Jump to content

Gaupejeger drapstruet, hva synes dere?


Rio

Recommended Posts

Bra innlegg Biffen!

 

Det finnes mange gode argumenter for å jakte på rovdyr, men jeg trur det er lurt å ikke tillegge rovdyra egenskaper som slemme, grusomme og onde lystmordere. Da er vi jo med på "Disney-karusellen".

Link to comment
Share on other sites

Her datt du vel i di eiga felle, Biffen? Motivasjonen for jakt/ gaupejakt kan vera så mangt - eg kjende meg ikkje att her.

 

Prøvde ikke å legge noe felle, men jeg skjønner at motivasjonen for jakt kan være så mangt.

 

Men et lite eksempel: Ta en titt i tråden REVEJAKTA 09/10 på kammeret. Har de gutta der inne (meg selv inkludert) 20-30 netter hver vinter foran åtet ditt KUN for å minke revebestanden så dem skal få ei ekstra orrhøne i skævven sin til høsten? Eller for å lage revekåpe til kona?

Neppe. De skyter rev fordi de liker spenningen ved å sitte ute når alle andre sover, og de føler en intens spenning når reven lusker seg innpå kadaverne de la ut i august. De mister vel ikke nattesøvnen over at reven lusker rundt i skogen for å snappe harepuser før jegern sjøl rekker å skyte revefanten? De jakter rev fordi det er fantastisk spennende. Jeg har bare jakta gaupe én gang, men jeg personlig følte at motivasjonen bak det var spenningen over å ha muligheten til å felle et såpass mektig bytte. Jeg tenkte lite på gaupas klør i skinkene til råbukken. Men på det området er vi selvfølgelig forskjellige.

 

Jakt er gøy, og uten den hobbyen veit jeg ikke hva jeg hadde drivi med. Ikke noe annet (ikke engang Nøtteknekkeren i Operaen, dobbel espresso på Grünerløkka, eller filmfestival på Saga kino :) ) kan måle seg med det. Men for at vi skal fortsette med denne hobbyen i fremtiden tror jeg det er viktig at vi erkjenner at det er en tosidighet ved jakt. Vi forvalter viltbestandene, og vi er flinke til det. Men vi har det også veldig ålreit mens vi gjør det.

 

Det er den siste delen som provoserer mange. Så kanskje vi skulle tone ned bildene av gauper med den blodige tunga ut av kjeften foran en jaktlag bestående av ubarberte tøffinger foran pickupen. Er det sånn vi vil fremstå? Da kan vi glemme å spille "jegern som naturforvalter"-kortet i hvert fall. Da blir vi de gærne mannfolka som dreper KUN for moro skyld.

Link to comment
Share on other sites

Vi dreper, mest for vår egen del når vi er på jakt. Det provoserer. Det er vel ingen som sitter på gaupepost fordi de syns så fryktelig synd på byttedyrene til gaupa?

Jeg er kanskje atypisk, men bukkejakt og rådyrjakt var min hoved jakt til gaupa tok dem. Derfor har jeg deltatt i gaupejakt i snart 18år, så sant vi har snø da, for å bistå med å redd noe av rådyrstammen.
Link to comment
Share on other sites

Det er den siste delen som provoserer mange. Så kanskje vi skulle tone ned bildene av gauper med den blodige tunga ut av kjeften foran en jaktlag bestående av ubarberte tøffinger foran pickupen. Er det sånn vi vil fremstå? Da kan vi glemme å spille "jegern som naturforvalter"-kortet i hvert fall. Da blir vi de gærne mannfolka som dreper KUN for moro skyld.

 

Med forbehold om at eg ikkje misforstår deg, så er eg veldig, veldig, veldig einig med det du skriv her!

 

Biffen, eg gler meg til å lesa inlegga dine.

Link to comment
Share on other sites

Vi dreper, mest for vår egen del når vi er på jakt. Det provoserer. Det er vel ingen som sitter på gaupepost fordi de syns så fryktelig synd på byttedyrene til gaupa?

Jeg er kanskje atypisk, men bukkejakt og rådyrjakt var min hoved jakt til gaupa tok dem. Derfor har jeg deltatt i gaupejakt i snart 18år, så sant vi har snø da, for å bistå med å redd noe av rådyrstammen.

 

Jeg ser den, og jeg innser at det kan være en "dugnad" å få felt ei gaupe. De kan jo være rimelig hvasse når det gjelder å radere ut en rådyrstamme. Og jeg mener ikke at gaupejegerne seiler under falskt flagg ved at de sier at de jakter for å regulere bestand, mens de egentlig forsøker å slukke den værste blodtørsten. Selvfølgelig ikke. Men jeg tipper at de aller fleste av gutta (forhåpentligvis noen jenter der ute også) på postrekkene rundt om i landet føler en glede ved å være på skauen med skarpladd børse. Og det at jegerne er glade/stolte når de dreper dyr er det som er provoserende for mange tror jeg.

Ta den dokumentaren som gikk på TV2 om gaupejakt. Skikkelig trivelig type som ble portrettert der. Han virka som en skikkelig flott type som blant annet viste medfølelse overfor den skadde elgen han måtte avlive. Men som jegere flest tente han på alle plugga dagen før jaktstart, i dette tilfelle gaupejakta. Han viste de følelsene vi alle her inne føler enten kalendern sier 14. juli, 9. august, 9. september, eller 4. oktober (i Oslo/Akershus). Og han bare SKULLE ta den gaupa de hadde leita etter så lenge! Med gliset om kjeften forklarte han kamerateamet at pusekatten skulle ramle i morra. Det gjorde den. Og fyren visste nesten ikke hvor han skulle gjøre av seg, han var så fornøyd.

 

Så sier dere kanskje. "Ja, selvfølgelig var han det!" Jeg er helt enig. Selvfølgelig var han blid. Alle var blide. Et tilsynelatende seriøst og profesjonelt jaktlag hadde gjort jobben og fylt kvoten. Allikevel sitter mange som ikke har noe forhold til jakt (ja, mange av de bor i store byer) og ser kun en raring på bygda som fyrer seg opp over at et dyr mange ser på som utrydningstrua nå er dødt. Det er selvfølgelig trist at dét blir moralen i programmet.

Jeg tror stikkordet er nedtoning, men samtidig åpenhet overfor "øvrigheta". Vi må vise frem at det vi gjør og være gode ambassadører for lidenskapen vår. Vi kan vise glede mens vi gjør det, men ha hele tiden i minnet at mange hater det vi driver med.

 

En liten ting til. Kanskje OT...

 

"Rekruttér en bygutt til et jaktlag" har større effekt som klistremerke på pickupen enn "norsk natur er best uten ulv" når det gjelder å sørge for opprettholdelsen av jakt i Norge. ;)

 

Den siste der var kanskje bare flåsete. Tenk litt på det.

 

Nå får det være nok kakling fra Biffen i denne omgang. Fryktelig lange innlegg dette her.

Link to comment
Share on other sites

veldig trist lesning at folk skal bli drapstruet pga dette. Altså i dagens samfunn finnes det personer og skapninger i alle slags sammenheng, og selfølgelig skal ikkje alle gå i lag men og komme med trusler og drapstrusler er heilt borte i natta for meg! hadde han blitt avbildet i avisen med ein rotte han hadde fanget i byens gater hadde alle applaudert og gitt han mye ros, men og drive ein sunn flott hobby som handler så mykje meir enn om akkurat det og ta eit liv (men det er det bare folk som jakter som veit då) nei det blir ikkje godtatt.

 

sier ikkje det at alle skal storme fram i aviser med bilder av ka dei har skutt osv, men at folk må tåle og se noe "annet" i avisene. men syns det begynner og gå litt på viddene! sku bare ønske enkelte folk her i denne verden blei sendt tilbake noen århundrer og fått lært seg litt av livets harde realiteter.(sjølv om ingenting av det har noen med dagens samfunn og gjøre) men at livet handler om andre ting enn ein dataskjerm/tv-skjerm.

 

Må bare si ein siste ting og der er at eg er evig takknemlig for at eg blei oppvokst på landet!!

mvh ung jeger

Link to comment
Share on other sites

En ting synes jeg ikke skal aksepteres, og det er trussler. Spesielt alle drapstrusler (på nett eller ei), burde annmeldes, og etterforskes. Grunnen til slik resursbruk er enkel. nemlig forebygging.

For når en ti-femten tennåringer (og kansje noen eldre), blir ilagt fengselsstraffer på ett år eller så for drapstrussler. Vill det ha en betydlig effekt på resten, og man vil signalisere at man er ansvarlig for egne utsagn. Dat vil man få stengt av mye usakligheter, og man får opprettet en kotyme som muligjør diskusjon og menings utveksling på nett. Der personangrep blir sterkt nedtonet og klart markert som uakseptabel adferd, i dag er det desverre fritt frem til å yttre de mest uhyrlige uttalelser, uten at det blir tatt affære.

 

Vi har jo ett eksempel der en jeger mistet styringen på tastaturet i fylla (elghunden som ble skutt), der politiet reagerte knallhardt.

Nå er det på tide det blir reagert minst like hardt den andre veien.

Link to comment
Share on other sites

Uansett: Løysinga er dialog.

 

Å reagera "knallhardt" den eine eller andre vegen, løyser ikkje problema.

 

Nattturvernarar, dyrevernarar, NOAH og Co må seriøst prøva å sjå sakene frå oss jegerar (og grunneigarar og bønder si side). Og me jegerane må samtidig vera seriøst villige til å setja oss inn i dyrevernarane sine argument.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes jeg ser en tendens som er veldig alvorlig. Jaktmotstanderne blir flere og mer ekstreme.

 

De aller fleste av oss jegere er opptatt av og glad i naturen. Jeg tror vi må bli flinkere til å engasjere oss i diverse naturvernorganisasjoner slik at ikke disse blir dominert av jaktmotstandere. Det kan straffe oss på sikt om ikke vi også viser at vi er glad i naturen også utenom jakten.

Link to comment
Share on other sites

Til Absolutatle

 

Jeg vet ikke om "jaktmotstanderne" blir flere, men jeg tror du har rett i at de blir mer ekstreme. Og det virker som at de blir mer og mer aktive.

 

Dette er vel i tiden, for hvor skal aktive og protesterende mennesker få avløp for virketrangen sin i dag? Tidligere var det jo greit, da hadde vi AKP(m-l) eller lignende, men nå? Jo, SOS Rasisme eller en eller annen miljøorganisasjon. Dette ser jeg på som helt uproblematisk, aktiv ungdom som vil redde verden kan umulig være negativt, uansett om de kanskje tar feil på enkelte eller flere områder.

 

Mye verre er det med hysterikerne. Fundamentalistene. De redde. De som frykter annerledes tenkende. Enten de er religiøse eller frykter jordens undergang på grunn av for mye CO2 i atmosfæren, atomkrig eller for lite ulv i Hedmark. De går det ikke an å snakke med, men heldigvis isolerer de ofte seg sjøl fra organisasjonslivet og sosiale sammenhenger. Det er disse menneskene vi bør passe oss for, det er de som kan være farlige.

 

gg

Link to comment
Share on other sites

I et samfunn vil det alltid være ulike grupper med ulike syn. I et ordnet og demokratisk samfunn har en regler og myndigheter som balanserer ulike syn og bestemmer hvordan ting skal være.

Myndighetene har bestemt at det skal være jakt på gaupe. Noen synes kvotene er for lave, andre synes ikke det burde være jakt i det hele tatt. Uansett ståsted må alle akseptere at i 2010 er kvotene og jakten slik myndighetene har bestemt.

Om en er uenig med myndighetene, finnes det regler for hvordan en påvirker disse frem mot kommende års bestemmelser.

Drapstrusler mot personer som driver lovlig virksomhet er totalt uhørt og uakseptabelt. Det er i tillegg straffbart.

 

Begge parter vil alltid ha ansvar for at konflikter diskuteres evt løses på fredelige måter i stedet for å eskalere. En del balanserte innlegg i denne tråden har kommet med gode forslag til dette.

Link to comment
Share on other sites

Mye verre er det med hysterikerne. Fundamentalistene. De redde. De som frykter annerledes tenkende. Enten de er religiøse eller frykter jordens undergang på grunn av for mye CO2 i atmosfæren, atomkrig eller for lite ulv i Hedmark. De går det ikke an å snakke med, men heldigvis isolerer de ofte seg sjøl fra organisasjonslivet og sosiale sammenhenger. Det er disse menneskene vi bør passe oss for, det er de som kan være farlige.

 

gg

Ja, hysterikere er ikke bra.

Men vi har kansje hysterikere blandt oss jegere også? Som skisserer scenarioer med store flokker av ulv i skogen som har spist opp all elgen, all reinen, all rådyret osv, å hvor ulven lusker rundt hushjørnene å henter barn i barnevogner...

Eller som skisserer sine meningsmotstandere som "tullinger i rosa skjorte som kun sitter på kafe å drikker rar kaffe".

Vi har også noen som uttaler at "dersom noen skyter hunden min vil jeg kunne komme til å gjøre noe kriminelt" (det er en skjult trussel om man vil tolke det dit).

Alle disse tingene kan man med "litt godvilje" finne her på kammeret, eller enkelte utsagn kan iallefall kunne tolkes slik)om man legger vrangviljen til).

Hvordan vil dette fremstå for noen "utenfra" ?

Så kansje vi burde tenke oss litt om vi og?

Link to comment
Share on other sites

Amen til det du sier der høggern. Har ikke selv ei rosa skjorte, men har mange venner med både sleik og rosa klesplagg. De er da på skævven allikevel. :)

 

Vi skal huske på en ting kjære jaktkamerater. Et høyt antall medlemmer fra den sittende regjering tok for kort tid tilbake jegerprøven i foreningen der jeg selv er medlem. Flere av de har kommet seg ut på jakt, og Jens har felt både due og rein. Det sier litt. Skal jeg tippe, legger nok mange av de mest fanatiske dyrevernerne sin stemmeseddel hos et av regjeringspartiene hvert stortingsvalg. Mye makt har de ihvertfall ikke. Enn så lenge i alle fall.

Dette kan selvfølgelig snu. Det kan blåse noen "stakkarslillesøtebambisomikkehargjortnoennoevondt"-vinder fra tid til annen, men da er det vi jegere må stå sammen og snakke med én stemme. Det er her NJFF kommer inn på banen som lobbyister og organisasjon som taler våre interesser. Engasjer dere i lokalforeninger og fylkeslag, men driv også folkeopplysning hver gang dere snakker med mennesker som er fremmed for jakt som tidsfordriv. Forklar prinsippene som ligger bak jaktutøvelsen. De aller fleste syns nok det vi driver med er interessant og eksotisk hvis man tar seg litt tid til å snakke de til fornuft.

 

Jeg har selv sitti i dyrevernernernes høyborg, universitetet i Oslo avd. Blindern, og diskutert jakt med folk kledd i tepper og med rastasveis og forfedre med tung akademisk bakgrunn. Da må man holde tunga rett i munn! Nytter ikke å klaske bilder av dævve gauper i fleisen dems for å "overbevise". Har faktisk opplevd at flere jeg har snakket med har fått opp øynene for jakt som en spennende etterlevning av urgamle tradisjoner her til lands.

MEN! Det øyeblikket den samme personen leser et mediaoppslag om jegern som skadeskøyt en elg som ramla inn i en barnehage, eller gammern som skøyt kameraten sin, eller ser bilde av en ulv tilgriset i blod foran smørblide Tryslinger......... Ja, da kan samtalen min med den teppekledde akademikern ha vært til ingen nytte...

 

Husk: Jegere som "folk" er ikke bedre enn den dårligste av oss!

Link to comment
Share on other sites

Det er jo interresant å se at media er mye mere på banen nå når det

er jakt på rovdyr enn under den vanlige høstjakta. Man kan jo undres hvorfor :wink:

 

Litt OT, men:

Har faktisk opplevd at flere jeg har snakket med har fått opp øynene for jakt som en spennende etterlevning av urgamle tradisjoner her til lands.

Det du tar frem her er etter min mening det som gjør at jeg ser positivt på framtia som jeger,

og jeg mener vi må vokte oss vell for å gjøre jakta til noe som kun er tilgjengelig for de få. Vi er bærere av gammel kultur/tradisjon, la oss fortsette med det.

Altså, ikke falle i samme fella som laksefisket er på vei inn i, at det blir en rikmannssport. Du ser ikke

stor rekruttering der nå i forhold til bare 10 år tilbake, vi må ikke komme dit med jakta også!

Link to comment
Share on other sites

Til Biffen & Høggern

 

Det er mange, mange år siden jeg slet hull i sandalene på Blindern, men jeg tror likevel miljøet der nå er ganske annerledes enn den gang. Vi var ekstremt politiserte, temmelig ensrettet, og de som ikke var med oss, var definitivt mot oss. Det fantes bare to skuffer å putte folk i, en stor og smal skuff helt til venstre og en bred og hullete skuff til høyre.

 

Nå spriker det i alle retninger på Blindern. Det finnes vel nærmere fire tusen organisasjoner der oppe, de færreste med mer enn femti medlemmer. Hvorav et fåtall aktive. Men desto mer høyrøstede.

 

Likevel synes jeg ikke flertallet av studentene er håpløse. Derimot synes jeg de er passive. På den annen side får de gode karakterer, hvilket vi ikke gjorde. Og det har jo sine fordeler når det er pengene som oppfattes som det viktigste her i verden. Viktigere enn CO2, rasisme, ulv, fattigdom og jordskjelv.

 

GG

 

PS1: Egentlig skjønner jeg ikke målet for denne diskusjonen/tråden, men det gjør ikke så mye.

PS2: Og egentlig synes jeg det er flere forstokka og konservative mennesker i jegermiljøene enn i studentmiljøene.

Link to comment
Share on other sites

Forslår at alle som har facebookprofil går inn her:

http://www.facebook.com/search/?q=martin+brenne&init=quick#!/?sk=messages&compose&id=1068526650&sid=749490602.412451300..1&__a=1&_fb_iframe_path=%2Finbox%2F

 

Kan være greit å få noen positive tilbakemeldinger også, så han kan se at det er flere som syntes dette er OK, og ikke bare få trusler fra uvitende tullinger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...