Jump to content

Lokking av rev.


Malle

Recommended Posts

Var ute i går, men så ikke snurten av reven. Der jeg jakter er det lite hare. Hvilke fløyter bør jeg da bruke? Har kjøpt MAD Pip-Squeak Coaxer hos winge våpen for å forsøke å lage fuglelyd, men får ikke helt dreisen på det.

 

Og, hvor mange jakter med ghillie suit på? Kjøpte meg en og prøvde den i går, men sitter igjen med halve skogen i dressen.

 

 

Hei!

 

Hvis du leser litt i tråden, så ser du at de fleste som får inn rev ikke bruker hareskrik nå på sommeren. Ser mange bruker klaus demmel fløytene eller musepip som jeg sev bruker.

 

Ghillie suit er neppe den ultimate camo. Setter seg lett fast og er lett å oppdage om en gjør bevegelser...X3m1 camo er en bra camo for sommerbruk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver å lokke med vinden i ansiktet hvis det er mulig på sommeren, og lokke i mot der jeg tror revene oppholder seg. Men er det lite vind 0-2 m/s så er det ikke krise om en sitter med vinden i ryggen, men foretrekken å ha den i ansiktet på sommeren.

 

Ble en bra burdagsgave i natt. 2 rever på lokk. Årets 2 første valper, de 4 andre har vært voksne :) Musepip og Red River Fox var fløytene som klaffa i dag.

 

Bilder og mer info på bloggen

Link to comment
Share on other sites

Tenkte at jeg måtte prøve en lokkeøkt ikvæld, men siden jeg skal opp tidleg i morgen så bestemte jeg meg for en.

Kom dit å satte meg med VST og lokket. 5 min etter står en rev 40m fremfor meg og ser på meg, jeg skulle liste opp riflen, men da satt den jammen fast i rifla så alt ble bare tull og reven stakk.

 

Men kan legge ut et bilde av gårdagensfangst

 

14livf4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nei, tror ikke det.

Det kan selvfølgelig være d3et siden det var i område, men med veldig god avstand..

Den valpen hadde følge av 2 andre også som ble stående igjen etter at jeg skjøt den første. Det sto og snuset sikkert 2 min på den døde, men jeg klarte og bomme..................... Jeg følge der dem løp av gårde, men så hverken valpene eller blod.

 

Tofot er bestilt, mtp enklere skudd og ikke minst så slipper jeg det tullet med jakken igjen :!:

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest (nesten) hele tråde sitter jeg igen med noen spørsmål:

 

Man skal lokke når sola går ned / opp. Hva hvis den ikke gjør det da (midnattsol)? "Problemet" er snart over før i år men det er fortsatt noen dager uten mørk natt igen ...

 

Hvis man bor i en "typisk" fjord med en vei noen meter over fjæra og noen hus her og der langs med veien og ellers bjørkekratt opp fjellsidene men ingen slåttenger eller lignendes, hvor setter man seg da for å lokke? Har selv sett og hørt fra folk som ser rev når man kjører bil. Men på veien kan jeg ikke sitte (ikke lov å jakte på vei). Der det ikke er skog er det høyt gress. Kan man sitte helt nede i fjæresteinene og lokke? Alternativt gå et stykke opp (noen hundre høydemetrer) der det er myr?

 

På øya her er reven den største predatorn. Vil den likevel være forskiktig når den kommer in på hareskrik?

 

Har bestillt cammo og fuglefløyte. Crit'R call peewee og standard har jeg. Har tenkt å bruke hagle.

 

Siste spørsmål er mer allment: Når folk skyter mer en en rev, er det på forskjellige plasser eller kommer det in nye rever etter man akkurat har skutt en? Bør man fjerne den døde reven eller bare fortsette å lokke?

Link to comment
Share on other sites

@Tor Ola

 

Du sier du lokker med vinden mot deg, jeg trodde det var anbefalt at en skulle ha vinden i ryggen fordi reven går opp mot vinden for å få vitring av hva som dreper/har skadet viltet.

 

Er det anderledes når en bruker fugleskrik/musepip?

Link to comment
Share on other sites

Det skal mye mer mot/selvtilit til for et dyr å ta en hare evt rådyr. Dvs en rev blir skeptisk når den hører et hareskrik og går derfor inn mot lydkilden for å få vinden av det som har tatt haren. Reven vil ikke komme busende på ei gaupe eller kongeørn, som har tatt haren. Derfor vil den vinde på litt avstand. Dette gjelder både sommer som vinter.Derfor er det viktig at jegeren har vinden i ryggen og har kontroll på vindgaten. Det er derfor det ofte er voksne rever som kommer inn på hareskrik og inn valper eller skabbrever.

 

Når det gjelder musepip og fugleskrik så er revene mer uforsiktige. De kommer gjerne rett mot lydkilden, vanligvis uavhengig av vindretning. Revene tror tydeligvis at det er en mindre rovfugl eller annen rev som har tatt fuglen. Revene er altså ikke at det er fare for liv og helse når den kommer inn på lokken. Når reven hører musepip så er det jo bare musa den hører. Altså ingenting som har tatt den og den kommer busende rett inn. Det er iallefall det jeg har erfart...

 

Til dere som sliter med å få inn rev: Vær tolmodige og bruk tid. Går dere langt fra bilen? Gjør dere mye forarbeid for å komme usett eller uhørt til posten? Generelt sett vil jeg ikke anbefale å bruke hareskrik på sommeren, selv om endel bruker det. Selv bruker jeg musepip og kan si at det fungerer bra. Men det er utrolig mange faktorer som spiller inn for om reven kommer inn. Ha god kamo, gjør sakte bevegelser ved lokking og jakt tidlig morgen og kveld.

Link to comment
Share on other sites

Da ble det en mindre rev! Jeg og min onkel fant en drømmeplass. Jeg skulle lokke og han skulle sitte med rifle. Knappe 20 sek etter litt piping med tysk fuglefløyte kom den springende mot oss. Den stoppet på 40m og gikk aldri lenger.

 

4 jeg lokker inn og 3 som blir med hjem av 3 poster.. :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@Tor Ola

 

Du sier du lokker med vinden mot deg, jeg trodde det var anbefalt at en skulle ha vinden i ryggen fordi reven går opp mot vinden for å få vitring av hva som dreper/har skadet viltet.

 

Er det anderledes når en bruker fugleskrik/musepip?

 

Hei,

Ja med fuglefløyter, kaninskrik, musepip og rådyrkillinglyder så bryr ikke reven seg om å gå rundt for å sjekke vinden. Den kommer bare rett mot lyden fra der reven er når den hører lyden.

 

Med hareskrik er det anderledes, da vil den stort sett ta runden rundt for å ta vinden.

 

Derfor blir det to helt forskjellige måter å jakte på etter hvilke fløyter man velger. Det er altså ikke årstidaen som avgjør hvordan du jakter i forhold til vinden, men hvilke fløyter du bruker. Jeg bruker ofte fuglefløyte og kaninskrik på vinteren, hvis vinden er vanskelig, slik at det blir vanskelig å bruke hareskriket på en valgt post.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det er vanskelig å lokke i skogen. Her er det mangel på kulturlandskap og åpne områder. Tips?

 

Hva om du bruker hagla i skogen da? Kan fort bli litt korte hold å raske skudd.

 

Ja det er nok lurt. Men er usikker på om det er samme teknikk med tanke på vind, lokking osv?

Link to comment
Share on other sites

Drit lei! 6 økter 5 om kvelden og 1 om mårran alle uten resultat!?! Begynner først med mus så fugleskrik derretter kaninskrik. Først noen minutter med musepip så 10 min med fuglpip så en lengre periode med kanin. Alle tyske håndlagede fra tor Ola. Jordene jeg har jaktet på er desverre ikke nyslåtte men gresset er ikke lengre en 15cm. Sitter til det ikke er skytelys lengre ca. 45min. Hva pokker gjør jeg galt? Det er jo observert rev i området. Og slik jeg ser det er området ypperlig med blandede jorder og småskoger og skogsdelinger mellom jordene. Hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Hehe,lokkejakt kan være frustrerende til tider :winke1:

 

For det første synes jeg jakt på morran fra det blir skytelys og utover er mye bedre enn å jakte på kvelden, selv om det selvsagt er muligheter for å skyte rev på kvelden også.

 

Har du jaktet alle 6 gangene på samme post, eller på poster helt i nærheten av hverandre?

 

Og sitter du 45 minutter på en og samme post?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker dagtid med godt lys til å se etter opptråkkede stier i gresset og plasserer post i nærheten. Er ikke alltid reven vil komme på lokk når gresset blir langt, men gode muligheter til å få tak i'n om du plasserer deg i nærheten av steder hvor du vet/tror den ferdes og er tålmodig

Link to comment
Share on other sites

@Tor Ola Dehli

Jeg har til nå hatt 5 forskjellige poster med god avstand(ute av hørevidde) sitter 30-45min på hver post og legger mest vekt på kaninskrik etter og ha prøvd mus og fugl. Har som sagt jaktet mest på kvelden og da sitter jeg litt lengre på siste posten hvis jeg ikke har tid til og flytte meg før det blir mørkt.

 

Jeg har nå fått skaffet meg et jorde som ble slått i går, og pakket i dag, så nå er motivasjonen på topp igjen :D

Tenkte og møte opp der kl4 i natt å prøve på nytt. Jordet er ganske lite, men oversiktlig fra det ene hjørnet. Jordet er ca. 50x200meter

 

Noen gode felt tips jeg kan ta med meg?

Link to comment
Share on other sites

Syco Tweety er topp. Ei tispe i kveld, kom etter 10 min med lokking, venta et kvarter før jeg begynte. Artig, skutt med 22 magnum 33 grains V- max. Rørte ikke ei klo etter skuddet. Fint kaliber for oss som tar vare på skinnet av vinterrev.... lykke til alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

@korporal

Sjøl sitter jeg sjelden lenger enn 15 min på sommeren, kanskje 20min i sjeldne tilfeller hvis jeg føler at jeg fortsatt har trua på at det kan komme rev. På ei morrasøkt når en starter når det skytelys rett etter kl 03 rekker en kanskje 7 poster hvis en planlegger bra så det ikke blir så mye kjøring i mellom postene. Skyter en da en rev på en morra så er jeg fornøyd, sjøl om en altså har lokka 7 poster for å få fram en. Så det er ikke alltid så enkelt, særlig ikke hvis revebestanden er glissen av ulike årsaker.

 

Jakter en kun på nyslåtte åkere, slått innen d siste 2 døgn øker sjansen for å lokke fram rev betraktelig.

 

Jakt på åkere med litt langt gras kan være vanskelig, særlig hvis graset er vått pga dugg eller regn. Virker ikke som reven er så klar for å bli klissblaut.

 

Ble en rev midt på dagen i dag. Skikkelig stygg skabbrev. Fikk den fram på en modifisert borrelås musepip.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest (nesten) hele tråde sitter jeg igen med noen spørsmål:

 

Man skal lokke når sola går ned / opp. Hva hvis den ikke gjør det da (midnattsol)? "Problemet" er snart over før i år men det er fortsatt noen dager uten mørk natt igen ...

 

Hvis man bor i en "typisk" fjord med en vei noen meter over fjæra og noen hus her og der langs med veien og ellers bjørkekratt opp fjellsidene men ingen slåttenger eller lignendes, hvor setter man seg da for å lokke? Har selv sett og hørt fra folk som ser rev når man kjører bil. Men på veien kan jeg ikke sitte (ikke lov å jakte på vei). Der det ikke er skog er det høyt gress. Kan man sitte helt nede i fjæresteinene og lokke? Alternativt gå et stykke opp (noen hundre høydemetrer) der det er myr?

 

På øya her er reven den største predatorn. Vil den likevel være forskiktig når den kommer in på hareskrik?

 

Har bestillt cammo og fuglefløyte. Crit'R call peewee og standard har jeg. Har tenkt å bruke hagle.

 

Siste spørsmål er mer allment: Når folk skyter mer en en rev, er det på forskjellige plasser eller kommer det in nye rever etter man akkurat har skutt en? Bør man fjerne den døde reven eller bare fortsette å lokke?

hadde værkt kjekt med svar fra de erfarne brukerne! ;)
Link to comment
Share on other sites

@Stefan:

Jakter i samme fylke som deg, bare litt lenger sør. Erfarer at reven er mest aktiv nå på sommeren fra midnatt, og fram til i 6-tia (alle til nå er skutt mellom kl 2 og 4). Kan lokke rev med hareskrik på Kvaløya, ja. Men du vil ha større sjanser for å få inn flere rev med fugle-, muse- og kaninskrik (tenker da på de forsiktige/unge revene og de av årets produksjon). Ja, du kan få inn flere rever på en post. Her er flere (inklusive meg) som har tatt både to og tre på samme lokkepost. Selv hentet jeg ikke revene da jeg tror at det å flytte på seg kan støkke innkommende rev. Ser ikke ut til at reven "lukter lunta" om det ligger en eller to døde artsfrender i umiddelbar nærhet.

 

Reven trekker mye ned mot havet, ser den ofte med sjøfuglunger i kjeften. Alle åpne/oversiktlige områder er brukbare. Bare å komme seg ut og prøve :wink:

 

Bruker forøvrig hareskrik stort sett kun under vinterjakta, men har fått inn rev om sommeren på Pee-wee'en også.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest (nesten) hele tråde sitter jeg igen med noen spørsmål:

 

Man skal lokke når sola går ned / opp. Hva hvis den ikke gjør det da (midnattsol)? "Problemet" er snart over før i år men det er fortsatt noen dager uten mørk natt igen ...

Dette er rein gjetting, men tipper reven er natteaktiv uavhengig av lyset. Dette vet jeg svært lite om, men gjetter.

 

Hvis man bor i en "typisk" fjord med en vei noen meter over fjæra og noen hus her og der langs med veien og ellers bjørkekratt opp fjellsidene men ingen slåttenger eller lignendes, hvor setter man seg da for å lokke? Har selv sett og hørt fra folk som ser rev når man kjører bil. Men på veien kan jeg ikke sitte (ikke lov å jakte på vei). Der det ikke er skog er det høyt gress. Kan man sitte helt nede i fjæresteinene og lokke? Alternativt gå et stykke opp (noen hundre høydemetrer) der det er myr?

 

På øya her er reven den største predatorn. Vil den likevel være forskiktig når den kommer in på hareskrik?

Ja, for reven lever på instinkt. Den tenker ikke og oppsummerer ikke situasjonen

 

Har bestillt cammo og fuglefløyte. Crit'R call peewee og standard har jeg. Har tenkt å bruke hagle. Da anbefaler jeg deg til og finne litt trange skogspass, og ikke på åpne sletter, jorder etc. Dette er fordi du nesten aldri vil få reven på så kort hold på et jorde, selvsagt finnes det unntak. Tror frustrasjon kommer før reven. I trange skogspass kan den komme som et skudd.

 

Siste spørsmål er mer allment: Når folk skyter mer en en rev, er det på forskjellige plasser eller kommer det in nye rever etter man akkurat har skutt en? Bør man fjerne den døde reven eller bare fortsette å lokke?

Det anbefales og bare sitte 2-3 minutter etterpå, men ikke fortsette på ei ny lokkeøkt. Blås et par ganger og vent litt.

Link to comment
Share on other sites

Syco Tweety fugleskrik fungerer, 2 rever i kveld, jeg lokka mens Arne Gabor var den som var heldigst med posteringa i forhold til de som kom inn. Fint vær og mye folk ute, dette gjorde det vanskelig å få prøvd flere poster. Så for oss at vinglassene på hytteverandaene kunne havnet i vrangstrupen. Må vise mye hensyn i disse dager vi som bruker våpen til det de er ment for.

 

Artig dette.

Link to comment
Share on other sites

har vært ute rundt huset og blåst litt i fuglefløyta. noen rev fikk jeg ikke se men det kom en liten fugel å satte seg på løpet til hagla. der ble han sittandes en god stund og studerte hva det var for noe som lagde di fæle lydene! :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har bestillt cammo og fuglefløyte. Crit'R call peewee og standard har jeg. Har tenkt å bruke hagle. Da anbefaler jeg deg til og finne litt trange skogspass, og ikke på åpne sletter, jorder etc. Dette er fordi du nesten aldri vil få reven på så kort hold på et jorde, selvsagt finnes det unntak. Tror frustrasjon kommer før reven. I trange skogspass kan den komme som et skudd.

 

Uenig. Av 46 rev jeg var med på felling av i fjor ble omlag halvparten tatt med hagle på jorder. Selvsagt har det noe med plassering å gjøre, men endel jorder passer seg rett og slett bedre for hagle. Siden jeg ikke har kommet så langt som til å kjøpe kombi har jeg ofte med både hagle og rifle når jeg drar ut. Fordi noen åkre passer seg bedre for rifle hvis vinden blåser f.eks. fra nord eller øst, mens samme åker passer bedre for hagle om vinden kommer fra sør eller vest, og andre igjen passer seg så godt som bare for rifle. Siste reven jeg tok ble tatt på to meter med hagle etter lokking med musepip, så sitter man litt inne i krattet ved jordet stopper den gjerne rett fremfor på jordet hvor krattet begynner. Skal sies at på denne hadde jeg vinden imot. Men jeg lokket ikke i denne situasjonen før jeg oppdaget reven 50 meter unna, da jeg satt post ved et tråkk jeg visste reven brukte,, så det telles kanskje ikke som lokkejakt :mrgreen:

I motsetning til hva Tor Ola sier, prøver jeg alltid å få vinden i ryggen eller fra siden når jeg lokker, selv om sommeren/høsten. Har opplevd altfor mange ganger at reven har gått rundt og kommet brakfra når jeg har sittet med vinden mot, selv om jeg har lokket rett mot steder jeg vet det er rev, bare 50-100 meter fremfor meg. Sier selvfølgelig ikke at det er feil å sitte med vinden i mot, men mine erfaringer gjør at jeg velger noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Jaok, dette er ikke noe jeg har erfart. Men dette er vel mest om sommeren? Så det er valpene? Jeg har mest erfaring fra vinterlokking med hareskrik.

 

Jo, bruker hagla hovedsakelig om sommeren. Mest fordi det er lettere å dem på korte hold da pga nyslåtte åkre.

Men det er ikke nødvendigvis valpene som kommer heller. En tredjedel eller mer er faktisk voksen rev

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...