Jump to content

Lokking av rev.


Malle

Recommended Posts

forholder meg ikke til jakt og dvd ...synes http://storfangst.no/" target="_blank" target="_blank er et mye bedre sted og handle....er vell mest fordi jeg vet tor ola tester ut produktene,før han begynner å selge...samt at han er en av landets beste innen lokkejakt på rev.....åsså har det jo mye med ærlighet,og ansiktet utad å gjøre,derfor liker jeg best storfangs.no ....

Helt enig. Kjøpte end dvd derfra, storfangst altså, som ikke funket helt. Tok kontakt og vips så lå ny dvd i postkassa. Kjapt levert. Og selvfølgelig, ærlighet er et møsst.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jaktogdvd er jo seriøse de også. Men det er nå noe med denne ærligheten som har blitt nevnt her tidligere da.. Har jo skjedd ting og tang... Men nok om det.

 

Har tenkt meg ut på fredag kveld og lørdag morgen. Fikk pc-2 i posten i dag og gleder meg til å prøve! Skal lokke i et område ganske nær bebyggelse, hvor det er massevis av revspor, men jeg har prøvd å lokke der før uten å få inn rev. Og på åta 500 meter unna er det heller ingen aktivitet i det hele tatt..

 

Burde jeg prøve i et annet område, siden jeg ikke har fått inn rev på de to gangene jeg har prøvd tidligere? Og hvilke tider anbefaler dere?

Link to comment
Share on other sites

men Kristoffer Clausen legger jo ut sine erfaringer med sine produkt på bloggen til jaktogdvd.

 

 

Ja, det tror du på :mrgreen: Neida, handler fra begge plassene.. Superfornøyd med begge plassene, men ingen slår storfangst på leveringstid. :smile:

 

Men tilbake til topic.. Prøvde en tur på fjellet idag kl 05.00.. Meget mørkt ennå, men så greit med kikkerten.

40cm løssnø gjør ikke jobben enklere, men fikk frempå en rev på Sycoen, men var vel 250m til den så valgte og ikke skyte.

Fikk den ikke nærmere.

Link to comment
Share on other sites

men Kristoffer Clausen legger jo ut sine erfaringer med sine produkt på bloggen til jaktogdvd.

 

:lol: klipp klipp....vips der er det en filmsnutt av ett eller annet... :mrgreen:

 

rart at man aldri får se en helhetlig filmsnutt,der det lokkes og faktisk skytes rev....untatt lokkesenene der ulf lindroth var med... :roll:

Link to comment
Share on other sites

min erfaring er å ikke handle fra noen av stedene. de tar seg godt nok betalt for å selge diverse.. se på testene dems også kjøper dere fra ebay osv... var over en tusenlapp på contour kameraene og spare på å bestille fra andre plasser enn jaktogdvd og storfangst.. helt sikkert billigere alt annet og.

Link to comment
Share on other sites

for untatt det klippet med måren,og nest siste reveklippet,er det noe med landskapet jeg ikke får til å stemme....dessuten har jeg hørt personer som er mange ganger bedre på fløytene enn det jeg har hørt til nå fra noen av dem som er med i traileren..... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg var i går på lokkekurs med Tor Ola Dehli, og vil anbefale alle som har mulighet til å delta på slike kurs til å møte opp. Meget lærerike og interesante kurs, de aller fleste ville kunne dra nytte av. Han går gjennom detaljert alt man burde tenke på, fra planlegging av poster til selve skuddøyblikket. Ikke tvil om at denne mannen kan sine saker bra!

 

MVH

Link to comment
Share on other sites

Ehh det er jo teaser scener i traileren... slik at du skal kjøpe filmen og se ... :oops:

 

men Kristoffer Clausen legger jo ut sine erfaringer med sine produkt på bloggen til jaktogdvd.

 

:lol: klipp klipp....vips der er det en filmsnutt av ett eller annet... :mrgreen:

 

rart at man aldri får se en helhetlig filmsnutt,der det lokkes og faktisk skytes rev....untatt lokkesenene der ulf lindroth var med... :roll:

Link to comment
Share on other sites

MÅ bare få skryte av den nye filmen til ulf lindorf, og tor ola dæli. 90 min lærerikt, og spennede matriale. jeg lærte mye av den, og kan bare anbefale alle som liker sånt til å kjøpe den. OG for all del folkens, siden disse gutta legger ned mye arbeid og tid; IKKE KOPIER SÅNT. kjøp og lær.

Link to comment
Share on other sites

jeg må også få si at jeg den nye filmen til ulf lindrot er utrolig bra! og lærerik.

 

når det kommer til diskusjonen om storfangs eller jaktogdvd så hadler eg for det meste av storfangst det er på grunn av kjapp leveringstid å tor ola har jo lokke kurs over hele landet så det er ikke så rart han ikke har tid til noe film. å ettersom han har kurs så stoler jeg på det han sier om fløytene, han er en utrolig dyktig mann!! når det kommer til filmene til kristoffer så er den svært få som kan måle seg med han, han er en utrolig fotograf! men når det kommer til lokking av spessielt rev mener jeg tor ola er best.

Link to comment
Share on other sites

Bestilte fra jaktogdvd.no, fikk pakken i posten dagen etterpå. Hvor god han som selger ting er til å lokke, har vel ikke så mye med produkte du får i posten å gjøre? Må nesten lære seg kunsten med å lokke uansett hvem som selger deg varen :)

 

Men hvilke av disse som er best med lokkefløytene skal jeg ikke uttale meg om :)

Link to comment
Share on other sites

Var oppe før halv fem i dag tidlig, og når klokka nærmet seg ti over var jeg på god veg inn i terrenget.. Jeg nærmet meg posten ute på myra da jeg stoppet for å lytte.. blir stående i tjue minutter da det enda var altfor lite lys og plutselig hørte jeg det - ei tispe inne i skogen på andre sida, og hun fikk svar av en hannrev! Jeg slo meg ned der jeg stod.. fikk kobla rifla til stoney pointen, men enda var det for mørkt til å kunne skyte forsvarlig.. Jeg satt der ei god stund og hørte på revene, mens de stadig trakk lenger vest og bestemte meg for å prøve noen hannrevlyder på pc-2.. Jeg fikk ikke svar og det endte med at også revene trakk ut av hørehold.. Prøvde deretter å lokke med litt hareskrik, tenkte at det kanskje var en og annen rev som var sulten etter nattens strabaser, men heller ikke da kom det noe... Jeg pakket dermed sammen sakene og satte kursen hjemover.. Dumt det ikke ble noe resultater, men det var allikevel både spennende og artig å høre revene!

Link to comment
Share on other sites

Hei Flex, finfin video!:) Jeg får til lyder som ligner veldig, skal ut å prøve i morgen tidlig :) Har du noen tips til intensitet på lokkeserier? Reven bryr seg vel ikke så mye om vindretning når man lokker med revelyder eller?

 

Hej stiaN tackar!

 

Jo vinden är ju alltid viktig o jag lockar mot dom ställena jag tror det fins räv hemma o sen mot rävar man hör jag har kört 3 tik skall med 15sek mellan rum o sen väntat 3 minuter o han skallen har jag ingen erfarenhet av än då jag fick pipan i nyligen så har inte prövat den än.

 

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Fikke ei lita tispe på hareskrik i dagtidlig, critr call standard :) datt i smellen av en oryx 180 grains i 30-06.

 

Grattis! Så du bruker 3006'n på reven ? Da er vi to, men jeg bruker norma elite. Hvordan ble inngang og utgang på den reven ? :)

 

 

skøyt den midt forfra og litt nerme hode, så det var bare såvidt hode hang på kroppen :P men skal ikke ha skinnet uansett :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg lokka inn to stykker i natt med rottumtaler brunstfløyte,bruker bare tispe lyder ettersom det funker bra,3til 4 blås med 1minutt imellom så halvtime pause.har prøvd hannlyder også og fått svar fra andre hanner men de kommer ikke inn for skudd.

Link to comment
Share on other sites

er ikke det pc1 ....weems replica 1 eller noe sånnt?

Hakke peiling. Den ser litt lengre og tynnere ut enn pc 2. Det står bare Dan Thompson Game Calls W-1 på den, i et gult merke som er limt på fløyta. Mulig de blir en litt "tynnere" lyd i denne, enn i den flex demonstrerer.

 

Pc-1 og Weems replica er 2 forskjellige Dan Thompson fløyter. Weems er jo en gammel klassisk fløyte som gikk ut av produksjon for evigheter siden, men som dan thompson har gjort en versjon av.

 

Weems låter spissere og tynnere enn pc-1, som kanskje også låter litt høyere.

Link to comment
Share on other sites

Ble en hannrev på musepip på lørdagsmorran. Har fått respons fra 4 rever på revelyder, men ennå ikke fått de inn på skuddhold. Trur nok det hadde vært lettere å få de inn hvis en kunne ha jakta på natta i måneskinn. De er interesserte, men virker litt skeptiske til å eksponere seg i åpent lende når en lokker med reveskrik. Mulig skrikene ikke er realistiske nok heller. Lettest å få svar på hannrevskrikene, men som Linka skriver så virker de vanskelig å få inn på skuddhold på hannrevskrikene. Jeg trur det er mest effektivt med tispelyder, da det sikkert er de kåte hannrevene som er lettest å få til å komme. Når en lokker med hannrevlydene så virker det som de svarer mer for å si ifra at de også er i området. Men personlig har jeg alt for lite erfaring med lokking med reveskrik ennå til å kunne si noe sikkert, men det er absolutt spennende når en får svar, og det er helt sikkert mulig å få bra resultater med revelydene også, kan ikke gi opp hvertfall:)

 

Lokker mye med en musepip med bra rekkevidde, da jeg kanskje trur det er enklere å få de til å komme på muselyder nå under brunsten enn andre lyder. Ei lita mus kan vel alltids være kjekt å snappe med seg under jakta på en parringsklar partner.

 

Hareskrik venter jeg fortsatt et par uker med, tar ikke sjansen på å venne de til de lydene, hvis de uansett ikke er interessert i å komme på de lydene nå.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg har spurt om det før, eller at noen andre har spurt om det, men jeg spør nå lell jeg. Har vært hos en kompis og glodd noen timper på åte en stund, men etter at 12 rev har dratt sine siste åndedrag i nærheten av dem (to åter, samme post), er de blitt mye mer vare. I mørket, med lys på åtene, ser vi innimellom lysende øyne i skogen og i åkerkanten, men de kretser liksom bare rundt og blir borte en stund, før de kanskje nærmer seg og igjen ombestemmer seg. De vil liksom ikke helt bortpå. Mulig de vet de gjør noe dumt om de går bort og spiser... :twisted:

 

Lurer derfor på om det, dersom man ser en rev et stykke unna, som kanskje ikke viser verdens største interesse (eller er skeptisk), går an å bruke lokkefløyte. Eller er det bare tull? Hva slags lokkelyd kan evt funke? Museskrik, hareskrik? Noe annet?

 

Har ikke annen lokkefløyte enn en gammel, liten og grønn Hubertus musefløyte som jeg kjøpte i vanvare en gang. Kan noe slik funke da?

 

Tar gjerne mot tips om verdens råeste lokkefløyte, som kan vekke død rev til å komme løpende rett mot posten! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

En fra Brekken sleit med samme problemet tidligere i vinter. Han fikk med seg en musepip og skaut 2 rever første natta :) Sjøl har jeg aldri prøvd lokking på åte, av den enkle grunn at jeg nesten ikke har drivi med åtejakt, men har fått flere tilbakemeldinger fra folk som har lokka fram skeptisk rev rundt åta med musepip. Så gi det et forsøk og se om det kan funke..

Link to comment
Share on other sites

Perpålsa:

 

Du gjør det helt sikkert riktig, men det er som oftest ikke bare å sette seg ned å lokke og så kommer reven. Musepip kaster ikke lyden langt og mye skal være rett for at det skal funke.

 

Jeg har lokket inn flere rever med en lohman lokk, som på ingen måte høres ut som mus. Mye mørkere enn reelle musepip.

Jeg har også lokket inn rever med en primos blære som er mer realistisk. Så alt funker virker det som. Viktig at det er forholdsvis vindstille. Når det gjelder lokkingen så liker jeg å ta tommelen over lydhullet og lage en slags smattende lyd som gjerne oppstår når tommelen blokkerer lufttilgangen fra lydhullet. Varier trykktyngden og intervallene.

Link to comment
Share on other sites

Erikr --> Høres jo bra ut det, så skal fortsette å prøve. Nå i det siste har jeg prøvd meg fram med en ødelagt blære fra Primos. Dvs. gummien hadde sprekt, så jeg skar ut ''fløyta'' av denne og brukte den med kjeften. Synes selv det låter ålreit, men jeg har som sagt ikke sett noen rev komme inn på det ennå. Har forsøkt litt med ganske intens lokking, men neste gang skal jeg prøve med litt flere pauser og lengre opphold..

 

Hareskrik får jeg bra til da, så nå venter jeg bare litt til for at løpetia skal være helt over, og at fullmånen kommer ;)

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha studert erfaringer og tips i denne tråden den siste mnd. forsøkte jeg hareskrik med PC2-fløyta for første gang noen sinne i går. Vekslende vindretning gjorde sitt til at forholdene absolutt ikke var optimale. Likevel, etter ca. 20 minutter dukket reven opp på hogstflata 50 m til venstre for meg, mens jeg hadde sett til høyre. Jeg måtte følgelig flytte skytestøtta til siden for å få anlegg, og dette fikk naturligvis mikkel til ane uråd. Den kasta seg rundt og humpet på skrå fra meg utover på flata. Jeg bjeffet i et forsøk på å stanse den, og jaggu stoppa den opp! Jeg brukte imidlertid litt for lang tid på siktinga, og registrerte derfor at reven var i ferd med å kaste seg rundt på ny i det skuddet gikk av. En undersøkelse av skuddplassen, og et par hundre meter sporing bekreftet bommen. :oops:

 

Det var likevel en skikkelig artig opplevelse!!! Kommer til å vurdere forholdene for lokkejakt hver eneste ettermiddag resten av sesongen nå fremover...

 

Takk til alle dere som har bidrat med verdifull info om jaktformen, noe som har lettet forberedelsene betraktelig.

 

Til andre som lurer på å prøve seg kan jeg virkelig anbefale PC2-fløyta. Kan fryse relativt fort, men funker rett ut av boksen.

 

Siste filmen til Ulf Lindroth er også en god investering.

 

Hilsen Nyfrelst!

Link to comment
Share on other sites

hadde rev i trådkorset i dag, men regna med at den ville komme nærmere. den stod å så på mojo critteren, og kom på red river banditt. men holdet var over 200m, så jg venta. den kom ikke nærmere.etter en liten stund, rusla den videre :x . får prøve med musepip i morra tidlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg driver å prøver meg litt på lokking med musepip nå for tiden, men føler ikke det sitter helt. Er det noen som klarer å legge inn et opptak av seg selv som lager gode musepip? Jeg vet liksom ikke helt hvordan det skal høre ut...

 

Denne fungerer.

Jeg produserte disse muselydene med crying bird fløyta.

http://www.supload.com/listen?s=Iq8BBT" target="_blank

 

På side 69 i denne tråden finner du relativt mange lydspor jeg har produsert med mange forskjellige fløyter, både som eksempel og til bruk ved elektronisk lokking.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...