Jump to content

Sakoklubben


shsorli

Recommended Posts

Nei, jeg har en i 308. Jeg har tidligere jaktet både med 9,3x62 og 8x57 JS og mener det er "gullegode" kalibre til storviltjakt. Hvorfor har jeg da 308? Jo fordi jeg fikk prøve en carbonlight i 9,3 x62. Jeg synes den ble i overkant frisk i frasparket for meg, og siden jeg ønsket lettest mulig ble det kort låskasse og liten demper. Jeg greide ikke skyte kontrolert godt med 9,3 hverken med eller uten demper. Mengdetrening og tilvenning ville nok hjulpet, men nå ble det 308. Og den er jeg som tidligere nevnt veldig fornøyd med og den brukes nå til all riflejakt fra rådyr og oppover....med godt resultat😍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 12.6.2019 den 23.05, plugg69 skrev:

Ny post/treningsrifle😍 Grizzly 30.06. Gjengebeskytter med forsikte er ikke ferdig, derav bilde med demper..

LRM_EXPORT_248128085260370_20190612_202606486-01.jpeg

Flott rifle du har, plugg69👍 Har du fått laget gjengebeskytter med forsikte? Eventuelt andre som har en genial løsning? Det er noe jeg har tenkt på en stund på min grizzly i 9,3x62. Bruker å ha det moro på løpende elg med kompiser, å da skyter vi åpne sikter. Derfor har jeg ventet med demper, men det hadde vært topp å kunne montere de åpne siktene om man vil selv om man gjenger for demper.

Link to comment
Share on other sites

Syntetic black er lik finnlight, kun fargen som skiller dei. Skulle tru dei kunne levere samme kaliber som den i det minste. Men så er det importøren som også er ein propp i kalibersluket. Skulle ha laminatstokk, rustfri og kaliber 9.3x62 på mi forrige Sako 85.  Den måtte eg til Sverige for å finne og så importere den sjølv...

Var ute å testa min Sako nr.2 i dag. 

85 black synt. I 6.5x55 nye villreinrifla mi. Tofot og demper blir nok ikkje med til fjells, vekta utan dette er på 3.6kg.

Montasje er lånt frå 9.3'n derfor blanke baser, bli å få tak i svarte...

 

 

20200314_140732.jpg.964b276ee7508dd249242a03e09d1ddf.jpg

 

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, Begnadøl skrev:

Hvorfor kommer ikke 85 syntetic black i alle kalibre ? Er det noen forskjell på den og Stainless som gjør at dette ikke er mulig ?

 

 

Forskjellen er vel fargen. Ofte er importøren en propp i kalibervalget, men når det gjelder denne ser det ut som om det er fabrikken. Da jeg først begynnte å titte på carbonligt var kaliberutvalget meget begrenset. Etter hvert ha det blitt litt større. Så hvis du er tålmodig og kan vente et par år kan det hende det har forandret seg hvis Sako ser at det er etterspørsel.

Alternativt kan du vurdere et annet kaliber? Jeg gikk fra 9,3x62 via 8x57JS ned til ,i mine øyne, kjedelige 308 win. Og tro det eller ei, det fungerer. Elg, hjort og rådyr dør som bare det uten nevneverdig lengre fluktstrekning. Hovedgrunnene til det mener jeg er; skuddplassering, gode kuler og at viltet her jeg jakter ikke har lest seg opp på 9,3......

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei! 


Jeg lurer på en ting angående vekten på Sako 75.

Jeg kjøpte nettopp en brukt Sako 75 SS Synth i 308W for å ha ei lettere rifle i skogen (Lettere nnn min R8). På Sako sine hjemmesider var rifla oppgitt til 3,0 kg med full løpslengde. Rifla jeg kjøpte hadde en pipelengde på 45 cm, så ved litt småregning antok jeg at rifla kom til å veie rett over 2,8 kg. 
Da jeg fikk våpenet viste det seg å veie 3269g, noe som var nesten en halvkilo over forventet, og langt over oppgitt vekt. 
Viser Sako vekten til M75 uten sluttstykke, eller er det noe annet jeg har oversett?

Edited by KakeMainn
Link to comment
Share on other sites

31 minutter siden, lilleulv skrev:

Det er vel 75 Finnlight som er oppgitt til 2,8 kg. SS med syntetstokk står til 3.0 kg og SS med trestokk til 3,2 kg.

Glemte å skrive det, men er en SS med synthstokk jeg har. Den er oppgitt til 3,0 kg med 57 cm pipe, og da ved en pipelengde på 45 cm, vil det da bli en vektreduksjon på ca. 200g.

Edited by KakeMainn
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Eg har kjøpt meg ei brukt Sako. Modell l581, etter det eg forstår var dei produsert i begrensa opplag i løpet av eit halvårsperiode på 80tallet.  Problemet er at ho slett ikkje samlar so godt som eg kunne tenke meg, faktisk er samlingane omtrent på størrelse med ei CD-plate. men før eg tar heilt av og hyrar inn børsemakar lurer eg på om det er nokon enkle grep eg kan sjekke sjølv? Eg har allereie fått over og stramma skruar, og bytta kikkertsikte. I fylgjer selgar var rifla brukt på skytebane nokon gongar for 20-30 år sida, og sidan har ho stått i skapet. 

Link to comment
Share on other sites

Regner med det er prøvd med flere sorter ammo, og ingen samler tilfredsstillende. Ville starta med skikkelig, som i skikkelig, løpspuss med mantelfjerning. Sjekk evt at pipa ligger fritt, og at kassa ligger "dødt" i stokken.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 5/24/2020 at 3:59 AM, kjetil2991 said:

Nylig gått til innkjøp av en Sako Vixen L461 i 222rem. Tenker å bytte ut stokken på den. Noen som har noen gode alternatriv? Passer stokker fra Sako 85 XS/ Sako 75 osv? Finner ingen på nett uten om fra børsemaker. :)

Sako 75/85-stockar passar inte.

Däremot gör Wildcat Composites i Kanada stockar till L461 (och också till L579). Pipkanalen är anpassad för varmint-pipan så den ger ordentligt friliggande pipa på en vanlig Vixen. Stockarna är mycket billigare än McMillan och Stuart på Wildcat Composites är mycket trevlig. 

 

 

Edited by LGH
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 months later...

Ang leveringstid så stemmer det med mine erfaringer. Jeg er helt enig i at det bare burde være å bestille og få det sendt, men slik er det altså ikke. Forklaringen jeg fikk var at "alt" baserte seg på forhåndsordre og at Norge var et mikroskopisk marked i verdensmålestokk.

Du har vel du tenkt på dette både lenge og vel, og hvis dette er det du vil ha så greier du sikkert å vente den siste tiden også.

Så kan du jo spare opp det siste og klinke til med en Carbonlight😉

 

Nå er det kanskje en mulighet hvis du bestemmer deg nå. Brorparten av våpen fra Finland kommer til landet på vårparten. Kanskje går det an å få slengt med en i 9,3 på samme lasset....

Da snakker vi før neste "banesesong" for de fleste jegere.

 

Edited by Swift
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg driver å vurderer innkjøp av ett par Sako rifler, men nå har vel Sako 100-års jubileum i 2021. 85 modellen har vel fulgt bedriften siden 2006. Man kan kanskje tenke seg at det er tid for noen nyheter og ny modell for jegerstanden neste år, slik at jeg heller bør avvente et kjøp? 🤔Jeg håper håper på det, men..

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, nordang said:

Noen som vet om S20 kommer i 3006 i nærmeste framtid, tenker på enten den eller Sako Finnlight II

Neste år en gang. Men ville ikkje holdt pusten. 

 

Hvis du står mellom S20 og Finnlight II blir spørsmålet kva du skal bruke den til. Sako S20 er etter mi meining for jaktfeltskytteren som også jakter, mens Sako Finnlight II er for jegeren som også kan finne på å skyte jaktfelt😉

 

Begge er topp, men eg hadde valt Finnlight II , men då i .308w eller 6,5CM for lett, kort og smekker låskasse.

 

Link to comment
Share on other sites

On 12/15/2020 at 10:48 AM, hjortefot.com said:

Neste år en gang. Men ville ikkje holdt pusten. 

 

Hvis du står mellom S20 og Finnlight II blir spørsmålet kva du skal bruke den til. Sako S20 er etter mi meining for jaktfeltskytteren som også jakter, mens Sako Finnlight II er for jegeren som også kan finne på å skyte jaktfelt😉

 

Begge er topp, men eg hadde valt Finnlight II , men då i .308w eller 6,5CM for lett, kort og smekker låskasse.

 

Er nok mest hjortejeger

 

Link to comment
Share on other sites

Har Sako 85 Finnlight II i .308W og liker den godt. Blir fort varm under skyting, men kjøles også fort ned.
Fingret også litt på vanlig Finnlight i butikken, men liker bedre det relativt brede forskjeftet og regulerbar kolbehøyde.
Magasinet på 85-serien, vel i hvert fall på min, har såpass stor innvendig lengde at du kan lade patroner med COL="jam-lengde" (på min ca. 73,75mm med  Scenar 155) og fremdeles få plass til de i magasinet (mating virker også). S20 har forøvrig også dét.
Når det gjelder vekt er den mer enn tung nok med demper og kikkertsikte. Merker imidlertid voldsom forskjell på opplevd vekt når demper er av.
Liker også godt den dempede effekten Cerakote belegget gir løp, låskasse etc.

(NB! Bruker selvfølgelig ikke patroner med col=jam-lengde. I tilfelle noen trodde dét)

Edited by jsven
Rettet skriveleif
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg lenger i markedet for ny/en til Sako, men jeg benytter anledningen til å tafse litt på nye Sakoer når den byr seg. Jeg liker, som andre allerede har vært innom, det nye skjeftet bedre enn jeg liker det vanlige Finnlightskjeftet. Hele rifla ga meg en helt annen gofølelse enn vanlig Finnlight. Jeg hadde valgt II hvis jeg hadde vært i markedet nå og hatt pengene. Først og fremst basert på godfølelsen jeg fikk og ikke kost/nytte.

For øvrig synes jeg magasinet med plass til 5 og magasinløsningen er så bra at det nesten alene er grunn til å kjøpe Sako 😍

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 12/15/2020 at 10:48 AM, hjortefot.com said:

Sako S20 er etter mi meining for jaktfeltskytteren som også jakter, mens Sako Finnlight II er for jegeren som også kan finne på å skyte jaktfelt😉

Hvorfor? Slik jeg ser det er de "jaktstokkene" som rifler vanligvis leveres med i dag helt utdaterte. De var utformet i en tid hvor åpne sikter var standarden og tre var det materialet man hadde. Hvorfor majoriteten av rifler i 2020 fortsatt leveres med en stokk som fra grunnen av er utformet for bruk med åpne sikter er underlig, da bortimot 100% av jegere i dag bruker kikkertsikte.
Jeg har en Sako85 hvor jeg har måtte putte på en kolbeforhøyer, og det funker greit, men skulle gjerne hatt en S20 stokk istedet. Hvorfor anses slike stokker å ikke være jaktstokker?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja, dette har jeg også tenkt på. Hvorfor leveres storparten av jaktriflene med det jeg kaller flatt pistolgrep (jeg vet ikke hva den korrekte betegnelsen er)? Det er nesten så en mistenker samarbeid med de som lager gode skjefter. S20 fremstår jo som noe nytt og bedre.

Link to comment
Share on other sites

Amerikanerne er et stykke fremme på akkurat dette, det er fler og fler merker som leverer riflene sine med stokker produsert ute av huset, eller med en mer moderne design.

 

Beste mellomtingen mener jeg er Gunwerks sin Clymr. Enhver Tikka/Sako/Sauer/Mauser stokk kunne hatt en tilsvarende ergonomi uten at det hadde kostet dem noe mer i produksjon enn nye former.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sonic said:

Hvorfor? 

På grunn av et halvkilo +/-  forskjell i vekt. S20 er ei tung børse som har en nydelig ergonomi og justerbar kinnstøtte som gjør den velegnet til jaktfelt,elgbane og jakt.

 

Sako Finnlight II er mer reindyrka jaktrifle. Men fungerer sikkert fint til konkurranseskyting også. Men da ville jeg hatt en GRS-stokk i tillegg.

 

Drømmesakoen for kun jakt må være en Cerakota Carbonlight med justerbar kinnstøtte 😉

 

 

 

Edited by hjortefot.com
Fiksa skrivefeil.
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder S20 kjenner inkompetansen ingen grenser når 19 av 20 butikker promoterer Hunter/tommelhullskjeftet istedet for Precision utgaven som 999 av 1000 jegere vil skyte bedre med hvis man gidder å trene litt.

893_1236395725.jpg

Edited by Torf
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...