Jump to content

Lokking av rev.


Malle

Recommended Posts

Var ute en liten tur på ett nytt sted i dag! Så ikkeno rev, men fikk ei rådyrgeit med killing inn på 20m hold! Blåste ganske energisk på fløyta når dem var på 60m hold og de bare kikka på meg! Skremte dem ikke nevneverdig da de gikk rett forbi meg 10min etterpå! Morsom opplevelse...

Link to comment
Share on other sites

Hadde fått anbefalt Red River Fox, men presterte å kjøpe Red River Bandit.. Er denne grei eller?

Virka ganske lettblåst!

Nå har ikke jeg prøvd Red River Fox, men Red River Bandit er ei meget god fløyte og som du sier veldig lettblåst. Pr nå er R.R.Bandit fløyta min favoritt. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Når kan man begynne med hareskrik?

er ikke snø her, bare mye regn. Hvordan er det å lokke mitt på lyse dagen i forhold til natten og når det er mørkt ute?

 

Jeg har fått rev på hareskrik i september, og noen bruker hareskrik hele året.

Viss det har vært jakta elg i ommrådet du tenker å jakte i er det kanskje lurt å vente litt. Revene er sansynligvis ikke så lette å få på lokk når det ligger hundrevis av kilo med elgtarm i skogen.

Mørketid vet jeg ikke noe om.

Link to comment
Share on other sites

Ble en bonus lokkerev under snikjakt etter rådyr idag..Kom på en rev utpå et jorde, som var på vei mot meg, den ble kjapt borte bak kulen på grasjordet i mellom oss..Jeg sneik meg fram til en gjerdestolpe og begynte med musepip med den vesle plastfløyta j alltid har i lomma..Tippa at reven sku komma rett mot meg og komme over kulen når som helst, men det skjedde ikke..Istedet fikk jeg plutselig se at den stod og stirret på meg oppe på en rundball på ca 60 m hold litt til høyre for meg. Det gikk greit å få vridd seg nok til å få reven i siktet, og den ble liggende igjen oppå på ballen etter skuddet :D Uvanlig lokkesituasjon :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Denne tråden her kunne vært ett flott oppslagsverk angående lokking. Men, det er jo alt for mye "tomprat å chatting". Sånn som: "I kvell skal jeg ut å lokke","Var ute å lokket, så ingenting","Noen som skal ut å lokke" osv, dere skjønner hva jeg mener. Jeg kan ikke skjønne hvorfor man må fylle en tråd med slikt pjatt. Snart 70 sider og det kunne nok vært halvert!!

Jeg har lært mye i denne tråden, men å gå inn å lese for å repetere det gidder jeg ikke, samt skjønner godt at en fersk jeger spør før han leser tråden. Skulle seriøst vært ryddet med kraftig hånd her.

Sånn, dagens sutring :smile:

 

Har sjølv ein twisted syco, men får ikkje inn ein einaste rev Har du noken råd til meg?

 

På vedlagt link ligger det en god bruksanvisning på hvordan du bruker denne fløyta, var den jeg leste da jeg tok fløyta i bruk. Det er samme måte og blåse på for Twisted Syco og Syco Tweety. Jeg kjører mye bil i jobben så jeg har sittet mange timer i bilen å trent på denne fløyta, synes Twisted Sycoen er utruli lettblåst. Trening i forkant er viktig, ikke sitt på post å tren! Jeg kombinerer både hakkespett og trost noen ganger, å det funker det også. Er det rev i området så kommer dem.

http://www.storfangst.no/index.php?nr=90&case=4&id=76&idkategori=89&startrow=

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med spelltiurn. Det er desverre ikke bare i denne tråden dette skjer men i de aller fleste trådene som jeg er innom er det mye utenompjatt, spørsmål som har vært stilt 100 ganger før i trådene osv. Eks. hvor får man kjøpt blod, er det bare å gå inn å spørre etter blod osv. Trådene inneholder bare sjeldnere og sjeldnrer gode jakthistorier med bilder av felt vilt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gjerne anbefale deg og kjøpe den nye rävlock av Ulf Lindroth siden du virker fersk. skrive og forklare hvordan man skal blåse er ikke veldig enkelt, men i filmen så går han i gjennom syco'en b.la.

Jeg lærte lyder gjennom filmer og mange timer med blåsing. Vet ikke om jeg blåser etter fasiten jeg heller, men jeg får nå skutt to siffret antall rev hvert år på lokk så noe må jeg gjøre riktig.

Link to comment
Share on other sites

Satt litt i reveglugga i går da jeg hadde observert 2 rever på økkra bare noen hundre meter fra åtet tidligere på kvelden. Så revene , men de ville ikke komme nærmere enn ca hundre meter fra åtet, så bare lyset i øynene deres. Så fant jeg ut at jeg skulle teste den nye lokke-appen fra njff som jeg har installert.. Kjørte på med hare-skrik i ett par minutter, men kom ikke noe rev. Det kom derimot en ugle som var helt besatt og flaksa rundt foran lyset på veggen :shock: Måtte bare avbryte da jeg var redd den skulle ta turen inn gjennom glugga for å sikre seg haremiddag.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er en ganske fersk revejeger, og er ute etter noen tips. Fikk en rev på rådyrlokk i bukkejakta i fjor, men når vinteren kom og jeg prøvde revelokken så jeg ingen. Har jo lest litt her om at man må ha vinden i ryggen, så dette må prøves ut! :)

 

Men er det noen som har flere andre nyttige tips? Når på døgnet burde man prøve? Litt lettere med lys om dagen. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Noen som vet hvordan jeg legger ut selvlagde mp3 lydspor rett inn på forumet her?

 

Har med egne fløyter laget lokkesekvenser som for min del har fungert veldig bra.

Dette er ment som en illustrasjon av de forskjellige fløytene, samt til eget bruk til elektronisk lokking.

 

Det er 9 harelokksekvenser med forskjellige fløyter, en muselokksekvens, en hakkespettsevens samt en sekvens av dødskamp kråke.

 

Lydene er forsterket og støyjusterte.

 

Har fått inn rev på samtlige av fløytene, og er villig til å dele dette, hadde jeg bare klart å lagt inn lydene her... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Du skal ha vinden i ansiket fra der du blåser i fløyta eller om vinden kommer fra siden, åpne plasser som jorder å store hogstflater, pee wee fløyta brukes ikke på kråke trur jeg, mest på rev

 

PeeWee fløyta kan fint brukes som kråkelokk og ravnelokk. Er bare trening som gjelder. Blir det samme prinsippet som med andre kråkefugl fløyter.. :)

Link to comment
Share on other sites

Du skal ha vinden i ansiket fra der du blåser i fløyta eller om vinden kommer fra siden, åpne plasser som jorder å store hogstflater, pee wee fløyta brukes ikke på kråke trur jeg, mest på rev

 

PeeWee fløyta kan fint brukes som kråkelokk og ravnelokk. Er bare trening som gjelder. Blir det samme prinsippet som med andre kråkefugl fløyter.. :)

 

Pee wee kan nok brukes som kråkelokk. Men som ravnelokk er den ikke særlig duganes. Den litt større critr call standard er bedre egnet til både kråke og ravnelokking. Ravnen har en litt grovere tone som man ikke får med pee wee.

Link to comment
Share on other sites

Går fint ann å lage angsskrik av kråke med de fleste hareskrikfløytene, men den beste jeg har prøvd til dette er Knight&Hale preyblaster. Både ravn og kråke blir helt tullette av denne lyden.

 

Tips til bruk av stemmen til å lokke ravn og kråke, bruk relativt høy frekvens og lag angstkrik til kråke, des jævligere det høres ut, des bedre funker det.

Har skutt to store revir ravner i høst ved å bruke bare stemmen.

Med K&H fløyta har det falt mange både ravn og kråker :wink:

 

@kimjeger, vet du om det finnes gratis programvare for å laste lydklipp opp til bruk i forum?

Måte oppgi visakortopplysninger til linken du ga meg, og ble litt skeptisk.

Link to comment
Share on other sites

Går fint ann å lage angsskrik av kråke med de fleste hareskrikfløytene, men den beste jeg har prøvd til dette er Knight&Hale preyblaster. Både ravn og kråke blir helt tullette av denne lyden.

 

Tips til bruk av stemmen til å lokke ravn og kråke, bruk relativt høy frekvens og lag angstkrik til kråke, des jævligere det høres ut, des bedre funker det.

Har skutt to store revir ravner i høst ved å bruke bare stemmen.

Med K&H fløyta har det falt mange både ravn og kråker :wink:

 

@kimjeger, vet du om det finnes gratis programvare for å laste lydklipp opp til bruk i forum?

Måte oppgi visakortopplysninger til linken du ga meg, og ble litt skeptisk.

 

Beklager det, var ikke denne siden jeg tenkte på. :)

 

http://www.Rapidshare.com er en side jeg har brukt mye, før trengte man ikke registrere seg, men ser ut som du er nødt til det nå. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...