Jump to content

I DAG går høringsfristen for Forskriften om forbudte


blackops92

Recommended Posts

Jeg gråter..... :cry:

 

Halv auto pistoler og hagler er de to mest idiotiske tingene der.

De ramser opp en del kriterier som er helt tullete!!!!

Det har vært skrevet (og jeg har skrevet) mye om dette når det kom i rundskrivene, å få dette i forskrifts form er forferdlig!!!

 

Da kan man i hvertfall si "Ha det" til alle muligheter til å få praktisk hagel godkjent i Norge.

POD vil da peke på forskiften og si "Det er ikke lov" / eller "Ja, men følg det som står i forskiften", noe som gjør det urealistisk å kunne konkurere "på lik linje" med skyttere fra andre land.

 

Tror faktisk ikke folk forstår eller tenker over hvor mange håndvåpen som rammes av §2

Link to comment
Share on other sites

Hvilke håndvåpen rammes egentlig av §2?

Tja, pistoler som Walther GSP, Hämmerli SP20, Morini CM 22, Benelli MP90, Pardini SP osv. har "magasin som monteres utenfor pistolens grep" og "hylse montert til pipen som helt eller delvis dekker denne og gjør det mulig å holde våpnet med dårligste hånd uten å bli brent".... Denne ble skrevet for å ramme en håndfull H&K SP89 som finnes i Norge, men rammer i realiteten de fleste moderne konkurransepistoler.

 

§3 rammer alle hagler som har "muligheter for magasinkapasitet større enn fem patroner", dvs. Benelli, Beretta, Franchi +++, da magasinforlengere til disse er i fritt salg.

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

@Trestokk: Tull? Ja, som et tiltak for å sikre samfunnet og forhindre kriminalitet er det bare tull...

 

Som eksempel kan jeg bruke Hämmerli SP20 RRS. Denne har rekyldempersystemet i en hylse som er montert til pipen, og det er uproblematisk å holde i denne med dårligste hånd uten å bli brent. Pistolen faller utvilsomt inn under punkt a) og c) på listen over pistolers uønskede egenskaper. Denne listen rammer en hel rekke pistoler som opprinnelig ikke var tenkt på da ordlyden ble skrevet. Politidirektoratet har blitt gjort oppmerksom på dette, men likevel blir ikke ordlyden endret.

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

Hvilke håndvåpen rammes egentlig av §2? Jeg må nok innrømme at jeg kanskje er en av de som ikke fårstår hvor mange våpen som rammes av denne... :oops:

Som jeg skrev i :

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=8&t=22388&p=252340#p252340

Konklusjonen av 3.6.3.1 er følgende (omtrent som i 2004)

Følgende pistoler er da fortsatt forbudt!!!

Walther GSP

Mauser C-96

AR-7 Explorer (muligens)

Wildey

HK SP 89

 

Alle; 1911, Browning Hi-Power, Glock, Bul Cherokee, Luger, hvis de er klargjort for lyddemper er da forbudt.

 

Kan nå føye til at følgende da er forbudt:

Ruger 22 Charger

Interdynamic KG-9

Intratec TEC DC-9

 

Og følgende: hvis de er klargjort for lyddemper er da forbudt.

SIG 2022

Sig 226

HK P30

Walther P99

Springfield XD/HS 2000

alle 1911 og 2011

 

Og det er sikkert mange våpen jeg ikke har tenkt på som også da er "veldig tvilsomme/ulovlige"

Link to comment
Share on other sites

Jonha-Hex

 

Nå er det vel noen av våpnene du har listet opp jeg har mindre problemer med at skal være forbudt enn andre..... :mrgreen:

 

Sånn som HK SP 89, Interdynamic KG-9, Intratec TEC DC-9

 

Jeg synes vel det er ett større problem med noen av de andre våpnene som teoretisk kan bli/er forbudt

Link to comment
Share on other sites

blackops92

 

Jeg er ganske enig med deg, men jeg ramset opp alle jeg kommer på, uansett.

Litt også for å få folk til å se konsekvensene av disse reglene.

 

Er jo også litt interesangt at nesten alle/om ikke alle SA hagler nå da er forbudt.

I hvertfall hvis man tolker "mulighet for" til å bety at "det finnes magasin forlenger til".

Link to comment
Share on other sites

Hvilke håndvåpen rammes egentlig av §2?

Det mest absurde eksemplet jeg kommer på er Mauser C96, som har fast magasin foran avtrekkerbøylen og festespor i skjeftet for skulderstokk. Skulderstokken brukes også som hylster.

Mange som ser for seg denne i kriminell bruk ?

Mauser_C96_M1916_Red_9_8.JPG

Bildet er linket inn fra wikimedia.org

Link to comment
Share on other sites

Det mest absurde eksemplet jeg kommer på er Mauser C96.....

.....Mange som ser for seg denne i kriminell bruk ?

Hehe, jeg klarer ikke helt å se den for meg i praktisk heller. :wink:

 

men, at alle 1911'er skulle være forbudt, det klarer jeg ikke å forstå. Ei heller pistoler med skinne for lykt etc foran avtrekkerbøylen.

Den må oppfylle minst to av 'kravene' for å ikke bli godkjent. At det er mulig å sette på et vertikalgrep på denne skinna betyr ikke at man gjøre det. Hvis man har gjenget løp på pistolen sin, så er den ikke forbudt med mindre man monterer vertikalgrep, eller kolbe/stokk. Det som står om 'fremre pistolgrep' gjelder spesifikt dersom dette er montert til pipa, og ikke til ramma.

Således kan jeg ikke se at dette er et så stort problem.

Jeg kan være enig i at det kan tolkes dithen at Walther GSP faller inn under forbudet, da denne har magasinet utenfor pistolgrepet, OG kan holdes rundt pipa uten å bli brent. men, satt på spissen... Hvilken .22LR kan man ikke holde rundt pipa uten å bli brent?

Link to comment
Share on other sites

Det jeg ikke klarer å la være å bli provosert av er at alle forslag til regelendringer er basert på en forutsetning om at lovlydige skyttere søker om å få lov å erverve et våpen med det formål å gjøre ulovlige modifikasjoner på det eller benytte det i kriminell sammenheng. I min verden er dette ganske selvmotsigende - jeg er så naiv at jeg tror det som kjennetegner kriminelle er at de ikke følger lover og forskrifter.

Link to comment
Share on other sites

En får handle aksjer i AS Vaselinfabrikken

 

Har sagt det før og gjentar det til det kjedsommelige; det går RETT til helvete i marsjstøvler med alt som lukter personlig frihet her i steinrøysa.

Man skal overhodet ikke ha anledning til å ta fornuftige avgjørelser ihht gjeldende regelverk på egen hånd, dertil er man altfor dum og uansvarlig og gjeldende regelverk er tydeligvis altfor ansvarsløst utformet og formelig skriker etter å gjøre oss alle til massemyrdende bankranende siklende psykopater.

Dersom jeg var kriminell kunne det i ha befunnet seg MYE mer "interessante" knallbongbonger i min "samling", uten noen videre krav til oppbevaring etc, enn det som faktisk er tilfelle.

Dersom jeg var kriminell ville det ikke bety det spøtt når,hvor og til hva jeg brukte nevnte knallbongbonger for det ville være forbudt uansett.

Dersom jeg var kriminell ville ikke noen lovendring i verden influere i hvorvidt jeg gjør så eller slik, det eneste som muligens kunne få meg til å revurdere fremtidige kriminelle handlinger ville være eksempler på PRAKTISERING av bruk av ekstreme strafferammer for tilsvarende forbrytelser.

Forklaringen på dette ligger i ordet "kriminell", man driver med K.R.I.M.I.N.A.L.I.T.E.T!!!

 

Som praktiserende skytter, personlig jeger og (jævlig foreløpig!) beboer av steinrøysa Norge gjør det meg gjennomsvett av forbannelse å se at FØR sist runde med endringer og innstramninger er ferdig trådt i kraft så ligger fanden hakke meg neste forslag på bordet!!!!

 

De som tror dette vil bli NOE som helst bedre eller på NOEN som helst måte bremses/stagnere/falle naturlig til ro og tenker at "når bare dette er innført er de nok ferdige" må TRO OM IGJEN,trekke nisselua enda lengre nedover øya og bøye seg enda litt mer forover!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler på at det har seg slik at alle våpen som kan modifiseres til å bli ulovlige er ulovlige? Jf diskusjon om ymse pistoler og semi-hagler her over. At et forslag som i utgangspunktet er ment å hindre våpen som Intratec TEC-9 (ser ingen umiddelbar nytteverdi av det våpenet gitt) også rammer konkurransepistoler er helt klart uheldig, og da er vel det egentlige spørsmålet om man skal ha liste over konkurransevåpen som er unntatt for reglene, eller om reglene må forandres?

Link to comment
Share on other sites

Vær så god, 20mm :mrgreen:

 

Ethvert land som ikke er saaaakte men sikkert i ferd med å bli et "silkefengsel" av en passiviserende møkkastat er bedre etter min mening.

Man kan si hva man vil om velferd,økonomisk trygghet og alle de andre områdene Norge skal være så suverene på, men det betyr ingen ting så lenge friheten ofres bit for bit samtidig som "avsløringene" (som om det er noe nytt og grensesprengende, alle de feil og mangler som påpekes!?!?) om rikets egentlige tilstand ramler inn i massemedia på løpende bånd.

Enda verre er det med de temaer som aldri når massemedia, enten grunnet mangel på politisk korrekthet, nyhetsverdi eller fordi utøvende myndighet i stilltiende samarbeid med media har kommet frem til at det er til folkets beste å feie diverse temaer under det tykkeste teppet man kan oppdrive mens de gjør som de selv vil.

 

"You may all go to Hell, and I will go to Texas"

Davy Crocket - før slaget ved Alamo

Link to comment
Share on other sites

Nå misforsto du tror jeg, for å sitere litt:

The Intratec TEC DC-9 "assault pistol", also known as DC-9, TEC-9, or, if manufactured after 1994, as AB-10, bears the dubious distinction of being one of the most widely used "criminal" guns in USA. It was used in several mass murder cases, as well as in unknown, but definitely large number of street fights and other violent crimes. TEC-9 became "famous" for its "evil" appearance, large magazine capacity (which offered significant firepower), and for low price. Unsurprisingly, these features made TEC-9 very popular among various marginal types. For any serious or professional shooter this gun vas of little value - it was too big and heavy to be carried comfortably, it was too unreliable when firing anything but FMJ ammunition, and the accuracy with very crude fixed sights was about marginal.

 

TEC-9 er viden kjent for å være et rævva våpen med elendig presisjon og funksjonabilitet. Den er også kjent for (i det minste for tidlige modeller) å være lett å konvertere til helautomat. Den er faktisk så kjent for dette at til og med jeg vet det. Sannsynligvis du også, 20mm cannon.

 

Prinsippielt er jeg da for at dette våpenet forbys, men har et problem med at andre våpen med legitimt bruksgrunnlag blir dratt med i forbudet.

Link to comment
Share on other sites

Tja, om noen av våpnene ikke rammes av "hylsen", så har flere av de mulighet for å sette på kolbe og gjenget pipe

 

Og som tidligere skrevet, på hagler så vil nesten alle halvautohagler være forbudt, da de fleste har mulighet for å ta mere enn 5 skudd

 

Hva skal Kenneth Aspestrand ta seg til da da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvis problemet er at de er så redde for Tac-9 og HK SP89 (flere her husker vel saken om han som hadde en slik) så kan man som blackops92 skirver ha "en liste over spesifikke uønskede våpen"

Hadde vært mye lettere å forholde seg til.

 

Problemet med de de skriver er jo som alltid at det kan tolkes i alle retninger.

Jeg tolker / prøver å toklke, det på vært tenklige måte, men ikke heller klarte å se at alms heldemping var forbudt etter forskriften. :?

 

Men det kan jo være et forsøk på å snik innføre lyddemper forbudet, de prøvde jo å forby alle lyddemperer for ca 10 på siden.

Så vi forbyr våpen som er gjennget i steden.

Link to comment
Share on other sites

Vi prøvde å få god f.eks. å få god presisjon i en 10/22 etter alle kunstens regler, og klarte ca 25mm på 15m.

Og hva sier det mest om? Halvautoer eller børsemakeren? Å få en 10/22 til å samle under 20mm på 50m er vel regnet som enkelt. Man får tilogmed kjøpt de slik rett fra Ruger.

Link to comment
Share on other sites

Vi prøvde å få god f.eks. å få god presisjon i en 10/22 etter alle kunstens regler, og klarte ca 25mm på 15m.

Og hva sier det mest om? Halvautoer eller børsemakeren? Å få en 10/22 til å samle under 20mm på 50m er vel regnet som enkelt. Man får tilogmed kjøpt de slik rett fra Ruger.

Og nok en gang kan Fulmen gå på person, og ikke sak, uten konsekvenser!

Helt utrolig!

Ikke rart NOJS har 242 medlemmer.

 

herre gud.

Fulmen har rett, det er ikke noe problem å få en 10/22 til å samle under 20mm på 50m.

min 10/22 target samler på rundt 10-15mm på 50m og det er rett fra esken.

Link to comment
Share on other sites

Bedre løsning er å forby de man mener bryter med reglene, men her i landet er det visst vanskelig.

 

Det, min gode mann, ville være altfor lett.

Da kunne man jo risikere at ikke man fikk med ALLE!

Slik lover og regler utformes åpnes det for tolkning i alle bauger og kanter, dette er helt bevisst og VIL bli brukt imot oss der det er mulig!

Før eller siden kommer Statsapparaturen til å tolke loven dithen at ALT som er gøy er forbudt og må straffes med lovens strengeste...

Om ikke å ha muligheten for dette var bevisst ønskelig kunne lover vært utformet som absolutte uten videre rom for fortolkninger men dette ville i tillegg til å være totalt forkastelig da det ville fjernet en ellers så utmerket unnskyldning for fremtidig undertrykkelse av hvermannsen også overflødiggjort en forferdelig haug med personer i fryktelig flotte stillinger så det kan vi jo ikke ha noe av.

Link to comment
Share on other sites

Og hva sier det mest om? Halvautoer eller børsemakeren? Å få en 10/22 til å samle under 20mm på 50m er vel regnet som enkelt. Man får tilogmed kjøpt de slik rett fra Ruger.

 

Jo det skal jeg si deg Fulmen. Det sier at noen 10\22 går godt mens andre er helt ubrukelig.

En pipe som er rævva pres. i er bare å bytte.

Det sier INGENTING om Børsemakeren.....

 

Det din kommentar derimot viser, er at du som vanlig slenger med kjeften og insinuerer saker og ting. Men det er tydelig at Hr. Fulmen kan få ture fram med sine kommentarer, mens andre blir moderert for kommentarer på sak som ikke passer noen.

Jeg har rapportert dine sleivkjeftede kommentarer tidligere Fulmen, og jeg kommer til å gjøre det så lenge du ikke kan utvise normal folkeskikk.

 

Og ja, jeg venter selvfølgelig en alvorlig skrape fra mods her, men det får så være....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Før eller siden kommer Statsapparaturen til å tolke loven dithen at ALT som er gøy er forbudt og må straffes med lovens strengeste...

 

Sånn er det vel nesten alt, det morsomme som i dag ikke er ulovlig er bare jæv... dyrt.

 

Det gjenspeiler seg fint på det kulturelle plan:

Vårt mest kjente maleri er "skrik" mens danskene sitt heter "hipp, hipp, hurra!".

Link to comment
Share on other sites

TEC-9 er viden kjent for å være et rævva våpen med elendig presisjon

De fleste halvautovåpen har elendig presisjon, og er mer eller mindre rævva.

 

Vi prøvde å få god f.eks. å få god presisjon i en 10/22 etter alle kunstens regler, og klarte ca 25mm på 15m. En CZ 452 som jeg prøvde ved samme anledning klarte en spredning på 3mm.

Det er mulig vi kunne fått 10/22 til å gå bedre, men denne gikk slik!

 

Hvis jeg hadde skaffet meg f.eks TEC-9 eller en AR, blir verden da et farligere sted?

 

Om halvauto: Jøss, da skal jeg holde meg langt unna pistolskyting. Det var dumt, for det hadde jo vært morsomt å prøve. Det må bli med en Contender e.l. i så fall.

 

Om 10/22: Gratulerer, du har prøvd en dårlig 10/22. Klag til fabrikk/børsemaker? Jeg ville ikke godtatt så dårlig presisjon selv i en halvautomat. Vurderte du noen gang å prøve forskjellige typer ammunisjon?

 

Om deg: Jeg vet ikke om verden blir et farligere sted hvis du anskaffer deg nevnte våpen, men det er jo lov å håpe at svaret er nei. Fint at du tar med både TEC-9 og AR i samme setning, da disse to våpen(systemene) jo til forveksling er lik hverandre og har samme bruksområde :roll: .

 

Litt OT, men her er jo et fint eksempel på kontroll vs manglende kontroll, og problematikken med å forby det som åpenbart bør forbys.

 

Tilbake til topic: Takk til høringsinstansene som faktisk har tatt tak i problemet på en skikkelig måte! (og som gjør mer med problemet enn å syte om det på internett :twisted: )

 

Edit: Ironivarsel, det er jo like greit å ha det med uansett.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tilbake til topic: Takk til høringsinstansene som faktisk har tatt tak i problemet på en skikkelig måte! (og som gjør mer med problemet enn å syte om det på internett :twisted: )

 

NFPS har laget et meget bra svar på det som ligger på medlems sidene dems, og de skriver mye som har vært skissert og nevnt i denne tråden, pluss noe som ikke har vært nevnt her.

 

Andre vet ikke jeg om.

NSF og NROF burde jo vært på banen her, fordi det angår jo dem også i aller høyeste grad.

Kanskje Metallsiluett også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...