Jump to content

Er bøylerifler noe å ha?


Malle

Recommended Posts

Har riktignok måtte reklamere på Marlin 336 p.g.a temmelig stygg produksjonsfeil i låskassen, men når det er sagt.. så velger jeg mye heller Marlin designet fremfor Winchester designet (har begge).

Chiappa må jaggu gjøre mye riktig for å gjøre deres "winchester" bedre!

 

Forøvrig.. når det gjelder kort eller langt løp. Jeg ville ikke vært ett sekund i tvil, gå for det korte!

Skal man blande sammen fornuft og bøylevåpen også nå?

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange svar

 

Bestiller den hos Børselars.

 

Vurderte henry big boy men jeg er ikke så stor fan av åssen man fyller opp magasinet, bare litt sær skjønner du hehehe.

 

Har lest noen tester fra USA og alle de sa at kvaliteten var veldig bra.

Det jeg har lest var at chiappa hadde et rykte for å ha hit or miss kvalitet før, men kvaliteten har blitt bra med årene.

 

Chiappa må jaggu gjøre mye riktig for å gjøre deres "winchester" bedre

Er det dårlig fit and finish eller problemer med mekanismen?

 

Skal man blande sammen fornuft og bøylevåpen også nå

hehehe godt poeng

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange svar

 

Bestiller den hos Børselars.

 

 

Har du fått pris/leveringstid?

Jeg vurderer å selge min trofaste Browning BLR og må i såfall fylle tomrommet i våpenskapet med en ny lever action før mangelsykdommene melder seg.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Chiappa må jaggu gjøre mye riktig for å gjøre deres "winchester" bedre

Er det dårlig fit and finish eller problemer med mekanismen?

Neida, det er bare to ganske ulike design. Du får litt mer rakkling for pengene om du velger Winchester designet, samt en litt svakere kasse. Men for all del, en 1892 blir ikke feil det heller!

Link to comment
Share on other sites

ca. 14.000,- for trapper 16" med skinner sikter

Leveringstiden er noe usikkert, side fabrikken har et minste ordre beløp som de må over før de sender noe til dem.

 

Jeg kunne skrevet en hel del her... men jeg liker faktisk noen av de innvolverte. Kjøp den første .44 magnum bøyle repteren du kommer over du, for det er ikke sikkert at 18 mndr gyldighetstid holder...

Link to comment
Share on other sites

Hva er det som trekker ned på kvaliteten til Marlin'en din?

 

Børsa fungerte upåklagelig og så veldig fin ut utvendig, men innvendig så den ut som den kom rett fra fresen. Gikk over hele mekanismen + innvendig i låskasse med fint smergelpapir og nålefiler for å "brekke" skarpe kanter og slipe vekk metallflis. Masse maskineringspor inne i kassa, enten dårlig fres eller knallhard mating. Som jeg skrev i en annen tråd, Baikal halga mi har bedre finish på metalldeler enn den Marlin jeg fikk. Nå er alt mye bedre, og den har fungert uten noen problem bare så det er klart. Jeg er kjempefornøyd, det er jo tross alt en leveraction i 45-70!.

 

Chiappaen min har tydeligvis hatt en etterfinish på fabrikken før de har levert den ut, alle kanter er pent rundet, den ser ganske enkelt bra ut og fungerer fint.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som at du enten har fått en "mandagsbørse" eller en fra de nye produksjonslinjene. Da Remington kjøpte Marlin i 2007 så skrotet de maskinene i North Haven og flyttet produksjonen til Kentucky og New York. Marlin ble ikke det samme etter det.

Fint at du har fått orden på sakene :smile:

Link to comment
Share on other sites

... jeg forsto det sånn at Remington overtok og flyttet produksjonsutstyret (som var gammelt og nedslitt så det holdt) - men ikke folkene som kunne operere det. Så i overgangsperioden til de fikk kjørt seg inn på ny produksjonslinje og ny arbeidsstokk så ble det sendt ut litt av hvert på markedet..?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er vel inhabil, men jeg støtter allikevel Hassels forslag og anbefaler en Henry Big Boy. Ja, det kan sikkert virke litt "køddete" å lade rifla forfra på den måten, men hvis du ikke har behov for stadig å fylle på magasinet i en fei, betyr det ingenting.

Jeg har selv hatt både en Winchester og et par-tre Marlinrifler uten å bli helt fornøyd. Så i vår hentet jeg meg en Henry Big Boy Steel i .357 magnum, og nå er jeg fornøyd. Den mater de patron/kuletypene jeg hittil har prøvd og den gir veldig gode samlinger med riktig kule/ladning.

Ja, avtrekket kunne vært noe bedre, men jeg forventer ikke matchavtrekk på ei slik rifle. Etter å demontert og fjernet rustbeskyttelsesgugga inni der og smurt litt på strategiske plasser, ble det akseptabelt. Så i år tror jeg faktisk jeg kan ta med ei lever action-rifle på jakt uten å tenke på om jeg får funksjonsfeil eller om presisjonen egentlig er god nok.

Importøren er forresten en veldig hyggelig og serviceinnstilt kar også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er vel inhabil, men jeg støtter allikevel Hassels forslag og anbefaler en Henry Big Boy. Ja, det kan sikkert virke litt "køddete" å lade rifla forfra på den måten, men hvis du ikke har behov for stadig å fylle på magasinet i en fei, betyr det ingenting.

 

:mrgreen:

After an encounter with the 7th Illinois Volunteer Infantry, which had the good fortune to be armed with Henrys, one Confederate officer is credited with the phrase, “It’s a rifle that you could load on Sunday and shoot all week long.”
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg var en tur på det nye Cabelas her i går. Det ble til at jeg dro med meg hjem en Big Boy i .45 Colt. I kveld dro jeg på banen med rifla og testet den.

 

Jeg kan ikke huske sist jeg smilte så bredt med et nytt våpen. Det våpenet jeg kjøpte er full riflelengde og tyngden kveler det lille som er av rekyl med 200 grains cowboyladninger.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Har lenge hatt lyst på en bøylerifle, klassisk amerikanske børse, og nå tror jeg jammen meg jeg skal sende inn en søknad.

Men hvilket kaliber anbefales? Ser at Aspelies våpen har hva jeg er ute etter i form av en Henry Big Boy med kort pipe. Denne er i kaliber 357.

De har også 44 magnum, og 45/70 (som jeg antar er 45 colt?)

Bør fungere opp til og med rådyr sånn at det kan brukes på jakt også.

 

Søker man forresten på samme måte som en boltrifle i våpensøknad?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

normal_Win_92b.jpg

Legg merke til sikringen på skjefte, gamlekara hadde ikke slikt.

normal_Win_92a.jpg

Win_92c.jpg

Var innom en våpenbutikk i dag og fikk tafse litt på en "Miroku" Winchester mod.92 i kal.45LC.

Beklager litt svake bilder tatt med mobilen.

Jeg må si den var lekker, mekanismen var overraskende tight og fin. Jeg trodde den skulle skrangle en del, men ei.

Jeg trengte ikke siklesmekk, men var ikke langt unna :mrgreen:

 

Jeg registrerer at Nordskog våpen importere noen av de ulike modellene. I følge katalogen finner vi:

Mod.94 ShortRifle i kal.450 Marlin. Sideutkast for toppmontering av kikkert.

Mod.94 Sporter i kaliber 30-30. Sideutkast for toppmontering av kikkert.

Mod.86 ShortRifle 24" i kaliber 45-70 Govt.

Mod.85 Low Wall i kaliber .17WSM. Patronen er en lengre utgave av .17 HMR (randtenning).

Mod.73 Sporter i flammeherdet låskasse, kaliber 44-40 Win.

 

Prisene er spenstige, men det er nok kvaliteten verdt etter mitt syn. Man handler ikke inn slike våpen årlig.

 

Ellers er det litt å kikke på: http://www.winchesterguns.com

Link to comment
Share on other sites

Har hatt noen Winchester bøylebørser opp gjennom tiden og den som har gjort mest solid inntrykk var model 1886. Min var i 45-70 og sto bare noen få hakk tilbake for Marlin sin 1881 modell :smile:

I dag er det mange produsenter av bøylebørser så det er nok klokt å ha de forskjellige modellene opp i hendene før man flesker til med kjøp :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Då har eg vore innom den lokale dealer'n, Jernia Stryn i dag, og det er bekrefta; eg får diverre ikkje ein Marlin 1895 Cowboy. Bestilte i Januar, men leverandøren klarte ikkje å levere denne, så etter nokre utsetjingar, enda det med at den ikkje blir levert likevel. :(

 

....men... Og det er eit stort "men"... Vidar på Jernia, klarte å fikse meg ein liten kompensasjon. Eller, liten og liten... Han ringde meg ein dag, og fortalde at han hadde ein dårleg, og ein kanskje god nyhende. Marlinen kom ikkje som planlagt, men han kunne ordne ein annan bøylerifle til meg. "Jaja", tenkte eg, og tenkte at eg kom sikkert til å få kjøpe ein av dei andre han hadde inne, til ein litt rimeligare penge. Men nei, ikkje f"€n. Han gjorde det endå betre enn det. Han fekk fiksa meg ein Marlin 1895 Limited Edition istadenfor. Ein av 1500 stykker produsert i verda, og 5 av dei kjem til Noreg. Og eine kjem til lille meg. :mrgreen: Var redd for å glede meg for mykje, om dette ikkje skulle gå likevel, men i dag var eg personleg nedom og tafsa på rifla, sidan eg eigentleg var på jobb. Og FOR ein rifle. Kanskje ikkje den mest eigna til skogsjakt, kanskje ikkje den som har lengst rekkjevidde, kanskje ikkje den som blir påverkja minst av ytre veir og vind, kanskje ikkje den med best avtrekk, kanskje ikkje den mest eigna til noko som helst i grunn, ifølgje av nokre av kompisane mine som er lettare... Pessimistiske til val av rifle, og kaliber.. Og eg har longt meir potente rifler til jakt enn dette. Men visst F skal dette jarnet brukast til jakt. Definetivt den rifla i skåpet mitt som kjem til å skape størst glis når den vert teken ut. :mrgreen::mrgreen:

 

Vart ingen bileter i dag då eg hadde betre ting å halde fingrane i (...no pun intended), men hentar ut rifla eingong før jul, og då vert det nok litt meir å sjå på ja.... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Nå får snart 1873 bøylerifla i .357 Mag selskap av 1886 rifla i 45-70 - romjula tilbringes i garasjen med kulestøping av 405gr LFN :-)

Norsk Jakt fikk lurt med bestillingen min i desemberleveransen fra Pedersoli - jeg var egentlig innstilt på å vente til påske, men nå blir det harde pakker til meg selv :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei har et spørsmål til bøyle gutta. jeg var på banen med min Winchester 94 30-30 pre 64 mod, mange år siden den sist ble luftet.

La merke til at tennhettene krabber litt utenfor hylsene både med ladet og fabrikk ammo.

Noen som har noe formening om problemet? Mulig jeg holder får løst rundt bøylen for låseblokka så ut som hadde falt ned et lite hakk inne mellom.

børsa føles veldig tight ut å har ikke lagt merke til dette før som jeg kan huske, dette irriterer meg litt å håper noen kan komme med noen fornuftige svar.

Link to comment
Share on other sites

Win 94 har vel den låsetappen, så du får ikke fyrt av før du faktisk klemmer inn bøylen? Er du så slapp i grepet av ting spretter opp under skyting?

Har annen mekanisme, men med skikkelig harde ladninger (45-70) så har bøylen poppet opp noen ganger (rekyl/slappt grept etc), har ikke fått noen av hettene til å krabbe ut selv da.

 

Siden det er kragepatron så må vel problemet enten være at det er for mye plass der eller at bøylen spretter opp veldig tidlig i avfyringen.

Prøv å stripse fast bøylen og se om du får det samme da, samt måle dypde på spor for kragen kontra tykkelse på krage.

Er det kun noen hylser det gjelder, et spesiellt fabrikat eller absolutt alt du mater den med?

Link to comment
Share on other sites

Bøylerifler uten roterende sluttstykke ala Browning BLR flekser litt i låskasse/bolt under avfyring. Er et produkt av toleranser i mekanismen og at sluttstykket har låsing bakerst. Hylser til bøylerifler strekker seg litt (mer enn med boltrifle) og må trimmes med jevne mellomrom. Ikke urimelig man kan oppleve effekten "take down" beskriver. For at hylsa skal klebe best mulig under avfyring og gi minst mulig last på sluttstykkehodet er det også viktig å holde kammeret fritt for fett og skit som kan redusere friksjonen mot kammerveggen.

 

Har du forsøkt å rengjøre kammeret, "take down"?

Link to comment
Share on other sites

et spørsmål til:

 

Har plagdes litt med sprekker i stokken på min Marlin 1895. Har limt en gang tidligere med lynlim, men nå var det blitt ganske store sprekker, såpass mye at jeg tviler på om det går bra å få limt dette på en bra måte (eventuelt bryte opp , for så å sause inn med epoxy er jo alltids en mulighet, selv om det neppe blir spesielt pent)

 

Har mest lyst til å kjøpe ny stokk - mente å huske at brownells hadde (eller var det på midway?) men finner ikke noe nå.

Ser også at Boyds har , til $65 for bakre del (og $46 for forskjeftet, slik at det akkurat bikker $100 grensa å kjøpe de sammen :evil: )

 

andre tips til hvor det kan skaffes..?

Link to comment
Share on other sites

2016-12-19%2022.55.19_zpsowspypsi.jpg

 

2016-12-19%2022.55.00_zpsaknherfx.jpg

 

2016-12-19%2022.53.39_zpshwogzpg6.jpg

 

2016-12-19%2022.54.20_zpsjk1eceyd.jpg

 

2016-12-19%2023.02.26_zpst17oilgs.jpg

 

2016-12-19%2023.03.57_zpsq9zmu9wi.jpg

 

2016-12-19%2023.04.13_zps1bowumzj.jpg

 

2016-12-19%2023.04.34_zpsgpbyzcj6.jpg

 

1500 stykker produsert, fem stykker kom til Noreg, og ein av dei kom til lille meg. Då kan eg endeleg med handa på hjartet seie at eg har fått meg ein bøylerifle i hus! Henta den i går, og har ikkje rekke over å skyte med den endå, då eg har lovd sambuaren å få dei fyrste skota med rifla. Eg la inn en bestilling på ein Cowboy i januar 2016, og kjøpte då også sikter frå Skinner-sights, meint til den.

Cowboyen fekk eg jo aldri, men ser jo at sikta passar rett på denne også. Og sjølv om denne er ein Limited-edition, så har eg lyst å gjere den litt personleg, litt min. Då er jo tanken at det originale Buckhorn-siktet forsvinn, og i "gropa" har eg eit innlegg, der eg kan feste den andre disputerer eg også kjøpte, då eg kjøpte to stykker i forskjellige storleikar. Litt småtungt avtrekk, endå litt raklete i mekanismen, men med litt "bøyling" (no pun intended), så reknar eg med at den vil gå seg veldig til. Gler meg svært til å skyte jula inn i år!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...