Jump to content

Er bøylerifler noe å ha?


Malle

Recommended Posts

26 minutter siden, psAico skrev:

Jeg er helt i startgropa på hjemmelading, så foreløpig har har jeg ikke en gang dier til 358.

Du har sikkert sett det selv at Hjemmelading.no har både hylser - kuler og dier til kaliberet ditt, 356 Win/358 Win. har samme die. Bra utvalg av kuler har de. Siden du er i startgropa vil jeg påstå at .358 Winchester er et greit kaliber å lade til. Helt kurant uten alt for mange hensyn og triks i forhold til noe annet. Håper du skriver om egne erfaringer når du kommer så langt, bare gøy å lese om patroner litt utenom standard-floraen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Vaquero skrev:

Gratulerer @petrol, pen rifle!

Hva skal du bruke den til, jakt eller CAS eller begge deler? Dersom du har prøvd den, hvordan går den?

 

Driver ikke med CAS, så blir en revejakt i ny og ne. Den blir med når vi er på landet. Er ofte rev på besøk, men de gangene har jeg selvsagt ikke med meg våpen.

De viser stor interesse for bikkja. Ellers så blir det å plinke gonger opptil 100 mtr.

 

Har ikke testet den enda, da den lokale ammopusheren ikke hadde noe i .357 magnum eller .38 Special. Så nå har jeg fått fatt på en pakke med .38 JSP som jeg skal teste og så har

ladet opp noen .356 9mm kuler for å teste presisjonen i de. En bekjent har en i .45 Colt og den går bra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg plukket med meg noen hundre 308 win fra skytebanen og sizet dem til 358.

Gikk via 338-dien først, men det er egentlig ikke nødvendig. Bruker en wilson case gage; noen hylser ble ikke helt bra i halsen etter pressing i dia. Ladet dem med støpte pistolkuler og skyteformet hylsene, neste omladning gikk bedre og de få (3-4%) av hylsene som ikke kamret perfekt da ble kastet. Og tar jeg ikke feil så var det Lapua hylser som var vanskeligst å få bra!

Link to comment
Share on other sites

Hei! Jeg har søkt på rifle i 45/70 og det står mellom Henry H010 eller Marlin 1895 gbl/sbl. Liker best utseendet på sistnevnte, men er litt tilbakeholden på grunn av den påståtte dårlige kvalitetskontrollen. Henry skal visstnok ha en høyere kvalitetet. Er det noen her som har erfaring med begge? 🙂

Link to comment
Share on other sites

På 12.2.2019 den 19.18, neon77 skrev:

Jeg har fryktelig lyst på en liten blikkboks- og rådyrvelter i .44 magnum, nærmere bestemt en Model 1892 Deluxe Trapper Takedown Case Hardened. 

 

Er det noen som vet om noen forhandlere som har en slik som lagervare:

94F297AE-171F-496F-AB3D-D0160340480D.jpeg.63ddb0bbcfcecbc5f758fa52338b6640.jpeg

 

Har sendt en forespørsel til Nordskog som jeg tror er importør, men har ikke fått noe svar enda. 

 

Siterer meg selv....

 

Har vært i kontakt med Jakt & Friflukt, de kan ikke skaffe denne. De har også snakket med Nordskog (som ikke har orket å svare på min henvendelse enda), og de kunne ikke ta inn denne i 2019 ihvertfall. 

 

Er det noen som vet om steder/importør i Sverige eller Danmark som kan tenkes å være mer behjelpelige?

Link to comment
Share on other sites

Kjenner symptomene - "som lusene på gangen" :wink: I bøylebørser er det Marlin som er pri -  men i den senere tid har det sneket seg inn et par Winchestere så nå lurer jeg på om jeg holder på å miste grepet. Det har festet seg en hang til børser i 45-70 og da kommer bøylene ganske langt frem i rekken. Hvis det dukker opp en delbar så vil jeg nok vurdere den. Det kan gjerne være hvilket som helst merke så lenge der er fra Junaiten.

Link to comment
Share on other sites

@malle, administratorer, andre med myndighet: Vær så snill å endre tråden til "Bøylerifler er noe å ha" ☺️

 

For ingen er vel lenger i tvil om bestemt form i tråden, flotte bilder og fornøyde eiere  🤠

Er snart temperatur for lufting av ei lang superglatt Marlin Cowboy 45LC, kjenner jeg nu...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, DoctoRoy skrev:

Hvis det dukker opp en delbar så vil jeg nok vurdere den. Det kan gjerne være hvilket som helst merke så lenge der er fra Junaiten.

https://www.wildwestguns.com/custom-guns/ak-co-pilot/ Disse lager en del snadder, lurer på hvem som kunne importere noe fra dem....

 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, DoctoRoy skrev:

Minuset er vel at den ikke er delbar? er at det er langt mellom hver gang det dukker opp eksemplarer. Det var en på Gunsintenational for en tid siden - men den gikk ganske kjapt.

Ikke delbar og ikke i 44mag, men jeg tror Swenor import har en slik  på lager. 

 

Børsa kan best beskrives som autoritær :-) 

En helt annen følelse av å håndtere denne,  enn en 1873 i 45Colt som kjennes ut som et luftgevær i forhold

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som vil-ha-tarmen får ønsket sitt oppfylt til høsten :)

 

Etter en del telefoner og mail rundt omkring i skandinavia med nedslående tilbakemeldinger, klarte et et firma i Tyskland å bekrefte at de kan skaffe det jeg vil ha!

Et drøyt halvår leveringstid, men de fikser det ingen med agentur her i nord klarer så jeg er happy :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Da har man omsider fått deg en Marlin 1895G i hus. Orginal JM uten microgroove. Har bestilt ghost ring sikte da noen har fjernet skuret. Ser ikke behov for kikkertsikte på denne. Trenger litt puss og kjærlighet men jeg er mer en fornøyd så langt.

 

Marlin.jpg

Capture.PNG

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg skrev en liten epistel om min 1895 SBL for noen sider siden, og helhetsinntrykket er "greit nok", altså at det ikke er noe overjævlig oppstaset, men ingenting virket å være direkte feil. Skyter som den skal gjør den. Det eneste som må kunne sies å være en smule kukent er justeringen på ghost ring-siktet, hvor man trenger en etter min mening ukurant skrutrekker, men ta det med en klype salt - jeg har ikke noen videre verktøysamling.

Når jeg kommer hjem kan jeg se om jeg finner ut av produksjonsår på min, men jeg mener modellen kom først i 2009, så det må vel gjerne være fra en gang mellom da og nå.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Et lite spørsmål på siden; hva kuleform bruker dere i rørmagasinet? Round Nose, Flat Point, Hollow Point?Bly, mantel, belagte kuler ala Frontier?

Har en .357 Magnum som jeg er litt skeptisk til å bruke hva som helst i fare for å sette av hele magasinet 💀 Har brukt noen pulverlakkerte med hollow point hittil men vil bort fra de lakkerte, og hullspiss er ikke akkurat billig. Det må være billig og bra kuler ut til 100 mtr.

Link to comment
Share on other sites

Pistolpatroner er ikke den største bekymringen min når det er snakk om rørmagasin. Så lenge du setter hettene dine korrekt vil det nok gå bra. Jeg skyter rundnesete blykuler i .45 Colt i min Henry hele dagen.

 

Det er spisse riflekuler, i patroner som gir litt rekyl i disse lette riflene man skal være obs. på, f.eks. .30-30 Win.

Link to comment
Share on other sites

Det er på ingen måte et konstruert problem siden det finnes dokumenterte tilfeller.

 

Selv om man har hardere tennhetter i dag og bruker røyksvakt krutt går det fremdeles an å få brann- og kuttskader i hånden hvis man er uheldig.

 

Dette var et mye verre problem i gamle dager når patronene var ladet med svartkrutt, som faktisk eksploderer, og hadde mykere hetter.

 

Siden man ikke får noe særlig trykkoppbygging i et magasinrør blir det ikke noen splintvirkning, men man kan få deformasjon og selvsagt mye varme når en patron går av. Selve magasinet går i søplekassa etter en spenstig regning fra børsemaker.

 

Uansett, de fleste av oss kjører safe og dropper spisskuler i bøylerifler med rørmagasin, spesielt for riflekaliber.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Elmer Keith refererer til et tilfelle i hans Gun Notes fra 1968. Jeg har sett nyere tilfeller på nettet med noe så veikt som .44-40 med knallharde, rundnesede blykuler, ellers er Google din venn. 

 

Videre anbefales det å lese artiklene om detonasjon i rørmagasin i Gun Digest fra 2002 og Handloader #241. Disse artiklene konkluderer med at hverken skadeomfang eller frekvens er noe særlig å skrive hjem om, men de avfeier det på ingen måte som et «konstruert problem».

 

For å ta med litt mer detaljer så viser tester at det er uhyre liten sannsynlighet for «chain fire», kun én patron smeller. Det jeg glemte å nevne er at selv med en lav trykkoppbygging kan man få en glovarm strøm av kruttgass ut av bakre ende av magasinet, som igjen kan gi øyeskader.

 

Følgelig gidder jeg ikke friste skjebnen med spisskuler i f.eks .30 riflekaliber i slike våpen. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bruker man ikke briller når en skyter så fortjener en nesten å få drit i øyet, folk som er så late og dumme at de ikke "gidder" å bruke briller fordi det er "teit" kommer jeg aldri til å forstå. Hilsen en som har opplevd totalt våpenhavari - bakre kikkertring var fullstendig pepra av messingrester etter hylsa røyk, det er store krater fra hvor de traff.. interesserte kan få bilder.

 

Ellers, jeg tviler virkelig på at det er noe stort problem å bruke moderne spisskuleammo i bøylerifle, uten at jeg anbefaler folk å gå ut og prøve det. Jeg tror egentlig det er et svært "overhypa" fenomen som alle hyler om sekundet noen ser ordet bøylerifle på samme A4-side som helmantlet ammo..

 

Ellers er jo løsningen enkel - Winchester klarte det i 1895, og finnene igjen i 1959-1974 ;) 

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Som et kuriosa i sakens anledning kan nevnes at da Marlin presenterte sin 1881 modell som kandidat for levering til det amerikanske forsvaret så var det nettopp en patron som gikk av i røret og dermed diskvalifiserte Marlin seg selv ut av den konkurransen.

Ville ikke brukt spisse (helmantel) kuler i 45-70 uten å lade de én og én.

Link to comment
Share on other sites

Dersom noen her vil GÅ INN FOR å få satt av patronene i rørmagasinet, det kan bli strevsomt å få det til:

Har man en bøylerifle i revolverpatroner så tror jeg at du må gi opp forsøket. Har du en 30-30WCF kan du alltids håpe på at det smeller litt ekstra i lanken.

Lad med tunge kuler så spisse du finner, jeg ville ikke prøvd. At det finnes dårlig med eller ingen dokumentasjon på at dette har skjedd i nyere tid tror jeg skyldes at det ikke er vanlig å lade opp med spisse kuler (SYLSPISS HELMANTEL MOT HETTE). Rundneset i bly er innenfor. 45-70 Govt. har rekylpotensialet til å trykke litt ekstra i rørmagasinet, men det er nesten håpløst å finne sylspisse mantelkuler som kan få dette til, det samme med .444 Marlin.

 

DSC02730.JPG

.30-30 WCF. Jeg vil påstå at de to til venstre er uansvarlig, jeg ville aldri prøvd.

 

DSC02726.JPG

Franskmennenes 8x50R for Lebell hadde en grop i hylsens bakende for å fange opp kulespissen til patronene i rørmagasinet

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, petrol skrev:

Et lite spørsmål på siden; hva kuleform bruker dere i rørmagasinet? Round Nose, Flat Point, Hollow Point?Bly, mantel, belagte kuler ala Frontier?

Har en .357 Magnum som jeg er litt skeptisk til å bruke hva som helst i fare for å sette av hele magasinet 💀 Har brukt noen pulverlakkerte med hollow point hittil men vil bort fra de lakkerte, og hullspiss er ikke akkurat billig. Det må være billig og bra kuler ut til 100 mtr.

 

Jeg har brukt Hornady XTP HP i 125, 158 og 180 grain samt S&B 158 grain, med godt resultat i min 357 Mag Henry Big Boy Steel. Alle disse er gode, relativt rimelige og presise kuler, og gir ingen risiko for å sette av patronen foran. Magtech 158 JSP er også greie, rimelige, men ikke så presise.

 

28 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Bruker man ikke briller når en skyter så fortjener en nesten å få drit i øyet, folk som er så late og dumme at de ikke "gidder" å bruke briller fordi det er "teit" kommer jeg aldri til å forstå. Hilsen en som har opplevd totalt våpenhavari - bakre kikkertring var fullstendig pepra av messingrester etter hylsa røyk, det er store krater fra hvor de traff.. interesserte kan få bilder.

 

Det er vel ikke det at man ikke 'gidder' å bruke briller, men det er et problem at brillene gjør at hørselvernet blir utett, og hvert eneste skudd blir en ekstra påkjenning for ørene. Hørselen er også viktig.

Link to comment
Share on other sites

Må dog innrømme at jeg er litt skeptisk til grøvre kalibere og kuler som Speer 180 og 220 SPFN og Sierra 200 RN, men både Speer og Sierra sier at disse er godkjent til bruk i rørmagasiner. Jeg skrev til Speer og spurte til og med, og de sa at det var trygt i min 356 Winchester.

 

Speer 220 SPFN:

Img_0567.jpg.2b0fae03bb33458584a4fd622f06e59f.jpg

 

Sierra 200 RN:

Img_0568.jpg.3f39734a1ff1de0a12ddf76ba509179d.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...