Jump to content

338 Lapua Magnum fra eska til hjortelia


KnuteriK

Recommended Posts

Å skru på solblenderen har jeg allerede gjort. Det som er kulet er at sola skinner på ansiktet mitt, og så lyser ansiktet opp inn i okularet på en måte. Om jeg fokuserer på selve okularet, så ser jeg speilbilde av øyet mitt og tilhørende hud rundt.

 

Har ligget ute under trampolina nå i en halvtime og sjekka litt skumringsverdi, og den klarer seg veldig fint inn i hjorte timen. Det er den timen da hjorten heromkring kommer nedover lyngen fra fjellet, og skal inn på innmarka. De bruker en god time på det, stor sett.

Fant ut at kikkerten er litt nærme øyet, så jeg løsna på skruene og flytta den en cm lenger frem. Da ble det mye bedre med tanke på hvor sensitiv den er på øye plassering. På 12x, må jeg strekke hodet litt nærmere men det går greit. Rart at man må flytte på hodet ved 12-16x, kontra 16-52x.

 

Kikkerten tracker veldig bra, jeg liker det store rattet, og sidejusteringa er tight og enkel å kneppe, uten å se på den.

Etter at jeg merka opp med MOA helt opp til 98, er det kjapt å stille seg opp på lange hold. Man slipper å telle, er bare å vri og følge med på talla :)

 

Må vel ta en liten innskyting i morra, siden jeg har flytta siktet. Skal også skyte på 300 meter i morra ettermiddag, så da blir det spennende å se hvor god den er på blink.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner hva du mener. He he det er sikkert ikke dumt med noen timer i sola for å matte ned trynet he he, du er ikke den eneste som er lik bleik etter vintern.

Utrolig genialt med den merkinga du fikk til der. Åssen fikk du til den micro skriften der?

Link to comment
Share on other sites

Ang dette med merking av tårnet. Jeg brukte Micr Works, og brukte den minste skriften, er vel 10? Printa ut alle tallene jeg trengte, og skjærte de ut med Olfa kniv. Deretter tok jeg en tynn airbrush maskeringsteip som er 6mm bred og la en runde rundt tårnet. Merka av med tynn penn for hver hele MOA, tok den av og teipa den på et ark. Brukte så limstift og limte alle talla på arket under teipen. Tok 2 timer. Så festa jeg det hele til tårnet med blank teip.

 

Solbriller hindrer ikke at ansiktet lyser mot linsa, desverre.

Link to comment
Share on other sites

Etikettskriver er bedre, der er det lim på baksiden. OG du får kjøpt vannfast papir. Eller man kan gå et skritt lengre å bruke plastfilm med lim på baksiden spesielt egnet for laserskrivere.

Link to comment
Share on other sites

Ecxel limer ikke, men du kan få ut en papirstrimmel med tallene i riktig rekkefølge og riktig størrelse/avstand, så er det bare å tape eller lime på.

Etikettskriver er selvfølgelig det optimale :smile: .

Link to comment
Share on other sites

På tårnet på IOR'n går det ikke å bare printe ut, da tårnet's diameter vokser oppover. Jeg prøvde å tilpasse, men det blir feil. Har man et tårn som er som en tønne, er det nok enklere å bare finne avstand og printe ut.

 

Har akkurat vært ute og skutt inn børsa på nytt, siden jeg flytta litt på siktet i går, måtte 2 knepp venstre og 6 knepp opp. Jaja.

Har akkurat henta 50 hylser ut av steke ovnen, jeg gløda de før jeg dro ut idag, og nå skal det freses hettelommer og fylles i krutt og kuler. Livet er herlig dere :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en drill, og så har jeg ofra ei pipe fra et gammalt pipesett, som jeg har mekka et feste på, så den går nedi drillen.

Så bruker jeg 2 brennere fra Biltema, og gløder i ca 8 sekunder, mens hylsa roterer, og så dropper jeg de i vann.

 

2012-02-06211914.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye tror du det har å si med å gløde hylsene?

 

Og - hvor mange ganger omladning har du registrert at hylsene tåler når du gløder de - kontra ikke?

 

Har ikke gjort det på 6,5 og vet heller ikke om det kan ha noe for seg - men hadde sikkert vært greit å prøvd. Regner med du gjør det etter at du har pressa de?

 

Ellers så er det bare givende å lese her - selv om det er et par sider jeg ikke har fått med meg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det ser nok skumlere ut enn det er. 20 cm forran enden av flammen er det ikke varmt i det hele tatt.

 

Jeg gløder hylsehalsene ved hver omlading nå. De eldste hylsene er Lapua hylser jeg kjøpte ifjor. Noen av de røk på 6 omladninger, mens 50 andre av de har nå holdt 17 omladninger.

Norma hylsene jeg har, har vært lada 14 ggr, og jeg kjenner ingen form for slitasje innvendig ved trykkringen.

Så min konklusjon så langt, er at gløding gir bedre snitthastighet (lav ES) eliminerer sprukne hylsehalser og dermed øker levetiden på hylsene. Jeg konkluderer også med at Norma sine hylser holder meget høy kvalitet, til en lavere prise enn Lapua, men de liker ikke de hardeste ladningene like bra. Hettelommene blir fortere utvidet ved hard lading hos Norma hylsene. Lapua har ikke romme hettelommer ved maks lading, som hos meg er 93 grs 570.

Link to comment
Share on other sites

Jeg handla 6 kg N570 for flere mnd siden, så jeg har hatt endel krutt, men nå nærmer det seg slutten. Har kjøpt hos forhandler på østlandet, men nå er det vanskelig å få tak i. Jeg har N15 i reserve, får litt lavere hastighet, men får da skutt.

Link to comment
Share on other sites

Da blir det en tur på Biltema for å handle diverse - dette med gløding må testes ut. Satt å sjekket litt hylser i dag - norma sine til 6,5x55 - omladet 8 ganger, og det var et par jeg kastet av 300. De andre var bra, men oppdaget at noen var større innvendig diameter på i halsen enn andre, selv om de har gått gjennom samme pressinga. Så det skal bli spennende å se hva som blir forskjell når de glødes. Takk for inspirasjonen ;)

Link to comment
Share on other sites

Det var vel og merke endel ujevn vind denne fredagen, men skytingen gikk nogenlunde greit likevel for min del.

Her er tre samlinger skutt under full konsentrasjon. Man får et inntrykk av hvor viktig det er med god og jevn ammo.

 

Alt skutt på 300 meter med 300 WinMag.

 

Her er kuler, hylser og ladning nøyaktig like, sortert før og etter lading.

sortert.jpg

 

Her er patronene sortert etter lading.

veidetterlading.jpg

 

Her er en mix, ingen sortering. Litt mer vind under denne samlingen enn de to andre.

mix.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt å sortere hylser tidligere, men både Norma og Lapua sine 338 hylser er innenfor 2 grs av hverandre, så da er det mer enn godt nok.

Kuler sorterer jeg ikke, har gjort det en gang før, og da skilte det 1 grs på de, dette var Nosler CC 190 grs kuler i kal 30.

 

Kruttet blir veid i vekta hver gang, siden korna er så grove at kruttmålet sliter med å svelge de. Ladningene er da nokså jevne.

Nå når alt er i orden med børse og sikte, skal jeg skyte noen serier på 300 meter seinere når jeg kommer hjem fra Skottland.

 

Ingen av de andre børsene mine går like bra som 338'n gjør, på 300 meter og utover. Og da jeg skjøt med IOR'n på fredag på 300 meter, var det en fryd å ligge å se alt som skjer, men når skinna var løs, ble treffa noe merkelige. Men jeg fant ut av det, og det er nå i orden igjen. Det føltes godt av førsteskuddet stod 2 cm under senter på blinken, midt i sideveien. Men etter noen flere skudd begynnte da ting å skje og treffbildet flytta seg hele tida. Mulig jeg skyter en serie på 300 meter på et jorde ila uka om været tillater det, er litt sugen på å se hva børsa er god for nå.

Link to comment
Share on other sites

2 gr differanse mellom hylsene og kanskje 0,5 gr på kulene, det kan jo utgjøre litt det. I alle fall like mye som variasjonen på kulespissene.

Jeg fant faktisk opptil 2.5 gr differanse på enkelte patroner i 300WinMag fra samme lot. 338'en er jo en større hylse og kan jo i så fall gi større utslag...sånn rent teoretisk iallefall.

 

Mener bare at når man er på det "nivået" at man trikler kruttkornene, gløder hylser og freser kulespisser så kan det umulig gi nattesøvn å la det variere så mye som over 2 hele grain på kun en komponent.

Link to comment
Share on other sites

Det spiller liten rolle hvor mye differansen er på de forskjellige komponentene når ES'n er lav. Jeg sorterte ut 50 hylser og kuler i min 300 i fjor, der alle var like, men ES'n lå på 20, og da hjelper det jo lite med lik vekt.

Jeg sover godt jeg ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter i alle fall med ES. Noe må være galt. Har ca 20. Bruker Lapua Palma hylser og Scenar 155. Veier opp med RCBS combo-vekten. Bruker Redding Competition Seating die. Har kun skutt nye hylser. Den f. Kronografen har ikke funket de 2 siste gangene, så nå er en tysk type på vei. Denne skal etter sigende funke alltid. Har skrevet litt her: viewtopic.php?t=70154

 

 

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?zo0pgf

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke så erfaren angående ES, ser at både 300 win mag'n min, og 65 rws'n ligger på ca 20 i ES.

På 200 meter, som jeg ser du skyter på, utgjør jo 20 m/sek 1 knepp på min kikkert, hvilket blir 15mm. Og da sliter du med å få en samling på 12mm.

 

Har 0 erfaring med palma hylser, er lenge siden jeg har lada 308 til eget bruk, jeg vet ikke om du evnt burde skifte krutt type?? Dette vet Rufus mye bedre enn meg.

 

Det jeg har merka, er at i min 338, har jeg lavere ES med Vith N570, enn med Norma 15 (MRP).

 

Har faktisk lada opp 50 patroner nå, med 80 grs N15, for nettopp å teste dette skikkelig. Grunnen er at jeg begynner å gå tom for 570 krutt, og må mest sansynlig bruke N15 igjen, så da vil jeg forske litt på det kruttet, og se hvor jeg havner. Er jo kurs i august, så jeg må ha en backup i tilfelle jeg ikke får tak i 570 innen den tid :)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært ute og skutt det siste av 10 skudd på 1000 meter. Målet var altså å se om jeg kunne holde 1 MOA, og kanskje til og med en 1/2 MOA.

Jeg har iallefall klart å holde meg innenfor 1 MOA av siktepunktet, og det er jeg fornøyd med.

Jeg fortsetter denne treningen ut gjennom sesongen, og håper å kunne skyte enda bedre når høsten kommer.

 

Legger ut bildene igjen av alle skudda, samt noen bilder av plata som jeg tok i dag etter at jeg skjøt siste skuddet.

 

 

2012-04-17160328.jpg2012-04-18115217.jpg

2012-04-19120948.jpg

2012-04-20111122.jpg

2012-04-21101002.jpg

2012-04-22121750.jpg

2012-04-23164844.jpg

2012-04-24191010.jpg

2012-05-07095542.jpg

2012-05-07094737.jpg

2012-05-07084746-1.jpg

2012-05-07084835.jpg

2012-05-07084853.jpg

Link to comment
Share on other sites

En liten tur ut for å teste N15 bak 300 grs SMK.

Snittet landa på 813 m/sek, med en ES på 6.

 

Plata fikk det glatte lag, alle skudd innafor sirkel. Trodde jeg bomma med siste skudd, men ser og hører av filmen at det er treff.

 

 

" target="_blank" target="_blank

 

 

 

 

 

2012-05-07110852.jpg

2012-05-07110904.jpg

2012-05-07110916.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Flott skyting. Sildringen fra elva i bakgrunnslyden passet jo bra til varmehildringene (miragen) i videoen ;)

 

Har vært en tur på biltema i dag, så nå er det bare å peise på med gløding. Men siden det blir en del skyting i mårra, og jeg ble tom for ammo i helgas skyting, så måtte jeg lade opp en lott av 6,5x55 og 30-06. Glødinga får jeg ta ved neste forberedelse, blir spennende å se hva forskjellen blir.

 

Godt gjort å treffe alle 5 - så ut til å være litt vind. Traff med 4 av 5 på ca. 500 m lørdag og 3 av 5 på 800 m. Men gongene var 30x30 og jam vind på ca. 5 m/s fra kl. 3. Alle treff var de siste skudda.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke veldig inn i hjemmelading ennå, men holder da på. Jeg leser det i denne tråden så bruker du å gløde hylsehalsene på nypressa hylser, hva er egentlig vinninga på dette? Dette er nytt for meg så hadde vært fint med en forklaring. Er dette spesielt for 338LM, kanskje... Forresten, fin tråd:)

Link to comment
Share on other sites

Når du gløder hylse halsene, tar du bort spenninger som oppstår når du presser hylsene, og da blir halsene mer "like" og gir jevnere hold i kula, som igjen gir deg jevnere fart og bedre treffbilde. På 100 meter merker du kanskje ikke så mye av det, men jeg skyter mye på over 1000 meter, og der ser jeg at det har noe for seg.

I tillegg slites halsen på hylsa mindre, og du får flere omladninger på hylsene dine, som er med på å holde kostnadene nede, spesielt på et såpass dyrt kaliber som 338 er.

 

Jeg fikk forøvrig tak i en gangs skutte Lapua hylser nå, til 7.5 kr pr stk, og med 15 omladninger, blir skuddprisen billigere enn ferdigrulla 6.5 fra skytterlaget.

 

Har vært ute og skutt 25 skudd på 1000 meter nå ikveld, sammen med LongRange, og forbausende nok, har jeg jevnere treff med N15 krutt enn N570 kruttet. Har jo endel mindre fart, men det utgjør ikke mer enn 16 knepp i høyden. Og jeg har mange knepp og ta av.

Så nå sparer jeg siste rest av 570 kruttet til jeg får 300 grs Berger OTM Hybrid kulene min, som skal tjenestegjøre på langholds kurset, og muligens oppover i hjorteliene til høsten.

 

Har fått tips om butikk som har 570 krutt, men jeg avventer og ser om min faste pusher klarer å hoste opp noe.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken ringer er det du får til i.o.r 'n.

Jeg fikk min terminator i forrige uke, jeg fikk den med lave "low" mounts, men jeg har en mistanke om de blir for lave til riflen jeg har bestillt. Disse er til M1913 rails, stålringer fra ior.

 

Testet på en ar 15 med rail forskjeftet men de var 3 mm for lave. Jeg bestillte egentlig medium, men de var out of order så de sendte low istedet for.

 

 

Siden det har vært en del fram og tilbake med ringer her så kan jo jeg vise hva jeg bruker - og som fungerer.

 

Jeg ble anbefalt Rusan ringer av min leverandør over IOR. De hadde visst litt bedre kvalitet. Ser de har en litt

lavere profil enn ringene til Knut-Erik - hei til deg forresten - og litt tynnere vil jeg tro. Ringene er i stål og er

stødige for å si det mildt! Settet veier 340 gram, er 13mm høye (medium) og 20mm tykke.

 

IMG_0281.jpg

 

De er høye nok til å svelge 40MOA skinner med god klaring. Har testet på Rem 700 Long og 40x med "straight taper

bull barrels" og her er 7-8mm klaring. Pipa er 28-29mm ved enden av skyggen.

 

IMG_0314.jpg?t=1336676840

IMG_0291.jpg

 

Som så riktig påpekt av andre - det er en stooor kikkert! Totalt overkill for alt under 1500 meter 8)

Her til sammenligning med Zeiss Conquest 6.5-20x50 med 25mm rør og S&B 5-25-56..

 

IMG_0295.jpg?t=1336676886

IMG_0310.jpg?t=1336676804

IMG_0312.jpg?t=1336676761

 

Har fått montert den på en liten slarkebørse for litt plinking inntil videre :D

 

IMG_0315.jpg

 

 

-H

Link to comment
Share on other sites

Mine ringer er oxo i stål, de er tunge som fy. De har 28mm grepsflate, kniper godt på IOR'n ;)

Jeg har nå 60 moa tilt på rifla, og da er jeg 2 moa for høy på 100 meter med turret'n i bunn. Helt perfekt egentlig. Siktet ligger så nærme pipa at jeg måtte skjære vekk endel av linsebeskytterne i bunn, for å få den på. Tipper det er 1mm klaring ned til pipa fra solskjermen.

 

Har vært oppe i skogen idag og modda 1000 meter plata. Vi (LongRange) tok med noen deler fra ei gammal trampoline og laga et skikkelig oppheng, og brukte en wire stropp til å henge opp plata med. Har snudd plata, så den er nå liggende. Skal borre to hull i bunn seinere, slik at vi kan henge på ei 30x30 plate under.

 

Plata er av vanlig mykt stål, gikk fort å borre nytt hull, men satan, den er skeiv som en banan. 300 grs kulene lager ikke så veldig store merker, men de har bøyd plata såpass at den nesten ikke lager lyd. Så nå snudde vi den, og lakka og stelte den litt, så den er klar til nye treff. Vi har oxo forandra på retningen den peker, slik at den nå peker rett mot vår nye "standplass". Dermed blir den enklere å filme oxo, siden vi ikke filmer inn fra sida, på en måte. Time will show.

 

2012-05-10123650.jpg

Link to comment
Share on other sites

de virket jo nice de ringene der barbosa. skal sjekke dem ut.

jeg har ikke fått riflen jeg skal montere den på ennå, så jeg vet ikke for sikkert hvor høye ringer jeg trenger ennå, men det blir noe alla passform på en ar 15 med rail skjeftet. altså totalt flatt.

Link to comment
Share on other sites

Har nå sendt mail og allerede fått svar. Siden vi er EØS medlemmer må private sluttbrukere betale moms. De tilbød seg dog å se på muligheten til å gi litt ekstra rabatt.

 

Norway is a member of EEA (http://en.wikipedia.org/wiki/European_Economic_Area" target="_blank" target="_blank) and therefore you as an end costumer cannot buy without VAT. You can however buy any item without VAT if you are buying as a company registered in this field of industry.

 

 

Det stemmer jo dårlig med det som står på denne siden

Norge er ikke en del av den felleseuropeiske momsavtalen. Det pålegges derfor norsk moms på alle varer over 200 kr som fraktes inn til Norge, og denne momsen betales til den norske staten. Man skal likevel som hovedregel ikke betale moms to ganger, og det skal derfor ikke betales moms til det EU-landet som varen kjøpes fra.

 

Selgeren i et EU-land plikter av denne grunn å selge varen uten moms når varen beviselig sendes ut av EU-området, for eksempel til Norge. Når man handler på nettet og velger levering til Norge, skal det dermed ikke legges til merverdiavgift på varen. Husk likevel at det norske tollvesenet vil kreve moms på varen.

Link to comment
Share on other sites

Mens dere har funnet ut av momsen, har jeg brukt natta til å kjøre til Gardermoen. Skal til Skottland og jakte litt. Desverre uten 338. Men det blir kanskje litt langhold uansett så bi får se.

Fikk 750 kuler i posten fra onkel i Amerika i går. Det gikk helt knirkefritt i tollen siden alle nødvendige dokumenter var vedlagt. Så nå skal jeg teste 300grs Begher OTM Hybrid. Kan bli meget spennende.

Link to comment
Share on other sites

En liten oppdatering vedrørende bestillinger fra optics-trade.eu.

De har nå sjekket opp reglene litt nærmere, og det ER faktisk slik at vi ikke skal betale EU momsen hvis vi bestiller på nettsiden.

EU momsen skal nå automatisk trekkes fra når det bestilles fra Norge.

 

Må også bare si at de svarer imponerende raskt på mail. Her har enkelte norske butikker en del å lære.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...