Jump to content

Er bøylerifler noe å ha?


Malle

Recommended Posts

49 minutter siden, Bartemannen skrev:

Denne dukket opp hos Post-i-butikk i dag. Uberti 1873 Competition i  357 mag.

I hovedsak påtenkt Cowboy Action Shooting, men skal ikke se bort fra at jeg prøver meg med en jaktladning eller to etterhvert.

C02D77B8-D2FA-4BE6-810C-64862FC086D3.jpeg

Bartemannen gratulerer så mye.

min er i 45colt med 2 uberti single action for å holde den med selskap...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tommel opp for bøylerifler! Morsomme saker for sine formål. La en garva skytter prøve ei bøylerifle og store never med ammo. Da kommer stort, fornøyd glis fram. Jeg har ei gammal Marlin Cowboy i .45 Long Colt. Denne var godt brukt før den kom  mitt eie, og er ekstremt glatt i mekanismen. Presisjon helt ok, men ingen kjøper slike hverken for å lage hull i skiver 100 meter unna, eller rådyr så langt unna.

I de aller fleste skyttere lurer det en liten cowboy  :-)

 

Link to comment
Share on other sites

På 1.10.2018 den 22.09, nhd skrev:

Til TS: Nei.

 

9 minutter siden, BC.Airn skrev:

I de aller fleste skyttere lurer det en liten cowboy  :-)

 

Der det ikke «lurer en liten cowboy» - kan vi (i det minste) skimte at det lurer en liten sekk fylt med det som kommer ut av cowboyens kjøretøy....... Så også der er det noe.👍

Link to comment
Share on other sites

Jeg har blitt fortalt at 45/70 kjøpe ammo ikke kvalifiserer til storviltkravet ihht de i ammobitikken 🖖

 

Det fulgte med dier når jeg kjøpte min sbl og jeg har ladepresse. Det jeg lurer på er hva er erfaringen her på forumet med kuler, krutt, hylser og tennhetter for 45/70 i godkjente storvilt ladninger?

Link to comment
Share on other sites

Jeg HAR så lyst på en model 94 take down!

Har hatt en soft spot for winchester helt siden man var liten og løp rundt og lekte cowboy på dagtid og hadde en stabel med sølvpilen på nattbordet. 

Og denne tråden sørger jo for å stadig minne meg på dette. 

Har jeg bruk for en?

ikke i det hele tatt. 

Men pokker som jeg har lyst på en!

 

Siden garderoben er full burde det absolutt vært mulig å erverve en på medisinsk grunnlag; sjelefred, nattesøvn og you name it...

Link to comment
Share on other sites

Vi har behov for Lever-action rifles. Det er viktig at vi som skyttere viser interesse og respekt for de som bedriver andre skyteformer enn oss selv.

Vi må ikke bli så udannede personer at vi kun aksepterer egne skyteformer og egne våpen. Heldigvis er det stor takhøyde blant de aller fleste av Kammerets medlemmer.

 

Selv om jeg ikke skyter DFS, så synes jeg Landsskytterstevnet er flott, og skytterne er grepa karer. Og inkluderende, kjenner noen. Men snakk med en svartkrutt- eller Cowboy Action Shooter - makan til varm og god mottakelse. Etter å ha fått ei lever-action rifle og en single-action revolver i neven, bare må du bli i godt humør. Vil slå et slag for disse gutta, jeg. De er ganske små i skyttermiljøet, men fantastiske miljøskapere. I CAS er begrepet  "spirit of the game" sentralt i all aktivitet. Søk opp og se hva det betyr, skulle vært løftet fram i flere forbund, denne tanken.

 

Mange Cowboys /Vaqueros har forskjellige saker i salveskene sine, som antydet av 32-40Win over her...

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, BC.Airn said:

Vi har behov for Lever-action rifles. Det er viktig at vi som skyttere viser interesse og respekt for de som bedriver andre skyteformer enn oss selv.

Vi må ikke bli så udannede personer at vi kun aksepterer egne skyteformer og egne våpen. Heldigvis er det stor takhøyde blant de aller fleste av Kammerets medlemmer.

 

Det må være rom for både eldre og moderne konstruksjoner i våpenskapet :mrgreen:

 

 

30052362_10155386795011787_4712149647304973792_o.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Vaquero skrev:

@Mas-36 Jeg har skutt en elg for 2 dager siden. Skutt på 80 meter med Marlin 1895 GS 45/70 Govt. Åpne sikter.

Jeg kommer med bilder og utfyllende rapport når jeg kommer meg ut av de dype skoger mot ukeslutt.✌️

Så fint. Men mye bedre om du sender det til Jørun Lien som har noe i mot Bøylerifler. Selv har jeg hatt 5 og vært fornøyd med alle. De ble kun solgt fordi jeg hadde plutselig lyst på andre ting :P

Link to comment
Share on other sites

Jørun Lien, ja. Vi får vente til jeg er tibake i asfaltjungelen. Her på skauen sliter jeg med kontakt med nettet og mob.tlf. Her går det helst i Pony-Expressen eller røyksignaler. Vi får sende bildene mine og rapporten til søndag en gang. Inntil videre får Jørun ta seg en bolle med brus.😂

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det var i gamle dager at .45-70 ikke holdt energikravet, siden den sakker av vesentlig kjappere enn moderne patroner. Dette ble revidert for rundt 20 år siden, hvis jeg husker rett, så i dag er patronen fullstendig innafor. 

 

Moderne rifler kan forøvrig ta .45-70 ladninger som ligger laaangt over den originale 70 grains svartkruttladningen.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Vaquero skrev:

Jørun Lien, ja. Vi får vente til jeg er tibake i asfaltjungelen. Her på skauen sliter jeg med kontakt med nettet og mob.tlf. Her går det helst i Pony-Expressen eller røyksignaler. Vi får sende bildene mine og rapporten til søndag en gang. Inntil videre får Jørun ta seg en bolle med brus.😂

Det er bra ;) Er nok Marlin 1894 i 357 mag og Winchester 94 Jubileum i .44-40 WCF som jeg savner mest. Selv om Marlin 336 i .30-30 win og Marlin 1895 GG i .45/70 var veldig flotte våpen :) 

Link to comment
Share on other sites

Helt sant..

 

Jeg hat-liker den .357en lengre bak, den med rustfri utførelse og svartmalt kolbe. Har lenge kunnet tenke meg ei bøylerifle i .357 med blånert stål OG lading gjennom port i kassen OG laminatkolbe MED pistolgrep.. jeg simpelthen hater alle former for "engelsk" kolbe, syns det er vondt som pokker og stygt som juling. Marlin har en del halvpene .30-30-rifler med bøyd bøyle og pistolgrep, den nye .357en er jo sånn halvveis okei, men den hadde jo ikke trengt å være rustfri eller malt med sort Drygolin.. :( 

En slik 336:

70502_336BL_Right.png?itok=3qeA8wKI

i .357 Mag hadde jo vært drømmen, men det virker som om "ingen" lager en bøylerifle etter mine kriteria. Henry har jo noen .357er med bøyd grep men ikke f om jeg skal ha lading gjennom enden på magasinrøret.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enig i mye du skriver @Ei tohi varjata og uenig i litt ;) Først det jeg er uenig med. Jeg ELSKER engelskstokk :x Så over til det jeg er enig med deg ;) Laminat er vakkert, gjerne grå/svart og ikke bare tre/svart. MÅ lades gjennom ladeport, det er eneste grunnen til at jeg ikke har kjøpt meg en Henry. Rustfri hadde jo også bare vært lekkert, da kombinert med gråsvart laminat og helst halvpistolgrep. 51-56cm langt løp også i 357 mag slik at den lettere oppnår høy nok hastighet til rådyrjakt. Det går med 47cm også, men da må du lade hardt.

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

En elg - ett skudd - min første erfaring med 45-70 på elg:

Jeg har skutt en del elger med .308 Winchester og desto flere med 7mm. Rem. Mag. Denne historien er min første med Marlin mod.1895GS. Det er klart at dette holder ikke til en Doktoravhandling om denne rifla og kaliberet. En ærlig oppsummering av dette ene skuddet kan jo være interessant for noen som ikke har skutt elg med en slik bøylerifle ennå. Vi skriver mye her om bøylerifler, men lite handler om jaktrapporter. 

 

Elgku skutt på ca.80 meter, fluktstrekning  ca. 80 - 90 meter, slaktevekt 165 kg:

Situasjonen i laget var at vi denne gangen kunne skyte 1 stk. enslig voksen ku. Vi kunne skyte stuter under seks tagger og de som var over 10 tagger. Seks til  ti-taggere var fredet. Jeg satt på en åpen myr som bød på store avstander, det vil si godt over hundre meter. Jeg har litt prestasjonsangst når jeg havner på en slik post med Marlin, der og da savnet jeg min 7mm. Rem.Mag. Marlin var det jeg fikk klare meg med, det var for sent til å endre bevæpning. Etter en stund i drevet (drivjakt) kom en stor stut diltende etter en voksen ku, uten kikkert var det vanskelig for meg å bedømme taggene på stuten , så den slo jeg fra meg. Dyrene kom nærmere og nærmere, jeg innså at dette kunne by på et greit sideskudd mot kua. Jeg lot den passere en kritisk skytevinkel mot sideposten, når den endelig var i sikker sone lot jeg skuddet gå. Jeg så at treffet var greit og lot være å følge opp med grisete vomskudd. Dyret snudde akterenden til og luntet tydelig påskutt mot sideposten. Stuten diltet etter. Jeg varslet på radioen at jeg hadde påskutt en ku slik at andre ikke skulle skyte ku i samme drevet, samtidig fikk sideposten beskjed om at det påskutte dyret gikk mot ham. Jeg så kua falle like i nærheten av sideposten, sideposten sa at han ville gi den et nakkeskudd. Dyret var vel egentlig dødt når det falt. 

En interessant kommentar fra sideposten: Jeg hørte to kjappe smell, det ene var innslaget i dyret - det andre var skuddet. 

 

Kula passerte gjennom begge lunger, litt høyt:

Kula kunne sikkert vært plassert litt lavere for å punktere flere vener rundt hjerte, eller hjerteskudd. Dyret pumpet markant mye blod ut av skuddsårene, jeg slo meg straks til ro  med at dyret ville falle om få sekunder. Jeg oppdaget også i etterkant at jeg med fordel kunne sotet siktene før jeg sa meg klar på posten, jeg hadde sjenerende mye sollys og skinnende korn. Dette er verdt å tenke på til neste gang, sote sikter.  Å jakte med åpne sikter krever litt ekstra oppmerksomhet og trening.

Kula er en Barnes Original, 400 grain som jeg har kronografert til  v/0 564 m/s. Hvor mye kula kan ha ekspandert i dyret er vanskelig for meg å bedømme, den passerte gjennom hele dyret. Noen stor sjokkeffekt i de bløte delene tror jeg ikke så mye på, farten er ikke høy. 

 

Pent slakt:

Kjøttødeleggelser var det ikke snakk om, pent hull inn og litt større hull ut. Jeg rakk ikke å ta bilder av slaktet siden jeg ikke var tilstede da den ble delt opp. 

Elg 2018 a.JPG

Jeg kommer til å fortsette med denne rifla på elgjakt, begrensningen min er maks hundre meter for å ha forsvarlig kontroll. 

 

Elg 2018 b.JPG

Innslaget på dyrets venstre side.  Merk: dette er et nettsted for jegere, så jeg håper ikke at bildene virker støtende. 

 

Elg 2018 c.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 18
Link to comment
Share on other sites

Hvilket krutt og hvor mye:

Dersom du kikker på tabellen for VihtaVuori og linjen for .45-70 Government ser du: Speer 400 grain og N-130 = maks 49,7 grain. Merk dette er ladninger for moderne boltrifler og Ruger #1. 

La meg si det slik, jeg ligger flere grain under dette.  Uansett stopper jeg å skyte på dyr over 100 meter, jeg har fart nok til ikke å gjøre en forskjell med noen grain ekstra. Barnes Original kan mulig gi høyere trykk enn Speer kula, uansett så har ikke Barnes Original trykkøkende konstruksjon som delevegger eller delvis homogene mantel-kjerner. Mulig at jeg  kommer til å bruker de få kulene jeg har igjen på jakt i et par omganger til. Jeg har kjøpt inn noen 400 grain Woodligh for .45-70 som jeg ennå ikke er testet ut. Eksakt ladning kan du få av meg på en PM, bruk hode. Jeg har testet ut maks ladninger med Speer sin kule oppgitt spesielt for nyere Marlin-rifler. Der har jeg brukt Hogdon 335 krutt og målt trykkring med mikrometer. Dette for å ha referanser. Jeg er på rette siden ang. trykk. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Flotte bilder og flott historiefortelling som alltid, @Vaquero. Setter pris på slike kvalitetsbidrag!

 

På 3.10.2018 den 23.12, Mas-36 skrev:

Enig i mye du skriver @Ei tohi varjata og uenig i litt ;) Først det jeg er uenig med. Jeg ELSKER engelskstokk :x Så over til det jeg er enig med deg ;) Laminat er vakkert, gjerne grå/svart og ikke bare tre/svart. MÅ lades gjennom ladeport, det er eneste grunnen til at jeg ikke har kjøpt meg en Henry. Rustfri hadde jo også bare vært lekkert, da kombinert med gråsvart laminat og helst halvpistolgrep. 51-56cm langt løp også i 357 mag slik at den lettere oppnår høy nok hastighet til rådyrjakt. Det går med 47cm også, men da må du lade hardt.

 

Du har helt rett i at rustfritt er en fin kombinasjon med gråsvart/gråbrun laminat, men da skaaal det være ladeport, halvpistolgrep, og helst litt lang pipe som du nevner. Pluss i boka er det for jaktdiopter/ghostring, et skikkelig solid korn, helst med ører, og gjerne er pipa litt lengre enn magasinrøret slik at en uten problemer kan flytte siktet noen cm bak og sette på en smekker liten demper som matcher finishen på pipa. 

En hendig .357-bøylerifle med Aimpoint Micro, en kort demper, og en matchende reim hadde jeg glatt solgt andre våpen i skapet for å finansiere. Noen må bare få fingern, tomlene, den engelske kolben, og Henry-røret ut av ræva og lage den.. 

  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Marlin 1894 CSBL virker jo ikke sånn kjempedum ut, men den kunne godt hatt litt lengre pipe/magasin/forskjefte, og jeg syns de store bøylene ser litt dust ut. Kanskje bare meg..

@JohanPaaSnippen, hvor fikk du tak i din 1895(?), og hvor mye måtte du ut med? Og hvordan virker qualiteien å være?

 

Dette bøylerifledritet kommer i rykk og napp hos meg, en stund siden snusa jeg litt for mye på en 336 i .30-30, men slo det fra meg. En .357 hadde jo vært sååååå artig, da..

Link to comment
Share on other sites

Har liggende endel skudd i 45-70 med 405 grain kule som jeg ladet med 55 grain N-135 i sin tid. Er begynt å lure på om jeg skal investere i en kuleuttrekker i .45 og redusere ladningen en smule. Kjøttødeleggelsene har vært på et minimum og på opp til 60 meters hold har det vært knall og fall.

Link to comment
Share on other sites

@DoctoRoy Jeg ser at VihtaVuori ikke publiserer ladninger for 45/70  og N-135 i sine siste tabeller. I de kulevektene vi snakker om for elgjakt går det helst i N-130 og N-133. Gamle ladeboken #4 holdt på N-135. Kjøp deg en kulehammer, den kan du bruke til de fleste kaliberne. Bank ut og prøv noe annet. 

 

Spørsmål om dine elger som falt for dette kaliberet: Fant du noen gang kuler i skinnet på andre siden av dyret, eller andre plasser? Du nevner knall og fall, jeg hadde nesten ventet det samme, men når vi snakker om fluktstrekninger så kunne vi ha skrevet mye her fra flere hold om ulike kalibere. Noen ganger har vi sett elg og rådyr prestere utsprang i lange strekninger på perfekte og dødelige treff, det er mye individuelt som spiller inn. Alle elgene med gode treff har falt fortere/kortere for min del enn dette tilfellet. Et lite rådyr jeg tok i fjor med denne børsa var vel i de evige beitemarker før kroppen traff bakken. 

Litt OT: Jeg er glad det ikke var en Grizzly med dårlig humør som attpå til hadde visst om min posisjon, da hadde ikke jeg vært høy i hatten, (eller hatt mye høy i hatten :mrgreen:).

IMAG0008.JPG

Et idyllisk bilde fra mitt viltkamera. Jeg er usikker på rådyrjakta for min del i år. Vinteren hadde opp til to meter snø på det verste , og langvarig kulde.

 

Edit: Jeg kan samtidig nevne at en stut i samme vektklasse (fire tagger) fikk inn samme treff som min. Den løp 200 meter, skytteren gikk litt etter, men valgte å tilkalle hundeføreren. De fant dyret dødt drøye to hundre meter unna. Kaliber .308 Win. med Federal Fusion.

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Vaquero: Interessant, informativt, godt ført i penna! Enhver bolt-entusiast bør lese denne tråden med åpent sinn. Du viser at med god kjennskap til både eget våpen og egne begrensninger, så er ei bøylerifle brukandes også til annet enn Cowboy-action shooting. Håper på oppfølging både fra deg og andre her. Tror det er viktig at vi har åpent sinn til andre skytevåpen og -former enn de en selv bedriver.  Gjelder for øvrig både kort- og langpang. Topp lesing - fortsett å ✍️✍️ og 📸

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, 8X68S skrev:

@Vaquero Synes det var kort fluktstrekning med treff høyt i lungene. Grov tung kule i sedat hastighet, er god medisin det. Både mtp kjøttødeleggelse og å få elgen raskt i bakken. 

I alle de tilfeller hvor jeg har kommet frem til en elg jeg har skutt, selv om alt gikk bra, så har jeg kritisk ønsket meg et annet treffpunkt. Så høyt i lungene som her er første gangen. Utgangshullet var på samme sted. Når vi tenker på det andre tilfellet med han som traff likt som meg med .308Win. så løp den elgen dobbelt så langt og litt til. Nå er ikke slike treff representativt for hverken meg eller lagets jegere forøvrig, ting inntreffer under jakt. Vedkommende som skjøt med .308 har 57 elger på samvittigheten med .338 Win.Mag. Alle disse dyrene bråstoppet med .338. Av personlige grunner har han gått over til .308 de siste årene, noe han har levert godt med. I min tid i laget har vi skutt godt over 200 elger, noen få av disse skuddene skulle vi vært foruten. Jeg tror ikke vi er alene om det med tanke på volumet/uttak av dyr. Ulike folk med erfaringer og omstendigheter. 

@8X68S Jeg tror du er inne på noe i kommentaren din, jeg velger å tro at du har helt rett.

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Vaquero skrev:

@DoctoRoy Jeg ser at VihtaVuori ikke publiserer ladninger for 45/70  og N-135 i sine siste tabeller. I de kulevektene vi snakker om for elgjakt går det helst i N-130 og N-133. Gamle ladeboken #4 holdt på N-135. Kjøp deg en kulehammer, den kan du bruke til de fleste kaliberne. Bank ut og prøv noe annet. 

Ladet noen med 44 grain N-135 og de går aldeles ypperlig både i 1895 og i Sharpsen min. Vihtavouri har ikke ladedata for 405 grain så det er mulig at den kulevekten har gått av moten - eller skyldes det noe annet? Uansett så blir det uttrekk og redusering/endring på kruttet. Får se om jeg har noe N-130 stående på en lur plass :winke1: Takker for tipset.

 

......................................

Kjøpte meg en Winchester 1886 i kaliber 40-82 forleden dag. Den lå noen få dager på Svartkrutnettet's annonsesider. Man kan jo som kjent ikke få for mange bøylebørser. Har en rulleblokk i 40-82 fra før og så var den jo så fornuftig priset. Hadde en Winchester 1886 i 45-70 som jeg solgte og har vel muligens angret bitte lite grann på det i ettertid. Bilder kommer når den er i hus. Nå er sjelefreden gjenopprettet - i alle fall til det dukker opp noe som forstyrrer den - igjen.

Edited by DoctoRoy
Et nytt bøylebørsekjøp
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@BlackHillsRoy Hopp i det først som sist, begynn å lade selv:

For det første kan det til tider være noe pes å få ammo til storvilt i visse kalibere. Når det gjelder 45/70 Govt. så trenger du også tilgang til treningsammo, du må trene også! Er du godt bemidlet er det bare å kjøpe det som finnes av tilfeldig ammo over disk her eller der. Det er flere jeg har hatt kontakt med her på Kammeret som har kjøpt seg børser og kalibere inn i en blindgate uten ladeutstyr. Et av flere eksempler er 7,62x54R til Mosin-Nagant, folk kjøper morsomme børser  uten å tenke på neste skritt.= AMMO. Flere her inne sliter med mange typer kalibere hvor tilgangen er upåklagelig bare du setter deg inn i lading og kjøper det nødvendigste. Kjenner du noen som lader, spør om hjelp hvor dere kan gjøre det sammen hvis du skaffer deg et Die-Sett. Mange klager på prisene til 30-30 Winchester, de vil trene mer, men det blir for dyrt. Har man valgt visse børser og vil skyte mye, lad selv!

 

Det åpner seg vannvittige muligheter bare man har det aller nødvendigste for å lade selv, alt blir morsommere og mer interessant og lærerikt:D

DSC01762.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 7.10.2018 den 12.00, Ei tohi varjata skrev:

 

@JohanPaaSnippen, hvor fikk du tak i din 1895(?), og hvor mye måtte du ut med? Og hvordan virker qualiteien å være?

Det er en 1895 SBL, ja.

Jeg ringte Jakt og Friluft og fikk dem til å ta den inn for meg. Det hele endte vel på 14 lapper for rifla og tre esker Remington SP ammo.

Kvaliteten virker å være der, uten at jeg vet helt hva jeg skal se etter. Jeg har riktignok hørt skrekkhistorier om rust og glipper mellom kasse og løp, grader overalt og hva nå ikke, men klarer ikke å se noe slikt på min. Kassa holder fint, treverket sprekker ikke, og da er vel alt bare velstand så langt jeg er berørt.

Jeg lader nå selv, 62,5 grs Norma 201 bak en 300 grs Hornady hulspiss - mest fordi jeg hadde før dette null erfaring med hjemmelading og oppskriften sto i ladeboka mi, og dels fordi det går greit nok i børsa mi. Den har felt hverken dyr, meksikanske opprørere, fredløse banditter eller noe av den dur, så om det er god drep i den kan jeg nok ikke uttale meg om. Min beste samling med den foreløpig (sittende på traktorskuff med åpne sikter på hundre meter) er på størrelse med en picnicskinkeboks, men det står nok mer på skytteren enn noe annet.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

På 9.10.2018 den 10.43, BlackHillsRoy skrev:

Jeg har presse og det fulgte dier med riflen.... må bare få montert opp ny ladestasjon.... jeg hadde plutselig ikke noe man cave lenger.... den har kona tatt.. der skal det nå bli garderobe, det har «vi» bestemt.....

 

så derfor begynte jeg å se i ammobutikken...

Kona mi har jaget slektens største guttunge inn på et kott som skulle vært en garderobe, den måler 3x1,1 meter:

Du trenger ikke mye plass, dersom en som meg som samler på så mye skrot en strengt tatt ikke trenger, det  blir greit nok. Dersom du rigger til ladeutstyret ditt bare for en helg eller en hel dag (midlertidig) så er du langt på vei. En får mye ladekomponenter for en 3 - 4 pakker ferdig ammo. Har du først kjøpt deg en Bear-brake (bamsebrems) da trenger du som du beskriver en ManCave.

 

DSC01763.JPG

DSC01775.JPG

DSC01773.JPG

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hmmm? Mitt magasinrør på mod.94 for .30-30WCF måler 16.33 - 16,35 (litt avhengig av hvor jeg måler, varierer en smule). Winchester mod.94 Big Bore har vel en forskjell på låsekassa med forsterkning. Patronene til Big Bore er basert på samme hylsekraven som 30-30. Jeg er rimelig sikker på at magasinrøret på disse to er like. Bortsett fra låsekassa  er vel riflene stort sett like.

 

Skjøt et rådyr i dag, angret på at jeg ikke hadde med meg en av bøyleriflene mine. Jeg skjøt det med en boltrifle i 7mm.Rem.Mag. Grunnen var at jeg var usikker på lysforholdene grytidlig på morgenen, da er det greit med et kikkertsikte. Lysforholdene i dag ca.kl.10:00 var perfekt for åpne sikter. Det var grå overskyet himmel, maks avstand rundt meg i tett eikeskog og kratt var ca.50 meter. Det er morsommere å skyte på kortere hold med en klassiker med åpne sikter. For noen år siden tok jeg en bukk med 7mmRM på 100 meter, det er det kjedeligste skuddet jeg har avgitt på et rådyr, det ble for enkelt. Neste gang går jeg ut tidlig igjen med en bøylerifle å satser på at skuddsjansen kommer når lyset er topp.9_9

Edited by Vaquero
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, Vaquero skrev:

Hmmm? Mitt magasinrør på mod.94 for .30-30WCF måler 16.33 - 16,35 (litt avhengig av hvor jeg måler, varierer en smule). Winchester mod.94 Big Bore har vel en forskjell på låsekassa med forsterkning. Patronene til Big Bore er basert på samme hylsekraven som 30-30. Jeg er rimelig sikker på at magasinrøret på disse to er like. Bortsett fra låsekassa  er vel riflene stort sett like.

 

Skjøt et rådyr i dag, angret på at jeg ikke hadde med meg en av bøyleriflene mine. Jeg skjøt det med en boltrifle i 7mm.Rem.Mag. Grunnen var at jeg var usikker på lysforholdene grytidlig på morgenen, da er det greit med et kikkertsikte. Lysforholdene i dag ca.kl.10:00 var perfekt for åpne sikter. Det var grå overskyet himmel, maks avstand rundt meg i tett eikeskog og kratt var ca.50 meter. Det er morsommere å skyte på kortere hold med en klassiker med åpne sikter. For noen år siden tok jeg en bukk med 7mmRM på 100 meter, det er det kjedeligste skuddet jeg har avgitt på et rådyr, det ble for enkelt. Neste gang går jeg ut tidlig igjen med en bøylerifle å satser på at skuddsjansen kommer når lyset er topp.9_9

 

Takk for info. Ja jeg syntes det var rart at det var forskjell. Vet at hylsekravene på de to patronene er like. Men disse rørene har forskjellige nummer i delelisten, så jeg trodde det gikk på diameter.

 

Gratulerer med rådyr :-). Jeg var ute selv med Big Bore'en i går morges, men så dessverre ikke noen rådyr. Tror nok de er i hagene nede ved byen og spiser epler :-).

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Her mangler jeg vel 307 Winchester? Hylsebunnen på disse er stort sett like. At det er ulike delenummer på magasinrørene er mulig siden du har lest det. Dersom en kjenner en som har en Winchester i 30-30 kunne en jo bare skru ut å sjekke. Jeg skrudde ut mitt en gang, det gikk greit uten mye styr. Dersom det er lettere å få tak i et mag.rør fra en ordinær mod.94 i .30-30WCF? Lengden må jo stemme dersom det er aktuelt å bytte, er røret ditt bulket? 

DSC01837.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...