Jump to content

Blit lurt?


243 winchester

Recommended Posts

Da kan jo heller ingen brukere klage i ettertid over kammeret om de ikke har brukt tjenesten og blitt lurt.

 

Men de kan godt klage på valget av tjenesteleverandør og servicen der. Ikke undervurder folks evne til å klage på noe som er gratis :mrgreen:

 

Du har helt rett i at Styret må ta den endelige avgjørelsen, men de må jo ha informasjon for å kunne ta den. Et forslag om en spesifikk tjeneste, komplett med erfaringer fra andre brukere vil ha langt større sjanse enn et vagt "gjør noe". Så bevis at jeg tar feil, finn en god tjeneste som kan passe for oss og legg frem et skikkelig forslag. Jeg blir ikke sur om jeg må ete i meg noen negative spådommer.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 120
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kjedelig det der gitt, en liten idé kan fort bli til mye arbeid.

 

Men jeg skal fortelle deg noe veldig viktig: Det er svært vanskelig å selge en god idé. Hvis du ikke er villig til å legge tid, penger eller arbeid i din egen idé er det ikke mange andre som er villige til å gjøre det heller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si jeg lar meg overraske over at dette er så vanskelig å forstå.

Hvordan mener dere vi skal kunne verifisere om påstandene om en uthengt bruker er riktige eller ikke?

Hvordan ville du likt om du ble urettmessig uthengt?

Mener dere virkelig at vi skal kunne åpne for at folk skal kunne kaste dritt på hverandre uten å ha den minste mulighet til å kunne verifisere påstandene?

Hvor skal grensa gå? Skal vi ha åpen krangel her inne om hvem som brøt avtalen, hva som skjedde osv??

Vi har hatt eksempler her inne hvor brukere i personlige konflikter har brukt forumet til å skrive svært nedsettende om motparten. Det har også skjedd at mange har kasta seg på og gitt ildstøtte til den som la fram sin side av saken. Når styret etter hvert har blitt blandet inn viser det seg at saken har en del aspekter som gjør bildet meget annerledes, ja snur det på hodet vil jeg si.

Skal vi bruke tiden på personlige konflikter mellom brukere av Kammeret.no?

 

Hvis det er slik at noen av dere har mistanke om at en eller flere brukere, bruker forumet til aktiv svindel- hvorfor har ikke styret blitt kontaktet om dette?

 

Vi holder på med oppdatere regelverket, og det kommer til å bli en del endringer, og presiseringer rundt Handelskammeret, men uthenging av brukere blir ikke aktuelt så lenge jeg sitter i styret!

Link to comment
Share on other sites

Uthenging fører vell aldri til noe bra. Det kan fort misbrukes og har alltid vært slått hardt ned på her på forumet. Hvorfor skal da Moderatorene/styret begynne å gi etter nå? Syns de gjør en god jobb med å holde orden på forumet.

Virker som at dette er et problem som ikke har vært kjent for styret så hvordan kan man forvente at de skal ha tatt tak i det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at det feltet med EKTE navn ALTID bør vises å brukes,å at styret sitter på ALL informasjone om hver enkelt bruker.

 

Dette kan vere til nytte i foreksempel kjeltringstreker, og vil tro terskelen vil være litt større for og legge ut piss og rørr, eventuelt og svindle folk. kansje også farlige ladedataer (har ikke sett det da)

 

Jeg mener at brukerene på kammeret.no ikke skal være anonyme og kan ture frem som en vil. Vi driver jo med krutt og kuler (noe som fort kan bli farlig) hvis det brukes feil.

Dette er min meneing og jeg har sent inn dette som forslag til styret via en moderator.

Dette er min mening, så for brukere her inne mene hva de selv vil.

 

Jon Yngvar

Link to comment
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg er 100% enig med The Kid om denne saken,men jeg tror desverre det er noen skjær i sjøen ang. retninglinjene til datatilsynet om oppbevaring og lagring av personalia som kunne by på vanskeligheter,men dette hvet jeg ikke sikkert,men jeg kjenner til egne makuleringsordninger for bedrifter som har sensitive personopplysninger liggende,og da foreligger det en del retningslinjer og forholde seg til.

 

Jeg tror kansje at det beste er og ikke kjøpe/selge til personer som ikke oppgir navn og sporbart tlf, ved hendvennelser relatert til kjøp/salg.

Dette kan naturligvis fuskes med,men fakturaadressen til telefon selskapene pleier ofte og være riktige med tanke på kredittverdighet osv.

(Det kan selvføgelig være noen enkelte tilfeller hvor verifisering av person kan være vanskelig denne veien også, pga. jobbtelefoner etc, men alle kan bekrefte sin identitet på noe hvis og det bør være et minimum før evt. handler blir gjennomført)

 

Man kan jo også se på skrivestilen hvilket type menneske dette dreier seg om. Folk som MEG selv som har lese og skrive vansker kan det desverre se litt umodent ut til tider, men vi prøver :D .

 

Jeg støtter også Fulmen i hans uttaleser om denne saken,

 

Helt til slutt ønsker jeg og presisere at jeg ikke er spesielt glad i "nick" (men det kan nok spores tilbake til lav krativitet)

Og jeg syntes hele saken er trist på trådstarters vegne.

Håper ugress som dette kan lukes ut med tiden.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Hei 243 Winchester!

 

Synd å høre at du har blitt lurt. Hvor mye penger har du blitt lurt for :?:

 

Kammeret har brukere som er gjennomsnittet i Norge, og vi vet at det finnes kjeltringer blant oss. Derfor bør en ta forhåndsregler ved kjøp og salg.

Personlig har jeg kjøpt og solgt mye her på kammeret og via finn.no, og har ikke blitt lurt.

Men jeg tar mine forhåndsregler alt ettersom verdien er.

 

Men jeg kan ikke si at jeg liker tråden du har startet opp. Vanlig folkeskikk bør utøves her på kammeret. Uthenging av folk i det offentlige var noe som ble gjort for flere hundre år siden. Samfunnet har utviklet seg siden da. Og godt er det.

 

Jeg skjønner ikke at styret skal ha noe ansvar her. Vi har ikke myndighet for å kunne dømme noen, grunnet en påstand om at en bruker har lurt enn annen.

Myndigheten til å gjøre slik er lagt til rettsvesenet, og her er det hit du bør ta saken.

 

Min oppfordring er at du tar saken til konfliktrådet eller en advokat, og får saken ut av verden via rettsvesenet, og ikke her inne på formumet.

 

Dette er min personlige mening, og ikke styret sin mening.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

 

Det jeg synes er merkelig i denne saka er at forumreglene beskytter den som har svindla noen, å ikke gir noen hjelp for den som har blitt svindlet. Om man nevner navn får man advarsel, kan bli kasta ut og tråden blir sletta kan det virke som.

 

+1

Vet om folk som har kjøpt ting her inne og har hatt ett heilt hel... med og få alt de betalte for og ikke bare litt av det..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når du skriver det er vansklig å forstå at kammeret gjemmer og beskytter folk som er ute etter å lure andre medlemmer her så er du vell ikke intresert i å gjøre noe?

 

Hadde du og de andre i styret vært det hadde dere latt tråden min og den forige tråden til 243wincester være oppe og latt oss advare andre mot å handle fra disse. Men da de stenges og vi bare får kammeret regler slengt i trynet så må dere tåle litt kritikk.

 

Jeg har aldri skrevet det du prøver å tillegge meg. Det er ikke pent det der.

 

Vi tåler kritikk, særlig hvis den er saklig og velbegrunnet, ingen fare med det.

Det ser ikke ut til at du har forstått problemene ved dette, så jeg skal ta det en gang til.

Jeg tviler ikke på at du har blitt lurt, men:

-Hvordan skal vi kunne vite at det er det som er saken, og at det ikke ligger annet under?

-Hvordan skal vi kunne skille sant og usant når beskyldninger og påstander hagler?

-Hvordan ville du like å få en slik beskyldning hvis den ikke var riktig?

 

Dere tar altså feil i påstanden om at forumreglene beskytter skurkene. Forumreglene beskytter deg og meg mot mot å bli hengt ut urettmessig. Jeg mener det er viktigere at ingen uskyldige blir hengt ut offentlig, og at vi ikke slipper til personkrangler en at dere får henge ut de som lurte dere. Skal man handle så blir det det samme her som alle andre steder. Man må sørge for ikke å bli lurt.

 

Fortell meg hvordan vi skal kunne være sikre på at ingen uskyldige blir hengt ut, eller at vikarierende motiver fører til urettmessig uthenging, så skal jeg bli med å diskutere det videre.

Jeg mener at det feltet med EKTE navn ALTID bør vises å brukes,å at styret sitter på ALL informasjone om hver enkelt bruker.

 

Dette kan vere til nytte i foreksempel kjeltringstreker, og vil tro terskelen vil være litt større for og legge ut piss og rørr, eventuelt og svindle folk. kansje også farlige ladedataer (har ikke sett det da)

 

Jeg mener at brukerene på kammeret.no ikke skal være anonyme og kan ture frem som en vil. Vi driver jo med krutt og kuler (noe som fort kan bli farlig) hvis det brukes feil.

Dette er min meneing og jeg har sent inn dette som forslag til styret via en moderator.

Dette er min mening, så for brukere her inne mene hva de selv vil.

 

Jon Yngvar

 

Dette har også vært diskutert mye opp i gjennom.

Mange mener at det å legge ut fullt navn, spesielt på et forum hvor man skal diskutere sine våpen er helt uaktuelt. Det ville føre til at vi mister mange brukere, men er for så vidt en interessant diskusjon. Jeg tror også det ville gjort noe med en del debatter.

 

Men,

-hvordan skal vi kunne vite at skurkene som snyter legger inn riktig navn?

-hvis det er slik at de som snyter gjør det med fullt navn er vi like langt?

-det vil fremdeles være påstand mot påstand i en konfliktsituasjon og vanskelig å ta stilling til så sant det ikke er mange som raporterer svindel. Er det det så må vi jo prøve å gjøre noe med det slik det er i dag også. Om det er mulig er en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Man ser at der er ett lite problem med en og annen lurendreier her inne også (som ellers i samfunnet).

 

Uthenging (uansett hvor god grunn man føler man har), er ikke veien å gå. En ting er at det er forbudt i henhold til forum reglene, en annen og minst like viktig grunn, er at det har ekstremt lett for at slikt skaper negative vibber på kammeret. Og man ender fort opp med ett kammer somer gjennomsyret av forbittrelse og faenskap. Slik vill vi jo absolutt ikke ha det, og derfor er muligheten til å spre ubegrensede mengder med eger og galle på kammeret inndratt.

 

Om man har ett problem med en bruker, får man raportere det til moderator korpset. Så får heller styret få forelagt seg en til enhver tid oppdatert liste over rapporterte personer, som styret da til enhver tid får vurdere om der er gode nok grunner til å foreta seg noe med.

 

Nye regler for bruk av kjøp og salg, er kansje mere nyttige. Og da håper jeg at det legges inn ett skikk og bruk krav til at det v/kjøp og salg, skal det oppgis virkelig identitet mellom kjøper og selger (i dag kan selger unngå dette om han/hun vill) før handelen avsluttes. Og det føles jo unektelig litt rart å måtte be om å få opplyst identiteten på personen man har å gjøre. Som tydeligvis ikke ønsker å gjøre det (det er vanlig høffelighet at om den ene parten presenterer seg med navn, så gjør den andre det ved svar til førstnevnte).

 

Når dette er sagt, så har jeg utelukkende gode erfaringer ved kjøp fra "kammerater". Men jeg tar selvfølgelig ett søk på kammer nicket, til de jeg ikke har en anelse om hvem er (de som poster lite eller er ny opprettede). Og siler folk litt slik.

Når det er sagt. Alle jeg har handlet med her, har vært prima folk (men de fleste har vært såpass aktive, at man vet litt om hvilken type man har med å gjøre).

Link to comment
Share on other sites

Men,

-hvordan skal vi kunne vite at skurkene som snyter legger inn riktig navn?

-hvis det er slik at de som snyter gjør det med fullt navn er vi like langt?

-det vil fremdeles være påstand mot påstand i en konfliktsituasjon og vanskelig å ta stilling til så sant det ikke er mange som raporterer svindel. Er det det så må vi jo prøve å gjøre noe med det slik det er i dag også. Om det er mulig er en annen sak.

 

Nå sier jeg dette uten og tenke på konsekvenser eller merarbeid.

Men kredittselskap finner en jo lett. så det kan jo ikke være så vanskelig.

at du får en verifiserings kode vi mobilen (på sms) da har jo styret nr. i et register en plass.

Dette har jeg ingen peiling på. bare en tanke som surra i hode.

 

Jeg vet ikke. og er det en STOR kjeltring så får han det til alikavel..

hvorfor er det farlig og diskutere våpna sine da? selv med fult navn, det oppbevares i fastboltet våpenskap alikaveld..

 

 

Jon Yngvar

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner at man ikke kan henge ut noen med navn for å ha svindlet deg.

Videre vet jeg iallefall om to brukere (uavhengig av hverandre, jeg tror ikke de to brukerne kjenner hverandre) har blitt svindlet av samme person. Om jeg ikke har hørt feil så var framgangsmåten at de hadde skrevet en "ønskes kjøpt" annonse og ble kontaktet av noen som ønsket å selge dem det de trengte, de satte inn penger og siden ikke hørt noe mer. Å videre at dette ikke var spesielt høye beløp heller, men nok til at det er irriterende.

 

Men slik jeg leser denne tråden, er det da slik at om man blir svindla så er det ikke noe man kan gjøre noe med dette på kammeret.

Det er og forståelig, man kan jo ikke si at noen har svindla deg for det kan jo være en svertekampanje man prøver seg på.

 

Konklusjonen min, tja hva blir den? Siden man ikke kan sikre seg mot at noen prøver seg på en svertekampanje, så kan man ikke fortelle om negative opplevelser med andre brukere.

Kansje man egentlig ikke burde få lov til å fortelle om negative opplevelser/erfaringer med butikker eller produkter heller, dette kan jo og være svertekampanjer? Å satt litt andre vegen, kansje man ikke kan fortelle om positive opplevelser/erfaringer med butikker eller produkter, dette kan jo være skjult markedsføring.

 

Vanskelig tema dette........

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har nevnt så jobber vi med nytt regelverk, og dette vil bli sendt ut for en vurdering på medlemsforumet med det første. Det vil bli vesentlige endringer for det som har med handel å gjøre.

Der vil det blant annet bli oppfordret til å melde fra til oss. Hvis vi får klare indikasjoner på at noen bruker forumet til svindel så skal vi selvfølgelig ta affære i den grad det er mulig å konkudere i slikt.

 

Jeg må si jeg synes det er rart at vi ikke hører noe blant styret eller moderatorer hvis det er slik at noen mistenkes for å bedrive svindel her inne.

Hvorfor ikke melde fra til oss framfor å legge så mye krefter i å forlange å få publisere brukernavnene?

 

Konklusjonen min, tja hva blir den? Siden man ikke kan sikre seg mot at noen prøver seg på en svertekampanje, så kan man ikke fortelle om negative opplevelser med andre brukere.

Kansje man egentlig ikke burde få lov til å fortelle om negative opplevelser/erfaringer med butikker eller produkter heller, dette kan jo og være svertekampanjer? Å satt litt andre vegen, kansje man ikke kan fortelle om positive opplevelser/erfaringer med butikker eller produkter, dette kan jo være skjult markedsføring.

Vanskelig tema dette........

 

Det bør være liten tvil om at det er god tilgang til å skrive både om negative opplevelser, og om negative opplevelser med andre brukere her inne. Du får bare ikke lov til å skrive hvem det gjelder. Jeg tror, nei forresten jeg vet, at mange her inne synes det er alt for stor mulighet for å kunne skrive om negative opplevelser.

At det er vanskelig er åpenbart. Som sagt - om noen kan gi meg oppskriften på hvordan vi sikrer oss mot at uskyldige blir hengt ut så kan vi diskutere saken.

Hvis noen trodde dette er en tilfeldig avgjørelse for å være vanskelige så er det altså ikke slik. Denne problemstillinga er snudd og vendt på over år.

 

Problemstillinga rundt markedsføring er like vanskelig. Det er ikke få klager vi får, spesielt på markedsaktører. Gjerne fra tråder som ser ut som reportasjer men i like stor grad kan kalles reklame, eller andre innlegg som er å anse som rein markedføring.

Selvfølgelig må vi ha mulighet for å skrive om det vi liker, og det vi ikke liker- men av og til blir det markedsføring, og det er ikke alltid lett å vurdere hva som er hva. Den ene synes den andre fikk lov, og derfor skal han også, og stakkars den moderator som ikke har sett det innlegget til den andre markedsaktøren.. osv osv..

Link to comment
Share on other sites

Rrrrrrigth, nå kan jeg ikke huske at jeg har blitt svindlet her inne, eller på nett i det hele tatt.

Jo forresten, det var en gjøk i Porsgrunn som aldri sendte den mobilen jeg betalte for på QXL en gang i tiden.

 

Ellers må jeg nok bare innrømme at jeg somlet nesten en måned med å gjøre opp for meg en gang jeg kjøpte en kikkertmontasje av en kar her inne, eller var det på Sluttstykket... :?

 

Og når jeg først er inne på somling...da jeg begynte å lese denne tråden så falt blikket på et gammelt Krag diopter som ligger og samler støv ved siden av PC'n her....og det skulle vært sendt til Høggern for over et år siden... :oops:

Enda godt han ikke skal betale noe for det.

 

Hvis vi er et tverrsnitt av befolkningen her inne så er vel jeg det distré rørehuet som alltid kommer forsent og glemmer sin egen fødselsdag.

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk ganske utrolig tel Høggern å være. Iallefall i forhold til sånn jeg kjenner til han her inne :wink:

 

Når nå det er sagt(på spøk), så kjøpte jeg nettopp en kikkert av en bruker her inne (Fra finnmark), og fikk beskjed om å betale når jeg fikk vare. Sånt liker jeg! Det viser tilllit til kammerater! :D

Link to comment
Share on other sites

Min høyst personlige mening rundt dette er at en må se på hva som er formålet med Kammeret, og om kjøp/salg skal være en så betydelig del av forumet at man ønsker at styre/moderatorer bruker en del av sin tid på dette fremfor annet arbeid. Jeg antar jo at det er en gitt mengde tid de fleste har til disposisjon, og at dette vil gå på bekostning av noe annet?

 

Men, når det er sagt, så finnes det løsning hvor man kan minimalisere potensialet for lureri, men det vil alltid medføre en eller annen form for økt kostnad eller bruk av administrasjonstid på dette. Sikker betaling er en løsning, ja, men det er ikke gratis da det innvolverer en 3. part som er den som faktisk tar en risiko.

 

Mitt forslag, som heller ikke er idiotsikkert, ville være å utvikle et karmasystem som kun styre/moderatorer/utvalgte for lov til å øke. Altså, har du solgt noe sender du en mail om at dette er utført til en utvalgt person/gruppe. Uavhengig 3. part sender en beskjed til kjøper om han var fornøyd med handelens gjennomføring og hvis så får selger +1 på sin salgskarma. Tilsvarende kan kjøper få +1 på sin for gjennomført kjøp dersom selger var fornøyd på sin side. Tar dette tid? Absolutt, for noen må administrere dette. Er det idiotsikkert? Overhodet ikke, for det er mulig å kjøpe av en kompis 10-15 ganger før man setter inn støtet for å lure noen. Poenget er at man aldri vil få noe som er totalt sikkert når det kommer til kjøp/salg over nett, men en kan minimere det hele. Bakdelen med et slikt system er at det kan være noe vanskligere for nye selgere å få noen tillitt, men det kan løses ved forskudd fra den ene eller andre part. Så får en spørre seg om dette er fornuftig tidsbruk eller ikke.

 

Å henge ut personer er aldri rett vei å gå da man også her inne bør være uskydlig til det motsatte er bevist. En kan selvsagt spørre seg selv når er det bevist at man er skyldig? Svaret er i grunn at det er en lang prosess dit, og det er fullt ut forståelig at det kan føles som at forbryteren beskyttes og at offeret forblir et offer, men det er tross alt slik samfunnet vårt er bygd opp. Ikke bare vårt samfunn, men stort sett verden forøvrig. Og jeg tror det kan betraktes som misbruk av tid dersom vi skal forvente at styre/moderatorer skal bruke sin tid på slik etterforskning, som vil være tidkrevende (posten kan jo ha stukket av med pakka, hvem er skyldig da?), fremfor mer organisasjonsrettet arbeid. I mine øyne er det også andre ting å ta tak i her inne, men det får være en annen diskusjon. Men dersom dette er et eskalerende problem så vi folk begynne å ta sine forhåndsregler over tid også og det vil kanskje løse seg selv?

Link to comment
Share on other sites

@Nisse

 

Vil det ikke da potensielt kunne bli særdeles vanskelig å få solgt noe de første gangene når man stiller med 0 i karma? Nei dette synes jeg ikke var noen god løsning, og jeg tror dette vil gi mye mer merarbeid til styret/mods. Hvorfor ikke sette dette bort til en 3 part og la brukerne som benytter 3 parts "sikker betaling" løsningen betale for transaksjonen? Jeg mener at det skal vær mulig uten at kammeret behøver å betale en eneste krone, men det må eventuelt sjekkes opp i først.

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk ganske utrolig tel Høggern å være. Iallefall i forhold til sånn jeg kjenner til han her inne :wink:

Tja, kansje fordi du aldri har handla med meg ;)

 

Når nå det er sagt(på spøk), så kjøpte jeg nettopp en kikkert av en bruker her inne (Fra finnmark), og fikk beskjed om å betale når jeg fikk vare. Sånt liker jeg! Det viser tilllit til kammerater! :D

Så da lurer jeg på, ville du sendt en vare til noen du ikke kjenner og bedd om å få penger når du fikk varen? (jeg har stilt spørsmålet i en egen tråd, men ingen svarer på det ;) )

 

Desverre viser denne tråden at man kansje ikke kan vise tillit til alle på kammeret. Noe jeg ser på som veldig trist. Siden jeg har betalt endel på forskudd og sendt endel varer uten å få forskuddsbetaling er det jo mange ganger man kan ha blitt lurt, men heldigvis ikke har blitt det. Alle mine handelspartnere har oppført seg eksemplarisk :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har måtte mase lenge på en bruker her for å få pengene mine etter et lite salg. 200kr. Irriterende. Vil ikke handle igjen uten at pakke i postoppkrav er en del av avtalen!

 

Jeg synes ikke at det er urimelig at en bruker blir utestenkt fra forumet, om det kommer mange nok klager til styret/drift på at vedkomende er uhedelig i handel med andre brukere på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Bare en tanke; Hva med å forlange at alle private annonser på kammeret er linket til en annonse på Finn?

På den måten har man sikkerheten Finn tilbyr, men man kan finne link på kammeret.

 

Jeg har selv handlet en god del på e-bay, qxl og Finn, har forhåndsbetalt det meste og har aldri blitt snytt.

Blir jeg, har jeg mine metoder for at det ikke kommer til å skje igjen... ;)

Link to comment
Share on other sites

En banktransaksjon kan jo verifiseres med en kopi av transaksjonen.

 

Der kommer det jo frem hvem som betaler og til hvilken mottager hvis dette er påført.

Man kan jo forfalske en slik en, med både kontonummer og beløp.

 

Ellers er det vel få som sender penger i konvolutter nå?

Er det selgere som forlanger dette, bør man vurdere kjøpet.

Link to comment
Share on other sites

Har måtte mase lenge på en bruker her for å få pengene mine etter et lite salg. 200kr. Irriterende. Vil ikke handle igjen uten at pakke i postoppkrav er en del av avtalen![...]

Men det er akkurat like enkelt å sende 2 murstein som postoppkrav som det er å la være å betale for en mottatt vare. Selv handler jeg aldri, annet enn småting jeg har råd til å bli lurt på, av privatpersoner via post. Er det dyrere saker så er det personlig oppmøte som gjelder, enten det er kjøp eller salg. Særlig fordi svindel ikke begrenser seg til "ikke betalt" eller "ikke sendt varen", du har også alle de tilfellene der den brukte hagla viste seg å ha rust under treverket, den var skikkelig slarkete og chokene var helt rustet fast, selv om annonsen sa "kun skutt 25 skudd" og "som ny".

Link to comment
Share on other sites

DA ER TRE BRUKERER BLITT LURT. TOTALT 2050,- ER BORTE. Har send melding til moderator Mauser68 så får han ta det videre. Sorry Mauser at det ble deg, men du lå i min PM boks :wink:

 

Heldigvis for to av oss, så er det ikke mer en 4-5 øl på byen. Men for siste mann, er det en hel bytur..... Kjipt, og jeg fikk bekreftet det jeg var redd for :|

Link to comment
Share on other sites

Ingenting å beklage det 243 winchester, som sagt forstår både forbannelsen og frustrasjonen her, eg har tatt dette vidare for diskusjon. Men kan desverre ikkje gje optimistiske lovnader for kva som kan skje, som sagt så er Kjøp og Salg her inne på eige ansvar, det er ein gratis tjeneste.

 

Men ikkje la denne tråden skli ut i drittslenging og tull, så får den leve vidare så lenge.

Link to comment
Share on other sites

Bare en tanke; Hva med å forlange at alle private annonser på kammeret er linket til en annonse på Finn?

På den måten har man sikkerheten Finn tilbyr, men man kan finne link på kammeret.

 

Det koster penger å annonsere på Finn.no

Jeg gidder ikke å legge ut noe til salgs med en verdi på 200 kroner eller mindre om jeg må betale 25 kroner bare i annonsekostnader.

Link to comment
Share on other sites

Må bare beklage mitt tidligere innlegg, som med rette ble fjernet

av moderator.

Det ble skrevet i en smule frustrasjon :shock:

over å ha blitt lurt for mange penger, og ikke minst

det faktum at jeg ikke kommer til å få noen

kikkert (nikon monarch 10x42) i posten med det første...

Og ikke har man økonomi til noe nytt forsøk.

 

Surt.....surt. Men det er ikke å stikke under en stol

det faktum at kjøp og salg er på egen risiko, og på

ingen måte kan lastes styre/kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Om man opplever å bli lurt av noen her på kammeret, eller andre steder på nett, så er det ganske lurt å ta vare på all kommunikasjon man har hatt med vedkommede. Man bør også ta kontakt med admin eller moderatorer. Både for å få notert at det har vært en episode, og for å sikre at det blir beholdt en logg av hendelsen i tilfelle en anmeldelse og videre politietterforskning.

Link to comment
Share on other sites

Krav til fullt navn i annonser er totalt unødvendig. Slik informasjon kan innhentes før penger settes over.

 

Det er for min del uaktuelt å sette fullt navn ved annonser. Selv på Finn.no kan selger være anonym ved første kontakt. Fullt navn og våpen i samme annonse er ikke en god ide.

Link to comment
Share on other sites

Krav til fullt navn i annonser er totalt unødvendig. Slik informasjon kan innhentes før penger settes over.

 

Det er for min del uaktuelt å sette fullt navn ved annonser. Selv på Finn.no kan selger være anonym ved første kontakt. Fullt navn og våpen i samme annonse er ikke en god ide.

Horfor er ikke det en god ide?

Våpna skal jo stå i våpenskap så det kan jo ikke være så farlig da.

skyter en et stevne så spretter stortsett navnet opp noen dager etterpå på nettet. Er det da praktisk skyting så er vel kansje det de mest ettertraktede våpna blant Kjell-T.Ringene..

 

ELler er det an annen grund som ikke jeg ser som gjør at en ikke vil ha fult navn i en våpen annonse?

Link to comment
Share on other sites

Det er fullt mulig å finne resultater på nettet som indikerer at man har våpen, men da er informasjonen spredt, og det krever litt innsats for å sette bitene samen. Dessuten er det ikke sikkert man har våpen bare fordi man har vært på et stevne.

 

Ved å annonsere våpen, navn og telefon så blir man lettere et mål for innbrudd. Dessuten gir det ikke noen beskyttelse for å bli lurt. Selger vil normalt indentifisere seg selv etter at kjøper har tatt kontakt. Derfor er det ingen grunn til å komme med den informasjonen i annonsen.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder MITT tilfelle har jeg fullt navn og telefon,

bostedsadresse, kontonr, navne på bank.

Men fakta er likevel JEG BLE LURT og har nå et økonomisk "hull" som ikke har blitt

fylt opp av den tingen som jeg betalte for.

Både politi og bank blir kontaktet i morgen og de får overta saken,

Link to comment
Share on other sites

Hva kan man gjøre for å unngå å bli lurt?

Innhente tilstrekkelige opplysninger fra selger slik at man er sikker på hvem man egentlig kjøper/selger av/til.

Ringe og snakke med personen. Det kan gi en pekepinn. En som ikke svarer, er nok heller ikke seriøs.

Delbetale ved store summer, eller møtes personlig.

Bruke en betalingsløsning som gir trygghet, som Ebay eller Finn.

 

Hva bør man gjør om man skulle være uheldig å bli lurt?

Gi beskjed til styret/moderator

Ringe banken din, så du får informasjon om hvem sin konto du faktisk har satt inn penger på.

Politianmelde forholdet. Svindel er straffbart etter norsk lov.

 

Til slutt: Er et tilbud for godt til å være sannt, så er det som regel det.

Link to comment
Share on other sites

Horfor er ikke det en god ide?

Våpna skal jo stå i våpenskap så det kan jo ikke være så farlig da.

skyter en et stevne så spretter stortsett navnet opp noen dager etterpå på nettet. Er det da praktisk skyting så er vel kansje det de mest ettertraktede våpna blant Kjell-T.Ringene..

 

ELler er det an annen grund som ikke jeg ser som gjør at en ikke vil ha fult navn i en våpen annonse?

 

Det er ikke akkurat som om et våpenskap er en komplett innbruddssikker boks... :? Og hvor lurt er det egentlig å bokstavlig talt annonsere til hele verden at du har sånn-og-sånn våpen i din varetekt? Skulle Kjell-T og kompisene hans i alfabet-gjengen ikke ha utstyret for å bære med seg eller åpne skapet, hva om de ringer på døra en dag og spør "pent" om å få komme inn for å holde deg og familien din som gissler helt til du åpner skapet. Hva da?

 

Man trenger ikke akkurat å hjelpe til for å gjøre seg selv til offer for ran, overfall eller innbrudd, synes jeg. Som et eksempel tok jeg nettopp et helt vilkårlig navn fra akkurat denne tråden; det tok meg mindre enn 3 sekunder å finne addressen til vedkommende. Er dette hensiktsmessig for våpeneiere? :|

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...