Jump to content

Gaupejeger drapstruet, hva synes dere?


Rio

Recommended Posts

Lurer på hva slags helvete det hadde blitt hvis en jeger hadde kommet med slike ytringer. Da hadde plutselig hele jegernorge blitt stemplet som gale :shock:

 

 

Likte denne som en skrev, limer inn :

 

Vi jegere var her 6000 år før dere såkalte naturværnere...hold dere unna skogen vår.En dag sulter dere ihjel utenfor et kjøpesenter fordi døra der er låst..hehe..

Link to comment
Share on other sites

Legg inn ein liten forespørsel om å holde diskusjonen på eit saklig nivå, så denne tråden kan få lov å leve litt framover. Det er leit at sånne ting skal skje, og at det finst folk som får seg til å gjere sånne ting, men det betyr ikkje at tråden her skal angripe motparten med usaklig og nedsettende kommentare, ok folkens ?

Link to comment
Share on other sites

Jegeren i dette tilfellet var nok fullstendig klar over hva han gjorde når han stod frem med fullt navn i aviser. Altså er det mulig han ønsket å skape debatt rundt temaet og er villig til å ta støyten. Folkene som ikke klarer å holde debatten på et saklig nivå bør ties ihjel er min mening, å diskutere med disse vil det aldri komme noe godt ut av.

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å diskutere med noen som ikke forstår. Og i dette tilfellet er det jo slik at spesielt minoriteten jegere ser viktigheten i å beskatte gaupa. Veldig synd at folk tror man proklamerer med gaupa på bilde for å være respektløs...

Det er jo for å hedre dyrets skjønnhet, jaktas lykke og jegerens heder!

Link to comment
Share on other sites

Av erfaring vet jeg at temaet gaupe engasjerer, blei fremstilt som gaupejeger på forsida til vg-nett, med link til bloggen. Måtte sensurere bortimot 25 drapstrusler mot meg og faktisk mot mine dyr.

 

Det morsomme oppe i det hele...

De mest ekstreme gidder ikke engang å lese hva man skriver før de kommenterer. Se og bedøm selv http://hjortefot.vgb.no/

 

Det var ikke et anti-gaupe-innlegg :D

Link to comment
Share on other sites

Er sikkert litt spesielt med den søte pusekatta, provoserer mange med å posere med den.

Ikke alle som forstår at det faktisk går an å høste av rovdyra, selv om man ikke akkurat lager gaupe-burger.

 

Er vel forresten ikke alle som forstår hvorfor man skal skyte noen dyr i det hele tatt, og der må man bare prøve å opplyse litt. Uten at jeg noen sinne har klart å få noen over på min side på akkurat det feltet. Er rimelig fanatisk blind mange av de dessverre.

 

Håper det tullet ikke ødelegger noe av gleden til gutten :evil:

Link to comment
Share on other sites

Eneste konstruktive rovdyrjakthatesamtalen jeg har hatt var faktisk på nachspiel i ei badstu, sammen med ei som var nesten ferdig med en master i biologi. Hun forsto saklig framlegging, forsto språket, og kunne ikke nekte meg fornuft i deg jeg sa! Hun fikk siste ord og sa "nå tar jeg meg selv i å være usaklig, så nå er det på tide å skifte tema" :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er trist og uakseptabel oppførsel, men slikt finner du dessverre i alle slags sammenhenger.

Feks stå frem som homo og medlem av en misjonmenighet i en større avis og les hva som dukker opp av kommentarer i etterkant. Folk er folk, og til enhver tid vil du finne en gruppe tullinger i full sving og rett som det er så er man faktisk en av dem selv.

 

Hadde jeg vært en aktiv kødd med glede over oppstyr, galle og forbannelse så hadde jeg daglig saumfart nettaviser og større forum på let etter artikler/diskusjoner ang fartsgrenser ("vi lever i den siste sovjetsstat blabla"), rovdyrjakt ("Hvordan ville du likt om jeg hadde skutt og flådd deg da, tøffe mannen med rifle?"), kristne som kommer ut av skapet ("Du skal brenne i helvete i evig tid og du vet det, ref etelleranna vers") og hva som helst bare det har ordet "muslim" i seg ("Stem FRP!") bare for å få i gang noe, der etter fyrt på oppunder bålet og lekt med ilden.

Her på Kammeret så hadde jeg kjørt hardt på med ulvedebatt, langholdsjakt og forumpolitikk, helst i form av flere brukerprofiler og nøye ordlegging slik at de ikke blir for like (forumrollespill). Vel, stryk langholdsjakt, det blir for vanskelig å starte en krangel etter Poacher har fått altfor mange faglige og fornuftige poeng i tråden hans ("vindpust", kom igjen, i doubledare you :D).

 

Sånn er det bare. Det interessante er hvordan takler du det, hver eneste gang. For det kommer garantert flere tullinger etter at du har gått klar av de første :)

Link to comment
Share on other sites

For all del, det er mange andre ting jeg heller ser onkel politi skulle brukt tida si på, men sett opp mot mye de faktisk driver med, hvorfor legger de ikke inn en liten innsats på å straffeforfølge de som faktisk kommer med drapstrusler i slike saker? Det ville vært en fin smekk på pung, og en fin prisnsippsak for framtida...

Link to comment
Share on other sites

Vel nå er det er heldigvis sånn at det finnes ca. 4.8 mill ansvarlig nordmenn der ute som støtter Martin eller retter sagt sagt forvaltningsmyndighetene helt og fullt ut:!:

 

Så at at noen få tusen "drittunger" på facebook mot bedere vitende bedriver hets kampanjer som til tider kommer ut av alle proposjoner må vi nok dessverre bare leve med :wink:

 

Alt det de kommer med er kun med på grave deres egen grav, og mangler enhver sakelig vitenskapelig dokumentasjon.

 

Klarer ikke engang å hisse meg opp over dette :mrgreen:

 

Journalisten som referer til saken klarer jo ikke og finne noe som helst klanderverdig angående gaupejakta, det han derimot finner særdeles klanderverdig er jaktmotstanderens oppførsel i denne saken, og det er jeg helt enig med han i.

 

Stå på Martin, og resten av dere som er ute i lovlig ærend i disse gaupejakttider :mrgreen:

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Slike saker styrer for det meste jegeren etter at han har skote rovdyret.

 

Viss det vert teke bilete av jeger + rovdyr og viss desse blir spreidde gjennom media, då får ein slike reaksjonar.

 

Viss ein unngår at slike bilete vert spreidde, unngår ein slike reaksjonar.

Link to comment
Share on other sites

har jakta mye i mange år å kommet fram til at vi behøver å la oss avbilde i aviser med døde dyr etc. dette er i beste fall lite interesant for de fleste..

rovdyr er spesielt viktig for en del folk og de lar seg provosere kraftig. derfor kan en godt la være å erte på seg de..

men å true folk er ulovlig og skremmende og må anmeldes!

Link to comment
Share on other sites

Slike saker styrer for det meste jegeren etter at han har skote rovdyret.

 

Viss det vert teke bilete av jeger + rovdyr og viss desse blir spreidde gjennom media, då får ein slike reaksjonar.

 

Viss ein unngår at slike bilete vert spreidde, unngår ein slike reaksjonar.

 

Jeg er vel enig i at man da unngår slike reaksjoner, men hvorfor i all verden skal jegere som er ute i lovlig ærend, på en måte ties ihjel for å ta hensyn til de sarteste sjelene i samfunnet ? Jeg synes det er fint med offentlig omtale, så kanskje det kan fungere litt som en folkeopplysning om hvor mye rovdyr det er som går rundt i skogene våre, med litt tilleggsinfo i artikkelen så vil kanskje noen flere også skjønne hvordan øko-systemet fungerer. Men man kan fint unngå de mest provoserende typer bilder da.

Link to comment
Share on other sites

Her kan man lese om drapstrusler mot jegere/bønder på flere steder og fremstillinger av jakt fra uvitne individer, på grensen til "massesuggesjon".

http://www.facebook.com/pages/La-ulven-leve-ta-heller-rotta-pa-ulvejegerne/246020977944?ref=nf

Hjelpe meg, jeg måtte virkelig konsentrere meg for ikke å gi de folka der svar på tiltale... Men da hadde man vel blitt fritt vilt, jeg er jo tross alt bare menneske... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror slike sider på facebook er et resultat av massesuggesjon.

Personlig syns jeg det er rart slike sider feks på FB ikke blir stengt.

 

Massesuggesjon har vi vel tendenser til her inne også?

Selv på internett koster det å være uenig. :?

 

Men det skal ikke være nødvendig å få drapstrussler. Uansett hva man har sagt eller gjort.

Link to comment
Share on other sites

Skal det ikke gå å stå fram med bilder av lovlig skutt vilt fordi noen mangler folkeskikk og er på et lavt nivå når det gjelder kunnskap om bestander og deres forhold til hverandre i naturen. Mener at det er en glitrende anledning til saklig å si at f.eks gaupa dreper og spiser mye rådyr og småvilt, når da rådyra blir borte , som de har enkelte steder her omkring, får man gauper som jager hest m/rytter og/eller blir nærgående for voff og huspus fordi de holder på å sulte i hjel. Da blir romantikken noe ødelagt, tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Slike saker styrer for det meste jegeren etter at han har skote rovdyret.

 

Viss det vert teke bilete av jeger + rovdyr og viss desse blir spreidde gjennom media, då får ein slike reaksjonar.

 

Viss ein unngår at slike bilete vert spreidde, unngår ein slike reaksjonar.

 

Jeg er vel enig i at man da unngår slike reaksjoner, men hvorfor i all verden skal jegere som er ute i lovlig ærend, på en måte ties ihjel for å ta hensyn til de sarteste sjelene i samfunnet ? Jeg synes det er fint med offentlig omtale, så kanskje det kan fungere litt som en folkeopplysning om hvor mye rovdyr det er som går rundt i skogene våre, med litt tilleggsinfo i artikkelen så vil kanskje noen flere også skjønne hvordan øko-systemet fungerer. Men man kan fint unngå de mest provoserende typer bilder da.

 

Enig! Det skulle vært en slikt bilde i hver eneste avis, HVER DAG, med døde dyr, og slakt! Folk har jo blitt stein gæærne!

Fremgangsmåten til de fleste jaktmotstandere er jo følger; Dette driver ikke jeg med, så da må det forbys! Jeg har blitt opplært til å ikke blande meg borti så mye av det jeg ikke har noe med, men det har jaggu ikke disse taperne! JEG går ikke rundt og skriker om at ALLE må begynne å jakte. De som skriker høyest er de som er lengst unna å være i skogen og bruke naturen. De sitter i en bitteliten overpriset leilighet i Oslo, med vanvittig studiegjeld, ikke bil, liten baby, og en jobb på ett eller annet kontor. Noe annet vet de nesten ikke noe om, annet enn å sitte på kafé og være intellektuelle. DE HAR IKKE NOE LIV! Så derfor skal de ødelegge for de som faktisk HAR et liv! 8)

Link to comment
Share on other sites

Døh, Buster! Må'kke disse folk med overpriset leilighet, vanvittig studielån, baby og kontorjobb, serru. Det er ikke enkelt å være der.

 

Jepp, been there, done that, didn't even get a T-shirt.

 

+1. Buster; Jeg skjønner hva du egentlig prøver å si, men du treffer ikke helt. Tenke før man skriver...om man er aldri så sleivkjefta! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skummleste komentarene å har bare en ting å si: Nå for dem snart våkne ut fra drømmeverden :!: . Hadde noen filmet hvordan gaupa tok rådyr så fikk KANSJE det ei annen tone.

 

Er vel en god grunn til at ikke alt kommer fram å da det blir slik.

 

Håper vedkomende får hjelp å di skyldige i truselene blir tatt og straffet.

Link to comment
Share on other sites

Slike reaksjoner som trådstarter siker til er på ingen måte overraskende. Slike "syke" meldinger og sammensvergelser vil det for alltid forekomme. Vi jegere (og da særlig rovdyrjegere) står alltid rett i ryggen og mottar slike trusler/uvesentlige tilbakemeldinger hver gang det ligger ett dødt vilt foran oss.

 

Tja, jeg vil gratulere skytteren, men kanskje han ikke bør gå ut med fullt navn neste gang han blir tatt bilde av for mediaoppslag !?

 

Husk: Det er flere der ute som ikke er jegere annet enn i tilbudskurven på nærmeste matbutikk. De har hverken innsikt eller evnen til å forstå hva vi jeger holder på med.

Link to comment
Share on other sites

Den gaupa vi jaktet på i Enebakk hadde slått et rådyr og dratt det midt ut på isen 3 meter unna ei skiløype. Bedre folkeopplysning enn det går det ikke an å få. Håper det går mange skiløpere forbi og får se det i opprevne rådyret og all den revetrafikken det blir rundt noe sånt.

 

De fleste av disse naturvernerne er "Stor i ord, liten på jord" så jeg tror nok Martin sitter hjemme på gaupeskinnet sitt og koser seg med en kall en og bryr seg fint lite om truslene. Det hadde i vertfall jeg gjort. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

jakter gaupe selv. Innlegget er frisert for språkbruk. Kjell Olav

er etter vært blitt sport om mene noe eller påstå at ting må gjøres på en annen måte, hvis ting virker så hvorfor vri og vrenge på alt, annimasjon av filmer er noe herk, virke jo som disse såkaldte utdanna går for mye på kino og lar seg innleve i det.. jeg bøyer ikke av for slike feiginger som må true andre for og få viljen sin. stå på jegerfolk, sammen er vi sterke

Link to comment
Share on other sites

Skjøt selv gaupe i indre Østfold på Tirsdag. Har ikke godt ut til pressen med det, har heller ikke hørt noe fra dem.Gaupelaget vårt har tidligere gitt klar melding om at vi ikke ønsker å ha noe med journalister å gjøre, sannheten blir alt for ofte forvrengt til noe negativt for oss jegere.

Link to comment
Share on other sites

Hva er strafferammen for drapstrusler forresten? Alle slike burde vært anmeldt!

Straffeloven § 227

§ 227. Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Aar straffes den, som i Ord eller Handling truer med et strafbart Foretagende, der kan medføre høiere Straf end 1 Aars Hefte eller 6 Maaneders Fængsel, under saadanne Omstændigheder, at Truselen er skikket til at fremkalde alvorlig Frygt, eller som medvirker til saadan Trusel. Under særdeles skjerpende omstendigheter, jf. § 232 tredje punktum, kan fengsel inntil 6 år idømmes.
Link to comment
Share on other sites

Morn. Hva er det dere sier?

At jaktmotstandere er folk med høy utdannelse? At folk med høy utdannelse er jaktmotstandere? At jegere må "holde sammen" mot folk med høy utdannelse som bor i byen? At folk med høy utdannelse ikke har kontakt med virkeligheten? At folk med høy utdannelse, som bor i byen, er frekkere enn andre? At folk med høy utdannelse, og som går på kino, er noen feiginger?

Link to comment
Share on other sites

Leste det via vg-nett og tolket det som et pro-gaupe-innlegg :wink: Likevel får du 25 drapstrusler :roll: Noen må ha sovet i timen og fjernet seg langt fra virkligheten i Norge. Hva er strafferammen for drapstrusler forresten? Alle slike burde vært anmeldt!

 

Det er grunnen til at jeg ikke tar det spesielt alvorlig, de gidder/kan ikke lese, det det er så mange av dem, og mange har samme skrivefeil og flere kommentarer er trykket med få minutters mellomrom. Og så er det en kjensgjerning at veganfjortiser ikke er i fysisk stand til å drepe noe som helst :roll:

 

Så jeg kikker ikke etter bomber under bilen enda.

På blogg er man som skribent forholdsvis anonym. De gangene VG har trykket saker om meg har jeg bedt journalisten om å kun identifisere med fornavn.

 

Hadde jeg fått trusler pr sms eller oppringing, da hadde jeg anmeldt hver bidige en.

Link to comment
Share on other sites

Får du drapstrussel pr brev, sms, mms, mail, muntlig eller pr telefon så anbefaler jeg å gå rett til politiet.

 

Men utsagn noen skriver på en nettside, det vet jeg ikke om jeg ville tatt særlig alvorlig i første omgang(kommer selvfølgelig an på karakteren på trusselen).

Link to comment
Share on other sites

Enig! Det skulle vært en slikt bilde i hver eneste avis, HVER DAG, med døde dyr, og slakt! Folk har jo blitt stein gæærne!

Fremgangsmåten til de fleste jaktmotstandere er jo følger; Dette driver ikke jeg med, så da må det forbys! Jeg har blitt opplært til å ikke blande meg borti så mye av det jeg ikke har noe med, men det har jaggu ikke disse taperne! JEG går ikke rundt og skriker om at ALLE må begynne å jakte. De som skriker høyest er de som er lengst unna å være i skogen og bruke naturen. De sitter i en bitteliten overpriset leilighet i Oslo, med vanvittig studiegjeld, ikke bil, liten baby, og en jobb på ett eller annet kontor. Noe annet vet de nesten ikke noe om, annet enn å sitte på kafé og være intellektuelle. DE HAR IKKE NOE LIV! Så derfor skal de ødelegge for de som faktisk HAR et liv! 8)

 

 

Må bare svare på denne, kamerat. Jeg er født og oppvokst på et av de "finere" stedene i Oslo. Jeg har en relativt liten leilighet i Oslo, som definitivt er drita dyr. Har gått seks år på universitet og tar meg gjerne en kopp kaffe på Grünerløkka, eller på Blindern.

 

Samtidig er jeg i skævven ihverfall fem ganger i uka. Jeg har rundt 50 jaktdøgn i året, og har 10-15 gode jaktkamererater som er fra Oslo som er i akkurat samme situasjon. Høyt utdannede karer med liten leilighet i hovedstaden. Er også medlem av Norges største jeger- og fiskerforening. Fra Oslo. Dere tenker kanskje nå at vi er en gjeng som jakter ryper med engelsksetterne våre? Neida... Det går i elg, eller ælj, som vi sier her, rådyr, skogsfugl og rev.

 

Så! Jeg vet noe om noe annet enn "å være intellektuell", hva nå enn det skal bety.

 

Så til saken:

 

En ting dere alle skal tenke på i denne sammenheng er derfor at det nytter ikke å sitte i grisgrendte strøk og klage på "dem dærre nedi Oslo". For det første er det veldig mange jegere i Oslo som er helt på banen når det gjelder jakt som en del av norsk kulturarv, og for det andre hjelper det ikke å distansere seg på den måten som mange gjør i denne tråden ved å "sparke oppover" til urbane mennesker med høy utdanning som ikke liker det vi driver med.

 

Vi dreper, mest for vår egen del når vi er på jakt. Det provoserer. Det er vel ingen som sitter på gaupepost fordi de syns så fryktelig synd på byttedyrene til gaupa? Du gjør det fordi det gir deg noe i form av positive jaktopplevelser, spenning og ikke minst kameratskap. At noen syns at dette er unødvendig må vi selvfølgelig respektere.

 

Vi skal fordømme trusler. Selvfølgelig skal vi det. Det hører ingensteds hjemme. Men å sleive med leppa om "folka i Oslo", "forbanna vegetarianere", og "dyrevernsjævler" som ikke har greie på en dritt, gjør at det vi driver med blir sært, rart, og i værste fall en utdatert og primitiv hobby som hillbillies driver med på bøgda.

 

La oss ikke gå i den fella. Dialog folkens. Vi må gjøre oss synlige som jegere, men ikke som mordere som hater alt som er sivilisert og kulturelt. Det skaper kun distanse. Det er i alle fall min mening.

Link to comment
Share on other sites

Vi dreper, mest for vår egen del når vi er på jakt. Det provoserer. Det er vel ingen som sitter på gaupepost fordi de syns så fryktelig synd på byttedyrene til gaupa? Du gjør det fordi det gir deg noe i form av positive jaktopplevelser, spenning og ikke minst kameratskap.

 

Biffen: Her datt du vel i di eiga felle, Biffen? Motivasjonen for jakt/ gaupejakt kan vera så mangt - eg kjende meg ikkje att her.

 

Elles var det applaus for eit knallbra innlegg!

 

Spesielt der du skriv: "Dialog, folkens." So enkelt - so vanskeleg!

Link to comment
Share on other sites

Trist lesning :(

 

Vi får bare passe oss, så vi ikke faller ned på deres nivå, er fort gjort når man får slike hendelser i slengt i trynet men :?

Er nok også viktig som Biffen sier her, å ikke dra alle under en kam, da ender vi nok fort opp med å gi folk et dårlig syn på jegere....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...