Jump to content

Blit lurt?


243 winchester

Recommended Posts

DET SKAL IKKE SKRIVES BRUKER NAVN I DENNE TRÅDEN.

 

Etter at en tråd er stengt, dårlig skrevet av meg. Så tar jeg meg den store frihet, og skrive en ny!!!

 

Har du blitt lurt, ved å forskudds betale her inne JA eller Nei

 

DET ENESTE JEG SKAL VITE ER JA ELLER NEI! Ser et mønster dukke opp!!

 

Er det noen moderatorer som stenger denne tråden NÅ. Annser jeg det som feigt, og ynkelig!! (bare min menig før dere evt redigere tråden min :wink: )

 

 

For min del: Ja. Stor beløp , nei

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 120
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvorfor stenge tråden? Kan hende folk ikke blir så godtroende ovenfor "kammerater" om dem får vite at det finnes folk innen dette fantastiske forumet som er er villig til å utnytte det for å lure andre.

Selvsagt skal ingen navn nevnes og ingen henges ut, men alle har da godt av litt sunt folkevett når dem handler på nett med folk bak et nick.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje OT, men et lite tips er å ikke handle av brukere som er lite aktive eller nyregistrerte, slik at man velger de man kjenner historikken til og kanskje litt holdningene til også dersom de skriver en del.

Har erfaring fra andre forum, og dette er i alle fall min sikkerhet i slike saker ... Har gått bra så langt.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri blitt lurt, men måtte mase på en kar i to mnd for å få han til å sende utstyret jeg hadde kjøpt og betalt av han. Han sa gang på gang at det var sendt. Til slutt klarte jeg å grave frem nummeret til kona hans, ringte henne og så en uke etterpå kom hentelappen i postkassen min.

Link to comment
Share on other sites

Andre nettsteder som driver med privat salg kan man jo gi selgeren poeng etter hvor fornøyd man er! Skjønner man vil ha en politikk på å ikke henge ut medlemmer men er det en drittsekk og banditt som gang på gang svindler til seg verdier og misbruker andres tillit her inne så bør man kunne advare andre medlemmer - jeg er forsåvidt for at man også burde kunne skrive om brukererfaringer med navngitte butikker også, men det er jo en annen sak...

Link to comment
Share on other sites

Heng ham/henne ut!!! Dette burde ikke være et sted hvor folk blir lurt!

 

Til trådstarter: Hva kjøpte du? Hvor mye betalte du? Kontaktet du vedkommende ang kjøp/sending osv? Hva svarte vedkommende? Fortell litt slik at det ikke bare blir spekulasjoner...

Link to comment
Share on other sites

Heng ham/henne ut!!! Dette burde ikke være et sted hvor folk blir lurt!

 

Det skal under ingen omstendigheiter kome fram navn, nick eller andre personrelaterte opplysninger i denne tråden, eller andre i tilsvarende karakter, det vil føre til stenging og fjerning av tråden. Så følg henvisingen til 243 Winchester, om å la være det !! Kva som vil skje med denne tråden, kan eg ikkje gå god for, den blir nok garantert vurdert, men la være med å henge ut folk, og gjer som trådstarter ber om i utgangspunktet, så får me sjå om den kan få lov til å overleva!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har handlet en del, og aldri blitt lurt..

 

Enkelte har sendet meg pakka og fått betaling (som avtalt) eller at pakka er motatt. Noen her inne krever at ting SKAL sendes i oppkrav. (greit det og) for da må selger til posten en tur.. Eller rett og slett overføring av penger. så sendes pakka etter at pengene står på konto..

 

Skulle jeg komme opp i den situasjonen at jeg blir lurt/svindla så er det en anmeldelse ute og går. (ja uansett beløp) Da legger jeg ved PM ut og inn. og kontonr har jeg også, så da bør ikke det være vannskelig og spore opp riktig person..

 

Kun en pakke som kom VELDIG sent. men siden jeg har motatt pakka, så regner jeg med det ikke var noe svindelforsøk å at det var posten, eller ekstrem stygg håndskrift..

 

Så mitt saver er NEI.. (heldigvis)

Link to comment
Share on other sites

Redd for at jeg er er blitt lurt ja....

Betalte 1500,- for en kikkert som skulle ha blitt sendt

16 aug.... Venter og venter.....

Svarer ikke på noe.... Ikke er man rik heller.....men forbanna er man.

Skal vente litt til før jeg ber politi/namsmann om hjelp

Link to comment
Share on other sites

Jeg har (som jeg nevnte i forskuddsbetalingstråden) aldri hatt noen svindelforsøk på kammeret.

 

Det jeg synes er merkelig i denne saka er at forumreglene beskytter den som har svindla noen, å ikke gir noen hjelp for den som har blitt svindlet. Om man nevner navn får man advarsel, kan bli kasta ut og tråden blir sletta kan det virke som.

 

Satt litt på spissen blir det da: "velkommen til kammeret, om du vil lure noen kan du være sikker på at den du har svindlet ikke kan fortelle til hele verden at du har svindla han"

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst: Støtter Mod/Styret 100% i at dette ikke må skli ut i uthenging av personer. Det medfører så mange prinsipielle og praktiske problemer at det er nødt til å gå til h*lvete. Men som en tråd om generelle erfaringer ser jeg absolutt nytten, og ber pent om at mine tidligere kollegaer gir tråden en fair sjanse før de stenger den. Men det krever også at vi (vanlige) brukere oppfører oss deretter.

 

Personlig har jeg aldri blitt blåst på en handel, hverken her, på QXL, Finn eller Ebay.

Link to comment
Share on other sites

Et tips er å lese motpartens inlegg for å vurdere om det er en seriøs person. Er det en ny bruker ber jeg om mobilnr. og ringer vedkommende. Kan såklart bli lurt allikevel, men da er det bare de hardbarkede kjeltringene som lykkes.

 

Har aldri handlet med noen på dette forum.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg synes er merkelig i denne saka er at forumreglene beskytter den som har svindla noen, å ikke gir noen hjelp for den som har blitt svindlet. Om man nevner navn får man advarsel, kan bli kasta ut og tråden blir sletta kan det virke som.
Dette blir min første +1 post tror jeg, vel talt høggern,+1

 

Jeg oppfordrer styret til å vurdere retningslinjene. Har jeg noen rett til en slik oppfordring? Nei.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har og både kjøpt og solgt. Alle gangene har pengene blitt overført omtrent samtidig som pakken har blitt sendt og alltid mindre beløp. Om det dreier seg om større beløp er jeg mer forsiktig, i alle fall på kammeret der man står igjen med kun et nick.

 

Som regel kjøper jeg kun av brukere som virker seriøse etter å ha lest igjennom innlegg og div.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg synes er merkelig i denne saka er at forumreglene beskytter den som har svindla noen, å ikke gir noen hjelp for den som har blitt svindlet. Om man nevner navn får man advarsel, kan bli kasta ut og tråden blir sletta kan det virke som.
Dette blir min første +1 post tror jeg, vel talt høggern,+1

 

Jeg oppfordrer styret til å vurdere retningslinjene. Har jeg noen rett til en slik oppfordring? Nei.

 

 

Slik er vel resten av det Norske samfunnet også. Kjeltringene beskyttes, mens offeret fremdeles henges ut.

 

kammerlader

Link to comment
Share on other sites

Det jeg synes er merkelig i denne saka er at forumreglene beskytter den som har svindla noen, å ikke gir noen hjelp for den som har blitt svindlet.

 

For å spare modsa for arbeid kan jeg svare på denne. Jeg ser absolutt poenget ditt, og føler med de som måtte ha blitt lurt, men det er ikke fullt så enkelt.

La oss si at jeg har et horn i siden til brukeren Hengeballe (fiktiv bruker), en person jeg ønsker alt vondt her i livet. Jeg går derfor inn på salgsforumet og ser at han har noen annonser der, hvorpå jeg påstår at jeg har blitt lurt av bruker. Dette er selvfølgelig ren løgn, men hvem kan motbevise det? Hengeballe kan bedyre sin uskyld, men som gammel traver her inne så veier mitt ord (forhåpentligvis) mer enn Hengeballes 3-4 innlegg av lav kvalitet.

 

Hva kan han så gjøre for å forsvare sitt rykte? Han kan klage til styret, men hva kan de gjøre? De kan ikke verifisere dialogen via PM/mail eller sjekke kontobevegelser. Det ender alltid opp som påstand mot på stand. Så jeg har dermed alle muligheter til å føkke til Hengeballes karriere her på forumet, og det er fint lite han kan gjøre med det. Er det rettferdig?

 

Min erfaring er at jo mer tillit man viser folk jo mer gjør de for å vise seg den tilliten verdig. Så jeg tar gjerne en sjanse for å opprettholde troen på mine medmennesker, og skulle handelen involvere mer penger enn man har råd til å tape så kan man benytte seg av tjenester som finn / QXL som har bedre løsninger for slike problemstillinger.

Link to comment
Share on other sites

Jada jeg ser den fulmen.

Om man ser det motsatt, hengeballe har lurt en hel gjeng av kammerater for 300,- hver.

Faren for at hengeballe ikke skal bli urettferdig føkka med på kammeret er kansje viktigere å ta hensyn til enn at langballe, kortballe, enballe, toballe, treskalle, dumskalle osv skal kunne si fra at de alle har blitt svindla for 300,- av hengeballe.

 

En sak har ofte mange sider vet jeg. Men 300 kr her og 300 kr der blir fort litt penger.....

 

(NB:alle baller og skaller er fiktive brukere)

Link to comment
Share on other sites

For å spare modsa for arbeid kan jeg svare på denne. Jeg ser absolutt poenget ditt, og føler med de som måtte ha blitt lurt, men det er ikke fullt så enkelt.
Det er pent av deg det Fulmen, men dette er av prinsipiell betydning for min del og kaskje andre som sitter på NOJS -gjerdet. Jeg avventer svar fra styret.
Link to comment
Share on other sites

Poenget er at ingen kan verifisere noen av påstandene, og Styret har dermed ingen andre valg enn å definere slikt som en privat transaksjon.

 

Tenk litt etter, Styret og Moderatorkorpset er i all hovedsak satt sammen av svært engasjerte brukere, det er dermed ikke ulogisk å anta at de er minst like aktive på kjøp/salg-sidene som resten av forumet. Hvorfor skulle de gi svindlere bedre betingelser enn nødvendig? Problemet er at Kammerets primære oppgave er å gi brukerne et diskusjonsforum, kjøp&salg blir kun et lite aspekt i det store bildet. Og det er ikke snakk om at dette gir noen inntekter til NOJS heller, så all den tid ting drives på frivillig basis er det grenser for hva man kan gjøre i slike saker.

 

Hvis jeg skulle selg noe dyrt ville jeg lagt det ut på QXL eller Finn og lenket annonsen her inne dit. Da får jeg både i pose og sekk, beskyttelsen som en profesjonell salgstjeneste kan tilby pluss det målrettede annonseforumet som Kammeret tilbyr.

 

Og skulle jeg bli lurt ville jeg sendt en PM med info til Styret likevel, selv om de ikke kan gjøre stort mitt tilfelle så vil gjentatte rapporter på samme bruker nok gi en reaksjon. Så sparer jeg kanskje noen andre for samme problemet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ett forslag i en annen tråd som omhandler mye det samme. Transaksjoner mellom folk på kammeret. Hva med om kammeret tilbyr en betalingsløsning noe alla den finn.no har? Eller den ebay og amazon har opp mot paypal? Nå er jeg ikke helt sikker på hvordan det betalingsmessig til disse tjenestetilbyderne vil være, men jeg har ett viss inntrykk om at det er selger som betaler transaksjonskostnaden pr. transaksjon og ikke nettstedet som tilbyr (ville her vært kammeret.no).

Link to comment
Share on other sites

Hva med om kammeret tilbyr en betalingsløsning noe alla den finn.no har?

 

Kommer ikke til å skje (på veldig lenge). Forumet har hverken utviklere til å lage en slik løsning selv, økonomi til å kjøpe den eller folk til å drifte den. Vær realistisk nå.

Link to comment
Share on other sites

Det med å "henge ut folk" er undergravet med fundamentet av selve forumet her, vi opererer alle back anonyme nick. Det er et lite minefelt, uansett hvordan man vrir og vrenger på dette og man får aldri den riktig perfekte løsningen. Dette har vært prøvd av en mengde forskjellige fora over tid, og jeg har til gode å se noen som helst lykkes med det på en god måte. Kammeret fungerer vel i praksis bare som en formidlingssentral, og rollen bør vel også stoppe der i mine øyne.

 

Dette med IP-adresser er også nevnt, men det å lage seg ny adresse, skjule adressen sin etc er elementært for alle som vil gjøre det. Enkelte kan også ha felles IP med andre (typiske studiesteder etc...), fremdeles ingen god løsning.

 

Personlig aldri blitt lurt, men jeg har min egen lille kjøreregel i form av at jeg ser over innleggene til selger (eller kjøper), har man "noen hundre" av de som alle virker å henge på greip, så er det stort sett OK. Er beløpet over smertegrensen setter jeg meg i bilen.

Link to comment
Share on other sites

Kommer ikke til å skje (på veldig lenge). Forumet har hverken utviklere til å lage en slik løsning selv, økonomi til å kjøpe den eller folk til å drifte den. Vær realistisk nå.

 

Jeg kan ikke se at du kommer med så veldig mange forslag til løsninger Fulmen?

 

Som sagt så vet jeg ikke driftskostnadene med et slikt system, og det har jeg heller ikke undersøkt. Men jeg tror ikke det behøver å kreve så forferdelig stor ressurser som du skal ha det til. Det er jo noe eventuelt styret (som du forøvrig ikke sitter i, og derfor ikke har anledning til å si om kammeret kan eller vil ha en slik løsning) som må utrede dette. Er det slik at mange blir svindlet så er vi vel enige i at det bør gjøres noe?

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rett i at jeg ikke sitter i styret, men jeg vet nok om driften til å kunne komme med noen spådommer. Jeg tror vi må akseptere at private handler er private handler en god stund til, for selv om vi er størst i Norge (Skandinavia?) på jakt og skyting er vi likevel ganske små. Det er rett og slett grenser for hva man kan få til med de rammene. Å prøve å dra Styret inn i private tvister er en oppskrift på en katastrofe, de har nok annet å gjøre på fritiden sin. Kjøp&salg er riktignok kjekt å ha, men det er ikke en del av kjernevirksomheten til forumet.

 

Om det finnes en god escrow-tjeneste som kunne integreres i forumet så er det absolutt noe å vurdere, men jeg ser fort for meg at problemer med denne tjenesten ender opp som en hodepine for Styret og da er vi nesten like langt.

 

Jeg synes folket er litt kravstore her. Vi har et flott forum og kjøp&salg-sider som treffer midt i markedet du skal selge i, og det koster ikke et rødt øre å bruke. Er ikke det nok? Setter du en annonse i avisa koster det deg faktisk penger, og de gir heller ingen betalingsgaranti.

 

Og som jeg har nent før så kan man alltid legge ut annonsen både her og på Finn. Det koster 25kr, gir deg et større marked OG gir muligheten for betalingsgaranti.

Link to comment
Share on other sites

Småbeløp ja...

Har handla endel på Ebay, alt fra Bil, ATVer til småting. Det rare er at de få gangene jeg har måttet benytte meg av paypals system for å åpne en sak for å få pengene igjen, har det vært småbeløp; 30 dollar, 45 dollar, kort sagt nesten så en ikke har giddet. Hadde det ikke vært så enkelt da. For noen er det ikke lett å skrive på engelsk, og da er payypal frister lette å overskride. Jeg har sett på "mine saker". Uten unntak sender de "worldwide". De har 100% i karakter, men det er som KJØPER(de har kjøpt noen småting til 1-10 dollar)

Uten unntak har jeg fått pengene igjen av paypal, og i alle tilfeller er brukeren vekke fra Ebay når en sjekker litt sendere :wink:

 

Det gjelder å bruke hue, Sikre seg litt, og så faller ikke verden sammen om en ryker på en handel om det ikke er store summer.Da får en erfaring, og utdannelse koster :lol:

Link to comment
Share on other sites

Men Fulmen, hele poenget er jo at styret og kammeret i seg selv ikke skal ha noe med transaksjonene å gjøre. Det vil jo nettopp være "den sikre betalingstjenesten" som vil jobbe med dette. Jeg sier heller ikke at det behøver å implementeres i kammeret, men kammeret har jo allerede fått til å etablere kontakt med et slikt selskap gjennom donasjonsknappen. Det behøver jo slettes ikke være verre enn at det linkes til en av disse "sikker betaling" tjenestetilbyderene fra kammeret.no med anbefaling om å bruke dem. Da kan jo heller ingen brukere klage i ettertid over kammeret om de ikke har brukt tjenesten og blitt lurt.

 

Poenget mitt med å trekke styret inn i dette er at det til syvende og sist er de som kan bestemme hvordan det skal gjøres. Jeg kan ikke bestemme hvilken tjenestetilbyder som skal brukes, eller i det hele tatt om det skal benyttes. Og heller ikke moderatorene kan gjøre dette.

 

Jeg er helt enig i det du sier at vi ikke bør gjøre dette til en større sak enn det er, og tydeligvis finnes det svindel på kammeret også. Derfor synes jeg det bør være opp til styret da det er de som sitter med makten til å vedta hva som skal gjøres. Ett forslag er jo akkurat hva det er, ett forslag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...