Jump to content

338 Lapua Magnum fra eska til hjortelia


KnuteriK

Recommended Posts

Fenomenalt!! :shock: Hva slags avstandsmåler bruker du? Kikket litt på den videoen der du skyter på is oppe i lia, på 1625 og 1660 meter. Hvordan klarer du å måle så eksakt?

 

Takker for at du gidder å dele denne tråden med oss som jobber oss oppover mot 1000-meteren...(i første omgang ) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Koordinater på trær er ikke nerdete overhodet... :mrgreen:

 

Det er ikke SÅ mange plasser folk gidder å gå opp og hvor det finnes sika og eiendommen er jo på knappe 500.000 mål. Single trær i maskinplantet skog stikker seg bra ut og hodet mitt har en defekt lagringsfunksjon uten relevans til ting jeg faktisk trenger å huske.

 

TROR jeg skulle klare å plotte Knut Erik sin posisjon innenfor 100 meter også 8)

 

(dette forutsetter selvfølgelig at jeg traff rett på dyrets plassering :oops: )

Link to comment
Share on other sites

Takker for det. Jeg synes det er artig å dele erfaringer med andre, og det er jo nesten ingen andre som skriver noe særs om skyting og trening eller generell bruk av feks 338, så da kan jeg jo holde på. Jeg har ikke så mye annet å drive med for tiden heller, så greit å ha noe å sysle med. Neste som kommer nå, er en liten shoot out der vi sammeligner 300 win mot 338 lapua på 1018 meter. Mest for morro skyld, men litt artig å konkurrere litt oxo. Da blir det brukt 2 kameraer, og vi filmer fra standplass og fra plata. Så får vi se om jeg klarer å finne ut av det nye redigeringsprogrammet mitt, slik at jeg får kjøre split screen.

 

Andre ting som jeg håper å få til ila uka er, utsetting av blink, evnt maling av stein på 2200 meter. Er på tide jeg setter noen skudd på noe som kan vise en samling. Er kanskje enklest å ta med malingsbøtta og en kost i sekken, og finne en stein som er stor nok, og male denne. Jeg forska litt på dette med å filme gjennom spottescopet fra Biltema i går, og kom frem til en løsning som faktisk fungerer. Så det gjenstår å teste dette mot et mål. Jeg filma bare mot skogen 1.2km unna, men jeg så tydlig busker og trær, så da er det et håp.

 

Jeg trenger mer krutt, så det er det som blir pri 1 nå. Uten krutt, ingen smell ;)

Link to comment
Share on other sites

Etter at jeg hadde vært på trening i kveld, avtalte jeg med treningskompisen min at skulle gå den lange tunge turen i fjæra og male en stein på 2km+.

Som sagt så gjort. Nydelig vestlandsvær, blikkstille fjord og god temp gjorde turen tung og varm. Ikke helt ufarlig å kravle rundt på store steiner 5-6 meter over sjøen, med digre sprekker og skarpe kanter. Etter en og en halv time var vi fremme. Da jeg filma forrige økt på 2200 meter, kan man såvidt skimte en gul bøye som ligger i steinene bak og til høyre for steinen jeg skjøt på. Vi bruker denne som referansepunkt. Prøvde å måle fra bøya til lakseoppdrettet som ligger ca midt i mellom, men PRF liker ikke å måle over vann.

Fikk målt litt på tilbakeveien, men det ble ikke helt rett, og enda på 2050 meter. Spiller ingen rolle, for det er over 2km uansett.

 

Tok noen få bilder av sirkelen, som er malt i en gul/hvit betongmaling. Lakkerte et oransje omriss rundt til slutt. Da vi kom tilbake gikk det greit å se sirkelen i PRF'n ved 8x. Blir nok en hel del enklere ved 26-52x. Sirkelen er ca ca ca 1 meter i diam.

 

Så da er det bare å lade ammo som skal fly langt, og finne den perfekte vindstille dagen.

 

2012-05-22210010.jpg

2012-05-22210015.jpg

2012-05-22210021.jpg

2012-05-22210026.jpg

2012-05-22212050.jpg

2012-05-22212109.jpg

Link to comment
Share on other sites

Får håpe det var flo når du malte steinen. :)

 

Ca 10 cm under sirkelen er flo målet. Du ser det om du zoomer litt inn ;)

Valgte å male blinken såpass nærme vannoverflata, slik at vi lett kan se nedslag i sjøen og da sakte justere oss inn på steinen. Det store spørsmålet nå er om vi klarer å se kule merker i malinga i spottescopet med kamera på. Jeg tipper jeg skal se de i kikkerten ved 52x iallefall.

 

Naturen her er veldig fin. Hele skogen var full av fuglesang da vi gikk der i går, og det lukta skikkelig friskt av busker og blomster og ikke minst av sjøen. Dumt det ikke var helg, da hadde vi tatt med fiskestang og diverse kokeremedier og sovepose, og blitt der en dag eller 2.

Link to comment
Share on other sites

Bruk statkart.no for avstand. Den steinen finner du lett på et flyfoto. Null problem å spotte kula slik det målet er plassert. Kanhende du må dra spotteren opp mot 40x. Kulehull h kan bli litt værre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarer ikke helt å se den steinen, men ved måling med både sunnmørskart, norgeibilder og google earth, ligger den på ca 2160 meter. Det stemmer passe bra med mine 2200 meter forrige gang jeg skøt, da denne malte steinen ligger 30-40 meter nærmere "standplass" enn den jeg skjøt mot sist. Jeg fant forøvrig den steinen i går, og den var som jeg tenkte, ca 1 meter bred og 70-80 cm høy, avhengig av vannstand.

 

Blir spennende å se om jeg får inn noen treffere nå da. Skal lade Berger OTM til denne jobben. De flyr betydlig bedre enn SMK, og jeg klarer meg med rett over 100 MOA elevasjon. Da blir det ikke allverden å holde over.

Link to comment
Share on other sites

Det har selvfølgelig ikke vært mulig med skyting de siste dagene pga for fint vær. Det er så mye mirage i lufta at det er umulig å spotte på dette holdet. Nå regner det, så jeg håper at det blir kaldere i morgen, lite vind, så jeg kan ha en sjangs da. Men det gjenstår å se ;)

Link to comment
Share on other sites

Mens man venter på forhold til 2.2km skyting, har jeg vært oppe i lia og hengt opp ei lita 30x30 plate over den vanlige plata.

Planen er at den skal henge under, men borremaskina mi gikk tom for strøm litt for fort, så jeg hang den midlertidig opp over plata. Faren ved det, er at vi skyter av topp røret, og det blir kjedelig.

 

Så det blir uansett en grei blink når alt er klart. Innskyting på store plata, og så fin skyting på den lille. Avstand blir fra 1018 meter til 1300 meter.

 

2012-05-30185943.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det burde jo funke fint, men 10x10 er jævla lite. 30x30 er passe på avstander ut til 6-700 meter.

Det er så demoraliserende når kulene suser akkurat på utsida av stålet ;)

 

Det er god tilgang til brukte trampoline deler, da jeg var på gjennvinningsmottaket her sist, var det ikke mindre enn 5 personer som leverte inn gamle trampoliner, så sjekk på sånne steder.

Link to comment
Share on other sites

Kopierer det opphenget der.

 

Fikk en ide til jakttrening: flere 10x10 dinger på flere avstander og vinkler. Hva tror du?

 

Skyter mye på gonger som måler 15x15 og 15x18 på 500m, og det er smått ja. Skal ikke mye til før en er rett utenfor.

10x10 kan være greit på 300m om man har litt forstørrelse og et ikke alt for grovt retikkel.

Link to comment
Share on other sites

Har Zeiss 3-12x56 med retrikkel 60. Prikken er ca 2,5cm på 100m og dermed 7,5cm på 300. Har vært missfornøyd med at prikken var så stor, men etter at jeg begynte å lage blinkene selv, er jeg tilfreds med dette. Bruker et A-4 med sort firkant på 2,5cm @ 100m, 5cm @200m etc. Får veldig bra presisjon. På stålplata på 10x10@300m har jeg en fin "marg" som gjør det lett å være presis. Kikkertsiktet er jo sylskarpt.

Link to comment
Share on other sites

Her er en liten snutt fra i går.

Skulle teste litt Berger OTM 300 grs på 1175 meter. Ble litt merkelig bilde kvalitet, kanskje grunnet noen busker som stod forran kameraet.

 

Skudd nr 1, treffer ned til høyre for steinen.

Skudd nr 2 treffer steinen ned til høyre.

Skudd nr 3 skytes mot den lille plata, men treffer ikke.

Skudd nr 4 og 5 treffer den store plata.

Skudd nr 6 treffer den lille plata.

Skudd nr 7 går hårfint under den lille plata.

Skudd nr 8 treffer den store plata.

 

Tror jeg har kontroll på alle skudda da. Det er iallefall sånn ca det ble skutt.

 

Ikke noe spesielt god skyting. ;)

 

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

Takk for det. :)

 

Jeg driver nå og forbereder en liten presisjonstest på 1018 meter. Skal skyte 300 grs SMK med 81 grs N15 bak seg, og så etterpå skyte samme kula med 89 grs N570 bak.

Det kan virke som om jeg får jevnere hastighet med Norma kruttet, dog endel lavere hastighet, men man har da nok knepp i kikkerten. Håper at 81 grs vil lande på 820 m/sek, og med en ES på 5. Har hatt ES på 4 tidligere med dette kruttet og hastigheten lå på 814 m/sek med 80 grs.

 

I tillegg lader jeg nå 18 patroner som er identiske ang vekt, og har oxo veid opp 18 kuler som er identiske på vekt, lengde og bæreflate. Så får vi se hvilket krutt jeg går for bak de kulene. De skal jeg bruke i en liten test der vi sammelinger presisjon på 1000 meter mellom 300 win mag og 338 lapua mag.

 

Kommer også til å ta en minitest på 300 meter med SMK kontra Berger OTM. Må begynne å forberde en ladning til jakta, og håpet er at jeg skal få like bra presisjon med Berger som med SMK, eller bedre.

Jeg har oxo fått tak i 300 grs Nosler Accubond, til herlige 6 kr pr kule, så er mulig jeg må snike inn en liten test av de oxo, når de kommer.

Været spiller ikke på lag, så foreløbig ser det mørkt ut for 2.2 km skyting, men det kommer :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt usikker på dette med bc, da jeg ikke har kronografert de skudda jeg testa. Jeg bare tippa de til 900 m/sek, og var 3 knepp for lav på 1175 meter på første skuddet. Enten er farta mi litt lavere, eller så er bc litt feil, jeg holder en knapp på farta mi, siden den er ukjent.

 

Stakk en tur ut idag da, for å teste N15 og 300 grs Scenar. Valgte å holde meg til 80 grs krutt, siden det er Norma hylser jeg bruker. De er litt bløtere enn Lapua sine, og jeg vil ha de til å vare lenge, så jeg tok det med ro.

Dro opp til plata, lakkerte denne, og fjerna den 22 cm store sirkelen, og erstatta den med en lakkflekk like stor som bunnen på lakkboksen. Den er 66mm. Målte samtidig trykket ved plata, det lå på 1006 hpa.

 

Da jeg kom ned igjen, målte jeg på nytt trykket, ved standplass lå det på 994.4hpa

La inn 1000 hpa, bare for å sjekke om det kunne ha noe for seg.

Satte opp kronograf, skjøt 2 av de 10 skudda jeg hadde med igjennom, bare for å se farta, den lå på 822 og 824 m/sek.

La inn 823m/sek i Shooter/Applied ballistics, henta ut data og skrudde meg opp.

 

Pga sola og problemet med refleks i okularet, la jeg jakka over hodet og siktet, og fikk det veldig varmt, men skarpt bilde.

Skuddet gikk, og traff den oransje flekken, nesten midt i. Åh for en glede.

Skudd nr 2 gikk rett over, og de andre 3 spredte seg litt ut, med samlingen var meget bra.

 

Skjøt de siste 3 skudda på den lille plata, traff lavt på de 2 første, kneppa opp, og traff oppe til venstre på det siste. Helt greit. Tror jeg skal slite med å skyte like godt i morra, med 570 krutt.

Brukte demper, da jeg hadde glemt hørselvern, det var litt dumt, for jeg vet jeg skyter bedre med brems. Uansett, så må jeg oxo bruke demper i morra, for at testen skal bli fair.

 

Snittet på hastigheten ble 823 m/sek på 10 skudd, og ES havna på 5.

 

 

2012-06-06191121.jpg

2012-06-06191126.jpg

2012-06-06151703.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

siden den er ukjent

Jeg kronograferte samme ladning dagen før og dagen etter - 826 ± 2 m/s. Scenar 300gr gir 828 ± 4, og litt dårligere presisjon, også her stemmer BC som er oppgitt: 0.368.

Den loten jeg lada etter på hadde større ES, men jeg tror jeg kødda med glødinga. Nå driver jeg med en lot som er über-nøye. + mere 6.5Atomic (prøver å hause 140gr Berger over 900m/s). Kan snart kaste vekta.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da er dag 2 over, og jeg har skutt noen SMK kuler til på plata.

Lada med 89 grs 570, fikk 860 m/sek, ES på 9.

 

Samme prosedyre som i går, måtte ligge med jakke over hodet, og idag var det 22 grader i skyggen, og å ligge oppa et svart underlag, med bukse og genser og jakke over hodet, var langt fra en opptur.

Brukte sikkert 20 minutter på de 5 skudda på plata, grunnet veldig intens mirage fra varmen i lufta, og etterhvert demperen. Den ble liksom aldri kald idag.

 

Parkerte 3 skudd i den lille plata oxo.

Konklusjonen blir vel at det faktisk er 570 kruttet som gav best presisjon under disse forholdene. Hadde jeg skutt med brems, så hadde jeg kanskje skutt bedre, men da sikkert uavhengig av krutt type.

Siden jeg nå får tak i 570 krutt, blir det å bruke dette ut sesongen, så kan N15 kruttet brukes til 6.5x65rws og 300 win mag.

 

Da gjenstår det bare en liten presisjonstest på 300 meter mellom Berger OTM og SMK. Venter til det blir en vindstille dag med lett regn ;)

 

Vinden i dag blåste fra kl 8, lå på jevne 3 m/sek, det var 1005 hpa, 7 grader motbakke og 22 varme grader.

Her er resultatet.

 

2012-06-07133336.jpg

2012-06-07133340.jpg

Link to comment
Share on other sites

knut erik

 

husker du høyden på de ior 40 M.O.A ringene du har. Jeg holder på å få børsemakern til å cnc frese ei skinne til riflen min med 0 grader tilt, så kunne jeg ha anskaffet meg samme ringer, de jeg har er for lave :(

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Lite spørsmål til dere som lader mye.

 

Har lada litt idag til 338'n, og for morro skyld, tok jeg og målte col, for å se om den har blitt lenger, dvs om jeg har fått nevneverdig slitasje i bommene. På papiret mitt fra første måling ved nytt løp, står det at col er 94mm med SMK kula, og jeg har satt de til 93.8mm de 1500 skuddene jeg har skutt.

 

Så måler jeg col igjen idag, og får 93mm. Det er jo feil vei. Har målt 2 ggr nå, med samme resultat. Dette er veldig rart, jeg vet at den første målingen var rett, da jeg målte flere ganger, både med SMK og Berger da.

 

Kan det være at kulene er litt forskjellige, slik at den lot'n jeg har nå, er mindre spiss enn den jeg hadde ifjor? Bør man sjekke dette for hver nye lot man kjøper? I så fall, har jeg lært noe nytt idag :)

Noen innspill??

Link to comment
Share on other sites

Kan det være at kulene er litt forskjellige, slik at den lot'n jeg har nå, er mindre spiss enn den jeg hadde ifjor?

Det er nok slik. Alt er forskjellig, ingenting er likt. Gamle Lapua Scanar i pappesker gir et annet trykk og hastighet enn nye i plastbokser f.eks. 15-20m/s.. Det ble litt rot da jeg blanda dem for å si det sånn.

 

Kanerne sorterer SMK på bæreflate npr de skal skyte presist, og skriver på nettet at Sierra har notorisk stor forskjell på lengden av bæreflaten, og på størrelsen av meplaten. 142SMK som er "to go" kule i 6.5 over der, er det vanlig å sortere på bæreflate, Sinclair selger flere forskjellige verktøy, både for å sortere etter bæreflate, og for å uniformere meplater - en slik har du jo?

Når jeg lader Scenar, med Redding seateren så griper jo den ende på kula et stykke, og setter det området like langt ned hver gang. COL varierer da med minst en halv mm. Alt varierer, og mer på store kuler - heldigvis betyr variasjon mindre på store kuler.

 

Panta rei.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...