Jump to content

Farlig elg kjøtt reprtasje på NRK.


Purdey

Recommended Posts

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Den eneste "konspirasjonen" i denne tråden er at det blir stilt spørsmål om forskerne bak rapporten er "anti-jakt" og har skjulte grunner til å publisere.

 

Da synes jeg det er grunn til å nevne at minst en av de som står bak denne rapportene faktisk er aktiv skytter og jeger og i tillegg var med på å starte Kammeret.no og NOJS.

 

Han er også medforfatter av blandt annet denne: http://www.dagbladet.no/kultur/2008/08/01/542339.html

 

Så når jeg leste denne artikkelen i Aftenposten i morges hadde jeg faktisk i bakhodet at minst en av forfatterne er alt annet enn "anti"

 

Dette er kanskje greit å vite før man dømmer rapporten nord og ned.

Link to comment
Share on other sites

Det er to undersøkelser vi snakker om. Den som ble utført i fjor er det en rekke påviste feil og mangler ved.

Den andre er foretatt nå i år, og jeg har ikke fått sett den.

Siterer derfor AMA

Er det noen som har lest denne siste raporten ?

Eller som vet hvor den kan finnes ?

Link to comment
Share on other sites

Er rapporten dette baserer seg på ikke publisert, men resultatene å lese i avisene? Det kan jo ikke være mulig.

Har aldri hørt om den måten å presentere forskning på.

Dersom ikke rapporten er tilgjengelig må vi anta de baserer seg på den foregående rapporten publisert i norsk veterinærtidskrift i 6/ 2010?

 

Hvis man leser dette sammen med DN's utspill om kuler skal man knipe øynene godt sammen for å ikke ane muligheter for en sammenheng.

Link to comment
Share on other sites

Er rapporten dette baserer seg på ikke publisert, men resultatene å lese i avisene? Det kan jo ikke være mulig.

Har aldri hørt om den måten å presentere forskning på.

 

En god beskrivelse av det grunnleggende problemet i denne saken. Man skal publisere først og eventuelt diskutere resultatene offentlig etterpå.

Ellers har andre ingen mulighet til å bedømme riktigheten av konklusjonene.

Og noen av forutsetningene er skremmede feil, f.eks: "Han framholder at det i utgangspunktet ikke skal være bly i elgkjøtt." Sitat fra avisen Østlendingen.

Alt elgkjøtt inneholder bly. Det er helt naturlig og kalles bakgrunnsnivå.

Sånn sett er det mere korrekt å si at 100% av alt elgkjøtt i norske frysere inneholder bly.

Og hvis du finner bly i 80% av de undersøkte pakkene med deig, betyr det at 80% av elgkjøttet i norske frysere inneholder bly ?

Nei kom med tallgrunnlaget og beskrivelse av metode.

Ellers er dette en ufin måte å publisere forskningsresultater på.

Link to comment
Share on other sites

Det er noen ting jeg ikke helt klarer å forstå som disse vetrinærene driver med. Jeg ser det er mye skriverier i aviser og andre tidsskrifter, men når jeg søker opp deres resultater med SciFinder (vitenskapelig søkeverktøy) for å se hva som er publisert i vitenskapelige tidsskrifter finner jeg:

Jon M Arnemo: 39 publikasjoner, ingen som omhandler blyinnhold i viltkjøtt, stort sett publikasjoner om sedasjon av vilt.

Morten Lindboe: 0 publikasjoner

Eric Henrichsen: 0 publikasjoner

 

Altså vrient å sette seg inn i hva de har gjort.

 

Som kjemiker lurer jeg veldig på hvordan de har gjort blyanalysene. Jeg søkte fram annen informasjon om blyinnhold i viltkjøtt (Arnemo et al er ikke de første som har tenkt på å undersøke dette), og fant f.eks dette:

http://www.plosone.org/article/info%3Ad ... ne.0010315

 

Her er store blyfragmenter fjernet mekanisk før prøven er homogenisert og sendt til analyse. Og de som har gjort analysen har gjort en standard mikrobølgeassistert oppslutning i salpetersyre/hydrogenperoksid og bestemt innholdet med ICP-MS. Greit nok, men her skorter det litt på forståelsen av hva man faktisk måler på.

 

Bly er ikke bare bly! Bly finnes i flere oksidasjonstrinn (Pb(0) metallisk bly, Pb(II) og Pb(IV)).

Pb(0) er ”ufarlig”, Pb(II) er derimot toksisk selv i lave konsentrasjoner.

Under analysen og prøvetilberedningen skilles det ikke på Pb(0) og Pb(II) (som vil være det som er tilstede). Man måler totalt Pb innhold, og trekker slutninger på toksisitet som om alt var Pb(II) hvilket blir helt feil. Man kan trygt anta at det man har målt hovedsakelig er Pb(0) fra fragmenter og gir et feil bilde av blyeksponeringen. Blyfragmentene vil naturlig nok avgi Pb(II) ved at oksidbelegget på blyet mekanisk gnis av i sårkanal, og under tilberedning, særlig med ”sure ingredisnser” som eddik kan ytterligere Pb(II) frisettes i maten. Men praktisk talt alt vil foreligge som Pb(0) og være harmløst.

Derfor må man bruke analysemetoder som skiller på Pb(0) og Pb(II) når man skal si noe om viltkjøttets toksisitet basert på blyinnhold.

 

Ettersom jeg ikke kan finne Arnemo et al’s vitenskapelige publikasjoner som beskriver det eksperimentelle som er gjort, og hvordan de har tolket sine funn er det noen åpne spørsmål som gjør at jeg lurer på om de trekker de rette konklusjoner, og presenterer data i media som er korrekte i forhold til implisert toksisitet.

 

Skiller Arnemo et al på Pb(0) og Pb(II) i sine studier, eller oppgis totalt blyinnhold?

Hadde vært interessant å se om det var en sammenheng mellom deres raporterte blyinnhold og plasmakonsentrasjon før og etter i en frisk person som spiste dette viltkjøttet. Så ville man visst mer om det er noen reell overføring av bly i vilt til jeger.

 

Hilsen en som gjerne ville visst mer om disse studiene.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som tviler på disse forskningsrapportene?

 

Min kone har hatt rett hele tiden. Resultatet av at jeg spiser viltkjøtt så ofte jeg kan er at jeg er uhelbredlig syk. Jaktsyk! :overrasket:

 

Andre resultater av denne sykdommen er at jeg fra 20 august og frem til jul aldri er hjemme. I fjor tilbrakte familien en helg sammen i denne perioden(brylupp). Denne helgen var sykdommen fremtredende. Drømmende og flakkende blikk. Helt klart ubekvem i dress.

 

De fleste som har denne sykdommen vet hvordan den virker. De vil bare ikke innrømme det.

 

Det eneste saliggjørende her må være å forby bly i storviltpatroner. Nå har vi endelig fått sanheten på bordet i form av en undersøkelse jeg har særdeles stor tiltro til!

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som tviler på disse forskningsrapportene?!

 

Kan ikke besvare troverdigheten da jeg ikke finner publikasjonene. Enten holder de ikke mål til vitenskapelig tidsskrift, eller så befinner de seg som manus foreløpig. Jeg må se beskrivelsen av det eksperimentelle og hvilke konklusjoner som er trukket fra hvilke data.

 

Jeg vil vite om veterinærene har forstått sin analytiske kjemi tilstrekkelig til at de forstår hva slags data de har. Jeg er redd de har feiltolket blyanalyser om de ikke har skilt på hvilken form blyet har befunnet seg.

 

Det eneste saliggjørende her må være å forby bly i storviltpatroner. Nå har vi endelig fått sanheten på bordet i form av en undersøkelse jeg har særdeles stor tiltro til!

 

Det kan være at det er en korrekt konklusjon, men inntil jeg har sett hva de har målt, hvordan de har gjort det, og hvordan de har tolket funnene er jeg ikke med på å konkludere som deg.

Link to comment
Share on other sites

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4239942.ece

 

NorgesGruppen forventer at leverandørene av elgkjøtt følger opp kontrollen av kjøttet etter at det er målt urovekkende høye blyverdier i produktet.

 

Som nevnt tidligere i tråden, så er det vel ikke helt tilfeldig at dette med hvor farlig bly i elgkjøtt (tilsynelatende) er, kom opp nå som jakten nettopp har startet...

Link to comment
Share on other sites

Den eneste "konspirasjonen" i denne tråden er at det blir stilt spørsmål om forskerne bak rapporten er "anti-jakt" og har skjulte grunner til å publisere.

 

Da synes jeg det er grunn til å nevne at minst en av de som står bak denne rapportene faktisk er aktiv skytter og jeger og i tillegg var med på å starte Kammeret.no og NOJS.

 

Han er også medforfatter av blandt annet denne: http://www.dagbladet.no/kultur/2008/08/01/542339.html

 

Så når jeg leste denne artikkelen i Aftenposten i morges hadde jeg faktisk i bakhodet at minst en av forfatterne er alt annet enn "anti"

 

Dette er kanskje greit å vite før man dømmer rapporten nord og ned.

 

It walks like a duck, talks like a duck....

Link to comment
Share on other sites

Nå er der og utført målinger på folk som stort sett bare har konsumert selvskutt viltkjøtt gjenom et helt liv.

Analysen av deres bly innhold i blodet viste ikke avvik fra kontroll personer som ikke hadde spist vilt kjøtt :D .

 

Men jeg finner ikke denne rapporten igjen :(:(

 

Sikkert ikke den du sikter til, men det står referert til blymålinger i befolkningen her f.eks:

 

http://www.nrahuntersrights.org/LeadIssues.aspx

Dette er fra NRA sine sider, men likevel.

 

Jeg tillater meg å lime inn et utklipp:

 

Q: Do people become ill from eating venison taken with lead ammunition?

A: Hunters have eaten venison taken with lead bullets for hundreds of years. Yet there is not one documented case of lead poisoning from eating deer meat. Doctors are required to report all cases of lead poisoning to the Centers for Disease Control (CDC), yet according to CDC public health advisor Kimball Credle, no cases have ever been traced to wild game meat.

 

 

Q: What studies have been conducted on lead levels in humans caused by eating venison?

A: At the request of the North Dakota Department of Health, the CDC tested blood lead levels in 738 residents of that state. Results were released in November 2008, and not one individual tested had levels considered elevated. According to the CDC, blood levels are considered “elevated” in children when they are above 10 micrograms per deciliter of blood; and in adults 25 micrograms per deciliter. The highest level in the whole CDC test was 9.8 micrograms per deciliter.

 

The geometric mean of the CDC study of 1.17 micrograms per deciliter was lower than the geometric mean of lead in the overall U.S. population (1.60 micrograms per deciliter). More than 86 percent of the people in the CDC test reported eating more than one type of wild game.

 

The lead levels of children under 6, those who the Minnesota Department of Health deems "the most at risk," had a mean of just 0.88 micrograms per deciliter of blood. That’s just one part per billion and less than half the national average.

 

 

Q: Has anyone other than the CDC conducted tests on blood lead levels in humans?

A: The Iowa State Department of Health has tested blood-lead levels since 1992, in 500,000 youths and 25,000 adults. They have not found one single case of lead poisoning from wild game.

Link to comment
Share on other sites

Schrödingers katt: Viltkjøtt - farlig?

 

Stokke fra NINA sin demonstrasjon med geletin (og hjorten som ble CT scannet) er helt verdiløs når man ikke vet hva slags kule han bruker. Det er tross alt meget stor forskjell mellom gammel Elite og moderne loddete kuler slik som North Fork for eksempel. Slik "forsking" svekker i hvert fall min tro på forskerens objektivitet.

Link to comment
Share on other sites

Som mange andre her så forstår jeg ikke hvorfor de ikke bare tar prøver på en haug med folk som spiser mye viltkjøtt, og folk som spiser svært lite viltkjøtt. Men det er kanskje ikke det mest vanlige at vetrinærstudenter og vetrinærprofessorer måler så mye på dyr av arten Norsk Bleik Mann?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har som sagt en sterk mistanke om at disse vetrinærene ikke holder orden på hvilket oksidasjonstrinn blyet foreligger, og det er helt avgjørende for konklusjonen.

 

La meg ta et eksempel:

"Alle vet" at kvikksølv er både farlig og rent ut giftig. Ikke bra. Fakta er at det kommer helt an på hvilken form det foreligger. Er det metallisk kvikksølv (Hg(0)) eller som salt (Hg(II)) eller som organisk kvikksølvforbindelse (f.eks dimetylkvikksølv). Det er helt avgjørende for giftigheten. Hg(0) er ikke giftig. Kvikksølvsalter og organokvikksølvforbindelser kan være noe av det giftigste man kommer borti på denne planeten. Hvis man bestemmer totalt kvikksølvinnhold i en prøve og konkluderer med giftighet som om det var den mest toksiske kvikksølvforbindelsen blir selvsagt konklusjonen helt feil.

 

Alle har hørt om amalgam. Amalgam er en fellesbetegnelse på kvikksølvlegeringer, og mage har tennene fulle av det. Her er det snakk om metallisk kvikksølv (Hg(0)). Det er ikke giftig i det hele tatt. Men om man nå i en tenkt situasjon hogger hodet av en person med amalgamfyllinger, veier det, homogeniserer og løser opp i salpetersyre og måler kvikksølvinnhold finner man ut at vedkommende hadde skyhøye konsentrasjoner av kvikksølv, langt over alle toksiske grenser og sikkert mange tusen ganger alle EU-direktiver.

Men det er jo selvsagt en stein gal konklusjon! Selv om man gjør det vitenskapelig og med validerte analysemetoder på en akkreditert lab av folk med doktorgrader og alt faget tilhørende.

 

Jeg er ganske sikker på at man har målt alt innhold av bly i elgkjøttet, metalliske partikler, salter og hva elgen ellers inneholder av naturlig blynivå og konkluderer som om at bly er bly. Det går ikke.

Hva mennesket tar opp ved å spise kjøttet er det som betyr noe.

Link to comment
Share on other sites

Bly er ikke bare bly! Bly finnes i flere oksidasjonstrinn (Pb(0) metallisk bly, Pb(II) og Pb(IV)).

Pb(0) er ”ufarlig”, Pb(II) er derimot toksisk selv i lave konsentrasjoner.

Under analysen og prøvetilberedningen skilles det ikke på Pb(0) og Pb(II) (som vil være det som er tilstede). Man måler totalt Pb innhold, og trekker slutninger på toksisitet som om alt var Pb(II) hvilket blir helt feil. Man kan trygt anta at det man har målt hovedsakelig er Pb(0) fra fragmenter og gir et feil bilde av blyeksponeringen. Blyfragmentene vil naturlig nok avgi Pb(II) ved at oksidbelegget på blyet mekanisk gnis av i sårkanal, og under tilberedning, særlig med ”sure ingredisnser” som eddik kan ytterligere Pb(II) frisettes i maten. Men praktisk talt alt vil foreligge som Pb(0) og være harmløst.

 

Jeg er veldig enig i det du skriver. Jeg er dog ikke kjemiker, men har vært borti en del kjemi da jeg har studert biologi i fem år. Som kjemiker håper jeg du kan svare meg på noe jeg har lurt på helt siden jeg først leste om denne saken i avisen.

 

Metallisk bly er som du sier harmløst, mens det er Pb2+ som er den skadelige formen. Slik jeg har forstått det så vil bly som kommer i kontakt med syre oksideres, og således omdannes til Pb2+. Dersom man da spiser blyfragmenter, enten det kommer fra hagl (før i tiden) eller fragmenter fra en riflekule, så vil vel dette blyet oksideres i det sure miljøet i magesekken? Er dette en tidkrevende prosess slik at den relativt korte tiden blyfragmentene tilbringer i magesekken ikke vil få noen særlig betydning for omdanning til Pb2+?

Link to comment
Share on other sites

Hvilke kuler bruker ola gjennomsnitts elgjeger? Sannsynligvis ikke North Fork?

Går nok mye i oryx, mega, nosler og elite

 

Dette hadde vært interessant å vite mer om. Samt hvor stor forskjell det er i avsetning fra f.eks (forbedret) Elite , via Mega osv og til kuler som North Fork, Swift, Trophy Bonded etc.

De elgjegerne jeg kjenner bruker gjerne Oryx og Swift A-Frame.

Link to comment
Share on other sites

Schrödingers katt: Viltkjøtt - farlig?

 

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/674990/" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Fra 09:00 til 11:20 omhandler måling av blyinnholdet i blodet til en jeger og programlederen i Schrödingers katt.

 

De sier i programmet at begge hadde tilnærmet like og helt normale blyverdier? Til tross for at den ene hadde spist store mengder "bly-vilt".

Skal bli meget interessant å høre hva Folkehelseinstituttet kommer frem til når de skal måle blyinnholdet i mennesker etter de etablerte metodene.

Hva kula legger i viltkjøttet er vel underordnet, det er er hva som havner i kroppen min som betyr noe ? Argumentet som brukes for homogene kuler er vel folkehelse?

 

Om jeg leser Arnemo rett er vel hans metode en teoretisk beregning av blykontaminasjon? Spørreskjema kombinert med innsamlede kuler ???

 

http://www.vetnett.no/default.asp?V_ITEM_ID=1662" target="_blank

http://www.forskning.no/artikler/2010/juli/255431" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Hvilke kuler bruker ola gjennomsnitts elgjeger? Sannsynligvis ikke North Fork?

Går nok mye i oryx, mega, nosler og elite

 

Poenget er at forskningen ikke er mye verdt når man opererer med slik variabler, uten å opplyse om det.

 

Men siden du nevner hva gjennomsnitts jegeren bruker, så kan jeg bare si at de fleste jeg kjenner bruker det jeg vil kalle moderne kuler som stort sett er loddet. Jeg kan faktisk ikke komme på en eneste i min omgangskrets som bruker "forbedret" Elite.

Link to comment
Share on other sites

Er ganske interessant å se at det virker som CT scanninga blir gjort på ett u-slaktet dyr uten at det blir gjort rede for at storparten av fragmentene og bitene vil forsvinne under slaktinga

 

 

Min egen vurdering i forsøket på å finne noe mere "miljøvennlig" er den bly mengden som blir med slakteavfallet ut å blir spist og forgifter andre dyr

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke husker feil var rapporten skrevet bla på grunnlag av flere tusen kuler som det var veid restvekt på. (kuler sendt inn av elgjegere osv)

Mener og huske det var regnet gjennomsnitts restvekt for kuletyper. Var og en oversikt over kaliber. Dette er ikke i artikkelen om jeg ikke husker feil. Men artikkel er ikke nødvendigvis en hel rapport ;)

 

Scanninga er gjort på et uslaktet dyr. Har diskutert akkurat det med forfatteren. (jeg er langt fra enig med disse forskerne, men jeg kan ikke motbevise det de sier vitenskapelig, ikke kan jeg helt avskrive det de sier som feil heller, kan jo være de har rett og)

 

Btw. Er minst 2 artikler om emnet, en kom nylig og baserte seg på blymålinger av elgkjøtt(deig) fra jegere. Å den forteller om til dels høye verdier av bly.

Link to comment
Share on other sites

Fremdeles ingen publisert faglig artikkel, men avis-artikler.

Hvilken måte de har målt på, hvilken type bly, det sies det ingenting om. (ref innlegg over)

 

Grunnen til at jeg poengterer dette er at dersom du kjører på en elg, og det finnes bly i kjøttet, er det da bilen som har påført elgen blyet, eller kan det finnes bakgrunnsnivåer ?

En forsker jeg har snakket med fortalte meg at det ligger bly i alle hjorteindivider, mer jo eldre de blir. Sikkert er det at jeg kun skyter dem en gang, ett år. Den stadige økningen i blyinnhold med alder kan da neppe tilskrives kuler.

Link to comment
Share on other sites

Sensasjonepressen har fått en "sak" som de kan slå opp - det er jo jobben deres. Dessverre er ikke evnen til å analysere en påstand blant det mest framtrede egenskaper hos dagens bladfyker.

 

Dette er i beste fall "en genial løsning på et ikke-eksisterende problem".

 

Heldigvis kan en ta til motmæle i en del massemedia! Gjør det!

 

Edit.: Jeg skrev et innlegg til på "Nationen"-siden, der jeg brukte "AMA"s NRA-sitat! Takk!

Link to comment
Share on other sites

Nok referanser?

 

Jeg tenkte på de vitenskapelige artiklene, ikke omtalen i aviser og andre media.

 

Hvor er orginallitteraturen? Jeg finner den ikke når jeg søker, derfor hadde jeg håpet du hadde link til dem om de ikke var offisielt publisert ennå. Det virker som om du snakker med forfatterne av og til, kunne du funnet ut om resultatene foreløpig er manus, sendt inn eller akseptert? Om de er akseptert, kunne du fortalt hvor?

 

Takk for hjelpen høggern!

Link to comment
Share on other sites

Fremdeles ingen publisert faglig artikkel, men avis-artikler.

Dette er vel strengt tatt ingen "avis-artikkel"? (Norsk veterinærtidsskrift kan kansje defineres som "avis" om man vil kverulere litt)

http://www.vetnett.no/default.asp?FILE=items/1662/116/Blyrester.pdf

 

Der står jo endel om hvordan de har beregnet osv. Hvilke kalibre, kuletyper osv.

 

 

jeg har bare referanser til de artiklene som er publisert på nett. Har diskutert bly saka med et par av forfatterne av det som ble publisert i fjor. Kjøtt deig saka har jeg ingen annen peil på enn det som har stått i media den siste uka.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjøttdeig er etter mitt syn det kjøttet fra vilt som er forbundet med størst risiko å spise, om man ikke har kontroll på råmaterialet.

Dette da det er lettere for at kjøtt med blyrester kan komme med der enn ellers, noe som har liten risiko for å kunne skje på resten viltet.

 

Slik sett er kjøttdeig svært avhengig av hvor nøye nedskjereren er, når han/hun vurderer hva som skal bort eller ei.

Om avskjær fra området rundt kulens bane i viltet skulle komme med i kjøttdeig fremfor å bli kastet som menneske føde, er risikoen der for forhøyede blyverdier.

 

Kort sagt er dette etter mitt syn mere en sak om hvor nøye folk er ved nedskjæring av vilt, enn om kula som er brukt.

 

Kansje jeg skal nytte høvet til å få målt blyinnholdet i blodet mitt (skal til utvidet blodprøve i morgen)?

Link to comment
Share on other sites

Kansje jeg skal nytte høvet til å få målt blyinnholdet i blodet mitt (skal til utvidet blodprøve i morgen)?

 

sikkert ikke dumt..

så kan man jo heller lure på om eventuelle forhøyede blodverdier kommer av inntak av blyholdig viltkjøtt eller av at du er en hyppig gjest på skytebanen...

Link to comment
Share on other sites

En liten tanke.

Prøver noen å konstruere et problem?

i min verden vile jeg førs sett etter om vilkjøtt spisere hadde avik i blyinnhold i kroppen. Dersom ja , så ville jeg lete etter kilden.

Her går noen inn med motsatt fortegn å konstruerer et problem.

I mine øyne er det her en kamp om forskningsmidler. Men forskning på mat og påvirkning av mat er FOLKEHELSEINNSTITUTTET sin jobb.

Link to comment
Share on other sites

Kansje jeg skal nytte høvet til å få målt blyinnholdet i blodet mitt (skal til utvidet blodprøve i morgen)?

 

sikkert ikke dumt..

så kan man jo heller lure på om eventuelle forhøyede blodverdier kommer av inntak av blyholdig viltkjøtt eller av at du er en hyppig gjest på skytebanen...

 

ett annet alternativ er stort inntak av kornprodukter som visstno er en av de største kildene til bly

 

Sitat NJFF "I EU har undersøkelser vist at de største kildene til blypåvirkning i folks helse ligger i bly fra kornprodukter, grønnsaker og vannrør. Man har ikke kunnet dokumentere høyere blyverdier hos dem som spiser viltkjøtt regelmessig."

Link to comment
Share on other sites

ja merkelig at det sku komma nå rett før elgjakta gitt. forsker dem lengi nok på alt så er vel alt farlig og ikke minst kreftfrembringene som det kalles. hvor mye bly kan det være i en elg når restvekta på kuler er borti 90%. er vel ikke lengi før det er rakfisken som er noe med.jeg skal spise begge deler til jeg døvver.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

En liten tanke.

Prøver noen å konstruere et problem?

i min verden vile jeg førs sett etter om vilkjøtt spisere hadde avik i blyinnhold i kroppen. Dersom ja , så ville jeg lete etter kilden.

Her går noen inn med motsatt fortegn å konstruerer et problem.

 

Nokon burde gje deg eit studiestipend, for det virkar som du skjønar meir av vitskapsteori enn tre-fire hundre studiepoeng med samfunnsforskar samanlagt...

Link to comment
Share on other sites

De fleste forskere må skaffe seg penger til å kunne fortsette forskninga si, og hva passer vel bedre enn å skaffe sitt eget forskningsprosjekt ekstra publisitet. For det kan vel ikke kalles tilfeldig når det samme "forskningsprosjektet" plutselig hauses opp i media på akkurat samme tidspunkt som i fjor?

Jeg synes det lukter av ivrig forsker som er mest opptatt av å sikre seg finansiering av eget forskningsprosjekt, og bruker media i denne sammenhengen for hva det er verdt :evil:

Link to comment
Share on other sites

En liten tanke.

Prøver noen å konstruere et problem?

i min verden vile jeg førs sett etter om vilkjøtt spisere hadde avik i blyinnhold i kroppen. Dersom ja , så ville jeg lete etter kilden.

Her går noen inn med motsatt fortegn å konstruerer et problem.

I mine øyne er det her en kamp om forskningsmidler. Men forskning på mat og påvirkning av mat er FOLKEHELSEINNSTITUTTET sin jobb.

 

Dette ble heftig debatert i fjor høst, så eller leste en test etter dette ble fokusert på av en ivrig forsker.

 

En relativt ung dame og en gammel elgjeger ble målt for bly i kroppen. Gammeljegern hadde mindre bly i kroppen enn jentungen. Testen var nok ikke stor nok til å trekke alle sanne konklusjoner, men problemet er mer konstruert enn reelt.

 

Kan jo lure på om Barne bullets har spandert pølse og brus på noen forskere :D

Eller Lapua for å promotere sin Naturalis, Er Norma tidlig ute i sitt Kalahari prosjet?

 

Problemet er vel att noen har brukt elektrisk kalkulator mer enn eget hode :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Da synes jeg det er grunn til å nevne at minst en av de som står bak denne rapportene faktisk er aktiv skytter og jeger og i tillegg var med på å starte Kammeret.no og NOJS.

 

Og da må det være korrekt?

Hvem er isåfall det her inne, som har vært med på denne forskningen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...