Jump to content

Lokking av rev.


Malle

Recommended Posts

jeg og brodern kjøpte et par lokkefløyter før jul men har ikke hatt tid til og prøve de, men i går var brodern ut for og prøve for første gang. Han har verken aldri skutt rev eller blåst i ei lokkefløyte noen gang før! det han egentlig skulle var og skyte inn rifla, men han tenkte like godt og prøve og lokke litt først. etter 2 min med blåsing i dan thompson pc-1 kom det en rev og jammen fikk han skutt den :lol:

Link to comment
Share on other sites

Alle disse er hareskrik. Men er lydnivået som er forskjellig. Det er litt forskjell i tone, men svært lite. I utgangspunktet bør du nok velge en fløyte som ikke er for høy i lyd. Kjøp alle :)

Du kan også vurdere en Dan thompson Weems replica, eller enda bedre - En ekte Weems....

Link to comment
Share on other sites

Må ut en tur nå, er halvmåne nå og stjerneklart så må benytte sjangsen! I dag er det Dan thompson pc1 som skal i ilden. Hørt mye bra om den så nå er jeg spendt!

 

Lyden på dan thompson pc1 fløyta er jo så og si hjerteskjærende så dette blir morro. Tenkte å prøve 2 poster, og dan thompson skal få prøvd seg på begge.

Gleder meg til å få pakka fra winge, crit'r call standard og winges snøcamo dress. critrcall standard er den fløyta jeg er mest fortrolig med. Får se om det ikke dan thompson pc1 fungerer i dag.

Link to comment
Share on other sites

Ser det står i annonsen gåselyd, men på lokkern står det. Rodent, Rabbit og woodpecker, altså mus, kanin og hakkespett.

Detter er jo rette lyder for revelokk

 

Engelsk side

http://www.casscreek.com/Cass-Creek-Erg ... -Game-Call

Ser ut som det stemmer med mus og kanin lyd

 

Noen som har testet den lokken som kan si hvilke lyder den har :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skulle egentlig vært ute i det fantastiske måneskinnet og prøvd

Sycoen men skal vente til alt utstyret er på plass, skal ikke bli

Noe tull som tidligere, har bestilt ny kikkert (vortex pst) og tofot

Av den typen ulf L bruker. men jaktfall sender ikke ut varer før

Den 10 januar så må nokk vente på neste fullmåne

Link to comment
Share on other sites

Fikk lokka inn min første rev i går, med syco tweety. Kom luskende etter kanskje 10 min med hareskrik. Kom rett imot meg og stoppa på 40 meter, satte 308n til skuldra og fant reven i sikte. Lot skuddet gå, og reven satte i et hyl og løp noen runder rundt seg selv, så ut som et bra treff, så jeg venta bare på at den skulle legge seg ned. MEN nei da, den kom seg igjen og løp vekk fra meg, stoppa etter par ganger, prøvde den en gang til på ca 150 meter, før den kom ut av syne. Sjekka skuddplassen, men fant ikke blod eller noen ting.. :roll: Fulgte sporet, og 20 meter unna der den hadde stoppa først en liten tur, var det bloddråper spredt utover, akkurat som at den hadde rista seg. Gikk videre, men ikke noe blod i sporet, VELDIG vanskelig å spore da det var revespor OVERALT!!! Og litt innslag av avblåst skare, vanskelig å se spora. Men fant igjen det riktige sporet, så tydelig at den hadde problemer med en fot, da den hadde gått på 3, og slept nedi den 4dje enkelte plasser. Fulgte etter i ett par km, da begynte det å snø, og måneskinnet forsvant. Regner med denne har kommet seg langt bort, da det er lite snø og enkelt og ferdes i området :trist:

Men er nok bitt av lokkebasillen, og må nok ut i kveld også, da det er meldt bra vær!!! 8)

Link to comment
Share on other sites

Sesongens første forsøk etter reven ble en suksess:) etter 6 min på første posten kom det en mikkel å satte seg på 170m, da var det bare sette v-max`n midt i fronten på den :) Vi var to som jaktet sammen, fikk inn 2 rever til på en annen post, men der ble det desverre bom for kompisen min på den ene reven, siste reven ble desverre støkka før vi fikk skutt den. Alt i alt en veldig bra natt, min falt kl 22.37.

 

Skutt med Sako Vixen, 222, 50 grains V-Max.

Link to comment
Share on other sites

Tror jaggu jeg skal prøve fugleskrik en tur :D Twisted Syco og stressa fugl skal visstnok funke bra i disse forholdene som er nå :P Er ikke skare nå, så tørr ikke å lokke mer med hareskrik, får heller vente til det blir optimale forhold :D Det er litt mye løssnø nå til at reven tør å komme på hareskrik, så får prøve med fugleskriken, vet om en fin post der jeg faktisk har trua.

 

Får til ganske bra lyder med twisted syco nå å fuglelyden etter en del øving ;) Alltid brukt Crit'r Call jeg og har hatt bra hell med de, men fugleskrik skal visstnok funke bra som sagt nå..

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i går kveld og lokka med Syco Tweety'n. Har som vane å først starte med fuglelyd og holde på en 10-15 min med denne lyden. Så tar jeg en pause på 5-10 minutter, for så å sette igang med dødsskrik.

 

De siste revene jeg har fått inn har ikke kommet før jeg har begynt med dødskriket. Derfor var jeg en smule ukonsentrert da jeg lokka med fuglelyder i går på 2. lokkeplassen. Plutselig ble jeg var en bevegelse i venstre øyekrok, og så en mørk skygge som kom i full fart rett mot meg. Alt gikk så fort, og reven var på så kort hold at jeg ikke rakk å foreta meg noe før reven fikk været av meg og snudde på 12 meters hold. Skal si den reven fikk fart på seg! :D

 

Desverre var dette eneste reveobservasjon, men allltid kult med slik nærkontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ut i kveld. Har skjønnt at dere annbefaler fugleskrik. Har noen av dere fått inn rev på "nordic crying bird"?? Jg syns den er lettblåst, og høres ok ut, men ikke fått inn noen rev på den. Har red river bandit, syco twitter, crit and call. Jeg har også mojo critter, som jeg tenkte å prøve i kveld.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har ett par tips til en ungdom som har jaktet rev et par ganger, men som ikke får fram reven. Jakter på et stort jorde så jeg kan se over en stor avstand, og har også sjekket for spor på jordet etter at jeg har jaktet, men fant ingen. Det gjør at jeg ikke tror at jeg blir oppdaget. Noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Va ut ein liten tur i går kveld. KJEMPE stor og blank måne gav meg intet valg. ut å lokke!!

 

På andre posten kom denne karen rennende i hundreoghelvete ut fra et lite granholt, etter første "trallen" fra fløta!!

Den viste nok ikke helt hvor denne fantastiske lyden kom fra;) . For den kom ut på jordet 100m nedenfor der jeg satt. Full galopp til den stod midt på jordet, med hele venstre side til! ble det siste den gjorde ja!!

394156_10151134210025537_865675536_22221476_1427298894_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Et lite spørsmål; har kun to fløyter tilgjengelig nå; red river bandit og Syco tweety (tror jeg den het, den kamuflasjefargede). Bør jeg bruke begge på hver post? Var ute i går, og kom ingen rev inn på noen av dem, og jeg prøvde egentlig kun hareskrik med red river bandit.

 

Er sikker på at jeg har teknikken inne altså, har sammenlignet opp mot njff-appen

 

Bør man prøve andre lyder, som fugl osv?

Link to comment
Share on other sites

Tror jaggu jeg skal prøve fugleskrik en tur :D Twisted Syco og stressa fugl skal visstnok funke bra i disse forholdene som er nå :P Er ikke skare nå, så tørr ikke å lokke mer med hareskrik, får heller vente til det blir optimale forhold :D Det er litt mye løssnø nå til at reven tør å komme på hareskrik, så får prøve med fugleskriken, vet om en fin post der jeg faktisk har trua.

 

Får til ganske bra lyder med twisted syco nå å fuglelyden etter en del øving ;) Alltid brukt Crit'r Call jeg og har hatt bra hell med de, men fugleskrik skal visstnok funke bra som sagt nå..

 

 

Tror du har misforstått dette litt.

Om det er løssnø så har det ikke noe med at den tørr eller ei som avgir om den kommer eller ikke. Det er at reven kan få konkuransse mot en hare i løssnø. Reven kan ikke slite seg ut på og prøve en hare i løsnø for viss jakta går skeis må han ha krefter til mer jakt.

Prøv hareskrik og fugleskirk om hverandre.. Har lokket mange rever på denne tiden av året med hareskrik. I løssnø.

Link to comment
Share on other sites

Okei :D Ja da har jeg nok misforstått ja! Har ikke fått inn noe skjønner du, men en ting som er sikkert er jo at reven kan løpe fra mye lengre avstander om det er skare en om det er løssnø, mye lettere å komme seg fram å for reven.

 

Jeg har faktisk ikke prøvd fugleskrik og hareskrik kombinert på en post en gang. Det skal jeg prøve nå en kveld.

Link to comment
Share on other sites

Har såååååå vondt av at jeg skulle vært ute med twisted syco og fugleskrik i kveld! :evil: Men men, må prioritere bilteori isteden så jeg klarer det i morra. Jaja, blir mye enklere å lokke og med bilførerkort så jeg kommer meg litt rundt og kan jakte på mange fler områder :!:

 

Regner med det kommer til å bli litt mer utbytte og når jeg får kommi meg litt rundt, er håpløst når jeg må drive å gå fra post til post ;)

 

Gratulerer med lokkereven forresten.

Link to comment
Share on other sites

De to foregående nettene har som seg hør og bør under rådende forhold, blitt brukt på revelokking. Natt til i går lokka jeg på tre plasser og fikk inn rev på to av de. Den første reven som kom, fikk jeg stormende inn på meg helt etter boka, etter 5-6 minutter med blåsing i Dan Thomson Pc-1. Jeg hadde rigga meg til med en lav trebeint stol, og skytestokk som støtte, så stillinga var god. Problemet var bare det at når reven satt seg ned på ca 120 meter, og jeg måtte snu bittelitt på meg for å få den i siktet veltet stolen! Det ble naturligvis litt lyd, så reven ble usikker, og jeg ble stressa i tillegg til at den gode sittestillinga nå var ødelagt. Enden på visa ble et sørgelig nappavtrekk, selvom jeg følte jeg hadde ok kontroll. Skuddet traff noen cm til venstre for reven..

 

På neste post kom det også en rev, og den gav meg en av de mest intense jaktopplevelsene jeg har hatt! Jeg hadde rigga meg til som sist med skytestokken og god sittestilling. Denne gangen satt jeg i skyggen av en diger gran, med utsikt over et relativt stort vann. Etter noen minutter med lokking hørtes dempet tassing i snøen 40-50 meter til høyre for meg. Reven har kommet inn bakifra, og er nå på vei rundt for å sjekke hvem som plager haren. På grunn av en svær stein og noe buskas tror jeg det var veldig lite lukt fra meg som slapp frem til der reven hadde tenkt til å sjekke vinden. Noe som tydeligvis gjorde den frustrert, for plutselig satt han seg jammen ned og begynte å bjeffe på meg! Han var såpass skeptisk at han aldri forlot skyggene fra trærne rundt vannet, men jeg fikk noen glimt av han imens han holdt på som værst. I flere minutter tassa han rundt inne i skyggene imens han snusa febrilsk, og bjeffa i ett sett. Jeg kunne nesten høre hvordan kampen mellom fornuft og sult raste i kroppen på han. Jeg fortsatte å lokke innimellom, i håp om å få han frem de avgjørende metrene, men til ingen nytte. Etter en skikkelig konsert bestemte han seg for å la fornuften seire, og forsvant inn i skauen, imens han fortsatt gav fra seg et og annet bjeff. Til slutt tok han en bue ut på isen, 400 meter foran meg, før han snudde ræva til og forsvant for godt.. Det må jeg si, at maken til spenning har jeg aldri opplevd! For en vannvittig morsom opplevelse å bli skjelt ut av en rev :D

 

I går kveld lokka jeg på to andre poster uten noen respons..

Link to comment
Share on other sites

Erfaringer med tidspunkt for lokking av rev på vinteren?

Det er mulig svaret på mitt spørsmål finnes på en av de 72 sidene på tråden, men det blir litt mye å lese gjennom så stiller det derfor som et spørsmål:

Noen som har erfart når på døgnet det er best med lokking på vinteren? Vil tro at en ikke nødvendigvis må holde seg våken og dra ut i måneskinnet midt på natta? Rev på farten kan en nå observere selv midt på dagen nå om vinteren.

Noen som har gode erfaringer med lokk på dagtid eller kveldstid?

Link to comment
Share on other sites

noen som har prøvd denne fra MOJO? http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90& ... _name=Mojo Puppy Dog, brukes ved lokkjakt på rev.&startrow= tenker da mest på jakt om sommeren, men kanskje også vinterjakt i grålysningen?

 

Den lokker jo reven med kaninskrik samtidig som den har halen til MOJO Critter. Kan dette være effektivt eller er bare gimmikk..

 

Noen som har andre erfaringer å dele i forhold til det å bruke bulvan på lokkjakt? Har en revebås ute nå, og det er rev i området. vil det være lurt å prøve å lokke på denne plassen? Reise ut om morran når det er mørkt å så sitte å lokke når det lysner?

 

Takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

Har nylig anskaffet meg:

Twisted Syco

Tysk Fugleskrik

Den lille hvit modifiserte musepipen fra storfangts

 

Tror jeg har fått til den musepipen, er ikke helt sikker på hvordan det skal låte.

Tyske fugleskrik fløyta var ingen sak, blåste bare støtvis inn og ut.

Når det gjelder den Twisted syco så får jeg hareskrik veldig bra med den, myyye lettere en crit r call standard, men en litt annen lyd, er den lyden mye dårligere enn den hareskrik lyden fra crit r call?

Når det gjelder trostelyder så tar jeg det som det kommer, det skulle visst være ganske vanskelig.

Men så på storfangst at på hakkespettlyder så skulle man lage en rrrrr lyd altså å rulle med tungen mens man blåser, er det noen lydklipp som viser hvordan det høres ut, er veldig usikker på om at den lyden jeg lager er rett, eller mest egentlig hvilke sekvenser? skal jeg bare blåse helt vanlig? skal jeg bruke hånden til noe? hvor lenge skal jeg blåse hver gang, et sekund og så på nytt igjen? blir veldig vanskelig dette når jeg ikke aner hvordan det høres ut som. Så en hakkespett på youtube som laga det skrike, men det var ikke mye likt nei....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...