Jump to content

Hvilket kaliber foretrekker du til elgjakt?


S1ndre

Hvilket kaliber foretrekker du til elgjakt?  

456 members have voted

  1. 1. Hvilket kaliber foretrekker du til elgjakt?

    • 6,5x55mm
      103
    • 308
      148
    • 30-06
      205


Recommended Posts

Enig med det som er skrevet, men jeg vil heller bruke Sako'n min i 308 som jeg kan skyte fluer med på 100m og er helt trygg på mht avtrekk og som jeg har "vokst opp" med, enn et annet våpen som er feks i 300 Win Mag som dyrere å skyte med og dermed ikke blir skutt like mye og tryggheten i det våpenet blir mindre. :wink:

 

Just my 5 cents :D

Link to comment
Share on other sites

Beste elgkaliber objektivt eller subjektivt sett? Mener direktoratet eller hvem det var, hadde en undersøkelse om hva som var det beste kaliberet. Hovedkonklusjonene her var vel dess grøvre, dess bedre. 375 utpekte seg meget positivt, med desidert kortest ganglengde etter skudd. For meg er de grove munningene best, 375 og opp, subjektivt sett. Objektivt er jeg helt overbevist om at elgen er et "relativt" sett, lite dyr. Og dersom man velger sine sjanser med omhu, og velger bort marginalsjansene, så duger selv seksogdenhalve til å komme seg gjennom ribbein, lunge og ribbein og ut! .....dyret løper noen meter, men det ligger nok etter 150 meter.

Link to comment
Share on other sites

For en ubrukelig tråd! Ingen av de nevnte kalibere er brukelige til elgjakt det vet jo "alle" som har tatt jegerprøven.

(... og lest Skitt Jakt fra DN anno 2009)

 

Av de nevnte så hadde jeg valgt 308 av den grunn at jeg ikke har rifle i 30-06. Å jakte elg med 6,5 når det står grøvre

skyts i skapet er uaktuelt.

 

Ingen av de tre store er vesentlig bedre eller dårligere enn det andre, gitt gode kuler.

Sist jeg sjekka var det KULA og ikke hylsa som tok livet av elgen. Da er det naturlig å heller være kresen på den og

plassere den riktig sted i kroppen.

 

De som vil/må skyte elg med de tre kjedeligste kalibrene i verden gjøre det, men jeg synes det er artigere med noe som drar på litt.

 

Heldigvis har jeg 9,3x62... og 300 Win Mag... og 338 RUM...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har .308 og valgte denne fordi jeg har rikelig med ammo for resten av min levetid selv med mye trening.

Bortsett fra dette, synes jeg alt dette kalibermaset er latterlig. Det diskuteres i tråd etter tråd om dette. Om en leser tabellene, ser en at det er marginale forskjeller. Jeg har tro på at en skal være god med den rifla en bruker. For de fleste innebærer det at en må trene mye med nettopp den rifla og på ulike avstander og med ulike skytestillinger. Jeg kunne aldri tenke meg å bruke en mengde ulike rifler til ulik jakt i Norge.

Ble bitt av dette kaliberhysteriet jeg også, jeg innrømmer det. Kjøpte en .22WMR i fjor. Kan ikke se at kortnebbgåsa ble mindre skadd eller reven mer død enn med .308. Praktisk skyteavstand ble imidlertid kortere.

Kulen derimot. Den har betydning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enig med deg der toaal. Og dersom det er lovlig i følge norsk lov så er det mer enn godt nok.. og som det blir påpekt av flere her så er det kulen som har mest å si!

 

Og til dere som klager over at kaliberet dere foretrekker ikke er blant alternativene: meningen med avstemningen var å finne ut hvilket av de tre vanligste og mest brukte kalibrene som fikk største oppslutning. Jeg vet selvsagt at det finnes veldig mange andre gode alternativer.

Link to comment
Share on other sites

veldig fornøyd med min 308w. hadde jeg handlet i dag hadde nok 308 vert rangert høyt fordi den funker mer vet jeg ikke om om den saken....... hvis jeg sk hatt et annet våpen til jakt så ku jeg tenkt meg ei kombi i 12/70-308. kalibervalg er vel alltid vanskelig. har hørt mye bra om 6,5x55 også-samma leksa med 3006. gøy med kaliberdiskusjon eller er det det? min grunn til 308w valget var veldig godt tilbud, kunne likegodt vert 6,5 eller 06 som var på tilbud... så senk skuldrene og kjøp den børsa du liker best! elgen dør bare en gang uansett kaliber.

Link to comment
Share on other sites

308win er jo en utrolig artig patron som kan brukes til alt....Den passer perfekt i korte løp og den har det lille ekstra over 6,5 i anslagenergi uten å bli slem mot skulderen. Ammunisjonen er rimelig både skytterlags ammunisjon og matchammo får til en grei sum og du får billig russer/ automat ammo fra usa. Som også ofte går helt greit.

 

Kuler fra 100-200grain er ikke noe problem.

 

Men om den er best til elg det vet jeg ikke men ville jeg tatt den med med ei god kule? Helt klart uten å tenke på det 2 ganger. Ville jeg det med 6,5x55? Ikke om jeg hadde hatt ett annet valg :wink:

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 fikk min stemme.

Det pga at det er "akkurat nok " som beskrevet lenger opp her.

 

Har skutt elg med både 6,5x55 og 308 Win. Funker de...... men

 

har funnet det som funker best for meg og elgen :arrow:8x57 IS

 

Dette pga av att jeg er av typen som vil se skuddtegn og helst ikke gå så veldig langt for og finne igjen dyret. :D

 

Min mening og erfaring. :wink:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Når jeg blir så dårlig til og skyte elg at jeg må bruke 9,3 eller større for og få den ihjæl, ja da er det på tide og vurdere jakta :roll:

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

Har SakoAII i .308W, den er jeg trygg med, handlet meg Sauer i 9.3x62 og ekstra løp i 6.5x55 med Tmm5 demper på.

 

Men vet at Sakoen i .308w er den som er med på elgjakta, åke som...

 

Viktigste er at skuddet sitter der det skal.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Alle tre gjør jobben, men ville valg 308 (som jeg ikke har selv :wink: )

 

Hvorfor:

Bedre utvalg i ferdigammo enn i 6,5, for den som ikke lader selv.

Harmonisk patron som utfører det samme som 30.06, særlig for den som ikke lader selv.

Har sansen for hylsevolumet og hurtigbrennende krutt, for den som lader selv.

 

Jeg innbiller meg at hylsevolum/kruttype heller ikke er negativt for dempeeffekt og slitasje på demper?

Og det er jo mange som ønsker å bruke det har jeg inntrykk av...

Link to comment
Share on other sites

For en ubrukelig tråd! Ingen av de nevnte kalibere er brukelige til elgjakt det vet jo "alle" som har tatt jegerprøven.

(... og lest Skitt Jakt fra DN anno 2009)

 

kan du dele hva som står der? fant ikke noe galt med noen av disse kalibra der jeg :roll:

Link to comment
Share on other sites

Når jeg blir så dårlig til og skyte elg at jeg må bruke 9,3 eller større for og få den ihjæl, ja da er det på tide og vurdere jakta :roll:

 

Jaså...? Tør vel påstå følgende: En skytter som BEHERSKER en 9,3, .375 H&H , 340 Wby mag el. er en virkelig god skytter. Men helt klart, de er ubrukelige i uøvde hender. Men det er vel stort sett entusiaster som bruker grovere kalibre.

 

Jada, har hørt en haug med gamle gubber hånflire av .375'n min, di får bare flire, elgene flirer definitivt ikke :wink: Og ja... jeg har skutt noen hjort og elg med 6,5'n min uten problem.

Men med mye trening, så mener jeg bestemt at 'elgvelter'n' jeg bruker er et bedre jaktvåpen til storvilt. Men jeg bruker den først og fremst fordi jeg syns det er artig.

Link to comment
Share on other sites

Mye diskusjon rundt hvilket kaliber som egner seg best til elgjakt. Kunne vært artig å se hvilken av "de tre store" og mest vanlige som får størst oppslutning.

 

Husk på denne her nå da folkens... S1ndre lurte på "de tre store" som han skriver, ikke andre kaliber :wink:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når jeg blir så dårlig til og skyte elg at jeg må bruke 9,3 eller større for og få den ihjæl, ja da er det på tide og vurdere jakta :roll:

Den satt!

 

Jeg skyter med 6,5x55 og så lenge skuddet mitt sitter der det skal går elgen i bakken. All respekt til de som tåler rekylen og dermed mengdetrening med grovere kaliber, men det gjør ikke jeg. Jeg klarer fint å levere fra meg de obligatoriske 30+5 med grovere kaliber, men ser ingen hensikt med det når jeg alikevel ikke greier å få til fornuftig trening med det. Det er nettopp på dette punktet mange feiler. De tror de kan kompensere dårlige skyteferdigheter med grovere kaliber, og selv om det til en viss grad kanskje er riktig, syns jeg det likevel er feil måte å angripe problemet på.

 

My 2 cents.

Link to comment
Share on other sites

hadde lenge en gmmel husqvarna 1600 i kaliber 8 x 57, dette kaliberet var veeldig godt til elgjakt. Jeg likte det svært godt! Nå har jeg gått i anskaffelse av en sako i 9,3 x 62, så jeg er spent på hvordan dette går!

 

Mitt elgkaliber var 8 x 57, men det spørs om 9,3 x 62 overtar tronen!

Link to comment
Share on other sites

Jeg harn foretrukker 3006 i alle år ladd med bx 165 grain eller 150 grain kuler,dei gjør jobben godt nokk, heilt til jeg investerte i ei 9,3*62 ladd med 15 grammere så fikk jeg aha opplevelser med reaksjon og hvpr pene slakta blei.

men har skutt elg med 6,5 308 og 30-30 og det dei gjør når skuddet sitter der det skal,legger sg pent need.

Jeg vil fore trekke ei rifle til elg som seg klare å sette skuddet der det skal sitte,hjelper ikke med mag patron vist du ikke klarer¨å sette skuddet der du vill.

Jeg personlig blir ikke påvirket av rekyl og plassering av kula,pga mange grove patroner og rifler i mitt eie,men jeg trener mye med dei grove somm 460wby og 500 nitro og klarer å få ein toleranse av dei grove.skyte med 9,3 -3006 308 6,5 blir i sammenligning 22 lr å skyte med.

Men mitt tips er at jeg håper dere kjøper dere 6,5*55,308 win,30*06 for å få treningen så billig som mulig og dei har eit bra utvalg i jakt og trenings ammo :oops: -

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Når jeg blir så dårlig til og skyte elg at jeg må bruke 9,3 eller større for og få den ihjæl, ja da er det på tide og vurdere jakta :roll:

 

At det er mulig å være så trangsynt. Gå rundt å mene at alle som har grovere kal. som 9,3 og større, bruker dette for å kompansere at man er en dårlig skytter.

Det er ikke mulig å kompansere et dårlig skudd med et kraftigere kaliber. Et dårlig treff er en skadeskyting. PUNKTUM.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når jeg blir så dårlig til og skyte elg at jeg må bruke 9,3 eller større for og få den ihjæl, ja da er det på tide og vurdere jakta :roll:

 

Når jeg blir så forsiktig til å skyte at jeg vet at jeg aldri kommer til å skyte et marginalt skudd uansett, bytter jeg inn børsa med en bærplukker... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

6,5X55

 

Det hjelper ikke med kanon, hvis kula ikke sitter der den skal.

 

 

Men hvis kula sitter riktig så er det mulig man får noen fordeler ;)

 

Trene mye bør man gjøre uansett, følt rekyl vil bli mer fraværende etter noen skudd....

Spiller nok mye inn hvor interesert man er, kan bli dyrt. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Elgen kan jo bare dø, hvor dø skal den bli da?

 

Har ikke sagt den kan bli noe dødere....

 

Kjipt med tilfeller der kula fra en 6.5 har stoppet i/på bogbeinet.... (hørt det samme om 308)

 

Vil jo si at skuddtegn er en fin ting, kortere flukt strekker osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg velger min .338 winmag.

For det er den peneste hylsa av alle

:?:roll::lol:

BAH! Alle vet da at .45-70 er verdens vakreste patron! :wink:

Her trengs det tydeligvis hjelp av en objektiv tredjepart for å avgjøre dette. :lol:

Og den særdeles objektive tredjeparten sier at 308 Norma Magnum er den peneste patronen som kan kverke elg på en noenlunde adekvat måte (såpass bra at 9,3'en har stått en del i skapet under elgjakta, faktisk!).

 

Som vanlig i avstemmingstråder har jeg ikke stemt - sjøl om jeg har sendt rundt 50 elg hinsides med 30.06.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...