Jump to content

I DAG går høringsfristen for Forskriften om forbudte


blackops92

Recommended Posts

Politiet klager over dårlige resurser.

Men så klarer de og skape et problem som ikke eksisterer.

Har de virkelig ikke bedre ting og finne på.

Det virker som at det er noen i toppen hos POD som er litt maktsyke.

Det her har jo ingenting med sikkerhet eller bekjemping av kriminalitet, dette gjør de på grunn av ren ondskap.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare beklage om noen følte seg støtt av innlegget mitt.

 

Men faktum er at 20mm kom med en (etter min mening) utrolig tåpelig og feilaktig kommentar som han "underbygde" med étt svært dårlig eksempel. Og når man forsyner motstanderen med ammunisjon burde man ikke bli for overrasket om man får seg et skudd for baugen. Det er mulig at jeg kunne vært mer diplomatisk men jeg utstår ikke dustete argumenter.

 

En pipe som er rævva pres. i er bare å bytte.

Det sier INGENTING om Børsemakeren.....

Joda. En børsemaker som skylder på mekanismen når løpet åpenbart er dårlig imponerer ikke mye. INGEN våpen går bra om pipa er dårlig, en 10/22 med god pipe kan gå svært så godt.

Link to comment
Share on other sites

Sett inn det du synes passer!

 

Det som passer bør nok avgjøres av noen med mer kunnskap enn meg. I skrivende stund er det vel lov å spekulere i om det ikke bør være noen andre enn enkeltpersoner i POD som bør avgjøre dette også. Et samarbeidsorgan med representater fra interesseorganisasjoner og POD kanskje? Men litt mer smidig enn dagens ordning, med årlig oppdatering og mulighet for at enkeltpersoner kan legge fram forslag til endringer i en eventuell godkjenningsliste/forbudsliste. Hvis det rykker for mye i må-ha'en så kan du altså få mulighet til selv å argumentere for hvorfor du må ha, og har du gode argumenter så får du (uten at det koster skjorta, sånn som dagens ordning for halvautomatiske rifler).

 

Noen begrensninger både bør vi ha, og må vi finne oss i. Men disse begrensningene bør være nøye gjennomtenkt av fagpersoner, med mulighet for senere endringer hvis de åpenbart går ut over legitimt bruk (og da i et raskere tidsperspektiv enn dagens ordning). At feks. begrensningene fastslås i rundskriv men ikke har hjemmel i lov er uholdbart.

 

20mm cannon, skjønner ikke helt hvordan jeg skal tolke din standhaftighet ift. TEC-9. Gi meg et åpenbart fornuftig bruksområde for TEC-9, så skal jeg forandre mening.

Link to comment
Share on other sites

TEC-9. Gi meg et åpenbart fornuftig bruksområde for TEC-9, så skal jeg forandre mening.

 

TEC-9 er jo helt klart konstruert slik at den kun kan brukes til onde, samfunnsnedbrytende ting; til og med Paven vil begynne med drivebyshooting på moskeer om han får henda på en slik.

 

helt OT-hva gøres slik ut: "kloppetikloppetikloppetikloppeti-pang-pang-pang-kloppetikloppetikloppeti"

 

 

 

 

Amish drive-by shooting...

Link to comment
Share on other sites

Nå klarer jeg ikke holde kjeft lengre... :roll:

Gi meg et åpenbart fornuftig bruksområde for TEC-9, så skal jeg forandre mening.
Dette er egentlig hersketeknikk. Du kan i setningen over bytte ut TEC-9 med nesten hvasomhelst og forlange det forbudt. Appellen her går på din egen definisjon av hva som er fornuftig i tillegg til å mene at alt som du ikke synes er fornuftig skal forbys.
Link to comment
Share on other sites

Og nok en gang kan Fulmen gå på person, og ikke sak, uten konsekvenser!

Helt utrolig!

Ikke rart NOJS har 242 medlemmer.

Tja, du har hengt meg ut i signaturen din i over 1 mnd, og no ser det ut til at det er Fulmen`s sin tur.. Så kan du jo spørra deg sjølv om kor voksen, troverdig og seriøs du sjølv vil ha deg til, trur ikkje eg skal svare på det forøvrig..

Så ikkje begynn å sleng med leppa når speilet snus litt.. Hvis ikkje du er såpass voksen og har sjølvtillitt nok til å klare å riste av deg det som Fulmen her provoserte litt med, så har du pokker meg ikkje mykje å stille opp med..

 

Og kva har Fulmens svar med NOJS å gjere, kor tid blei Fulmen ansvarlig for NOJS, og kva hadde hans utsagn å gjere med NOJS sin politiske agenda å gjere, du blander ikkje berre LITT heller når du først setter i gang..

 

Beklager OT i tråden forøvrig, men når fjøra skal økes til mange høns, så synst eg det var på tide med ein liten kommentar.. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jesss! :lol:

 

Tror jaggu jeg koster på meg en liten "hva var det jeg sa", synes tydelig at det ikke virker som det er overhengende fare for at Ola Dunk blir enig med seg selv med det første! :mrgreen:

 

Hvem er det egentlig som TRENGER våpen?

Overflødig vilt kan glatt avlives av dertil egnede kommuneansatte, viltnemd eller for den saks skyld FSK, og så faller hele den delen av behovsgrunnlaget bort!

Det går fint an å henge inn korktavler og utlevere dartpiler og så er den delen også vekk.

Tenk på all den CO2en vi sparer miljøet for når vi kan sitte hjemme og se hotel cæsar og slipper å kjøre langt til den forferdelig bråkete skytebanen?!

 

Jeg tror ikke på noe forbud i den nærmeste fremtid, men at vi vil se en økning i inndragnings-saker grunnet "filleting" og mye mer kontroller både i hjem og terreng er jeg overbevist om...

I stedet for å småkjekle om hvilke "gangzta gunz" som bommer mest og hva vi overhodet IKKE vil se på de kongelige norske skytebaner burde man kanskje se på muligheten for å samles om at så lenge man er funnet skikket, edruelig etc etc til det ansvar man har som våpeneier, så burde man også stort sett være i stand til å edruelig vurdere selv hva man ønsker seg og til dels også i hvilket antall?

Videre burde skyttere som alle andre som er eiere av gjenstander, være seg hva som helst, gå i seg selv og i det minste prøve å se at man har forskjellige preferanser. Først da har man mulighet til å stå samlet på tvers av de forskjellige grener og disipliner.

Det er så enkelt som at med et skikkelig, utvetydig lovverk uten rom for alskens fortolkninger så kunne mye av dette vært unngått, det får vi dessverre ikke før den dagen alt er forbudt!

Link to comment
Share on other sites

Du kan i setningen over bytte ut TEC-9 med nesten hvasomhelst og forlange det forbudt.

 

Nja... Selvfølgelig kan man det, om man har som utgangspunkt at ingen trenger våpen. Men kan vi ikke heller ta utgangspunktet i dagens godkjente skytedisipliner her til lands og se på hvilke bruksområder den har? Det er mulig at den går innenfor reglementet til noen grener, men jeg kan ikke se for meg at den vil være hverken hensiktsmessig eller konkurransedyktig i noen av de.

 

Nå er jeg i prinsipp i mot slike forbud, om folk vil delta med våpen de ikke har sjans til å vinne med (mange gjør jo det) så er det opp til de. Og hvordan pistolen ser ut er totalt uvesentlig, ingen blir våpendesperadoer av et våpen med "skummelt utseende". Men samtidig kan jeg ikke se at norske sportsskyttere taper noe som helst på at dette våpenet blir forbudt.

Link to comment
Share on other sites

Isolert sett tror ikke jeg heller at skytternorge taper så mye på et forbud mot dette våpenet. Bekymringen min ligger i prinsippet. Dette først, så kommer neste osv. Mitt poeng var at grensene for hva som er "fornuftig" vil flyttes. Jeg er mer for å utfordre tanken om at det nødvendigvis må være "fornuftig" for å være lov. Hva er galt med at det kun er moro? Sålenge sikkerheten er ivaretatt kan jeg egentlig ikke se problemet.

 

Satt på spissen kunne dette tilogmed gjelde for fullauto og artilleriskyting... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok også en av de som heller vil ha en forbudt liste, enn en godkjent liste. Og noen av de våpene som er nevnt i denne tråden, har jeg ikke noe problem med at er forbudt. De passer i liten grad inn i noe av det som er lovlig erversgrunn

 

Det er vel fortsatt slik at morroskyting ikke er ervervsgrunn her til lands..... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fikser litt på den for deg jeg, Chiefen.v-2:

 

"Jeg" ser at man må ha et lovverk som regulerer tilgang til våpen, "jeg" ser at dagens system er lite smidig og avgjørelser blir tatt av enkeltpersoner som muligens ikke har rett kompetanse.

 

(Kommentar: Det finnes vel ikke mange enkeltpersoner i Norge som innehar "nok" kompetanse om alle mulige våpen OG lovverket, og der ligger nok noe av problemet)

Link to comment
Share on other sites

Å da er det bare å vente å se at flere å flere våpen blir lagt til lista.... Alle innspill blir som ved våpenloven effektivt ignorert og det ender med at alle positive intensjoner med forskriften blir tolket av våre venner i POD på minst smidige måte. Noen som vedder ei flaske wiskey imot?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder disse forbudte zombiegangstathugkillaz våpnene....

 

Har det blitt solgt div utgaver av Tec-9 her i landet? JA!

 

Har det blitt solgt div utgaver av UZI her i landet? JA!

 

Har det blitt solgt div utgaver av Sterling her i landet? JA!

 

Har det blitt solgt div utgaver av Mac her i landet? JA!

 

Har det blitt solgt M14, FN FAL, G3, M16, AK'er, Galil osv her i landet? JA! JA! JA! JA! JA! JA!

 

 

Nå til poenget: Kan noen dokumentere at disse våpnene oftere blir brukt til grove kriminelle handlinger her til lands enn f.eks en hvmauser eller enkeltløpet star baikal? Noen?? Ingen???

 

Hvorfor skal vi forby disse våpnene? Gjør det isåfall samfunnet til et tryggere sted?

 

Må våpenvalget en skytter tar kun være basert på at han/hun satser alt på å ligge i toppsjiktet? Er det ikke lenger lov å kunne delta for å ha det gøy?

 

Hvorfor skal vi forby våpen som angivelig er lette å BYGGE OM til fullauto? Er det ikke allerede forbudt å bygge om våpen til full auto? Trenger vi virkelig å ha et dobbeltforbud?

 

 

Hvis vi tenker tilbake litt, og husker den tiden vi kunne bla i fargerike kataloger fra f.eks. Aaserud o.l., besøke Arsenalet en tur o.l., så vet vi at det er solgt en del våpen som i dag er "forbudte". Har disse våpnene utgjort noe stort samfunnsproblem? Hvis ikke, hva er så poenget med å forby de i dag?

Link to comment
Share on other sites

Enig med jerognal. Diskusjoner har en tendens til å skli ut.

(Dette gjelder jo ikke bare kammeret.no, det gjelder alle fora i henhold til internettets 1. lov:

"Du kan ikke se meg, ergo er jeg uovervinnelig")

Dette er vi alle skyld i før eller senere, i større eller mindre grad.

 

Men når det gjelder lover og regler som påvirker oss såpass direkte som her, så er det desto greiere å holde seg til saken.

Så får en heller sende noen PM'er hvis man føler seg støtt e.l., og på den måten bli venner eller være enige om å være uenige.

 

ånntåppikk:

Det beste hadde jo absolutt vært en liste over forbudte våpen.

Eller: Det minste av to onder hadde jo vært en liste over forbudte våpen.

 

Jeg er for strenge krav til oppbevaring, jeg er for en søknadsprosess for å få våpen, jeg er for et skikkelig våpenregister.

Men at andre skal definere mine behov, og lage usaklige regler/lover/forskrifter uten basis i skikkelig dokumentasjon, samt ha som grunnlag at jeg er en potensiell kriminell med skumle hensikter fordi jeg vil drive med pistolskyting om vinteren, jakte elg om høsten og ligge på bana om sommeren, det blir rett og slett for dumt.

 

EDIT: OleOlsen kom meg i forkjøpet.

Link to comment
Share on other sites

Nye forskrifter og lover for å løse ikke-eksisterende problemer. Aldri har vel noen av de foreslåtte forbudte våpen vært et samfunnsproblem? Jeg har ikke full oversikt, men jeg gjetter at aldri har et menneske noen gang vært skadet av slike?

 

Den "gamle sure Erik Braathen" har snakket mye om dette, gutter. Når politikerne har "forenklet" lovverket lenge nok med et sammensurium av forskrifter, kommer lovforandringene og forbudene uten forskriftsmessige unntak.

 

Det som er hårreisende er at det av demokratisk valgte politikere brukes argumenter som "ingen har bruk for" et slikt og et slikt våpen. Men det er helt rett det. Ingen ar bruk for noe som helst, alt er for hobby og glede.

Link to comment
Share on other sites

Nye forskrifter og lover for å løse ikke-eksisterende problemer. Aldri har vel noen av de foreslåtte forbudte våpen vært et samfunnsproblem?

 

Sant nok, men prøv å se litt stort på det hele. Vi kan ikke kun styre etter bakspeilet, da ender man bare i grøfta. Man må alltid se langt frem så man kan se problemer før de skaper en ulykke.

 

Kanskje ingen til nå har blitt kverka av ett slikt "ondt våpen", men hva om det skjer i morgen? Hva skjer da? Tenk dere avisoppslagene! Likpul..., eh, journalister i full blodtåke forklarer det norske folk hvor ondt dette våpenet er, antall drap som utføres med slike i USA og hvordan det var favoritten til en skoleskytter eller tårnklatrende åndsing. Et lovlig registrert drapsvåpen uten noen "seriøse" bruksområder. Hvor mye dritt har truffet vifta da?

 

Nei, det burde kanskje ikke være slik, MEN SÅNN ER DET! Dette er realiteter vi må forholde oss til.

 

 

Den "gamle sure Erik Braathen" har snakket mye om dette, gutter.

Jeg er lei av å høre om EB. Ja, han har sagt mye om dette, men jeg har aldri sett ham komme med realistiske løsninger. Faktum er at han bare har klaget og kritisert, selv når NOJS begynte å jobbe for mer samarbeid mellom skytterorganisasjonene var det vel mest negativt å høre fra den fronten.

 

 

Det som er hårreisende er at det av demokratisk valgte politikere brukes argumenter som "ingen har bruk for" et slikt og et slikt våpen.

Jeg tror ikke politikerne er vår største fiende, følg heller med på hva byråkratene driver med. Selvfølgelig er det politikerne som til syvende og sist er ansvarlige, men det er ikke de som skriver majoriteten av reglene. Skal vi komme noen vei må vi tvinge de til å ta ansvar for det byråkratiet bedriver.

Link to comment
Share on other sites

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3988460.ece" target="_blank

 

Det er registrert fem saker hvor maskinpistol eller pistol er benyttet, noe som er en markant økning

 

 

Vips kan JD vise til tiltak mot denne "markante økningen".

 

Dette er litt for svevende "faktaopplysninger" igrunn.

 

Hva sidestiller en pistol med en maskinpistol?

Hvor mange lovlig registrerte "maskinpistoler" ble brukt til drapshandlinger?

 

 

Vi kan aldri regne med å oppnå et nulltall når det gjelder drap med skytevåpen her til lands. Våpenet er et verktøy i de fleste slike handlinger, og ikke en utløsende faktor..

Link to comment
Share on other sites

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3988460.ece" target="_blank
Det er registrert fem saker hvor maskinpistol eller pistol er benyttet, noe som er en markant økning

Vips kan JD vise til tiltak mot denne "markante økningen".

Jeg tror du heller burde lese drapsrapporten til Kripos, Chiefen. Det behøver ikke være sant selvom det står i Aftenposten. :wink:

 

Drapsoversikten 2010.

http://www.abcnyheter.no/files/Drapsoversikt_2010.pdf

Link to comment
Share on other sites

Etter en rask kikk på den oversikten fra Kripos så er det inget grunnlag for å stramme inn når det gjelder skyte våpen.

Drap begås stortsett med kniv av menn som du kjenner og er arbeidsløse. 2/3 er tidligere straffet. Etter min mening så vil det mest effektive tiltaket være å enten forby kniver

eller ikke slippe straffedømte ut av fengsel.

Link to comment
Share on other sites

Isolert sett tror ikke jeg heller at skytternorge taper så mye på et forbud mot dette våpenet. Bekymringen min ligger i prinsippet. Dette først, så kommer neste osv. Mitt poeng var at grensene for hva som er "fornuftig" vil flyttes. Jeg er mer for å utfordre tanken om at det nødvendigvis må være "fornuftig" for å være lov. Hva er galt med at det kun er moro? Sålenge sikkerheten er ivaretatt kan jeg egentlig ikke se problemet. :wink:

Først en, så en til og når vi har tatt de fleste, så trenger ikke resten noe heller.... :cry:

 

Det er ikke mange, som i hvertfall offentlig har engersert seg:

Klarer ikke å se noe info på sidene til følgende organsisasjoner:

NJFF - ingen ting...

NSF - ingen ting...

NROF - ingen ting...

DFS - ingen ting...

SWS - ingen ting...

NFPS - har laget en uttalelse og det ligger på medlems sidene.

 

Er det noen som kan bekrefte at jeg tar feil, og at det faktisk er noen andre forbund som har engasjert seg?

 

Jeg brakte Tec-9 på banen, og det var bare et eksempel på nok et våpen som blir forbudt.

For og i mot dette våpenet er IKKE det interesange.

Alle de andre "normale" pistolene som kan og vil bli rammet av forslaget til POD er MYE værre!!!!

 

NFPS brukte Glcok 17 som eksempel på et våpen som ville bli forbudt, da det kan rammes av 2 av punktene og det samme gleder ALLE 1911 og 2011 og mange andre pistoler !!!!

 

Våkn opp og slutt å bry dere om Tec-9 / Mac 10 / UZi, ja de finnes lovlige i landet, men de er ikke mange. Er sikkert flere sivile, lovlige Glock 17 eller STI EDGE en de andre til sammen.

 

Så og si alle halv auto hagler blir ulovlige fordi det finnes magasin forlegnere eller man kan hjemme lage en magasin forlenger til haglen!!!

 

Jeg er nok også en av de som heller vil ha en forbudt liste, enn en godkjent liste. Og noen av de våpene som er nevnt i denne tråden, har jeg ikke noe problem med at er forbudt. De passer i liten grad inn i noe av det som er lovlig erversgrunn

Det er vel fortsatt slik at morroskyting ikke er ervervsgrunn her til lands..... :mrgreen:

Er både enig og uenig med deg.

Når man lager en forbudt liste, skal de som da har de våpenen levere dem inn eller få lov til å beholde dem til de dør eller ikke trenger dem mere?

 

Det er allerede mange våpen her i landet som faller inn i den kategorien, "listen" er jo bare ikke offentlig gjort. Den finnes i diverse rundskriv, over hva den påvirker.

Magne praktiske rifler som HK91, FN FAL og M14 (varianter), SIG 551 (var det ikke), Grant M1, US Carabin osv..

er i praksis forbudt, men mange har dem. De kan ikke kjøpe nye våpen, fordi de har våpen som dekker behovet, og de kan ikke selge, da ingen får kjøpe.

Var da nettopp en slik tråd på kammeret, ang. Sig 551 (?), som pluttselig forsvant fra listen.

 

DE (les: myndighetene) vil helst alt vi ALLE ikke skal ha noen våpen i det heletatt!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

 

Det er allerede mange våpen her i landet som faller inn i den kategorien, "listen" er jo bare ikke offentlig gjort. Den finnes i diverse rundskriv, over hva den påvirker.

Magne praktiske rifler som HK91, FN FAL og M14 (varianter), SIG 551 (var det ikke), Grant M1, US Carabin osv..

er i praksis forbudt, men mange har dem. De kan ikke kjøpe nye våpen, fordi de har våpen som dekker behovet, og de kan ikke selge, da ingen får kjøpe.

Var da nettopp en slik tråd på kammeret, ang. Sig 551 (?), som pluttselig forsvant fra listen.

 

DE (les: myndighetene) vil helst alt vi ALLE ikke skal ha noen våpen i det heletatt!!!!!!

 

Derfor skrev også NFPS i sitt tilsvar, at de våpene som også tidligere var ervervet til konkurranseskyting, skulle få det samme "amnestiet" som jaktvåpen som ikke har stått på listen.

Altså at det skulle være lov til å selge de. Dette vil jo ikke være noe stort problem, og vil jo i utgangspunktet ikke resultere i noen flere våpen i samfunnet.

Og det kan jo nærmest defineres som tyveri fra staten at man innfører omsetningsforbud :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Og det kan jo nærmest defineres som tyveri fra staten at man innfører omsetningsforbud :twisted:

Det er jo det det er, og det har nå sakte men sikkert rammet flere og flere våpen.

 

Tviler på at de fleste skyttere faktisk er klar over dette.

Listen over "forbudte" våpen kan faktisk bli ganske lang, hvis man orker å sette seg ned å skrive den.

 

Skal se om jeg orker å gjøre det en av dagene.

Link to comment
Share on other sites

Og vi bør vel ikke legge ut noen forslag til forbudtliste.... untatt de helt åpenbare... :mrgreen:

Mente å lage en liste over hva som er forbudt / vi ikke får kjøpe i dag. På grunn av forskriter og rundskriv som eksisterer.

Tror ikke folk er klar over hvor mange våpen som vil komme på den listen, da spesielt halv auto rifler.

 

Ikke et forslag over alle som "kanskje" burde forbys. :)

Link to comment
Share on other sites

Me rart her... Og en del ting som jeg mener er piss og oppgulp.

Til de som trro at restriksjoenne komer for di POD er onde.... Vel, det er min mening at bare det å komme med en slik dustete uttalelse er mer med på å undergrave skyting som legalt tidsfordriv, en de få tilfellene av kriminelt missbruk av legale våpen.

 

Politikerene er ikke interessert i forby våpen, (enkelte byråkrater kan kanskje ha den ideen, men det er neppe der problemet ligger) Politikere er mest interessert i behode makt, eller få makt. Da må man følge "folket vilje" og det er i media og blant de oppvoksende generasjoner at motstanden mot sivilt våpeneierskap vokser.

 

Ønsker du å bidra til at vi fortsatt kan eie våpen og ha skyting som hobby i kongeriket Norge? Drit i å anklage Høyre eller venstresiden for konspiratoriske tanker, Ikke tro at det en folk med hemmelige agendaer og dunkle intensjoner... Fortell kollegaen, naboen og venner din om hobbyen, vis at skyting og jakt er normalt tidsfordriv uten skumle baktanker og hensikter. Rekrutter en ny skytter.

Link to comment
Share on other sites

@Hassel, i ditt siste stykke i innlegget trur jeg du treffer innertiern. Mange ser på oss skyttere/jegere som noe raringer. Av den grunn snakker mange av oss, ikke vad vi driver med på fritiden. (nå finnes det jo også en sikkerhets aspekt også som må tas med i tankegangen her)

 

Det er samme med folk (som meg) som har bilintresse, greit nok hvis man driver med amcars, men og bruke masse penger på andre hobbybiler (les gatebiler) er enda merkligere enn og drive på med våpen..

 

JS

stolt skytter, selv om resultatene ikke er noe og skryte av :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hassel har et poeng her.. Den beste måten å sikre at vi i fremtiden får glede oss over fritidsinteresser som har våpen som grunnlag, er rekruttering. Og hvis mirakelet skjer, våre jakt- og skytterorganisasjoner innser alvoret og klarer å samarbeide, kan vi være rimelig sikker på fremtiden for jegere og skyttere i Norge.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

om en ser på statestikken til politiet over mord og hvilket våpen som blir brukt ser man fort at skytevåpen ikke er spesiellt høyt oppe på den lista. alikevel gjelder det å få "straffet" alle som eier våpen via lover og regler som kun går ut over oss som driver legalt med denne sporten. de kriminelle får våpen uansett hva som står i norges lover.

 

konklusjon: ja til hard straff av farlig/ulovlig bruk av våpen, ja til strenge krav om oppbevaring men ellers burde en få ha de våpnene som en ønsker, så lenge de blir registrert. moro faktoren må jo også få lov å komme frem litt

Link to comment
Share on other sites

Her i tråden er både "sure gamle Erik Bråthen" og unødvendige dobbeltforbud nevnt allerede, men...

 

Joda, det ER forbudt å bygge om et våpen til å kunne avgi helautomatisk ild.

Det er faktisk forbudt (for menigmann) å bygge om våpen i det store og hele, ihvertfall på en måte som gjør at våpenets karakter blir vesentlig endret.

 

Erik Bråthen skrev en gang noe om det paradoksale i de stadig strengere våpenlovene med sine ditto rundskriv.

Som han poengterte så var det allerede nedfelt i loven at det er forbudt å drepe andre, og det burde strengt tatt være tilstrekkelig om den loven ble håndhevet riktig. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...