Jump to content

338 Lapua Magnum fra eska til hjortelia


KnuteriK

Recommended Posts

Takker så mye for støtten karer.

Det er et omstridt tema, og jeg ser ikke at det kommer noe positivt ut av det.

 

Jeg kan selvfølgelig skrive endel om jakta, det er jo uansett planen, men å oppgi avstander, det vet jeg sannelig ikke.

Jeg har ikke midler til å gå i retten om dette skulle gå den veien.

Om noen av dere vil backe meg opp i så tilfelle, så er jo det supert, men min erfaring er at når det blir skikkelig varmt, så stikker folk av. Og da står jeg igjen alene.

Og så har jeg heller ikke lyst til å bli "han som ødela alt, for alle".

 

Det hadde jo vært interessant å dratt dette til retten, en gang for alle, men jeg har mye å miste på å tape der. Er usikker på hvor mye man kan finne ut prdd om akkurat dette. Som tidligere nevnt, har jeg hatt samtaler med politiet her hjemme, men de kan være av en annen oppfatning enn politiet andre steder.

 

Jeg har jo skutt litt langt i årets jakt, 8 dyr har det blitt, men alle er skutt med 65rws. De kommer så seint ut av skogen at IOR'n ikke følger med, den blir for mørk, så da må 72 Zeissen frem, og da blir det sånn. Tok en kalv på meget fint hold forrige helg, i god sidevind, men det gikk som planlagt og kalven lå i lyngen etter skuddet.

 

Været er ikke på min side hva jakt angår, det blåser opp mot 20 m/sek idag, det stri regner og dyra er ikke tilstede, så jeg er ikke på jakt heller.

Tok et testskudd en kveld med 338'n, mest for å vise de andre jegerne hva det er god for, holdet var 959 meter, målet var den samme steinen som jeg skjøt på i den forrige filmen, det var mye vind, 7 m/sek tror jeg. Traff på første skudd, så det gikk bra. Men tror ikke jeg hadde turt å skyte på en hjort under de forholdene. Man får jo bare en sjangs, som regel, og da bør man ikke gamble på været.

 

Kjenner at jeg er veldig rolig under de skudda jeg har skutt langt avgårde i år, på jakt. Er nok all treningen som gjør det. Tidligere har jeg hatt endel puls når jeg skyter over det normale, men ikke i år.

Under vanlig bø jakt morgen, kveld og i måneskinn, har jeg ikke puls lenger i det hele tatt. Noen mener man bær slutte å jakte da, men jeg tror at etter å ha skutt nærmere 300 dyr, så forsvinner nervøsiteten. Om det er en stor bukk, eller et krevende skudd, kan jeg merke at pulsen stiger litt, men ikke ellers.

Er bare 16 dyr fra 300 felte hjort, og iflg boka mi her, har jeg hatt 11 ettersøk hittil i livet. Ifjor hadde jeg ingen ettersøk. Er på 16 jaktsesongen nå, så det er under 1 pr år.

 

Det er bare å følge med, det kommer oppdateringer etterhvert, så får vi se hvordan jeg skal formulere meg med tanke på øvrigheita :)

 

Takk for all støtte, det varmer en idiot.

Link to comment
Share on other sites

KnuteriK, når det gjelder formuleringer som øvrigheita ikkje kan ta deg på, enten vi snakker om offisiell eller selvutnevnt øvrigheit, så kan jo ingen ta deg for teoretiske eller hypotetiske situasjoner.. Hvis du eksempelvis var på jakt i går, forteller om da du hypotetisk sett sendte en rev til de evige jaktmarker mens den stod på 6-700m avstand kan jo ingen ta deg på det, er jo bare en teoretisk situasjon (med mindre reven får en egen episode i "åndenes makt" og sladrer..)..

 

Når det er sagt er jo "forsvarlig avstand" et svært relativt begrep, som forhåpentligvis noko tom. de minst erfarne med jakt og skyting på lensmannskontoret forstår. For enkelte her inne som trener/skyter nesten daglig, bruker mer på ammo. og tuning av våpen pr. måned enn de fleste bruker i hele sin jegerkarriere, er jo forsvarlig avstand LITT lenger enn 100-200m.. At enkelte andre sliter med å treffe en låvevegg (selv om de står inne i låven) og gjerne klager høylydt på bana over at man må skyte min. 30 treningsskudd for året, pr. definisjon mener at alle trener like lite og skyter like "bra" som dem, er irrelevant.

 

Mitt poeng; krysser alt av fingrer for at tråden skal forsette som før, med saklig og objektiv info., innlegg fra erfarne LH-skyttere som vi andre kan lære av, lite støy, høyt kompetansenivå, etc. De som ikkje liker tråden trenger faktisk ikkje lese den..

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden her er jo bedre genial. Mer motiverende skriving for å prøve langholds skyting skal man lete lenge etter. Måten alt blir beskrevet gir jo leserene masse god og rett info om temaet. Det å skyte langhold er ikke lært etter en kveld på banen...

 

At langholdsjakt blir kritisert er nok fordi at det ikke anbefalles å skyte på viltet på mer enn 100m, klarer ikke å komme på om det står skrevet noen plass med paragraf tegn foran at det er ulovligå skyte på mer enn 100m.

Og måten KnuteriK viser at han kan plassere et skudd på 9xxm med litt vind sier jo at skyteferdighetene er på et nivå over den gjennomsnittlige jeger som bruker 30 treningsskudd i året..

 

Stå på, dette er bra!

Link to comment
Share on other sites

Det er mange momenter å tenke på, og vil si at du takler dette på rett måte Knut. Regner med at du har en egen plan på det, så regner med det er på trygg grunn. Dette er sikkert noe som kommer til å bli mer diskutert i fremtiden, og det vil sikkert bli både for og imot argumenter fra flere hold. Men til syvende og sist så er det en selv som har retten på sin "side" i de avgjørelser en tar. Og at noen med din erfaring fra skyting sier meg at dette er gjennomtenkt og "diskutert" med en selv. Det er der diskusjonen må tas ;) Lykke til videre med jakta :)

Link to comment
Share on other sites

Håper og ønsker at du fortsetter som før med tråden din Knut Erik.

Skriv om trening, jakt og skyting på langhold.

Men du trenger ikke å skrive hvilke avstander du skyter hjorten på. Det kan vi ta andre steder.

 

Kanskje får interessen vår for langholdsjakt mer aksept blant den alminnelige jeger med tiden.

Link to comment
Share on other sites

+ 1 til de to siste innlegga! :D

 

Men vær forsiktig med å nevne ting som kan missforståes/tolkes, da folk her inne gjerne vil kverulere på det meste. Synd det skal være slik. Virker nesten som om enkelte lever for å forsure livet for andre her inne....

Dette er i hvertfall en av få tråder som holder min interesse åpen for Kammeret.no...

 

Keep up the good work, KnuteriK!!! :D

Link to comment
Share on other sites

Det der var imponerende, KnuteriK!

 

Det later til at du begynner å bli en meget habil skytter og måten du beskriver arbeidet på synes jeg er flott. Det er ingen tvil om at dette ikke er for hvem-som-helst og at det ligger enorme mengder arbeid bak.

 

Stå på og fortsett å del av ditt arbeide!

Link to comment
Share on other sites

Tar av hatten og bøyer meg i støvet, du har min fulle støtte på dette! :smile: skulle hatt det utstyret og motet ditt! Etter jeg kom hjem og viste pappa skivene mine fra sist helg da jeg skjøt på 500m med 308en endret han fort mening om langholds skyting så jeg tror de gamle som vet best kan endre mening de også :D

 

Mye bedre og skyte på et noget drøyt hold enn på et dyr som kommer i en himmla fart, stå på knut Erik :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er fullt mulig å treffe i kraftig vind oxo. Kluet med vinden er at man må finne ut av hvor mye det blåser i det du har tenkt å skyte. Sånn det var idag, med mye av og på, så merka jeg meg at det var noen trær ved steinen som svaiet med en viss mengde under 3-4 m/sek målt hos meg. De trærne svaia mye mer enn trærne nærme meg. Jeg kneppa for det dobbelte, som ble ca 7 m/sek, og det stemte ganske bra.

 

Vil heller ikke si at skuddet var flaks. Men man MÅ treffe med vinden. Grunne til at jeg skjøt nede til høyre på den hvite flekken, var at om jeg tok feil av vinden, og den var sterkere enn jeg hadde beregna, så ville jeg uansett treffe steinen, og kunna da målt med retikkelet etterpå, for å se hvor mye feil jeg var. Med en spotter, hadde dette vært kjapt gjort. Å skyte langt uten spotter, når børsa ikke ligger rolig, er så og si umulig. Men kameraet avslørte fint hvor jeg traff, og et skudd nr 2, var ikke nødvendig.

 

Ingen kommentarer fra "motstanderene" ennå???

 

 

Hva er utfordringen da, Pluto?

Link to comment
Share on other sites

Krister.

 

Tror ikke jeg gidder å labbe opp og se. For meg så ser det godt nok ut fra et filmståsted.

Iflg retikkelet er ikke den hvite flekken til høyre på steinen større enn ca 15 cm, så da er jeg innenfor 1/2 moa. ;)

 

Forholdene tatt i betraktning så bør du være mer enn fornøyd med den skytingen der. 8)

Tror du må bli en av instruktørene på neste langholdskurs.

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg tenker litt på når jeg ser filmen din. Mye av diskusjonen rundt langholdsjakt går på "hva om dyret tar et skritt." Jeg tolker da dette som at dyret skal ta dette skrittet mens kula er i lufta. Så det jeg lurer på er, hvor lang tid bruker kula på å tilbakelegge denne strekningen? Jeg kan ikke skjønne at noen dyr når å gjøre så store utfall på den tida??

 

Uansett vil jo ikke dyret reagere på lyden, for den kommer jo lenge etter kula. Så jeg klarer ikke helt å skjønner argumentasjonen. Tipper noen av dåkker (M67??) kan si ganske så nøyaktig kor lang tid kula bruker på 1000 meter?

 

Uansett, imponerende skyting, å i det været! Tenkte litt på han stakkaren som spotta for deg, kjekt med sånne kompiser! Liker veldig godt de kommentarene som kommer når du legger deg ned, syns de sier det meste!

 

Takk for en genial tråd!

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Flytiden er ca 1.6 sek.

 

Jeg klager ikke på været. Jeg vil bare vise at man faktisk kan få til et "umulig skudd" under sånne forhold.

 

Jeg skal se om jeg kan filme en hjort uten å skyte den, og vise hvor mange ggr jeg kan simulere et skudd på den, mens den står i ro.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

I-m-p-o-n-e-r-e-n-d-e !!!

 

Detta var gøy!! :D Jeg koser meg glugg ihjel av slikt! :mrgreen: Det er bare å bøye seg i støvet :wink: Jeg vet hvor mye trening det ligger bak slike skudd, og det hadde vært gøy å sett en 3-skudds serie på et slikt mål, bare for å se hvor stor/liten avvikene evt. vil være.

Takk for at du deler dette med oss KnuteriK! :wink:

 

Nesten utrolig at det ikke har kommet noen sure oppgulp fra noen! :D (dette er jo tross alt Kammeret.no.... :mrgreen: )

 

Gleder meg til jeg sjøl får en skikkelig riflekikkert i hus, og får lada litt til kanona jeg har i skapet :wink: *glede-glede-glede*

 

Jeg tror vel det er få som kan skilte med støere kurs og sikrere treff enn deg, KnuteriK. Ser vi Norges beste "skarpskytter" her??? Tror nesten det , ja! :shock::D

 

Ha en herlig høst!

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Ja i dette skuddet så ligger der mange treningsøkter bak, og nøye bokføring av hvordan ting oppfører seg under forskjellige forhold.. Steikje bra. Eg veit ikke hvor mye en 338 drifter sideveis i 7 meter pr sek sidevind på denne avstanden, men tipper på ca 2.5m til 3m, alt etter type kule.

Imponerende 1 skudd.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Kula drifter ca 175 cm i den vinden.

Nå kom vinden fra kl 2, og dermed er den ikke full verdi, fra kl 3 er nok vinden noget sterkere.

 

Jeg har en veldig fin option på Kestrel, og det er at jeg kan måle vinden i den retningen jeg skyter, uansett hvilken retning vinden kommer fra. Det er ganske genialt, men jeg har ikke turt å stole helt på den. Men den virka greit i går ;)

 

Norges beste langholds skytter??

Langt derifra.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke andre kan dokumentere slike treff som du kan, da?

Flere, de bare ikke på Youtube, eller knapt på Kammeret.

 

La det ikke være tvil, Knut Erik er meget god - men at jeg kjenner et par håndfuller personer som kan treffe et dolokk på 1000m hold, det tror jeg nok - trolig flere. Å rangere dem skal jeg ikke gi meg inn på. Og som alle ikke er på Kammeret, så kjenner ikke jeg alle heller.

Det er en god del folk rundt forbi, som synes det er gøy å skyte langhold, og særlig de tilfellene der ivrige DFS-skyttere, gjerne med militær bakgrunn, kombineres med overdreven iver for langholdsskyting - så blir det giftig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

IDAG, kan det ligge an til et testskudd eller 3, på 2018 meter. Jeg må bare samle litt folk som kan passe på at det ikke er andre personer i nærheten, og så må det slutte å regne en times tid.

 

Var ute i dagtidlig og kikka litt, og fant en fin knaus som er såpass stor at jeg forhåpentligvis treffer den, et sted.

Har lada opp noen torpedoer med 93 grs 570 bak, og vil teste disse mot steinen. Hadde ingen problemer med å zoome meg inn med kameraet, og det skulle være lett å se treff på en evnt video.

 

Ble nesten litt oppskjørta her ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...