Jump to content

Er bøylerifler noe å ha?


Malle

Recommended Posts

Og for egen regning, at du drar deg oppover dalen igjen snart.

 

Det er en av de tingene jeg har kronisk dårlig samvittighet for. Etter at jeg byttet jobb har ting gått i "hundrede-og-he@#ete, så jeg har knapt nok skudd et skudd. Forøvrig må du endelig stikke innom dersom du/ dere befinner dere i Hamardistriktet :D !

 

he he he...

jeg har trent ham vel

 

He he! Han nevnte noe om det ja. Dyktig og trivelig kar denne Lars (?) ! Har tanker om et prosjekt eller to til som jeg skal "plage" ham med!

 

Fine børser Malle, jeg er litt tilhenger av lær på bøylerifler.

 

Den strømpa som er montert på 336' en er produsert i et begrenset antall for "Biltema" :mrgreen: ! Jeg har maljetang, glattebein, skomakernåler og vokset lintråd, så kanskje jeg skulle forsøkt å lage en slik lærsak sjøl...?

 

Fikset på sitat, av meg selv faktisk... - Hilsen Olesøn, med èn n.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg hadde en gang en Marlin 30-30 som jeg solgte for å finansiere annet kjøp. Dette gikk det ikke veldig lang tid før jeg angret på så det ble kjøpt en ny marlin 336 i 30-30win.

Denne er meget hendig på rådyrjakt på forholdsvis korte hold og raske skudd.

Gir brukbare samlinger.

Denne blir ikke solgt:-)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vet ikke om det er riktig - men har hørt at de siste to års produksjoner av 45/70 - ikke har vært særlig vellykket.

 

Hvilke problemer det har vært, aner jeg ikke - men har ihvertfall hørt rykter om endel reklamasjoner.

 

Sikkert bare tøys :?:

 

En venn av meg - hadde problemer med at patronen kilte seg fast ved omlading.

 

Jeg har ihvertfall kommet dit - at jeg heller kjøper eldre våpen - til samme pris som nye, da jeg har en følelse av at "de gamle er eldst".

 

Sånn off-topic:

Endel arbeidsgivere - har også funnet ut at eldre arbeidstakere - også er mer stabile enn unge - i drift.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke problemer det har vært, aner jeg ikke - men har ihvertfall hørt rykter om endel reklamasjoner.

 

Nå vet jeg ikke mer enn det jeg har lest meg til, men utfordringen ble beskrevet som at produksjon og produksjonsutstyr ble flyttet når Remington tok over, men kompetansen ble igjen.

 

Nå var det ikke alle børser som kom fra den opprinnelige fabrikken som fungerte helt etter hensikten -jeg hadde en slik selv- men innledningsvis var det mye rart som forlot den nye produksjonen. Etter hva jeg har skjønt, så har det gått seg til etter hvert, og det er mindre feil på nye børser per i dag.

Link to comment
Share on other sites

Er det mulinå kombinere gohst ring å qr baser? Slik at man kan bruke vandelig sikte også? :)

 

jepp, f.eks med en slik. http://www.xssights.com/Products.aspx?CAT=8282" target="_blank

 

selv har jeg skinner baksikte, xs scout skinne, leopold kikkert i Warne QD ringer

 

edit: ser jeg misforsto , det ovenfor passer med QRW, ikke QR

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Ja, bøylerifler er noe å ha. Selv eier jeg en Winchester 1892 klon i .357 Mag. laget av brasilianske Rossi, i tillegg fikk jeg relativt nylig tak i en Winchester modell 1895 i .270 Win. Særlig John Moses Brownings edle årgang av 1892 er noe jeg kan like, lurer jaggu på om jeg ikke må få kloa i en Browning B-92 i .44 Mag.?

 

De to bøyleriflene jeg eier:

6_zpsfadb802f.jpg

Jeg har just fått tak i et Williams dioptersikte som skal påmonteres 95`en, må bare få kjørt børsa ned til Alm på Moi for å den jobben gjort. Til Rossien vurderer jeg et Marbles tangdiopter, da kan kanskje sistnevnte børse bli brukt til noe "seriøst" (les: jakt).

 

Her har dere forresten et bilde av en serie der jeg skjøt med Rossien på 100 meters avstand. Brukte .357 da bildet ble tatt, karabinen skyter også .38 Special uten problemer av noe slag:

5_zpsb19bfce4.jpg

Link to comment
Share on other sites

@ Fedda: He, he; jeg HAR en Browning 1892 i 44 magnum. Den forlater ALDRI skapet mitt :-)

- bortsett fra å dra på skytebanen eller i skauen da, men det skjønte dere vel ;-)

 

Jeg skjønner godt du tviholder på den børsa! Men med litt flaks dukker det vel opp en på bruktmarkedet på et tidspunkt der både penger og søknad er i orden her hos meg :D .

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 1 month later...

No har eg tenkt lengje på ein bøylerifle, og søknadspapira ligg og ventar på å bli fylt ut. På same måte som visse andre her, har eg ein forkjærligheit for kåbbåiar, kvegdriving, hestar, og ikkje minst våpen. Lengje har eg leita etter grunnar til å kjøpe meg ein slik bøylerifle, og dette vart ikkje lettare no. Føler på mange måtar at det ligg mellom .357, .44, eller .45-70. I utgongspunktet ville eg berre ha ein plinkerifle, men.... Eg bør jo ha ein grunn til å eige ein slik rifle.. Og hjort er det mest aktuelle å jakte på her. Dog... Ammunisjon kostar, og blir ikkje å lade sjølv med det fyrste. Revolvar i .357 har eg frå før av... Og ein evt. bøylerifle må ha sidemating av magasirøyr... Og oktagonalt løp er som ein struttande, fin bakende på ein motorsykkel.. Svært ynskjeleg med andre ord. Vanskelig, vanskelig...

Link to comment
Share on other sites

Og oktagonalt løp er som ein struttande, fin bakende på ein motorsykkel.. Svært ynskjeleg med andre ord. Vanskelig, vanskelig...

 

Da må du kanskje ta frem tålmodighetssalven og vente til det dukker opp en Browning (Winchester) 1886. Browning/Miroku laget noen aldeles kjempetiltalende i 45-70 på 1980/90 tallet :smile:

Oktagonale Marlin er helst i den antikke divisjonen og fremdeles finnes det eksemplarer i nær fabrikkny stand. Så var det dette med prisen da og at alt som kommer fra USA til Europa når det gjelder våpen for tiden blir returnert såsnart det ankommer Paris.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner deg ikke helt DoctoRoy.

 

Paris er jo ikke noe knutepunkt for brukthandel av våpen til Europa?

USA har visstnok stoppet salg av antikke våpen til Europa, men det har vel ikke så mye med Paris å gjøre (annet enn en viss hendelse ). Prisene på egun.de ser ikke ut til å ha gått opp p.g.a eksport forbudet, fortsatt relativt lett å få tak i bøylerifler fra før 1890 både her til lands og Europa. Dog noe vanskeligere fra USA.

 

Nesten helt OT og utelukkende for å skryte.. jeg kjøpte en Colt 1878 i 38-40 i dag :D

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden er døden for meg. Då var ein Marlin 1895 Cowboy med oktogonalt løp, i .45-70 bestilt hos den lokale dealeren. No må eg berre sende av garde våpensøknaden til tante politi. :mrgreen:

 

Kva økonomisk ladepresse er anbefalt til lading av 45-70? :)

 

Jaggu godt eg har kjærast som også likar skyting meir enn skoshopping. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Skjønner deg ikke helt DoctoRoy.

 

Paris er jo ikke noe knutepunkt for brukthandel av våpen til Europa?

 

USPS og FEDEX har samlepunktet - en såkalt hub - for pakker til Europa i Paris. Såvidt jeg vet så var det pakker med våpen adressert til private som ble returnert. Ellers så må jeg gratulere med det OT-iske kjøpet og håper det bringer mye glede :smile:

Link to comment
Share on other sites

Kva økonomisk ladepresse er anbefalt til lading av 45-70? :)

 

Jeg har en Lee Turret som jeg bruker til 357 og 45acp - vil tro den også vil funke bra med 45/70?

 

for kuler, så er det flere kilder til støpte blykuler her til lands , feks clarry haglund, blykula.com , blykuler.com

Link to comment
Share on other sites

 

USPS og FEDEX har samlepunktet - en såkalt hub - for pakker til Europa i Paris. Såvidt jeg vet så var det pakker med våpen adressert til private som ble returnert. Ellers så må jeg gratulere med det OT-iske kjøpet og håper det bringer mye glede :smile:

Var ikke klar over at det var noen slags hub i Paris. Da lærte jeg noe nytt.

Og ja, selvsagt gir det OT-iske kjøpet meg glede! Mer enn du aner!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Veel etter å ha lest denne tråden opp og i mente et par ganger så ble hvaesyken etter bøylerifle for stor. Så igår kom den nye/brukte smellen i posten fra nord og nå står det en Marlin 308MX i skapet i kjelleren og venter på sin første tur på banen med ny pappa :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bestilte ein Marlin 1895 CB i Januar med den lokale dealeren, og etter litt om og men, fekk eg beskjed om at den skulle vere inne i midten av April. Har jo då gleda meg og alltingen, og eg har prata om fint lite anna fram til no. Var innom sjappa for å hente litt andre ting, og spurte korleis det gjekk, men neia.. Ny dato vart sett til midten av Juli. Dog verka det somom kjærasten vartmeir skuffa enn meg. :mrgreen: Har no liggjande kuler, hylser, tennheitter og krut og eit Lee Classic Loader-kit, så får vel berre begynne å lade medan eg ventar. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som en fornuftig aktivitet i påvente av selve smellerten. Hvis du planlegger å kombinere ladingen med TV titting så forslår jeg at du har en plate med fastlimte skåler (pussbekken) på i fanget slik at krutt og tennheller ikke roter seg vekk i møblemanget. Løst teppe under godstolen anbefales fjernet og dersom det er vegg til vegg teppe på gulvet kan det være lurt å spre et pledd under godstolen. Da skulle det bare være å gå i gang :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er nok mest smak og behag. Men jeg hadde valgt slik:

Ikke Take Down = kort Carabin lengde.

Take Down = langt løp.

Uansett ei fin børse opp til rådyr størrelse vilt. Praktisk å pakke med på tur.

 

Hvem bestiller du børsa hos?

Link to comment
Share on other sites

Har kun erfaring med en Chiappa, kjøpte meg ei 1887 lever action hagle. Og der kan jeg si at kvaliteten er miiiilevis foran min Marlin 1895. Men som sagt, har kun erfaring med en stykk Chiappa.

Hva er det som trekker ned på kvaliteten til Marlin'en din?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...