte :?

 

Mtp "neppe tilfeldig" vet jeg ikke helt hva du sikter til?

 

Du har selvsagt rett når det gjelder statistisk verdi av min bestefars alder. Men utifra hvordan disse avis artikkelene skrives, så skulle man tro at det var farlig bare man nærmer seg frysern. :wink:

 

Vedr. "neppe tilfeldig", så er det neppe tilfeldig at dette kommer akuratt i det elgjakten begynner, og store mengder elgkjøtt skal selges til befolkningen. For folk flest, så vil det ikke være unaturlig at de nå vil kvie seg for å kjøpe elgkjøtt både privat og i butikk. Jeg kan ikke annet en lure på forskerens ståsted når det gjelder jakt generelt heller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke annet en lure på forskerens ståsted når det gjelder jakt generelt heller.

 

sier veterinær Eric Henrichsen som sammen med kollega Morten Lindboe har ledet undersøkelsen om bly i elgkjøtt
.

 

Før du tar helt av med konspirasjonsteoriene kan du jo ta et søk her inne på Morten Lindboe..... http://www.kammeret.no/forum/search.php?keywords=morten+lindboe&terms=all&author=&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=posts&st=0&ch=300&t=0&submit=S%C3%B8k

 

Han er en ekte latte-drikkende jakthater skjønner du :wink:

 

Omega, du er avslørt, Confess, confess :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Tru hva amo de bruker...

NAMSOS: Professor og veterinær ved Høgskolen i Hedmark, Jon Martin Arnemo, har fått mange reaksjoner etter at de siste forskningsresultatene ble klare. Arnemo mener at bly utgjør stor helserisiko for mennesker som spiser storviltkjøtt siden flere - opp til 20 gram - bly i hver kule blir sittende igjen i elgkjøttet.

 

20gram! :overrasket:

 

Litt morro for oss som bruker 6,5 da :) regne stykket går ikke opp med oryx 10,1g :S

Link to comment
Share on other sites

Det må jo kunne gå an å stille spørsmål ved denne forskningen uten at det skal ropes om konspirasjoner.

 

Jeg er ingen forsker, men vil jo tro at denne forskningen må motiveres av noe? Og noe for meg vil da være om det er noen medisinske indikasjoner på at den viltkjøttspisende befolkningen har for høyt blyinnhold i kroppen?

 

Hvis det ikke er en slik indikasjon og ellers uansett, hvorfor begynner ikke forskningen med å ta blod og hårprøver av viltkjøttspisende mennesker istedenfor å gå den lange omveien om blyavsetning i viltkjøttet? For eventuelt blyinnhold i kjøttet er helt uinteressant i forhold til blyinnhold i sluttbrukeren.

 

Jeg mener det var NRK som sendte et program om dette i fjor og der prøver ble tatt av en viltspisende hjortejeger og programlederen som ikke spiste viltkjøtt. Resultatet var at programlederen hadde høyere blyverdier enn jegeren. Dette var kun en prøve, men dog.

 

Det hadde vært veldig interessant å høre fra forskerne hvorfor de, etter min mening, begynner prosjektet i feil ende? Forskning koster, og jeg kan ikke skjønne at dette er vel anvendte skattepenger.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har lest denne siste raporten ?

Eller som vet hvor den kan finnes ?

 

Jeg er grunnleggende skeptisk til konklusjonene uten å ha sett beskrivelsen av hvordan disse tallene har kommet frem.

Spesielt etter forige runde hvor grunnlaget var at "tapt kulevekt = spist bly".

 

Lignende forsøk har vært gjort før, men da med helt andre resultater.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg mener det var NRK som sendte et program om dette i fjor og der prøver ble tatt av en viltspisende hjortejeger og programlederen som ikke spiste viltkjøtt. Resultatet var at programlederen hadde høyere blyverdier enn jegeren. Dette var kun en prøve, men dog.

 

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/674990/

 

Hadde vært interesant å visst hva slags kule som var brukt, og forskjellen mellom gammeldags blyspiss og moderne bonda kuler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...