Jump to content

Lokking av rev.


Malle

Recommended Posts

har du link?:)

 

jeg har egenlig aldri lokket før, og tente jeg skulle prøve iår. hvilken fløye bør jeg bruke? er nybegynner:)

bør være en som har rett lyd med en gang, har en pee wee fløyte som jeg ikke greier å få rett lyd i;)

 

tenkte jeg skulle lokke litt når bøndene begynner å slå igjen.

har en musepip og buttelo fløyte også

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår at etter rundt 30 min med lokk hvor ingenting skjer, så gir man seg på det stedet. Hva gjør dere så? Avslutter dere jakta, eller går dere til et nytt sted på terrenget? Hvor langt unna forrige sted går dere eventuelt? Hvor mye lukking skal til før reven blir "imun"?

Link to comment
Share on other sites

Ser jo tydelig at det jukses stort med filmingen han lokker på en grønn eng og klipper inn en rev skutt på en åskam/harvet jordet.

Omgivelsene stemmer overhodet ikke med der reven er skutt, trist at han må jukse til seg slik på film.

Du liker tydeligvis å bli lurt, ser du ofte at filmene hans viser skudd med jeger i fokus?

Hmm, det du seier her er at du liker å sjå filmen akkurat som jegeren ser den i realtime ? Har Claussen lovt dette på filmene sine, eller er du kun skuffa fordi at dei ikkje var akkurat som DU hadde tenkt at dei skulle være ?

I tilfelle så bør du klappe igjen tastaturet ditt og slutte å spre dritt om Claussen, i alle stort sett dei fleste dokumentarfilmer så klippes/limes det filmklipp, fordi det er blandt annet jævlig kjedelig å sjå at jegeren går 2 timer til post, så posterer i 3 timer, før at han får skutt reven sin, det hadde blitt ein kjedelig jaktfilm av dødtid.. Og når det filmes, så er det ikkje alltid at ting går som dei skal, kamera kan være tom for batteri, det kan ha stått på og når du skal filme, så slås det av, faktorene er mange..

Hvis du trur at du hadde gjort alt så mykje betre, så er du herved oppfordra til å begynne å filme, så kan du lage dine filmer akkurat som du vil..

Link to comment
Share on other sites

Har dere sett siste lokkejakt teaser på jaktogdvd.no sin blogg ?

 

Ser jo tydelig at det jukses stort med filmingen han lokker på en grønn eng og klipper inn en rev skutt på en åskam/harvet jordet.

 

Omgivelsene stemmer overhodet ikke med der reven er skutt, trist at han må jukse til seg slik på film.

 

 

Fordi om han ikke filmer hele omgivelsen rundt kan han jo lokke ut mot en eng og reven kan dukke opp f.eks i terrenget bak han? Tenkt på det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår at etter rundt 30 min med lokk hvor ingenting skjer, så gir man seg på det stedet. Hva gjør dere så? Avslutter dere jakta, eller går dere til et nytt sted på terrenget? Hvor langt unna forrige sted går dere eventuelt? Hvor mye lukking skal til før reven blir "imun"?

 

 

Hei, du kan bare flytte deg til nye poster. Om sommeren kan 500m være nok siden du bruker fløyter som mus/fugl etc som ikke har så lang rekkevidde.

Og viss du varierer en del med fløyter så skal det lokkes MYE for at reven blir imun;)

Link to comment
Share on other sites

Legg ut ett mer detaljert bilde av den lekebamsen om du kan - hadde vært interessant og prøve noe slikt.. Jeg har badekaret hjemme fullt av slikt til datteren min - kanskje verdt og prøve..hehe

Grattis uansett, viser bare at noen ganger er det enkle det beste:)

Link to comment
Share on other sites

Var ute og lokka litt i går kveld fra 22.30. På den andre lokkeposten etter ca.5 min lokk så fikk jeg kraftig motsvar fra en rev, var så det gikk kaldt nedover ryggen på meg, pågikk i 10 sek.. Lokka videre i omtrent 20-25 min men kom ikke fram noen rev. Hørtes ut som den kom litt på siden fra der jeg lokka, mulig den fikk rede på meg? Hadde god tro på at det var rev der siden det er blitt observert rev med 3 valper der tidligere! Skal dit i kveld og prøve igjen. Ellers må jeg si at syco tweetyn dro inn mygg som bare faen! :)

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg ikke har fått svar på spørsmålet om å lokke rev med revelyder fant jeg ut at det var best å fleske til med ei musepipfløyte. I Lyngdal hadde de "Primos Mouse Squeze"

 

I dagtidlig tok jeg med kombien, musebelgen og "bulvanen" og spaserte med vinden i ansiktet langs en bilveg innover en dal. Jeg lokka 6-7 minutter på forholdsvis åpne poster med ca 500 meters avstand mellom dem. På den fjerde posten hadde jeg lokka i 2-3 minutter da det pluttselig sto en rev og kikka på "bulvanen", som sto i direkte linje mellom meg og reven. En hvalp på musejakt. Jeg så bare hodet på den, så jeg fortsatte å trykke på musebelgen og vurderte holdet til å være et ganske drøyt haglehold. Senere viste det seg å være 31 skritt. Reven fokuserte nok på "bulvanen" men siden jeg satt mindre enn ti meter bak den (bulvanen altså) turte jeg ikke løfte børsa. Etter en evighet (15-25 sekunder, kanskje?) hadde reven manna seg opp, og satte inn en spurt mot "bulvanen". Den var død før den nådde fram, skutt med hagleløpet.

 

Ikke bare bare å være musejeger når luremusa er utstyrt me kaliber 12.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg ikke har fått svar på spørsmålet om å lokke rev med revelyder fant jeg ut at det var best å fleske til med ei musepipfløyte. I Lyngdal hadde de "Primos Mouse Squeze"

 

I dagtidlig tok jeg med kombien, musebelgen og "bulvanen" og spaserte med vinden i ansiktet langs en bilveg innover en dal. Jeg lokka 6-7 minutter på forholdsvis åpne poster med ca 500 meters avstand mellom dem. På den fjerde posten hadde jeg lokka i 2-3 minutter da det pluttselig sto en rev og kikka på "bulvanen", som sto i direkte linje mellom meg og reven. En hvalp på musejakt. Jeg så bare hodet på den, så jeg fortsatte å trykke på musebelgen og vurderte holdet til å være et ganske drøyt haglehold. Senere viste det seg å være 31 skritt. Reven fokuserte nok på "bulvanen" men siden jeg satt mindre enn ti meter bak den (bulvanen altså) turte jeg ikke løfte børsa. Etter en evighet (15-25 sekunder, kanskje?) hadde reven manna seg opp, og satte inn en spurt mot "bulvanen". Den var død før den nådde fram, skutt med hagleløpet.

 

Ikke bare bare å være musejeger når luremusa er utstyrt me kaliber 12.

 

Gratulerer! Primos musepip er en bra lokk...

Link to comment
Share on other sites

Bruker ofte mange forskjellige lokker på en og samme post. Noen ganger virker det som reven ikke reagerer på en type lyd i det hele tatt, mens den kommer stormende på første blåset i ei anna fløyte i neste sekund. Andre ganger kan det være at man bruker ei fløyte med lengre rekkevidde pga vind fesk som gjør hørbarheten dårlig, og da kan den litt kraftigere fløyta være nok til at en rev hører lyden.

Link to comment
Share on other sites

Har nå fått eget opptak av museskrik på min smarttelefon, takket være husets mons. Han kom hjem med en "vånd", som han lekte voldsomt mye med Jeg hang over ham og fikk et veldig langt lydopptak av hele greia, så nå skal jeg prøve elektronisk revelokk selv :wink:

 

Hadde forøvrig en resultatløs lokkeøkt inatt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var ute og lokka litt i går kveld fra 22.30. På den andre lokkeposten etter ca.5 min lokk så fikk jeg kraftig motsvar fra en rev, var så det gikk kaldt nedover ryggen på meg,(...)

 

Da har nok reven fått været av deg ja. Bjeffinga kjem ofte etterpå

 

 

Hvordan høres denne bjeffingen ut?

 

Var ute å lokket i kveld, og hørte noe som hørtes ut som bjeff bak meg, tipper ca 50-80 meter unna, så kom det litt nærmere, så forsvant det helt.. vil anslå at jeg hørte den samme lyden ca 5-6 ganger...

 

men saken er at det hørtes ut som bjeffing fra en stor hund (rotweiler el.l), altså grov og mørk "stemme".

Har for meg at rever har mye lysere "stemme" en dette, så er usikker på om det var rev... Kan ha vært hjortebrøl, men tror ikke det var det...

 

For øvrig var det et kontant "boff", og ikke 2-3 "voff voff voff"

 

setter pris på tilbakemelding... :)

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, bare akkurat nå er jeg ikke så veldig glad i dere som får rev hele fuckings tiden! Nå har jeg brukt hver jævla kveld/natt på og prøve å lure mikkel, men neida det skal faan meg ikke gå, har Fått en! Og det var på den første kvelden, så jeg spør pent hva faan gjør jeg galt, ny plass for hver lokkeøkt, 15-20 min, med vinden i ryggen eller fra siden hver gang

Link to comment
Share on other sites

Da kan jeg meddele at jeg har akkurat samme problem som deg, NoNameTactical :cry:

Jeg aner ikke hva jeg gjør galt. Jeg vet ikke en gang om jeg gjør noe galt, kanskje bare reven ikke liker de fløytene jeg bruker. Argh! (For å bruke et fint Donald-uttrykk :lol: )

Link to comment
Share on other sites

På denne tiden av året har jeg inntrykk av at musepip er tingen. kanskje fugleskrik når ingenting skjer på rekkevidden til musepip.

Ellers har jeg testet Nordic Mini Predator hele året og det eneste jeg klarer å lokke inn med den er rådyrbukk...

Kjøpte meg en Red River Bandit og Syco Tweety som jeg har hatt hell med å lokke inn rev med på vinterstid. Syco Tweety har jeg forsåvidt lokket inn rev med på denne tiden også.

 

Ellers har jeg bare sittet i ro uten å lokke på steder hvor jeg vet det ferdes rev. Lokker kanskje litt når jeg ser den og vil ha den nærmere eller at den skal flytte seg fra høyballene bonden er så glad i.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får ikke dreisen på denne lokkingen jeg heller !

 

Kanskje bare innse at det ikke er i nærheten så lett som det ser ut på film !

 

Det blir max 2-3 forsøk til . ( Og 2-3 forsøk til vinteren ) Hvis det ikke skjer noe legger jeg hele dritten på hylla og selger hele Arsenalet med fløyter !

Link to comment
Share on other sites

Var ute i går, men så ikke snurten av reven. Der jeg jakter er det lite hare. Hvilke fløyter bør jeg da bruke? Har kjøpt MAD Pip-Squeak Coaxer hos winge våpen for å forsøke å lage fuglelyd, men får ikke helt dreisen på det.

 

Og, hvor mange jakter med ghillie suit på? Kjøpte meg en og prøvde den i går, men sitter igjen med halve skogen i dressen.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, bare akkurat nå er jeg ikke så veldig glad i dere som får rev hele fuckings tiden! Nå har jeg brukt hver jævla kveld/natt på og prøve å lure mikkel, men neida det skal faan meg ikke gå, har Fått en! Og det var på den første kvelden, så jeg spør pent hva faan gjør jeg galt, ny plass for hver lokkeøkt, 15-20 min, med vinden i ryggen eller fra siden hver gang

 

Hei

Mener du skal ha mot vind på sommeren å med vind på vinteren sånn tommelfinger regel. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...