Jump to content

338 Lapua Magnum fra eska til hjortelia


KnuteriK

Recommended Posts

Skjøt 2 dyr i dag tidlig, med 65 rws'n.n

 

Da jeg var ferdig å slakte dro jeg opp i lia og fiksa platene, og lakkerte de opp igjen.

Jeg og Robin har nå vært ute og skutt 20 skudd hver.

Skjøt på 1015 meter, 50x70cm og 30x30cm plate. Og på 725 meter på 20x20 plate.

 

Hadde ikke med AB (telefon), så jeg brukte den ferdig produserte tabellen jeg har på skjeftet, for SMK og OTM.

Den er satt opp med 998 hpa, 10 grader og 0 vinkel, 850 m/sek for SMK.

 

Var litt andre forhold idag, men jeg valgte å gjøre det beste ut av det. For å si det sånn, det blir ikke de store utslaga, det var bare snakk om HVOR på plata jeg traff.

Robin var inne på 1015 plata på sitt tredje skudd.

Jeg traff litt ned og til venstre for senter på første skudd, men innafor en vital sone. Justerte og flytta meg opp på 30x30 cm. Treff midt i, på begge de neste skudd.

Vi skyter vekselvis 3 skudd hver, og prater litt imellom, da får demperene kjølt seg ned, og vi får notert bak øret eller på papiret hva som skjer ute i målområdet.

 

Flytta oss ned til 725 plata. Vi bomma begge på våre 3 første skudd. Robin var over, og jeg skjøt rett venstre, da vi var usikre på hvor jeg traff, siden det ikke ble markant nedslag før på 3dje skudd. Men da løfta jeg mye torv ;)

Robin bomma på sine neste 3, jeg traff på første og plata ble slengt rundt greina den henger i og kunne ikke skytes mer på. 338 er litt heftig på så små mål, jeg må evnt feste en wire i bunn på plata og feste den i ei rot under, slik at den henger i ro.

 

Flytta meg opp på 30x30 cm og 50x70, og fortsatte der. Traff meget godt hele tida, og endte med en 8-9 skudd, som sitter innafor 10cm, på 30x30 plata, skal måle i morra. Men jeg er rimlig sikker på det.

 

Det virker som om at SMK går veldig bra, og man kan skyte veldig gode grupper med den. Berger går oxo veldig godt, men den samler ikke like bra. Men den er suveren som jaktkule, og skuffer ikke på førsteskuddstreffa. Føler jeg er mer sikker førsteskuddstreff med OTM enn med SMK, men jeg har ikke testa på en sånn måte at jeg kan bekrefte dette. Skal ta bilder av den lille 30x30 cm plata i morra, etter at jeg har gjort unna morra jakta :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det gjorde jo egentlig det. Var helt perfekte forhold, ikke et vindpust eller noe. Dyra var veldig rolige, men de stod litt for langt unna.

Er lenge siden jeg har sett dyr oppe i lia nå. Ifjor på disse tider var det full aktivitet med opptil flere store bukker der hver morgen, og jeg hadde sett for meg at det skulle bli sånn i år oxo. Nå når jeg endelig har både våpen og treningen inne, så finnes det ingenting å skyte på.

 

Vi har 16 dyr igjen på kvota, så det kan jo by seg en tjangs, men jeg er like glad om det ikke blir skutt noe dyr på langt hold i år. There is allways next year. Og da har jeg enda mer trening.

 

Har fått satt i stand en selv anviser som jeg tenkte å kjøre til fjells i dag, men det har pissa ned med regn, så jeg avventer til litt seinere. Må få skrudd den fast på noe der oppe, evnt sage ned en bjørk og sette den på stubben. Den blir iallefall plassert ut på over 1000 meter, må litt mer utfordring etterhvert. :)

Link to comment
Share on other sites

Den blir iallefall plassert ut på over 1000 meter, må litt mer utfordring etterhvert. :)

Er vel på hold som sitert over at en virkelig kan ta ut en del av de ekstra hestekreftene LM'en har og utfordringene dukker opp på litt kortere hold for de fleste av oss. Hverfall for min del :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nøkkelen er trening.

Jeg har jo et paradis å trene i, og nå skyter vi noenlunde fast hver lørdag. Og jeg ser at Robin,med 6.5x55, begynner å få inn meget bra treff på 1015 meter nå, han mangler bare å få inn skikkelige laderutiner, der ammoen blir jevnere. Han sliter med høydespredning og stor ES.

Skal selv skyte med min 65RWS nå på lørdag med skikkelig preppa ammo, for å se hvor stor forskjell det er på 338'n og denne.

300 win mag viser seg å være veldig potent, og det skal bli artig å legge seg mer i selen med den i fremtiden. Håper jakta snart er over så jeg virkelig kan konse om treninga igjen, og få ut flere mål på mer varierte avstander. Er litt lei av denne 1015 meter skytinga. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tok en tur ut for å skyte idag, og skulle egentlig ha med ei jente som har lyst til å prøve.

Men iflg hennes far, fikk hun andre planer, så vi må ta det igjen.

Hadde tenkt hun kunne få skyte med 22lr, så siden jeg allikavel hadde den med, skjøt jeg den inn på 50 meter. Fin kråke avstand.

Jeg har bar en liten 4x32 kikkert tilgjengelig der nå, men den få duge enn så lenge.

Etter innskytinga, fant jeg en colabox, som jeg fylte med vann og satte oppe i bakken på marka der jeg skyter. Målte med avstandsmåleren tilbake til rifla, og fikk 260 meter.

Da var planen og skyte 10 skudd mot denne, for å se om jeg kunne beregne et "holdover" og treffe den. Men pga meget lav forstørrelse, var det fi... umulig å se nedslag. Jeg så det nest siste og siste. Pluss ett langt over oppe i gresset. Nå når jeg har sett filmen på fullskjerm, ser jeg at jeg er lav.

 

Har lada opp 50 patroner med 300 grs OTM, som jeg skulle skyte på kurset i sommer. Er 91 grs 570 bak de, men jeg har ikke kronografert disse, og er innskutt med demper. Skulle da være stor kar og ta boksen med 338'n og brems, ja......

 

Nei.......

 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker et Panasonic SDR-T50. Det har 78x optisk zoom og er genialt til filming på lange hold. Det er ikke et HD kamera men kvaliteten er ok. Jeg har kjøpt et JVC kamera nå som er i full HD. Dette har 48x optisk zoom og skal testes ut neste gang jeg skyter. Prisen var 1600 kr hos net on net.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Det blir nok bra det. Jeg må finne et redigeringsprogram som vil spise videofilene mine, men jeg ser at det jeg egentlig skulle hatt, er en ny pc. Denne er 7 år gammel.

Du får legge ut filmer etterhvert som du produserer, film er alltid gøy å se på, kontra å bare lese om hvor gøy du har hatt det ;)

Link to comment
Share on other sites

De legger seg inn som VLC media files, uten at dette egentlig er et format?

 

VLC er en media player så det betyr bare at VLC er satt opp som standard avspiller for filer i det formatet.

De vanligste formatene er jo .avi, .mp4, .mpg og noen andre.

 

Hvis du finner filen i Windows utforsker, høyre klikker og velger properties/egenskaper får du se filtype der.

Link to comment
Share on other sites

Slet med noe lignende i forbindelse med en reklamefilm for jobb uten at jeg i farten husker helt i hvilke del ar redigeringsprosessen jeg hadde problemer. Løsningen var ihvertfall at jeg renamet filene ved at jeg la til .avi. Hvis fila het XXX ga jeg den navnet XXX.avi og vips så kom jeg meg videre i prosjektet :shock:

Link to comment
Share on other sites

Har hatt ei lita økt idag. Tok med en kompis og bytta om på noen plater, og hengte opp en ny, og lakka alle.

Dro så hjem, og fant ut at jeg måtte ha en runde og teste 338'n.

Tok med 10 skudd og rigga meg kjapt til, lite lys i disse tider. Har ikke verdens beste skumringsegenskaper denne IOR'n, men jeg fant da plata.

 

Plotta inn den varme termpen vi har hatt i dag, 12 grader, og 4 grader opp, 999 på trykk.

Så sendte jeg avgårde skudda, over kronografen. 10 skudd seinere hadde jeg en ES på 2, og litt over 870 m/sek.

Dette er 300 grs SMK, og de er veldig giftige.

 

Videokameraet hadde ikke sjangs i dette lyset, så jeg måtte opp og knipse et bilde.

Har hengt opp en 20x20 plate over den store, skal bli en liten utfordring å treffe denne med første skudd, kaldt løp.

 

Hengte opp en 25x30 på 750 meter, og en 30x30 på ca 1100 meter, glemte å ta med avstandsmåler, så jeg må sjekke dette seinere.

 

Alt i alt en fin dag, børsa går som den skal, litt vind fra høyre, kneppa 0 pga spinn.

 

Her er 2 bilder.

 

20121113_122617.jpg

20121113_123056.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har det samme når jeg bruker moviemaker på min mac. Laster jeg filene fra kameraet over på maskinen, så lagres de som .MTS og moviemaker klarer ikke å lese dem. Dersom jeg derimot bare kobler i kameraet, åpner moviemaker og henter filmene direkte fra kameraet, så går det greit. Hvorfor/hvordan dette går til, aner jeg ikke, men det funker for meg.

 

Tror hjorgel her på forumet hadde noen programmer som konverterte om..

Link to comment
Share on other sites

Windows movie maker tar .mts filer. Finner ikke programmet filene, er det ikke programmet som er feil. Er nok hardware relatert, da

;)

 

Holdt på å kjøpe Sony Vega selv, siden jeg satt og reiv meg i håret, over .mts filformatet. Heldigvis var det noen her inne som tipset om windows sitt eget gratis program

:P

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått bukt med problemet, nå blir alle MTS filene automatisk omgjort til WMV når de kommer inn til pc, så da kan ting bli bedre. Ser at lyd og bilde ikke harmonerer når jeg spiller av filmene, men om jeg laster de opp til Youtube, så blir det riktig? Eller? Regner med at det e rmin PC som sliter med HD filmer.

Jeg har nen funksjoner på kameraet for innspillingskvalitet, nå står det på XP, har oxo spilt inn med UXP, men det er kanskje ikke nødvendig?

Har iallefall gått tilbake til XP nå.

 

Da håper vi på godvær så jeg kan skyte litt, har også fått i orden å filme gjennom spottescopet nå, så får vi se hvordan det blir.

Takk for all hjelp, så langt :)

Link to comment
Share on other sites

Var ute og skjøt på litt lange hold på lørdag.

Vinden var ekkel, og det ble mye bomming. Etterhvert fikk jeg oxo en mistanke om børsa mi ikke gikk helt som det skulle sideveien.

Tok en kjapp tur ut idag og skjøt på en blink på 100 meter. Fikk bekrefta mine mistanker, jeg var 3 knepp for langt til venstre.

Det som var litt gøy, var at de 3 skudda jeg skjøt før jeg kneppa 3 knepp høyre, står i ett og samme hull.

 

Så det kan man kalle hull i hull,med rette.

SMK går utvilsomt best i børsa mi.

 

Skjøt deretter på en stein på 952 meter, traff der jeg skulle.

Kneppa så opp på en stein på 1681 meter, traff 2 moa under, og 2 knepp til høyre. Justerte dette og traff steinen. Steinen var 2.47 meter bred og 2 meter høy, målt med retikkelet.

 

Det var så vidt jeg kunne se antydning til en støvsky fra steinen på skudd nr 2, så jeg flytta meg til en liten stein ved siden av. Traff denne på første skudd, ser såvidt at det skjer noe, skudd nr to går i snøen rett under, kanskje 10 cm fra bunn på steinen.

Jeg trodde jeg hadde fått bukt med mine problemer med videokamaera filene mine, men når jeg nå legge filene inn i WMM så er det bare lyd som kommer opp.

Skal prøve å fixe det ila dagen.

 

20121119_112553.jpg

Link to comment
Share on other sites

Presisjonen er like god nå som da jeg fikk løpet, og jeg har nå skutt nærmere 2000 skudd igjennom pipa. (mangler 20)

 

Har vært ute i terrenget og lakkert stålplatene, og hengt opp igjen den jeg skjøt ned. Den har nå fått wire oppheng og skal tåle det som er av sprut. Direkte treff kan bli værre.

Jeg har også lekt litt fjellklatrer og fått opp en blindflens forran ei berghylle. Denne er 25 cm i diam, og henger nå ca på 1200 meter. Tipper 1180-90 et sted.

Så i morra blir det avsted og lage en litt annerledes film, der jeg skal forsøke å filme gjennom spottescope, og samtidig spille fele og sjonglere med 17 golfballer mens jeg skyter.

Skal iallefall skyte og samtidig fortelle hva jeg gjør, hvordan jeg tenker akkurat der og da, vise hva som blir feil, og hvordan jeg evnt retter opp disse. En informativ film, som i værste fall må lastes direkte opp på Youtube uten redigering.

 

Så da blir det noe å se på iallefall, så slipper dere å sitte og lese om hva jeg gjør.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...