Jump to content

Er bøylerifler noe å ha?


Malle

Recommended Posts

10 timer siden, petrol skrev:

Et lite spørsmål på siden; hva kuleform bruker dere i rørmagasinet? Round Nose, Flat Point, Hollow Point?Bly, mantel, belagte kuler ala Frontier?

Har en .357 Magnum som jeg er litt skeptisk til å bruke hva som helst i fare for å sette av hele magasinet 💀 Har brukt noen pulverlakkerte med hollow point hittil men vil bort fra de lakkerte, og hullspiss er ikke akkurat billig. Det må være billig og bra kuler ut til 100 mtr.

 

Hornady XTP og Magtech FMC/JSP gir null risk.

 

Hornady XTP:

Img_0569.jpg.7e935036f1c03d027fa03ff246ff60d7.jpg

 

Magtech FMC:

Img_0570.jpg.93910d5028e50b39b56e50a055a0cd45.jpg

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, DoctoRoy said:

Gratulerer med nyebørsen

Takker😀

Har foreløpig bare skutt hjemmeladninger med frontier. Noen som har noen gode tips til kuler og ladninger, både til trening og jakt. 

Edited by hikkas
Link to comment
Share on other sites

Hei! Hvilke siktemidler er det folk bruker på bøyleriflene sine? Jeg testet Henryen min i 45-70 i går på skytebanen, og på 100 meter merket jeg at "bukkehornsiktene" ikke duger. Dermed er jeg på utkikk etter noe som er bra ut, og fungerer tilfredsstillende på ca 100ish meter. 

 

Vurderer Aimpoint 9000 2 MOA, men burde jeg være litt skeptisk til ingen forstørrelse? 

Edited by FJelldal1
Link to comment
Share on other sites

Har du utkast på topp så kan du enten bruke rødpunkt festet i bakre sikte eller optikk med lang øyeavstand (pistolmodeller kan vel funke). Vil du ha et klassisk utseende kan du montere diopter bak på stokken - det fungerer ganske greit - noe slikt: https://www.davide-pedersoli.com/scheda-accessorio.asp/l_de/idpr_147/pre_0/zubeh�r-diopter-kleiner-diopter-h�he-und-seite-verstellbar.html

 

En mye brukt løsning er Skinner peep sight (http://www.skinnersights.com/henry_rifles_18.html)

 

Med utkast på siden har du alle muligheter - jeg har en Zeiss V6 på min Finnwolf - da blir det en fullverdig jaktløsning :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, Wintel skrev:

Har du utkast på topp så kan du enten bruke rødpunkt festet i bakre sikte eller optikk med lang øyeavstand (pistolmodeller kan vel funke). Vil du ha et klassisk utseende kan du montere diopter bak på stokken - det fungerer ganske greit - noe slikt: https://www.davide-pedersoli.com/scheda-accessorio.asp/l_de/idpr_147/pre_0/zubeh�r-diopter-kleiner-diopter-h�he-und-seite-verstellbar.html

 

En mye brukt løsning er Skinner peep sight (http://www.skinnersights.com/henry_rifles_18.html)

 

Med utkast på siden har du alle muligheter - jeg har en Zeiss V6 på min Finnwolf - da blir det en fullverdig jaktløsning :-)

 

Min Henry har utkast på siden, så jeg står ganske fritt der. Skinnersiktene ser bra ut, men vil man merke stor forskjell på disse kontra standard åpne sikter? Det frister med aimpoint, selv om det kanskje ikke ser så bra ut på en bøylerifle 😮

Link to comment
Share on other sites

Har et par bøylebørser med tangsikte og legger tommelen parallelt meg stokken under skyting. Det blir litt lite grep på en måte og jeg føler at "kontakten med børsen" ikke blir helt som det skal være. Når jeg legger tommelen over grepet - som vanlig - så "biter" det litt selv ved normale ladninger. 

Er det noen her som har alternative teknikker som kan benyttes?

Link to comment
Share on other sites

Bøyleriflas bror er vel pumperifla 🤠 Noen som har erfaring med replicabørser laget av Uberti eller Pedersoli?

Tenker i gata Uberti 1884 i femogførrlongcolt. Finner ikke noe herinne, så tenker å starte en egen tråd.

Bare måtte ha ei slik.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er vel snart på tide å innrømme at åpne sikter ikke er noe for folk i min alder. Funker forsåvidt greit i godt lys og på blink, men i mindre enn godt lys, og med dårligere definerte blinker, så funker det ikke alltid så bra. Har funnet en løsning som jeg hadde kunnet tenkt meg å prøve, jeg liker det egentlig ikke, men det er da den minst skjemmende løsningen jeg har sett. Burris har et feste for sin Fastfire rødpunkt, som festes i de bakerste hullene for kikkertmontasje på Winchester AE. Basen, med nummer410334, ser ut å bygge svært lite i høyden, slik at siktelinjen ikke blir særlig høyere enn for åpne sikter. Problemet er at denne basen ikke finnes å få kjøpt her til lands, Brownells tar den ikke inn, og Schou er heller ikke interessert. Hva gjøre? Har ikke funnet noen i USA som vil sende heller. Er det noen som vet om Burris fastfire og Doctersight passer på samme base? 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noen som har formening om hva en Kan forvente å få for en Marlin 1895GBL ?

Kjøpt ny av undertegnede i 2017. Gjenget for demper. Byttet Trigger: Happy Kit fra Brownells. Det er også med Base for Bruk av QR ringer på sikte.

Rifla er skutt ca 600-800skudd. å har normale bruksmerker. Men har fått puss å stelle etter hver skyte økt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
På 29.6.2019 den 17.21, FJelldal1 skrev:

 

Jeg tør ikke montere kikkerten så langt bak jeg, stygt redd jeg blir medlem av den blodige halvmåne da. 🤣 

Men kikkert må det bli, siden jeg tydeligvis ikke er flink nok verken med originalsiktet eller skinner diopter, på 100 meter med Guide Gunen. 

Så nå blir det leupold VX-R 1,25-4x20 med qrw på ett XS scout rail... Om ikke det går da... Da skylder jeg på naboen. 😂 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Tok en ungrev i kveld. En 30-30 WCF 170 grain  Sierra i ca. 590 - 600m/s. er ikke egnet dersom en vil bli styrtrik som pelsjeger. Broderen oppdaget dyret mens vi satt ved kjøkkenbordet. Jeg fikk opp vinduet uten å skremme den. Winchesteren måtte gjøre jobben gjennom krattet.

IMG_20190906_195735.jpg

Edited by Vaquero
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Det man kan forvente av kulene som er spesifikt konstruerte for bruk i 30-30 Win. er nettopp dette, at de ekspanderer i (den forholdsvis lave) hastigheten denne kaliberen presterer.

 

Konvensjonelle kuler i 30 kal forventes fungere i et større spekter av fart, alt ifra 308 Win til de kraftigste Magnum-patronene, og blir dermed en mer kompromissbetonet affære. 

 

Mulig denne kulen likevel har vært innom litt kvist.

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært 2 ettermiddager på skytebanen med min forholdsvis nyervervede 1895 Guide Gun. Skinner jaktdiopter og "happy trigger" ble montert etter å ha skutt de 3 første skuddene på vårparten. Eneste ammo jeg har prøvd så langt er Hornady Leverevolution 325 grain.

 

Første runde på skytebanen gikk heller dårlig pga litt kort skjefte og lite effektiv rekylkappe. En sånn "tre på" gummi rekylkappe ble innkjøpt, og montert over original rekylkappe. Da ble lengden mere passende og rekylen til å leve med.

 

I dag prøvde jeg meg på storviltprøven, men slet litt pga lite lys inne på standplass. Hadde farget kornet hvitt, men med lite lys bakfra, ble det lite kontrast mot reinfiguren. Byttet så til en skive nærmere lysarmaturet, og da ble det litt lettere å se kornet, men ikke like bra som i friluft. En av seriene hadde jeg 4 i sirkelen, og en slenger som tangerte ringen på utsiden. "Close, but no sigar"....

Siste serien ga skikkelig bra samling, kanskje litt større enn den berømte snusboksen. Men dessverre sentrert på ringen, ca klokka halv to. 3 inn og 2 ut. På dette tidspunktet hadde jeg allerede skutt 15 skudd før serien,og det var bra temperatur i pipa. Følte at siktebilder og avtrekk var så bra de kunne bli, iallefall fra sittende stilling (har skutt alle skudd sittende på en 20 cm høy avsats)

Så nå lurer jeg på om varmskyting kan forklare at treffpunktet vandret såpass, altså ca 13 cm opp og 11 cm til høyre? Eller er det bare å trene mere? Har allerede skutt opp med ei ZG47 i 30-06, så jakta er i boks, men vil jo gjerne kunne bruke 45/70 der det er tett skog osv. Litt hendigere enn ei 20 cm lengre og vesentlig tyngre boltrifle....

Link to comment
Share on other sites

Hei @Doodlebugger:

Du bør smøre deg med litt mer tolmodighet, skyt så mye som mulig og bli vant med rifla. Rifla er ikke ordinær.

Min erfarin ang. meg selv og andre som får prøve er som følger.

Jeg har passert 1500 skudd med min, jeg har en egen loggbok for all skyting og ladninger. Rekyl og åpne sikter krever tilvenning. Eks. Jeg har latt andre skyttere få prøve rifla, noen med god erfaring og noen litt ferske, selv de som treffer skiva trekker seg etter ca.3 skudd, noen etter ett skudd. 45/70 og 400 grain blir i overkant for mange. For å ta andre rifler jeg har med åpne sikter er det Mosin-Nagant med skur og korn og en fransk MAS-36 med diopter og korn. Disse to har jeg latt aktive ungdommer i DFS få prøve, de var drevne og treffsikre med Sauer i 6,5, det gikk den veien høna sparket. Jeg er vant med diverse åpne jerniskter, andre jeg kjenner sier at dette fikser de ikke. En DFS-Sauer eller en god jaktrifle med kikkert og demper er noe helt annet dersom det er det en er vant med. Når det gjelder Marlin og Winchester m/94 har jeg til gode å se andre skyte godt med, de som vil prøve der og da. 

Jeg har fått litt problemer med dårligere syn og sliter litt selv med ringen på rensdyret, men bare med Winchesteren og Marlin i 45/70. Alt annet jeg har med åpne sikter fikser jeg fint, eks,KV-59 og Mosin-Nagant- MAS-36 går som smør. På reinsdyrfiguren blir alt lysfølsomt, alt blir svart, motlys fra skiva som reflekterer sola er en uting. Jeg opplever kornet fra Skinner som litt for smale. Jeg tester for tiden ut litt andre briller.

Ellers er jeg heldig og kan skyte på privat grunn og lader selv og tester ut det ene og det andre. Noen kuler går dårligere, andre er perfekt. 

 

Skiva på bilde under:

Dette er en typisk treskuddssamling fra meg med 45/70, skutt for få dager siden på banen. Den ser jo helt grei ut, men jeg hadde hele tiden et skudd på utsiden av ringen på reinsdyret. Denne blinken sort/hvit er lettere å skyte på. Jeg skulle gjerne hatt et tykkere korn på begge bøyleriflene.

 

Slik jeg leser deg:

Du har ikke skutt mye med rifla ennå, den krever mer innsats. Stå på videre, få tilgang på andre kuler og ladninger. Den krever litt utforsking på ammo og deg selv.

 

Skive.jpg

Stort sett samler jeg 3 eller 5 skudd innenfor nieren. Rifla tåler litt varmskyting, Winchester m/94 tåler ikke å gå varm, den er mye mer følsom.

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enig med Vaquero, disse riflene tar tid å venne seg til. Leverevolution er den kjøpeammoen som har gått best i min 1886, det er neppe ammunisjonskvalitet som er problemet. At varmgang gir treffpunktsforandring på mange bøylerifler er vel ingen overraskelse, pipa er ikke akkurat frittliggende. Jeg sliter med mirage så jeg ikke ser skiva før treffpunktet flytter seg nevneverdig, så jeg pleier å ha med to rifler på banen. Lar den ene kjøle seg ned mens jeg skyter med den andre, da blir tiden utnyttet uten varmgangsproblem.

Link to comment
Share on other sites

De dukker stadig opp på bruktmarkedet, LITE BRUKT. Går man til anskaffelse av noe slikt bør en være godt motivert, spesielt interessert. For all del ikke som første riflekjøp kort tid før jakta. Når det gjelder varmeskyting gjør jeg som @Vargen, har flere rifler som rullerer. Jeg har som regel 2 - 3 rifler og skyter serier på 3 skudd. 

En bøylerifle er spesielt, (mye annet også). Første gangen man tar en slik ut av esken og lader opp for første serie og ser resultatet lurer en fort på hva har jeg gjort nå. For min del har det fungert fra første stund (sikkert for mange andre også), mye bruk av andre variernde rifler med åpne sikter har gjort meg til at jeg ikke er et "vanedyr" som er fastlåst til et sikte - et grep -  et avtrekk. Jeg har aldri vært noen toppskytter, kommer aldri til å bli det heller, men jeg er godt vant til alt mulig rart, korte og lange våpen.  

 

Reinsdyrfiguren/bukken:

Nå i den senere tid har jeg større spredning på bukken enn vanlig sort/hvit skiva. Når jeg løfter inn kornet på (bøyleriflene med Skinner-korn) sliter jeg med å se hvor på bukken er jeg????

Jaktrifla med bolt og kikkert går uten anstrengelser. Fortsatt skyter jeg jaktforsvarlig med åpne sikter, enn så lenge.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Varmgang, føler jeg er et større problem med mod.94 og sitt løpsbånd i forkant enn med min Marlin 45/70 med sitt tykke stabile løp. 

Det man må være obs på er den forholdsvis lange "lock-tiden" med disse riflene, og som ibland kan overraske med en uforklarlig "slenger". -Gjeller å holde stille under hanefall 😇. Skyter oftest tre skudd-serier med 45/70 og om skytter "holder still", er presisjon og samling ingenting å utsette på.- Men skyter med liten kompakt kikert på Marlinen da.

 

 

 

Edited by bobby
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bobby skrev:

Det man må være obs på er den forholdsvis lange "lock-tiden" med disse riflene, og som ibland kan overraske med en uforklarlig "slenger". -Gjeller å holde stille under hanefall 😇.

En god påminnelse @bobby, hanefallet er langt, på 100 meter hvor bukken er så kan dette gi et utslag en ikke ønsker. 

DSC03030.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Siden siste sjanse for skyteprøven er førstkommende torsdag, har jeg bestilt et billig Vortex rødpunktsikte via en bekjent i Trondheim, pga lagerbeholdning. Blir definitivt å bruke den lave montasjen, om noen skulle lure.

Dette: https://www.xxl.no/vortex-optics-crossfire-red-dot-rodpunktsikte-gra/p/1154953_1_style

Ikke på noen måte pent eller ideelt, bare en "quick fix" for prøven, siden lyset på standplass gjorde det vanskelig å se kornet. Håper bare det tåler rekylen, noe det bør gjøre, siden det markedsføres også for hagler. Tenkte uansett å bruke dette siktet på en .22 halvauto senere.

Jeg mener også at en Burris Fastfire med spesifikk montasje for Marlin 1895/336 er den mest kompakte og peneste rødpunktløsningen, så mulig det blir det til slutt. Beklageligvis var både pris og leveringstid fra Schou ikke spesielt fristende akkurat nå. Mulig jeg må få en av mine kollegaer fra US å ta med ved en passende anledning

Edited by Doodlebugger
Link to comment
Share on other sites

Der var Vortexen montert. Ikke spesielt pent, særlig med sølvfarget Weaverskinne (Brownells var utsolgt for sorte)

En skinne i stål, nedfrest der siktet ikke står, ville absolutt sett bedre ut. Tror ikke jeg ønsker å kappe skinna, er sikkert greit med 4 skruer i låskassa. Spent på hvordan det går på skytebanen i ettermiddag.....

20190919_121217.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...