Jump to content

Blit lurt?


243 winchester

Recommended Posts

Jeg har også blitt lurt av en bruker her på forumet. Ikke de største pengesummene, men det mest irriterende er at jeg ikke får/fikk kikkertsiktet jeg trengte til jakta.

 

Når det gjelder å "henge ut" luringer som svindler til seg penger eller ikke holder det de lover, så synes jeg det er en helt grei sak. Det burde være lov å legge ut info om saken, så lenge en er saklig. Jeg ser ingen grunn til å beskytte luringene slik at de kan lure mange flere. Jeg hadde tenkt å legge ut brukernavnet til han som lurte meg, men ser at det ikke er lov.

 

Jeg respekterer regler, men dette bare beskytter feil personer.

 

For min del blir det politianmeldelse. Og det hadde hjulpet alle dersom flere har blitt lurt av samme person, om vi kan koordinere anmeldelsene. Det blir mindre sannsynlig at saken blir henlagt da.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 120
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Blade Forums hvor en bla. annet kan kjøpe og selge kniver, har sin "The Good" og "The Bad" side hvor kjøpere og selgere kan rapportere tilbake erfaringer de har hatt med medlemmene.

Dette gjelder både de gode og dårlige erfaringene.

 

Personlig ville jeg ikke hatt problemer hvis kammeret opprettet en slik plass hvor det gikk an å melde tilbake erfaringer medlemmer har hatt på kammeret sitt salg/kjøp forum.

En slik tilbakemelding ville i alle tilfeller stå for posterens regning og ansvar, men burde modereres slik at ikke ting tok helt av.

 

Det blir uheldig hvis råtne epler får operere på kammerets salg/kjøp sider uten at det finns noen måte å ta de i ørene på (slik virker det ihvertfall).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare handlet en gang på kammeret og jeg ble ikke lurt heldigvis.

Men jeg synes dette med "the good" og "the bad" er en kjempeide! Selv om svindlere skifter nick så er det jo lett å sjekke opp om en person er ny i forumet eller ikke.

Problemet er at det er til tider ganske hissig her inne og om det skulle blitt mer utav dette en en ren hat-tråd så måtte det iallefall være klare regler på hva som kunne legges ut. Bør vel neppe inneholde mer enn nick, om personen skulle kjøpe eller selge, hvilken gjenstand det gjaldt og beløpet man har blitt svindlet.

Link to comment
Share on other sites

å henge ut noen. Eller navngi noen med erfaringerman har etter handler, kan sikkert friste når man er irritert over å ha blitt lurt. Men jeg ser potensielle problemer med en slik praksis. Slik styreleder reinhardt påpekte i sitt innlegg tidligere kan dette misbrukes for å sverte noen andre, om noen ønsker det. Derfor kan man liksom ikke gjøre det....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har handlet her, har ikke blitt lurt.

Det har jeg ikke andre steder heller, men det er fordi jeg tar forholdsregler når det gjelder kjøp.

 

Jeg sørger for å undersøke en del før handel utføres, jeg forsikrer meg med tilgjengelige midler.

Hvis jeg alikevel skulle bli lurt vil jeg anse politiet som rette instans, selv om det neppe fører til noe mer enn en henleggelse.

 

Hvis jeg river av en lapp på en oppslagstavle i inngangen til en butikk (slike finnes jo overalt...), og blir lurt,

skal jeg da holde butikken ansvarlig fordi jeg fant annonsen der?

 

Det blir produsert en del VÅS i denne tråden, som at kammeret skulle ha noen interesse av å beskytte svindlere?

Kammerets oppgave er å sikre personvernet, hverken mer eller mindre. Dette er det samme personvernet som kommer

de fleste til gode, og som vanskeliggjør arbeid for politi osv. Ofte kan personvernet virke hemmende og unødvendig,

men jeg synes de som mener at brudd på personvern er en triviell greie bør tenke seg om et par ganger.

 

Alle burde kunne regne seg frem til på egenhånd at handler som skjer via Handelskammeret er på eget ansvar.

Om man er usikker, eller det er snakk om store beløp er det fortsatt lov å bruke hodet, og sikre seg på andre måter.

Som f.eks via finn.no sin betalingsordning. Dette kan jo eventuelt kjøper tilby seg å dekke,

om det da dreier seg om svindel vil vel vedkommede bli rimelig tyst.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også både kjøpt og solgt her uten problemer, og tror prosenten "svindlere" er generellt lav.

 

Kammeret skal selvsagt ikke holdes ansvarlig for noe som helst!

En deal på handelskammeret er mellom to uavhengige personer som selv tar ansvar for det de gjør.

Ufordringen er at dette er en markedsplass hvor svindel kan forekomme, og jeg antar at både medlemmene og styret i kammeret ønsker at handelskammeret skal bestå og fungere på en ryddig måte.

 

En tilbakemeldingsfunksjon ville forhåpentligvis skremme potensielle kjeltringer og dødnakker fra å utøve sin gemene aktivitet her inne?

 

Hvorvidt personvern er relevant (i lovens forstand) til det vi holder på med her, skal ikke jeg ta stilling til, men gjør vi ikke noe vil slike tråder dukke opp med jevne melomrom, med delvis skjulte hentydninger.

Jeg anser ikke det som noe bedre praksis.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg synes er merkelig i denne saka er at forumreglene beskytter den som har svindla noen, å ikke gir noen hjelp for den som har blitt svindlet. Om man nevner navn får man advarsel, kan bli kasta ut og tråden blir sletta kan det virke som.

 

Satt litt på spissen blir det da: "velkommen til kammeret, om du vil lure noen kan du være sikker på at den du har svindlet ikke kan fortelle til hele verden at du har svindla han"

 

 

Det var ment som et retorisk spørsmål, kanskje noe dårlig formulert.

 

Men for å svare deg så synes jeg vel ikke akkurat du er så langt unna å insinuere akkurat dette,

mulig det var derfor du følte deg truffet også, ikke vet jeg. Om det hele beror på en misforståelse beklages det.

 

Hovedpoenget mitt var uansett at personvernet er noe vi skal ta jævla godt vare på så lenge som mulig,

jeg mener man skal ha usedvanlig gode grunner til å bryte personvernet. Svindel i 0-10000 kroners klassen

er for min del ikke nok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om denne linken virker, men slik kan en profil fremstå på Blade Forum.

http://www.bladeforums.com/forums/itrader.php?u=200247

 

Her er det muligheter til å melde tilbake i profilen hvilken erfaring en har med vedkommende.

Nå er jo BF et rent kjøp/salg forum, så det blir gjerne litt overkill i forhold til det vi driver med her.

Men uansett...andre forum har slitt med dette og valgt å gjøre noe.

Link to comment
Share on other sites

You are not logged in or you do not have permission to access this page. This could be due to one of several reasons:

 

1. You are not logged in. Fill in the form at the bottom of this page and try again.

2. You may not have sufficient privileges to access this page. Are you trying to edit someone else's post, access administrative features or some other privileged system? Are you trying to post a new thread in the For Sale sections without having paid for a subscription? Are you trying to send a private message without a paid subscription?

3. If you are trying to post, the administrator may have disabled your account, or it may be awaiting activation. This could be for several reasons:

* Email to your account has bounced and we've disabled your profile until you update it. Please log in, visit the User CP and make sure your email account is active.

* You've been a naughty person, and have been banned.

 

Fikk opp dette. Men siste linje var jo litt fin da :)

Link to comment
Share on other sites

Lurt og lurt? Jeg vet ikke ennå. Men jeg har i hvert fall blitt forestilt en handel uten at det er blitt noe av.

 

Jeg la inn et bud på en kombi som lå på Finn.no, og fikk en bekreftelse på at mitt bud var der høyeste. Jeg snakket til og med med mannen i telefon, der han fortalte at våpnene det var snakk om, skulle selges fra et dødsbo. Opplegget var slik, at etter den første budrunden var avsluttet, ville mannen ringe rundt til de budgiverne som ikke hadde det høyeste budet, og gi dem en sjanse til å øke sitt bud.

Det siste jeg har hørt, er at jeg har det høyeste budet. Det skjedde 4. august. Jeg har sendt tre eller fire mailer etterpå for å høre hva som skjer, men ikke fått svar.

Noen som kjenner til firmaet Skytterservice?

Link to comment
Share on other sites

Kammeret har naturligvis ikke noe juridisk ansvar ang. lureri, men dersom noen blir rapportert uten at det får følger for brukeren (les. utestengelse) mener jeg det er et moralsk ansvar ute og går.

I tillegg er det neppe gunstig for forumet som sådan om svindlere får boltre seg fritt.

Jeg liker å omgås folk som er til å stole på, også her inne.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg tror ikke svindel og bedrag er et stort problem her på forumet, i alle fall virker det ikke slik ut fra den korte tiden jeg har vært bruker her. Men jeg mener at noe svindel er altfor mye svindel.

 

Selvfølgelig er ikke kammeret.no ansvarlig for handel mellom de privatpersonene som driver med kjøp og salg her inne! Noe annet ville være helt feil. En handel er aldri ærligere enn de to som er direkte involvert.

 

Men jeg synes godt at dette forumet, som mange andre, har åpent for at de som har blitt svindlet kan fortelle om det. Det er selvsagt ulemper med dette også, for en som virkelig vil lage trøbbel, kan jo "henge ut" noen urettmessig.

 

Men min erfaring er at dette skjer meget sjelden. Det er bedre at forumet kan fungere som en advarsel mot lurendreiere enn at man skal hysje det ned. Det blir å overdrive personvernet til langt over alle regler og kotyme. Det vil dessuten virke som en beskyttelse for de som ikke fortjener det, og som ikke burde være beskyttet!

Link to comment
Share on other sites

Lurt og lurt? Jeg vet ikke ennå. Men jeg har i hvert fall blitt forestilt en handel uten at det er blitt noe av.

 

Jeg la inn et bud på en kombi som lå på Finn.no, og fikk en bekreftelse på at mitt bud var der høyeste. Jeg snakket til og med med mannen i telefon, der han fortalte at våpnene det var snakk om, skulle selges fra et dødsbo. Opplegget var slik, at etter den første budrunden var avsluttet, ville mannen ringe rundt til de budgiverne som ikke hadde det høyeste budet, og gi dem en sjanse til å øke sitt bud.

Det siste jeg har hørt, er at jeg har det høyeste budet. Det skjedde 4. august. Jeg har sendt tre eller fire mailer etterpå for å høre hva som skjer, men ikke fått svar.

Noen som kjenner til firmaet Skytterservice?

 

Det er mange som kaller seg for Skytterservice, gjerne i kombinasjon med personens navn. Har du noe mer informasjon?

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Har aldri blitt lurt her på forumet - eller på finn.no (ser litt folk ann så langt det lar seg gjøre, selv om det ikke i seg selv er noen garanti)

Andre steder i verden er det nok mer aksept for å henge ut dårlige handelspartnere http://www.eurooptic.com/customer/wos.asp

 

Isolert sett kan offentlig uthenging av dårlige handelspartnere kan det virke forlokkende (i god hevnen er søt ånd). Men om en ser litt større på det vil en fort ende opp i twister der det blir ord mot ord. Det blir også kanskje et motiv i seg selv og sverte motparten i en handel der overdenen ikke kjenner alle sider.

En er derfor totalt sett mer tjent med å ta slike ting på tomannshånd - eventuellt involvere politi. I dem tilfellene den ene parten er helt annonym (bruker falskt navn) kan kontonummer spores. Penger til kontoer ut av landet bør aldri benyttes (paypal er bedre her).

Link to comment
Share on other sites

jeg mener man skal ha usedvanlig gode grunner til å bryte personvernet. Svindel i 0-10000 kroners klassen

er for min del ikke nok.

I motsettning til deg er det de som mener svindel i det prisleiet, er verdt ett par kneskåler. Pengers betydning, er alltid størst for den som har lite.

 

Og det skal man ikke glemme.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

høggern

kansje viktigere å ta hensyn til enn at langballe, kortballe, enballe, toballe, treskalle, dumskalle osv skal kunne si fra at de alle har blitt svindla for 300,- av hengeballe.

(NB:alle baller og skaller er fiktive brukere)

Hey,.. Her har du jo spilt bort en masse gode nick for fremtidige brukere. Eller er det slik at, så fort en ny bruker tar navnet langballe, så er denne tråden i fare for å bli stengt?
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...