Jump to content

Lokking av rev.


Malle

Recommended Posts

Spiser reven jordbær!!??

 

KJEMPELOKKETUR i natt! Fikk tre stk miguel, to skikkelige lokkerever og en litt på slump etter andre reven. Tysk ka9n skrik og VST. Den største var 7 kg, oppførte seg dog som en årsunge.

 

Bilder utpå formiddagen!

Link to comment
Share on other sites

Første "lokketur" i gårkveld på lenge, fortsatt ikke fått inn noe rev.

Forsøkte en kombinasjon av NJFF sin lokkeapp og critr call, fikk to kull med hjortekalver og en kolle stormende inn på posten. Ellers ingen mikkel, men begynnte kanskje å bli litt mørkt.

Link to comment
Share on other sites

224588_10150403671944922_531594921_10634129_2592200_n.jpg

 

Fikk kjøpt litt diverse stasj i dag så nå er jeg utrusta til revejakta som begynner mandagsmorran :D

Kjøpt X3M1 camo dress i løv farge med hette hatt og hansker, Verminator Twisted syco, Dan Thompson PC1, Musepip med borrelås (nappa ut mekanismen og smatter på den, GENIALT! Blir skikkelig høylytte musepip med den), Red river fox :D

 

Måtte det gå fort til mandagsmorran.

Har fra før Crit'r Call pee wee og tysk håndlaget fugleskrik. Fugleskriken blir med på sommerjakta. Skal kjøpe meg Critr Call standard senere så jeg har i vinter :D

Rifla er nypussa og det står over til mandagsmorran.

Link to comment
Share on other sites

Kjempetur på revejakt i natt!

 

Kjørte til et område som ligger nært byen, et terreng kjent som relativt bra reveterreng. Fint, lyst, overskyet og vindstille hele natta.

 

Straks jeg kom opp på "platået" der jeg skulle jakte ser jeg to rev på langt hold, ca 400 meter. Stuper ned til bakken foran en stein, roer meg ned og starter med lokking. Lite respons fra revene... eller "revene" for man vel si. Etter 10 minutter blir jeg mistenktsom, og etter grundig kikkertbruk ser jeg at det ikke er rev, men to harer som sitter på jordet langt framfor meg. Den mørke fargen harene har nå ligner mycket på fargen i buken på en ungrev.

Flytter meg da en halv meter til siden for å innta en mer behagelig sittestilling, og i samme øyeblikk raser en rev vekk fra meg på kun 40 meters hold.

Den hadde sittet i knehøyt strågress og observert meg uten at jeg hadde sett den. Etter 3 sekunder var den langt vekk. Den begynte å bjeffe på ca 500 meter, og fortsatte med det hele natta, hele tiden langt unna og i bevegelse.

Mens jeg speider etter bjeffe-reven ser jeg plutselig en rev til som sitter på ca 250 meter i gresskanten på et jorde. Den sitter helt stille, og jeg blir litt usikker på om det kan være en hare dette også (for det lignet jammen godt)... Da den beveger hodet litt til siden ser jeg at det definitivt er en rev, og den får en 6,5x55 Elektron innom på besøk; rett ned!

IMG_0708.jpg

 

Reven veier 7 kilo, men den oppførte seg til dels som en valp. Kan en årsvalp veie så mye på denne tiden?

 

Forflytter meg en god kilometer og begynner og lokke med kaninskrik. Dette må være en av de mer oversiktlige postene jeg noen gang har kjørt, godfølelsen siger innover meg :-) Etter tre fire minutter kommer en ungrev fram i jordekanten. Der jordet gjør en liten bukt krysser reven rett over bukta over åpent lende. Den stopper to meter fra skogs/gress-kanten. Jeg ser at den er rolig så tar meg tid til å finsikte skikkelig. 200 meter. Den raser ut 15-20 meter etter skuddet, men blir liggende pinne dau.

Eyyyy... to rev på kort tid! :-)

Blir sittende noen minutter for å roet ned pulsen og få oversikt. I det sekundet jeg letter vekta fra sitteplata for å gå fram og hente reven kommer nok en ungrev fram på akkurat samme plass som den forrige! Pulsen hamrer vilt i kroppen og jeg sliter litt med siktinga. Reven går rett i bakken av skuddet, men kommer seg på beina igjen og løper inn i skogen! Her blir det sporing! Finner reven i tett kratt etter 10 minutters leiting.

 

3 rev på en økt med lokking scorer høyt på min lokke-målestokk!

IMG_0716.jpg

 

Har slitt noe med lokkingen det siste, så det var godt å få tilbake troen på lokking (med kaninskrik) og lokking i mitt nærmiljø.

 

Årets 6,7 og 8.rev er et faktum, og klare til innlevering for skuddpremie! :-)

 

 

vkil

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur igår og fikk en lite hyggelig opplevelse...

 

Lokket på rev ved ett nyslått gressjorde, og det drøyde ikke lenge før det dukket opp en mikkel. Liggende med tofot skøyt jeg når reven stod 10m utpå jordet fr jordekanten. Føltes som ett godt treff. Reven skreik og hoppet og spratt i ring noen sekunder før den spurta rett ut i det høye gresset i åkerkanten. Målte opp avstanden til 97m i dag med avstandsmåler. En god del blod på skuddstedet, men sporene forsvant i jordekanten. Fant ikke igjen reven igår. Skuddet fant sted 7 min over kl 22 igår kveld og leitet med ledlykt til kl blei godt og vel 23. Dro dit i dag tidlig i sol lyset også men finner fortsatt ikke igjen reven. Det er en åkerkant som er full av ugress, brennesle, småbusker og planter fra 1m høyde opp til 1,5m. Ett tre meter bredt belte før det kommer en bekk på 1,5-2m i bredden. Samme buskas på andre siden av bekken igjen.

Har saumfart hele jordekanten flere hundre meter både opp og ned på begge sider av bekken uten å finne reven.

Har sagt i fra til grunneier, men får lissom ikke helt roa på meg. Skøyt med 22magnum.

Noen som har noen forslag eller syn på episoden som skjedde???

Link to comment
Share on other sites

Ja prøv å få tak i noen med en "reveinteressert" hund. Når de skriker sånn, så er de ofte stygt skadet, ikke nødvendigvis dødelig...

En kompis lånte dachsen min i dag for å søke etter en rev han ikke fant og joda ca 70 m fra skuddplassen fant han reven død, med ett skudd litt langt bak.

Link to comment
Share on other sites

Reven stod med høyre side til, litt på skrå fra meg, kanskje 10 grader på skrå i forhold til meg. Skal prøve å få tak i hund asap, men er helt nyinnflytta her i hedmark, så kjenner ingen. Kanskje jeg kan ringe mitt lokale jff lag og spørre der??

Link to comment
Share on other sites

Ja det kan/bør du. Ring jaktleder el. i ditt nærmeste lokallag, de bør ha oversikt over noen ettersøkshunder.

 

Men altså, begynner det ikke bli litt sent? Selvfølgelig greit å få sjekka det, for din egen freds skyld, men enten så ligger den død et sted, eller så er det vel veldig tvilsomt at den blir funnet?

Link to comment
Share on other sites

Du burde jo selvsagt fått tak i en ettersøkshund hvis du ikke finner den selv !

 

Er det nå engang en selvfølge at hver revejeger her inne ringer etter ettersøkshund om det blir skadeskutt rev?

 

Men som svar på spørsmålet; Det er stor sannsynlighet at den har løpt til hiet og krabbet inn der for å dø. Kan løpe utrolig langt selv om den er truffet. Sist rev jeg fikk løp nesten 200 meter med grøt innvendig etter et skudd rett forfra som moste alt fra hjerte/lunge til lever og nyrer.

Link to comment
Share on other sites

Ja da gir jeg opp. Ringte til lederen for lokal laget her og spurte. Fikk nr til en kar og ringte. Når jeg fikk tak i han så sa han bare at det ikke var noe vits så lang tid etterpå?!

Dette likte jeg svært dårlig så hvis dette skulle skje meg igjen så har jeg ihvertfall de nr jeg trenger.

 

Beklager å måtte fortelle en slik historie. Dem sier at det kan skje den beste, men liker det like lite fordet!

Link to comment
Share on other sites

HAr skutt flere med 22 mag. Min er faring er at det er litt for lite " punch" i 22 mag. Med unntak av med W max ammo. Ofte at reven løper ca 100 meter med kjempetreff har jeg erfart på mitt åte som ligger på 65 m. Hadde en lignende opplevelse på vinterstid, Reven falt i skuddet og viste vanlig krampe. Spratt opp igjen og løp som bare en rev kan. Blødde utrolig mye, men fant den morgenene etter liggende på en stor stein. Leverskudd. Litt langt bak så er det utrolig hvor seig den kan være. Den har jo som oss lyst til å leve, den lysten er stor. Jeg har skutt med 6,5x55 etter den tid. Da er det over og ut ved greie treff, også litt langt bak, Det har med hastighet, volum og tyngde på kule. Alternativet er at du bytter ut 22 mag, med 222 eller 223. Det er noe helt annet.

 

Dette er bare et innspill ut fra mine erfaringer. 22 mag benyttes nå på kråker og skjære, der er den suveren...

Link to comment
Share on other sites

Takk for flotte svar og innsiktsfulle synspunkter og meninger. Har skutt in med CCI HP 40gr. da denne kula går godt i børsa mi og har sett flere steder at dette skulle være en god kule å bruke.

Sparer til grovere kaliber selv, har skutt en del med min fars Tikka i 6.5x55 og har falt for det kaliberet. Så det står på min liste. I og med at 22mag er lovlig på rev så følte jeg meg ganske trygg på at det skulle være greit innenfor riktig avstand!?

Link to comment
Share on other sites

Hvilke rekkefølge lokker folket med her? Jeg tenker at om det ikke er noe respons etter f.eks 10 min med en lokk, kan det jo være greit å bytte?

 

Jeg tenker som følger, om man lokker med musepip i 5 min, og ikke hører/ser noe, kan man f.eks gå over til fugleskrik? Kjøre denne i 10 min, og så avslutte med noe annet.. Vil ikke dette være den mest effektive måten å lokke på? Eller skal man bare kjøre på med en lokk på hver post?

Link to comment
Share on other sites

Riktig det. Siden revejakta starter her på mandag og jeg ikke har fått plassert ut åte og glugga enda så blir det lokking.

Kommer til å begynne med musepip som du sier og lokke i en 5-6 minutter også gå over til fugleskrik om det ikke har kommet no på musepipen. Kommer det ingenting på en ca 10min på fugleskriken så ville JEG ha avslutta lokkeøkta der. Lønner seg å vente litt etter du har lokka ferdig, forresten.

 

Ikke bruke kun èn lokkefløyte på samme posten, da reven kan bli litt vandt til lokken og ikke kommer igjen om du har støkkt/skremt den mens du har lokka med den fløyta.

 

I fjord hadde jeg 1 lokkefløyte og det var tysk håndlaget fugleskrik. Nå har jeg 4 til sommerjakta så da har jeg litt å velge i så slipper det å gå i samme fløyte hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Har kun Twisted syco jeg.. Den kan jo til gjengjeld lage mange rare lyder med. Sitter akkurat nå å prøver å kopiere dette:

" target="_blank

 

Blir jo ikke helt det samme med twisted syco, men får det sånn nogenlunde til... Lyden blir på en måte veldig to-stemt... Og det er den ikke i videoen. Jeg biter ned membranen.. Om noen andre har gjort seg erfaringer med fugleskrik fra twisted syco, så tar jeg imot tips :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis de spør om hva som burde vært gjort så er jo det svaret logisk !! Eller hva ?

 

Hva folk gjør eller hva du gjør ikke kan ikke jeg si noe om , men jeg hadde iallefall ringt en med hund som sporer rev !

 

En hi hund hadde kanskje til og med slept ut den døde reven fra hiet , eller avlivet den kjapt istedet for reven skal pines i dagesvis !

 

 

 

Dette var svar til Mistgun

Link to comment
Share on other sites

Jeg siterer den på nytt; "Du burde jo selvsagt fått tak i en ettersøkshund hvis du ikke finner den selv !"

 

Hva jeg reagerte på er ikke hva som ble rådet til, men formuleringen som ble gitt i form av en kort, noget skarp og meget bestemt beskjed. Hvor du sier det er en selvfølge at man ringer etter ettersøkshund om rev skadeskytes. Og jeg stiller spørsmål ved om dette er en selvfølge eller din personlige mening. Jeg ser jeg formulerte meg dårlig i forrige beskjed, så skjønner at du kanskje ikke forstod helt hva jeg mente.

Det er tross alt ikke alle som har tilgang på ettersøkshund uten endel stress. Skal vi da la være å jakte rev, vi som ikke har slikt?

Link to comment
Share on other sites

jeg kjøpte en lokkefløyte til rev, men vet ikke helt hvordan den skal brukes. Når skal jeg bruke hare, mus osv? Finnes det noen link på nettet jeg kan prøve og etterligne? Jeg vet ikke helt hvordan lyden skal høres ut :)

 

Ta en titt på YouTub så ligger det en god del der .

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd å øve på syco tweety fløyta, men får ikke korrekte lyder verken hakkespett eller trost.

Lurer på om det er noe galt med membranen på fløyta mi.

 

Skal det være en knekk som gjør at membrannen står opp ca 0,5 cm fra der den er festet. Denne var der da jeg kjøpte fløyta.

Link to comment
Share on other sites

Knekken skal være der ja! Er veldig ny på samme fløyta selv, men har da klart å lokke inn 2 rever med den allerede så noe riktig må jeg jo gjøre. Halkespett lyden jeg har brukt mest, har prøvd småfugl lyden også, men den sliter jeg virkelig med. Viktig som andre her sier at det ikke er for mye spytt.

Lag en FRRRRRRR lyd uten å bite ned membranet. Varier så litt frem og tilbake til du føler at du får riktig tone for en hakkespett. varier så korte og lange lyder og gjør gjerne slik at lyden "sprekker" litt i toneleiet noen plasser. Det gjør du ved å variere kraft i munnen og lepper samt hvor kraftig du blåser og hvordan du beveger fløyta i munnen mens du blåser! Tørrtren gjerne i bilen på vei til jaktplassen! Det gjorde jeg, plutselig fant jeg ut av det! :)

Link to comment
Share on other sites

....

2632 poster før din som svarer på akkurat dette? Lokking er gøy :-)

 

 

 

Fikk en i natt på VST, fuglelyd. Solen var høyt på himmelen kl 03:00, reven fikk meg rett mot solen. Den kom helt inn på ca 30 meter, men var blendet, og den stakk ikke engang da jeg pga steiner måtte røyse meg opp for å skyte :-)

Sesongens niende...

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg en flott rev i går kveld! Kom løpende over jordet på Psycho Tweety lokken. Måtte stoppe han på 20m med en liten kremtelyd. Datt i smellen! Veide 5,3kg så jeg undrer på om dette var en ungrev? Kanskje fra fjorårets kull? Hannrev også forresten.

 

image-6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei! Jeg er en fersking som har tenkt til å jakte rev rundt Gjøvik/Toten. Har en Schultz & Larsen Classic 6,5x55 som jeg har tenkt til å bruke. Skal lokke med tysk fuglefløyte og musepip. Burde jeg finne meg jorder med mye skog rundt som er nyslåtte? (kanskje litt seint å finne nyslåtte jorder nå?) Trenger alle tips jeg kan få, og de tas imot med takk! :)

Link to comment
Share on other sites

Jakt er noen ganger veldig uforståelige hendelser og kan gå fra den totale lykke til mareritt på bare få sekunder :cry:

 

Meg og Bror min satt oss ut på nyslått åker i går kveld. Va vel der ute ca kl 8 ventet og ventet og kjørte eit par lokkestrofer med musepip før skumringen kom og bror min spurte om eg ikkje sku prøve med fuglefløyta syco tweety..

Begynte som vanlig heilt forferdelig fekk ikkje ut ein lyd. Alt for mye spytt samlet i munnen skjerpa meg og ut av fløyta kom dei nydeligaste hakkespett i nød lydane :D holdt på med nesten kontinuerlig lokking i 7-8 min da reven plutselig kommer i trav ut over bakken på rundt 60 m :D:twisted: kommer på bror min sin side, så det er han som kan skyte.

Lokke litt til og reven setter ned for og gjøre sitt fornøydne på rundt nå 50 m. Snur brei sia til og bror min lar skudde gå.

Reven detter rett ned i skuddet og blir liggende og vri seg litt etter skuddet. DET har virkelig skjedd min første rev er lokka inn og skutt trur nesten det er uvirkelig der eg ser reven ute på jordet :D :D :D

Ti minutter går og vi klarer ikkje vente lengre. Må bort og se på reven. Lader ut av børsene og går bortover jordet, mens vi snakker om ein virkelig RÅ opplevelse. da vi er 20 meter i fra reven som nå har "DØD" på bakken i ca ti minutter reiser reven seg og springer av gårde :shock: :shock: springer vel 20-30 m og detter i bakken igjen får tatt lade grep, men reven er borte??

OG jakten har no gått fra evig lykke til reint mareritt?? Var og leitet etter den i 1,5 t i går kveld men fant ingenting så fortsatte i dag med godkjent ettersøkshund, men stor mengde med blod blei funnet det var alt...

Skikkelig Kjedelig min første "lokkerev" og alt :cry:

Link to comment
Share on other sites

Finnes ingen som driver med revejakt med hund her i område som eg veit om :( ellers har denne bikkja vert og spora skadeskutt rev før, og den gangen gjekk det bra! Skal ut i måro og leite videre muligens, men blir da uten ettersøkshund bare med hund men no skal det bli ein liten skjønnhetssøvn før ravnejakt står for tur..

Link to comment
Share on other sites

@jeger83 Fint om du gidder å skrive litt mer om hva som skjedde. Beskrive ommrådet du jakta i, hvordan reven kom, kaliber osv.

 

Denne går foresten ut til nesten alle. "En til i natt. Musepip." er så tynt.

 

Grattulerer med reven, foresten. Det er som en byrde som forsvinner fra skuldrene dine når du har lokka en del, og du endelig får inn rev. Sånn var det i hvertfall for meg.

Link to comment
Share on other sites

Som helt fersk og etter fire turer uten å se rev, så kom det i kveld en rev i full fart mot meg langs jordekanten. Jeg ble litt forfjamset, og reven så meg når jeg prøvde å lirke opp rifla, og den bråsnudde på ca ti meter. Men moro var det alikevel, har da gjort noe riktig. Kan denne reven da ha skjønt lunta, slik at den ikke kommer på lokk noe mer ?

Brukte tysk fuglefløyte, og den kom etter 2-3 minutt.

Link to comment
Share on other sites

Har da klart å lokke samme reven to kvelder på rad etter at den oppdaget meg første gangen. Mulig det kan være lurt å postere på ett nytt sted så ikke alle forholdene er like kanskje?!

 

 

Ok, er håp da. Skal teste til helgen, jobber kveld denne uka, kan sikkert være lurt med noen dager pause også.

Link to comment
Share on other sites

Var ute og skulle rigge klart til gåsejakt og hadde med lokkesaker til rev i sekken. Det første som skjer da vi trår ut av bilen er at en revevalp hopper opp av grøfta og flekker til skogs ca 5 m bak bilen. Nånå, etter å ha satt ut alle lokkefuglene, hogd trær og virret med hodelykter på åkeren og i skogkanten rundt setter vi oss i kanten av åkeren, like ved lokkefuglene og piper med fugleskrik... Alt skal prøves ikke sant!?:) Etter 25 min med lokking og ingen rev reiser vi oss og står et par min og prater. Da ser jeg en bevegelse i andre siden av åkeren, REV! Både jeg og kameraten ''ramla'' på rumpa, fikk opp skytestaven og gjort klart til skudd. Reven står og ser rett på oss mens vi gjør alt dette og jeg var sikker på at den AAALDRI kom til å komme på hold, den sto da på 150- 170 m... ga tre støt med musepip og det virket som reven ikke hadde sett mat hele sitt liv! Den galloperer! rett på lyden! Jeg visste ikke om det var en drøm, men på ca 100 skritt stoppet jeg den med ett bjeff og skjøt den.:)

Når vi kommer frem ser vi at det er en stor valp.

 

Har noen andre opplevd lignende med tanke på alt støyen, lyset og stemmene vi lagde FØR vi startet lokkinga.

Virker som om det må være en streifer som har kommet, for evt andre rev som oppholdt seg i området ville vel ha skygget banen?

Flaks skal man ha!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...