Jump to content

Er bøylerifler noe å ha?


Malle

Recommended Posts

Skal ha meg ei bøyle børse i grovt kaliber i løpet av året. Er det noen "bedre" lever action i 45-70 enn Marlin 1895SBL (er ikke interessert i en Henry) tilgjengelig her til lands dersom man ønsker seg ei ei værbestandig ei som f.eks kan brukes som isbjørn beskyttelse på Svalbard og sporadisk elg jakt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg støtte på et problem med rifla mi i dag. Jeg tenkte jeg skulle regjøre winchesteren min, men leste da at man ikke skal starte ved munningen. Betyr det at jeg må åpne hele rifla? Jeg kjenner at jeg er svært skeptisk til at jeg som ikke aner hva jeg driver med skal gjøre noe sånt, og vil ikke si at youtubevideoer gjorde meg noe tryggere. =P Hvordan rengjør dere bøyleriflene deres?

Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, Kain skrev:

Jeg støtte på et problem med rifla mi i dag. Jeg tenkte jeg skulle regjøre winchesteren min, men leste da at man ikke skal starte ved munningen. Betyr det at jeg må åpne hele rifla? Jeg kjenner at jeg er svært skeptisk til at jeg som ikke aner hva jeg driver med skal gjøre noe sånt, og vil ikke si at youtubevideoer gjorde meg noe tryggere. =P Hvordan rengjør dere bøyleriflene deres?

Bruk boresnake ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har flere våpen som må demonteres for å pusses fra "riktig" side...

Nå har jeg boresnake i alle kaliber men jeg pusset jo våpen før også.

jeg er overbevist om at det er mye hysteri ute å går om dette, mulig det tar lenger tid å få alt rent og pent fra feil side, men rent blir det.....

Link to comment
Share on other sites

44 minutter siden, BlackHillsRoy skrev:

jeg er overbevist om at det er mye hysteri ute å går om dette, mulig det tar lenger tid å få alt rent og pent fra feil side, men rent blir det.....

Det er vel kanskje ikke frykten for å ikke få det rent, som gjør folk skeptiske til å pusse fra munningen. Men heller frykten for å skade kroningen.

 

Jeg har en plastikk-belagt pussestav. Med den bruker jeg bronsjebørste inn i munningen på børser der jeg ikke kommer inn fra kammer-enden. Jeg bruker også boresnake til «lett-pussing».

Link to comment
Share on other sites

Min metode.

#1: Bore-snake er det greieste til lett puss.

#2: Hageslange, tilpass en stump som passer utkasteråpningen til en eks.Mod.94. Lag et lite hakk til utkasteren. For å unngå skitt i systemet.

#3: Legg en pussefille i enden av hageslangen, for å absorbere olje med smuss. For å unngå skitt i systemet. 

#4: Kulepenntupp, tre den inn på pussestokken, den beskytter kroningen (munningen) når du pusser fra munningen og inn. 

#5: Kabelrør, et plastrør for elektriske installasjoner i vegger. Beskytter mekanismen for forurenset oljesøl under puss. 

Jeg pusser min Win.m/94 stort sett med Bore-Snake, for grundig skrubbing tar jeg den fra munningen med en beskyttende kulepenntupp og hageslangestump. 

Marlin 1895GS pusser jeg fra kammerenden og inn med et plastrør for å fange opp skitten sprut. Det samme med boltrifler, samme plastrør.

 

 

Puss.JPG

Puss a.JPG

Winchester mod.94, kulepenntuppen beskytter kroningen.

 

Puss b.JPG

Winchester mod.94, lag et hakk i hageslangen for utdrageren, den sitter som et skudd i åpningen. 

 

Puss c.JPG

Jeg bruker det samme røret til Marlin og mine boltrifler når jeg pusser fra kammerenden og inn. 

Puss d.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 7
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kjapp testmontering av kikkert mens jeg venter på Zeiss V4, V4en har såvidt jeg vet samme diameter på okularet som V6, så jeg målte en V6 jeg har og det ser ut som V4en skal gå på med Warne stålbaser og Warne lave weaverringer med 3-4mm klaring til hanen 🤪

 

 

IMG_20180404_215402.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I sverige er energikravet ved kulevekt +10g 2000j. Det finnes fabrikkamo med oppgitte spesifikasjoner som tilfredsstiller dette i 30-30. Når jeg kikker på denne

https://www.hornady.com/ammunition/rifle/30-30-win-160-gr-ftx-leverevolution#!/#specs

har den 2223j på 100yards. Har ikke finregnet på det, men den holder kanskje kravet i Norge, faktisk. Hva den egner seg til, er jo en annen sak. Ftx er, så vidt jeg forstår, en temmelig myk kule.

Link to comment
Share on other sites

På 29.4.2018 den 21.33, spindrift skrev:

Ftx er, så vidt jeg forstår, en temmelig myk kule.

FTX 160 grain er bløt, denne ble stoppet i gjennomfuktige aviser som var fuktet sammenbuntet i ett døgn. Husker ikke nøyaktig utgangshastigheten her og nå, men jeg testet i diverse ladninger og denne tror jeg hadde v/0  ca.650 m/s i en Win.m/94. Avstand 20 meter, flere skudd med samme resultat, alle FTX kuler separerte. Deretter testet jeg jeg en  annen kaliber .30 med en annen rifle i samme avisbunker,  det var 125 grain Mega (nå utgått) i 895m/s. Denne lette Mega-kulen  holdt sammen. 

DSC01113.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, DoctoRoy skrev:

Det der var dårlig reklame for FTX. Var så smått tenkt å skaffe en eske kuler men nå er det utsatt på ubestemt tid.

Jasså DoctoRoy, gikk du i kjelleren? Bare for å plage deg og psAico litt så fant jeg frem kameraet for å dokumentere at jeg faktisk har to havarerte  FTXer liggende, to av fem like hvor tre er kastet. 

Den gangen jeg hadde disse fuktige avisene slengte jeg like godt inn en 125 grain Mega med Mas-36 (kaliber 7,5x54), som nevnt fikk jeg v/0 895 m/s med denne. Jeg skjøt kun  et skudd med denne, en av en ble funnet med restvekt 72,3 grain. 125 grain Mega er ganske robust i dette tilfellet. Jeg har lenge lekt med tanken på å lade 150 grain Mega til min Winchester m/94. 

Litt skryt vil jeg gi FTXen, de gikk godt i børsa;)

DSC01116.JPG

Skutt fra kjøkkenvindu på mitt landsted mot fuktige avisbunker 20 meter unna. Kjekt med ekstra ladepresse på kjøkkenbordet på landstedet langt inne på skauen og med kronografen på utsiden av kjøkkenvinduet. 

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja det der var depressive greier. Det ser ut som det vi fant igjen i hjorteslakt på åttitallet da den fantastiske Elitepatronen til Norma kom. Bruker stort sett 170 grain kuler i 30-30 og de har holdt sammen etter treff. I 45-70 går det i 405 grain Remingtonkuler som funker aldeles prima. Fant frem en 500 grain Leetang som jeg tenkte støpe noen kuler i linotypebly og teste. Det blir vel en og en i Marlin 1895'en pga lengden. Mest tenkt på i en C Sharps men det er en annen tråd selv om den er utstyrt med bøyle :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei

har lånt ei bøylerifle i merket Marlin kal 444 .

det må være det hendige løshundvåpenet. Kort og hendig. Som oftest blir holdene sjelden mer enn 50 meter. Det lager bra drenn for blod, treffer du ligger elgen på stedet.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, BlackHillsRoy skrev:

Nå må jeg bare få kjøpt noe winchester ammo. 

Mulig det er noe å få tak i, men den klassiske Silvertip-kula er ute av sortimentet. Jeg har noen jeg ikke har hjerte til å skyte ut. Disse eskene har papp skillevegger for hver patron, ikke plast.

Alt var koseligere før....9_9

DSC01205.JPG

Disse 150 grain kulene ladet jeg selv i 1992. Silvertip var å få kjøpt i bulk den gangen.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Har eskevis med 150gr 30-30 Winchester silver tip i fra western produksjonen på lager. Er ikke mange patronen jeg har brukt, men fikk tak i ett resteparti på noen hundre for mange år siden😎 De ligger trygt og godt i skapet.

 

Neste uke skal vi på elgbanen med mod 94, men da med Remington patroner. Det blir morro det😉

Link to comment
Share on other sites

På 26.5.2018 den 11.15, DoctoRoy skrev:

Det kan jo skyldes at flere har erfaring med 45-70 enn med 30-30 :winke1: Har selv en Whitney-Kennedy i 40-60 så hvis det er noen som har erfaringer med reduserte ladninger i det kaliberet så ville det vært interessant.

40-60 har jeg aldri hørt om. Lyman cast bullet handbook har data for 40-65, hvis det er interessant

Link to comment
Share on other sites

Har gjort en del forskjellige tester i Vinter/vår med Marlin rifla mi. masse ladestiger å noen forskjellige Kuler. Legger med et bilde av hvordan noen kuler ser ut etter skutt gjennom vanndunker.  Det er skutt opp mot maks landinger på disse kulene. FTX er fabrikk lada, mens Hornady 300gr FN HP er ladet med N130. ikke Målt hastighet på den, men den spenner like godt ifra som 405gr kule i ca 500m/s

405gr Kula på bilde er ladet med N130 40,5gr å gir en snittfart på 475m/s i mi rifle. 420gr kula var noen jeg fikk for teste, lada med 39,5gr N130.

Va forbanna stress å fange de blykulene, de gikk jo gjennom flere meter med vanndunker....

 

300gr Hornady kula sammler veldig bra, 4cm sammling på 100m, denne har treffpungt 20cm høyere enn 405gr blykulene med 40,5gr N130

 

 

Etter å sett hva disse blykulene går gjennom skal jeg prøve lade litt svakere,  Virker som senker en hastigheten bare litt, senkes følt rekyl mye. 405gr Blykuler i 477m/s ved munning skal i følge QL gi storvilt kravet til energi ved 100m. Men trur 450m/s er mere enn nokk for Jakte på villsvin på langt kortere hold.

 

Har også testet

48gr med N135 bak 405gr blykuler, har gitt en snittfart på ca 450 m/s. Denne komboen har gitt beste samling så langt med Blykuler. Bare overgått av 300gr Hornady FN, som ikke er bly.

 

kuler i vann.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, BlackHillsRoy skrev:

Hvis jeg har forstått dette riktig er XS sights en pakkeløsning med picariny med pip eller ghoust sikte inkludert 

 

 

Jeg mener at XS sights kan købes både med og uden picatinny rail.

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, BlackHillsRoy skrev:

Hei

 

er det noen her som har erfaring med XS sights???

og har noen testet XS vs skinner ??

Jeg tror ikke at der er nogen præcisions forskel på XS og Skinner.

 

Der er dog en del flere indstillings muligheder med skinner.

Edited by SL308
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...