Jump to content

338 Lapua Magnum fra eska til hjortelia


KnuteriK

Recommended Posts

Ja, jeg føler at alt skal stemme ut til 1200 meter må. Treningen det siste året har gitt gode resultater på papp og stål, så jeg har ikke dårlig samvittighet for å løsne skudd mot hjort på de aktuelle holdene.

 

Time will show. Bråk blir det garantert. ;)

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Spennende tråd :!: Mye bra skyting :)

Skyting på vilt på 1000m+, tja skal ikke si hva jeg mener om det. Håper hjorten tar et skritt bak, det har den jo god tid til iallefall :roll:

 

Du må lære deg å lese. De aktuelle holdene er 390 og 550 meter. Hjorten rekker ingenting da. Og om jeg får sjangs på 1000 meter så blir det vel skutt, men det får du ikke gleden av å lese om her :grin:

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Vanvittig bra skyting!! :shock: Gleder meg vilt til flere reportasjer utover høsten! :D

Burde nok revurdere kulevalg om du vil ha noe igjen til grillen :wink:

Hva slags kule mener du er egnet til denne typen jakt?

 

@kimjorgen: Er du virkelig så "innesnødd" at du ikke tror en så dedikert langholdsskytter som Knut Erik tar hensyn til slike ting??? Ta deg sammen! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hva slags kule mener du er egnet til denne typen jakt?

 

Jeg har iallefall tro på Lapua Scenar. Den ekspanderer ikke, om det er det som er kriteriet. Skal en være fancy, så har en jo også 265gr Barnes TTSX BTLR. Den ekspanderer nok ganske kontrollert, som Barnes-kuler flest.

 

K

Link to comment
Share on other sites

GlennG,

 

KnuteriK bruker jo ikke Barnes LRX, men Berger 300gr OTM - det er vel alment akseptert at den ekspanderer nærmest uansett, iallefall helt ned mot transsonisk hastighet. Denne kula har vesentlig bedre BC enn Barnes LRX, og KnuteriK sender den avgårde i høyere hastigheter andre sender Barneskula i. De kommer til 1100m med over 500m/s. Høyere hastighet enn Barnes-kula kommer til 800m med...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har skutt 6 dyr til nå, men ingen med 338'n.

Det har ikke vært forhold til å skyte med den, da jeg har måttet snike meg rundt omkring med børse for å få tatt dyra, så da har jeg brukt 65 rws, som er litt lettere å bære. Ifølge værmeldingen blir det ikke noe action i den kommende uka heller, 15 m/sek vind og regn er ikke de rette forholdene for lh jakt.

Men det skal nok bli. ;)

Link to comment
Share on other sites

Pga mye grisevær, har jeg sittet og fiklet litt med hylser til 338'n idag.

Fant frem de 50 Norma hylsene som er eldst, og som har mest omladninger, og gikk igjennom de. De har vært avfyrt 22 ggr, har aldri vært trimma.

Men idag, så målte jeg de til 69.8mm, som er maks i mitt kammer. Så da ble det frem med hylsefres, og etter smøring og pressing, fresa jeg de til 69.2mm. Samtidig fresa jeg hettelommene, noe jeg alltid gjør ved hver omladning.

Etter at jeg var ferdig, er de nå klare for gløding, men det gidder jeg ikke begynne med idag, men jeg tok å veide hylsene. Hyggelige tall kom frem på vekta. 39 av 50 hylser var innenfor 2 grs av min/maks av hverandre, og lå i snitt på 328 grs. De 11 siste var litt tyngre og lå på 330 og 331 grs. Tipper jeg ikke er bedre å skyte enn differansen på hylsene, så alle 50 fortsetter sammen.

 

Jeg var tidligere i år skeptisk til å kjøpe Norma hylser, siden alle som skyter med de "over there" klager på at de er myke, gir lavere hastigheter, og har kort levetid.

At de er litt myke i forhold til Lapua hylser er jeg enig i, men ikke så myke at det blir et problem. Jeg har lada de til 91 grs 570, og ikke fått noen merker på de etter utstøter osv. Men på 92 grs, skjer det noe, som ikke skjer med Lapua, nettopp at de blir stempla i rompa, og får romme hettelommer.

Hastighetsmessig, tja, i forhold til Lapua, nokså likt, har opplevd at 1 Norma hylse som snek seg inn i en Lapua serie under kronografering, dro opp ES'n, ved å ha høyere utgangshastighet med samme kruttvekt og kule.

 

Så om valget står mellom Norma eller Lapua ved neste runde med innkjøp, så blir det Norma.

Med så mange omladninger har de virkelig holdt seg bra, og jeg kan fremdeles ikke finne noe slitasje på de. Kanskje får jeg 40 omladninger, tiden vil vise. Nå har jeg et meget bra kammer, som nok kan ta på seg mye av æren, men sånn synes jeg det skal være når man betaler over 8 lapper for ei pipe hos en børsemaker.

Han har brukt en match brotsj, og det er jeg glad han gjorde.

 

Vinden har begynnt å løye, så jeg håper å kunne snart skyte et dyr med Ikonet, men foreløbig ligger børsa innaktiv i bilen, mens jeg sitter på post.

 

Ha en fortsatt hyggelig aften :)

Link to comment
Share on other sites

Har idag vært ute og testa rifla i bratta der dyra skal gå. Det var ingen dyr der, men jeg fant en pen stein på 728 meter.

Det var 25 graders vinkel, og om jeg ligger akkurat der i fremtiden, er det en grei plass å plukke dyra fra. KOrteste avstand er 633, og ut til knappe 1100 meter.

La inn alle data i AB, og løsna et skudd. Det var vel så midt i som det gikk an å få det. Men fy faen så det smalt. Skyter rett imot og over en massiv granskog, og det gjalla noe sinnsykt. Ingen sjangs å kamuflere skudd derfra. Det smalt godt i steinen også, og røykskya hang igjen oppe i lia i et minutt. :)

 

Skal tilbake nå, og se om dyra er der ;)

Link to comment
Share on other sites

Grunnet endel støy rundt dette med langholdsjakt, kommer jeg ikke til å skrive noe om det i denne tråden.

Jeg kommer til å fortsette å skrive om treninga og legge ut filmer fra det, men noen avhandling og film fra jakta kommer desverre ikke.

Jeg kan legge ut noen bilder av slakt osv, for å vise effekten av kula i viltet, uten å si noe om avstanden det er skutt på.

 

Jeg gjør ikke dette for min egen del, men for resten av "jeger standen", som vistnok blir skadelidende pga av min ærlighet under jakt.

Kanskje jakt Norge er mer modent og klar om noen år. Får vente til gubbeveldet er utdødd.

 

Sånn er livet :(

Link to comment
Share on other sites

Vi får fortelle sannheten da; det er alltid dagslys (men ikke skarp sol!),holdet er alltid 100,00meter, dyret står alltid i ro med venstreside mot skytteren og skuddet treffer alltis venstre ventrikkelkammer, fluktstrekningen er alltid under 30meter. Og ikke minst, liten eller ingen kjøttødeleggelse.

 

Håper kammermoraltilsynet er fornøyd nå da når de har kneblet en av kammerets mest leseverdige (og ærligste!) skribenter.

Link to comment
Share on other sites

..... Får vente til gubbeveldet er utdødd.

 

Utblåsning

Trist som f.... at "Gretne Gamle Gubber" og selvoppnevnte "§-ryttere" skal få gjennomslag for sin ekstremist-sensur på denne måten.

 

 

Men jeg skjønner deg godt, det er en tung kamp å stadig måtte forsvare seg mot usaklighetene fra disse "diktator-spirene".

 

Det er blitt litt mange " du-kan-mene-hva-du-vil-så-lenge-du-mener-det-samme-som-meg"-typer her.

Dette gjør at en del potensielt gode bidragsytere ikke gidder å bidra :!:

 

 

 

Utblåsning slutt

 

Kammeret blir ett fattigere forum uten bidragsytere som deg. Vil benytte anledningen til å takke deg for mye godt lesestoff.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Knuterik, gubbeveldet og de gretne gamle gubbene vil nok aldri dø ut.. De finnes i alle nettforum, skytterlag, jaktlag, nabolag og i alle aldre og kjønn. Det vil alltid være noen som veit/er bedre enn andre, fordi de.... (lokaliser egnet irrasjonell grunn her) og pr. definisjon er guds utvalgte. De er nært beslektet med bloggere i sin tro på egen perfeksjon, allvitenhet og troen på at vårherre har utpekt dem til å rettlede oss vanlige dødlige, eneste forskjellen er valg av medium og at bloggere i høyere grad er forelsket i seg selv (enkelte har et gammelt voksenblad i nattbordskuffen, bloggere har speil..). Men til poenget; den eneste måten å fjerne slike irriterende moment er å ignorere dem og/eller be dem dra til helvete, mao. synes eg du bør ignorere klagingen og sutringen fra dem.. Vi andre/folk flest her på kammeret setter iallefall stor pris på den info. og erfaringer du, M67, Roe og andre kommer med. Det er faktisk slike tråder vi virkelig trenger her på kammeret, tråder der man kan utveksle erfaringer, få saklig og objektiv info. og kanskje tom.lære noe nytt.

 

Så igjen Knuterik, gi faen i sutring og klaging, forsett som før. Du har MANGE seriøse skyttere og jegeres støtte.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje jakt Norge er mer modent og klar om noen år. Får vente til gubbeveldet er utdødd.

 

Er dette samme gubbeveldet som ligger med gammel rusten 6,5x55 med hartd avtrekk og skyter opp til elgjakta så flisene fyker av ramma rundt blinken?

De som sitter på post mitt på natta med et 2-8x kikkert fra 1972.

De som glor olmt på deg når du kommer på skytebanen med en tofot påmontert og selv skyter stående med grå stær og parkinson når de kommer ut i skogen?

Link to comment
Share on other sites

Nei, nei, NEI!!!!!

Nå klarte altså noen få igjen å ødelegge for de mange.

Dette har vært en av de mest lærerike og underholdende trådene på dette forumet, og nå er den "vingeklippet".

Det irriterer meg noe så grønnj........!!!!

Kom igjen Knut Erik, drit i grinebiterene og skriv like frittalende som før.

Alternativ kunne du jo gjort denne tråden kun tilgjengelig for "inviterte" medlemmer som tåler å lese den. :-)

(hvis noe slikt går an da)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, lukkede grupper alle kan bli med i, moderatorer som sikkert kan lese alt. Kort vei til media etc... Jaja - kanskje fins det grupper allerede :wink:

Når det ble så mye storm, de involverte fikk mer enn de likte vet jeg, om "geitejakta", hvor uønskede dyr ble skutt fordi de ikke lot seg fange, og man bare insinuerte langt hold... Ja da tror jeg KnuteriK gjør klokt i å holde kjeft om de få hjortene som detter langt unna. Iallefall sålenge han forteller meg det 8)

Det er ingen grunn til å tvile, jeg kan sette penger på det, på at en eller annen faen (selv Jesus ble angitt, mener jeg å ha lest..) vil anmelde saken om KnuteriK skriver en malende historie om hjorten han skjøt på 1194m. Og det er ingen tjent med.

Mitt håp er at tråden fortsetter som før, lett sensurert, gjerne med smådruge hold rapportert, kanskje øker de etterhvert?

Uansett så ser jeg fram til fortsatte treningsrapporter, rapporter om hjortefall på ukjente hold, og andre "ramblings" fra jakt og skyting i hjorteliene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skrevet det før, og skriver det igjen: Folk tenderer til å anta at deres egne begrensninger gjelder for alle andre. Det gjelder spesielt for de som er trangsynte, uten evne til å assimilere kunnskaper og helt uten evne til selvinnsikt...

 

KnutErik, fortsett gjerne å skrive. La disse undermålerne som absolutt må klage fordi de opplever noen som har et høyere ferdighetsnivå enn dem fortsette med å ha en skarp "stick up their ass"... 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...