Jump to content

Farlig elg kjøtt reprtasje på NRK.


Purdey

Recommended Posts

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja kan nok godt hende det, og hva så? Er vel få kalibre man ikke kan bruke rene kobberkuler i.

 

Ellers morsomt å lese om hvem som blir forståsegpåerne her :D i hvert fall ikke vi jegere nei selv om "snabben" ser ut som en slapp soft point, blygrå i fargen :(

 

Som vår venn Sunde sier " du måkke komme her og komme her"

 

hilsen så langt lykkelig med blyfri jakt

 

PS. ikke noe kommentar om min "snabb" takk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg stiller meg knakende likegyldig til hvor mye bly som teoretisk sett kan gjenfinnes i elgkjøtt, beregnet ut i fra gjennomsnittlig antall treff og gjennomsnittlig avgitt blymengde per treff. Etter min mening er modellen utilstrekkelig og egentlig uinteressant så lenge det ikke korrigeres for blymengde i innvoller og kassert kjøtt fra sårkanalen.

 

Resultatene fra analyse av kjøttdeig er derimot svært interessante. Imidlertid savner jeg henvisning til en vitenskapelig publikasjon i et tidsskrift med ekstern fagvurdering. Jeg forventer at det kan gjøres rede for hvilken metodikk og analyseteknikk som er anvendt. Resultatene slik de har vært presentert er mangelfulle, da det er uklart om det er metallisk bly eller blysalter som er målt. Dersom forfatterne mener at giftigheten til metallisk bly kan sidestilles med vannløselige blysalter, må de kunne argumentere for dette, da det ikke finnes støtte for dette synet i eksisterende medisinsk litteratur. Jeg vil også se analyseresultatene fra negative kontroller - dvs. kjøtt fra et representativt utvalg av dyr som er avlivet med blyfri ammunisjon.

 

Så snart dette er på plass, ville det vært ønskelig med en populasjonsstudie hvor det måles blyinnhold i blod hos folk som spiser elgkjøtt i forhold til en kontrollgruppe som spiser kjøtt fra landbruket. Elgjegere bør sannsynligvis utelukkes fra utvalget, da de neppe er representative for populasjonen grunnet tilleggseksponering for bly gjennom skyting, hjemmelading og inntak av kjøtt fra småvilt (blyhagl). En slik studie må nødvendigvis være omfattende og kostbar, men jeg er sikker på at det ville være enkelt å skaffe finansiering dersom det finnes holdepunkter for å anta at elgkjøtt utgjør en trussel mot folkehelsa.

 

Dette er mine personlige meninger som elgjeger og kjøttspisende kjemiker med forskererfaring innenfor analytisk toksikologi. Jeg har ingen kompentanse innen veterinærmedisin eller viltforskning, og jeg har ikke kjennskap til de aktuelle studiene utover det som har vært presentert i mediene.

 

Edit: Skrivefeil

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det noen som kjenner til om det er noe bly i det elgen spiser?

 

Jeg tror en kan legge til side diskusjonen om gram bly i elgen etter en kule. Hvor godt kjenner en journalist til hvor mye mye en kule veier - eks. 20 gram?

 

Jeg tror nok Arnemo har et poeng, men er spørmålet todelt, hva som er igjen etter kula og om det er noe i det elgen spiser som inneholder bly?

 

jeg vet ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...