Jump to content

Lokking av rev.


Malle

Recommended Posts

Ser veldig mange bruker syco tweety med hell. Jeh blingsa å kjøpte feil, twisted syco. Er den like bra?

 

Verminator Twisted Syco Tweety är bättre o mer lätt blåst då membranet inte klistrar sig så lätt.

 

 

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte for et par uker side syco tweety, Crit'R-Call Pee Wee og Dan Thompson Pc-1.

sistnevnte håndterer jeg som bare f, men tidlig i sesongen vil jeg helst bruke fuglelyder da det visst nok skal være best.

Hvor mange timer bruker folk før de mestrer syco tweety? Blåser og tester som bare det, men får det ikke til.

Kan også nevne at lokkefløyter er nytt for meg og ingen erfaring på hvordan håndtere dem. :trist:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! :)

 

Flex: du er vel han pluggen som er på youtube? ;) Jeg skal ut å teste fløyta i kveld. Men er det noen som kan gi en kort beskrivelse av hvordan man lager fuglelyder med denne?

 

Det stämmer :D

 

Du kan rulla ett rrrrrrrrrrrrr i gommen samtidigt som du blåser i pipan.

 

Sen om du nyper hårt med läpparna högt upp på pipan samtidigt som du stöter med tungan i mot spetsen eller luftkanalerna.

 

 

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Takk flex :) da skal det testes!

 

Nå er det jo begynt å bli mørkt passe tidlig her på østlandet. Jeg registrerte at skytelyset var totalt vekke rundt kl 22.30 i går, og det var med klarvær. Bør man da gå ut tidligere? Er det sjangs for at reven er aktiv allerede kl 20 f.eks? Eller er det bedre å satse på nattjakt, dvs gå ut så snart det lysner..?

Link to comment
Share on other sites

Om kvelden har sansynligvis ikke reven spist siden natta før, og er derfor sultnere enn den er om morgenen, da den har jakta kele natta. I teorien.

 

Bare mener jeg så det i en av disse reve-filmene, at jakta på natta var hakket bedre av en eller annen grunn..

 

Kom i allefall inn fra en mislykket økt nå. Så kun en frosk. :lol:

 

Ser noen mener at man kan "bruke opp" lokkelyder i et område. Jeg har lokket i dette område, med samme lyden er periode nå (kaninskrik), og fått inn en rev, som og ble skutt. Hva er egentlig den gjengse mening om å bruke opp lokkelyder på denne måten? Altså at reven blir "imun".. :)

Link to comment
Share on other sites

Nordik Crying Bird????

Noen som i det hele tatt har fått inn noe på denne??? Er ikke erfaren lokker, men har prøvd hver dag nå uten resultat.

 

så enig som det går ann....som sagt tidlegere den fløyta bruker nå barnebarnet mitt i 17maitoget.prøvde alt fra forsiktig piping til rapping eller hva nå denne nymotens musikken heter...

Link to comment
Share on other sites

Reven kan være enklere om morgenen natta fordi den føler seg litt tryggere. Da den har gått rundt der en stund.

¨

Så da har vi to motstridende meninger her 8) Jeg er vel mest enig med deg Animalhunter..

 

Men av dere som jakter MYE rev, hva er deres erfaringer?

 

Og hvis man skal ut å lokke en tiiiidlig morgen. Drar dere ut mens det fortsatt er mørkt da?

Link to comment
Share on other sites

Og hvis man skal ut å lokke en tiiiidlig morgen. Drar dere ut mens det fortsatt er mørkt da?

 

Jeg drar som oftest ut mens det er mørkt, men går sjeldent ut på åkern før jeg ser godt nok til å se om det er noe der.

 

Ellers er jeg mest glad i å jakte på kvelden og morgenen, kanskje mest morgenen. Har ikke fått inntrykk av at det spiller så stor rolle, men det skal sies at det er lettere å oppdage dem når man kjører rundt på morgenen. Nattejakt gjør jeg bare om vinteren

Link to comment
Share on other sites

Reven kan være enklere om morgenen natta fordi den føler seg litt tryggere. Da den har gått rundt der en stund.

¨

Så da har vi to motstridende meninger her 8) Jeg er vel mest enig med deg Animalhunter..

 

Men av dere som jakter MYE rev, hva er deres erfaringer?

 

Og hvis man skal ut å lokke en tiiiidlig morgen. Drar dere ut mens det fortsatt er mørkt da?

 

 

Det kan selvsagt variere en god del fra område til område og rev til rev.

Link to comment
Share on other sites

Reven kan være enklere om morgenen natta fordi den føler seg litt tryggere. Da den har gått rundt der en stund.

 

Reven har jo ikke vært i det samme ommrådet hele natta. I hvertfall ikke der revetettheten er liten, og revirene store. Dette også i teorien.

 

Men som du sa. Dette varierer.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo begynt å bli mørkt passe tidlig her på østlandet. Jeg registrerte at skytelyset var totalt vekke rundt kl 22.30 i går, og det var med klarvær. Bør man da gå ut tidligere? Er det sjangs for at reven er aktiv allerede kl 20 f.eks? Eller er det bedre å satse på nattjakt, dvs gå ut så snart det lysner..?

 

Jeg ser rev på jordet allerede fra syv og utover. I fjor så jeg mest rev mellom 8 og 9 på kvelden, så den er nok aktiv ja

 

I dag tok jeg to stykker mellom kvart på åtte og åtte. Nyslåtte åkre og så dem allerede kvart på syv, men måtte hjem og hente tordenkila og godsnakke med madamen for å få dra, så klokka gikk før jeg kom meg ut.

Link to comment
Share on other sites

For min del er nyslått inntil 2-3 dager etter den er slått. Skal jeg fortsette å jakte på dem da er det kun fordi jeg har sett rev eller ikke har noen andre nyslåtte åkre tilgjengelig :wink:

Best er det når det fremdeles ligger igjen gressrenner over hele jordet, men kan være litt vrient å se reven om man sitter rett på bakken.

I fjor jaktet jeg kun på kornåkre siden jeg kom sent igang. Og hittils i år har det bare vært gressjorder, så har lite sammenligningsgrunnlag siden jeg bare har jaktet rev et par sesonger. Men har inntrykk av at nyslått er nyslått.

Link to comment
Share on other sites

Å kjøpe en musepip m/ borrelås fra Storfangst og nappe ut mekanismen skal visstnok gi veldig høyt og fine musepip om du bare smatter på den. Skal kjøpe en slik samt noen andre lokker og kamodress av Tor Ola på elverum. Flere som har fått mere trua på musepip etter de fant ut at de kunne nappe ut den mekanismen.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært genialt om noen hadde tatt seg bryet å legge ut en lydfil hvor man kan høre sånn ca hvordan dere bruker disse pipelekene.. Lurer litt på "rytmen" i det hele..

 

Kan jo evt beskrive det godt og da :P

 

Hvor lenge lokker dere og hvor lange pauser?

Link to comment
Share on other sites

Ja da var første lokkejakt tur på rev unnagjort. Med sinnsykt bomskyting... Haha

 

La meg ned på enden av en rundball rekke på ett nyslått gressjorde. Lokket litt forsiktig med musepip i ca 10 min. Lå på skrått med rundballe-rekka på min venstre side slik at jeg hadde fritt utsyn til kanten på andre siden av jordet da jeg tenkte det så fint ut der. Etter litt tid uten noe rev fikk jeg plutselig se noe som rørte på seg i hjørnet på mitt venstre øye. Jaggu kom det en rev rett mot meg og da var avstanden bare 15m allerede. Lå helt stille og reven kom tuslende nærmere og nærmere. Til slutt stod den på 5m uten at jeg kunne få vridd meg i skytestilling. Da fikk den plutselig øye på meg og begynte å løpe fra meg. Jeg vrei meg rundt og la opp børsa i det reven runda hjørnet på rundball rekka. Gjorde to musepip til og reven tittet frem igjen. Klemte på ett skudd, men bomma desverre. Reven forsvant inn i skogen.

 

Er det noe vits i å prøve samme område igjen neste dag? Eller har reven "lært"?

Link to comment
Share on other sites

Tenkte rådyrterrenget skulle få ligge stille ikvæll siden jeg har jaget mye i det nå siste to dagene :)

Men jakte må man jo! Så jeg ringte onkel og lurte på om han ville bli med.

Da vi kom innpå så vi et nyslått jorde og rev, men det vi overså i det øyeblikket var at det var en traktor på jorde som drev og slo gresset enda. Så det ble bare et flott syn.

Vi reiste videre og fant et nytt jorde. Ingen rev, men vi prøvde og lokke litt med muspip. Reven kom men stakk av igjen.

Så vi reiste videre for og se om det var andre nyslåtte jorder, men vi fant ingen så vi bestemte oss for og reise tilbake til det samme jorde som vi hadde fått rev på muspip. Vi satte oss i kanten og jeg begynte med VPT og lokke. Ett minutt etter kommer 2 rever i full fart rundt for og få vinden. Jeg sier til onkelen at han får bare skyte viss han får mulighet. Begge revene passerer i full fart 100m på skrå for der vi satt så jeg bjeffer ti og reven stopper. RETT NED!

Litt usikkert om det er årsunge, men det var ikke noen fullvoksen rev. Tispe.

 

Har også sett sikkert 5-10 rever i rådyrterrenget, men skyter ikke rev da.

Link to comment
Share on other sites

Går så langt unna naboene jeg kommer.. Skjøt 2 skudd med hagle mot en rev som spiste opp jordbæra til fattern :evil: og fikk kjeft så det røyk etter :evil: Vekkte ungen dems :lol::shock:

 

I år eller i fjor?

 

Er det noe vits i å prøve samme område igjen neste dag? Eller har reven "lært"?

 

Usikker på andre her, men så lenge man ikke har truffet har jeg ikke hatt noe problem med å sette meg på samme jorde kvelden etter. Ville nok satt meg ut litt tidligere og ventet en stund uten å lokke først.

Link to comment
Share on other sites

I år eller i fjor?

 

Var i fjord det :D Revejakta begynner på Mandag her nå :D Kamodress og 4 lokkefløyter satt av til imorgen 8) Kan vel si at jeg.... GLEDER MEG!

 

Men er lite rev etter at du å **** raida Nes i fjord :lol:

Har faktisk sett skuffende lite rev. Vært ute så og si hver dag etter nyslått jorde og fulgt med, ikke ÈN rev å se på kvelden/skumringen. Spørs om de ikke er utpå om natta/tidlig på morgen. Det ser vi mandagsmorran 8):D

Link to comment
Share on other sites

Var i fjord det :D Revejakta begynner på Mandag her nå :D Kamodress og 4 lokkefløyter satt av til imorgen 8) Kan vel si at jeg.... GLEDER MEG!

 

Men er lite rev etter at du å **** raida Nes i fjord :lol:

Har faktisk sett skuffende lite rev. Vært ute så og si hver dag etter nyslått jorde og fulgt med, ikke ÈN rev å se på kvelden/skumringen. Spørs om de ikke er utpå om natta/tidlig på morgen. Det ser vi mandagsmorran 8):D

 

Er endel rev ute nå også, men vanskelig å se da det er få nyslåtte åkre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...