Jump to content

338 Lapua Magnum fra eska til hjortelia


KnuteriK

Recommended Posts

Du har ikke vurdert en Krag til denne skytinga på over 2 km? Er bare å stille baksiktet på 2100 meter, og sikte rullende på steinen.

Det har man da faktisk (nesten) prøvd, med Mauser rett nok, husker ikke om KnuteriK prøvde, men han var der - lengste holdet jeg klarte å få treff på 40x40cm gonger var 600m, og allerede på 1000m kunne vi ikke finne ut hvor kulene ble av... Det vil være en overdrivelse å si at avstandsmerkingen på siktet var godt kalibrert :wink: Mulig det er bedre på Kragen.

Nå hadde vi jo ikke hold over 1600m den dagen så vi hadde nok ikke fått utnytta Kragen fullt ut heller.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå skutt inn rifla med litt heftigere ammo, og logger nå 300 grs OTM til ca 880 m/sek. Dette gjør underverker med elevasjonen, tidligere har jeg ligget på 28-29 moa på 1000 meter, nå er jeg nede i 22.5 moa. Dette gjør også at jeg slipper å holde over med retikkelet på 2043 meter, jeg trengte 103.6 moa der forrige uke, nå er jeg nede i 95 moa. Siktet kan kneppes til 101 moa.

Jeg har mistet endel fart nå etter 1800 skudd, men kula kommer nå uansett frem.

Artig detalj at 300 grs OTM går ca 10 m/sek raskere enn 300 grs SMK, med samme kruttmengde og friflukt.

300 grs SMK, er fremdeles favoritt kula når det gjelder presisjon.

 

Her er bilde av de 2 første skudda på 2043 meter. Skudd nr 3 satt utilgjengelig til for å kunne ta bilde.

 

2043.jpg

 

Og her er skuddet fra dagen da været ikke var det beste. Slett ikke ille :)

 

20120925_171144-1.jpg

 

Og et oversiktsbilde av valdet fra steinen på 2043 meter. Kan desverre ikke peke på standplass, da noen kan ta det ille opp ;)

 

20120925_170249.jpg

Link to comment
Share on other sites

Flott natur i hjembygda di!! :D

Hvor langt er det mellom treffmerkene på det første bildet ditt? Vanskelig å se for seg skalaen på bildene... :oops:

Hva slags krutt, primere og hylser brukte du på 2-kilometers skudda?

 

Dette er herlig lesning for en som sitter å venter på ladeutstyr for å komme igang med "langt-vekke-skyting" :D:wink:

 

Takker for all input!! :D

Link to comment
Share on other sites

Satt faktisk og regna litt på 2500 meter. Jeg må opp 151 MOA. Det kan bli tricky, men ikke umulig.

Shawn Carlock skyter på 2500 meter med sin Edge +p, men han har endel høyere utgangshastighet, og skyter i 4000 ft høyde.

 

Da lander han på 101 moa, så det er en viss forskjell ute og går. Men det må jo prøves, jeg har 2 steder og teste på.

Jeg kan ikke tilte kikkerten mer heller, da tar den nedi løpet. Klart 80 moa tilt hadde gjort seg, med 0 på over 500 meter, men jeg kommer uansett ikke så mye lenger hva knepp angår, da det eter på seg utrolig mye fra 1500 meter og utover.

 

Vi får se.

Nå vil jeg konse om å kunne skyte et dyr på de holdene jeg har trent på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 60 moa tilt i skinna og ringene nå, så en 40 moa skinne ville gjort susen, men da frykter jeg at kikkerten subber i løpet. Men jeg kan kanskje klare å skimse opp hele skinna, så siktet kommer klar. Skal bestille meg en 40 moa + skinne etter jakta.

Prdd treffer jeg midt i på 220 meter med 60 moa tilt og siktet skrudd helt i bånn. Ingen problemer med det, da jeg ikke skyter så mye på avstander under 500 meter. Skal regne ut hvor mye jeg trenger å være over på 100 meter, for å kunne ha 100 moaa til 2500 meter. Jeg mener at det skal være mulig å treffe "greit" ut til nærmere 3000 meter, jeg har 2860 meter som maksavstand, men jeg må vente til jakta er ferdig, og da er det forhåpentligvis is i veggen der jeg skal skyte. Det blir spennende fremover, og litt gal må man jo være ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg freser ned EGW-skinna mi på Savagen i morgen fra 20 til 65MOA. Driver og søylebedder ny stokk og tar det i samme slengen.

Da er jeg ~15MOA over på 100m og i center rundt 650m. Jeg er også under 100MOA ut til 2075m som er lengste holdet der jeg

skyter nå (640moh). Terminatoren har jo 20MOA legg under i retikkelet og 25 over @26X - så det er jo ikke noe problem å holde

under om en på død og liv skal skyte 338 under 600m - man har jo andre våpen til slikt :D Med ballistikkprogram får man jo enkelt

verdiene på holdet uansett..

 

Senere i år kommer jo den nye Hensoldt'en med 40MIL (~144moa) justering i tårnet - så da kan du jo tilte deg til innskyting på

1000m og ha resten i kikkerten + evt hold. Om du DA fremdeles har problemer må du opp i hylsevolum 8)

 

 

-H

Link to comment
Share on other sites

Fett!

 

Det er bare å handle med en gang. Vi samarbeider med kommunen om å regulere en hel dal til

semi-permanent feltbane med gonger ut så langt vi vil. 3K garantert. Kan ikke si mer nå, men

vi har mye på gang.

 

Angående kuler, kanskje du kan forske litt på noen av disse?

 

https://cuttingedgebullets.com/cgi-bin/commerce.cgi?search=action&category=1338

http://www.dynamicresearchllc.com/2.html

http://www.gsgroup.co.za/338267SP250.html

http://www.gsgroup.co.za/338309SP142.html

http://www.rmbullets.com/page6.html

 

Dyr hobby, men kanskje den eneste veien å gå over 2K med vettug BC - i alle fall på papiret..

Tenk lenge og hardt på twist før du handler ny børse. Lange kuler er trassige å stabilisere.

 

 

-H

Link to comment
Share on other sites

Idag har rollene snudd.

Jeg er anmelder og han som anmeldte meg, sitter i saksa.

 

Mannen har fjerna diverse Hardox plater fra mitt "skytefelt". Tidligere har han sagt at disse er innlevert til politiet.

Men politiet har bare fått 1 plate, den har jeg nå fått tilbake, så hvor er resten?

Snakket med en venn av "idioten" som kunne fortelle at, joda, platene mine er kastet. Aha.

 

Så nå har politiet kontakta mannen, og gitt ham ultimatum, hoste opp platene mine, eller bli anmeldt og idømt bot og evnt erstatning. Tipper han angrer at han i det hele tatt la seg oppi skytinga mi :)

 

Jeg har vært til skogs og hengt opp 3 plater som jeg har liggende, og kommer til å skyte litt i morra, om været er ok. Må jo trene litt selv om det er jakt. Har ikke blitt allverden med 338 skyting siden kurset i august. Så da kommer det vel en filmsnutt. Tenkte å strekke holdet litt utover det vanlige, om det går ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har vært ute og lakka gongene, med hvit merkesparay, stor boks som oxo var billig. Helt gull.

Skyting kunne jeg bare glemme, det blåser noe sinnsykt der inne, så det blir bare bortkastet ammo. Jeg skyter aldri på dyr i 5 m/sek +, uansett, så da venter jeg på bedre forhold.

 

Sitter og lodder kabler til Hexacopteret mitt, satser på maiden ila helga. Da står det 2 coptere her, klare til å filme litt skyting.

Skal inn på skytebanen og få en 300 meter skive, som jeg skal tape fast på en passe stor presenning, så blir det blinkskyting på 2 km så fort det blir forhold. Mulig jeg skyter andre veien, og ligger oppå berget som jeg skjøt på sist, og setter blinken ved "standplass". Da er det mye enklere å ha mannskap som kan sjekke treff, uten å måtte ligge bak stein og blåbærlyng i påvente av mine skudd.

Spennende :)

Link to comment
Share on other sites

Da er det vel på tide å begynne å skyte i vinden snart?

338lm er en utrolig enkel patron i vinden og med enstrukturert arbeidsrutine får du raskt the hang of it.

 

Hundremeterne : 3 x effektiv vind burde bli omtrent rett.

Du vil oppdahe en ny dimensjon ved 338'n når du hacker vinden

Link to comment
Share on other sites

Skal skyte mer i vind når jakta er over. Vil ikke skyte for mye i terrenget her uten at det er hjort i sikte.

Ligger ute med 338'n nå. Har sikta på et dyr 1900 meter unna i en halvtime. Dyret står dønn i ro. Men med 11 m/sek vind fra "alle" kanter, er det bare å nyte synet. Har vel tatt over 20 avtrekk på dyret til nå ;)

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir bare mer og mer spennende! Såpass interessant at jeg vurderer å blåse støvet av min egen 338.

Regner med at dette ikke stopper på 2KM. Det finnes jo kvassere saker enn 338.

 

Forresten..... den alltid strømtomme Galaxyen din? Åssen får du brukt den , uten strøm mener jeg?

Enkelte vil ha det til at den går på VV n570. Stemmer det eller? :lol::wink:

Link to comment
Share on other sites

Her skal jeg komme med et ærlig, HÆ?

Hundremeterne : 3 x effektiv vind burde bli omtrent rett.

 

Siden vi er på ting jeg ikke begriper. Av og til så skyter en over en dal. Jeg finner det ekstremt vanskelig å bedømme vinden da. Selv om skyene durer ivei på langs av dalen og det blåser 5m/s langs bakken, så kan vi komme ut med 0 effektiv vind, Og ofte er det 2-4 klikk "løft" også (@1km) - ideer om hvordan en forutser sånt?

Ellers er jeg jo enig med Roe, blåser det så skal jeg ihvertfall skyte.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja den terrengkoden "fjell og dal" er rimelig cracket og tren/overførbar (blog 48) men deler ikke den på internett.

Har litt verifisering igjen på de lengste holdene.

 

Fasit-(hundremeterne :3'ish X effektiv vind) = terrengmodding.

 

Fiks sjæl, mønsteret dukker fort nok opp i loggboka ;)

Link to comment
Share on other sites

Om noen vil skyte i vind, er det bare å komme hit. Sånn vinden var idag, er det å skyte på 750 og 965 på B14 bare barnemat.

 

Jeg synes det er lærerikt å skyte i vind, men da må jeg være mer forberedt og evnt ha med en spotter. Lørdag er det meldt "bare" 5-8 m/sek så da skal jeg og Robin teste 2stk 6.5 og 338'n.

 

Er forresten muligheter for et lite treff her seinere i høst om noen har tid og lyst. Grunneierene er veldig med på det, politiet oxo.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Skal skyte mer i vind når jakta er over. Vil ikke skyte for mye i terrenget her uten at det er hjort i sikte.

Ligger ute med 338'n nå. Har sikta på et dyr 1900 meter unna i en halvtime. Dyret står dønn i ro. Men med 11 m/sek vind fra "alle" kanter, er det bare å nyte synet. Har vel tatt over 20 avtrekk på dyret til nå ;)

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

 

Hvorfor ikke krype 1000 meter nærmere eller event. hvor nærme du må? :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hjorten stod langt oppi fjellsida, og vi har bare ei kolle igjen på kvota. Greit å han buffer i tilfelle noen tror de skyter spissbukk i måneskinnet, og så viser det seg å være noe annet. Har skjedd før.

 

1000 meter med vinden som et her nå hadde garantert blitt bom, i værste fall skadeskyting.

 

Men ved 36x zoom på kikkertsiktet hadde jeg full kontroll på dyret. Hadde det vært en bukk skulle jeg lett ha sett hvor mange tagger den hadde i geviret.

Ved 52x zoom var det for lite lys til noe fornuftig skyting.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke gjøre annet enn å gjenta det alle andre sier her, nemlig at dette er en flott tråd som det er oppriktig gøy å lese.

 

Jeg har vist en del av videoene dine til kona, og hu begynner å bli veldig interessert i å prøve litt langhold nå. Så får man se hvor det bærer...

 

Du skal også ha ros og respekt for den ryddigheten du tilfører både langholdskyting spesielt og jakt og skyting generelt. Det er tydelig at du har hatt igjen for det i dine møter med politiet, og det er ikke tvil om at vi alle vinner på seriøse YouTube-videor kontra tull og lek.

 

Stå på!

Link to comment
Share on other sites

Takker for hyggelige ord.

Jeg gjør mitt beste for å være ryddig og nøktern, selv om jeg av og til får et lite glimt av djævelskap i meg, men det er aldri vondt ment.

 

Sitter og ser ut på sinnsyk vind, skogen svaier frem og tilbake.

Har akkurat bedda 300 win mag'n, det kom 230 grs OTM kuler i posten her til den i dag, så jeg skal gå igang og lade litt. Er spent på col og evnt hastighet, skal bruke 570 krutt.

 

Skal hente 300 meter skiva i ettermiddag, og klargjøre den for litt medvinds skyting på 2km i morra. Kan bli bra. :)

Link to comment
Share on other sites

og ligger oppå berget som jeg skjøt på sist, og setter blinken ved "standplass". Da er det mye enklere å ha mannskap som kan sjekke treff, uten å måtte ligge bak stein og blåbærlyng i påvente av mine skudd.

Hvor nære tør LongRange å stå :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Han stod ca 30 meter fra skiva, og det var en ekkel opplevelse.;)

 

Da har jeg vært og skutt.

Har holdt på siden kl 11 idag, og er nå meget sliten og sulten. Men jeg poster først, mat etterpå.

 

Blinken ble rigga, kamera ble rigga,og jeg rigga meg opp. 2 stk medhjelpere strategisk plassert i terrenget.

Holde ble målt til 2004 meter. Jeg orka ikke gå helt opp på steinen med full opp pakning. Kall meg lat.

 

Det er desverre mulig å se hvor jeg skyter i filmen, og derfor kan jeg ikke legge ut noen film. Det er mulig å gjenkjenne omgivelsene, og det vil jeg ikke at diverse personer skal se. Så beklager der. Men det jeg kan si fra filmen, er at man ser ingen nedslag, selv om kameraet står få meter fra skiva. Kamera 2 er oppe hos meg, og filmer bare meg mens jeg ligger og skyter, og det gidder vi ikke se på.

 

Skjøt 2 innskytingsskudd, traff greit, var til og med på pappen, kl 11 i 6'ern uttafor svarte ringen.

Skjøt så en 5 skudd serie, perfekte forhold, lite vind ok lys.

 

Skjøt deretter er 4 skudd serie, men etter skudd nr 1 begynner det å blåse, så jeg treffer ikke mer. Lost in space, som M67 bruker å si.

 

Her er noen få bilder, tror vi legger diskusjonen død hva presisjon på 2000 meter med 338 LM angår.

Neste blir 2500 meter.

 

Treffa er oppe i venstre hjørne, men i bildene blir de nede i høyre, pga av skiva ligger på bakken.

 

20121006_155127.jpg

 

20121006_155135.jpg

 

20121006_155024.jpg

 

20121006_155000.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer. Artig å se! Noe annet enn fjottskytinga du linket til i begynnelsen ( amerikansk film)

 

Litt vanskelig å ta på øyemål, men en spredning på 1,7 MOA og en treffsikkerhet på 2,x MOA?

Det er nær identisk med det jeg får. Du kan jo vurdere en runde uten gløding ( eller gjør du degte like mye for hylsenes levetid?) og spare det arbeidet. Du har dog mange flere omladninger på hylsene enn meg og jeg har litt vertikal spredning. Tror også du er litt tightere på 1000m.

 

Spør om å få låne en snipetech målindikator (usikker på navnet, lampe som blinker ved treff). De burde være interessert i reklameeffekten. Burde være bra for både film og eget hode.

 

Dere burde vel Dere burde vel snart skjønne at dere hacker et kurs utmerket selv? Tror en treff slik du nevnte ville gi godt oppmøte og en god start på "lokal infrastruktur"

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det var en forholdsvis ekkel opplevelse å stå så nærme nedslagsfeltet ja. Vi hadde på høyttaler på telefon så det var lett og høre når kula ble sendt og uansett hvor mye jeg prøvde å unngå det

så knep rævhålet seg igjen under flyvetiden. Stor lettelse hver gang den slo i marka. Det merkelige er at det smeller som faen selv om kula er langt under lydhastigheten...

 

Først kommer lyden av skuddet i telefonen, så går det noen sekund før man hører et lite klikk idet pappen blir penetrert og et lite millisekund etterpå kommer et heftig blloommmpp!!! av anslaget i marka før smellen kommer.

Det er nesten umulig å forklare hvordan lyden oppleves, men det er ikke som et munningssmell med tilhørende brak og ekko utover fjellsidene. Mer som om man skyter rett opp og smellen er borte med en gang.

 

Når det gjelder å skyte "samlinger" på langt hold (1500-2000m ++) så er det ingen her inne som kan si at det ikke er mulig uten å ha prøvd det....mye!

Kriteriet for å få det til er at man må ha en kule som er stabil i overgangen fra super til subsonisk hastighet. Selv en 6,5x55 kan brukes til dette så lenge kulen overlever overgangen.

 

At en 6,5x55 eller en 300 WinMag ikke har samme punchen som en 338 er et helt annet tema, men alle penetrerer papp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...