Jump to content

Lokking av rev.


Malle

Recommended Posts

Nå hadde ikke jeg mange forstyrrende momenter slik dere hadde, men hadde en lik opplevelse med en rev forrige onsdag. Jeg trasket rundt jordet i jordekanten, monterte tofot og satt meg i stilling. Lokket i 15min med fugleskrik og fikk da se en rev som kom gallopperende fra andre siden av jordet ca 230m unna. Jeg fikk satt meg i posisjon mens reven var på vei. På 80m ga jeg ett musepip, men reven satt bare opp farten.... På 20m kremtet jeg høyt og da først stoppet reven opp. Den datt i smellen...

Den kom virkelig gallopperende over jordet i full fart og hadde IKKE tenkt å stoppe med det første. Den veide 5.3kg så jeg veit ikke om det er en årsvalp!?

Link to comment
Share on other sites

Lokka inn en fin voksen rev i dag tidlig... hadde lokka med fugleskrik maks 5 min så stakk den hodet ut av krattet og kikka nysgjerrig mot meg og kompisen. Ga noen musepip og den kommer mot oss, men plutselig snur den, tror den fikk vær av oss og da jeg skjøt så jeg sandføyka stå på venstresida av den! Verdamt! Kjente at det glapp akkurat da jeg trykka av.. kun min egen feil. :( Fant hullet etter kula på 149 skritt...

Link to comment
Share on other sites

Reven detter av en velplassert helmantel, med den detter enda raskere med en myk blyspisskule. Personlig hadde ikke jeg tatt sjansen på å skyte på rev med helmantel, så sant det ikke var god sporsnø og langt til nærmeste hi eller andre gjemmesteder.

Link to comment
Share on other sites

Dem har også kommet med en ny patron nå. Winchester Power Max. er hullspiss om jeg ikke husker feil.

 

Ellers har du jo Remington UMC .308win 150 grs JHP da til 130,- for 20 skudd. Hullspiss. Må være knall til rev.

 

Joda, hulspiss er sikkert fint, men ikke om du skyter med 308 og vil ta vare på skinn. Super-X lager overraskende lite utgangshull og koster rundt 160 for ei pakke med 20

Link to comment
Share on other sites

Har den tyske håndlaga fugleskrikfløyta jeg.. Men aberet med den er rekkevidda, den bærer ikke så langt.. Prøvde den tyske håndlaga kaninskrikfløyta i går og kommer nok til å kjøpe en slik utover høsten/vintern. Men kan jo være at det er lengre rekkevidde på weisskirchen fløyta. Ellers er den knallfin den tyske håndlaga fugleskriken også.. Lokka inn et par i fjord høst med den, men som sagt må reven være veldig i nærheten for at den skal fungere..

Link to comment
Share on other sites

musepip med håndbakken. billig og bra. du trenger ikke mer på denne tia :mrgreen: bare sørg for å jakte på nyslåtte åkre.

 

ellers kan en hareskrik-sak være fint til vinteren. jeg er veldig fornøyd med red river bandit, men snakker du med 10 forskjellige vil de anbefale 10 forskjellige fløyter. reven reagerer instinktivt på hare-/kaninskriket selv om det ikke er noe særlig med hare i traktene. ellers kan jo en fugleskrik-fløyte være et fint alternativ

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg stille et spørsmål som jeg ikke tror er stilt enda:

 

Skal på hytta til helga, den ligger til fjells og midt i skogsfugl terrenget, mye revespor og se om vinteren. Har lokka der noen ganger da og hatt hellet med meg. Men lurer på hvordan skal jeg gjøre oppsettene sommer/høst tid der oppe, fugleskrik utover myrer eller noe? :)

Link to comment
Share on other sites

Har også og fått en del lurveleven fra kråker og noen ganger har det kommet rovfugler svevende over meg mens jeg har sittet og lokket. Så det jeg lurer på er om man lager rett lyd på fløyta for å tiltrekke revens oppmerksomhet? Når det bare kommer kråker og en og annen rovfugl for å se hva dette er for slags lyd.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring tilsier at stort sett alle rovfugler, og dets venner, blir tiltrekt/nyskjerrig av revelokking, enten det er med kanin-, fugl-, hare- og til dels muselyder!

Jeg har hatt uttallige møter med spesielt kråker og ugler når jeg har lokket rev.

 

Siden det statistiske materielet er noget grunt, kan jeg ikke peke på noen tendenser hva angår fuglekontakt ifbm rett eller gal lyd ved lokking..! :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har et kombinert hare/revjakt dilemma jeg ønsker og diskutere med dere.

Jeg jakter hare i området rundt hytta jeg leier og hytteverandaen er noe bortimot verdens beste revlokkepost. Hytta er ei seter som ligger i kanten av en gedigen vøll midt i svarte skogen. Hvis jeg lokker på rev på kvelden med hare/kaninfløyte, vil det da ha noe og si for harens aktivitet rundt hytta den natta som kan gå utover jakta neste morgen. Harejakta er jo det jeg vil prioritere først.

Link to comment
Share on other sites

Var i slutten av juni, og fikk inn 2 ulike kull, 6 stk tilsammen. Hadde mine tvil til om jeg sku få til no med 3 bråkete NRK folk på slep, men gikk heldigvis bra. Det som var litt moro som ikke kommer fram er at de reagerte ikke på musepip eller tysk fugleskrik i det hele tatt. Var rådyrkillinglyder med Red River fox og tysk rådyrfløyte som fikk fram begge kulla. Så viser seg at det ikke er det samme hva slags fløyte en bruker :) 2 uker seinere så var den tysle fuglefløyta best, da vi spilte inn scener til den nye lokkefilmen til Ulf Lindroth..Blir aldri helt klok på reven, det som er moro og..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

tenkte å hive meg rundt å begynne med reve jakta igjen så fort hjortejakta er over.. men jeg har lyst til å lokke litt også, å trenger en fløyte. hvilke er det som er best og bruke og ikke minst lettets ?

har en nordik predator fløyte nå, men jeg føler ikke jeg har fått noe spess dreis på denne... hva skal jeg gjøre? litt greit å ha litt fakta på bordet før jeg sitter ute og driter meg ut og sløser timer ute, uten noe resultat :)

Link to comment
Share on other sites

...voi... voi... 3 uker siden siste post...

 

I sympati med selve tråden, drar jeg den til toppen med denne meningsfulle posten:

 

Har latt meg lure av youtube's glansfulle beretninger, og gått til bestilling av en ny kompis til de som dingler rundt halsen min når jeg er på lokkejakt; en Tenterfield Whistle! Er det noen som har prøvd denne her på nordisk jord?

:-)

Link to comment
Share on other sites

jeg har egen til fulgeskrik og musepip :) men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har fått inn en eneste rev på lokk enda, men det er sikkert min egen feil.

Har prøved å blåse litt med en hmmmmmmmm lyd i halsen, og det begynner å ligne på det de viser på klipp fra f.eks youtube.. men jeg har tyydeligvis langt igjen å gå før jeg lokker inn en mikkel tror jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...